Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Եռաբ­լու­րից մինչև Մուշ, Սասուն

Եռաբ­լու­րից մինչև Մուշ, Սասուն
06.10.2020 | 00:07

ՎԱՐ­ԴԱ­ՆԻ ԱՆ­ՏԵՐ ԱՅ­ԳԻՆ


2019 թ. սեպ­տեմ­բե­րի 8-ին Աղ­թա­մար տու­րի ու­ղեկ­ցու­թյամբ մեր խում­բը նա­վով մեկ­նում էր Աղ­թա­մար կղ­զի՝ մաս­նակ­ցե­լու Վա­նա ծո­վի Սուրբ խաչ ե­կե­ղե­ցում յո­թե­րորդ ան­գամ մա­տուց­վե­լիք պա­տա­րա­գին։ Բա­ցի մեր խմ­բից՝ նա­վում կա­յին նաև Կ. Պոլ­սից ե­կած հա­յեր, Վա­նում, այլ վայ­րե­րում ապ­րող քր­դեր։ Սաի­դը, որ նս­տած էր կող­քիս, զրու­ցե­լու տրա­մադր­ված, ձեռ­քով ցույց տա­լով ծո­վի ա­ջա­կող­մում ճա­նա­պար­հին մեր­ձա­կա նո­րա­կա­ռույց ա­ռանձ­նատ­նե­րից մե­կը՝ գո­հու­նակ ժպի­տով ա­սաց. «Իմ վի­լան է»։ Մինչ կղ­զի հաս­նե­լը նա պատ­մում էր Վա­նի հա­յե­րի մա­սին, ա­սում էր, որ հա­յե­րը շնոր­հա­լի ժո­ղո­վուրդ են, որ իր պար­տե­զում Հա­յաս­տա­նից բեր­ված մո­շի թփեր է տն­կել, պտուղ­նե­րը հա­մեղ են, հյու­թա­լի։ Թուր­քե­րեն ի­մա­ցածս մի քա­նի բա­ռե­րի և ժես­տե­րի լեզ­վով գրե­թե հաս­կա­նում էի ա­սած­նե­րը։ Զգաց­վում էր, որ աշ­խա­տա­սեր, ձգ­տու­մով մարդ է։ Կղ­զի հաս­նե­լուց հե­տո խայ­տաբ­ղետ բազ­մու­թյան մեջ այլևս նրան չտե­սա։ Ա­միս­ներ անց նա ֆեյս­բու­քում ինձ ըն­կե­րու­թյան հայտ տվեց։ ՖԲ թարգ­ման­չի մի­ջո­ցով հա­կիրճ նա­խա­դա­սու­թյուն­նե­րով շա­րու­նա­կում էր տե­ղե­կու­թյուն­ներ հա­ղոր­դել Վա­նի հա­յե­րի մա­սին, Սի­փան, Ար­տոս լեռ­նե­րի, կի­սա­վեր ե­կե­ղե­ցի­նե­րի նկար­ներ էր ու­ղար­կում։ Մի օր անմ­շակ, փուշ-տա­տաս­կոտ հո­ղա­տա­րած­քի նկար ու­ղար­կեց՝ գրե­լով. «Սա Վար­դա­նի այ­գին է»։ Քա­նի որ հե­տաքր­քր­ված եմ ան­ցյալ ու ներ­կա օ­րե­րում Վա­նում ապ­րող հա­յե­րի կյան­քով, գրե­ցի. «Ծա­նո­թաց­րեք ինձ Վար­դա­նի հետ»։ Պա­տաս­խա­նը դա­շույ­նի հար­վա­ծի պես էր. «Վար­դանն սպան­վել է 1915 թվա­կա­նին»։ Ին­չու՞, ի՞նչ մտա­ծե­լով Սաիդն այդ դա­ժան փաս­տը հա­ղոր­դեց ինձ, չգի­տեմ, գու­ցե չեն­թադ­րեց էլ, որ Մեծ ե­ղեռ­նի զոհ դար­ձած Վար­դա­նի պատ­մու­թյունն այ­սու­հետ հան­գիստ չի տա­լու ինձ, ա­մեն օր մտո­վի ապ­րե­լու եմ նրա վախ­ճա­նի ա­հա­վոր ակն­թար­թը։ Գու­ցե Սաի­դի հո­գին էլ խա­ղաղ չէ, ու­զում է հե­ռու վա­նել, մո­ռա­նալ դրախ­տա­վայր Վա­նում (բնո­րո­շումն ի­րենն է) 105 տա­րի ա­ռաջ կա­տար­ված ե­ղե­րա­կան ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րի սար­սափն ու ա­մո­թը, այ­լա­պես ին­չու՞ պի­տի ու­ղար­կեր մա­հա­շունչ 1915-ին տի­րո­ջը կորց­րած ան­ջր­դի հո­ղակ­տո­րի նկա­րը, ո­րը, ան­կաս­կած, ե­ղե­րա­կան այն տա­րին ծաղ­կուն այ­գի է ե­ղել և այ­սօր, ան­գամ վայ­րիա­ցած, շա­րու­նա­կում է կրել իր օ­րի­նա­կան տի­րոջ՝ Վար­դա­նի ա­նու­նը։

