Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Տաշ­տու­նը 160 ծուխ ու­ներ, այ­սօր մնա­ցել է 22-ը՝ 60 բնակ­չով

Տաշ­տու­նը 160 ծուխ ու­ներ, այ­սօր մնա­ցել է 22-ը՝ 60 բնակ­չով
01.11.2019 | 01:06

«ՄԻԱԿ ՇՐ­ՋԱ­ՆԱ­ՎԱՐ­ՏԸ ՈՐ­ԴԻՍ ԷՐ, ՆՐԱ­ՆԻՑ ՀԵ­ՏՈ ԴՊ­ՐՈ­ՑԸ ՓԱԿ­ՎԵՑ»


Հա­յաս­տա­նի սահ­մա­նա­մերձ հա­մայ­նք­նե­րի ցան­կում նե­րառ­ված Սյու­նի­քի մար­զի Մեղ­րի խո­շո­րաց­ված հա­մայն­քի Տաշ­տուն բնա­կա­վայ­րը Ստե­փա­նոս Օր­բե­լյա­նի վկա­յու­թյամբ հի­շա­տակ­վում է դեռևս Տաթևի վան­քին պատ­կա­նող (10-րդ դար) գյու­ղե­րի ցու­ցա­կում։ ՈՒշ միջ­նա­դա­րում Տաշ­տու­նը ե­ղել է գր­չու­թյան կենտ­րոն։ Տաշ­տուն է ան­վան­վել (Դաշ­տոն ձևով) նաև Սյու­նիք նա­հան­գի Արևիք գա­վա­ռի մի մա­սը։ Գյու­ղում պահ­պան­վել է գմ­բե­թա­վոր բա­զի­լիկ Սբ. Ստե­փա­նոս ե­կե­ղե­ցին (17-րդ դար)։ Շր­ջա­կայ­քում կան գյու­ղա­տե­ղի­ներ (Ռո­մե­լանց, Քյիլ­դի­զանց, 14-17 դա­րեր), խաչ­քա­րե­րով գե­րեզ­մա­նոց­ներ։


Այն, ինչ այ­սօր կա­րե­լի է տես­նել Տաշ­տու­նում, կող­պած դռ­ներ են, հին տներ, ան­բա­րե­կարգ, բայց աղ­բարկ­ղե­րով լի փո­ղոց­ներ: Տնա­մեր­ձե­րում աշ­խա­տող հա­տու­կենտ տաշ­տուն­ցի­նե­րը զրու­ցա­սեր են, գոր­ծը կթող­նեն ու սի­րով կպա­տաս­խա­նեն ան­ծա­նո­թի հար­ցին, ու չես էլ նկա­տում, թե սո­վո­րա­կան հար­ցու­պա­տաս­խանն ինչ­պես է ձգ­վում ու ա­վարտ­վում իր հո­ղա­մա­սի բա­րի­քից քեզ բա­ժին հա­նե­լու կա­մե­ցո­ղու­թյամբ:


Կար ժա­մա­նակ, երբ Տաշ­տու­նը 160 ծուխ ու­ներ, այ­սօր թեև հաշ­վառ­ված է 37-ը, բայց ի­րա­կա­նում մնա­ցել է 22-ը՝ 60 բնակ­չով: Տաշ­տու­նի վար­չա­կան ղե­կա­վար ՀԵՆ­ՐԻԿ ԳԱԲ­ՐԻԵ­ԼՅԱ­ՆԸ մտա­հոգ­ված է ե­րի­տա­սարդ­նե­րի ար­տա­գաղ­թով, դպ­րո­ցի բա­ցա­կա­յու­թյամբ: «Գյու­ղի միակ շր­ջա­նա­վար­տը որ­դիս էր, նրա­նից հե­տո դպ­րո­ցը փակ­վեց»,- ա­սում է նա: Հե­տո պատ­մում է, որ նախ­կի­նում գյու­ղում խոս­տաց­ված վե­րամ­շակ­ման գոր­ծա­րանն այդ­պես էլ չբաց­վեց, հարևան Լիճք գյու­ղին կից «ԱՏ-ՄԵ­ՏԱԼՍ» ՍՊԸ-ի կող­մից շա­հա­գործ­վող Զվա­րի հան­քը նույն­պես փակ­վեց: Ի դեպ, շի­նա­րա­րա­կան աշ­խա­տանք­նե­րը, ո­րոնք ի­րա­կա­նաց­վում էին «ԱՏ-ՄԵ­ՏԱԼՍ»-ի կող­մից, ա­պօ­րի­նի էին, ո­րոնց ա­նօ­րի­նա­կա­նու­թյու­նը պե­տա­կան մար­մին­նե­րի կող­մից հաս­տատ­վեց, իսկ շի­նա­րա­րու­թյու­նը կա­սեց­վեց, թեև Տաշ­տուն և Լիճք հա­մայ­նք­նե­րի բնա­կիչ­նե­րի հա­վաստ­մամբ` հան­քա­վայ­րում աշ­խա­տանք­ներն ա­մենևին էլ դա­դա­րեց­ված չեն, ու գյու­ղից մի քա­նի­սը գու­մա­րի դի­մաց պա­հա­կու­թյուն են ա­նում այն­տեղ:


Տաշ­տու­նի վար­չա­կան ղե­կա­վարն ա­մենևին դեմ չէ հան­քի շա­հա­գործ­մա­նը՝ աշ­խա­տա­տեղ էր, ի՞նչ վատ էր, աշ­խա­տա­տեղ կլի­ներ, ե­րի­տա­սարդ­նե­րը կմ­նա­յին գյու­ղում, մա­նա­վանդ որ գյու­ղա­պահ­պա­նու­թյան խն­դիր կա:
-Ձմե­ռը յոթ սա­րի հետևում չի, փայ­տի հարցն էլ դժ­վար է,- ա­սում է Հեն­րիկ Գաբ­րիե­լյա­նը:- Նա­խընտ­րում եմ, որ արևա­յին մարտ­կոց­ներ օգ­տա­գործ­վեն, ա­վե­լի ձեռն­տու է, քան ծառ հա­տե­լը: Հա­վա­տա­ցեք, այ­լընտ­րան­քա­յին մի­ջոց է, ծառ կտ­րելն ու փայ­տը տեղ հասց­նե­լը դժ­վար բան է: Ես ա­ռա­ջար­կել եմ ան­գամ էս փոքր գյու­ղի բնա­կիչ­նե­րի ծախ­սած է­ներ­գիա­յի գու­մա­րը հա­տուց­վի Ա­գա­րա­կի կամ Քա­ջա­րա­նի կոմ­բի­նատ­նե­րի կող­մից, հզոր կոմ­բի­նատ­ներ են, ի՞նչ կա որ, բնա­կիչ­նե­րի ծախ­սած է­լեկտ­րաէ­ներ­գիան կոմ­բի­նատ­նե­րի կես ժամ­վա ծախ­սած հո­սանքն է, թող մի քա­նի ա­միս բնա­կիչ­նե­րին անվ­ճար հո­սանք մա­տա­կա­րար­վի, սահ­մա­նա­մերձ գյուղ է,- ա­սում է վար­չա­կան ղե­կա­վա­րը, ո­րը եր­կու տա­րի ա­ռաջ ստեղ­ծել է 28-հո­գա­նոց «Ա­րո­տօգ­տա­գոր­ծող­նե­րի կոո­պե­րա­տիվ», ձեռք է բե­րել գուղ­տեխ­նի­կա: Սա գյու­ղի միակ աշ­խա­տա­տեղն է:
Վե­րա­դառ­նա­լով ջե­ռուց­ման խնդ­րին` նշեմ, որ նա­խորդ տա­րի հա­մայն­քա­պե­տա­րա­նի կող­մից բնա­կիչ­նե­րին ջե­ռուց­ման հա­մար բա­ժան­ված բրի­կետ­նե­րը ջեր­մու­թյուն չեն ար­ձա­կում, այս տա­րի դրանք էլ չեն բա­ժան­վե­լու: «Չգի­տեմ ի՞նչ ա­ռա­ջար­կեմ, կամ պի­տի գյու­ղո­վի դատ­վեն, քա­նի որ ան­տա­ռից ծա­ռեր են հա­տե­լու, կամ էլ չգի­տեմ ինչ ա­նել: Մնում է ար­տա­գաղ­թեն»,- ա­սում է Հեն­րիկ Գաբ­րիե­լյա­նը:


Հա­մայն­քա­պետն այս ա­մե­նին տե­ղյակ է, սա­կայն դեռ լու­ծում չկա, ան­տառն էլ ար­գել­ված է հա­տել, ան­գամ թա­փուկ­ներ չկան, բայց ե­թե նույ­նիսկ լի­ներ, ճա­նա­պարհ­ներն ան­գամ ձիե­րի ու ջո­րի­նե­րի հա­մար ա­նան­ցա­նե­լի են:
Տաշ­տու­նում բուժ­կետ չկա, գյու­ղի միակ բժիշ­կը ծեր է, ինքն էլ շատ հա­ճախ օգ­նու­թյան կա­րիք ու­նի: Գյու­ղա­մի­ջյան ճա­նա­պարհ­ներն աս­ֆալ­տա­պատ­վել են տա­սը տա­րի ա­ռաջ, միակ դրա­կանն այն է, որ գյուղն ու­նի խմե­լու և ո­ռոգ­ման ջուր:

ՀՈ­ՂԱ­ՄԱՍՆ ԷԼ ԱՇ­ԽԱ­ՏԱ­ՏԵՂ Է


Տաշ­տու­նի բա­կե­րից մե­կում տան­տե­րը մոր­թած ոչ­խա­րի մի­սը պատ­րաստ­վում էր տա­նե­լու Մեղ­րի ու Կա­պան, խա­նութ­նե­րի վա­ճա­ռող­նե­րի հետ նա­խա­պես պայ­մա­նա­վոր­վել էր։ Մինչ նա զբաղ­ված էր, իր գոր­ծով զրու­ցե­ցի նրա դս­տեր՝ ԱՍՏ­ՂԻ­ԿԻ հետ։ Նա ա­նուս­նա­ցել էր Շի­նու­հայր գյու­ղում: Նրա պատ­մե­լով, ե­րի­տա­սարդ­նե­րը չեն ու­զում մնալ գյու­ղում, դպ­րոց ու ման­կա­պար­տեզ չկա, հիմ­նա­կա­նում մար­դիկ ա­նաս­նա­պա­հու­թյամբ են զբաղ­վում, ոչ­խա­րի մի­սը կի­լոգ­րա­մը 3000 դրա­մով հանձ­նում են: «Լավ կլի­նի որ մեր գյու­ղում մի բոյ­նի սար­քեն, հերս էդ­քան չչար­չար­վի, ա­նա­սուն մոր­թե­լը դժ­վար գործ է: Էն սա­րը որ կա, դրա­նից դե­նը ադր­բե­ջան­ցի­ներն են, հերս պատ­մում է, որ էն ժա­մա­նակ­նե­րը դրանք սա­րից իջ­նում գա­լիս էին մեր ոչ­խար­նե­րը գո­ղա­նում, տա­նում էին: Մեր կող­մե­րում 7 ա­միս ձմեռ է, ոչ ոք ա­թար չի վա­ռում, թա­փու­կով յո­լա են գնում, բայց քիչ է, դա ի՞նչ է, որ ջանդ տա­քաց­նի: Մենք մի խն­դիր էլ ու­նենք, ոչ­խար­նե­րը խու­զում ենք, մի տեղ չկա, տա­նենք, որ բո­լո­րը հանձ­նենք, տա­նում թա­փում ենք, բայց, դե, ափ­սոս է, է­լի»,- ցա­վով պատ­մում է Աստ­ղի­կը:


Գյու­ղի բնա­կիչ­նե­րից 44-ա­մյա ՄԱ­ՍԻՍՆ ա­վա­նա­կի հետ վե­րա­դառ­նում էր ան­տա­ռից, հա­մա­ձայ­նեց մի փոքր դա­դար առ­նել ու զրու­ցել: Դեռ չի ա­մուս­նա­ցել, իր ա­սե­լով շատ ան­գամ է սի­րա­հար­վել, սա­կայն չի ա­մուս­նա­ցել, «Դժ­վար է, պտի վս­տահ լի­նես, որ կա­րաս ըն­տա­նիք պա­հել, թե չէ, աղ­ջիկն ե­կավ, կարճ ժա­մա­նակ անց տե­սավ, որ չենք կա­րո­ղա­նում լավ ապ­րել, կթող­նի կգ­նա, բա ա­մոթ չի՞: Իմ հո­ղա­մա­սի հին ծա­ռե­րը կտ­րում բե­րում եմ ձմեռ­վա վա­ռե­լիք ա­նեմ, աշ­խա­տա­տեղ չկա, թեև հողն էլ աշ­խա­տա­տեղ է, ամ­բողջ օ­րը հո­ղա­մա­սում եմ, միտք չու­նեմ գյու­ղից հե­ռա­նա­լու, մորս ու ախ­պորս ու՞մ թող­նեմ: Մեր գյու­ղի լա­վը մեկ բնու­թյան գե­ղեց­կու­թյունն է , մեկ էլ էն, որ աղ­բա­հա­նու­թյու­նը տե­ղը տե­ղին ար­վում է»: Ի­րոք, մի քա­նի փո­ղոց­նե­րում մի­մյան­ցից ոչ հե­ռու շար­ված էին աղ­բա­ման­ներ, ո­րոնց շր­ջա­կայ­քը մա­քուր էր:


Տաշ­տու­նում օ­րեր ա­ռաջ քա­մին լուրջ վնաս էր հասց­րել մր­գա­տու այ­գի­նե­րին: Ամ­բողջ բեր­քը՝ խն­ձո­րը, տան­ձը, սերկևիլն ու ըն­կույ­զը, թա­փել էր ծա­ռե­րի տակ: Տաշ­տու­նի բնա­կիչ ՌՈՒ­ԲԻԿ ՀԱ­ՐՈՒ­ԹՅՈՒ­ՆՅԱ­ՆԸ խն­ձո­րը հա­վա­քել էր արկ­ղե­րի մեջ ու պատ­րաստ­վում էր բա­ժա­նե­լու բա­րե­կամ­նե­րին: «Բա ինչ ա­նեմ, էս­քա­նը չենք կա­րա ու­տել, օ­ղի քա­շե­լու ժա­մա­նակ էլ չու­նեմ, աշ­խա­տում եմ Ա­գա­րա­կի կոմ­բի­նա­տում»,- ա­սում է Ռու­բի­կը:


1997 թվա­կա­նից աշ­խա­տում է Ա­գա­րա­կի պղն­ձա­մո­լիբ­դե­նա­յին կոմ­բի­նա­տում` վա­րորդ է: Ա­գա­րա­կում եր­կար տա­րի­ներ աշ­խա­տե­լուց հե­տո տե­ղա­փոխ­վել է Տաշ­տուն, տուն ու տեղ դրել, ե­րե­խա­ներ մե­ծաց­րել ու աշ­խա­տան­քին զու­գա­հեռ հող ու այ­գի մշա­կել: Նրա խոս­քով նախ­կի­նում կոմ­բի­նա­տի տե­րերն ա­վե­լի ա­ռա­տա­ձեռն էին աշ­խա­տող­նե­րի ա­ռող­ջա­կան խն­դիր­նե­րի ու աշ­խա­տա­վար­ձի վճար­ման հար­ցե­րում: Հի­շում է, որ լե­ղա­պար­կի ու ճող­ված­քի վի­րա­հատ­ման հա­մար կոմ­բի­նատն ա­ջակ­ցել է ֆի­նան­սա­պես, սա­կայն հի­մա այլ է: Աշ­խա­տա­վար­ձի չա­փից չի դժ­գո­հում, աշ­խա­տա­վարձն ու հա­վե­լավ­ճարն ի­րար հետ կազ­մում են 200 հա­զար դրամ, կան վա­րորդ­ներ, ով­քեր կրկ­նա­կի ու ե­ռա­կի ա­վե­լի են ստա­նում՝ կախ­ված աշ­խա­տան­քի ծան­րու­թյու­նից: Վեր­ջերս հան­քում քա­րա­թափ­ման պատ­ճա­ռով բան­վոր­ներն ինք­նա­կամ դա­դա­րեց­րել էին աշ­խա­տան­քը, սա­կայն հե­տո շա­րու­նա­կել էին աշ­խա­տան­քը: Նախ­կի­նում ե­րեք հեր­թա­փո­խով 7-ժա­մյա աշ­խա­տա­ժա­մա­նա­կի գրա­ֆիկն այ­սօր փոխ­վել է, բան­վոր­ներն աշ­խա­տում են 12 ժամ, եր­կու հեր­թա­փո­խով՝ ա­ռա­վո­տյան ժա­մը 7:00-ից մինչև ե­րե­կո­յան 19:00-ն և ե­րե­կո­յան 19:00-ից ա­ռա­վո­տյան 7:00-ն, սա­կայն աշ­խա­տա­վար­ձը չի բարձ­րա­ցել:
-Գյու­ղը դժ­վար է ոտ­քի կանգ­նեց­նել, ջա­հե­լը գնա­ցել է, դպ­րոց չկա, հան­քը ո՞նց փակ­վի, բա մենք ի՞նչ ա­նենք, ախր տես ինչ է ստաց­վում, հան­քը բա­ցում ես, մարդն է վնաս­վում, փա­կում ես, է­լի մարդն է վնաս­վում, ո՞նց ա­նես որ ճիշտ լի­նի,- մտա­խոհ ա­սաց Ռու­բիկն ու շա­րու­նա­կեց խն­ձոր­նե­րը դա­սա­վո­րել արկ­ղե­րում:


Ա­նուշ ՆԵՐ­ՍԻ­ՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 25332

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