Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ես սկզբունքային բանավեճ ունեմ ճշմարիտ պատմաբանների հետ

Ես սկզբունքային բանավեճ ունեմ  ճշմարիտ պատմաբանների հետ
04.12.2012 | 00:02

Բոլոր ժամանակների տարաբնույթ հոսանքներին համընթաց փռփռացող մեկի ամբարտավանությունը ցուցադրելու համար անհրաժեշտ էր ի մի բերել նրա անցած «փառավոր» ճանապարհի գոնե որոշ դրվագներ: Այդ պատճառով ուշացումով եմ արձագանքում Հրանտ Աբրահամյանի` «Իրատես de facto»-ի 2012 թ. թիվ 69-ում տեղ գտած նյութին:
Այո, ամոթ է վերջապես, երբ արտագրություններով 24 գրքի և 120 հոդվածի տեր դարձած, դոկտորի ու պրոֆեսորի կոչումների հասած պատմաբանը տեղեկություն չունի մեր հայրենիքի տարածքների մասին։
428 թվականից Արցախը և ՈՒտիքն իր մեջ ընդգրկած Աղվանից աշխարհը սույն պրոֆեսորը կիսում է երկու մասի` Հայոց Աղվանք և Բուն Աղվանք` ժխտելով վերջինիս հայի հայրենիք լինելը, առանց պատկերացնելու, թե գիտական ինչ անհրաժեշտությամբ շրջանառվեց Բուն Աղվանք հասկացությունը: Ոչ թե հայ ժողովրդի մեղքով, այլ պատմական ճակատագրի բերումով է, որ նրա Կապանը պարսկական նվաճողները թարգմանեցին Դարբանդ (փակ դուռ), թուրքերը աղավաղեցին` դարձնելով Դերբենդ, նույնանման աղավաղումներով մեր Կապաղակը դարձրին Գաբալա, մեր Քարհատը` Դաշքեսան, Արտաշատը` Դավալու:
Ստում է այս դոկտոր, պրոֆեսորը, թե լավ գիտե, որ Վաչագան Բարեպաշտը ծնվել է Բուն Աղվանքում և ոչ թե մեր ծննդավայր Գիշի գյուղում: Բագրատ ՈՒլուբաբյանը նման բան չի գրել, որ ինքն էլ նկարի: Թող ընթերցողը հույս չունենա, որ նրա հսկայածավալ արտագրություններում կգտնի սեփական գլխի արտադրանք մեկ միտք:
Այո՛, ես սկզբունքային բանավեճ ունեմ մեր ճշմարիտ, կայացած, վաստակի տեր պատմաբանների հետ, նրանց վերաբերվում եմ հարգանքով ու հարազատի զգացողությամբ: Երբ ծանոթացա Հ. Սվազյանի «Աղվանից աշխարհի պատմություն» գրքին, մամուլում հատուկ արձագանքեցի. «Հրապարակի վրա է ամբողջական ու ավարտուն մի ուսումնասիրություն, որը ներկայացնում է Աղվանից աշխարհի հազարամյա մի ժամանակաշրջանի պատմական տեղաշարժերի, քաղաքական հեղաբեկումների լիակատար ու համարյա անթերի պատկերը: Եթե գիրքը մի թերություն ունի, դա հրատարակության տարեթվի բացակայությունն է»: Բայց դա չխանգարեց շարունակելու Աղվանից աշխարհի ազգային պատկանելության մասին մեր սկսած բանավեճը, որ շատ ջանքեր է պահանջելու, որպեսզի պատմական ճշմարտությունը մտնի իր իրավունքների մեջ: Իմ նախորդ ելույթը նույնպես պատմական իրողությունների ճշմարիտ ընթացքը ցուցադրելու միտումն ուներ, որին մղում տվողը պարոնի մի հայտարարությունն էր: Իմ բանավեճը պատմաբանների հետ է, ոչ թե պատմաբան կոչվածների:
Մեր ժամանակի հերոս Հրանտ Աբրահամյան, քո 24 գրքից քանի՞սն ես թխել չաղ-չաղ գումարներ վաստակելու համար: Որպես շարժման ակունքներում կանգնած անձ` գիտենք, որ շարժման ելման կետում երեք պատվիրակություն է Ղարաբաղից հասել Կրեմլ, վերջինն էլ այնտեղից վերադարձել է Միխայլովի խոստացած «կարմիր հույսերով», և մենք չենք հասկացել, որ այդ «կարմիրը» արյան գույնն է: Ախր ո՞նց մոգոնեցիր չորրորդ պատվիրակությունը, գրքի տեսքով հերոսացրիր տիրոջը: Դրա համար ինչքա՞ն գումար ես վաստակել։ Նման վաստակի ակնկալիքով մեկին էլ դարձնում էիր Շուշին ազատագրող` տիրոջը կանգնեցնելով անհարմար վիճակի առաջ, և իրականության այդքան լկտի նենգափոխման առաջացրած բուռն աղմուկի պարտադրանքով կյանքում մի անգամ ստիպված եղար «Գոլոս Արմենիի» էջերում մեղայական տեղադրել: ՈՒրիշ քանի՞ գիրք ես գրել նման նպատակով:
Հարգարժան ընթերցող, ես չեմ անդրադառնա «պատմաբանի» արտագրածներին: Ձեզ ենք տրամադրում ընդամենը մեկ նախադասություն, իսկ դուք էլ գտեք տոննաների ծանրություն կշռելու ունակ մի կշեռք` որոշելու նրա պատմա-ԲԱՆության քաշը:
Ահա այն: «Արցախը Ք.ա. 4-րդ դարի սկզբին կարևոր դեր է խաղացել Արևելյան Հայաստանում և Անդրկովկասում, մանավանդ Աղվանքում քրիստոնեություն տարածելու գործում» (էջ 9): Այստեղ արտառոցն ու զավեշտականը միայն այն չէ, որ Քրիստոսի ծննդից 400 տարի առաջ Արցախը ոչ միայն քրիստոնյա ու քրիստոնեություն տարածող է եղել, այլև Անդրկովկասը ռուսական տիրապետության տակ անցնելու հետևանքով շրջանառության մեջ մտած Արևելյան և Արևմտյան Հայաստան հասկացությունները 2300 տարով թռցնում է հետ: Դե, հարգելի ընթերցող, նրա ԲԱՆ-ության քաշը որոշեցեք: Իմաստ էլ չունի նրա այդ ԲԱՆ-ությանը մեր անդրադառնալը, քանի որ ուրիշներն արդեն նրա վրայից հանել են դոկտորա-պրոֆեսորական փիլոններն ու մերկացրած պառկեցրել արևի տակ… Ահա ոչ լրիվ ցանկը այդ մերկացումների. Հարությունյան Մ. Ա. «Այդպես չեն գրում պատմությունը» «Ազատ Արցախ», 2008 թ. N 65, նույնի` «Երբ կեղծիքն է պատմաբանի զենքը», («Ա. Ա.», 20 օգոստոսի 2008 թ., նույնի` «Վերստին Շուշիի ազատագրման պատմության հիմնահարցերի մասին» («Կաճառ» տարեգիրք N 1, 2008 թ.) նույնի` «Հայաստան-Արցախ. պատմության և արդիականության զուգահեռներում» հոդվածների ժողովածու (2009 թ.) Հրաչիկ Հարությունյանի` Շուշին ազատագրողին «հայտնաբերած» մեր պատմաբանին ջախջախող ելույթը «Գոլոս Արմենիի» էջերում և այլն:
Ցավով պետք է արձանագրենք, որ հետխորհրդային հայ իրականություն մուտք գործած վտանգավոր չարիքներից մեկն էլ աջ ու ձախ ճարակող մարդկային ու քաղաքացիական բարոյականության կորուստն է, որ դարձել է շատ շատերի կենսակերպը: Խառնակ ու անկառավարելի մեր օրերում շատերն են ոտնահարում ամեն մի սրբություն, միայն թե կարողանան իրենց անձնական շահերն ըստ ամենայնի ապահովել` սկսած նյութականից մինչև գաղափարախոսականը: Այդպիսիներն անմիջապես որոշում են, թե տվյալ պահին քամին ինչ ուղղությամբ է ընթանում, և հաջողությամբ նույն ուղղությամբ էլ սավառնում են, դառնում «առաջամարտիկներ», ազգային հերոսների կեցվածք ընդունում: Այդպիսիներից մեկն էլ այս «պատմաբանն» է։

Արտաշես ՀԱԿՈԲՋԱՆՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2112

Մեկնաբանություններ