Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Քր­դե­րի հար­ցում Թուր­քիա­յի և Սի­րիա­յի շա­հերն այս պա­հին հա­մընկ­նում են»

«Քր­դե­րի հար­ցում Թուր­քիա­յի և Սի­րիա­յի շա­հերն այս պա­հին հա­մընկ­նում են»
15.10.2019 | 00:29

«Սի­րիա­յի տա­րած­քում այժմ տե­ղի է ու­նե­նում այն, ին­չի մա­սին թուր­քա­կան կող­մը ե­րեք ա­միս ա­ռաջ զգու­շաց­րել էր։ Այս ա­մենն անս­պա­սե­լի չէ։ Մի­ջազ­գա­յին աղ­մու­կը, որ ա­ռա­ջա­ցել է այս հար­ցի շուրջ, ըն­դա­մե­նը ձևա­կան բնույթ է կրում։ Թուր­քիան դեռ ե­րեք ա­միս ա­ռաջ զգու­շաց­րել էր, որ սկ­սե­լու է ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը և սպա­սում է ա­մե­րի­կյան կող­մի հս­տակ պա­տաս­խա­նին։ Իսկ գոր­ծո­ղու­թյու­նը սկ­սե­լուց եր­կու շա­բաթ ա­ռաջ ՄԱԿ-ի ամ­բիո­նից էլ Էր­դո­ղա­նը այդ մա­սին հս­տակ հայ­տա­րա­րեց։ Այ­սինքն՝ այն, ինչ տե­ղի է ու­նե­նում, բա­ցար­ձակ ա­նակն­կալ չէ որևէ երկ­րի հա­մար։ Մի­ջազ­գա­յին հան­րու­թյունն այ­սօր ի­րեն այս կերպ է պա­հում՝ դա­տա­պար­տում է տե­ղի ու­նե­ցո­ղը, որ­պես­զի հու­մա­նի­տար ճգ­նա­ժա­մի դեպ­քում պա­տաս­խա­նատ­վու­թյուն չկ­րի»,- մեզ հետ զրույ­ցում նշեց «Արևելք» հե­տա­զո­տա­կան-վեր­լու­ծա­կան կենտ­րո­նի տնօ­րեն, պատ­մա­բան ԳԵ­ՎՈՐԳ ՄԵԼ­ՔՈ­ՆՅԱ­ՆԸ։


