Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Անտառ­նե­րով շր­ջա­պատ­ված բնա­կա­վայրն իր ջե­ռուց­ման հար­ցը լու­ծել չի կա­րո­ղա­նում, օ­րեն­քը թույլ չի տա­լիս

Անտառ­նե­րով շր­ջա­պատ­ված բնա­կա­վայրն իր ջե­ռուց­ման հար­ցը լու­ծել չի կա­րո­ղա­նում, օ­րեն­քը թույլ չի տա­լիս
25.10.2019 | 01:09

«ԷՍ ՊԱՐՏ­ՔԵ­ՐԻ ՏԵՏ­ՐԸ Ի­ՐԵՆՑ ԽԻՂՃՆ Է»


Սյու­նի­քի մար­զի Լիճք հա­մայն­քի միակ խա­նու­թը պատ­կա­նում է հա­մա­գյու­ղա­ցի ԽԱՉԻ­ԿԻՆ, որ թեև ըն­տա­նի­քի հետ ապ­րում է Մեղ­րիում, սա­կայն գյու­ղում մնա­ցած ծնող­նե­րին չի ցան­կա­նում մե­նակ թող­նել, եր­բեմն գա­լիս է գյուղ, նրանց հետ ապ­րե­լու, միա­ժա­մա­նակ էլ խա­նութ է բա­ցել: Խա­նութն ա­նուն չու­նի, ա­վե­լի ճիշտ, երբ ին­քը մի օր գյու­ղից բա­ցա­կա­յել է, մի քա­նի հա­մա­գյու­ղա­ցի խա­նու­թի ճա­կա­տին գրել են «Խա­չի­կի խա­նութ», ե­կել, տե­սել, վր­դով­վել է, բայց հե­տո հա­մա­կերպ­վել է: Վա­ճա­ռա­սե­ղա­նին մի հաս­տա­փոր, պարտ­քե­րի տետր տե­սա: «Տա­րի­նե­րով պարտ­քեր են ա­րել, թո­ղել ու հե­ռա­ցել են գյու­ղից, ամ­բողջ պարտ­քը մնա­ցել է վրաս: Գյու­ղի կող­քի հան­քը որ կար, մար­դիկ աշ­խա­տում էին, գա­լիս ար­խա­յին մթեր­քը վերց­նում էին, խոս­տա­նա­լով, թե է­սօր-է­գուց պարտ­քը կմա­րեն, հան­քը փակ­վեց, ի­րենք էլ գնա­ցին ու մո­ռա­ցան պարտ­քե­րը: Էս պարտ­քե­րի տետ­րը ի­րենց խիղճն է: Վնա­սով եմ աշ­խա­տում, բայց ի՞նչ ա­նեմ»,- ա­սում է Խա­չի­կը:


Նրա պատ­մե­լով, նախ­կի­նում գյու­ղի բնա­կիչ­նե­րը լավ էին ապ­րում, դպ­րո­ցում շուրջ 300 ա­շա­կերտ կար, այ­սօր գյուղն ա­շա­կերտ չու­նի: Ե­րե­խա­ներն ըն­տա­նիք­նե­րի հետ տե­ղա­փո­վել են Քա­ջա­րան, ին­չի պատ­ճա­ռով դպ­րո­ցը սեպ­տեմ­բե­րի 1-ից փակ­վել է: Ձմ­ռա­նը 20 ըն­տա­նիք է ապ­րում, մյուս­նե­րը մեկ­նում են Մեղ­րի, Կա­պան կամ Ա­գա­րակ: Խա­չի­կի պատ­մե­լով, մի քա­նի տա­րի ա­ռաջ մար­դիկ ե­կան, գյու­ղից ոչ հե­ռու տա­րածք­նե­րը չա­փուձև ա­րե­ցին, ա­նօ­րի­նա­կան կար­գով գյու­ղա­ցի­նե­րից գնե­ցին նրանց սե­փա­կան հո­ղերն ու ան­տա­ռի մի մեծ հատ­վա­ծի հետ սկ­սե­ցին հո­ղը քան­դել: Գյու­ղի բնա­կիչ­նե­րը դժ­գոհ էին, քա­նի որ պայ­թե­ցում­նե­րից ջու­րը պղ­տոր­վում էր, խմե­լու հա­մար դառ­նում ան­պի­տան, ան­տա­ռը ոչն­չա­նում էր, բայց Սու­րիկ Խա­չատ­րյա­նի վա­խից լռում էին ու հա­մա­ձայ­նում սե­փա­կան հո­ղը վա­ճա­ռե­լուն: Շա­տե­րը տան դռ­նե­րը փա­կե­ցին ու հե­ռա­ցան գյու­ղից: Խա­չի­կի հա­մոզ­մամբ նման ա­նօ­րի­նու­թյուն­նե­րի դեմ պայ­քա­րե­լը դժ­վար է. մի ծաղ­կով գա­րուն չի գա:

