Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Քա­նի կ՛ապ­րիմ՝ կը կա­տա­րեմ պար­տա­կա­նու­թիւնս»

«Քա­նի կ՛ապ­րիմ՝ կը կա­տա­րեմ պար­տա­կա­նու­թիւնս»
17.03.2020 | 00:50
Հա­յոց բիզ­նե­սը դա­րեր շա­րու­նակ ու­նե­ցել է ըն­տա­նե­կան բնույթ: Եվ դա պար­տադր­ված էր, պայ­մա­նա­վոր­ված էր սե­փա­կան պե­տա­կա­նու­թյան չգո­յու­թյամբ, օ­տա­րի գե­րիշ­խա­նու­թյամբ և տար­րա­կան ինք­նա­պահ­պան­մամբ: Դրա­մը հա­մե­մա­տա­կան ան­կա­խու­թյուն էր ըն­ձե­ռում, իսկ բիզ­նե­սի ըն­տա­նե­կա­նու­թյու­նը հնա­րա­վո­րու­թյուն էր տա­լիս պահ­պա­նե­լու կա­պի­տա­լը: Դրա­մա­տե­րե­րը, լա­վա­գույն դեպ­քում, բիզ­նե­սի մեջ ըն­դու­նում էին ի­րենց իսկ դա­սի հետ խնա­միա­կան հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րում գտն­վող­նե­րին: Օ­տար­նե­րի, օ­տա­րազ­գի­նե­րի հետ գործ­նա­կան կա­պե­րի բա­ցա­կա­յու­թյու­նը, ան­շուշտ, ար­գե­լա­կում էր բիզ­նե­սի զար­գա­ցու­մը, բայց այլ ելք չկար:
Սա­կայն կար այլ բան. իս­կա­կան, խո­շոր դրա­մա­տե­րե­րը, չն­չին բա­ցա­ռու­թյամբ, զբաղ­վում էին բա­րե­րա­րու­թյամբ, և դա էլ էր ինք­նա­պահ­պա­նա­կան բնազդ: Ո­րով­հետև գի­տեին՝ ոչ թե ա­ռան­ձին-ա­ռան­ձին, այլ ազ­գո­վին կա­րող էին գո­յատևել: Այն ազ­գի հետ, ո­րը դա­րեր անց պի­տի հի­շեր ի­րենց:
Այս պա­տու­մը նման մի մար­դու մա­սին է:
Թա­լասն ար­դի թուր­քա­կան Կե­սա­րիա­յի ար­վար­ձանն է, բայց կար ժա­մա­նակ, երբ այն ա­ռան­ձին բնա­կա­վայր էր՝ քա­ղա­քից 5 կմ հե­ռա­վո­րու­թյան վրա գտն­վող գյու­ղա­քա­ղաք: 1882-1902 թթ. ու­ներ 2200 տուն, ո­րից 900-ը՝ հու­նա­կան, 800-ը՝ հայ­կա­կան, 500-ը՝ թուր­քա­կան, 1913 թ.՝ 3000 տուն, ո­րից 1500-ը՝ հու­նա­կան, 900-ը՝ հայ­կա­կան, 600-ը՝ թուր­քա­կան:
Հա­յե­րը Կե­սա­րիա են գաղ­թել 1021 թ.՝ Սե­նե­քե­րիմ թա­գա­վո­րի հետ: Գաղ­թա­կան­նե­րից յոթ ըն­տա­նիք հաս­տատ­վեց Թա­լա­սում, և դրան­ցից մե­կը սե­րում էր Վարդ-Պատ­րիկ Ռշ­տու­նուց: Եր­կար ժա­մա­նակ գեր­դաս­տա­նը պահ­պա­նեց ան­վա­նու­մը՝ Վարդ-Պատր­կենք, բայց երբ թուր­քերն ար­գե­լե­ցին հայ­կա­կան ա­նուն­նե­րը և ան­գամ հա­յե­րեն խո­սե­լը, ստիպ­ված վե­րա­ծե­ցին թուր­քե­րե­նի. վար­դը, ծա­ղի­կը՝ գյուլ, պատ­րի­կը՝ բեկ, բայց որ­պես­զի դա էլ հա­վակ­նոտ չթ­վար՝ բենկ: Այդ­պես ի հայտ ե­կավ Գյուլ­բեն­կյան ազ­գա­նու­նը:
Թա­լասն ան­վա­նում էին «փոք­րիկ Փա­րիզ», և դա պա­տա­հա­կան չէր: Սբ Բար­սեղ լե­ռան և արևե­լյան բլ­րա­շար­քի ան­կյու­նում ծվա­րած բնա­կա­վայ­րը աչ­քի էր ընկ­նում փար­թամ բու­սա­կա­նու­թյամբ, այ­գի­նե­րով ու պար­տեզ­նե­րով, ակ­նա­բուխ ջրե­րով, զո­վա­սուն օ­դով, հո­յա­կապ տնե­րով ու շենք-շի­նու­թյուն­նե­րով:
Վե­նե­տի­կի Մխի­թա­րյան միա­բան Ղու­կաս Ին­ճի­ճյա­նը իր «Հնա­խօ­սու­թիւն աշ­խար­հագ­րա­կան Հա­յաս­տա­նեայց աշ­խար­հի» հա­տոր­նե­րից մե­կում այս­պի­սի բնու­թագ­րում է տվել թա­լաս­ցի հա­յե­րին. «Արք կո­րո­վիք, քա­ջա­սիրտք եւ յա­ջո­ղակք ի զէնս հրոյ եւ սրոյ, որք համ­բա­ւեալ են յայն կող­մանս, մին­չեւ ա­ւա­զա­կաց իսկ եր­կն­չիլ, յոր­ժամ ի ճա­նա­պար­հորդս կամ ի կա­րա­ւանս լսեն լի­նել զոք ի Թա­լաս­ցոց»:
Ա­հա այս մար­դիկ էին, որ ժա­մա­նա­կի ըն­թաց­քում դար­ձան հմուտ, ար­հես­տա­վարժ վա­ճա­ռա­կան­ներ, պահ­պա­նե­լով ի­րենց մար­տա­շունչ ո­գին:
Նրանք առևտրա­յին կա­պեր հաս­տա­տե­ցին Ռու­սաս­տա­նի, Պարս­կաս­տա­նի, եվ­րո­պա­կան շատ եր­կր­նե­րի, Կ. Պոլ­սի, Կա­րի­նի ու Սե­բաս­տիա­յի, Ա­դա­նա­յի ու Զմյուռ­նիա­յի հետ: 100-ից 80-ը սկ­սեց առևտրա­յին նպա­տա­կով գաղ­թել, ու ո­մանք չվե­րա­դար­ձան: Իսկ վե­րա­դար­ձող­ներն անխ­նա ծախ­սում էին վաս­տա­կած փո­ղը, ա­սե­լով. «Դրա­մը կլոր շի­նած է գլո­րուե­լու հա­մար»:
Թա­լաս­ցի և առ­հա­սա­րակ կե­սա­րա­ցի հա­յե­րի ե­կամ­տի հիմ­նա­կան աղ­բյու­րը գոր­գա­գոր­ծու­թյունն էր: Մի ար­հեստ, որ նրանք տաս­նա­մյակ­նե­րով պահ­պա­նե­ցին, զար­գաց­րին ու վե­րա­ծե­ցին շա­հու­թա­բեր բիզ­նե­սի:
Պատ­մագ­րու­թյու­նը Գյուլ­բեն­կյան­նե­րի բազ­մա­դա­րյա գո­յու­թյու­նից հի­շում է Գյու­լա­բի և Մա­րիամ ա­մու­սին­նե­րին: Նա­խա­հայ­րը 1830-ա­կան թթ. կա­ռու­ցել է Դե­րե­վան­քի վի­մա­փոր ջրամ­բա­րը, Թա­լա­սի Վե­րի թա­ղում՝ Սբ Աստ­վա­ծա­ծին ե­կե­ղե­ցու հարևա­նու­թյամբ, հիմ­նել Վարդ-Պատ­րի­կյան վար­ժա­րա­նը, օ­ժան­դա­կել Թո­մար­զա­յի Սբ Աստ­վա­ծա­ծին և Դե­րե­վան­քի Սբ Աստ­վա­ծա­ծին ե­կե­ղե­ցի­նե­րին, իսկ Մա­րիամ Գյուլ­բեն­կյա­նը Թա­լա­սի նույն թա­ղում հիմ­նել է օ­րիոր­դաց վար­ժա­րան:
Ա­մու­սին­ներն ու­նե­ցան եր­կու որ­դի՝ Սե­րով­բե և Սար­գիս, ո­րոնք սկ­սե­ցին մա­նու­ֆակ­տու­րա­յի առևտրով զբաղ­վել Կե­սա­րիա­յում, ա­պա՝ Զմյուռ­նիա­յում, հե­տո վերջ­նա­կա­նա­պես հաս­տատ­վե­ցին Կ. Պոլ­սում: Նրանք ծնող­նե­րից տե­սել ու յու­րաց­րել էին բա­րե­գոր­ծու­թյուն ա­նե­լու կեր­պը և հա­մոզ­ված էին, որ ազ­գի հա­մար քսակ բա­ցե­լը Աստ­վա­ծա­հա­ճո պար­տա­կա­նու­թյուն է:
Եղ­բայր­նե­րը դար­ձան Սբ Փրկ­չյան ազ­գա­յին հի­վան­դա­նո­ցի պա­հա­պան հրեշ­տակ­նե­րը՝ միան­վագ տվե­ցին 4000 օս­մա­նյան ոս­կի ու դրա­նից հե­տո շա­րու­նա­կե­ցին պար­բե­րա­բար դրա­մա­կան օ­ժան­դա­կու­թյուն տրա­մադ­րել: Նրանց հետ շատ մտե­րիմ էր Պոլ­սո պատ­րիարք Ներ­սես Բ Վար­ժա­պե­տյա­նը, և հենց վեր­ջի­նիս հոր­դո­րով եղ­բայր­նե­րը կա­ռու­ցե­ցին Չո­մախ­լուի Սբ Աստ­վա­ծա­ծին ե­կե­ղե­ցին, նպաս­տե­ցին Հա­յաս­տա­նի սո­վե­լոց հանձ­նա­ժո­ղո­վին, դար­ձան զա­նա­զան ազ­գա­յին մար­մին­նե­րի ան­դամ: Այս­պես, Սե­րով­բե Գյուլ­բեն­կյա­նը Պոլ­սի ե­րես­փո­խա­նա­կան ժո­ղո­վի և պատ­րիար­քա­րա­նին կից քա­ղա­քա­կան ժո­ղո­վի ան­դամ էր, Սբ Փր­կիչ ե­կե­ղե­ցու հո­գա­բար­ձու­թյան և Վա­նի սո­վե­լոց խնա­մա­տար հանձ­նա­ժո­ղո­վի ա­տե­նա­պետ: Վա­նե­ցոց հա­մար նա հան­գա­նա­կեց 50 հա­զար օս­մա­նյան ոս­կի (քա­ռորդ մի­լիոն դո­լար), ո­րից 15 հա­զար ոս­կով Պոլ­սում գնեց մի ե­կամ­տա­բեր խան, ո­րը կոչ­վում էր Սո­վե­լոց խան (սա բռ­նագ­րավ­վեց Մուս­տա­ֆա Քե­մա­լի օ­րոք ու վե­րան­վան­վեց Թի­ջա­րեթ խան):
Պա­տա­հա­կան չէ, որ թե Սե­րով­բեն, թե Սար­գիսն ի­րենց մա­հից հե­տո թաղ­վե­ցին Սբ Փրկ­չյան հի­վան­դա­նո­ցի շր­ջա­փա­կում:
Սե­րով­բե և Հռիփ­սի­մե (ծնյալ Գու­յում­ճյան) ա­մու­սին­ներն ու­նե­ցան 6 զա­վակ՝ Պատ­րիկ, Հով­հան­նես, Գյու­լա­բի, Հա­րու­թյուն, Վար­դու­հի և Մար­գա­րիտ:
Սար­գիս Գյուլ­բեն­կյանն ու­նե­ցավ եր­կու որ­դի՝ Գառ­նիկ (մա­հա­ցել է 1893-ին) և Գա­լուստ: Վեր­ջի­նիս մա­սին շատ է գր­վել ու խոս­վել (այդ թվում՝ մի քա­նի հրա­պա­րա­կում­ներ ես եմ ու­նե­ցել), և հան­րու­թյու­նը, իբր, նրան ճա­նա­չում է:
Պատ­րիկ Սե­րով­բեի Գյուլ­բեն­կյա­նը ծն­վել է 1858 թ., Թա­լա­սում: Վեց տա­րե­կան էր, երբ նրան տա­րան Կ. Պո­լիս՝ ծնող­նե­րի մոտ: Նախ, ու­սա­նեց Խաս­գյու­ղի Շահ­նա­զա­րյան վար­ժա­րա­նում, ա­պա ա­մե­րի­կյան «Ռո­բերտ» քո­լե­ջում: Ստա­նա­լով բարձ­րա­կարգ կր­թու­թյուն, սկ­սեց մաս­նակ­ցել հոր ու հո­րեղ­բոր հիմ­նած «Գյուլ­բեն­կյան» առևտրա­յին տան գոր­ծառ­նու­թյուն­նե­րի կա­ռա­վար­մա­նը: Հոր մա­հից հե­տո (1886 թ.), հո­րեղ­բայր Սարգ­սի ու կրտ­սեր եղ­բայր­նե­րի հետ ստանձ­նեց ֆիր­մա­յի ղե­կա­վա­րու­մը: Ըստ էու­թյան, Պատ­րիկ Գյուլ­բեն­կյա­նը