ՄԻ ՁԵՌՔՆ ԷԼ ԾԱՓ ԿՏԱ


Վեր­ջերս Սաի­դը կր­կին ա­նակն­կալ մա­տու­ցեց, այս ան­գամ՝ ու­րա­խա­լի. «Դուք պետք է ան­պայ­ման ծա­նո­թա­նաք Գևորգ Խա­չատ­րյա­նի հետ։ Նա շատ լավ հայ է։ Երևա­նից խմ­բեր է բե­րում ձեր եր­կի­րը և շատ բան գի­տե հին ժա­մա­նակ­նե­րից ի վեր այս­տեղ ապ­րող հա­յե­րի մա­սին։ Ոչ ոք Գևոր­գից ա­վե­լի լավ չի ցույց տա պա­պե­րիդ հո­ղը», և ու­ղար­կեց Գևոր­գի դի­մա­տետ­րի պատ­կե­րը։ Զար­մանք բան է Ֆեյս­բուք կոչ­վա­ծը՝ վե­րա­ցա­կան-ի­րա­կան ան­սահ­ման, ան­ծայր աշ­խարհ, ո­րի մի­ջո­ցով Վա­նում ապ­րող ազ­գու­թյամբ քուրդ մի մարդ կա­րող է քեզ խոր­հուրդ տալ ծա­նո­թա­նա­լու Երևա­նում ապ­րող հայ­րե­նակ­ցիդ հետ։ Պարզ­վեց՝ Գևոր­գը նույն­պես ֆեյս­բու­քի ըն­կեր­նե­րիցս էր, թեև եր­բեք չէինք հա­ղոր­դակց­վել։ Նա­մակ գրե­ցի, ներ­կա­յա­ցա, հայտ­նե­ցի գրե­լուս պատ­ճա­ռը։ Գևորգ Խա­չատ­րյանն իս­կույն ար­ձա­գան­քեց, և, ո՜վ զար­մանք, պարզ­վեց՝ Սաի­դի բնո­րո­շած այդ լավ հայն ապ­րում է մեր տա­նից ըն­դա­մե­նը եր­կու կան­գառ այն կողմ՝ խոր­հր­դա­յին ժա­մա­նակ­նե­րից հայտ­նի Օ­դա­չու­նե­րի շեն­քում և գու­ցե եր­բեք չճա­նա­չեի ի­րեն, ե­թե Սաի­դը չհու­շեր։ Եր­կար զրու­ցե­ցինք։ Գևորգն ու­շագ­րավ պատ­մու­թյուն­ներ պատ­մեց Արևմտյան Հա­յաս­տա­նի գա­վառ­նե­րի, գյու­ղե­րի ան­ցյա­լի ու ներ­կա վի­ճա­կի մա­սին, ան­գիր թվեց, թե 1915-ին որ գյու­ղից քա­նի զոհ է ե­ղել, քա­նի­սին է հա­ջող­վել ա­րյու­նա­շա­ղախ, կի­սա­մեռ փրկ­վել, անց­նել Արևե­լյան Հա­յաս­տան, և թե այ­սօր Հա­յաս­տա­նում որ­տեղ են ապ­րում նրանց շա­ռա­վիղ­նե­րը։ Ար­դեն տա­սը տա­րի զոհ­ված, հրաշ­քով փրկ­ված հա­յե­րի սե­րունդ­նե­րին, որ­պես զբո­սա­վար, ու­ղեկ­ցում է Արևմտյան Հա­յաս­տան, գտ­նում նրանց նախ­նի­նե­րի գյու­ղե­րը, պա­պե­նա­կան տնե­րը՝ տա­կա­վին կան­գուն և կամ ա­վե­րակ­ված։ Սիրտ ա­լե­կո­ծող դր­վագ­ներ պատ­մեց այդ հայտ­նա­բե­րում­նե­րից։ Ա­սաց, որ իր նվի­րա­կան գերն­պա­տակն է՝ որ­քան հնա­րա­վոր է շատ ժա­ռանգ­նե­րի տա­նել ի­րենց նախ­նի­նե­րի բնօր­րա­նը, ո­րով­հետև պատ­մա­կան հայ­րե­նի­քը մո­ռա­նալն ան­նե­րե­լի է, վտան­գա­վոր, ո­րով­հետև հա­յի կեն­սագ­րու­թյունն ի­րե­նով չի սկս­վում, այն սկիզբ է առ­նում խոր ար­մատ­նե­րից։ Մո­ռա­նալ ար­մատ­նե­րը՝ նշա­նա­կում է չդի­մա­նալ մեր օ­րե­րի սա­սա­նող փո­թո­րիկ­նե­րին, ե­րե­րալ… Ան­հուն ցա­վով էր խո­սում այն մա­սին, որ դա­րեր շա­րու­նակ հա­յին չի վի­ճակ­վել ապ­րել խա­ղաղ, ստեղ­ծա­գործ կյան­քով։ Ա­րյուն­ռուշտ ցե­ղերն ա­վե­րել են նրա ոս­տա­նը, մահ սփ­ռել, խլել ու­նեց­ված­քը, ա­մա­յաց­րել բեր­րի արտ ու այ­գես­տան­ներ։ Որ­պես­զի մեր զրույ­ցը մռայլ խո­հե­րով չա­վարտ­վի, Գևորգ Խա­չատ­րյանն ա­սաց, որ հպարտ է Ար­ցա­խյան ա­զա­տա­մար­տի