Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Որդան կարմ­րի երկ­րի եր­կուն­քը

Որդան կարմ­րի երկ­րի եր­կուն­քը
25.12.2020 | 01:04
«Երկ­նեց եր­կինք և եր­կիր,
Երկ­նեց և ծովն ծի­րա­նի,
Եվ ե­ղեգ­նի­կը կար­միր
Երկ­նեց ծո­վում ծի­րա­նի»։
«Վա­հագ­նի ծնուն­դը»

ՆԱ­ԽԵՐԳ ՏԱ­ՐԵ­ՎԵՐ­ՋՅԱՆ
Կար­միր ե­ղեգ­նի­կը, Հայկ Նա­հա­պե­տի ա­ղեղն ու նե­տը, Սա­սուն­ցի Դավ­թի Թուր կե­ծա­կին Հայ­կա­կան աշ­խար­հի քա­ղա­քակր­թա­կան նե­րու­ժի փայ­լա­տա­կում­ներն են։ 2020-ին փայ­լա­տա­կող հու­րը լքեց մեր լեռ­նաշ­խար­հը, բայց չէ՞ որ մեր երկ­րի եր­կն­քում եր­կունք էր, երբ աշ­խար­հը նոր էր զա­տել խա­վարն ու լույ­սը։
2020-ին մի պահ արևի ու լույ­սի խա­վա­րում ե­ղավ Հայ­կա­կան աշ­խար­հում. հա­յը սե­փա­կան ձեռ­քով վա­ռում էր հա­կա­հա­յե­րի ձեռ­քով թուր­քին նվի­րա­բեր­ված իր օ­ջա­խը, քա­նի որ ոտ­նիգ­լուխ ջլատ­ված եր­կի­րը դա­շու­նա­հար­վեց թի­կուն­քից։ Հա­կա­հա­յու­թյու­նը, այս­պի­սով, դեռ չի լքել մեզ։ Սա­կայն գա­լիք տա­րին պի­տի Հայ­կի ար­ծա­թե ա­ղե­ղը լա­րի, պի­տի Դավ­թի Թու­րը կայ­ծա­կի եր­կն­քում, երկ­րում (Ար­ցա­խում ու Հա­յաս­տա­նում) վեր­ջա­պես հաղ­թի ՀԱՅ­ԿԱ­ԿԱ­ՆՈՒ­ԹՅՈՒ­ՆԸ։ Կհաղ­թի նաև կեր­պար­վես­տի լու­սե­րանգ զո­րու­թյամբ։

ՀՐ­ԴԵՀ ԱՐ­ՎԵՍ­ՏԱ­ՆՈ­ՑՈՒՄ. ՄԻ­ՆԱ­ՍԻ ՀՈՒՐ ԼԱ­ՎԱ­ՇԸ
1971-ին ա­ռեղծ­վա­ծա­յին հան­գա­մանք­նե­րում հր­դեհ­վեց հետ­սա­րյա­նա­կան շր­ջա­նի ա­մե­նահռ­չակ­ված նկար­չի՝ Մի­նաս Ա­վե­տի­սյա­նի ար­վես­տա­նո­ցը Երևա­նի կենտ­րո­նում, ոչն­չա­ցան շուրջ 100 կտավ­ներ։ Նկար­չի շուր­ջը հա­ճախ ան­տե­ղի աղ­մուկ էր փո­թորկ­վում, գա­վա­ռաբ­նույթ ձո­ներ­գեր էին ձուլ­վում, ո­րոնք զա­տում էին նրան իր գե­ղար­վես­տա­կան մի­ջա­վայ­րից՝ շուր­ջը հյու­սե­լով թաքն­ված, բայց մար­տա­շունչ նա­խան­ձի և ան­հան­դուր­ժո­ղա­կա­նու­թյան դեղ­նա­տերև դափ­նեպ­սակ­ներ։ Նկա­րի­չը դի­մա­նում և դի­մա­կա­յում էր, օր­նի­բուն լսե­լով դղր­դուն ա­ծա­կան­ներ, բայց թի­կուն­քին զգա­լով սուր սառ­նու­թյուն։ Մի­նա­սի, ինչ­պես յու­րա­քան­չյուր իս­կա­կան ար­վես­տա­գե­տի, հո­գե­կան ան­դորրն ու նե­րաշ­խար­հա­յին բերկ­րան­քը մո­ռա­ցու­թյան էին տա­լիս շր­ջա­կա աշ­խար­հի ա­լե­բա­խում­նե­րը։
Եվ նա պատս­պար­վում էր իր աշ­խար­հում՝ նկա­րա­կա­լի և կտա­վի ա­ռաջ։

