Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

ՈՒ՞ր է, մա՛հ, քո հաղ­թու­թ­յու­նը, ու՞ր է, գե­րեզ­մա՛ն, քո խայ­թո­ցը

ՈՒ՞ր է, մա՛հ, քո հաղ­թու­թ­յու­նը, ու՞ր է, գե­րեզ­մա՛ն, քո խայ­թո­ցը
19.06.2020 | 00:02
Ի՞նչ է Մա­հը: Որ­տե­ղի՞ց այն ի հայտ ե­կավ: Ո­րո՞նք են նրա դրսևոր­ման կեր­պե­րը և սահ­ման­նե­րը:
Աստ­ված ստեղ­ծեց մար­դուն և դրեց Ե­դե­մի պար­տե­զում: Մար­դը ողջ ա­րար­չու­թյան իշ­խանն էր, միայն մեկ բան էր ար­գել­ված նրան. ճա­շա­կել «Բա­րու և չա­րի գի­տու­թյան ծա­ռից»: Աստ­ված ին­քը մար­դուն զգու­շաց­րել էր, որ ար­գել­ված ծա­ռից կե­րած օ­րը մահ­կա­նա­ցու կդառ­նա: Սա­կայն մար­դը հա­մար­ձա­կու­թյուն ու­նե­ցավ կաս­կա­ծի տակ առ­նե­լու Աստ­ծո խոս­քը. օ­ձի` Սա­տա­նա­յի դրդ­մամբ կե­րավ այդ պտ­ղից, Աստ­ված փա­կեց նրա առջև Կե­նաց ծա­ռի ճա­նա­պար­հը, և մար­դը դար­ձավ մահ­կա­նա­ցու, ո­րով­հետև Աստ­ծո դրած ի­րա­վուն­քը խախ­տեց: Նա ա­նի­րա­վու­թյուն գոր­ծեց, և դա ի­րեն հա­մար­վեց մեղք: Մեղ­քը մտավ աշ­խարհ և այդ մեղ­քով էլ՝ մա­հը, և մա­հը տա­րած­վեց Ա­դա­մի ողջ սերն­դի վրա:
Տար­բե­րա­կում ենք ֆի­զի­կա­կան, հոգևոր, ժա­մա­նա­կա­վոր և հա­վի­տե­նա­կան մահ:
Մար­դը միայն մար­մին չէ, այլ միա­ժա­մա­նակ հո­գի է և շունչ: Ֆի­զի­կա­կան մա­հը այն է, երբ մար­մի­նը զրկ­վում է հո­գուց, շն­չից և դա­դա­րում է գոր­ծե­լուց: Մար­դու ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի մեջ, մե­ղան­չե­լու պա­հից սկ­սեց ներ­գոր­ծել մահ­վան օ­րեն­քը, ո­րի ազ­դե­ցու­թյու­նը մար­դուն հասց­նում է վերջ­նա­կան մահ­վան:
Մա­հը ֆի­զի­կա­պես և հո­գե­պես ոչն­չա­ցում չէ. մա­հը կյան­քի մեր­ժումն է, սա­կայն կյան­քի վախ­ճա­նը չէ. «Հո­գին է կեն­դա­նա­րար. մար­մի­նը ոչ մի բան չի կա­րող ա­նել» (Հովհ. 6;64): Ֆի­զի­կա­կան մա­հը հո­գու բա­ժա­նումն է մարմ­նից, իսկ հոգևոր մա­հը` հո­գու բա­ժա­նումն է Աստ­ծուց՝ կյան­քի աղ­բյու­րից, Նրա սր­բու­թյու­նից: Այ­սինքն մա­հը ան­ցում չէ գո­յու­թյան վի­ճա­կից չգո­յու­թյան վի­ճա­կի, այլ ժա­մա­նա­կա­վոր կամ հա­վի­տե­նա­կան բա­ժա­նում է Աստ­ծուց կամ մեր սե­փա­կան մարմ­նից, այն­պես, ինչ­պես կյան­քը միա­ցում է ու միու­թյուն Աստ­ծո հետ: Աստ­ված ա­սել էր Ա­դա­մին, որ ծա­ռի պտ­ղից ու­տե­լուն պես կմա­հա­նա: Խոս­քը վե­րա­բե­րում էր ոչ միայն ֆի­զի­կա­կան մա­հին, ո­րը վրա հա­սավ աս­տի­ճա­նա­բար, այլև հոգևոր մա­հին, ո­րը ան­մի­ջա­պես հա­ջոր­դեց նրանց գոր­ծած մեղ­քին, քա­նի որ Ա­դամն ու Ե­վան հոգևո­րա­պես կտր­վե­ցին Աստ­ծուց և զրկ­վե­ցին ի­րենց սե­փա­կան աստ­վա­ծա­կերպ բնու­թյու­նից:
Ա­դա­մի անհ­նա­զան­դու­թյամբ նաև նրա սերն­դի՝ ողջ մարդ­կու­թյան վրա տա­րած­վեց մա­հը: Այս­պի­սով, Ա­դա­մի սե­րուն­դը հոգևո­րա­պես մե­ռած է` զրկ­ված աստ­վա­ծա­յին կյան­քից, սա­կայն Աստ­ված դեռ մար­դու հետ է` նրան վե­րա­դար­ձի հնա­րա­վո­րու­թյուն տա­լով: «Եվ դուք մե­ռած էիք ձեր մեղ­քե­րի ու հան­ցանք­նե­րի մեջ, ո­րոն­ցում մի ժա­մա­նակ ըն­թա­նում էիք՝ ըստ այս աշ­խար­հի սո­վո­րու­թյան՝ հնա­զանդ­վե­լով օ­դում տի­րող իշ­խա­նի այն ո­գուն, որ այժմ ներ­գոր­ծում է ապս­տամ­բող մարդ­կանց մեջ» (Ե­փես. 2; 1-2): «Բայց Աստ­ված, որ ա­ռատ է ո­ղոր­մու­թյամբ, Իր մեծ սի­րով, ո­րով սի­րեց մեզ, մինչ մե­ռած էինք մեր մեղ­քե­րի մեջ, մեզ կեն­դա­նաց­րեց Քրիս­տո­սով» (Ե­փես. 2;4-5): Ա­մե­նա­սար­սա­փե­լին հա­վի­տե­նա­կան մահն է, ո­րը Սուրբ Գր­քում կոչ­վում է հոգևոր երկ­րորդ մահ` հա­վի­տե­նա­կան բա­ժա­նում Աստ­ծուց հա­վի­տե­նա­կան տան­ջան­քի վայ­րում. «Նրանց պա­տի­ժը պի­տի լի­նի հա­վի­տե­նա­կան կոր­ծա­նու­մը՝ հե­ռու Տի­րոջ ներ­կա­յու­թյու­նից և նրա փա­ռա­վոր զո­րու­թյու­նից» Բ Թե­սաղ. 1; 9)։ «Իսկ գա­լով ծույ­լե­րին ու ան­հա­վատ­նե­րին, ոճ­րա­գործ­նե­րին և պոռ­նիկ­նե­րին, կա­խարդ­նե­րին և կռա­պաշտ­նե­րին, հմա­յող­նե­րին և բո­լոր ստա­խոս­նե­րին՝ ամ­բա­րիշտ­նե­րին, նրանց բա­ժի­նը ծծմ­բով և հրով այր­վող լճի մեջ է, որ երկ­րորդ մահն է» (Հայտ. 21): Սա­կայն Աստ­ված երկ­րի վրա ֆի­զի­կա­պես ապ­րող հոգևո­րա­պես մե­ռած­նե­րին հնա­րա­վո­րու­թյուն է տա­լիս ձեռք բե­րե­լու կյան­քը` Աստ­ծո հետ հաշտ­վե­լու և Նրա ներ­կա­յու­թյան մեջ մնա­լու հա­մար: Այդ հնա­րա­վո­րու­թյու­նը կոչ­վում է հա­րու­թյուն:
Հա­րու­թյուն նշա­նա­կում է վե­րա­կեն­դա­նա­ցում մեղ­քի մա­հից: Ինչ­պես մա­հը, հա­րու­թյու­նը ևս լի­նում է ֆի­զի­կա­կան կամ հոգևոր, հա­րու­թյուն ժա­մա­նա­կա­վոր կամ հա­վի­տե­նա­կան կյան­քի հա­մար: Մեր Տեր և Փր­կիչ Հի­սուս Քրիս­տոս շատ մարդ­կանց հոգևոր և ֆի­զի­կա­կան հա­րու­թյուն տվեց, քա­նի դեռ այս աշ­խար­հում էր. այ­րի կնոջ որ­դուն, Հայ­րո­սի աղջ­կան, Իր բա­րե­կամ Ղա­զա­րո­սին, իսկ օ­րենս­գետ Նի­կո­դե­մո­սը, մաք­սա­պետ Զակ­քեո­սը հոգևոր հա­րու­թյուն ստա­ցան: Սա­կայն նրանք նո­րից մա­հա­ցան: Մե­ռել­նե­րի հա­վի­տե­նա­կան հա­րու­թյան մա­սին գա­ղա­փա­րը դեռևս հի­շա­տակ­վում է Հին Կտա­կա­րա­նում: Աստ­ված իր մար­գա­րե­նե­րին և ծա­ռա­նե­րին տե­ղե­կաց­րել էր, որ իր ծրագ­րի մեջ ո­րոշ­ված ժա­մա­նակ կա մե­ռել­նե­րի հա­րու­թյան հա­մար: «Տի­րոջ ձեռ­քը հանգ­չեց ինձ վրա. բարձ­րաց­րեց ինձ Տի­րոջ Հո­գով, դրեց ինձ մի դաշ­տի մեջ, որ լի էր մարդ­կանց ոս­կոր­նե­րով: Պտ­տեց­րեց ինձ ոս­կոր­նե­րի շուր­ջը: Դրանք շա՜տ-շատ էին դաշ­տի ե­րե­սին ու սաս­տիկ չո­րա­ցած էին: Նա ա­սաց ինձ. «Մար­դո՛ւ որ­դի, ար­դյոք կկեն­դա­նա­նա՞ն այդ ոս­կոր­նե­րը»: Ես ա­սա­ցի. «Տե՛ր Աստ­ված, այդ դու գի­տես»: Եվ Տե­րը խո­սեց ինձ հետ ու ա­սաց. «Մար­դո՛ւ որ­դի, այդ ոս­կոր­ներն Իս­րա­յե­լի ամ­բողջ տունն են: ՈՒս­տի մար­գա­րեա­ցի՛ր ու ա­սա՛ դրանց. - Այս­պես է ա­սում Տեր Աստ­ված. «Ա­հա ես բաց եմ ա­նե­լու ձեր գե­րեզ­ման­նե­րը և հա­նե­լու եմ ձեզ ձեր գե­րեզ­ման­նե­րից, ո՛վ իմ ժո­ղո­վուրդ: Տա­նե­լու եմ ձեզ Իս­րա­յէ­լի եր­կի­րը: Իմ հո­գին տա­լու եմ ձեզ, և դուք կեն­դա­նա­նա­լու եք: Ձեզ դնե­լու եմ ձեր երկ­րում, և դուք պի­տի ի­մա­նաք, որ ես եմ Տե­րը: Ա­սա­ցի ու կա­տա­րե­լու եմ»,- ա­սում է Տեր Աստ­ված» (Ե­զեկ. 37;1-3,11-14): «Իսկ դու ա­րի հան­գս­տա­ցի՛ր, ո­րով­հետև տա­կա­վին օ­րեր ու ժա­մեր կան մինչև վախ­ճա­նի կա­տա­րու­մը. դու կհանգ­չես և վեր կկե­նաս