Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Կր­թա­կան չա­փոր­ոշիչ­նե­րով զ­բաղ­վում են մար­դիկ, ո­րոնց մեծ մա­սը, չէի ա­սի, թե լա­վա­գույն մաս­նա­գետ­ներ են»

«Կր­թա­կան չա­փոր­ոշիչ­նե­րով զ­բաղ­վում են մար­դիկ, ո­րոնց մեծ մա­սը, չէի ա­սի, թե լա­վա­գույն մաս­նա­գետ­ներ են»
11.09.2020 | 02:14

«Է­դիթ Պրինտ» հրա­տա­րակ­չու­թյան հիմ­նա­դիր-նա­խա­գահ ՄԿՐ­ՏԻՉ ԿԱ­ՐԱ­ՊԵ­ՏՅԱ­ՆԻ հետ զրու­ցել ենք կր­թա­կան ո­լոր­տում ըն­թա­ցող գոր­ծըն­թաց­նե­րի, մաս­նա­վո­րա­պես՝ նոր չա­փո­րո­շիչ­նե­րի մա­սին, ո­րոնք հան­րա­յին դժ­գո­հու­թյան ա­ռիթ դար­ձան։

-Կր­թա­կան չա­փո­րո­շիչ­նե­րի մա­սին քն­նար­կում­ներն այս պա­հին մա­րել են, են­թադ­րա­բար, դժ­գո­հու­թյուն­նե­րի նոր ա­լի­քը կսկս­վի չա­փո­րո­շիչ­նե­րի փո­փոխ­ված տար­բե­րա­կի հրա­պա­րա­կու­մից հե­տո։ Հրա­տա­րա­կիչ­նե­րի շր­ջա­նում նույն­պես դժ­գո­հու­թյուն կար։ Ի՞նչ մաս­նակ­ցու­թյուն ու­նեն կամ պետք է ու­նե­նա­յին նրանք այս գոր­ծըն­թաց­նե­րում, և ո՞րն էր դժ­գո­հու­թյան հիմ­նա­կան պատ­ճա­ռը։
-Նախ և ա­ռաջ, կր­թա­կան չա­փո­րո­շիչ­նե­րով զբաղ­վում էին մար­դիկ, ո­րոնց մեծ մա­սը, չէի ա­սի, թե լա­վա­գույն մաս­նա­գետ­ներ են։ Երկ­րորդ՝ չա­փո­րո­շիչ­նե­րը չպետք է կի­սատ-պռատ դր­վեին հան­րա­յին քն­նարկ­ման (այս մա­սին ա­սել եմ նաև փոխ­նա­խա­րա­րին)։ Իմ կար­ծի­քով՝ սկզ­բում մաս­նա­գի­տա­կան քն­նար­կում պետք է լի­ներ, լավ ու վատ կող­մե­րը վեր հան­վեին, ո­րից հե­տո, հա­մա­րյա պատ­րաս­տի վի­ճա­կում, ներ­կա­յաց­վեին հան­րա­յին քն­նարկ­ման։ Եր­րորդ՝ ու­զում են ու­սում­նա­կան նյու­թը՝ դա­սագր­քե­րի մի մա­սը փոր­ձար­կեն Տա­վու­շի մար­զում։ Եվ, որ­քան հաս­կա­նում եմ, վերջ­նա­կան նյու­թի փոր­ձարկ­մա­նը հրա­տա­րա­կիչ­նե­րը չեն մաս­նակ­ցե­լու։ Այն դեպ­քում, որ 1997-1998 թվա­կան­նե­րից սկ­սած, երբ սկս­վեց դա­սագր­քա­յին բու­մը, հս­կա­յա­կան աշ­խա­տանք են ա­րել, մաս­նա­գի­տա­կան և այլ փոր­ձա­ռու­թյուն­ներ ու­նեն այս ո­լոր­տում։ Հիմ­նա­կան դժ­գո­հու­թյու­նը սրա­նով է պայ­մա­նա­վոր­ված։
-Իսկ ին­չու՞ է փոր­ձարկ­ման հա­մար ըն­տր­ված սահ­մա­նա­մերձ Բեր­դը։