Շա­տե­րը սի­րով մաղ­թե­ցին նկար­չին շու­տա­փույթ ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան ա­պա­քի­նում և նոր վե­րելք, ո­մանք չա­րախն­դա­ցին՝ սպա­սե­լով Մի­նա­սի տա­պալ­մա­նը։ Իսկ նա ո­րո­նում­նե­րի մեջ էր, նա հաղ­թա­հա­րել էր ա­լե­բա­խում­նե­րը, և ա­հա 1972-ին հայ կեր­պար­վես­տում բռնկ­վեց «Լա­վաշ են թխում» գե­ղան­կար­չա­կան հրաշ­քը։

Գա­ղա­փա­րա­կան կայս­րու­թյան գլ­խա­վոր տպա­գիր խո­սա­փող «Պրավ­դա» օ­րա­թերթն անդ­րա­դար­ձավ Մի­նա­սի գլուխ­գոր­ծո­ցին, ար­վես­տի քն­նա­դատ Օ. Բուտկևի­չը թեր­թում գրեց այս ան­զու­գա­կան տո­ղե­րը. «Գույ­նի կա­խար­դա­կան լար­վա­ծու­թյու­նը Մ. Ա­վե­տի­սյա­նի նկա­րում, ազ­գա­յին լա­վաշ թխող կա­նանց գթոտ ձեռ­քե­րի մի­ջով, բարձ­րա­նում է այ­րող փոք­րիկ արևի նման ու կտա­վի զուսպ խս­տու­թյան հետ անս­պա­սե­լի ձևով ներ­դաշ­նակ­վում դի­տո­ղի գի­տակ­ցու­թյան մեջ»։ Մի­նա­սը վե­րապ­րեց հար­վա­ծը, հր­դե­հը ճա­րա­կել էր 100 նկար, սա­կայն նկար­չի ա­րար­չա­կան մղու­մը փայ­լա­տա­կեց ամպ­րո­պին հա­ջոր­դող արևաժ­պի­տի պես։ Եվ նա, մինչ ա­ռեղծ­վա­ծա­յին վախ­ճա­նը (եր­կու ա­ռեղծ­ված­ներ մեկ մար­դու կյան­քում մինչև օրս բա­ցա­հայտ­ված չեն, սա ա­ռեղծ­ված չէ՞), ա­րա­րեց օր­նի­բուն։ Նա հաղ­թեց և՛ գա­վա­ռաբ­նույթ ձո­ներ­գե­րի մե­ներ­գիչ­նե­րին, և՛ մար­տա­շունչ նա­խան­ձի մու­նե­տիկ­նե­րին։ ՈՒ թող որ 2020-ի ա­վարտն ազ­դա­րա­րող ե­կե­ղե­ցա­կան զան­գե­րի ղո­ղան­ջին զու­գըն­թաց Հայ­կա­կան աշ­խար­հում բյուր թո­նիր­ներ վառ­վեն և թխ­վեն ու սե­ղան բարձ­րաց­վեն ան­հա­մար հուր լա­վաշ­ներ։

ԿԵՆ­ՍԱ­ԽԻՆԴ ԿԵՐ­ՊԱՐ­ՎԵՍ­ՏԸ՝ 2021-Ի ԽՈՐ­ՀՐ­ԴԱՆ­ՇԱՆ
Կեն­սախն­դու­թյու­նը հայ ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տի բազ­մա­ցայտ ու ձայ­նեղ նվա­գա­րանն է։ 1945-ին մեծն Սա­րյա­նը վրձ­նեց «Ծա­ղիկ­ներ» հռ­չա­կա­վոր նա­տյուր­մոր­տը։ Այն նվիր­ված էր Մեծ հայ­րե­նա­կան պա­տե­րազ­մում նա­հա­տակ­ված հայ զին­վոր­նե­րին։ Այ­սօր, հու­սամ, հայ նկա­րիչ­ներն արժևո­րում են մեր հինգ հա­զար նա­հա­տակ­նե­րի լու­սե­ղեն հի­շա­տա­կը ի­րենց ո­գե­շունչ կտավ­նե­րում։
Բա­զում են կեն­սա­խինդ լա­վա­տե­սու­թյամբ ստեղծ­ված կտավ­նե­րը (նա­տյուր­մորտ­ներ, պան­նո­ներ, որմ­նան­կար­ներ) հայ կեր­պար­վես­տում, ո­րոնց ան­գամ հպան­ցիկ թվար­կու­մը եր­կար ժա­մա­նակ կխ­լի, այ­նուա­մե­նայ­նիվ, ա­ռանձ­նաց­նեմ մի քա­նի­սը, Հով­հան­նես Զար­դա­րյան՝ «Գա­րուն» (1956 թ.), Սար­գիս Մու­րա­դյան՝ «Տն­կի­ներ» (1970 թ.), Ա­շոտ Մել­քո­նյան՝ «Ըն­տա­նիք» (1967 թ.), Սեյ­րան Խաթ­լա­մա­ջյան՝ «Արևոտ օ­րը» (1984 թ.), Ա­րա Բեյ­քա­րյան՝ «Հան­գիս­տը» (1970 թ.), Նի­կո­լայ Քո­թան­ջյա­ն` «Գա­րու­նը» (1960 թ.) և Զա­քար Խա­չատ­րյա­ն` «Ձմե­ռը» (1969 թ.)։ 2021 թվա­կա­նը հայ կեր­պար­վես­տի հաղ­թար­շա­վի տա­րին է, չկաս­կա­ծեք։ Կեն­սա­խինդ լա­վա­տե­սու­թյամբ լի երկ­րի կեր­պար­վես­տը աս­տի­ճա­նա­բար դուրս է գա­լու մի­ջազ­գա­յին աս­պա­րեզ։ Հի­շեց­նում եմ նախ­կին հրա­պա­րակ­նե­րում հն­չած, ա­ռա­ջին հա­յաց­քից ո­գե­շունչ ա­ռա­ջարկս՝ հայ­կա­կան 4-րդ Հան­րա­պե­տու­թյան կա­ռա­վա­րու­թյան կա­ռուց­ված­քում պետք է գոր­ծի կեր­պար­վես­տի նա­խա­րա­րու­թյուն։

«ԱՂ­ԲՅՈՒ­ՐԻ ՄՈՏ»
1967-ին Հեն­րիկ Սի­րա­վյա­նը (1928-2001) վրձ­նեց սքան­չե­լի մի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն և այն ան­վա­նեց «Աղ­բյու­րի մոտ»։ 1960-1971-ին տիար Հեն­րի­կը վրձ­նում է մի քա­նի հի­շար­ժան կտավ­ներ, ո­րոնք այս­պես է բնու­թագ­րել ՀՀ ԳԱԱ ար­վես­տի ինս­տի­տու­տի տնօ­րեն Ա­րա­րատ Ա­ղա­սյա­նը. «Դրանք աչ­քի են ընկ­նում ե­րաժշ­տա­կան, դե­կո­րա­տիվ, հա­ճե­լի, ա­սես մեղ­րա­ծոր լույ­սով շա­ղախ­ված գու­նե­րանգ­նե­րի նուրբ ձայ­նակ­ցում­նե­րով ու զու­գոր­դում­նե­րով, կոմ­պո­զի­ցիոն անշ­տապ ռիթ­մով, պարզ ու հս­տակ դա­սա­վո­րու­թյամբ, գու­նա­շեր­տի հարթ մա­կերևույ­թով և կեր­պա­վոր­ման լա­կո­նիկ ո­ճով»։
«Աղ­բյու­րի մոտ» գոր­ծը, ըստ իս, թու­մա­նյա­նա­կան պոեմ է, որն ըն­թեր­ցե­լիս ա­կա­մա լսում ես Ա­րամ Խա­չատ­րյա­նի ե­րաժշ­տու­թյու­նը։ Բա­վա­րար­վում եմ այս ա­մե­նով, հոր­դո­րե­լով՝ հիա­նալ կտա­վով, ո­րը լու­սա­շա­ղոտ ձո­ներգ է առ հայ­կա­կան կե­նաց հա­վեր­ժու­թյու­նը։
Նաև ու­ղերձ եմ հղում հայ­կա­կան 4-րդ Հան­րա­պե­տու­թյան կեր­պար­վես­տի նա­խա­րա­րու­թյա­նը՝ Հեն­րիկ Սի­րա­վյա­նի «Աղ­բյու­րի մոտ» ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյու­նը որմ­նա­պատ­կե­րել Հայ­կա­կան աշ­խար­հի, այն է՝ Հա­յաս­տա­նի, Ար­ցա­խի և Սփյուռ­քի բնա­կա­վայ­րե­րում։