հաղ­թա­նա­կով։ Մինչև 1918 թ. աշ­խար­հի քար­տե­զի վրա գո­յու­թյուն չու­նե­ցած, ար­հես­տա­կա­նո­րեն ստեղծ­ված Ադր­բե­ջանն աչք է դրել հա­յոց Ար­ցա­խի վրա, զավ­թել է ու­զում այն, բայց հա­յը փաս­տեց աշ­խար­հին, որ լավ կռ­վող է, խի­զախ ռազ­միկ, կա­րո­ղա­ցավ կոտ­րել իր բնօր­րա­նը տի­րել կա­մե­ցո­ղի ող­նա­շա­րը՝ հետ շպր­տել Ար­ցա­խի սահ­ման­նե­րից, ու հա­լած­ված ո­սո­խը 1994-ի գար­նա­նը ստիպ­ված դի­մեց Մոսկ­վա­յին՝ միջ­նորդ լի­նե­լու հրա­դա­դար հաս­տա­տե­լու խնդ­րում։ Եր­կար դա­րե­րի կո­րուստ­նե­րից հե­տո 20-րդ դա­րի վեր­ջին հա­յե­րը կա­րո­ղա­ցան հա­յոց հո­ղեր ա­զա­տագ­րել։ Եվ խոր­հր­դան­շա­կան է, հի­շա­տա­կե­լի, որ հաղ­թա­նա­կի կա­յաց­մա­նը մաս­նակ­ցե­ցին նաև ի­րենց բնօր­րա­նից հա­լած­ված, աշ­խար­հով մեկ սփռ­ված հա­յե­րի ժա­ռանգ­նե­րը։ Կա­լի­ֆոռ­նիա նա­հան­գի Ֆրեզ­նո քա­ղա­քից 40 մղոն հե­ռու Վայ­սե­լիա ա­վա­նում ծն­ված Մոն­թեն, որ ա­վար­տել էր Կա­լի­ֆոռ­նիա­յի Բերկ­լիի հա­մալ­սա­րա­նի հին ժո­ղո­վուրդ­նե­րի պատ­մու­թյան ու հնա­գի­տու­թյան բա­ժի­նը, կյան­քը նվի­րեց կո­րու­սյալ հայ­րե­նի­քի վե­րա­դար­ձի պայ­քա­րին, այդ պայ­քա­րի ճա­նա­պար­հին մեծ փոր­ձու­թյուն­ներ ու տա­ռա­պանք­ներ ան­ցած, 1990 թ. հեկ­տեմ­բե­րին ե­կավ հայ­րե­նիք՝ մաս­նակ­ցե­լու վտանգ­ված Ար­ցա­խի ա­զա­տու­թյան պայ­քա­րին, և այն սխ­րանք­նե­րը, որ գոր­ծեց մար­տա­դաշ­տում, Ար­ցա­խյան ա­զա­տա­մար­տի տա­րեգ­րու­թյան լա­վա­գույն է­ջե­րից են։ Ա­զա­տա­մար­տի մաս­նա­կից­նե­րից էր և Սար­գիս Հաց­պա­նյա­նը՝ նույն­պես ծն­ված Հա­յաս­տա­նից հե­ռու՝ Թուր­քիա­յի Ա­լեք­սանդ­րետ քա­ղա­քում։ 1980-ա­կան թթ. Թուր­քիա­յում տե­ղի ու­նե­ցած զին­վո­րա­կան հե­ղաշ­րջ­ման պատ­ճա­ռով Սար­գիսն ստիպ­ված էր թող­նել ծնն­դա­վայ­րը, հա­րա­զատ­նե­րին, բնա­կու­թյուն հաս­տա­տել, մաս­նա­գի­տա­կան կր­թու­թյուն ստա­նալ Ֆրան­սիա­յում։


Գևորգ Խա­չատ­րյա­նը մեր ճա­կա­տագ­րին վե­րա­բե­րող զգա­յուն մի պատ­մու­թյու­նից մյու­սին էր անց­նում ցա­սում­նա­լի, ըն­դվ­զուն ան­ցում­նե­րով՝ ինչ­պես կայ­ծակն է խփում, անց­նում մթն­դած եր­կն­քում։ Հա­յոց պատ­մու­թյան տա­րո­ղու­նակ այդ անդ­րա­դար­ձից ծն­վեց մո­տա­կա մի օր «Ե­ռաբ­լուր»՝ զին­վո­րա­կան պան­թեոն այ­ցե­լե­լու, Ար­ցա­խյան ա­զա­տա­մար­տում զոհ­ված հա­յոր­դի­նե­րի շիր­մա­քա­րե­րին ծա­ղիկ­ներ խո­նար­հե­լու միտ­քը։