-Այդ հար­ցը ես էլ եմ տվել։ Օ­րի­նակ, երբ ան­ցյալ իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը ո­րո­շե­ցին «Արմ­թա­բը» փոր­ձար­կել Վա­յոց ձո­րում, շատ մեծ դժ­վա­րու­թյուն­ներ ա­ռաջ ե­կան։ Ան­հա­ջող ծրա­գիր էր. նյութ չկար, սար­քե­րը չէին աշ­խա­տում, Wi-Fi չկար, ու մար­դիկ ա­նընդ­հատ գոր­ծուղ­վում էին, մեծ գու­մար­ներ էին ծախս­վում՝ ա­նար­դյունք։ Հի­մա, ին­չու՞ Տա­վու­շի մար­զում, երբ Երևա­նում փոր­ձա­րա­րա­կան դպ­րոց­ներ կան։ Այդ դպ­րոց­նե­րում կա­րե­լի էր փոր­ձար­կել, ծրագ­րի հե­ղի­նակ­նե­րի հե­տո էլ ան­մի­ջա­կան կապ պա­հել։
-Կր­թա­կան ծրագ­րում տեղ գտած ո՞ր փո­փո­խու­թյուն­ներն են Ձեզ մտա­հոգ­վե­լու, զայ­րա­նա­լու ա­ռիթ տվել։
-Ան­հաս­կա­նա­լի է գրա­կա­նու­թյան ցան­կը. ծրագ­րում նե­րառ­ված ա­վե­լի քան 60 հայ ժա­մա­նա­կա­կից հե­ղի­նակ­ներն ընդգրկված են հա­խուռն կեր­պով, շեշ­տը դր­ված է ա­վե­լի շատ ոչ թե ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի ա­սե­լի­քի, այլ հայտ­նիու­թյան վրա, ա­ռանց հաշ­վի առ­նե­լու ե­րե­խա­նե­րի տա­րի­քա­յին նր­բու­թյուն­նե­րը։ Հա­մաշ­խար­հա­յին գրա­կա­նու­թյան պա­րա­գա­յում նույն­պես ան­հաս­կա­նա­լի է՝ ով­քե՞ր են ներ­կա­յաց­ված և ին­չու՞։
Խնդ­րա­հա­րույց է նաև ծան­րա­բեռն­վա­ծու­թյան հար­ցը. պատ­կե­րաց­րեք՝ երկ­րորդ դա­սա­րան­ցին պետք է 11 ա­ռար­կա անց­նի։
Իսկ ա­մե­նամ­տա­հո­գի­չը զին­վո­րա­կան նախ­նա­կան կր­թու­թյան հարցն է, որ պետք է բարձր մա­կար­դա­կի վրա դր­վի։
-«Նախ­նա­կան զին­վո­րա­կան պատ­րաս­տու­թյուն» ա­ռար­կա­յի դա­սա­վան­դու­մը գո­հա­ցու­ցի՞չ է, ա­շա­կերտ­նե­րը լր­ջո­րե՞ն էին վե­րա­բեր­վում այդ ա­ռար­կա­յին։
-Այս­տեղ ար­դեն ու­սում­նա­կան պրո­ցե­սը ճիշտ կազ­մա­կեր­պե­լու հարցն է, նույն անգ­լե­րե­նը 10-12 տա­րի անց­նում են, ա­վար­տում են՝ գրել չի­մա­նա­լով։ Սա ու­րիշ խն­դիր է։ Ա­վե­լի շատ վատն էին ոչ թե ե­ղած դա­սագր­քե­րը, այլ ու­սում­նա­կան պրո­ցե­սը, մե­թո­դա­կան ա­պա­րա­տը, որ կար դրա հիմ­քում։
-Ա­սում են՝ սե­ռա­կան դաս­տիա­րա­կու­թյու­նը դպ­րո­ցում սկս­վե­լու է վաղ տա­րի­քից, կաս­կա­ծե­լի մե­թոդ­նե­րով։ Սա թերևս ա­մե­նա­վի­ճե­լի թե­մա­նե­րից է։ Ի՞նչ կա­սեք այս մա­սին։ Տա­րի­քա­յին շե­մի մա­սին խո­սե­լիս էլ երևի պետք է հաշ­վի առ­նենք այն փաս­տը, թե որ­քան տե­ղե­կաց­ված են այ­սօր ե­րե­խա­նե­րը, վտանգ­նե­րը՝ շատ։
-Մենք դեռ չենք հա­սել եվ­րո­պա­կան չա­փա­նիշ­նե­րին, որ կա­րո­ղա­նանք դպ­րոց­նե­րում 1-ին դա­սա­րա­նից սե­ռա­կան դաս­տիա­րա­կու­թյուն մտց­նել։ Ա­վե­լի տե­ղե­կաց­ված են ե­րե­խա­նե­րը, բայց պատ­րաստ չենք դրան. դպ­րոց­նե­րում բա­ցեի­բաց այդ ա­մե­նը մա­տու­ցե­լը կա­րող է այ­լա­սեր­ման տա­նել։ Ես չէի ու­զե­նա, որ իմ թոռ­նե­րը նման խնդ­րի ա­ռաջ կանգ­նեին։
-Կր­թա­կան ո­լոր­տում ներ­դր­վող փո­փո­խու­թյուն­նե­րում հա­տուկ մի­տում­ներ, պար­տադր­ված ծրա­գիր տես­նու՞մ եք։
-Ա­վե­լի շատ ոչ կոմ­պե­տեն­տու­թյան հետևանք է։ Չեմ կար­ծում, թե իշ­խա­նու­թյու­նը պար­տադ­րում է ներդ­նել նման չա­փո­րո­շիչ­ներ։ ՈՒղ­ղա­կի ի­րենք ա­ռաջ են ընկ­նում, եվ­րո­պա­մետ քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն են ու­զում վա­րել։ Ե­թե այս գոր­ծըն­թաց­նե­րում նե­րա­ռեն փոր­ձա­ռու մաս­նա­գետ­նե­րի, ո­րոնք նախ­կի­նում մաս­նակ­ցել են կր­թա­կան ծրագ­րե­րի մշակ­մա­նը (իսկ ես գի­տեմ, որ նրան­ցից գրե­թե ոչ մե­կը չի ներգ­րավ­վել), կու­նե­նանք լրիվ ու­րիշ պատ­կեր։
-ԿԳՄՍ նա­խա­րա­րի հրա­ժա­րա­կա­նը պա­հան­ջող ակ­ցիա­ներ են կազ­մա­կերպ­վում. ծայ­րա­հե՞ղ մո­տե­ցում է, թե՞ նմա­նա­տիպ ընդ­վզ­ման կա­րիք, այ­նուա­մե­նայ­նիվ, կա։
-Ես իմ կար­ծիքն ու­նեմ այս հար­ցում. ցան­կա­ցած մար­դու հա­մար շատ դժ­վար է այդ ամ­բողջ տի­րույ­թը` կր­թու­թյուն, սպորտ, մշա­կույթ, գի­տու­թյուն, հա­մա­կար­գել։ Նա­խա­րա­րի հրա­ժա­րա­կա­նը պա­հան­ջե­լը հար­ցի լու­ծում չէ։ Պետք է հետ գնալ, նա­խա­րա­րու­թյուն­ներն ա­ռանձ­նաց­նել, որ մաս­նա­գետ­նե­րը կա­րո­ղա­նան ղե­կա­վա­րել ա­մեն մի տի­րույ­թը։
-Ի՞նչ են պատ­րաստ­վում ա­նելու հրա­տա­րակ­չու­թյուն­նե­րը։
-Մենք մեր գործն ա­նում ենք, բո­լոր հրա­տա­րակ­չու­թյուն­նե­րը, որ զբաղ­վում են կր­թա­կան ո­լոր­տով, ծա­նոթ են և՛ եվ­րո­պա­կան և՛ հայ­կա­կան ար­ժեք­նե­րին։ Բնա­կա­նա­բար, մաս­նակ­ցե­լու ենք հե­տա­գա մր­ցույթ­նե­րին, հա­մա­գոր­ծակ­ցե­լու ենք այն հե­ղի­նակ­նե­րի հետ, ո­րոնք կպատ­րաս­տեն մեր ե­րե­խա­նե­րին անհ­րա­ժեշտ դա­սագր­քեր։

Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 7703

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