Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Խա­նի մահն ու կյան­քը

Խա­նի մահն ու կյան­քը
25.09.2020 | 00:19

(Նախորդ մասը)


ԱԶ­ԳԱՆ­ՎԵ­ՐԸ
Հի­մա կշա­րադ­րեմ այն գլու­խը, ո­րի հա­մար առ­հա­սա­րակ նա­խա­ձեռ­նե­ցի Տ. Քե­լե­կյա­նի մա­սին գրել: Խոս­քը ազ­գա­յին հոգ­սի, կա­րի­քի և ան­հա­տի հարս­տու­թյան փոխ­կա­պակ­ցու­թյանն է վե­րա­բե­րում:
Հա­րու՞ստ մարդ էր Տ. Քե­լե­կյա­նը: Ան­կաս­կած, ա­յո: 1920-ա­կան թթ., երբ գտն­վում էր մի­ջազ­գա­յին հե­ղի­նա­կու­թյուն ձեռք բե­րե­լու կես ճա­նա­պար­հին, Փա­րի­զի Շան­տի­յի ար­վար­ձա­նում ու­ներ ա­խոռ, ո­րի ձիե­րը մաս­նակ­ցում էին մր­ցար­շավ­նե­րի ու հա­ճա­խա­կի մր­ցա­նակ­ներ շա­հում: Ա­խոռ, մր­ցա­ձի ու­նե­նա­լը հարս­տու­թյան նշան էր, բարձ­րաշ­խար­հիկ հա­սա­րա­կու­թյուն մուտք գոր­ծե­լու ար­տո­նա­գիր:
Հա­յե­րիս մեջ մշ­տա­պես ե­ղել են, կան ու կլի­նեն մե­ծա­հա­րուստ­ներ: Ամ­բողջ խն­դիրն այն է, թե մարդ իր վաս­տա­կածն ին­չի վրա է ծախ­սում՝ զուտ անձ­նա­կան վա­յելք­նե­րի՞, թե՞ նաև ազ­գի, պե­տու­թյան, հա­սա­րա­կու­թյան շա­հի: Տ. Քե­լե­կյանն ընտ­րեց երկ­րորդ ու­ղին, ո­րով­հետև թե­պետ նրա առջև փռ­ված էին աշ­խար­հի մայ­րա­քա­ղաք­նե­րը, սա­կայն ե­րակ­նե­րում հո­սում էր կե­սա­րա­ցի հայ մար­դու ա­րյու­նը:
1906 թ. Պո­ղոս Նու­բա­րի շնոր­հիվ Կա­հի­րեում ստեղծ­վեց Հայ­կա­կան բա­րե­գոր­ծա­կան ընդ­հա­նուր միու­թյու­նը (ՀԲԸՄ), և Տ. Քե­լե­կյա­նի ողջ ազ­գա­սի­րա­կան գոր­ծու­նեու­թյու­նը կապ­վեց այդ ե­զա­կի կազ­մա­կեր­պու­թյան ու նրա եր­ջան­կա­հի­շա­տակ հիմ­նա­դիր­նե­րի և ա­ռա­ջա­մար­տիկ­նե­րի հետ:
1909 թ. թուր­քե­րը Կի­լի­կիա­յում կո­տո­րե­ցին 30 հա­զար հա­յի, և ան­տեր մնա­ցին հա­րյու­րա­վոր որ­բուկ­ներ: Ազ­գա­յին մար­մին­նե­րը բա­ցե­ցին մի քա­նի որ­բա­նոց­ներ. մե­կը՝ թուր­քերն Ա­դա­նա­յում, եր­կու­սը՝ գեր­մա­նա­ցի­նե­րը Հա­րու­նիեում (դոկ­տոր Յ. Լեփ­սիու­սի ջան­քե­րով) ու Մա­րա­շում:
1910 թ. Տ. Քե­լե­կյա­նը Փա­րի­զից ՀԲԸՄ Կա­հի­րեի կենտ­րո­նա­կա­յան փո­խան­ցեց 2420 ե­գիպ­տա­կան ֆունտ կամ 12100 դո­լար, որ­բա­նոց բա­ցե­լու նպա­տա­կով: (Ար­դի ըն­թեր­ցո­ղին կոչ կա­նեմ ներ­կա­յիս չա­փա­նիշ­նե­րով չվե­րա­բեր­վել այդ գու­մա­րին. փո­ղի ան­վա­նա­կան միա­վո­րը մի բան է, գնո­ղու­նա­կու­թյու­նը՝ այլ): Ազ­գա­յին հոգ­սի հան­դեպ ինչ­պե՞ս և ին­չու՞ բռնկ­վեց ձեռք մեկ­նե­լու կայ­ծը, չգի­տեմ, դա ան­բա­ցատ­րե­լի բան է:


ՀԲԸՄ վար­չու­թյու­նը Տ. Քե­լե­կյա­նին հռ­չա­կեց բա­րե­րար-ան­դամ և ան­հա­պաղ ան­ցավ գոր­ծի: 1911 թ. Կի­լի­կիա­յի զո­վա­շունչ ու բա­րե­բեր Դորթ-Յոլ բնա­կա­վայ­րի մոտ բաց­վեց «Քե­լե­կյան» որ­բա­նո­ցը կամ ա­վե­լի ճիշտ՝ գի­շե­րօ­թիկ վար­ժա­րա­նը՝ 100 տղա­նե­րի հա­մար: Դա երկ­հարկ մեծ շի­նու­թյուն էր, ո­րի ա­ռա­ջին հար­կում գտն­վում էին դա­սա­րան­ներն ու ճա­շա­րա­նը, երկ­րոր­դում՝ ե­րե­խա­նե­րի նն­ջա­րա­նը, հի­վան­դա­սե­նյակ­նե­րը, ու­սու­ցիչ­նե­րի ու տնօ­րե­նի ա­ռանձ­նա­սե­նյակ­նե­րը: Սա­նե­րի սնուն­դը, հա­գուս­տը, կր­թա­կան ծախ­սե­րը հո­գում էր ՀԲԸՄ-ն, բայց դա չի նշա­նա­կում, թե հիմ­նա­դիր Տ. Քե­լե­կյա­նը ձեռ­քե­րը լվա­ցել էր: Բա­րե­գոր­ծա­կա­նի բա­րե­րար-ան­դա­մը պար­տա­վոր էր ոչ միայն ա­մեն տա­րի զգա­լի գու­մար տրա­մադ­րել, այլև մաս­նակ­ցել ՀԲԸՄ վար­չու­թյան նա­խա­ձեռ­նած բո­լոր հան­գա­նա­կու­թյուն­նե­րին. Տ. Քե­լե­կյանն այս ա­մե­նի ան­քակ­տե­լի մաս կազ­մեց մինչ ի մահ:


Պա­տե­րազմն սկս­վե­լուն պես «Քե­լե­կյա­նը» փակ­վեց, որ­բերն ան­հե­տա­ցան ցե­ղաս­պան­դի ճամ­փե­քին, շեն­քը բռ­նագ­րա­վե­ցին թուր­քա­կան զին­վո­րա­կան իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը:
Որ­բա­նո­ցը վե­րա­բաց­վեց 1919-ին, որ­պես 200 ծնո­ղա­զուրկ­նե­րի գի­շե­րօ­թիկ կր­թա­րան, իսկ «Քե­լե­կյա­նի» մոտ կա­ռուց­վեց երկ­հարկ «Սի­սուան» որ­բա­նո­ցը՝ 200 աղջ­նակ­նե­րի հա­մար:
1921 թ. հու­նի­սին Կի­լի­կիո Սա­հակ կա­թո­ղի­կոսն այ­ցե­լեց որ­բա­նոց ու գրեց. «Օրհ­նու­թիւն Քէ­լէ­կեա­նին, որ տն­կեաց, վե­հանձ­նու­թեան Բա­րե­գոր­ծա­կա­նին, որ հա­նա­պա­զօ­րեայ ջուրն տայ և օրհ­նու­թիւն պաշ­տօ­նէու­թեան, որ ար­թուն ու զուար­թուն, ան­խոնջ և ան­քուն, որ ջերմ ու գուր­գու­րա­լից սի­րով կը հս­կէ ազ­գի նուի­րա­կան բե­կոր­նե­րը պա­հել ան­բիծ և ա­նա­ղարտ, ու պատս­պա­րել Հայ հո­գիով, Հայ սր­տով և ազ­նուա­գոյն նկա­րագ­րով օգ­տա­կար ան­դամ­ներ Ազ­գին և Ե­կե­ղե­ցիին: Եւ բիւ­րուցս փառք Բարձ­րե­լոյն, որ ա­ճես­ցու­ցա­նէ»:
Նույն թվա­կա­նին վրա հա­սավ Մուս­տա­ֆա Քե­մա­լի ժա­մա­նա­կը, ինչ կի­սատ էին թո­ղել իթ­թի­հա­տա­կան­նե­րը, ա­վար­տին հասց­րեց նա: Քե­մա­լա­կան­նե­րը բռ­նագ­րա­վե­ցին եր­կու որ­բա­նոց­նե­րի շեն­քե­րը, և ՀԲԸՄ-ն ստիպ­ված ե­ղավ որ­բե­րին տե­ղա­փո­խել Բեյ­րութ, տե­ղա­վո­րեց մի շի­նու­թյան մեջ՝ կր­կին «Քե­լե­կյան» ան­վամբ, որն ա­ռա­քե­լու­թյունն ա­վար­տեց 1932-ին, երբ որ­բերն ար­դեն հա­սակ էին ա­ռել ու ոտք դրել ինք­նու­րույն կյան­քի աս­պա­րեզ:


1929 թ. Տ. Քե­լե­կյա­նը կա­տա­րեց ևս մեկ խո­շոր բա­րե­րա­րու­թյուն:
1879 թ. Կ. Պոլ­սում հիմն­վել էր Դպ­րո­ցա­սեր տիկ­նանց ըն­կե­րու­թյու­նը, որն ու­ներ ի­գա­կան վար­ժա­րան ու զբաղ­վում էր հայ կա­նանց շր­ջա­նում լու­սա­վո­րու­թյուն տա­րա­ծե­լով: Հի­մա ես ա­վե­լի ման­րա­մասն չեմ խո­սի 140-ա­մյա այդ հնա­գույն վար­ժա­րա­նի մա­սին, որն այ­սօր էլ կի­սա­մաս­նա­վոր պե­տա­կան հայ-ֆրան­սիա­կան լի­ցե­յի կար­գա­վի­ճա­կով գոր­ծում է Փա­րի­զի Ռեն­սի ար­վար­ձա­նում և, ցա­վոք, կո­րո­նա­վի­րու­սի պատ­ճա­ռով հայ­տն­վել է ան­նա­խան­ձե­լի ֆի­նան­սա­կան դրու­թյան մեջ: Կա­սեմ միայն, որ Ցե­ղաս­պա­նու­թյան պատ­ճա­ռով Դպ­րո­ցա­սե­րը 250 որ­բու­հի­նե­րով ան­ցավ Հու­նաս­տան, այն­տե­ղից էլ 1928-ին՝ Ֆրան­սիա:
Հա­յե­ցի կր­թու­թյուն տվող այդ վար­ժա­րա­նի սա­նու­հի­նե­րի և ու­սու­ցիչ­նե­րի պա­հա­պան հրեշ­տակ դար­ձավ Տ. Քե­լե­կյա­նը: Նա 350 հա­զար ֆրան­կով գնեց մի ա­ռանձ­նա­տուն և նվի­րեց Դպ­րո­ցա­սե­րի վար­ժա­րա­նին, իսկ դպ­րո­ցի կա­ռա­վա­րու­մը հանձ­նեց ՀԲԸՄ-ին: Այդ բա­րե­սի­րա­կան ձեռ­նար­կի հա­մար նա ըն­տր­վեց ՀԲԸՄ փոխ­նա­խա­գահ, իսկ ֆրան­սիա­կան կա­ռա­վա­րու­թյու­նը պարգևատ­րեց Պատ­վո Լե­գեո­նի շքան­շա­նով:


1949 թ. Տ. Քե­լե­կյա­նը Նյու Յոր­քից ժա­մա­նեց Փա­րիզ, բնա­կա­նա­բար այ­ցե­լեց «հո­գե­զա­վա­կին»՝ վար­ժա­րան ու նվի­րա­բե­րեց 100 հա­զար ֆրանկ, ինչ­պես նաև իր կի­սանդ­րին, որ հե­ղի­նա­կել էր Հա­կոբ Գյուր­ջյա­նը:
Վե­րո­շա­րադ­րյալ եր­կու խո­շո­րա­գույն բա­րե­գոր­ծու­թյուն­նե­րից զատ, Տ. Քե­լե­կյանն ի­րա­կա­նաց­րեց մի քա­նի «մանր-մունր» բա­րե­սի­րա­կան ձեռ­նարկ­ներ:
Այս­պես, 1912 թ. նա այ­ցե­լում է Ե­րու­սա­ղեմ ու տես­նե­լով Սբ Հա­րու­թյուն ե­կե­ղե­ցու մահ­մե­դա­կան դռ­նա­պա­նի նոր կա­ռուց­վե­լիք տան հիմ­քից 1894 թ. հայտ­նա­բեր­ված գե­ղա­կերտ ու թան­կա­գին խճան­կա­րը, 250 օս­մա­նյան ոս­կով գնում է այն ու ցան­կա­նում, որ փո­խադր­վի Սբ Հա­կո­բա վանք: Միա­բա­նու­թյու­նը, սա­կայն, հար­մար է հա­մա­րում խճան­կա­րը թող­նել տե­ղում ու 355 ոս­կով գնում է տան ամ­բողջ հար­կա­բա­ժի­նը:
Երբ 1919-ին ող­բա­ցյալ Կո­մի­տա­սին Կ. Պոլ­սից տե­ղա­փո­խե­ցին Փա­րիզ, շար­ժում սկս­վեց նրա պահ­ման ծախ­սե­րը հո­գա­լու հա­մար: Հան­գա­նա­կու­թյան կո­չին ա­ռա­ջին ար­ձա­գան­քող­նե­րից մե­կը ե­ղավ Տ. Քե­լե­կյա­նը, ո­րը տրա­մադ­րեց 500 ֆրանկ:
Նա ա­ռանձ­նա­կի հո­գա­տար վե­րա­բեր­մունք ու­ներ հայ ար­վես­տա­գետ­նե­րի, մտա­վո­րա­կան­նե­րի նկատ­մամբ: Յոթ-ութ տա­րի շա­րու­նակ ամ­սա­կան 100 ֆրանկ էր հատ­կաց­նում Ա. Չո­պա­նյա­նի «Ա­նա­հիտ» ամ­սագ­րի հրա­տա­րակ­ման հա­մար, նրա ֆի­նան­սա­կան ա­ջակ­ցու­թյամբ Ա. Չո­պա­նյա­նը լույս ըն­ծա­յեց «Նա­ղաշ Յով­նա­թան ա­շու­ղը եւ Յով­նա­թան Յով­նա­թա­նեան» պատ­կե­րա­զարդ գիր­քը:


Նա ա­ռա­ջին գնա­հա­տողն էր նկա­րիչ Էդ­գար Շա­հի­նի ու քան­դա­կա­գործ Հա­կոբ Գյուր­ջյա­նի ար­վես­տի, ո­րոնց աշ­խա­տանք­նե­րը գնում էր, ցու­ցադ­րում իր վա­ճա­ռաս­րահ­նե­րում, դրա­նով հան­դերձ նրանց ճա­նա­չում բե­րե­լով:
Ի վեր­ջո, 1936 թ. Տ. Քե­լե­կյա­նը գնեց ու Երևա­նի պե­տա­կան պատ­կե­րաս­րա­հին նվի­րեց սփյուռ­քա­հայ նկա­րիչ­նե­րի 18 ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն:

