Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

ՍՓՅՈՒՌՔԻ ՆԵՐԿԱՅԱՑՈՒՑՉՈՒԹՅՈՒՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ԽՈՐՀՐԴԱՐԱՆՈՒՄ

  ՍՓՅՈՒՌՔԻ ՆԵՐԿԱՅԱՑՈՒՑՉՈՒԹՅՈՒՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ԽՈՐՀՐԴԱՐԱՆՈՒՄ
22.02.2011 | 00:00

ՀՀ սփյուռքի նախարար Հրանուշ Հակոբյանի հայտարարությունը` ստեղծել Սփյուռքի ներկայացուցչական պալատ Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովում, շատերին է գցել ցայտնոտի և անորոշության գիրկը:
Նախ հիշեցնեմ, որ այս գաղափարի հեղինակային իրավունքը ՀՅԴ բյուրոյի ներկայացուցիչ Հրանտ Մարգարյանինն է (Հրանդ Մարգարեան, Թորոնթոյի ելույթ, Asbarez, 12.08.10.), սակայն հարցի հետ կապված ժամանակագրությունն անհրաժեշտ է ճշտել:
2010 թվականի նոյեմբերին, Հարութ Սասունյանի գլխավորությամբ, նախաձեռնողական մի խումբ USC համալսարանում կազմակերպեց «Հայկական սփյուռք. ընտրովի ղեկավարություն և համաշխարհային կառույց» թեմայով սիմպոզիում: Սփյուռքն առանձնակի կառույց դարձնելու նախաձեռնության դեմ քննադատական հոդվածներով հանդես եկան տողերիս հեղինակը (Արթուր Արմին, «Ազգային ջոջերը և Սփյուռքի ընտրովի ղեկավարությունը», «168 ժամ» օրաթերթ, 27.11.10), Ռազմիկ Շիրինյանը (Razmig B. Shirinian, «Looking Beyond the Diaspora Structure» Asbarez, 12.10.10) և, իհարկե, Հրանտ Մարգարյանը (Asbarez, 12.08.10.), որը, մատնանշելով այդ նախաձեռնության վտանգավորությունը` որպես հայության մասնատում, առաջարկեց «Սփյուռքի ներկայացուցչություն Հայաստանի խորհրդարանում» գաղափարը:
Շատերը, ինչպես նաև ես, հասկանում ենք, որ Հայաստանի իշխանությունները, «հայ-թուրքական հարաբերություններ» տխրահռչակ քաղաքականությունից հետո, այս գաղափարը կարող են օգտագործել յուրովի` որպես սփյուռքի «սիրտը շահելու» կամ «սփյուռքը քաղաքական գործիք» դարձնելու նպատակայնություն: Սակայն սփյուռքից բազմաթիվ քաղաքական և հասարակական կազմակերպությունների ներկայացուցիչներ հարցադրումներ են անում, չհասկանալով այս կամ այն համազգային խնդրի «անհրաժեշտություն և հնարավոր իրագործում» պատճառահետևանքային կապը:
Ոմանց համար փորձենք հստակեցնել խնդրի կարևորությունը և գաղափարի հնարավոր իրագործման ուրվագծերը` պարզ հարցադրումներով:
ԱՆՀՐԱԺԵՇՏՈՒԹՅՈՒՆ
Հարցադրում 1-ին.
Արդյոք Հայաստանից դուրս, աշխարհով մեկ սփռված հայության համար Հայաստանն ընկալվո՞ւմ է համայն հայության հայրենիք:
Հարցադրում 2-րդ.
Եթե վերևի հարցի պատասխանն «այո» է, ապա արդյոք դրանից չի՞ բխում, որ Հայաստանի Հանրապետությունը պետք է լինի համահայկական, համազգային պետություն, և սփյուռքյան խնդիրներն ու կարիքները պետք է լինեն ՀՀ պետության հետաքրքրության շրջանակներում:
Հարցադրում 3-րդ.
Եթե սփյուռքն իր առջև ունի հայապահպանման պայքար, հայոց լեզվի, հայոց պատմության, ազգային ինքնության գիտակցության ամրապնդում, Հայոց եղեռնի միջազգային ճանաչողություն և այլ խնդիրներ, ապա արդյո՞ք այս խնդիրները Հայաստանի Հանրապետությունում ապրող բնակչության շահերից են բխում և ընդհանրական համազգային շահեր են:
Հարցադրում 4-րդ.
Արդյո՞ք պետությունը, որպես կառույց, առավել կազմակերպված լծակ չէ, որը կարելի է օգտագործել սփյուռքը կազմակերպելու և նրա առջև ծառացած խնդիրները լուծելու համար: Եվ եթե այս հարցադրման պատասխանն «այո» է, ապա ո՞ր տարբերակն է առավել ճիշտ` դրսո՞ւմ ունենալ համասփյուռքյան առանձնակի կառույց, թե՞ մայր հայրենիքում և նրա շուրջը կենտրոնացնել սփյուռքյան ուժերը:
Կարծում եմ, որ վերևում բերված հարցերն ինքնին կանխանշում են բնական և տրամաբանական դրական պատասխան, և, գոնե տեսականորեն, թե՛ սփյուռքահայը, թե՛ հայաստաբնակը կունենան նույն պատասխանը: Այո՛, Հայաստանը համայն հայության հայրենիքն է, այո՛, Հայաստան պետությունը պետք է դառնա համահայկական շահերի արտահայտողը, այո՛, սփյուռքի առջև ծառացած հիմնական գերխնդիրները ոչ թե հայաստանյան, այլ համազգային նշանակության խնդիրներ են, այո՛, մայր հայրենիքում և նրա շուրջն է պետք կենտրոնացնել սփյուռքյան ուժերը, և անհեթեթություն է Հայաստանը շրջանցող համասփյուռքյան առանձնակի կառույց ստեղծելու գաղափարը:
ՀՆԱՐԱՎՈՐ ԻՐԱԳՈՐԾՈՒՄ
Հարցադրում 1-ին.
Եթե Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովի սփյուռքյան ներկայացուցիչների պալատում պետք է ընդունվեն որոշումներ և օրենքներ նաև սփյուռքի համար, ապա արդյո՞ք անհրաժեշտ է, որ խորհրդարանի կազմում ընդգրկվեն հիմնականում այնպիսի ներկայացուցիչներ, որոնց ընդունած որոշումները ոչ թե մնան օդում, այլ իրագործվեն սփյուռքում: ՈՒրեմն ովքե՞ր կարող են լինել այդ պալատի ներկայացուցիչները:
Պատասխան.
Պարզ է, որ Հայաստանի Ազգային ժողովի սփյուռքյան ներկայացուցիչների պալատում պետք է ընդգրկվեն այս կամ այն երկրում գոյություն ունեցող ռեգիոնալ հասարակական բոլոր լուրջ կազմակերպությունների ներկայացուցիչները, որպեսզի ընդունած որոշումներն իրագործվեն սփյուռքում հենց ա՛յդ կազմակերպությունների միջոցով: Եվ ՀՀ Ազգային ժողովում նման ներկայացուցչական պալատ հնարավոր է ստեղծել համամասնական «ընտրության» տարբերակով: Ավելին, այսօր, բավականաչափ կազմակերպված սփյուռքը, ի վերջո, իրավականորեն, այս կամ այն օտար երկրում գրանցված է որպես հասարակական կազմակերպությունների հավաքականություն:
Հարցադրում 2-րդ.
Արդյո՞ք սփյուռքահայ պատգամավորը լիարժեք հասկանում է Հայաստանի բնակչության կենցաղային կամ օրենսդրական կարիքների հետ կապված խնդիրները և իրավունք ունի՞ որոշում կայացնելու Հայաստանում ապրողի համար: Եվ հակառակը` արդյո՞ք Հայաստանում ապրողը հասկանում է սփյուռքը և սփյուռքահայի փոխարեն իրավունք ունի նրա համար որոշումներ կայացնելու:
Պատասխան.
Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովի երկու պալատների օրենսդրական որոշումներ կայացնելու իրավունքները պետք է հստակ բաժանվեն և սահմանվեն: Ի վերջո, ինչպես Հայաստանում, այնպես էլ սփյուռքում կան տեղայնական խնդիրներ, և կան համազգային խնդիրներ: Համազգային խնդիրները կարող են արծարծել երկու պալատները միասին, իսկ միայն Հայաստանի բնակչությանը կամ սփյուռքին վերաբերող կազմակերպչական, մարտավարական և ռազմավարական հարցերը կարող են դիտարկվել առանձնաբար, երկու տարբեր պալատներում:
Եվ վերջում` ամենակարևոր հարցը. ինչո՞ւ է անհրաժեշտ ստեղծել սփյուռքի ներկայացուցչական պալատ Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովում ընդհանրապես:
Պատասխան.
Անհրաժեշտ է բոլոր ուժերը կենտրոնացնել և առավել արդյունավետ դարձնել համահայկական ներուժը` հայության առջև ծառացած գերխնդիրների լուծման համար:
Անհրաժեշտ է տարբերակել հայրենի պետությունը Հայաստանի իշխանություններից: Հայրենի պետության մեջ ունենալ սփյուռքյան ներկայացուցչական պալատ, որը համազգային նշանակության կառույց կարող է լինել, չի նշանակում սատար կանգնել անցողիկ այս կամ այն իշխանավորին կամ իշխանական էլիտային, այլ հակառակը:
Եվ վերջում ցանկանում եմ ընդգծել, որ այս հոդվածն ուրվագծային պարզաբանում է միայն: «Սփյուռքի ներկայացուցչական պալատ Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովում» գաղափարն անհրաժեշտ է դարձնել բազմաշերտ ծրագիր, որտեղ նույնիսկ մանրուքները պետք է լինեն ուսումնասիրված և հաշվառված:
Արթուր ԱՐՄԻՆ
Լոս Անջելես, 10 փետրվարի, 2011 թ.

Դիտվել է՝ 957

Մեկնաբանություններ