Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ազատագրված շրջանների տնտեսական զարգացումը` Հայաստանի տնտեսական անվտանգության թիվ մեկ խնդիր

Ազատագրված շրջանների տնտեսական զարգացումը` Հայաստանի տնտեսական անվտանգության թիվ մեկ խնդիր
11.09.2009 | 00:00

ՀԵՏԸՆԹ

ԱՑՀԱՅԱՑՔ ԲԵՐԴԱՊԱՐՍՊԻ ՆԵՐՍԻՑ ԵՎ ԴՐՍԻՑ
Ադրբեջանական ԽՍՀ պաշտոնական վիճակագրական տվյալներով` 1985-ի, այսինքն` ղարաբաղյան գոյամարտի նախօրեին, ԼՂՀ-ին անմիջականորեն կից շրջաններում բնակվում էր շուրջ 475 հազար, ԼՂՀ տարածքում` շուրջ 145 հազար, Շուշիում` ավելի քան 20 հազար մարդ: Այսօր Արցախի բնակչության թիվը, մոտավոր տվյալներով, չի գերազանցում 110-120 հազարը։ Շուշիում բնակվում է շուրջ 3 հազար մարդ, իսկ ազատագրված շրջաններում, ավելի ճիշտ, դրանցից երկու հիմնական շրջաններում (Քաշաթաղի մոտակայքում) բնակչության թիվը չի անցնում 10-15 հազարից և, կարծես, սառել-կանգնել է մի կետի վրա: Դա խոր մտահոգություն է պատճառում: Հարց է առաջանում, և այդ հարցը չեն թաքցնում Հայաստան և Արցախ այցելող պաշտոնական և ոչ պաշտոնական պատվիրակությունները. ինչի՞ համար էր ձեր ազատագրական պատերազմը, եթե ազատագրած տարածքները շուրջ 1,5 տասնամյակ պետք է թողնեիք անմարդաբնակ ու ամայի:
Հայաստանի ազգային անվտանգությունը նման բազմանկյուն մի բերդակառույցի բազմաբևեռ խնդիրների շարքում թիվ մեկն է: Այսօր այդ կառույցի ամենաթույլ օղակը, մեր համոզմամբ, երկրի լեռնային շրջանների ամայացումն է, բնակչության գերկենտրոնացումը Երևանում և Արարատյան դաշտավայրում: Դա կարելի էր շատ թե քիչ բնական համարել, եթե այն տեղի չունենար լեռնային շրջանների հաշվին: Ասվածն առավելապես վերաբերում է Լեռնային Ղարաբաղին և հարակից ազատագրված շրջաններին: Նկատենք, որ նշված 3 աշխարհագրական տարածքները Հայաստանի միասնական տարածք են, և միայն այդ մոտեցմամբ կարելի է լուրջ մտածել նրա անվտանգության մասին: Այսօր ազատագրված շրջանների ամայությունը նույնքան վտանգավոր է Հայաստան պետության համար, որքան ՀՀ լեռնային շրջանների բնակչության արտահոսքը և բնակավայրերի չափազանց խախուտ (տկարացած) վիճակը: Առավել սուր և կենսական նշանակություն է ձեռք բերում (ճիշտ կլիներ ասել` վաղուց ի վեր ձեռք է բերել) ազատագրված շրջանների բնակեցման խնդիրը, քանի որ պահել-չպահելու հարցը դուրս է եկել միջազգային սպեկուլյատիվ խոսակցությունների մակարդակից և տեղ գրավել միջազգային ուժերի պարտադրած սպառնալիքի հարթության մեջ: Հայաստանը թևակոխել է արցախյան գոյամարտի 2-րդ փուլ, երբ նրա ամբողջ ներուժը պետք է գործադրվի ազատագրվածը պաշտպանելու և պահելու համար: Շատ բան, թերևս, մեզանից կախված չէ, սակայն մի բան հաստատապես կախված է. դա ազատագրված շրջանների արագ բնակեցումն է և տնտեսական յուրացումը: Եվ այսպես, ինչո՞ւ չեն բնակեցվել ազատագրված շրջանները: Դա բացատրվում է երեք հիմնական պատճառներով.