«ՏՈՆ ՂԱ­ՐԱ­ԲԱ­ՂՈՒՄ»
Վաս­տա­կա­շատ գե­ղան­կա­րիչ Ռու­բեն Գաբ­րիե­լյա­նը (1926-2015 թթ.) 1970-ին վրձ­նեց մի չք­նաղ գործ՝ «Տոն Ղա­րա­բա­ղում», ո­րը հան­գր­վա­նել է Դրեզ­դե­նի թան­գա­րա­նում։ Փայ­լուն գործ է, որն Ար­ցա­խի կեն­սա­խինդ լա­վա­տե­սու­թյան ևս մի խոր­հր­դա­պատ­կեր է։ Կտա­վում հե­քիաթն ու ի­րա­կա­նու­թյու­նը մեկ­տեղ­ված են։ Խեն­թուկ լա­րա­խա­ղաց, խո­հե­մա­դեմ քա­ման­չա­հար, ի­նը գե­ղա­դեմ կա­նայք՝ ե­րե­սա­բաց և մի բերա­նա­կապ տա­տիկ, ճեր­մա­կազ­գեստ մի աղջ­նակ ու մի շնիկ, ո­րը քա­ման­չա­հա­րի նվագն է լսում և գլու­խը թե­քած ա­սես հիա­նում է կա­նան­ցով։ Ինչ-որ ա­ռեղծ­վա­ծա­յին ա­րա­րած կար­ծես հս­կում է տո­նի ըն­թաց­քը։ Կտա­վի աջ հատ­վա­ծում պատ­կեր­ված են քա­ղա­քա­յին գե­ղե­ցիկ շի­նու­թյուն­ներ, որ­տեղ, հա­վա­նա­բար բնակ­վում են գե­ղա­դեմ կա­նայք և բերա­նա­փակ (բե­րա­նը փակ­ված է բե­րա­նա­կա­պով) տա­տը, քա­ման­չա­հա­րը, լա­րա­խա­ղա­ցը, աղջ­նակն ու շնի­կը։
Երկ­րորդ ու­ղերձն եմ հղում 4-րդ Հան­րա­պե­տու­թյան կեր­պար­վես­տի նա­խա­րա­րու­թյա­նը՝ Ռու­բեն Գաբ­րիե­լյա­նի «Տոն Ղա­րա­բա­ղում» կտա­վը որմ­նա­պատ­կե­րել Հայ­կա­կան աշ­խար­հի բնա­կա­վայ­րե­րում։

ՀԱ­ՅՈՑ ԵՐԿ­ՐԻ ԽՈՐ­ՀՐ­ԴԱ­ՆԻ­ՇԸ
Որ­դան կար­մի­րը մեր հնա­գույն նա­խա­պա­պե­րը հա­մա­րում էին միաս­նու­թյան խոր­հր­դա­նիշ։ Եվ երբ Հա­յաս­տա­նից ապ­րանք էր դուրս բեր­վում, ապ­րան­քա­ցու­ցա­կի ա­ռա­ջին հո­րի­զո­նա­կա­նում որ­դան կար­միրն էր։ Հա­յաս­տանն ար­տա­քին աշ­խար­հում հա­ճախ ան­վան­վում էր ոչ թե Հա­յոց աշ­խարհ, այլ Որ­դան կարմ­րի եր­կիր։ Մի խոս­քով, այս պայ­ծառ և մուգ ներ­կը, ինչ­պես և հայ­կա­կան ծի­րա­նը, հռ­չա­կել էին մեր հի­նա­վուրց հայ­րե­նի­քը որ­պես զար­մա­նահ­րաշ գույ­նի և հա­մի ե­զերք։
Ի դեպ, պատ­մա­կան Հա­յաս­տա­նի բո­լոր գա­վառ­նե­րի և իշ­խա­նա­կան տնե­րի զի­նադ­րոշ­նե­րի վրա իշ­խող էր հենց որ­դան կար­միր գույ­նը։ Իսկ Տիգ­րան Մե­ծի ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նում Ծո­վից ծով Հա­յաս­տա­նի հպա­տա­կու­թյունն ըն­դու­նած վա­սալ եր­կր­նե­րի դրոշ­նե­րի վե­րին ե­րի­զը ներկ­վում էր որ­դան կար­միր ներ­կով։ Դա հա­վա­տար­մու­թյան նշան էր։ Եվ ա­հա ես ե­րա­զում եմ, որ գա­լիք տա­րում Հայ­կա­կան աշ­խար­հում սկս­վի որ­դան կար­միր խոր­հր­դա­նիշ ներ­կի ար­տադ­րու­թյու­նը։ Եվ այն դառ­նա հայ նկա­րիչ­նե­րի ներ­կապ­նա­կի իշ­խող գույ­նը։

Վրեժ Ա­ՌԱ­ՔԵ­ԼՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 40374

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