…Սպի­տակ, կար­միր մե­խակ­նե­րի փուն­ջը ձեռ­քին՝ ե­րի­տա­սարդն ի­ջավ մե­քե­նա­յից, հեռ­վից մի պահ ու­շա­դիր նա­յեց իմ կողմն ու ըն­դա­ռաջ ե­կավ։ Գևորգն էր։ Ձեռք­սեղ­մու­մից ան­մի­ջա­պես հե­տո նրան նվի­րե­ցի Ար­ցա­խի Մար­տու­նու պաշտ­պա­նա­կան շր­ջա­նի լե­գեն­դար հրա­մա­նա­տար Մոն­թե Մել­քո­նյա­նի մա­սին իմ գրած գիր­քը՝ «Բարև, ինչ­պե՞ս եք, լա՞վ եք…» վեր­նագ­րով։ Ե­րե­կոն անն­կատ, անշ­շուկ թևերն էր տա­րա­ծում Ե­ռաբ­լու­րի վրա, և մենք մա­րող օր­վա սրս­փուն լռու­թյան մի­ջով ան­խոս քայ­լե­ցինք դե­պի շիր­մաթմ­բե­րը, ո­րոնց շար­քե­րը գնա­լով ստ­վա­րա­նում են՝ բլ­րա­գա­գա­թից ձգ­վե­լով դե­պի ցած։ Մեր սահ­ման­նե­րը ո­սո­խի հար­ձա­կում­նե­րից պաշտ­պա­նե­լիս, ցա­վոք, այ­սօր էլ ջա­հել զին­վոր­ներ են զոհ­վում՝ դեռ չապ­րած ա­ռա­ջին սի­րո բերկ­րանքն ու ա­ռաջ­նեկ զա­վա­կի ծնն­դյան քաղց­րու­թյու­նը։ Այ­սօր ամ­բողջ աշ­խար­հում բարդ, խառ­նակ, ան­կան­խա­տե­սե­լի ի­րա­վի­ճակ­ներ են։ Մեծ տե­րու­թյուն­նե­րի խար­դա­վանք­նե­րը գա­լիս, դիպ­չում են մեր սր­տի չափ փոք­րա­ցած հայ­րե­նի­քի սահ­ման­նե­րին, ու հար­վա­ծի բե­կոր­նե­րը նոր կո­րուստ, կս­կիծ ու ցավ են պատ­ճա­ռում մեր երկ­րին։ Եվ մենք, ան­ցյա­լի դա­սե­րը չմո­ռա­նա­լով, այ­սօր, ա­ռա­վել քան երբևէ, մեր հույ­սը չպետք է կա­պենք «բա­րի հզոր­նե­րի» հետ։ Հա­յոց հի­նա­վուրց հո­ղում, ինչ­պես միշտ, ա­մեն եր­կիր իր շա­հին է հե­տա­մուտ, և հա­զա­րա­մյակ­նե­րի ըն­թաց­քում հա­զար փոր­ձանք ան­ցած, վայ­րագ ցե­ղե­րի հար­ված­նե­րից ծվատ­ված, մաս­նատ­ված և այ­սօր եր­բեմ­նի հզոր իր բնօր­րա­նի խոր­հր­դան­շա­կան մի փոք­րիկ տա­րած­քում ամ­փոփ­ված հայ ժո­ղովր­դի՝ խա­ղաղ, ստեղ­ծա­գործ ապ­րե­լու տենչն ու փա­փագն ան­տես­վում է աշ­խար­հի՝ մար­դա­սի­րու­թյան, դե­մոկ­րա­տիա­յի փքուն կար­գա­խոս­նե­րով պճն­ված մեծ ու փոքր ա­տյան­նե­րում։ Եվ կր­կին, ա­ռա­վել քան երբևէ վտան­գա­լի ի­րա­վի­ճա­կում հայ­տն­ված մեր ժո­ղովր­դի խա­ղա­ղու­թյունն ու անվ­տան­գու­թյունն ա­պա­հո­վո­ղը, ա­պա­վե­նը Հա­յոց բա­նակն է։ Իսկ բա­նա­կի հզո­րու­թյան հա­մար ա­մե­նա­կարևո­րը հու­սա­լի, ա­մուր թի­կունք ու­նե­նալն է, երկ­րում, պե­տու­թյան մեջ՝ ար­դա­րու­թյու­նը, սերն ու հար­գան­քը մի­մյանց հան­դեպ։


Երբ հա­սանք ծաղ­կեպ­սա­կի նմա­նո­ղու­թյամբ քան­դակ­ված ցայ­տաղ­բյուր­նե­րին, Գևոր­գը կտ­րուկ թեք­վեց աջ, մո­տե­ցավ, գր­կեց Միայ­նակ գայ­լի՝ Ա­րա­յիկ Խան­դո­յա­նի շիր­մա­քա­րը, սպի­տակ, կար­միր մե­խակ­նե­րի փն­ջից զույգ մե­խակ ընտ­րեց, գուր­գու­րան­քով դրեց քա­րին, և ինձ անլ­սե­լի բա­ռեր մրմն­ջաց։ 1988 թ. տա­կա­վին տաս­նյո­թա­մյա Ա­րա­յի­կը Ծաղ­կա­հո­վիտ գյու­ղին մոտ գտն­վող խոր­հր­դա­յին ռազ­մա­բա­զա­յից զենք ու զի­նամ­թերք էր հայ­թայ­թել վտանգ­ված Ար­ցա­խին օգ­նու­թյան փու­թա­ցող կա­մա­վո­րա­կան ջո­կատ­նե­րի հա­մար, 1989 թ. մեկ­նել Ար­ցախ, միա­ցել ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թյան ու­ժե­րին և իր հան­դուգն, խե­լա­միտ գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի հա­մար ստա­ցել Միայ­նակ գայլ մա­կա­նու­նը։
