Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Հոգևոր ու­ղե­ղի հի­շո­ղու­թ­յու­նը ան­սահ­մա­նա­փակ է

Հոգևոր ու­ղե­ղի հի­շո­ղու­թ­յու­նը ան­սահ­մա­նա­փակ է
20.10.2020 | 00:03

Նա գտավ ե­րա­զը կորց­րած,
Շնոր­հա­կալ էր ա­նա­պա­տին շի­կա­ցած,
Ա­նա­պա­տում միայն ե­րա­զը վե­րածն­վեց,
Եվ օա­զիս փնտ­րե­լու հույ­սը գտն­վեց:
Սի­րա­նուշ ՄՆԱ­ՑԱ­ԿԱ­ՆՅԱՆ

Հով­հան­նես Թու­մա­նյա­նը 1921 թվա­կա­նին իր քա­ռյակ­նե­րից մե­կում գրում էր «…Զար­մա­նում եմ, թէ` ո՜վ Շը­ռայլ, ի՜նչ­քան շատ ես տվել ինձ»: Մենք եր­բեմն մեր ա­ռօ­րյա կյան­քում մո­ռա­նում ենք Աստ­ծո կող­մից այդ­քան շռայլ մեզ տր­ված շնորհ­նե­րի մա­սին, և բնա­կա­նա­բար հարց է ա­ռա­ջա­նում ինչ­պե՞ս օգտ­վել մեզ պարգևած այդ գան­ձե­րից, ի՞նչ ա­նել: «Ի­րա­տե­սի» նա­խորդ հա­մար­նե­րից մե­կում նշել էինք, որ ըստ մեր փի­լի­սո­փա­յա­կան դա­տո­ղու­թյուն­նե­րի, մարդն ու­նի ֆի­զի­կա­կան ու­ղեղ և հոգևոր ու­ղեղ: Ըստ Աստ­վա­ծաշն­չի «Ի սկզ­բա­նէ էր Բա­նը. եւ Բանն էր առ Աս­տուած. եւ Աս­տուած էր Բա­նը», ո­րը վե­րա­բե­րում է ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղին և դրա մի­ջո­ցով գա­ղա­փա­րի և մտ­քի ծնն­դին: Հոգևոր ու­ղե­ղի ա­ռանց­քը և մի­ջու­կը կազ­մում է Սուրբ հո­գին, իսկ Հի­սուս Քրիս­տո­սի տես­քով մենք ստա­ցել ենք մեր ֆի­զի­կա­կան մար­մի­նը: Ըստ էու­թյան, մեկ մար­դու մեջ ա­ռար­կա­յա­ցած և նյու­թա­կա­նա­ցած է աստ­վա­ծա­յին սկիզբ ու­նե­ցող ե­րեք բնու­թյուն՝ Հայր Աստ­ված, Որ­դի Աստ­ված և Սուբ Հո­գի: Դա վկա­յում է, որ Աստ­ված մար­դուն ստեղ­ծեց իր պատ­կե­րով և նմա­նու­թյամբ: Միա­ժա­մա­նակ Աստ­վա­ծա­շուն­չը մեզ սո­վո­րեց­նում է, որ պի­տի սի­րես քո Տեր Աստ­ծուն քո ամ­բողջ սր­տով, քո ամ­բողջ հո­գով և քո ամ­բողջ մտ­քով: Ի՞նչ է դա նշա­նա­կում: Աստ­վա­ծաշն­չյան այս խոր­հր­դի մեջ ե­րեք ան­գամ հի­շա­տակ­վում է «ամ­բողջ» բա­ռը, որն, ըստ էու­թյան, մար­դու կյան­քում շատ կարևոր նշա­նա­կու­թյուն է ձեռք բե­րում: Ընդ­հա­նուր առ­մամբ, ըստ քրիս­տո­նեա­կան ար­ժե­հա­մա­կար­գի, դա նշա­նա­կում է ոչ միայն ամ­բողջ հո­գով սեր առ Աստ­ված, այլ նաև ամ­բողջ հո­գով սեր մեր ըն­տա­նի­քի ան­դամ­նե­րի, հա­րա­զատ­նե­րի, բա­րե­կամ­նե­րի և ցան­կա­ցած մար­դու նկատ­մամբ, ո­րոնց հետ մենք առ­նչ­վում ենք ա­ռօ­րյա աշ­խա­տան­քի կամ գոր­ծու­նեու­թյան ըն­թաց­քում: Քրիս­տո­նեա­կան ար­ժե­հա­մա­կար­գում «ամ­բողջ» բա­ռի ի­մաս­տը ցույց տա­լու հա­մար բե­րեմ հետևյալ պարզ կամ պար­զու­նակ օ­րի­նա­կը: «Ամ­բողջ» բա­ռը պայ­մա­նա­կա­նո­րեն ըն­դու­նենք 100 