քո ժա­մա­նա­կին, օ­րե­րի վեր­ջում» (Դան. 12; 13): Եվ այս ծրա­գի­րը ա­վե­լի բա­ցա­հայտ հի­շեց­վում է Նոր Կտա­կա­րա­նում: Պո­ղոս ա­ռա­քյա­լը այս­պես է մեկ­նում Աբ­րա­համ Նա­հա­պե­տի հա­վա­տը Աստ­ծո ա­մե­նա­զո­րու­թյան նկատ­մամբ. «Աբ­րա­հա­մը իր մտ­քում մտա­ծեց, թե Աստ­ված կա­րո՛ղ է մե­ռել­նե­րից էլ հա­րու­թյուն տալ Ի­սա­հա­կին: ՈՒս­տի և, որ­պես նա­խօ­րի­նակ այդ բա­նի, նա հետ ստա­ցավ իր որ­դուն» (Եբր. 11; 13,19): Հին ՈՒխ­տի բո­լոր սր­բե­րը մե­ռան նույն հա­վա­տի մեջ «դեռևս խոս­տում­նե­րը չս­տա­ցած. բայց հեռ­վից տե­սան այդ խոս­տում­նե­րը և ցն­ծա­ցին ու խոս­տո­վա­նե­ցին, թե ի­րենք օ­տար և պան­դուխտ են երկ­րի վրա»: Նրանց ան­մահ հո­գի­նե­րը հա­րու­ցյալ գա­լի­քի տեն­չան­քով են հան­գր­վա­նել երկ­նա­յին լու­սե խո­րան­նե­րում: Եվ սր­բե­րի մա­հը՝ որ­պես այդ­պի­սին մահ չէ, քան­զի նրանք կեն­դա­նի են Կյան­քի Ա­րար­չի հա­մար: Սր­բե­րի համ­բե­րու­թյունն ու հա­վա­տը վկա­յում են, որ մե­ռել­նե­րի հա­րու­թյուն գո­յու­թյուն ու­նի, ո­րով­հետև ե­թե մե­ռել­նե­րի հա­րու­թյուն չլի­ներ, բնա­կա­նա­բար Աստ­ված չէր կա­րող իր խոս­տու­մը կա­տա­րել, ուս­տի և սուտ խո­սած կլի­ներ: Սա­կայն Աստ­ված եր­բեք սուտ չի խո­սում, թեև Բան­սար­կուն կա­րո­ղա­ցավ հա­կա­ռա­կը հա­մո­զել ա­ռա­ջին մար­դուն և շա­րու­նակ փոր­ձում է հա­մո­զել նաև նրա սե­րունդ­նե­րին: Հա­րու­թյան գա­ղա­փարն ինք­նին մխի­թա­րում է կյան­քը սի­րող մար­դուն, սա­կայն հա­րու­թյունն իր էու­թյամբ տար­բեր է ար­դար­նե­րի և մե­ղա­վոր­նե­րի հա­մար. ար­դար­նե­րի հա­մար այն հա­վի­տե­նա­կան կյանք և ե­րա­նու­թյուն է, այ­նինչ մե­ղա­վոր­նե­րի հա­մար՝ հա­վի­տե­նա­կան մահ ու տա­ռա­պանք. «ո­րով­հետև կգա ժա­մա­նակ, երբ բո­լոր նրանք, որ գե­րեզ­ման­նե­րում են, կլ­սեն նրա ձայ­նը և դուրս կգան. ով­քեր բա­րի գոր­ծեր են ա­րել՝ կյան­քի հա­րու­թյան հա­մար, իսկ ով­քեր չար գոր­ծեր են ա­րել` դա­տաս­տա­նի հա­րու­թյան հա­մար» (Հովհ. 5: 28; 29)։
Լի­լիթ ՀՈՎ­ՀԱՆ­ՆԻ­ՍՅԱՆ
Գո­րիս
Դիտվել է՝ 1906

Մեկնաբանություններ