1. Նոր շրջանների բնակեցման պետական ծրագրի, ընդհանրապես, պետական ծրագրի իսպառ բացակայություն: Այս կարևորագույն գործը մատնված է բախտի քմահաճույքին, կրում է տարերային բնույթ:
2. Ազատագրված շրջաններում հաստատված նոր, հայաստանյան պաշտոնյաների հոռի բյուրոկրատական բնույթը, կաշառակերությունն ու այլ հակապետական բարքերն ուղղակիորեն խոչընդոտում են կամավոր նորաբնակներին հավատով հաստատվելու նոր բնակավայրերում:
3. Վերջապես, հայաստանյան տեղական իշխանությունների և ոչ իշխանական կազմակերպությունների բացարձակ անտարբեր վերաբերմունքն այս կարևոր ազգային հարցին:
Փախստականների և բնակչության միգրացիայի պետական կոմիտեն, որը գործում է շուրջ 2 տասնամյակ, մատնված է անգործության, քանի որ նրա մշակած Արցախի և նոր շրջանների վերաբնակեցման ծրագիրը մնում է թղթի վրա կամ իրականացվում է կրիայի քայլերով, նվազագույն պետական միջոցների բացակայության պատճառով:
Ի վերջո, ոմանց մոտ այն տպավորությունն է ստեղծվել, որ արյամբ, հրով ու սրով ազատագրված շրջաններում հայերիս ներկայությունն ընդամենը ժամանակավոր և վաղանցիկ երևույթ է: Անհրաժեշտ է օր առաջ կոտրել այդ թերարժեք հոգեբանությունը, մշակել ազատագրված շրջանների արագ բնակեցման և տնտեսական զարգացման պետական քաղաքականություն և անհապաղ ձեռնամուխ լինել դրա իրագործմանը` նկատի առնելով այդ հարցի ռազմավարական նշանակությունը Հայաստանի և Արցախի անվտանգության համար:
Հայաստանի անվտանգության ռազմավարական շահերը պահանջում են, որ առաջիկա 10-15 տարում, այսինքն` Արցախի և ազատագրված շրջանների բնակչությունը հասցվի մեկ միլիոն մարդու, ինչի դեպքում հնարավոր կլինի իրականացնել Հայաստանի և Արցախի սահմանների պաշտպանությունը սեփական ուժերով, ինչպես նաև լուրջ հիմքի վրա դնել Արցախի և նոր տարածքների ռեսուրսների տնտեսական յուրացման հրատապ խնդիրը:
Այս կենսական հարցը պահանջում է անհապաղ ձեռնամուխ լինել հստակ նպատակային ծրագրի ստեղծմանը:
Չհավակնելով այդ խնդրի լուծմանը` նշենք դրա մի քանի հիմնական առաջնահերթ կետերի ուրվագծերը.
1. Պետական ֆինանսական հիմնադրամի ստեղծում` ելակետ ունենալով առնվազն Քաշաթաղի մարզում տարեկան հազար նորաբնակների բնակեցման անհրաժեշտությունը:
2. Այդ նպատակով «Արցախ» հիմնադրամի ստեղծում, որը պետք է հավաքագրել հայկական սփյուռքի ջանքերով;
3. Ազատագրված շրջաններում ազատ տնտեսական գոտու որոշ տարրերի կիրառում, որը կնպաստի Հայաստանի և սփյուռքի գործարարների ներդրումների հոսքին դեպի այդ շրջաններ:
4. Հայաստանի բնակչության օրինազանց տարրերի (փախստականների, հասարակությանը չինտեգրացված նախկին քրեական տարրերի, դասալիքների, թափառաշրջիկների և այլն) վերաբնակեցման կազմակերպում ազատագրված շրջաններում (հիշեցնենք, որ այդ եղանակով են բնակեցվել և զարգացել ԱՄՆ-ի բազմաթիվ շրջաններ 18-րդ դարում):
5. Հստակ ուշադրություն պետք է դարձվի ազատագրված շրջանների գյուղատնտեսական հողերի արդյունավետ բաշխմանն ու օգտագործմանը:
ԿԱՆԽԵԼ ՀՈՂԻ ՍԵՓԱԿԱՆԱՇՆՈՐՀՄԱՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆՅԱՆ ՁԱԽՈՐԴ ՓՈՐՁԻ ԿՐԿՆՈՒԹՅՈՒՆԸ
Ազատագրված շրջաններում այդ վտանգավոր միտումն արդեն իսկ ակնհայտ է։ Այս մարզի նորընծա ղեկավարներին բնավ չի հետաքրքրում, թե հողի և մյուս արտադրամիջոցների հախուռն և համատարած սեփականաշնորհումը, ինչը ծանր հետևանքներ բերեց Հայաստանի գյուղացիության և գյուղի գլխին, արդյոք կհաջողվի՞ հաղթահարել:
Հիշեցնենք, որ ներկայիս Հայաստանի Հանրապետության որոշ արկածախնդիր առաջնորդներ ծրագրում էին դրանով թռիչք կատարել զարգացած սոցիալիզմից դեպի 20-րդ դարի զարգացած կապիտալիզմ: Իրականում դա թռիչք էր հողի (և ոչ միայն հողի) պետական սեփականությունից դեպի նույնքան համատարած մասնավոր սեփականություն: 880 խոշոր հանրային (պետական և կոլեկտիվ) գյուղձեռնարկությունների փլատակների վրա ստեղծվեցին ավելի քան 330 հազար մանր և գաճաճ գյուղացիական տնտեսություններ: Դրանց թիվն այսօր անցնում է 380 հազարից, որոնք կրակն են ընկել իրենց տրված ավելի քան մեկ միլիոն մանր հողակտորների ձեռքը:
Սեփականության և տնտեսության մյուս ձևերն ու եղանակներն ինչպես համայնապետական ժամանակներում գոյություն չունեին, այնպես էլ չկան այսօր` «ազատ շուկայական» համակարգի օրոք: Իրոք, պատմական թռիչք կատարվեց, սակայն դա թռիչք էր ոչ թե դեպի կապիտալիզմ, այլ դեպի հեռավոր միջնադար:
Այս բոլորի անմիջական արդյունքը եղավ այն, որ Հայաստանի Հանրապետության մշակելի հողատարածությունների 40 տոկոսից ավելին արդեն 1,5 տասնամյակ դուրս է մնացել գյուղատնտեսական շրջանառությունից, ավելի ճիշտ, վերածվել է արոտավայրերի, իսկ ավելի ստույգ` թունավոր խոտաբույսերի բուծարանի, քանի որ անխնամ-անմշակ արոտավայրն աստիճանաբար լցվում է թունավոր մոլախոտերով, այսինքն` դրանք ոչ պիտանի են դառնում նաև անասնապահության համար: Իսկ վերջինիս վիճակի մասին են խոսում նաև հետևյալ թվերը. Հայաստանում դեռևս 55-66 տարի առաջ կառուցված կապիտալ անասնագոմերը հանրային հոտի սեփականաշնորհումից հետո բառացիորեն դատարկվել և թալանվել են, իսկ դրանք ավելի քան 3000 տիպային քարե շինություններ են, որոնցից այսօր մնացել են միայն պատերը և տանիքների կմախքը: Ամայացած հողերն ու թափուր մնացած անասնագոմերը Հրանտ Բագրատյան-Լևոն Տեր-Պետրոսյանական տխրահռչակ ագրարային, ավելի ճիշտ, հակաագրարային քաղաքականության տխուր հուշարձաններ են:
Մենք այս հակիրճ պատմական ակնարկով ցանկացանք միայն զգուշացնել, թե ինչու չի կարելի այլևս թույլ տալ հայաստանյան տապալված սեփականաշնորհման փորձի կրկնությունը նոր յուրացվող շրջաններում, քանզի դա հավասարազոր կլինի մեռելածինի վերակենդանացմանը:
Տեղին է հիշել ժողովրդի խոսքը. «Վնասի կեսից հետ կանգնելն էլ օգուտ է»:
(շարունակելի)
Նորայր ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Տնտեսագիտության դոկտոր, պրոֆեսոր

Դիտվել է՝ 2246

Մեկնաբանություններ