միա­վոր և ե­թե մար­դու սե­րը կազ­մում է, օ­րի­նակ, 99,99 միա­վոր, ա­պա կա­րո՞ղ ենք ա­սել, որ մարդ սի­րում է ամ­բողջ սր­տով, ամ­բողջ հո­գով և ամ­բողջ մտ­քով: Ի­հար­կե ոչ: Ըստ քրիս­տո­նեա­կան ար­ժե­հա­մա­կար­գի 0,01 (100-99,99=0,01) միա­վորն ու­նի նույն­քան կարևոր նշա­նա­կու­թյուն, որ­քան 99,99 միա­վո­րը, ին­չու՞, ո­րով­հետև քրիս­տո­նեա­կան ար­ժե­հա­մա­կար­գում չկան փոքր ու մեծ հաս­կա­ցու­թյուն­ներ և չկան ման­րուք­ներ: Հի­շենք Հի­սուս Քրիս­տո­սի մեզ ներ­կա­յաց­րած կո­րած ոչ­խա­րի պատ­մու­թյու­նը, թե ինչ­պես մի մարդ հա­րյուր ոչ­խար ու­ներ և մե­կը կորց­րեց ու թո­ղեց ինն­սու­նի­նը ոչ­խար­նե­րին լե­ռան վրա ու գնաց կո­րած ոչ­խա­րը փնտ­րե­լու: Երբ գտավ, ու­րա­խու­թյամբ այդ ոչ­խա­րը դրեց իր ու­սե­րին և վե­րա­դարձ­րեց հո­տին: Հետևա­բար, ըստ մեր օ­րի­նա­կի, մար­դու սե­րը, պայ­մա­նա­կա­նո­րեն, երբ կազ­մում է նույ­նիսկ 99,99 միա­վոր, ա­պա ստաց­վում է, որ մենք Աստ­ծո պատ­գա­մը չենք կա­տա­րում, ուս­տի մեր կյան­քում չեն կա­րող լի­նել նաև հրաշք­ներ: Հի­սուս Քրիս­տո­սը հրաշք­ներ էր գոր­ծում, ո­րով­հետև Ին­քը սեր էր ամ­բողջ սր­տով, ամ­բողջ հո­գով և ամ­բողջ մտ­քով: Ե­թե մենք էլ ցան­կա­նանք, որ մեր ա­ռօ­րյա կյան­քում հրաշք­ներ լի­նեն, ա­պա մենք ևս պետք է հետևենք Աստ­վա­ծաշն­չի այդ պատ­գա­մին: Այս­պես կոչ­ված «մնա­ցոր­դա­յին» այդ 0,01 միա­վո­րը կա­րող է մեր գոր­ծադ­րած բո­լոր ջան­քե­րը, ձգ­տում­նե­րը, նպա­տակ­նե­րը և ե­րա­զանք­նե­րը կոր­ծա­նել և ի չիք դարձ­նել: Փի­լի­սո­փա­յու­թյան տե­սան­կյու­նից կա­րե­լի է պն­դել, որ այդ պատ­գա­մը, ըստ էու­թյան, ի­րե­նից ներ­կա­յաց­նում է հոգևոր կյան­քի օ­րենք: Ինչ­պես որ բնու­թյան մեջ գոր­ծում են ֆի­զի­կա­կան օ­րենք­նե­րը, այն­պես էլ գո­յու­թյուն ու­նեն հոգևոր կյան­քի օ­րենք­ներ, ո­րոնց խախ­տու­մը վնա­սում է տվյալ մար­դուն: Ե­թե մարդ ո­րո­շում է թռ­չել եր­րորդ հար­կից և ոչ թե իջ­նել վե­րե­լա­կով կամ աս­տի­ճա­նա­սան­դուղ­քով, ա­պա ձգո­ղա­կա­նու­թյան օ­րեն­քի հա­մա­ձայն հաս­տատ կա­րող է վնա­սել ինքն ի­րեն: Այդ­պես մար­դը իր ա­ռօ­րյա կյան­քում կա­րող է վնա­սել ինքն ի­րեն, ե­թե չի պահ­պա­նում քրիս­տո­նեա­կան պատ­գամ­նե­րը և հոգևոր կյան­քի օ­րենք­նե­րը: Հետևա­բար, ե­թե մենք ևս երբ մեր ա­ռօ­րյա գոր­ծե­րին, ըն­տա­նի­քին, ըն­կեր­նե­րին, հե­ռու ու մո­տիկ բա­րե­կամ­նե­րին և այն մարդ­կանց, ո­րոնց հետ մենք շփ­վում ենք ա­մեն օր, վե­րա­բեր­վենք պահ­պա­նե­լով հոգևոր կյան­քի օ­րենք­նե­րը, ա­պա մեր կյան­քում ևս հրաշք­ներ տե­ղի կու­նե­նան:


Յու­րա­քան­չյուր մարդ պետք է նկա­տի ու­նե­նա, որ օր­վա ըն­թաց­քում մար­դու ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղի, հոգևոր ու­ղե­ղի և ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի միջև տե­ղի է ու­նե­նում տե­սա­նե­լի և ան­տե­սա­նե­լի, շատ դեպ­քե­րում նաև ա­նո­ղոք և դա­ժան պայ­քար, ո­րի ար­դյուն­քը պայ­մա­նա­վոր­ված է տվյալ մար­դու ինք­նա­գի­տակ­ցու­թյամբ և ան­հա­տա­կա­նու­թյամբ: Աստ­վա­ծա­շուն­չը մեզ զգու­շաց­նում է, որ մարդ­կանց միտ­քը ման­կուց հա­կում ու­նի ծա­ռա­յե­լու չա­րին: Սա ևս մեկ ան­գամ վկա­յում է, որ առ­կա մար­տահ­րա­վեր­նե­րի պայ­ման­նե­րում, թե որ­քան կարևոր է վաղ հա­սա­կից մեր ե­րե­խա­նե­րի հոգևոր-քրիս­տո­նեա­կան կր­թու­թյան կազ­մա­կեր­պու­մը: Դպ­րո­ցա­կան կր­թա­կան ծրագ­րե­րում մի կող­մից մա­տե­րիա­լիս­տա­կան գի­տե­լիք­նե­րի (մա­թե­մա­տի­կա, ֆի­զի­կա, քի­միա և այլն), մյուս կող­մից հոգևոր-քրիս­տո­նեա­կան ար­ժեք­նե­րի ճիշտ հա­մադ­րու­մը և ու­սու­ցու­մը զգա­լիո­րեն կն­պաս­տի ա­ռողջ, բա­րե­կե­ցիկ և եր­ջա­նիկ հա­սա­րա­կու­թյուն ու­նե­նա­լուն: Այս­տեղ կարևոր դեր ու­նեն նաև ըն­տա­նի­քը, սո­ցիա­լա­կան խմ­բե­րը և հա­սա­րա­կու­թյան լայն շր­ջա­նակ­նե­րը:
Ինչ­պես ան­ցյա­լում, այն­պես էլ ներ­կա ժա­մա­նակ­նե­րում, մա­տե­րիա­լիս­տա­կան հա­սա­րա­կու­թյու­նը մշ­տա­պես ինքն է ստեղ­ծում իր հան­ցա­գործ­նե­րին և ինքն էլ դրանց դա­տա­պար­տում է, ո­րի պատ­ճա­ռով ստեղծ­վում է մի ա­րա­տա­վոր շղ­թա: Այս ա­ռու­մով քրիս­տո­նեու­թյու­նը մեզ տա­լիս է այն բո­լոր գի­տե­լիք­նե­րը և այն ամ­բողջ, այս­պես կոչ­ված, «գոր­ծի­քա­կազ­մը»՝ մեղ­քե­րի ներ­ման, գո­հու­թյան, ա­պաշ­խա­րու­թյան, խա­ղա­ղու­թյան ա­ղոթք­նե­րը և պատ­գամ­նե­րը, ո­րոնց մի­ջո­ցով հնա­րա­վոր է դառ­նում դուրս գալ այդ ա­րա­տա­վոր շր­ջապ­տույ­տից:


Մար­դու ամ­բողջ ա­ռօ­րյա, աշ­խար­հիկ կյանքն անց­նում է մտ­քի և հո­գու պայ­քա­րի մի­ջով, և ո՞վ կհաղ­թի՝ մի՞տ­քը, թե՞ հո­գին, ո՞րն է ա­ռա­վել նա­խընտ­րե­լի՝ նյու­թա­կան բա­րիք­նե՞­րը, թե՞ հոգևոր ար­ժեք­նե­րը: Յու­րա­քան­չուր մարդ իր կյան­քի ըն­թա­քում մշ­տա­պես նա­խընտ­րու­թյան ա­ռաջ է կանգ­նած: Մտ­քի և հո­գու հա­վերժ պայ­քա­րի մա­սին մեզ հի­շեց­նում է Վի­լյամ Շեքս­պի­րը, ո­րը նու­նիսկ ար­քա­յազն Համ­լե­տին հասց­նում է ծայ­րա­հեղ ընտ­րու­թյան առջև իր հան­րա­հայտ մե­նա­խո­սու­թյամբ՝ «...Ո՞րն է հո­գե­պես ա­վե­լի ազ­նիվ, Տա­նել գոռ բախ­տի պար­սա­քա­րե­րը և սլաք­նե՞­րը, թե՞ զենք վեր­ցը­նել ցավ ու վիշ­տե­րի մի ծո­վի ընդ­դեմ…»: Մար­դու մտ­քի և հո­գու պայ­քա­րի ըն­թաց­քում հնա­րա­վոր են հետևյալ դեպ­քե­րը: Նախ, երբ մար­դը բա­ցար­ձա­կա­պես գե­րա­դա­սում է միայն հոգևոր ար­ժեք­նե­րը, ա­պա նա կա­րող է հայ­տն­վել քա­րան­ձա­վում կամ իր մե­նու­թյան մեջ հա­ղոր­դակց­վել միայն Աստ­ծո հետ: Մեկ այլ ծայ­րա­հեղ դեպ­քում, երբ մար­դու հա­մար գե­րա­դա­սե­լի են միայն նյու­թա­կան ար­ժեք­նե­րը, ա­պա մար­դը կա­րող է վե­րած­վել այս­պես կոչ­ված «ռո­բո­տի»: Մար­դու հա­մար լա­վա­գույն տար­բե­րա­կը գտն­վում է այդ եր­կու ծայ­րա­հեղ ծայ­րա­կե­տե­րի միջև, ո­րի ընտ­րու­թյու­նը կախ­ված է նյու­թա­կան և հոգևոր-քրիս­տո­նեա­կան ար­ժեք­նե­րի վե­րա­բե­րյալ տվյալ մար­դու կա­յաց­րած ընտ­րու­թյու­նից և ո­րո­շում­նե­րից: Ա­մեն դեպ­քում, երբ մարդ չի կա­րո­ղա­նում ճիշտ ընտ­րու­թյուն կա­տա­րել (օ­րի­նակ, երթևե­կու­թյան կա­նո­նե­րի խախ­տում, պաշ­տո­նա­կան դիր­քի չա­րա­շա­հում և այլն), ա­պա կա­րող է հայ­տն­վել մեկ այլ ի­րա­կա­նու­թյան մեջ, որ­տեղ ար­դեն իր փո­խա­րեն ո­րո­շում­ներ են կա­յաց­նում ոս­տի­կան­նե­րը և աշ­խար­հիկ դա­տա­վոր­նե­րը՝ բազ­մա­թիվ դա­տա­խազ­նե­րի, փաս­տա­բան­նե­րի, վկա­նե­րի և մար­դու ի­րա­վունք­նե­րի պաշտ­պա­նե­րի մաս­նակ­ցու­թյամբ:


Քա­նի որ, ըստ մեր փլի­սո­փա­յա­կան մո­տեց­ման, ծն­վե­լիս մարդ միա­ժա­մա­նակ ձեռք է բե­րում ե­րեք բնու­թյուն, ո­րի մա­սին են վկա­յում մեր մեջ ա­ռար­կա­յա­ցած ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղը, հոգևոր ու­ղե­ղը և ֆի­զի­կա­կան մար­մի­նը, հետևա­բար դրանց ար­դյու­նա­վետ փո­խազ­դե­ցու­թյամբ և փո­խօգ­նու­թյամբ են պայ­մա­նա­վոր­ված մար­դու ձեռք բե­րած հա­ջո­ղու­թյուն­նե­րը և բա­րե­կե­ցու­թյու­նը: Այս­տե­ղից բնա­կա­նա­բար հարց է ա­ռա­ջա­նում ար­դյոք ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղի մեր հնա­րա­վորւ­թյուն­նե­րը սահ­մա­նա­փա՞կ են, թե՞ ան­սահ­մա­նա­փակ: Այդ հար­ցի պա­տաս­խա­նը կախ­ված է հոգևոր ու­ղե­ղի հնա­րա­վու­թյուն­նե­րից: Քա­նի որ հոգևոր ու­ղե­ղի ա­ռանց­քը և մի­ջու­կը կազ­մում է սուրբ հո­գին, ո­րի մի­ջո­ցով մենք ուղ­ղա­կիո­րեն դի­մում ենք Աստ­ծուն և հա­ղոր­դակց­վում ենք Աստ­ծո հետ, հետևա­բար այդ չա­փով ընդ­լայն­վում են մեր ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղի հնա­րա­վորւ­թյուն­նե­րը: Սուրբ հո­գին, ըստ մեր պատ­կե­րա­ցում­նե­րի, քա­նի որ նյու­թա­կան մի­ջա­վայ­րի մի­ջո­ցով է հա­ղոր­դակց­վում Աստ­ծո հետ, հետևա­բար այն նույն­պես ու­նի նյու­թա­կան բնույթ, այն­պես, ինչ­պես ձայ­նը կամ ե­րաժշ­տու­թյունն ու­նեն նյու­թա­կան- ա­լի­քա­յին բնույթ: Մեր հոգևոր ու­ղե­ղում գրանց­վում է այն ա­մե­նը, ինչ մենք կա­տա­րում ենք, բո­լո­րը, անխ­տիր մեր մտ­քե­րը, մեր բո­լոր ա­րարք­նե­րը և գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը, և դրանք տե­սա­նե­լի են դառ­նում նաև Աստ­ծո հա­մար: Հետևա­բար մեր հոգևոր ու­ղե­ղի հի­շո­ղու­թյու­նը ան­սահ­մա­նա­փակ է: Ըստ էու­թյան, մեր ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղի հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րը և սահ­ման­նե­րը պայ­մա­նա­վոր­ված են սուրբ հո­գու մի­ջո­ցով Աստ­ծո հետ հա­ղոր­դակց­վե­լու մեր կա­րո­ղու­թյուն­նե­րով: Չնա­յած պետք է ըն­դու­նենք, որ վեր­ջին հաշ­վով, մար­դու ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղը սահ­մա­նա­փակ է և եր­բեք չի կա­րող ըն­կա­լել Աստ­ծո խո­րու­թյունն ու ան­սահ­մա­նու­թյու­նը: Ըն­դու­նե­լով մար­դու աստ­վա­ծա­յին ծագ­ման վե­րա­բե­րյալ քրիս­տո­նեա­կան ճշ­մար­տու­թյու­նը, մենք պետք է մի փոքր ջան­քեր գոր­ծադ­րենք, որ­պես­զի մեր հո­գու և մտ­քի միաս­նու­թյան և ներ­դաշ­նա­կու­թյան մի­ջո­ցով դառ­նանք ա­վե­լի կա­տա­րյալ: Ամ­փո­փե­լով նշեմ, որ շու­մե­րա­կան քա­ղա­քակր­թու­թյան մի­ջով ան­ցած հա­յե­րիս հա­մար շատ հո­գե­հա­րա­զատ են մար­դու աստ­վա­ծա­յին ծագ­ման վե­րա­բե­րյալ գա­ղա­փար­նե­րը: ՈՒս­տի պա­տա­հա­կան չէ, որ ա­ռա­ջի­նը մենք պե­տա­կա­նո­րեն ըն­դու­նե­ցինք քրիս­տո­նեու­թյու­նը, որ­պես մեր ար­ժե­հա­մա­կար­գի և աշ­խա­րա­հայց­քի բաղ­կա­ցու­ցիչ մաս:


Ռո­լան ՄՆԱ­ՑԱ­ԿԱ­ՆՅԱՆ
Տն­տե­սա­գի­տու­թյան թեկ­նա­ծու

Դիտվել է՝ 3027

Մեկնաբանություններ