Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Դի­լի­ջանն իր ռե­սուրս­նե­րով կա­րող է ապ­րել

Դի­լի­ջանն իր ռե­սուրս­նե­րով կա­րող է ապ­րել
15.11.2019 | 02:06

Տերևա­թափ ան­տառ­նե­րով շր­ջա­պատ­ված Դի­լի­ջա­նում այս օ­րե­րին յու­րա­քան­չյուրն իր չա­փով պատ­րաստ­վում է ցր­տա­շունչ ձմ­ռա­նը: Քա­ղա­քա­յին իշ­խա­նու­թյան կող­մից մի քա­նի փո­ղոց­նե­րում ըն­թա­նում են աս­ֆալ­տա­պատ­ման վեր­ջին աշ­խա­տանք­նե­րը, լու­սա­վո­րու­թյու­նից բնակ­չու­թյու­նը գոհ է, գի­շե­րով տուն վե­րա­դար­ձող­նե­րին փո­սա­յին ա­նակն­կալ­ներ չեն սպա­սում, աղ­բա­հա­նու­թյու­նը, բնա­կիչ­նե­րի խոս­քով, ի­րա­կա­նաց­վում է երևա­ցող վայ­րե­րում, իսկ կենտ­րո­նից հե­ռու հատ­ված­նե­րում մեծ ու փոքր աղ­բա­կույ­տե­րը լուռ «նն­ջում» են: Մինչ­դեռ Դի­լի­ջա­նը ա­ռող­ջա­րա­նա­յին քա­ղաք լի­նե­լուց բա­ցի զբո­սա­շր­ջա­յին կենտ­րոն է, այս­տեղ է գտն­վում աշ­խար­հում հայտ­նի Դի­լի­ջա­նի մի­ջազ­գա­յին դպ­րո­ցը, և հարկ է, որ աղ­բա­հա­նու­թյան հար­ցը հա­մար­վի ա­ռաջ­նա­յին: Ինչևէ: Քա­ղա­քա­յին իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի հետ հան­դիպ­ման հույս չու­նե­նա­լով, քա­նի որ հան­գս­տյան օ­րեր էին, ո­րո­շե­ցի բնա­կիչ­նե­րի հետ զրու­ցել քա­ղա­քի կյան­քի, ի­րենց հոգ­սե­րի ու ե­րա­զանք­նե­րի շուրջ:


Քա­ղա­քի կենտ­րո­նա­կան հրա­պա­րա­կում, քա­ղա­քա­պե­տա­րա­նի դի­մաց ըն­դար­ձակ տա­րած­քում տե­ղադր­ված նս­տա­րա­նին դի­լի­ջան­ցի 55-ա­մյա Լե­նան հա­գուստ, գուլ­պե­ղեն ու զա­նա­զան ի­րեր է վա­ճա­ռում: 30 տա­րի ա­ռաջ ԼՂՀ Քա­շա­թա­ղի շր­ջա­նի Գան­ձա գյու­ղից ե­րեք զա­վակ­նե­րի հետ տե­ղա­փոխ­վել է Դի­լի­ջան: Մաս­նա­գի­տու­թյամբ ապ­րա­նա­քա­գետ Լե­նան հան­րա­կա­ցա­րա­նի մեկ­սե­նյա­կա­նոց բնա­կա­րա­նում ե­րե­խա­նե­րին դժ­վա­րու­թյամբ մե­ծաց­րել է, այ­սօր եր­կու որ­դի­նե­րը Ռու­սաս­տա­նում են, տուն ու տեղ ու­նեն։ «Մի տղաս շի­նա­րար է, մյու­սը՝ մե­խա­նիկ, իսկ եր­րոր­դը դար­մա­յեդ ա, միա­սին ենք ապ­րում, աշ­խա­տել չի սի­րում, դրա հա­մար ես եմ աշ­խա­տում, որ կա­րո­ղա­նանք ապ­րել»,- ա­սում է: Նրա խոս­քով քա­ղա­քա­յին իշ­խա­նու­թյուն­ներն ի­րեն թույլ են տվել քա­ղա­քի կենտ­րո­նում առևտուր ա­նել: Կեն­սու­րախ ու աստ­վա­ծա­վախ Լե­նան հա­մոզ­ված է, որ աշ­խա­տող ու բա­րի մար­դուն Աստ­ված ա­վե­լին է տա­լիս:


«Ան­կեղծ ա­սեմ, նեղն եմ ապ­րում, բայց չեմ դժ­գո­հում, վաս­տա­կում եմ որ­քան կա­րո­ղա­նում եմ: Ես հենց սկզ­բից սի­րե­ցի Դի­լի­ջա­նի բնա­կիչ­նե­րին, լավ ժո­ղո­վուրդ են, հաս­նող, օգ­նող: Մե­նակ վատն էն ա, որ աշ­խա­տա­տեղ չկա, որ գո­նե մար­դիկ աշ­խա­տեն, կա­րո­ղա­նան ապ­րել, մի գլուխ բան­կեր են բաց­վում... Հրեն, մի պան­սիո­նատ կար, ձեռք­նե­րից ա­ռան, սե­նյակ­նե­րը ռե­մոնտ ա­րե­ցին ու հյու­րա­նոց են դարձ­րել, իսկ շատ մար­դիկ է­սօր վար­ձով են ապ­րում, ին­չի՞ շեն­քեր չեն կա­ռու­ցում, մի կյանք ա, մար­դիկ մար­դա­վա­րի չապ­րե՞ն»,- նեղ­սր­տում է Լե­նան:
Քա­ղա­քի ան­ցու­դար­ձի լա­վա­գույն «գի­դը» տաք­սու վա­րորդն է: Քիչ հեռ­վում, մե­քե­նա­յին արևկող ա­րած, կանգ­նած էր մի տաք­սիստ: 59-ա­մյա Հրա­չյան տա­րի­ներ շա­րու­նակ իր անձ­նա­կան մե­քե­նա­յով սպա­սար­կել է դի­լի­ջան­ցի­նե­րին: Վեր­ջին շր­ջա­նում աշ­խա­տան­քը պա­կա­սել է, քչերն են օգտ­վում տաք­սուց, հիմ­նա­կա­նում՝ դա­սե­րից ու­շա­ցող դպ­րո­ցա­կան­նե­րը: Քա­ղա­քա­յին տրանս­պորտն աշ­խա­տում է կես ժա­մը մեկ, մար­դիկ սո­վո­րել են ոտ­քով երթևե­կել: Վար­պետ Հրա­չյան հի­շում է՝ խոր­հր­դա­յին տա­րի­նե­րին 30 հա­զար բնակ­չու­թյուն ու­նե­ցող Դի­լի­ջա­նում կյան­քը ե­ռում էր, ա­ռող­ջա­րան­նե­րում ու հյու­րա­նոց­նե­րում «տեղ-դա­դար չկար», իսկ այ­սօր ար­տա­գաղ­թը կի­սով չափ դա­տար­կել է քա­ղա­քը: Նախ­կի­նում շա­տե­րը մեկ­նում էին Ռու­սաս­տան, սա­կայն, ռու­սա­կան ռուբ­լու ար­ժեզ­րկ­ման պատ­ճա­ռով, մեկ­նող­նե­րի թի­վը նվա­զել է, շա­տերն էլ վե­րա­դառ­նում են:


Աշ­նա­նից սկ­սած մինչև հու­լիս ա­մի­սը քա­ղա­քում «մե­ռյալ» սե­զոն է, տաք­սի­նե­րը գրե­թե ան­գործ են, մայ­րա­քա­ղաք մեկ­նող հա­տու­կենտ ուղևոր­նե­րի հա­մար տաք­սու գի­նը 12000 դրամ է, նույն­քան էլ՝ վե­րա­դար­ձը: Հրա­չյա­յի խոս­քով ճա­նա­պարհ­նե­րը բար­ձի­թո­ղի վի­ճա­կում են, եր­կար ժա­մա­նակ է, որ մայ­թե­րի եզ­րա­քա­րե­րը քան­դած-թափ­ված են. «Տաք­սիս­տի աչ­քից ո­չինչ չի վրի­պում, ա­մեն ինչ նկա­տում է, ա­մեն ծակ ու ծուկ մտ­նում-դուրս ենք գա­լիս, գի­տենք քա­ղա­քի վի­ճա­կը: Մեր Դի­լի­ջա­նում 5 դպ­րոց, 3 մի­ջին մաս­նա­գի­տա­կան ու­սում­նա­կան հաս­տա­տու­թյուն­ներ և բու­հե­րի 2 մաս­նա­ճյու­ղեր ու­նենք, գե­ղար­վես­տի և ե­րաժշ­տա­կան դպ­րոց­ներ, մշա­կույ­թի տուն ու գրա­դա­րան ու­նենք, լավ է, սա­կայն վատն այն է, որ գրա­դա­րա­նի դու­ռը բա­ցող չկա, է­սօր­վա ե­րի­տա­սար­դու­թյու­նը գրա­դա­րա­նի կող­քով է անց­նում, ներս մտ­նող չկա, մեր ժա­մա­նակ ու­րիշ էր»,- ա­սաց Հրա­չյան: Նա ա­ռանձ­նա­կի հպար­տու­թյամբ ներ­կա­յաց­րեց Դի­լի­ջա­նի մշա­կու­թա­յին կենտ­րոն­նե­րից հատ­կա­պես «Քյա­րա­մի քու­չա» կոչ­վող թա­ղա­մա­սում գտն­վող 1979 թվա­կա­նին բաց­ված Ժո­ղովր­դա­կան ար­վես­տի թան­գա­րա­նի Դի­լի­ջա­նի մաս­նա­ճյու­ղը: Պատ­մեց, որ թան­գա­րա­նի շեն­քը կա­ռուց­վել է 1896 թվա­կա­նին և պատ­կա­նել հայտ­նի ազ­գա­յին-հա­սա­րա­կա­կան գոր­ծիչ, բա­րե­րար, իշ­խա­նու­հի Մա­րիամ Թու­մա­նյա­նին։ Մաս­նա­ճյու­ղը բաց­վել է այդ տան վեր­ջին բնակ­չի՝ Հով­հան­նես Շա­րամ­բե­յա­նի նա­խա­ձեռ­նու­թյամբ: Դի­լի­ջա­նի մշա­կու­թա­յին մյուս հպար­տու­թյու­նը Հին Դի­լի­ջան պատ­մա­կան թա­ղա­մա­սում գտն­վող «Թու­ֆեն­կյան Հին Դի­լի­ջան հա­մա­լիրն» է: 2004-ին ա­մե­րի­կա­հայ գոր­ծա­րար Ջեյմս Թու­ֆեն­կյա­նը սկ­սեց վե­րա­կա­ռու­ցել քա­ղա­քի պատ­մա­կան թա­ղա­մա­սը՝ Շա­րամ­բե­յա­նի փո­ղո­ցը, պահ­պա­նե­լով 19-րդ դա­րի ճար­տա­րա­պե­տու­թյու­նը, ինչն այժմ կա­րող են տես­նել քա­ղաք ե­կող զբո­սաշր­ջիկ­նե­րը: 19-րդ դա­րի Դի­լի­ջա­նին հա­տուկ ո­ճով ձևա­վոր­ված գե­ղե­ցիկ պատշ­գամբ­նե­րը վկա­յում են փայ­տամ­շակ­ման ար­վես­տի հան­դեպ դի­լի­ջան­ցի­նե­րի ու­նե­ցած սե­րը: Հին Դի­լի­ջա­նում է գտն­վում նաև «Ե­սա­յան» թան­գա­րա­նը, որ­տեղ ցու­ցադր­ված են 19-րդ դա­րի կեն­ցա­ղա­յին ի­րե­րի, տնա­յին գործ­վածք­նե­րի, ձե­ռա­գործ աշ­խա­տանք­նե­րի և տա­րա­ծաշր­ջա­նա­յին ե­րաժշ­տա­կան գոր­ծիք­նե­րի հա­վա­քա­ծու­ներ:


Սա­կայն, Հրա­չյա­յի հա­մոզ­մամբ, ա­մե­նա­գե­ղե­ցի­կը Դի­լի­ջա­նի բնու­թյունն է, ան­տառ­ներն ու սա­րե­րը, ո­րոնց գե­ղեց­կու­թյու­նը կա­րող է գրա­վել ար­վես­տա­գե­տին, նկար­չին, բայց առտ­նին հոգ­սե­րից աչք չբա­ցող դի­լի­ջան­ցին ան­հա­ղորդ է այդ գե­ղեց­կու­թյա­նը, ան­տա­ռը նրա հա­մար ե­կա­մու­տի աղ­բյուր է, որ­տե­ղից հա­վա­քած մո­շը, մո­րին, այլևայլ հա­տապ­տուղ­ներ, տխիլն ու ըն­կույ­զը վա­ճա­ռում է շու­կա­յում:
Հրա­չյա­յի խոս­քով՝ ան­տա­ռի կեն­դա­նի­նե­րը քա­ղաք չեն իջ­նում, գայ­լերն ու ար­ջե­րը մե­քե­նան­նե­րի ձայ­նից ու փո­ղոց­նե­րի լու­սա­վո­րու­թյու­նից վա­խե­նում են, չեն ա­ռա­ջա­նում:
«Ար­ջը հատ­կա­պես կնի­կար­մա­տից ա վա­խե­նում, չնա­յած հենց նրան էլ սի­րում ա փախց­նել, դե, վա­խե­նում ա, տո, կնի­կար­մա­տից տղա­մարդն ա վա­խե­նում, արջն ո՞վ ա, որ չվա­խե­նա»,- կա­տա­կում է Հրա­չյան:


Անձրևոտ օ­րե­րին Դի­լի­ջա­նի փո­ղոց­նե­րով, ինչ­պես Երևա­նում, անձրևաջ­րե­րի գե­տակ­ներ են հո­սում, մարդ­կանց հա­մար ան­ցու­դար­ձը դժ­վա­րա­նում է: Անձրևնե­րից հե­տո խմե­լու ջու­րը պղ­տոր­վում է, ծո­րա­կից հո­սող ջու­րը դառ­նում ան­պի­տան, ան­դուր հո­տով: Քա­ղա­քում կան բազ­մա­թիվ ցայ­տաղ­բյուր­ներ, ո­րոն­ցից տե­ղա­ցի­նե­րը օգտ­վում են ու խոր­հուրդ են տա­լիս օգտ­վել այ­ցե­լու­նե­րին։
Հե­տաքր­քր­վում եմ՝ քա­ղա­քա­յին իշ­խա­նու­թյուն­ներն օգ­նու՞մ են ա­նա­պա­հով ըն­տա­նիք­նե­րին, կամ ին­քը երբևէ դի­մե՞լ է օգ­նու­թյան խնդ­րան­քով:
«Չէ, էս­տեղ մեկ­մե­կու ճա­նա­չում են, ա­մոթ ա, որ մի խն­դիր­քով դի­մեն, օգ­նու­թյուն խնդ­րեն, ինչ­քան ու­զում ա սո­ված լի­նեն, չեն դի­մի, ինք­նա­սի­րու­թյան հարց ա, ա­վե­լի լավ ա գի­շե­րը աշ­խա­տեմ, տանջ­վեմ, քան գնամ օգ­նու­թյուն խնդ­րեմ: Մի քիչ որ աշ­խա­տա­սեր լի­նես, էս ան­տա­ռի բա­րիք­նե­րով էլ կապ­րես, կս­տեղ­ծես»,- ա­սում է Հրա­չյան:


Հին Դի­լի­ջան պատ­մա­կան հատ­վա­ծում այ­գե­պան Հրա­հատն իր գոր­ծին էր: 2001 թվա­կա­նին Վա­յոց ձո­րի Վայք քա­ղա­քից տե­ղա­փոխ­վել է Դի­լի­ջան, մինչ այդ 30 տա­րի ապ­րել է Վա­նա­ձո­րում, որ­տեղ էլ երկ­րա­շար­ժից հե­տո կորց­րել է տունն ու տե­ղը: Սի­րում է Դի­լի­ջա­նը, ա­սում է, որ քա­ղաքն իր մա­քուր օ­դի, սի­րուն բնու­թյան ու մի­ջազ­գա­յին դպ­րո­ցի շնոր­հիվ դար­ձել է ճա­նաչ­ված ողջ աշ­խար­հում:
«Քա­ղա­քում հա­րուստ ու աղ­քատ ապ­րող­ներ կան, բա, հո բո­լո­րը միան­ման չե՞ն: Լավն էն ա, որ բան­կե­րը շա­տա­նում են, հի­մի կա­սես, քե՞զ ինչ, է­լի որ ինձ օ­գուտ չկա դրա­նից, իմ քա­ղա­քի հա­մար եմ ու­րա­խա­նում: 80 հա­զար դրամ աշ­խա­տա­վարձ եմ ստա­նում, կինս աշ­խա­տում էր Դի­լի­ջա­նի ման­կա­կան հա­կա­տու­բեր­կու­լյո­զա­յին ա­ռող­ջա­րա­նում, ան­ցյալ տա­րի փակ­վեց, շա­տե­րը մնա­ցին ա­ռանց աշ­խա­տան­քի: Հի­մա իմ աշ­խա­տա­վար­ձով ենք ապ­րում, դժ­վար ա, բայց էդ ա»,- ա­սում է Հրա­հա­տը:


Ա­նուշ ՆԵՐ­ՍԻ­ՍՅԱՆ

Հ. Գ. Երբ մայ­րու­ղի­նե­րից կտր­ված, թե­րի են­թա­կա­ռուց­վածք­նե­րով հե­ռա­վոր գյու­ղե­րում կամ քա­ղաք­նե­րում լսում ես աշ­խա­տան­քից ու ապ­րուս­տից դժ­գո­հող մարդ­կանց, ինչ-որ տեղ հաս­կա­նում ես նրանց, սա­կայն Դի­լի­ջա­նի նման քա­ղաք­նե­րի ռե­սուրսն ու նե­րու­ժը սե­փա­կան բա­րե­կե­ցու­թյու­նը բա­րե­լա­վե­լու հա­մար չօգ­տա­գոր­ծե­լը մեղք է: Սա՝ ի հի­շե­ցումն և՛ բնակ­չի, և՛ քա­ղա­քա­յին իշ­խա­նու­թյան ու պե­տու­թյան:

Լուսանկարներ

. .
  • Դիլիջանի քաղաքապետարանը
  • Հին Դիլիջանի «Եսայան»  թանգարանում
  • Հրահատը
  • Տիկին Լենան
  • Տիկին Լենայի «օբյեկտը»
Դիտվել է՝ 24124

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