Մո­տե­ցանք ար­դա­րու­թյան հա­մար ան­զի­ջում ու ըմ­բոստ պայ­քա­րող Սար­գիս Հաց­պա­նյա­նի շիր­մին։ Ծանր հի­վանդ՝ նա հա­վա­տով լի մա­քա­ռում էր մահ­վան դեմ, որ­պես­զի ապ­րի, շա­րու­նա­կի պայ­քա­րել ար­դա­րու­թյան հա­մար, և, ա­վա՜ղ, աչ­քե­րը փա­կեց հայ­րե­նի­քից հե­ռու՝ Լիոն քա­ղա­քի հի­վան­դա­նո­ցում։ Հպ­ված ար­դա­րու­թյան մար­տի­կի հու­շա­քա­րին, Գևոր­գը, ա­սես ի­րա­կա­նու­թյու­նից վե­րա­ցած, եր­կար լռեց, ա­պա գու­ցե Սարգ­սին վե­րա­բե­րող ան­ցյալ մի հի­շո­ղու­թյու­նից դեմ­քին կի­սաժ­պիտ երևաց ու ան­ցավ։ Քայ­լե­ցինք դե­պի բլ­րա­գա­գաթ, սպի­տակ ու կար­միր մե­խակ­ներ դրե­ցինք Վազ­գեն Սարգ­սյա­նի, Մոն­թեի, Մոն­թե հրա­մա­նա­տա­րի ա­ռանձ­նա­կի կարևոր ա­ռա­ջադ­րանք­նե­րը կա­տա­րող, բազ­մա­թիվ ան­գամ վի­րա­վոր­ված ու դեռ չա­պա­քին­ված՝ կր­կին մար­դա­դաշտ մեկ­նած և 1994 թ. հուն­վա­րի մե­կին հե­րո­սա­բար զոհ­ված, տան­կիստ Սոս Հով­սե­փյա­նի շրի­մա­քա­րին։ Սո­սի հետ հան­դի­պել էի այս­տեղ՝ Ե­ռաբ­լու­րում, 1993 թ. հու­նի­սի վեր­ջին, սի­րե­լի հրա­մա­նա­տար Մոն­թեի զոհ­վե­լու 40-րդ օր­վա կա­պակ­ցու­թյամբ «Ա­ռա­գաստ» շա­բա­թա­թեր­թի հա­մար հար­ցազ­րույց վա­րե­լու։ Գու­սան Տո­տի­կի մի­ջո­ցով պայ­մա­նա­վոր­վել էինք հան­դիպ­ման ժա­մը, սա­կայն Սոսն ու­շա­նում էր։ Եղ­բորս վե­ցա­մյա որ­դին՝ Դա­վի­թը, որ սր­տանց ու­զե­ցել էր ու­ղեկ­ցել ինձ, կի­զիչ արևից շա­ռա­գու­նել էր, ու, չնա­յած հոր­դոր­նե­րիս, չէր ու­զում տուն տա­նեի։ Հա­սուն տղա­մար­դու լր­ջու­թյամբ ա­սում էր. «Հենց հե­ռա­նանք, Սո­սը կգա»։ Սոսն Ար­ցա­խի դիր­քե­րից էր գա­լու, և ու­շա­նա­լու ա­մեն ան­կան­խա­տե­սե­լի պատ­ճառ կա­րող էր ծա­գել։ Ի վեր­ջո, պայ­մա­նա­վոր­վա­ծից 4 ժամ անց զին­վո­րա­կան հա­գուս­տով եր­կու ե­րի­տա­սարդ նշ­մար­վե­ցին ճա­նա­պար­հին։ Հոգ­նած էին, արևա­խանձ դեմ­քե­րով, զին­վո­րա­կան հա­գուս­տի գույնն ա­սես մար­տե­րի ծխից խամ­րել էր։ Հոգ­նա­բեկ հա­յացք­նե­րում կրա­կի կայ­ծեր կա­յին։ Սոսն էր՝ մար­տա­կան ըն­կե­րոջ հետ։ Նրա հետ հար­ցազ­րույ­ցից ա­միս­ներ անց՝ 1994 թ. հուն­վա­րի հին­գին թե վե­ցին, երբ տա­նը ա­զա­տա­մար­տին վե­րա­բե­րող հին ու նոր գրա­ռում­նե­րիս տետ­րերն էի դաս­դա­սում, ան­ծա­նոթ կին զան­գա­հա­րեց, խս­տա­ձայն ա­սաց. «Ձեր հե­ռա­խո­սա­հա­մա­րը գտել եմ որ­դուս թղ­թե­րի մեջ։ Ո՞վ եք դուք»։ Հարց­րի. «Ո՞վ է ձեր որ­դին»։ Ա­սաց՝ Սոս Հով­սե­փյա­նը։ «Ի՜նչ լավ է զան­գա­հա­րե­ցիք,- ու­րա­խա­ցա,- Սո­սի հետ հար­ցազ­րույ­ցը տպագր­վել է, թեր­թը տամ , փո­խան­ցեք ի­րեն»։ Քար լռու­թյուն տի­րեց…Հե­տո լս­վեց կնոջ խեղ­դուկ ձայ­նը. «Հուն­վա­րի մե­կին Սո­սը զոհ­վեց»։ Հե­տո Սո­սի մար­տա­կան ըն­կեր­նե­րից շատ բան պի­տի ի­մա­նամ նրա ան­ցած մար­տա­կան ու­ղու