Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

ԺՊԻՏ

ԺՊԻՏ
13.05.2011 | 00:00

Իվան ԻԼՅԻՆ

Եղե՞լ եք արդյոք երջանիկ առանց ժպիտի, առանց ժպիտի միմյանց արտասանած «այո»-ի։ Այնուամենայնիվ, մեզ երջանիկ է դարձնում ոչ ամեն ժպիտ...
Հերիք է միայն արտասանել «ժպիտ» բառը, և յուրաքանչյուրը միանգամից պատկերացնում է սիրալիր, բարեհամբույր մի դեմք առողջության և բարյացակամության անասելի արտահայտությամբ։ Երջանկության կայծ` ինքն իր և ուրիշների համար։ Նաև մի քիչ թեթևություն, մխիթարանք, և գուցե նույնիսկ սեր... Այդպես լինում է երբեմն։ Սակայն այդպես լինում է ոչ միշտ։
Ժպիտը «խաղում է» ոչ միայն բերանի շուրջը. նա «խաղում է» ամբողջ դեմքի վրա և հատկապես աչքերի մեջ, որոնցից ճառագում է։ Երբ ժպտում է միայն բերանը, իսկ աչքերը մնում են լուրջ կամ քարացած, մեզ համար դա դառնում է նույնիսկ սոսկալի։ Իսկ երբ ժպտում են միայն աչքերը, ապա մենք վայելք ենք ապրում թաքնված, զսպված հումորից։ Իսկ մեռնողները, փակ աչքերով, ժպտում են մի քիչ` արտահայտելով նրանց համար ընդհանուր երանելի հանգստություն։
Այդ պատճառով ժպիտն այնքան էլ պարզ չէ և ոչ միշտ է խոսում երջանկության մասին։ Գոյություն ունեն, կարելի է ասել, ժպիտի անթիվ տարատեսակներ։ Արժե, օրինակ, ուշադրության առնել, թե ինչն է գերիշխում ժպիտի մեջ` սեփական առողջությո՞ւնը, թե՞ բարյացակամությունն ուրիշի նկատմամբ։ Առողջությունը շեշտը դնում է ժպտացողի ամենապատվելի «ես»-ի վրա. նա նկատի ունի ինքն իրեն, նրա գործերը լավ են ընթանում, նա իրեն շատ հարմարավետ է զգում։ Բարյացակամությունը, ընդհակառակն, շեշտը դնում է ուրիշի հետ հարաբերության վրա. այդ ժամանակ ժպիտը նկատի ունի «քեզ»` մերձավորին։
«Ես-ժպիտը» հաճախ ինքնագոհ է, մերժող, անգութ և անհամակրելի։ Այն կարող է միանգամայն երեխայական, միամտորեն նշանակել. «Ես առողջ եմ և հաճույք եմ վայելում, ի՞նչ գործ ունեմ ուրիշների հետ»։ Կամ ինքնագոհ. «Իմ մեջ և ինձ վրա ամեն ինչ հոյակապ է»։ Կամ, դեռ ավելին, գոռոզաբար և մեծամտորեն. «Ի՞նչ արժե մնացածը իմ կատարելության կողքին»։ Հետո ժպիտը կարող է դառնալ նույնիսկ ծաղրական և խոցող. «Ի՞նչ է, ինչ-որ մեկը համարձակվում է համեմատվե՞լ ինձ հետ»։ Կամ` արհամարհական. «Դո՞ւք էլ եք այստեղ, թշվառնե՜ր», հիասթափված, նեղացած և այլն։ ՈՒ երբ այդ նեղացած, արհամարհական հեգնանքը ուղղվում է դեպի «վեր», նա դառնում է թունոտ և Աստծուն անարգող. «Դրանք, որ երկնքում են»։ Խուլ չարությամբ համակված, տարածելով ատելության սև ճառագայթները, ժպիտը դառնում է սատանայական` չհաջողված ինքնաստվածացման ջղաձգական ծամածռանք։
Այդպիսով ինքնահաստատվող «բարի առողջությունը», որը կապված չէ սրտացավ բարեհաճության հետ, պարզունակ եսասիրության պատճառով գլորվում ընկնում է դժոխքի ծոցը, որպեսզի շարունակի «ժպտալ» նաև այնտեղից։
«Ժպիտը քեզ», ընդհակառակն, սրտագին համակրանքի ժպիտն է իր բոլոր երանգներով` միամիտ զգացականից մինչև զոհաբերող, հոգևոր սերը, որը շարունակում է ժպտալ հեռուներից նույնիսկ անհավատարիմ սիրեցյալին` ցանկանալով նրան երջանկություն։ Լինում է անարատ մաքրության և համեստության ժպիտ. «Ես ծաղիկ եմ պարտեզում», և անամոթ աներեսության ժպիտ։ Լինում են գրգռող պչրանքի ժպիտ և սրբազան գաղտնիքի ժպիտ, հարցական ժպիտ, ուժասպառության և թախծի, արթնացող խանդի, ներման, մխիթարության, երախտագիտության ժպիտներ։ Լինում են երանելի պայծառության ժպիտ և երջանիկ մոր ժպիտ։ Լինում են դեպքեր, երբ տգեղ դեմքը փրկում է ժպիտը, և երբ ամենագեղեցիկ դեմքը նա աղավաղում է և վարկաբեկում։ Ամբողջությամբ վերցրած` այն արտահայտման անսպառ հարստություն է։
Բայց իսկական ժպիտը միշտ կապված է միանգամայն կոնկրետ պայմանների հետ։ Ժպիտն արտահայտություն է, որը թելադրված է «այո» զգացումով, և այդ «այո»-ն պետք է ճառագայթի լիակատար, կենդանի և անկեղծորեն։ Ոչ անկեղծ ժպիտը միշտ շինծու է ու զզվելի. այն թունավորված է ներսից և ուժասպառված է մերժման «ոչ»-ով։ Իսկական ժպիտը, սակայն, պետք է լինի լիարժեք` արտաքնապես շողալով դեմքի վրա և ներքնապես ճառագայթելով հոգու խորքից։ Պարզությունը և անկեղծությունը ստեղծում են հոգևոր բուրմունք։ Մարդն իր ժպիտի մեջ պետք է լինի ամբողջովին տեսանելի, երեխայի նման, իրեն պահի սրտաբաց և ազատ։ Միայն այդ ժամանակ նա նման կլինի «սիրալիր մանուկի», և նրա ժպիտը կլինի դյութիչ։ Այդ ժամանակ մի թեթև, լուսավոր թել է ձգվում մարդկանց միջև, և միանգամից ծնվում է հոգիների փոխադարձ համակրանքը, այնուհետև` բարեկամությունը և սերը։
Այդպիսի ժպիտը հիրավի կարող է դառնալ Աստծո գործիքը երկրի վրա։
Տպագրության պատրաստեց Պավել ԱՆԱՆՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3150

Մեկնաբանություններ