Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Մեր պետությունն այսօր չունի որևէ գաղափար, խնդիր, պահանջ, որոնք կարող է դնել արվեստագետի առաջ, պարտադրել, հովանավորել, ֆինանսավորել»

«Մեր պետությունն այսօր չունի որևէ գաղափար, խնդիր, պահանջ, որոնք կարող է դնել  արվեստագետի առաջ, պարտադրել, հովանավորել, ֆինանսավորել»
15.02.2019 | 03:33

Որո՞նք են արվեստի միջազգային շուկայի պահանջները, ի՞նչ մարտահրավերների առաջ է կանգնած հայ արվեստագետը: Ինչու՞ է խզված արվեստագետ-արվեստաբան-արվեստասեր կապը: Նշված հարցերի շուրջ է մեր զրույցը արվեստաբան, հոգեբանական գիտությունների թեկնածու ԶԱՌԱ ՄԱԼՈՅԱՆԻ հետ:

-Ի՞նչ բացեր կան արվեստի ոլորտում, ո՞րն է հայ արվեստագետի թիվ մեկ խնդիրը:
-Հայաստանում չկա արվեստի շուկա ու չի էլ լինելու, որովհետև արվեստի շուկան հատուկ է մեծ և հարուստ երկրներին: Տարեկան կարող է, ասենք, արձան կանգնեցնելու մեկ-երկու պետական պատվեր լինել: Բայց երկու նախագծով արվեստ չես պահի:
Մեզ մոտ շուկա կա «Վերնիսաժում»: Ի դեպ, այնտեղ կան լավ նկարներ, բայց ընդհանուր մակարդակը ցածր է:
Ինչպե՞ս էր նախկինում՝ Խորհրդային Միությունում: Լինում էր պաշտոնական ցուցահանդես, մշակույթի նախարարությունը գնում էր բոլոր աշխատանքները, և այնպիսի գներով, որ նկարիչը, քանդակագործը կարող էին այդ գումարով մեկ տարի ապրել: Ռուսաստանից պատվիրում էին, ասենք, «500 հատ Լենին», սպորտային թեմայով նկարներ, աշխատավորներին պատկերող նկարներ, հայկական բնանկարներ: Մենք այդ աշխատանքները չէինք տեսնում, դրանք պահվում էին գեղարվեստի ֆոնդում, հետո կարող էին հայտնվել, ասենք, ինչ-որ հյուրանոցում: Խորհրդային տարիներին շուկա չկար, բայց կար մեկ հարուստ գնորդ՝ պետությունը: Իսկ այսօր մեզ մոտ ո՛չ մեկը կա, ո՛չ մյուսը: Կան նկարիչներ, որոնք այս կամ այն ճանապարհով դուրս են գալիս միջազգային շուկա և կարողանում են իրենց նախագծերը, նկարները վաճառել դրսում: Բայց դրա համար ճարպկություն է պետք, կապեր, լեզվի իմացություն: Ավագ սերնդի ներկայացուցիչները, որպես կանոն, չեն տիրապետում այդ եղանակներին, դրա համար նրանց վիճակն ավելի վատ է:
-Դուք նշեցիք ճարպկություն, կապեր, լեզվի իմացություն, իսկ տաղանդը բավարար բաղադրիչ չէ՞ միջազգային ճանաչում ձեռք բերելու համար:
-Ոչ, տաղանդն այսօր կարևոր չէ: Արվեստի գործն ապրանք է: Դուք ինչու՞ եք նախընտրում «Քոլգեյթի» մածուկը մեկ այլ ընկերության մածուկից: Որովհետև դա է գովազդվում: Այսինքն, եթե մեծ կապեր ունեցող արվեստի գործարքառուն (արթ-դիլեր) հանձն է առնում նկարչի գովազդը, վաճառքը, այդ նկարիչը շատ արագ կարող է դառնալ հայտնի ու հարուստ:
-Մեզ մոտ վաճառվու՞մ են նկարներ: Կոլեկցիոներներ ունե՞նք:
-Կան մասնավոր պատկերասրահներ, բացվում են, փակվում, աշխատում են, ունեն իրենց նկարիչները: Կան նաև կոլեկցիոներներ, բայց քիչ են, ներսի գնորդը չի կարող շուկա ձևավորել:
-Այս տեսանկյունից ի՞նչ վիճակում է ժամանակակից փորձարարական արվեստը:
-ժամանակակից արվեստը հիմնականում ապրում է դրամաշնորհներով: Դրանք պատին կախելու համար չեն: Ոչ ոք, ասենք, կոշիկի կույտը տանը չի դնի: Կան հեղինակավոր փառատոներ: ԱՄՆ-ում օգոստոսի վերջին տեղի է ունենում «Burning man» («Այրվող մարդը») ինստալիացիաների կոնցեպտուալ փառատոնը: Ինչու՞ այրվող մարդը, որովհետև վերջում աշխատանքները այրում են: Որպես սկզբունք, այնտեղ ոչինչ չպետք է մնա, անապատը թողնում են նույն տեսքով, ինչպիսին եղել է:
1986 թվականին, երբ նոր էր մեկնարկել փառատոնը, մասնակցում էր 20 արվեստագետ, այս տարի նրանց թիվը հասել է 70 հազարի: Փառատոնն անցկացվում է անապատում, տրամադրվում է միայն տարածք՝ վրան խփելու և ստեղծագործությունը ներկայացնելու համար: Իրենք չունեն դիտող, միայն մասնակիցներ, այդպիսին է սկզբունքը:
-Ի՞նչ է պետք, որ մերոնք էլ մասնակցեն:
-Ցանկություն: Չորս հոգու այցետոմսն արժի 1000 ԱՄՆ դոլար:
-Նկարիչների միությունում կազմակերպվում է տարեկան 40-50 ցուցահանդես: Ի՞նչ է տալիս դա նկարչին:
-Հարստացնում է կենսագրությունը: Բացի այդ, ամեն արվեստագետ կարիք ունի ներկայանալու իր ընկերներին, լսելու նրանց կարծիքը, կարելի է ասել, այդ կերպ ցույց ես տալիս, որ դու խաղի մեջ ես:
-Ի՞նչ կասեք արվեստաբան-ստեղծագործող-արվեստագետ կապի մասին:
-Նկարիչները դժգոհում են, որ արվեստաբաններն իրենց մասին չեն գրում, արվեստաբաներն էլ ասում են՝ ինչու՞ ուժ ու ժամանակ ծախսեմ, երբ ես չեմ վճարվում իմ աշխատանքի համար: Առնվազն ինձ պետք է շատ հետաքրքրեն նկարչի աշխատանքները: Բայց արդեն վաղուց չեմ տեսել այնպիսի ցուցահանդես, որն ինձ կարևոր թվա, հուզի այնպես, որ չեմ կարող չարտահայտվել:
Առավել ևս, որ այսօր արտահայտվել կարող ես ոչ միայն մամուլում, առավել նախընտրելի են սոցիալական հարթակները:
-Իսկ եթե, այնումենայնիվ, լիներ միջավայր, ստեղծագործելու, արտահայտվելու հնարավորություն, արվեստաբանի գնահատականը ի՞նչ կտար արվեստագետին ու հենց արվեստի աշխարհին:
-Նայած թե ով և ինչ է գրում: Լուրջ պրոֆեսիոնալ վերլուծությունը ապահովում է հետադարձ կապ: Բայց, ինչպես ասացի, այդ կապն այսօր խզված է: Այդ հարցը, իհարկե, լուծելի է, եթե ունենանք ֆինանսավորված հարթակ: Մշակույթի նախարարությունը, նկարիչների միությունը պետք է մտածեն այդ ուղղությամբ:
-Գուցե գա ժամանակը, երբ մեզ մո՞տ էլ կձևավորվի արվեստի քաղաքակիրթ ու հարուստ շուկա:
-Չի գա: Ես հոռետես եմ այդ առումով: Դա տեղի է ունենում իմ աչքի առաջ: Մեր ամեն սերունդը նկարում է նախորդից վատ: Ցավով եմ ասում, բայց այսօր Հայաստանում ակադեմիական նկարչությունը մահանում է, իսկ ակադեմիական նկարչությունը նկարել իմանալու վարպետություն է: Այսօր արդեն եկել-դասավանդում է մի սերունդ, որն ինքը այդ գիտելիքը չունի: Ես կարող եմ ասել՝ ինչ է տեղի ունենալու ապագայում: Մենք վերադառնալու ենք ինքնուս, սիրողական մակարդակին, այնպես, ինչպես մինչև խորհրդային կարգերի հաստատումը մենք ունեինք մատների վրա հաշված նկարիչներ, որոնք գնացին ապրեցին, սովորեցին Ռուսաստանում, Եվրոպայում՝ Թադևոսյանը, Սուրենյանցը, այլք: Մեզ մոտ լավագույն դեպքում կլինեն Հովնաթանյանի մակարդակի նկարիչներ, որովհետև ակադեմիական նկարչությունը պահանջում է ավանդույթ, դպրոց և ջանքեր:
-Բայց չէ՞ որ դուք, Ձեր սերնդակիցները դասավանդում եք, կրթում նոր սերնդին:
-Քանի դեռ մեր սերունդը կա, ինչ-որ բան ինչ-որ չափով պահվում է: Բայց սերնդափոխությունը շատ արագ է տեղի ունենում:
-Եթե լինի պետական մոտեցու՞մ...
-Ինչ-որ բան կարելի է փոխել: Գիտեք, ցանկացած պետություն պետք է գաղափարախոսություն ունենա: Խորհրդային Միությունը, օրինակ, լավ էր, թե վատ, խնդիր էր դնում փառաբանելու խորհրդային կարգերը, ի դեպ, փառաբանելու ռեալիստական արվեստով, որ ավելի տեսանելի լիներ: Մեր պետությունն այսօր չունի որևէ գաղափար, խնդիր, պահանջ, որոնք կարող է դնել արվեստագետի առաջ, պարտադրել, հովանավորել, ֆինանսավորել:
-Այդ դեպքում կասեն՝ արվեստագետը պետք է ազատ լինի:
-Ով ուզում է, թող ազատ լինի, բայց պետութունը չի կարող ապրել առանց գաղափարախոսության: Այ, այդ նույն «Burning man»-ին ոչ թե մենք պետք է մտածենք, թե ինչպես գնալ-մասնակցել, այլ պետությունը պետք է ուղարկի, որ հայ արվեստագետները դառնան այդ շուկայի հայտնի ու սպասված մասնակիցը:
-Արվեստասերների մասին չխոսեցինք:
-Արվեստասեր չկա, արվեստասերներն արվեստագետներն են: Ես շատ վաղուց որևէ ցուցահանդեսում, բացի արվեստագետներից, որևէ այլ այցելու չեմ տեսել: Հնարավոր է՝ երաժիշտները կամ դերասանները գան ցուցահանդես, բայց, կոպիտ ասած, տաքսու վարորդը չի գալիս ցուցահանդես:
-Փորձենք ավելի լավատեսական նոտայով ավարտել մեր զրույցը: Ձեր ուսանողների մեջ կա՞ն տաղանդավոր, հեռանկար ունեցող երիտասարդներ:
-Կան: Տասից մեկն ունի հնարավորություն լավ մասնագետ դառնալու, և ես տխրությամբ եմ նայում այդ մեկին, որովհետև շատ վատ եմ պատկերացնում՝ եթե մնա Հայաստանում, ինչպես է իր կյանքը դասավորվելու: Դրսում կա հնարավորություն դառնալու հաջողակ արվեստաբան, արթ-դիլեր: Իրականում արվեստի շուկան շատ հարուստ շուկա է, մենք տեսնում ենք՝ մեկ նկարը հարյուր միլիոնով վաճառվում է: Հարցը պետք է այսպես դրվի՝ ի՞նչ անել, որ այդ ֆինանսներից գոնե մի փոքրիկ առվակ պտտվի մեր կողմը: Դրա համար կա մի եղանակ՝ մենք պետք է մեր արվեստով հետաքրքիր լինենք արվեստի միջազգային շուկայում:


Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2527

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