մա­սին, թե ինչ­պես է մե­նակ ան­ցել թշ­նա­մու դիր­քե­րը, նս­տել նրանց տանկն ու բե­րել մե­րոնց կող­մը, ինչ­պես ա­մեն ան­գամ վիր­քե­րը դեռ չա­պա­քին­ված՝ շտա­պել է մար­տա­դաշտ՝ զի­նըն­կեր­նե­րին մե­նակ չթող­նե­լու հա­մար։ Այս­պես՝ նաև վեր­ջին ան­գամ։ Ափ­սոս, որ դժ­վա­րին մար­տա­կան ու­ղի ան­ցած հա­յոր­դին չտե­սավ հաղ­թա­նա­կը։ 1994 թ. հուն­վա­րի մե­կին Քյա­թու­կի ուղ­ղու­թյամբ դա­ժան, ա­րյու­նա­լի մար­տեր են ըն­թա­ցել։ Մե­րոնք հետ են մղել թշ­նա­մու գրոհ­նե­րը։ Այդ ծանր մար­տե­րից մե­կի ժա­մա­նակ Սո­սը մա­հա­ցու վի­րա­վոր­վել է գլ­խից… Ե­ռաբ­լու­րում նն­ջող ա­մեն հա­յոր­դի զոհ­վե­լու իր չկրկն­վող պատ­մու­թյունն ու­նի։ Եվ մենք՝ ապ­րող­ներս, պետք է լավ հի­շենք ու սե­րունդ­նե­րին փո­խան­ցենք հա­յոց նո­րօ­րյա հե­րո­սա­մար­տի պատ­մու­թյու­նը։
Երբ վեր­ջին զույգ մե­խակ­նե­րը հու­շիկ սա­հե­ցին Գևոր­գի ա­փե­րից, շա­րու­նա­կե­ցինք շար­քե­շարք անց­նե­լով՝ ող­ջու­նել հա­վեր­ժու­թյան մեջ նն­ջող հայ­րե­նի հո­ղի նվի­րյալ­նե­րին։ ՈՒ­րիշ մի տխ­րու­թյամբ կանգ­նե­ցինք Ապ­րի­լյան դա­ժան կռ­վում հե­րո­սա­բար զոհ­ված տղա­նե­րի շիր­մա­շար­քի առջև, եր­կար լռե­ցինք՝ ցա­վոտ հար­ցա­կան­նե­րը չբարձ­րա­ձայ­նե­լով…


…Թեև մթն­շա­ղը թանձ­րա­ցել էր, չէինք ու­զում հե­ռա­նալ «Ե­ռաբ­լու­րից»։ Գևոր­գին խնդ­րե­ցի նս­տել կենտ­րո­նա­կան ծա­ռու­ղու նս­տա­րան­նե­րից մե­կին, և ա­լե­կոծ սր­տով՝ վերս­տին քայ­լե­ցինք պատ­մու­թյան խո­տոր ճամ­փե­քով։ Ա­սես ա­ռա­ջին զրույ­ցի շա­րու­նա­կու­թյու­նը լի­ներ. Գևոր­գի սեղմ­ված ապ­րում­նե­րը կր­կին հոր­դե­ցին՝ վա­րա­րած գե­տի պես սր­բել-տա­նե­լով հո­գուն խորթ ու օ­տար ա­մեն բան։ Ես, որ կա­րող եմ զրու­ցակ­ցիս խոսքն ամ­բող­ջու­թյամբ թղ­թին հանձ­նել, խեղ­ճա­ցել էի, մի կերպ էի հասց­նում գրա­ռել՝ եր­բեմն բա­ռե­րի փո­խա­րեն միայն ինձ հաս­կա­նա­լի նշան­ներ դնե­լով։ Ե­ռաբ­լու­րից ճամ­փան մեզ տա­րավ Էր­գիր…
Խնդ­րե­ցի պատ­մել Արևմտյան Հա­յաս­տան իր ուղևո­րու­թյուն­նե­րից մե­կի մա­սին։
-Որ մե­կի մա­սին պատ­մեմ,- միտ­քը հեռ­վում՝ ա­սաց Գևոր­գը,- ա­մեն հա­դի­պում մի նոր բա­ցա­հայ­տում է, ա­մեն ան­գամ նոր հույ­զեր, ապ­րում­ներ եմ ու­նե­նում։ Պա­տա­հա­կան մարդ­կանց՝ պար­զա­պես զբո­սաշր­ջիկ­նե­րի, չեմ տա­նում։ Կի­սա­տա­բա­տով, ոտ­քե­րը բաց տղա­մարդ­կանց, կուրծ­քը կի­սա­բաց, ան­վա­յե­լուչ հագն­ված կա­նանց չեմ տա­նում։ Իմ նպա­տա­կը շա­հույթ ստա­նա­լը չէ։ Իմ գերն­պա­տակն է Էր­գիր կորց­րած, ցե­ղաս­պա­նու­թյան զոհ դար­ձած մեր նախ­նի­նե­րի ժա­ռանգ­նե­րին տա­նել, ցույց տալ ի­րենց պա­պե­րի բնօր­րա­նը, գտ­նել նրանց տու­նը։ Թող գան, տես­նեն բուն հայ­րե­նի­քը, սեր արթ­նա­նա այդ հո­ղի հետ, այդ սե­րը փո­խան­ցեն զա­վակ­նե­րին, թոռ­նե­րին։