ՎԱ՜Յ ԷՆ ՄԱՐ­ԴՈՒՆ, ՈՎ ՕԳ­ՆՈՂ ՉՈՒ­ՆԻ
Գյու­ղա­պե­տա­րա­նի շեն­քի մոտ, սառ­նո­րակ աղ­բյու­րի կող­քին նս­տած տի­կին ՀԱՍ­ՄԻ­ԿԻ հետ զրու­ցում եմ գյու­ղի կնոջ կյան­քից: Պարզ­վում է, գյու­ղի հիմ­նա­կան բնա­կիչ­նե­րը տա­րեց­ներն են, մի­ջին տա­րի­քի տղա­մար­դիկ մեկ­նել են ար­տագ­նա աշ­խա­տան­քի` տան, հո­ղա­մա­սի ու վա­ռե­լա­փայ­տի հոգ­սը թող­նե­լով կա­նանց ու­սե­րին: «Հո­ղա­մա­սից ու ան­տա­ռի բե­րա­նից հին ու չոր ծա­ռե­րը բե­րում եմ, բայց բա­վա­րար չի: Վա՜յ էն մար­դուն, ով օգ­նող չու­նի: Տղա­մար­դու գործն էլ եմ ես ա­նում, փայ­տը կտ­րա­տում եմ, բե­րում դա­սա­վո­րում, հողն էլ եմ փխ­րեց­նում ու մշա­կում: Մթերքն էլ, դե, մի տա­րի կար­տո­ֆիլն է լավ լի­նում, մի տա­րի միր­գը, նա­յած: Էս տա­րի ըն­կույ­զը քիչ է, կար­կու­տը կոտ­րեց ե­ղա­ծը: Ա­նա­սուն չեմ պա­հում, հնար չու­նեմ, գյու­ղում պա­հող­ներ կան, բայց քիչ են: Մեր ան­տառ­նե­րում գայ­լեր կան, պա­տա­հել է, որ մի քա­նի ոչ­խար են փախց­րել»,- ա­սում է տի­կին Հաս­միկն ու ա­վե­լաց­նում, որ Լիճ­քի հարս­տու­թյունն իր չք­նաղ բնու­թյունն է, օդն ու ջու­րը, ջր­վեժ­ներն ու ե­կե­ղե­ցին, որ ի­րենց գյուղն էլ զբո­սաշր­ջիկ­ներ են գա­լիս, բնու­թյամբ հիա­նում, եր­բեմն էլ առևտուր ա­նում ու գնում: Գյու­ղում տրանս­պորտ չկա, Մեղ­րի կամ Ա­գա­րակ մեկ­նե­լու հա­մար պետք է քայ­լել մինչև գյու­ղից 3 կմ հե­ռու գտն­վող կան­գա­ռը՝ միկ­րոավ­տո­բուս նս­տե­լու հա­մար:

ԳՅՈՒ­ՂԱ­ՊԵ­ՏԸ ԲՆԱ­ԿԻՉ­ՆԵ­ՐԻ ԹԻ­ՎԸ ՀԱՇ­ՎՈՒՄ Է ԸՆՏ­ՐՈՂ­ՆԵ­ՐԻ ՔԱ­ՆԱ­ԿՈՎ
ՀՈ­ՎԻԿ ՄԻՐ­ԶՈ­ՅԱ­ՆԸ 1996 թվա­կա­նից Լիքճ հա­մայն­քի ղե­կա­վարն է և միայն 2016 թ. հա­մայ­նք­նե­րի խո­շո­րա­ցու­մից հե­տո նշա­նակ­վեց նույն գյու­ղի վար­չա­կան ղե­կա­վար: Հե­տաքր­քր­վե­ցի` որ­քա՞ն բնա­կիչ ու­նի Լիճ­քը: Հո­վիկ Միր­զո­յանն ա­սաց.
-Ա­ռաջ բնակ­չու­թյան թի­վը քա­ռա­պա­տիկ էր, կար 260 ընտ­րող, խո­շո­րա­ցու­մից հե­տո ընտ­րու­թյան ժա­մա­նակ 125 ընտ­րող ու­նեինք, իսկ այ­սօր մի 65 ընտ­րող կա:
Վար­չա­կան ղե­կա­վա­րի խոս­քով, շա­տե­րը հե­ռա­ցան գյու­ղից, հատ­կա­պես ե­րի­տա­սարդ­նե­րը, ով­քեր ա­պա­գա չտե­սան գյու­ղում: Գյու­ղը չէր դա­տարկ­վի, ե­թե Լիճ­քին կից «ԱՏ-ՄԵ­ՏԱԼՍ» ՍՊԸ-ի կող­մից շա­գա­հործ­վող հան­քը շա­րու­նա­կեր գոր­ծել: Հան­քի փակ­վե­լուց հե­տո շա­տե­րը մեկ­նե­ցին Քա­ջա­րա­նի պղն­ձա­մո­լիբ­դե­նա­յին կոմ­բի­նա­տում աշ­խա­տե­լու, ի­րենց հետ տա­նե­լով նաև ըն­տա­նիք­նե­րը: Զրույ­ցի ըն­թաց­քում Հո­վիկ Միր­զո­յա­նը նշեց, որ սե­փա­կան հո­ղե­րի վա­ճառքն ա­ռանց բնա­կիչ­նե­րի հա­մա­ձայ­նու­թյան չի ե­ղել, թեև վեր­ջին­ներս պն­դում են, թե չեն ի­մա­ցել ինչ են ստո­րագ­րել: «Ո՞նց չեն ի­մա­ցել, երբ ստո­րագ­րել են սե­փա­կան հո­ղի 1 քա­ռա­կու­սի մետ­րը 800 դրա­մով վա­ճառ­քի դի­մաց: Հի­մա էլ հայ­տա­րա­րում են, թե ես կողմ եմ ե­ղել հան­քի շա­հա­գործ­մա­նը, նման բան չկա»:


Լիճք բնա­կա­վայ­րի վար­չա­կան ղե­կա­վա­րը շատ էլ ոգևոր­ված չէր հա­մայ­նք­նե­րի խո­շո­րաց­ման ար­դյուն­քից: «Ի­րա­տե­սի» հետ զրույ­ցում դժ­գո­հեց վա­ռե­լա­փայ­տի պա­կա­սից: Ծո­վի մա­կար­դա­կից 1800 մետր բարձ­րու­թյան վրա գտն­վող բնա­կա­վայ­րում շուրջ 7 ա­միս ձմեռ է, ու զա­վեշտն այն է, որ ան­տառ­նե­րով շր­ջա­պատ­ված գյուղն իր ջե­ռուց­ման հար­ցը լու­ծել չի կա­րո­ղա­նում, ա­վե­լի ճիշտ՝ օ­րեն­քը թույլ չի տա­լիս: «Է­սօր չենք կա­րող մո­տե­նալ ան­տա­ռին, ճա­նա­պարհ չկա, որ կա­րո­ղա­նանք գո­նե թա­փուկ բե­րել, վա­ռել: «Արևիկ» ազ­գա­յին պար­կից ժա­մա­նա­կին օգտ­վել ենք, հա­մայն­քի են­թա­կա­յու­թյան ան­տա­ռից օգտ­վել ենք, բայց ազ­գա­յին պարկ չենք մտել: Բնա­պահ­պան­նե­րը պայ­քա­րում էին, որ չթող­նեն ծառ կտ­րենք, բայց տա­րի­նե­րի ըն­թաց­քում մատ­ղաշ շի­վե­րը նո­րից ծառ են դար­ձել, ու է­լի ան­տառ է գո­յա­ցել: Մեր ա­ռա­ջար­կը, պա­հանջն էն է, որ հա­տուկ մար­դիկ նշա­նա­կեն, ով­քեր տե­ղե­րը կո­րո­շեն, թե շր­ջա­կա հատ­ված­նե­րում ո՞ր ծա­ռերն են կտր­վե­լու, գո­նե մար­դիկ օգտ­վեն: Էտ բրի­կետ ա­սա­ծը չի ար­դա­րաց­նում, դրա 1 տոն­նան կազ­մում էր 80 հա­զար դրամ, բայց մինչև բե­րում հասց­նում են, դառ­նում էր 100 հա­զար, թեև բնակ­չին տր­վում էր անվ­ճար, քա­նի որ դրա գու­մա­րը վճա­րում էր վայ­րի բնու­թյան պաշտ­պա­նու­թյան կո­մի­տեն: Գա­զի­ֆի­կաց­ման մա­սին էլ խոսք չկա: Ո՛չ գազ կա, ո՛չ փայտ, է­լեկտ­րա­սյու­ներն այն­քան հին են, որ գյուղն օ­րե­րով հո­սան­քա­զրկ­ված է մնում»:

ԼԻՃ­ՔԻ ՏԱ­ՐԵՑ­ՆԵ­ՐԸ ԳՅՈՒ­ՂԸ ԼՔԵ­ԼՈՒ ՄՏԱԴ­ՐՈՒ­ԹՅՈՒՆ ՉՈՒ­ՆԵՆ
80-ա­մյա Օ­ԼՅԱ տա­տը ծն­վել, մե­ծա­ցել է Լիճ­քում, եր­կար տա­րի­ներ աշ­խա­տել է գյու­ղի ման­կա­պար­տե­զում որ­պես դաս­տիա­րակ­չու­հի, ու թեև իր սա­ներն ար­դեն հա­սուն մար­դիկ են, ըն­տա­նի­քա­վոր, թո­ղել հե­ռա­ցել են հա­րա­զատ գյու­ղից, բայց նա մտա­դիր չէ հե­ռա­նա­լու: Օ­լյա տա­տը պատ­մում է, որ հնում գյու­ղը մի քա­նի ա­նուն է ու­նե­ցել՝ Լեշ­կին, Լեճ­կին, Լիճ, Լիճք, Շեշ­կերտ: Գյու­ղից դուրս գտն­վող մի քա­նի լիճ կա, ո­րի հա­մար բնա­կիչ­նե­րը գյու­ղը կո­չել են Լիճք: Օ­լյա տա­տը սի­րում է գյու­ղը, ո­րի հետ շատ հու­շեր կան կապ­ված, ու չի հե­ռա­նա, ո­րով­հետև չի ցան­կա­նում ա­մուս­նու գե­րեզ­մանն ան­տեր թող­նել: Զա­վակ­նե­րը թող ողջ լի­նեն ի­րենց հա­մար, մի ցան­կու­թյուն ու­նի՝ ոչ մե­կի հույ­սին չմ­նա:


Գյու­ղի տա­րեց­նե­րից մեկն էլ կա­տա­կում է, թե ջա­հել­նե­րը հե­ռա­ցել են, հի­մա ի­րենց վեր­մակ­նե­րը շա­տա­ցել են, ու ի­րենց վրա մե­կի փո­խա­րեն մի քա­նի վեր­մակ կգ­ցեն վրա­նե­րը, որ չմր­սեն ու այդ­պես ձմե­ռը դուրս կտան:


Ա­նուշ ՆԵՐ­ՍԻ­ՍՅԱՆ

Հ.Գ. Հրա­պա­րա­կու­մը պատ­րաստ­վել է միգ­րա­ցիոն քա­ղա­քա­կա­նու­թյան մշակ­ման մի­ջազ­գա­յին կենտ­րո­նի կազ­մա­կեր­պած մե­դիա­տու­րի շր­ջա­նակ­նե­րում:

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 25305

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