ե­ղավ այն մար­դը, որն ստեղ­ծեց ա­ռա­ջին հայ­կա­կան ցան­ցա­յին բիզ­նես-կա­ռույ­ցը: Նրա շնոր­հիվ «Գյուլ­բեն­կյան» ֆիր­ման մաս­նա­ճյու­ղեր բա­ցեց Թուր­քիա­յի բո­լոր խո­շոր քա­ղաք­նե­րում, Բաղ­դա­դում, Թավ­րի­զում, Թիֆ­լի­սում, Մար­սե­լում, Բալ­կա­նյան եր­կր­նե­րում, իսկ 1890-ից՝ նաև Ման­չեստ­րում, Լոն­դո­նում ու Նյու Յոր­քում:
Պ. Գյուլ­բեն­կյա­նը 1882 թ.՝ 24 տա­րե­կան հա­սա­կում, Պոլ­սում ա­մուս­նա­ցավ Թա­լա­սի յոթ հնա­գույն գեր­դաս­տան­նե­րից մե­կի՝ Մա­նու­կյան ըն­տա­նի­քի դուստր Վեր­ժի­նի հետ: Նրանք ու­նե­ցան չորս զա­վակ՝ Ներ­սես, Սե­րով­բե, Հեր­մի­նե և Շու­շան: Ե­թե Սե­րով­բեն կրում էր պա­պի ա­նու­նը, ա­պա անդ­րա­նի­կին Ներ­սես էին ան­վա­նել ի պա­տիվ պա­պի մտե­րիմ Պոլ­սո պատ­րիար­քի: Զա­վակ­ներն ու­նե­ցան տար­բեր ճա­կա­տագ­րեր. Հեր­մի­նեն ա­մուս­նա­ցավ ՀԲԸՄ կենտ­րո­նա­կան վար­չու­թյան եր­կա­րա­մյա գան­ձա­պահ Լևոն Կյու­մուշ­կեր­տա­նի, Շու­շա­նը՝ Կե­սա­րիո վե­րա­շի­նաց միու­թյան կենտ­րո­նա­կան վար­չու­թյան նա­խա­գահ Մար­տիկ Պա­լյո­զյա­նի հետ, Ներ­սե­սը հաս­տատ­վեց Լոն­դո­նում, իսկ Սե­րով­բեին կանդ­րա­դառ­նամ քիչ հե­տո:
Վեր­ժին Գյուլ­բեն­կյան-Մա­նու­կյա­նը վախ­ճան­վեց 1903-ին, ին­չից հե­տո Պ. Գյուլ­բեն­կյա­նը ե­րե­խա­նե­րի հետ ընդ­միշտ տե­ղա­փոխ­վեց Նյու Յորք:
Բայց մինչ այդ տե­ղի էին ու­նե­ցել բախ­տո­րոշ ի­րա­դար­ձու­թյուն­ներ: 1896 թ. հա­մի­դյան ջար­դերն ի ցույց դրե­ցին, որ կա­րե­լի էր կորց­նել ոչ միայն դրա­մագ­լու­խը, այլև կյան­քը: Դա ազ­դան­շան էր, և Պ. Գյուլ­բեն­կյանն ան­ցավ գոր­ծի. նա փա­կեց բազ­մա­թիվ մաս­նա­ճյու­ղեր, կա­պի­տա­լը հանձ­նեց Գյու­լա­բի ու Հա­րու­թյուն եղ­բայր­նե­րին (Հով­հան­նե­սը մա­հա­ցել էր 1894-ին) և նրանց ու­ղար­կեց Նյու Յորք:
Այս­տեղ կենտ­րո­նա­ցած էր ա­մե­րի­կա­հա­յոց բիզ­նե­սի ա­ռա­ջա­տար ճյու­ղը՝ արևե­լյան գոր­գե­րի առևտու­րը: 1903-ին Պ. Գյուլ­բեն­կյա­նը միա­ցավ եղ­բայր­նե­րին, գլ­խա­վո­րեց ֆիր­ման և Հ. Թավ­շան­ճյա­նի, Կա­րա­գյո­զյան ու Փուշ­մա­նյան եղ­բայր­նե­րի հետ դար­ձավ ա­մե­րի­կա­հայ բիզ­նե­սի ա­նա­ռար­կե­լի հե­ղի­նա­կու­թյուն:
Խա­չա­տուր ԴԱ­ԴԱ­ՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
  • Սար­գիս Գյու­լա­բիի Գյուլ­բենկ­յան
  • Սե­րով­բե Գյու­լա­բիի  Գյուլ­բեն­կյան
Դիտվել է՝ 7207

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