Պատ­մեմ դվին­ցի Սե­րոբ Վար­դա­նյա­նի մա­սին։ Նա ազ­գագ­րա­գետ է, 400-ից ա­վե­լի ազ­գա­յին ո­գով եր­գե­րի հե­ղի­նակ։ Նրա ըն­տա­նի­քում բո­լո­րը եր­գող, նվա­գող, պա­րող են։ Սե­րո­բի պա­պը Բիթ­լի­սի (Բա­ղե­շի) նա­հան­գի Խզա­նի գա­վա­ռի մի քա­նի գյու­ղե­րի ռես է ե­ղել՝ կա­ռա­վա­րիչ, հայտ­նի մարդ։ Ապ­րել է Կառ­նա գյու­ղում։ Երբ Սե­րոբն ա­սաց, որ պա­պի տու­նը 18-րդ դա­րի ե­ռա­հարկ կա­ռույց է ե­ղել, չհա­վա­տա­ցի։ 2019 թ. օ­գոս­տո­սի 4-ին գնա­ցինք, գտանք Կառ­նա գյուղն ու Սե­րո­բի պա­պի տու­նը։ Պարզ­վեց՝ այն, ի­րոք, ե­րեք­հար­կա­նի է ու նկու­ղա­յին հարկ էլ ու­նի։ Այդ տա­նը հի­մա 3 քուրդ ըն­տա­նիք է ապ­րում։ Ըն­կու­զե­նու ծա­ռը ծան­րու­թյու­նից ըն­կել էր։ Սե­րոբն այդ ծա­ռի ըն­կույզ­նե­րից հա­վա­քեց, բե­րեց, Դվի­նի իր այ­գում տն­կեց։ Ար­դեն մա­տաղ շի­վեր են։ Աղ­թա­մա­րի կղ­զու նշե­նի­նե­րից էլ նուշ հա­վա­քեց, ու հի­մա Սե­րո­բի այ­գում ա­ճած նշե­նի­նե­րը Վա­նա ծո­վի ա­լիք­նե­րի զով շունչն են տա­րա­ծում։
2017 թ. հոկ­տեմ­բե­րին Աղ­թա­մա­րի նշե­նի­նե­րից ես նույն­պես նուշ պո­կե­ցի՝ 49 հատ, և որ­պես խոր­հուրդ, բե­րե­ցի, բա­ժա­նե­ցի Թա­լի­նում, Վե­րին Սաս­նա­շե­նում, Դաշ­տա­դե­մում, Դվի­նում ապ­րող ըն­տա­նիք­նե­րի՝ 7 ըն­տա­նի­քի՝ յո­թա­կան նուշ։ Երբ գնում եմ Դվին, Սե­րո­բը աչ­քե­րը փա­կում է, որ ար­ցուն­քը չերևա։ Գաղ­թա­կա­նի ցավն ու­րիշ է…


ԵՎ ՍԱ­ԼԵՆ Ա­ՍԱՑ. «Ա­ՐԻ, ԱՊ­ՐԻՐ ՔՈ ՊԱ­ՊԻ ՏԱ­ՆԸ…»


Արևմտյան Հա­յաս­տան այ­ցե­լու­թյան մի հու­զիչ դր­վագ ևս՝ թե ինչ­պես է Գևոր­գը գտել ի­րենց պա­պե­նա­կան տու­նը Խնու­սի Հա­րա­միկ (Բե­լի­թաշ) գյու­ղում։
-237 հա­մա­րով տունն էր, որ­տեղ ապ­րում էր Սա­լե ա­նու­նով մի քուրդ։ Սա­լեի ա­ռա­ջին հարցն էր. «Ե­կել ես տանդ մեջ ապ­րե­լու՞»։ Ա­սա­ցի՝ ա­յո՛։ Սա­լեն պա­տաս­խա­նեց. «ՈՒ­րեմն պապս ճիշտ էր ա­սում, որ Սե­րո­բի տու­նը մենք չենք ստա­ցել»։
Պատ­մեց Սե­րոբ պա­պիս մա­սին, ան­գամ գի­տեր, որ Սե­րո­բը ճա­նա­պարհ­նե­րի գի­տակ է ե­ղել, ճամ­փորդ­նե­րին ու­ղեկ­ցել է մինչև Թիֆ­լիս։ Հե­տո ա­սաց.
-Պապս մա­հա­ցավ 1980 թվա­կա­նին։ Մա­հա­նա­լուց ա­ռաջ պատ­գա­մեց. «Ա­մեն տա­րի մի գառ կպա­հես Սե­րո­բի ժա­ռանգ­նե­րի հա­մար։ Ե­թե այս տան տե­րը գա, մի գառ կմոր­թես, մի շիշ էլ գի­նի կամ օ­ղի կդ­նես սե­ղա­նին։ ՈՒ կթող­նեք, կհե­ռա­նաք տնից։ Դա կլի­նի ձեր պարտ­քը»։ Ա­մեն տա­րի հա­տուկ այդ նպա­տա­կով մի գառ էինք պա­հում, բայց հյու­րե­րը չէին գա­լիս, գա­ռը մե­ծա­նում՝ դառ­նում էր թոխ­լի…
Սա­լեն ու­զեց գա­ռը մոր­թել, չթո­ղե­ցի։ Ա­սա­ցի.
-Թան ու­նե՞ս, խմենք։
Ա­սաց.
-Շե­մից ներս մտեք, խմեք։
Մտանք, խմե­ցինք, շա­րու­նա­կե­ցինք մեր ճա­նա­պար­հը։
Սա­լեին հյուր եմ գնում։ Ա­մեն ան­գամ ա­սում է.