Կար­ծում եմ, ըն­թեր­ցո­ղին կհե­տաք­րք­րի նաև Տ. Քե­լե­կյա­նի ըն­տա­նե­կան կյան­քը: Նա ա­մուս­նա­ցել էր Կե­սա­րիա­յի հայտ­նի Գյում­շյան գեր­դաս­տա­նի դուստր, գե­ղեց­կու­հի Մար­գար­տի հետ և ու­ներ եր­կու զա­վակ: Ա­ռաջ­նե­կը՝ Շառ­լը (կամ Չառ­լին), ծն­վել էր 1899 թ. Մար­սե­լում, դուստր Ա­դին՝ 1903-ին Փա­րի­զում:
Զա­վակ­նե­րը, ա­վաղ, չշա­րու­նա­կե­ցին ի­րենց հռ­չա­կա­վոր հոր գոր­ծը:
Տ. Քե­լե­կյա­նի ող­բեր­գա­կան մա­հից ան­մի­ջա­պես հե­տո՝ 1951 թ. փետր­վա­րի 3-ին, Փա­րի­զում հրա­տա­րակ­վող «Այ­սօր-Ա­պա­գայ» թեր­թը լույս տե­սավ «Ժա­ռան­գը» վեր­նա­գի­րը կրող ա­ռաջ­նոր­դո­ղով: Թեև ոչ մի ա­նուն հի­շա­տակ­ված չէր, բայց հո­ռե­տե­սա­կան ակ­նարկ կար. «Յա­ճախ դի­տուած է որ մեր մէջ մեծ դէմ­քե­րը ի­րենց յա­ջորդ­նե­րը չեն ու­նե­նայ ի­րենց զա­ւակ­նե­րուն մէջ, բա­ցա­ռու­թիւն­նե­րը յար­գե­լով:


Ա­սոր պատ­ճառ­նե­րը քն­նել չէ որ կ՛ու­զենք: ՈՒ­րիշ ժո­ղո­վուրդ­նե­րու մէջ սե­րուն­դէ սե­րունդ նոյն ա­նու­նը և նոյն գոր­ծը կը շա­րու­նա­կուի յա­ճախ, եր­բեմն հետզ­հե­տէ ա­ւե­լի փայլ ու հռ­չակ ստա­նա­լով: Մեր մէջ մա­տի վրայ կը համ­րուին այդ­պի­սի­նե­րը»:
Ո՞րն էր այս դառն ար­ձա­նագր­ման պատ­ճա­ռը: Ըստ իս այն, որ Շառլ Քե­լե­կյանն ա­մուս­նա­ցել էր օ­տա­րազ­գիի հետ, որ­դեգ­րել կնոջ ա­ռա­ջին ա­մուս­նու­թյու­նից ե­րե­խա­յին և ոչ միայն հոր գոր­ծու­նեու­թյամբ հե­տաքր­քր­ված չէր, այլև երբևէ առն­չու­թյուն չէր ու­նե­ցել ազ­գա­յին որևէ կա­ռույ­ցի հետ: Նույ­նը վե­րա­բե­րում էր դս­տե­րը, որն ԱՄՆ-ից տե­ղա­փոխ­վեց Շվեյ­ցա­րիա՝ նկար­չու­թյուն սո­վո­րե­լու և ան­հայտ ճա­կա­տա­գիր ու­նե­ցավ:
Այս ա­մե­նը շատ տխուր խոր­հր­դա­ծու­թյուն­նե­րի տե­ղիք էր տա­լիս:

Ան­հայտ է Տիգ­րան Քե­լե­կյա­նի ինք­նաս­պա­նու­թյան պատ­ճա­ռը, բայց քաջ հայտ­նի է Հա­յոց ե­կե­ղե­ցու վե­րա­բեր­մունքն առ ինք­նաս­պան ան­ձինք՝ նրանք եր­կն­քի ար­քա­յու­թյան չպի­տի ար­ժա­նա­նան, ո­րով­հետև ինք­նաս­պա­նու­թյուն գոր­ծե­լը մե­ծա­գույն մեղ­քե­րից է, երբ անձն ինք­նաս­պա­նու­թյան մի­ջո­ցով իր հո­գին հե­ռաց­նում է մարմ­նից: Դա էր պատ­ճա­ռը, որ նրա հու­ղար­կա­վո­րու­թյան մա­սին բո­լո­րը լռե­ցին, մա­մու­լը ոչ մի խոսք չտ­պագ­րեց:
Եվ ա­հա ՀԲԸՄ պաշ­տո­նա­կան օր­գան «Միու­թիւն» շա­բա­թա­թեր­թը 1951 թ. ապ­րի­լի թիվ 265 հա­մա­րում տպագ­րեց «Հո­գե­հան­գիստ ողբ. Տիգ­րան Խան Քէ­լէ­կեա­նի» մի փոք­րիկ, բայց վե­րին աս­տի­ճա­նի ու­շագ­րավ տե­ղե­կատ­վու­թյուն, որն ու­զում եմ մեջ­բե­րել ամ­բող­ջու­թյամբ. «Միու­թեան Կեդր. Վար­չու­թեան կար­գադ­րու­թեամբ, Ծաղ­կա­զար­դի օ­րը, մարտ 18-ին ողբ. Տիգ­րան Խան Քէ­լէ­կեա­նի մա­հուան քա­ռա­սուն­քին առ­թիւ հո­գե­հան­գս­տեան պաշ­տօն մը կա­տա­րուե­ցաւ Ս. Խաչ ե­կե­ղե­ցիին մէջ:


Օ­րուան պա­տա­րա­գի­չը՝ Ա­ռաջ­նորդ Գերշն. Տ. Տի­րան ե­պիս­կո­պոս, իր քա­րո­զին մէջ անդ­րա­դար­ձաւ ՀԲԸ Միու­թեան մեր կեան­քին մէջ կա­տա­րած դե­րին ու հան­գու­ցեա­լին ազ­գա­սի­րու­թեան ու բա­րե­գոր­ծու­թեանց: Ա­պա, յա­ւարտ պա­տա­րա­գի, իր նա­խա­գա­հու­թեամբ և Գերշն. Տ. Տի­րայր ար­քե­պիս­կո­պո­սի ևս մաս­նակ­ցու­թեամբ, տպա­ւո­րիչ կեր­պով կա­տա­րուե­ցաւ հո­գե­հան­գս­տեան ա­րա­րո­ղու­թիւ­նը: Օ­րուան տօ­նին առ­տիւ ե­կե­ղե­ցին լե­ցուն էր խուռն բազ­մու­թեամբ, որ ներ­կայ ե­ղաւ նաև հո­գե­հան­գս­տին: Մաս­նա­ւո­րա­պէս ներ­կայ էին ՀԲԸ Միու­թեան Կեդր. Վար­չու­թեան, Ա­մե­րի­կա­յի Կեդր. Յանձ­նա­ժո­ղո­վի ան­դամ­ներ և պաշ­տօ­նեա­ներ, ինչ­պէս և հան­գու­ցեա­լին յի­շա­տա­կը յար­գող ազ­գա­կան­ներ ու բա­րե­կամ­ներ:
ՀԲԸ Միու­թեան Թէհ­րա­նի մաս­նա­ճիւ­ղը կը հա­ղոր­դէ թէ ինք ևս հո­գե­հան­գիստ կա­տա­րել տուած է ողբ. Քէ­լէ­կեան Խա­նի հա­մար փետր. 11ի կի­րա­կի օ­րը, տեղ­ւոյն Ս. Աս­տուա­ծա­ծին ե­կե­ղե­ցիին մէջ, և այս առ­թիւ օ­րուան պա­տա­րա­գի­չը՝ Տէր Յով­հան­նէս ա­ւագ քհնյ. Հա­ճեան, իր քա­րո­զին մէջ եր­կա­րօ­րէն ծան­րա­ցած է հան­գու­ցեա­լին ազ­գա­յին ծա­ռա­յու­թեանց և զո­հա­բե­րու­թեանց վրայ»:
Ի՞նչ էր սա նշա­նա­կում: Ար­դյո՞ք Թեհ­րա­նի ու Նյու Յոր­քի հոգևոր ա­ռաջ­նորդ­նե­րը խախ­տել էին ե­կե­ղե­ցու հիմ­նա­րար կա­նո­նը՝ են­թարկ­վե­լով ՀԲԸՄ կենտ­րո­նա­կան վար­չու­թյան կար­գադ­րու­թյա­նը:


Կար­ծում եմ, որ մեր ե­կե­ղե­ցին, ե­թե ան­գամ հո­գե­հան­գիստ մա­տու­ցե­լով շե­ղում էր թույլ տվել, այ­դու­հան­դերձ կա­տա­րել էր մար­դա­սի­րա­կան մե­ծա­գույն քայլ: Հետ­մա­հու հար­գանք էր մա­տուց­վել մի մար­դու, ով իր գոր­ծով թե պա­տիվ էր բե­րել սե­փա­կան ժո­ղովր­դին, թե իր անձ­նա­կան լու­ման էր ներդ­րել ազ­գի գան­ձա­նա­կում:
Այդ­պի­սի մար­դիկ չեն մո­ռաց­վում…

Խա­չա­տուր ԴԱ­ԴԱ­ՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 14023

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