Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Եթե Զարուհին մեն-մենակ Կիրովաբադը վերցներ, այսքան աղմուկ չէր լինի»

«Եթե Զարուհին մեն-մենակ Կիրովաբադը վերցներ, այսքան աղմուկ չէր լինի»
03.07.2009 | 00:00

«ԵԽԽՎ-Ն «Ո՛Չ ՆԱԼԻՆ, Ո՛Չ ԳԱՄԻՆ» ԶԱՐԿԵԼՈՒ ԳՈՐԾՈՒՆԵՈՒԹՅՈՒՆ Է ԾԱՎԱԼՈՒՄ»
«Իրավունքը de facto»-ի հյուրն է ԱԺ «Ժառանգություն» խմբակցության ղեկավար ԱՐՄԵՆ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԸ
-ԱԺ գարնանային նստաշրջանն ավարտվեց, «Ժառանգության» համար ինչպիսի՞ն էին քաղաքական ու օրենսդրական արդյունքները:
-Այն ավանդույթը, որ գոյություն ուներ խորհրդարանում` չմասնակցելով քննարկումներին` քվեարկել, պահպանվեց: Ընդդիմության առաջարկները չընդունվեցին: Այդպես էլ պետք է լիներ: Կարևորում եմ քաղբանտարկյալ պատգամավորների վերաբերյալ առաջարկները` ԱԺ-ն ևս մեկ անգամ դատախազի գլխավորությամբ լսի մեր գործընկերներին ներկայացված մեղադրանքները:
Ինչ վերաբերում է օրենսդրական արդյունքների գնահատականին` որոշ օրենքներ ընդունվեցին, որոնց դեմ ենք քվեարկել` ներքին զորքերի մասին օրենքը, հարկային վերջին փաթեթը: «Ժառանգությունն» իր գործունեությունն ուղղորդում է մեկ տրամաբանությամբ` եթե կարծում ենք, որ այդ օրենքի կամ հոդվածի փոփոխությունը կարող է դրական անդրադառնալ մեր պետության զարգացման, ժողովրդի առօրյա հոգսերի թեթևացման վրա, ինստիտուցիոնալ առումով ինչ-որ խնդիր լուծել, կողմ ենք քվեարկում: Իսկ այն օրինագծերին, որոնք իրավիճակային լուծումներ են առաջադրում, սահմանափակում են մեր քաղաքացիների իրավունքները, պետության զարգացման տեսանկյունից բացասական հետևանքներ են ենթադրում, դեմ ենք քվեարկում:
-ՈՒրեմն, ինչո՞ւ եք շրջանառության մեջ դրել Ընտրական օրենսգրքի 54 փոփոխություններով նախագիծ, չէ՞ որ մերժվելու է:
-Մենք արդեն ունենք ԵԽԽՎ 4-րդ բանաձևը Հայաստանի վերաբերյալ, որի կետերից մեկն Ընտրական օրենսգրքի փոփոխություններին է վերաբերում: Կարող է թվալ` իմ նախաձեռնությունը բանաձևի հետ է կապված, բայց այն շատ ավելի վաղ է նախապատրաստվել: Այս առաջարկները ձևավորվել են անցած տարի Լեհաստանում լինելուց հետո` հասարակական կազմակերպության ծրագրով ու գումարներով, այցը հենց ընտրական գործընթացների կազմակերպմանն էր վերաբերում:
-Առաջարկներից ո՞րն եք կարևորում:
-Հարյուր տոկոսանոց համամասնական ընտրակարգին անցնելը: Կարծում եմ` այն արդեն որոշակի առումով իրողություն է:
-Ա՞յլ երկրներում:
-Ոչ միայն, հենց Հայաստանում արդեն իրողություն է, մնում է իրավական տեսք տալ: Խորհրդարանական ընտրությունների ընթացքում մեծամասնական շատ անկախ թեկնածուների առաջադրում ու պաշտպանում էին կոնկրետ կուսակցություններ, և, անցնելով խորհրդարան, նրանց մեծամասնությունը հենց այդ կուսակցությունների խմբակցությունների շարքերը լրացրեց: Նրանք բացառապես իշխող դաշտի ներկայացուցիչներ էին` մեծամասնականով անցան ՀՀԿ և ԲՀԿ թեկնածուները, մեկն էլ` «Դաշինքից»: Ընդամենը 11 անկախ պատգամավոր կա, բայց վերջին մեկ-երկու ամիսների զարգացումները ցույց տվեցին, որ նրանց շարքերը նոսրանում են` հօգուտ ՀՀԿ-ի ու ԲՀԿ-ի: Միտումը հստակ է:
-Օրինագիծը ներկայացնելու նպատակը, հիմնավորումները հասկանալի են, բայց լրջորեն հավատո՞ւմ եք, որ այն կընդունվի: Չե՞ք հոգնել դոնկիխոտյան լավատեսությունից:
-Նման տպավորություն կա, հաճախ ասում են, որ «Ժառանգությունն» ավելի շատ մարդու իրավունքները պաշտպանող, քան քաղաքականությամբ զբաղվող ուժ է: Դա մեզ առավել է գեղեցկացնում և մեր աշխատանքն առավել արդյունավետ է դարձնում:
-Ինձ թվում է` դա ավելի շատ իրավական դաշտի խնդիրն է, քան ձեր կուսակցության, եթե մարդու իրավունքների պաշտպանության անհրաժեշտություն չլինի, «Ժառանգությունն» էլ իր քաղաքական-կուսակցական խնդիրներով կզբաղվի:
-Եթե քաղաքական դաշտը կայանա, և քրեական տարրը չգերիշխի ընտրություններում, այո: Ակնհայտ է, որ ընտրություններն են քաղաքականության սկիզբն ու վերջը: Սկիզբ են, որովհետև նոր լծակներ են ձեռք բերվում հաղթելու դեպքում, երբ փորձում ես քո քաղաքականությունը, քո գաղափարախոսությունն իրականացնել: Իհարկե, արդար ընտրությունների պարագայում, երբ հասարակությունը քեզ ընտրելով պատվեր է տալիս բարեփոխումներ իրականացնելու: Ընտրությունները նաև վերջ են, որովհետև մասնակցելով` դու հասարակության գնահատականն ես ստանում քո կատարած աշխատանքների համար, ուստի, կարծում եմ, քաղաքական կյանքը հիմա մեծ վտանգի տակ է: Որքան էլ դոնկիխոտություն թվա, մենք պետական կառավարման համակարգը, հասարակության մեջ պետականաստեղծ արժեքային համակարգը կայացնելու խնդիր ունենք: Թերևս ճիշտ եք` դոնկիխոտություն կա, կարծես ռոմանտիկների տպավորություն ենք թողնում քաղաքականության մեջ, բայց պատմությունն ապացուցել է, որ ռոմանտիկներն են աշխարհն առաջ տարել:
-Համաներման Ձեր գնահատականը` քաղաքակա՞ն ակտ էր, իրավակա՞ն, ընթացիկ հարց լուծո՞ղ, թե՞ մարդասիրական:
-Եթե վերաբերեր միայն մարտի 1-ի հետ կապված անձանց համաներման խնդրին, բացառապես քաղաքական կլիներ: Ես կարծում եմ` մենք երկու համաներում պետք է ունենայինք` առանձին մարտի 1-ի վերաբերյալ, առանձին` արդարադատության համակարգի: Համաներումը որոշակիորեն մարդասիրական ակտ է այն քաղաքացիների նկատմամբ, ովքեր ինչ-ինչ պատճառներով սայթաքել են և կանխամտածված մեծ հանցագործություն չեն կատարել, որոշակի պայմաններում, եթե հասարակության համար վտանգավոր չեն, կարող են ազատ արձակվել: Այն համաներումը, որը բերվեց ԱԺ, ինձ համար կիսահամաներում էր, կիսաքաղաքական, կիսաիրավական, ամեն ինչ կիսա, նաև իմիտացիոն` արդյունքում մենք չունեցանք ամբողջովին ազատ արձակված քաղբանտարկյալներ: Ես առաջարկում էի համաներումը տարածել որոշակի հոդվածների և որոշակի մարդկանց վրա` հասարակությունը նրանց անուններով է ճանաչում և նրանց է ցանկանում տեսնել ազատության մեջ: Համաներումը պետք է լիներ քրիստոնեավայել, քրիստոնեական արժեքների հիման վրա, ոչ թե քաղաքական սառը հաշվարկների:
-«Ժառանգությունը» շարունակելո՞ւ է նրանց ևս ազատ արձակելու համար պայքարը:
-Բնականաբար, Զարուհի Փոստանջյանի առաջարկները Եվրախորհրդում հենց դրան էին միտված: Ակնառու քայլ է` այդ պայքարը շարունակելու առումով: Դա պայքար է ոչ միայն անձանց համար, այլև սկզբունքների: Այն անձինք, ովքեր այսօր իշխանություն են, նմանատիպ համակարգի գոյության շարունակման դեպքում կարող են հայտնվել հակառակ կողմում և պիտի հիշեն, որ արատավոր համակարգն իր զավակներին էլ է խժռում:
-Եթե Դուք լինեիք ԵԽԽՎ-ում Հայաստանի պատվիրակության անդամ և նույն իրավիճակում, ինչ Զարուհի Փոստանջյանը, թուրք և ադրբեջանցի պատվիրակների ստորագրության խնդիր ծագեր, կհամաձայնեի՞ք, որ Ձեր առաջարկի տակ իրենք ստորագրեն:
-Ինձ համար ընդհանրապես այդ պահին նման հարց գոյություն չէր ունենա` թո՞ւրք է, ադրբեջանցի՞ է, իռլանդացի՞ է, թե՞ հոլանդացի: Կա ԵԽԽՎ պատգամավոր հասկացությունը: Խոսքն աշխատանքային ընթացակարգին է վերաբերում, առավել ևս հայանպաստ, պետականամետ և, առաջին հերթին, Արցախի հերոսների պաշտպանությանն ուղղված առաջարկի դեպքում:
-Չե՞ք կարծում, որ մի բաժակ ջրում փոթորիկ բարձրացվեց նաև այն պատճառով, որ Հայաստանում աղոտ են պատկերացնում միջազգային կառույցների աշխատակարգը:
-Ո՛չ, ովքեր ոչնչից մեծ աղմուկ սարքեցին, լավ էլ պատկերացնում են միջազգային կառույցների աշխատանքը: Պատահական չէ, որ աղմուկը իրադարձության օրը չի բարձրացվել, այլ այն օրը, երբ Զարուհի Փոստանջյանը ելույթում մեղադրական խոսք է հնչեցրել Ռոբերտ Քոչարյանի վերաբերող, ով անօրինական, Սահմանադրությանը հակասող արտակարգ դրություն մտցրեց և զորք բերեց Երևան` չունենալով դրա իրավունքը: Եթե Դավիթ Հարությունյանի` մեր պետության դեմ արած առաջարկներն անցնեին, այս աղմուկը չէր լինի: Պատահական չէ, որ հիստերիան սկսվեց Panorama.am կայքից, որը, վաղուց գաղտնիք չէ, պատկանում է Դավիթ Հարությունյանին: Բոլոր հեռուստաալիքներով Զարուհու համատարած դատափետումը նշանակում է ուղղահայաց իջեցված հրահանգի սպասարկում: Որևէ մեկն ինձ չի կարող համոզել, որ Հայաստանում կա անկախ հեռուստաընկերություն, և այս ամենի իրականացնողներից մեկն այն մարդն է, ով Կիևում կողմ է քվեարկել Ադրբեջանի առաջարկած բանաձևին, թե Ադրբեջանը չի կարող լինել ժողովրդավարական, քանի որ նրա տարածքներն օկուպացված են: Թեպետ ի՞նչ զարմանաս Դավիթ Հարությունյանի վրա, երբ նախկին արտաքին գործերի նախարար Վարդան Օսկանյանն էր իրեն թույլ տալիս օկուպացված տարածքներ արտահայտությունը, ներկա նախարարն էլ մադրիդյան սկզբունքներ է ձևավորել, և այսօր քարտեզներ են գծում, որտեղ միայն ԼՂԻՄ-ի տարածքն է, ոչ թե ԼՂՀ-ի... Նույնիսկ Լաչինը չկա: Եվ նրանք քննարկում են հայրենասիրության ու դավաճանության հարցե՞րը: Զարուհի Փոստանջյանի առաջարկները «Ժառանգության» առաջարկներն են, որոնց մասին բարձրաձայնել ենք ոչ մեկ անգամ, ընդամենը կատարել ենք հասարակության նվազագույն պահանջը` Հայաստանում չպիտի լինեն քաղբանտարկյալներ: Գիտե՞ք` ամբողջովին համաձայն եմ Lragir.am-ին, որ եթե Զարուհին մեն-մենակ Կիրովաբադը վերցներ, այսքան աղմուկ չէր լինի: Մեր իշխանություններին հերոսներ պետք չեն, այլապես հերոսները բանտերում նստած չէին լինի:
-ԵԽԽՎ-ի նոր բանաձևն ինչպե՞ս եք գնահատում։ Չե՞ք կարծում, որ այն խիստ հակասական է։
-Եվրախորհուրդը «ո՛չ» նալին, ո՛չ գամին զարկելու գործունեություն է ծավալում: Լուրջ սպասելիքներ չկային, որ ամբողջովին օբյեկտիվ գնահատականներ են տրվելու, այդպես էլ պետք է լիներ, այնտեղ էլ կան չինովնիկներ, քաղաքական շահեր: Բանաձևում կան խստություն պարունակող կետեր, ամբողջովին խիստ է Ա1+-ի կետը, մարտի 1-ի տասը զոհերի մահվան հանգամանքների պարզաբանման պահանջը: Զարուհի Փոստանջյանի առաջարկը` զոհերի մահվան հանգամանքների պարզաբանման վերաբերյալ, իբրև առաջարկ թեև չի անցել, բայց ինչ-որ դրույթներ բանաձևում արտահայտվել են: Նկատի ունեմ փաստահավաք խմբի անդամների ներկայացրած փաստերի հրապարակայնացումը, ինչը մեծ ծավալի աշխատանքի հնարավորություն է ստեղծում ԱԺ ժամանակավոր հանձնաժողովի համար։ Եթե փաստահավաք խումբը հնարավորինս համալրված լիներ միջազգային փորձագետներով, կպահպաներ չեզոքությունը: Խմբի ձևավորման տրամաբանությունը ենթադրում էր, որ մարդու իրավունքների պաշտպանի ներկայացուցիչը պետք է չեզոք լիներ, բայց, ցավոք, այդպես չեղավ` ինչ-որ պահի նա էլ իշխանությունների կամքը կատարեց: Երևի ճնշումները շատ մեծ էին. որքան էլ ճնշումների փաստը հերքվի, դժվար է հավատալ, որ 7 ամիս էին նորմալ աշխատում, Համլետ Թադևոսյանի մահվան հանգամանքները բացահայտելուց հետո մի օրում «անհաղթահարելի տարակարծություններ» առաջացան, ու հանձնաժողովի «անտանելի մթնոլորտին» չդիմացան... Կարծում եմ` փաստահավաք խումբը, հատկապես ընդդիմադիր անդամները, բավականին ծավալուն աշխատանք արել էին` Համլետ Թադևոսյանի, «Չերյոմուխայի» կիրառման հետևանքով 3 զոհերի մահվան հանգամանքների պարզաբանման ուղղությամբ: Փաստահավաք խումբն այն օղակն էր, որ սպանություններն ու մարտի 1-ի իրադարձությունները բացահայտելու հնարավորություն կստեղծեր:
-Կարծում եք` մարտի 1-ի իրադարձությունները բացահայտվելո՞ւ են: Դա այն դեպքը չէ՞, երբ բոլորն ամեն ինչ գիտեն, ոչ մեկը ոչինչ չգիտի:
-Հասարակությունն ունի իր գնահատականները, բայց երկիրն իրավական պետություն դարձնելու խնդիր ունենք և իրավական գնահատականներ տալու անհրաժեշտություն, ուստի ամեն ինչ օրենքի տառին համահունչ պիտի ապացուցվի: Այլապես մարտի 2-ին արդեն ամեն ինչ հայտնի էր, տարիուկեսում ի՞նչ ավելացավ:
-ԵԽԽՎ բանաձևի պահանջները կկատարվե՞ն, թե՞ կշարունակվեն իմիտացիոն գործընթացները:
-Ինչ-որ կետեր կկատարվեն, թերևս ընտրական օրենսգրքում իշխանությունների համար ընդունելի փոփոխություններ կլինեն, որոնցով զարտուղի միջանցքներ ունենալու հնարավորություններ կստանան:
-Ընտրական օրենսգիրքն ընտրությունների նախօրեին է «ճիշտ» լրացումներ ու փոփոխություններ ստանում, շուտ չէ՞:
-Սկսել կարելի է, նաև գրանտներ ստանալ, ինչպես միշտ եղել է, փոփոխություններ կանենք, փոփոխությունների փոփոխություններ, բայց այս ամենն իմիտացիա է: Եթե հասարակությունն ունի իրական բարեփոխումների պահանջ, դրանք կիրառական դաշտ բերելու խնդիր, դու ոչ մեկը, ոչ մյուսը չես կատարում, արդեն իմիտացիա է:
-Ինչպե՞ս պատահեց, որ Հայաստանում իշխանությունն ու պետությունը, եթե ոչ հակադիր, իրարից շատ տարբեր հասկացություններ են:
-Դիտարկումը շատ ճիշտ է, որովհետև պետության հիմքում ժողովուրդն է, եթե ժողովուրդն է իշխանությունը ձևավորում: Ժողովրդավարական երկրներում այդպես է: Ես կարծում եմ, որ ժողովուրդը Հայաստանում իշխանական համակարգ ձևավորելուց հեռացվել է, թեպետ պետության հիմքում նորից մնում է ժողովուրդը, որովհետև մեր հայրենասեր ու համբերատար ժողովրդի շնորհիվ է պետությունը գոյատևում: Նման հանգամանքներում այլ երկրներ վաղուց վերացած կլինեին: Մեր դիմադրության ոգին շատ մեծ է:
-Այսինքն` ժողովրդին պարտադրվել է պտուտակի՞ դերը, առանց որի մեխանիզմը չի գործի, բայց որը ոչինչ չի որոշում:
-Ժողովրդին հնարավոր չէ որևէ դեր պարտադրել, ժողովուրդը միայն ինչ-որ պահ քաշվում է իր մեջ ու սպասում այն անձերին, ուժերին, որոնց հետ կարող է որոշակի հույսեր կապել ու մինչև վերջ գնալ: Երբ տարանջատում ես հասարակությունը, հեշտ է կառավարելը, հիմա մեր հասարակությունը որոշակիորեն տարանջատված է:
-Այսինքն` ժողովրդին իդեալ ու առաջնո՞րդ է պետք:
-Իդեա, իդեալ ու առաջնորդ: Դա շատ կարևոր է։ Կարող է հարց առաջանալ` Լևոն Տեր-Պետրոսյանն իդեա ու իդեալ չկարողացա՞վ առաջադրել, առաջնորդ չէ՞ր, երկուսն էլ էր, ուղղակի մարտի 1-ով կարողացան իրադարձությունների զարգացումը մի փոքր հետաձգել, բայց գործընթացներն այնպիսին են, որ վաղ թե ուշ փոփոխություններ են լինելու: Հասարակության մեջ բևեռացումը շատ է խորացել, եկամուտների բևեռացումը։ Իրավունքից օգտվելու, իրավունքի ու պարտականության հարաբերակցությունը պահպանելու բևեռացումը։ Իդեալական տարբերակն այն կարող է լինել, որ իշխանությունները մահակը դնեն մի կողմ ու փորձեն բարեփոխումներով հասնել հասարակական կայունության, երբ իսկապես մարդկանց մեջ միմյանց նկատմամբ հանդուրժողականություն կհաստատվի, իրական հիմքերի վրա իրական հանդուրժողականություն և ոչ թե բոցաշունչ ճառերի ու քարոզների լեյտմոտիվ միայն:
Զրուցեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1544

Մեկնաբանություններ