-Ե՞րբ ես գա­լու՝ ապ­րես Խնու­սում…


Ա­մեն այ­ցե­լու­թյան՝ Գևորգ Խա­չատ­րյանն Էրգ­րից նոր սեր­մեր է բե­րում, նոր շի­վեր։
-Սա­րի­ղա­մի­շից սո­ճու տն­կի­ներ եմ բե­րել, բա­ժա­նել։ Ա­նա­ղարտ սեր­մեր եմ բե­րում, բա­ժա­նում, որ Հա­յաս­տա­նում ծիլ տան, Հա­յաս­տա­նի ժո­ղո­վուրդն այն­տե­ղի ա­նա­րատ ցո­րե­նի համն զգա, մյուս բույ­սե­րի համն զգա, ա­ռողջ ե­րե­խա­ներ ծն­վեն, չբե­րու­թյուն չլի­նի։ Մու­շից, Բու­լա­նու­խից քռիկ ցո­րեն եմ բե­րել, Սա­սու­նից՝ գլգ­լի սեր­մեր, բա­ժա­նել եմ 5000 տն­տե­սու­թյան։ Ինչ որ բե­րում եմ, անվ­ճար եմ բա­ժա­նում։ Խնու­սից ճեր­մակ լո­բի եմ բե­րել, Տալ­վո­րի­կից՝ մա­նա­նա։ Մա­նա­նա հիմ­նա­կա­նում Մշո դաշ­տում ու Սա­սու­նում է լի­նում։ Ծաղ­կա­փո­շին շա­ղի պես իջ­նում է ծա­ռե­րի ճյու­ղե­րի տերևնե­րին, քա­րե­րին, դառ­նում մեղ­րան­ման զանգ­ված։ Հա­վա­քում են, ե­փում, օգ­տա­գոր­ծում շա­քա­րի, մեղ­րի փո­խա­րեն։ Սա­սուն­ցի­ներն սկ­սե­ցին դյու­րա­վառ գազ կոչ­վող բույ­սե­րը հա­վա­քել, թափ տալ, վրա­յի մա­նա­նան հա­վա­քել, իսկ գազն օգ­տա­գոր­ծել որ­պես վա­ռե­լիք։ Այս­տե­ղից էլ մա­նա­նա­յի մյուս՝ գազ­պե ա­նու­նը։ Ժո­ղո­վուր­դը մա­նա­նան ան­վա­նել է նաև Սուրբ Կա­րա­պե­տի հալ­վա։ Մա­նա­նան տա­լիս են ե­րե­խա­նե­րին մր­սա­ծու­թյան, հա­զի դեմ։ Հի­մա քր­դերն օգ­տա­գոր­ծում են որ­պես դեղ, մեկ կի­լոգ­րամն ար­ժե 100 դո­լար։ Ժո­ղովր­դա­կան թևա­վոր խոսք կա. «Եր­կն­քից մա­նա­մա է իջ­նում», կամ երբ մե­կը դժ­գոհ է լի­նում ձեռք­բե­րա­ծից, ա­սում են. «ՈՒ­զում ես եր­կն­քից մա­նա­նա՞ թափ­վի»… Էրգ­րում մա­նա­նան ա­ռա­տու­թյան խոր­հր­դա­նիշն էր։ Տա Աստ­ված՝ Հա­յաս­տա­նի եր­կինքն այն­քան զու­լալ­վի, որ մեր գլ­խին մա­նա­նա տե­ղա…
Մութ էր, որ ի­ջանք Ե­ռաբ­լու­րից։ Գևոր­գը բարձ­րա­ձայն մտո­րում էր.
-Վա­նի Ար­տա­մետ գյու­ղից Շխ­կան ու Մո­լո­տիկ տե­սա­կի խն­ձո­րի սեր­մեր պի­տի բե­րեմ, բա­ժա­նեմ ժո­ղովր­դին։ Թող Ար­տա­մե­տի հայտ­նի խն­ձոր­ներն այս Հա­յաս­տա­նում էլ ա­ճեն։ ՈՒղևո­րու­թյուն­նե­րի ըն­թաց­քում Արևմտյան Հա­յաս­տա­նի տար­բեր վայ­րե­րի լու­սան­կար­ներ եմ ա­րել՝ 150000 հատ։ Դրան­ցից լա­վա­գույն­նե­րը կընտ­րեմ, ա­ռան­ձին տե­սա­նյութ կպատ­րաս­տեմ, անվ­ճար բա­ժա­նեմ Հա­յաս­տա­նի ու Ար­ցա­խի դպ­րոց­նե­րին, որ­պես­զի ու­սու­ցիչ­նե­րը դա­սե­րի ժա­մա­նակ մեր պատ­մա­կան հայ­րե­նի­քը ի­րա­կան, տպա­վո­րիչ պատ­կեր­նե­րով ներ­կա­յաց­նեն ա­շա­կերտ­նե­րին։
Հիա­ցած լսում էի այդ պարզ ու շի­տակ հա­յոր­դուն և մտա­ծում՝ որ­քա՛ն կա­տա­րյալ կլի­ներ մեր կյան­քը, ե­թե ոչ բո­լո­րը, գո­նե շա­տե­րը կրեին ի­րենց հո­գում ազն­վու­թյան, բա­րու­թյան, հայ­րե­նի հո­ղին ու ժո­ղովր­դին նվի­րու­մի այն սեր­մը, որ կա նրա հո­գում։
Տուն մտա՝ ա­փիս մեջ ա­մուր սեղ­մած Գևոր­գի նվի­րած գլգ­լի սեր­մե­րով փոք­րիկ փա­թե­թը։ Գա­րուն գա, կցա­նեմ Ե­ռա­լու­րին մոտ գտն­վող մեր փոք­րիկ տնա­մեր­ձում։ Գլգ­լի հաս­կե­րը կծ­լեն ու կա­նաչ հույ­սեր կարթ­նաց­նեն։

Ասպ­րամ ԾԱ­ՌՈՒ­ԿՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
  • Դվինցի Սերոբը
  • Գրորգ խաչատրյան
Դիտվել է՝ 16132

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