Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Քրիստոսինն էինք, դարձանք Օտարինը

Քրիստոսինն էինք, դարձանք Օտարինը
12.07.2022 | 07:21

«Ողբամ զքեզ, Հայոց աշխարհ, ողբամ զքեզ, հանուրց հիւսիսականաց վեհագոյնդ, զի բարձաւ թագաւոր եւ քահանայ, խորհրդական եւ ուսուցող, վրդովեցաւ խաղաղութիւն, արմատացաւ անկարգութիւն, դրդուեցաւ ուղղափարութիւն, կայկայեցաւ տգիտութեամբ չարափառութիւն»:

Մովսես Խորենացի, 5-րդ դար


«Հոտն անհովիւ` մոլոր ու շփոթ` աներեւոյթ եւ անզուսպ ալիքներ հախուռն կը յուզին ի խորս մեր հալածական եւ ողբալի կենաց ծովու:
Անմիտ որսորդներ բոլորած` միամիտ ձկներ ցանցած: Մթնոլորտը թոյն կը տեղայ, բուժիչ ուժ չկայ: Աւերած, սարսափ ու սանձարձակ կեղեքում մէկ կողմէն, անտարբերութիւն, օտարամոլութիւն ու ցեխոտ սրտեր՝ միւս կողմէն: Փառասիրութիւն, փութկոտութիւն մէկ երեսէն, ապիկարութիւն, տգիտութիւն` միւս երեսէն: Իւրաքանչիւր ոք իր պաշտօնն զգեցած է իբր հանդերձ, յոր մերկութիւն մտաց ծածկի ի միամիտ աչաց: Մեր մարմինը նեխած է, մեր հոգին` ապականած, մեր կեանքը` դիակնացած... Ու՞ր է մեր խոհական Խորենացին. թող ելլէ՛ արիւնաքամ հողու տակէն եւ ողբայ մեր խակերու սիրտն ու հոգին, միտքն ու գործը: Մեր նախնիք իրենց պաշտօնին փարած էին անձնահեղձութեամբ, իսկ մենք կը յափշտակենք գործն՝ ընչաքաղցութեամբ:
Սիրտս փլած է»:

Կոմիտաս վարդապետ, 1869-1935թթ.:


Ցեխի եւ թույնի մասին պատմող ադամանդե խոսքեր: Այս խոսքերը ներկայացնում են մեր համազգային ողբերգության և Կոմիտասին խելացնոր համարելու բուն պատճառը: Խորենացուց մինչև Կոմիտաս և մեր օրերը ժողովրդի մեջ միայն մի բան է փոխվել. այսօր չկան խորենացիներ և նրանց ոգեկոչողներ:


Եղեռնը արևմտահայ քրիստոնյայի աղոթքի լռության կամ սխալ բովանդակության արձագանքն էր. կյանքը հնարավոր է հոգու և մարմնի համատեղ կենսունակությամբ, մահը վրա է հասնում ոչ միայն մարմնի՝ կյանքի հետ անհամատեղելի վիճակից, այլև գլխավորապես ոչ կենսունակ հոգու պարագայում, երբ մի ողջ ազգ, իր իսկ համար աննկատելի կերպով, կորցնում է այդ կենսունակությունը, հետևանքը լինում է անդառնալիորեն ողբերգական: Մեծ Եղեռնը պատճառեց այնպիսի մեծ ցավ, ինչպես մարմնի որևէ անդամի հատումը, բայց այն պետք էր մնացած մարմնի առողջ գոյատևման համար: Մեծ ցավ է պատճառում նաև այդ ամենի գիտակցությունը, բայց ավելի լավ է զգալ այդ ցավը, քան թույլ տալ կերակրել մեզ պատրանքներով:


«Մեծ տերությունները» մեր ցավը որպես խայծ են գործածում մեզ թակարդը գցելու համար, տերություններ, որ իրենց մեծությունը տեսնում են ազգերին ոչնչացնելու և ստրկացնելու մեջ՝ ներկայացնելով դա որպես մարդկության փրկություն, մեզ խոստանում են Հայոց անլուծելի թվացող հարցի արդարացի հանգուցալուծում և հատուցում Մեծ Եղեռնից փրկված բեկորների սերունդներին. այդ ամենը խաբկանք է, ավելին՝ եղեռնը շարունակվում է արդեն անարյուն, բայց բազմազոհ, դա վաղուց և մանրակրկիտ կերպով մշակված ծրագիր է. «Հայաստանն առա՛նց հայերի». ծանո՞թ ծրագիր է: Այն իրագործելու բազում եղանակներից ընտրվեց ու հաստատվեց անարյուն եղանակը, քանզի հոգին է կենդանարար, մարմինը ոչինչ անել չի կարող, և սա անհերքելի ավետարանական ճշմարտություն է: Եվ քանի որ ծրագրի հեղինակները վերջապես հասկացան, որ մեր մարմինը ճնշելով զորանում ենք հոգով, սկսեցին անարյուն պատերազմ՝ սպանելով հային ամեն հայի մեջ, հային զրկելով իր պապերի արյունով ներծծված հողից սնվելու և հայեցի աճելու, հայոց անարատ ջրի ակունքներից արբելու և հայաբար հագենալու իրավունքից: Եկավ-անցավ մեր համազգային ցավի հարյուրամյա տարելիցը. այսօր մնացե՞լ է գոնե մեկ պահանջատեր կամ իր պահանջների բավարարմանը հավատացող ու սպասող հայ, Հայաստանում հայ մնացե՞լ է, նամանավանդ, որ մեկի հայ լինելը պետք է փաստվի ո՛չ միայն կյանքը զոհելու պատրաստակամությամբ, այլև հենց զոհվելով, աճյունի առկայությամբ: Մոխրագույնը թանձրանում է, ամենակուլ, արյունախում իր երախով առաջանում, ահագնանում, կլանում է անորոշ ու գորշ գույները, այդ գույնի բոլոր հայերին: Եղեռնի հետ կապված, մեր ականատեսությամբ և մասնակցությամբ, իրագործեցին երկու սատանայապաշտական ակտ՝ սրբադասման զուգակցումը ռոք համերգի հետ և դեռևս ողջ մարդկանց անունների պրոյեկտումը Եղեռնի հուշահամալիրի վրա: Մենք խաբվեցինք աշխարհի պատրանքներին և տրվեցինք նրան: Իհարկե, սա միանգամից և առանց մեզ տեղի չունեցավ: Այն, որ աշխարհը գնում է դեպի կործանում, պարզ դարձավ Հիսուսի առաջին գալստի ժամանակ, բայց ամենևին պարտադիր պայման չէր, որ մենք ազգովի ընդգրկվենք այդ կործանարար հոսանքի մեջ, մենք՝ քրիստոնեությունը առաջինը պետականորեն՝ այն է աշխարհիկ իշխանությունների մակարդակով ընդունած, այն է՝ այս աշխարհի իշխանին համապատասխան ուղղություն ցույց տված ազգը, ինքներս բռնեցինք այդ նույն ուղղությունը:

Քրիստոսինն էինք, դարձանք Օտարինը, ոչ միանգամից, բայց աննկատելի կերպով, դարերի խորքից այլևս տեսանելի չէ մեր «էվոլյուցիայի» ընթացքը, մարդիկ նույնիսկ կզարմանան. բա աշխարհինը չենք, ու՞մն ենք: Ասվածի հավաստի ապացույցը վերջերս ցեղասպանություն ապրածների հետնորդ հանդիսացող և ցեղասպանությունը դատապարտող սփյուռքահայ արվեստագետների կողմից սեռական փոքրամասնությունների հանդեպ լոյալ վերաբերմունք դրսևորելու և հանդուրժողական ու խրախուսական դիրքորոշում որդեգրելու սրտակեղեք կոչ պարունակող, ՀՀ կառավարությանը ուղղված, ըստ էության, խայտառակ նամակն է: Մարդը, հատկապես հայ մարդը, առանց իր լինելիության աստվածաբանական կամ գոնե մարդաբանական էության խորախորհուրդ ոլորտները թափանցելու, սոսկ մակերեսային, եթերային, եթեական գոյաքարշության է վերածում իր կյանքը, ոչ թե ապրում, այլ վայելում է կյանքի պատրանքը:


Հայաստանը այսօր դիտարկվում է օտարների կողմից ոչ թե որպես «թանգարան բաց երկնքի տակ» կամ «երկիր-դրախտավայր», այլ որպես երկիր-հանքավայր, իսկ բնիկներին՝ ոչ թե ազատ քաղաքացի, այլ՝ հանքափորներ, աշխատուժ, որ կարելի է անհրաժեշտության դեպքում թարմացնել այլ էթնոսի ներկայացուցիչներով: Հարցը արդեն դուրս է գալիս բնապահպանական շըրջանակներից. այն խորապես ազգապահպանական հարց է:

Երեցկին Լիլիթ Հովհաննիսյան
Գորիս

Դիտվել է՝ 8383

Մեկնաբանություններ