-Թուր­քիա­յի գոր­ծո­ղու­թյուն­ներն ու­նեն մի­ջազ­գա­յին հան­րու­թյան լուռ հա­մա­ձայ­նու­թյու­նը, ին­չը նաև կան­խա­տե­սե­լի էր,- շա­րու­նա­կեց պատ­մա­բա­նը։- Թուր­քա­կան կող­մը հս­տակ հայ­տա­րա­րում է, որ իր գոր­ծո­ղու­թյուն­ներն ուղղ­ված են քր­դա­կան զին­ված խմ­բե­րի դեմ և ոչ թե ժո­ղովր­դի։ Այն­պես որ, Թուր­քիա­յի գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը սպա­սե­լի են, նաև հա­մա­ձայ­նեց­ված մի­ջազ­գա­յին հան­րու­թյան հետ։ Պար­զա­պես մի­ջազ­գա­յին հան­րու­թյու­նը միշտ եր­կա­կի խաղ է խա­ղում և փոր­ձում է նաև սի­րա­շա­հել քր­դա­կան կող­մին։
-Այս գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րով սեղմ­վում է օ­ղա­կը Ի­րա­նի շուրջը. ի­րա­կան թի­րա­խը հենց Ի­րա՞նն է։
-Ի­րա­կա­նում այդ­պի­սի բան չկա։ Այդ վար­կա­ծը շատ թույլ է։ Քր­դա­կան խն­դի­րը ճն­շե­լով՝ Թուր­քիան Ի­րա­նին չի ճն­շում։ Պար­զա­պես Թուր­քիան քայ­լեր է ա­նում՝ իր պե­տա­կան շա­հե­րից ել­նե­լով։ Նման քայ­լեր Թուր­քիան միշտ էլ ա­րել է։ Շա­տե­րը մո­ռա­նում են. 1990-ա­կան­նե­րին Թուր­քիան, թե՛ Սի­րիա­յի, թե՛ Ի­րա­քի հետ հա­մա­ձայ­նեց­ված, նման գոր­ծո­ղու­թյուն­ներ ի­րա­կա­նաց­րել է, և ես կար­ծում եմ, որ այս գոր­ծո­ղու­թյու­նը դար­ձյալ հա­մա­ձայ­նեց­ված է Սի­րիա­յի, Ռու­սաս­տա­նի, ԱՄՆ-ի հետ։ Սի­րիա­կան կա­ռա­վա­րու­թյան հայ­տա­րա­րու­թյուն­ներն ըն­դա­մե­նը շղարշ են, ի­րա­կա­նում Սի­րիա­յի կա­ռա­վա­րու­թյան հա­մար շատ օգ­տա­կար ի­րա­վի­ճակ է ստեղծ­վում։ Քր­դե­րը ոչ միայն ինք­նա­վա­րու­թյուն էին ցան­կա­նում, այլև ան­կա­խու­թյուն, ին­չին Սի­րիան կտ­րա­կա­նա­պես դեմ էր, դեմ էր նաև Թուր­քիան։ Քր­դե­րի հար­ցում այս պա­հին եր­կու եր­կր­նե­րի շա­հե­րը հա­մընկ­նում են։ Քր­դե­րը մնա­ցել են միայ­նակ, քա­նի որ նրանք ի­րենց առջև, ինչ­պես արևմտա­հա­յե­րի է­լի­տան 100 տա­րի ա­ռաջ, դրել են մաք­սի­մա­լիս­տա­կան ծրագ­րեր, և ինչ­պես մեզ դա չհա­ջող­վեց, չի հա­ջող­վե­լու նաև քր­դե­րին։
-Ա­ռա­ջի­կա­յում ի՞նչ է սպաս­վում։
-Սե­ղա­նին դր­ված է մեկ հարց։ Այն, որ քր­դա­կան ստո­րա­բա­ժա­նում­նե­րը նա­հան­ջե­լու են, կաս­կա­ծից վեր է, այդ պրո­ցեսն ար­դեն ըն­թաց­քի մեջ է։ Ա­ռա­ջի­կա­յում դր­ված է Իդ­լի­բի հար­ցը։ Սի­րիա­կան բա­նա­կը և ռու­սա­կան կող­մը ցան­կա­նում են ի­րա­վի­ճակն օգ­տա­գոր­ծել և Իդ­լի­բը թուր­քա­կան վե­րահս­կո­ղու­թյու­նից հա­նել, հա­մա­ձայ­նու­թյան գալ քր­դա­կան շր­ջան­նե­րի հետ, դրա դի­մաց ստա­նալ Իդ­լի­բի շր­ջա­նը։ Սա­կայն չեմ կար­ծում, թե թուր­քա­կան կող­մը հա­մա­ձայ­նի։ Հի­մա հիմ­նա­կա­նում քն­նարկ­վում է հա­րա­վա­յին շր­ջան­նե­րը 2 մի­լիոն ա­րաբ փախս­տա­կան­նե­րով բնա­կեց­նե­լու հար­ցը։ Թուր­քիա­յի նպա­տակն է Եփ­րա­տից արևելք ստեղ­ծել բու­ֆե­րա­յին գո­տի՝ իր անվ­տան­գու­թյունն ա­պա­հո­վե­լու հա­մար։ Ըստ էու­թյան հիմ­նա­կան խն­դիրն այն է, որ փախս­տա­կան­նե­րով չվե­րաբ­նա­կեց­վի այդ տա­րած­քը, քր­դե­րը տան հա­մա­ձայ­նու­թյուն, զին­ված խմ­բե­րը հետ քաշ­վեն և այդ տա­րածք­նե­րում իշ­խա­նու­թյու­նը հանձ­նեն սի­րիա­կան բա­նա­կին։ Պետք է ա­սեմ, որ վեր­ջին շր­ջա­նում քր­դե­րը այդ հատ­վա­ծում բազ­միցս ի­րենց խոս­տու­մը չեն կա­տա­րել, և չեմ կար­ծում, թե թուր­քա­կան կող­մը այդ­քան հեշտ հա­մա­ձայ­նի։ Մյուս կող­մից էլ, ա­րաբ փախս­տա­կան­նե­րին 100 հա­զար­նե­րով բե­րել-բնա­կեց­նե­լը լուրջ ֆի­նան­սա­կան ծախ­սե­րի հետ է կապ­ված, տեխ­նի­կա­պես և անվ­տան­գու­թյան ա­ռու­մով էլ շատ բարդ է դա ի­րա­գոր­ծե­լը։ Հարց է` Թուր­քիան կկա­րո­ղա­նա՞ դա ի­րա­կա­նաց­նել, թ՞ ոչ։ Այս պա­հին հս­տակ է, որ սի­րիա­կան ջո­կատ­նե­րը նա­հան­ջում են, բնա­կան է, որ պետք է նա­հան­ջեն, ո­րո­հետև, որ­քան էլ զին­ված լի­նեն, չեն կա­րո­ղա­նա­լու եր­կա­րա­ժամ­կետ պա­տե­րազմ վա­րել կա­նո­նա­վոր բա­նա­կի դեմ։ Կար­ծում եմ` կգան հա­մա­ձայ­նու­թյան Թուր­քիա­յի սահ­մա­նից մոտ 50-60 կմ խո­րու­թյամբ, այս­պես կոչ­ված, չե­զոք բու­ֆե­րա­յին գո­տի ստեղ­ծե­լու շուրջ, ո­րը կա­պա­ռազ­մա­կա­նաց­վի։
-Հա­յաս­տա­նի հա­մար այս ա­մենն ի՞նչ ռիս­կեր է պա­րու­նա­կում։
-Հա­յաս­տա­նի ար­տա­քին գոր­ծե­րի նա­խա­րա­րու­թյու­նը շտա­պեց հայ­տա­րա­րու­թյամբ հան­դես գալ, ին­չը տե­ղին չէր։ Հայ­կա­կան ըն­տա­նիք­նե­րը, որ մնա­ցել են տա­րած­քում, տե­ղյակ են, թե ի­րենց ինչ է սպա­սում։ Այս հար­ցում մեզ շատ մեծ զգու­շա­վո­րու­թյուն է պետք դրսևո­րել և երբևէ չխառն­վել թուրք-քր­դա­կան հա­կա­մար­տու­թյա­նը։ Շա­տե­րը ռո­ման­տի­կո­րեն մտա­ծում են (ցա­վոք, նման մո­տե­ցու­մը մեզ մոտ կա դեռ 1990-ա­կան­նե­րից), թե քր­դե­րին պետք է ա­ջակ­ցել ընդ­դեմ Թուր­քիա­յի։ Սա­կայն սա շատ սխալ գիծ է։ Նախ՝ քր­դե­րը եր­բեք հա­յե­րին չեն դի­տել որ­պես դաշ­նա­կից, դա կեղծ թեզ է, մյուս կող­մից, շատ վտան­գա­վոր փաս­տի ենք ա­կա­նա­տես դար­ձել։ Քր­դե­րի շր­ջա­նում ստեղծ­վել է հայ­կա­կան զին­ված խումբ՝ Օ­զա­նյան ան­վա­նու­մով։ Սա հա­մար­վում է ա­հա­բեկ­չա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյուն։ Պետք է զգույշ լի­նենք և կոչ ա­նենք այդ կազ­մա­վոր­ման մեջ ներգ­րավ­ված մեր հայ­րե­նա­կից­նե­րին դուրս գալ և չդառ­նալ գոր­ծիք մեծ պե­տու­թյուն­նե­րի ձեռ­քին։ Դա կա­րող են օգ­տա­գոր­ծել և մի­ջազ­գա­յին հան­րու­թյա­նը ցույց տալ, թե գո­յու­թյուն ու­նի հայ­կա­կան տե­ռո­րիզմ։ Այդ կազ­մա­կեր­պու­թյու­նը պետք է դա­դա­րի գոր­ծել և վերջ դնի իր PR ակ­ցիա­նե­րին ու հրա­պա­րա­կում­նե­րին։ Մեր խն­դիրն այս հա­կա­մար­տու­թյու­նում բա­ցար­ձակ չե­զո­քու­թյուն պահ­պա­նելն է և խրա­խու­սե­լը հա­յե­րին, որ­պես­զի դուրս գան այդ բնա­կա­վայ­րե­րից։ Սի­րիա­յում հայ բնակ­չու­թյու­նը ա­ռա­ջի­կա 50 տա­րում որևէ ա­պա­գա չու­նի, և որ­քան շուտ գի­տակ­ցեն սա, շուտ լքեն այդ տա­րածք­նե­րը, այն­քան լավ։

Զրույ­ցը` Սեր­գեյ ՍԱ­ՂՈՒ­ՄՅԱ­ՆԻ

Դիտվել է՝ 4504

Մեկնաբանություններ