Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Մենք չու­նենք այն թն­դա­նոթ­նե­րը, և՛ բա­ռիս լայն, և՛ ուղ­ղա­կի ի­մաս­տով, որ մեր թի­կունքն ա­պա­հով զգանք»

«Մենք չու­նենք այն թն­դա­նոթ­նե­րը, և՛ բա­ռիս լայն, և՛ ուղ­ղա­կի ի­մաս­տով, որ մեր թի­կունքն ա­պա­հով զգանք»
15.11.2019 | 02:28

«Ի­րա­տե­սի» հյու­րը ար­վես­տա­բան ՄԱՐՏԻՆ ՄԻ­ՔԱ­ՅԵ­ԼՅԱՆՆ է:


-Պա­րոն Մի­քա­յե­լյան, Ձեզ հա­ճախ եմ տես­նում Գա­ֆէս­ճեան ար­վես­տի կենտ­րո­նի մի­ջո­ցա­ռում­նե­րի ժա­մա­նակ: Կաս­կա­դը մեր քա­ղա­քի ա­մե­նախ­նամ­ված, ա­մե­նա­գե­ղե­ցիկ հատ­ված­նե­րից մեկն է, սա­կայն միան­շա­նակ չէ մեր մտա­վո­րա­կան­նե­րի վե­րա­բեր­մուն­քը դրա նկատ­մամբ: Ո՞րն է Ձեր՝ ար­վես­տա­բա­նի կար­ծի­քը:
-Կար­ծում եմ՝ այս կենտ­րո­նի ստեղ­ծու­մը կարևոր էր Հա­յաս­տա­նի, Երևա­նի ընդ­հա­նուր մշա­կու­թա­յին մթ­նո­լոր­տի հա­մար: Սկզ­բում, ի­հար­կե, ա­ռանձ­նա­պես ոգևոր­ված չէի: Բո­տե­րո­յի քան­դակ­նե­րը չէի հա­վա­նում: Նա մերկ կնոջ մի մե­ծա­ծա­վալ քան­դակ ու­ներ, ո­րը տե­ղադ­րել էր Փա­րի­զի Ե­լի­սե­յան դաշ­տե­րում՝ դրա հա­մար վճա­րե­լով մի քա­նի մի­լիոն եվ­րո միայն նրա հա­մար, որ իր քան­դա­կը մար­դիկ տես­նեն: Բայց պի­տի ա­սեմ, որ էդ քան­դակ­նե­րը դան­դա­ղո­րեն մեր­վե­ցին մեր քա­ղա­քի հետ, և Կաս­կա­դը դար­ձավ Երևան քա­ղա­քի սի­րե­լի մա­սե­րից մե­կը: Այ­դու­հան­դերձ, էն կա­պույտ հս­կա նյու­թը (չգի­տեմ էլ՝ ինչ նյութ է), որ դր­ված է կա­նաչ­նե­րի մեջ, ես չեմ կա­րո­ղա­նում ըն­դու­նել: Քա­նի որ ինձ հա­մա­րում եմ կար­գին հայ, տաք գույ­նե­րի կողմ­նա­կից, վատ եմ զգում էդ կա­պույտ-կա­նաչ, կա­նաչ-դե­ղին հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րից: Ե­թե գույ­նե­րի էդ­պի­սի հա­մադ­րու­թյուն եք տես­նում նկա­րում, ի­մա­ցեք, որ դրա հե­ղի­նա­կը հայ չէ: Ես ֆա­շիստ չեմ, ցե­ղակ­րոն չեմ, բայց չեմ ըն­դու­նում, որ Կաս­կա­դում կա­նա­չի մեջ դրել են էդ զար­հու­րե­լի կա­պույտ նյու­թը: Մեր հրաշք բա­զալ­տը, մեր հո­ղը, մեր Թա­մա­նյա­նի ար­ձա­նը շատ կարևոր բա­ներ են: Ո­րոշ պսևդո-պոստ­մո­դեռ­նիստ­նե­րի հա­մար ա­սած­ներս կա­րող են ո­րակ­վել որ­պես հե­տամ­նա­ցու­թյուն, բայց դա հե­տամ­նա­ցու­թյուն չէ, դա մենք ենք, մեր ու­նե­ցածն է: Մենք պետք է գնա­հա­տենք դրանք: Մեր Ար­տա­շես Հով­սե­փյա­նը՝ Սի­սիա­նում ծն­ված, շատ լավ զգում էր Հա­յաս­տա­նը, Հա­յաս­տա­նի քա­րը՝ բա­զալ­տը, տու­ֆը: Սրանք չի կա­րե­լի ան­տե­սել: Այն­պես որ, ես շատ ոգևոր­ված չէի սկզ­բում Կաս­կա­դի և Գա­ֆէս­ճեան կենտ­րո­նի գո­յու­թյամբ, բայց երբ հե­տա­գա­յում ծա­նո­թա­ցա թան­գա­րա­նի էքս­պո­զի­ցիա­յին, գոր­ծու­նեու­թյա­նը, տե­սա, թե ինչ տղա­ներ են այն­տեղ աշ­խա­տում (նկա­տի ու­նեմ Վա­հագն Մա­րա­բյա­նին. և Ար­մեն Ե­սա­յա­նին), հաս­կա­ցա, որ շատ ար­ժե­քա­վոր թան­գա­րան ու­նենք՝ ար­ժե­քա­վոր մարդ­կան­ցով: Ա­վե­լին ա­սեմ. երբ տե­սա, թե ինչ­պես են նրանք ցու­ցա­հան­դես բա­ցում, ապ­շե­ցի: Այն­պի­սի ցու­ցա­հան­դես­ներ են բա­ցում, որ­պի­սիք ես եր­բեք, ոչ մի տեղ չեմ տե­սել: Նրանք աշ­խա­տում են ար­տա­սահ­մա­նյան ար­վես­տա­գետ­նե­րի նման: Երբ Մոսկ­վա­յում բաց­վեց հայտ­նի պոպ-ար­տիստ Ռո­բերտ Ռաու­շեն­բեր­գի ցու­ցա­հան­դե­սը մա­նե­ժում, նա­խա­պես ամ­բողջ մա­նե­ժը սպի­տակ ներ­կե­ցին, հե­տո նոր ներ­կա­յաց­րին գոր­ծե­րը: Սա ինձ հա­մար ան­նա­խա­դեպ բան էր: Բայց հե­տո՝ Ջիոտ­տո­յի ցու­ցա­հան­դե­սի ժա­մա­նակ, տե­սա, որ նույնն ա­նում են Գա­ֆէս­ճեա­նում. ցու­ցադ­րու­թյա­նը ներ­դաշ­նակ ներ­կում են սրա­հի պա­տե­րը, ա­մեն ցու­ցա­հան­դե­սի ժա­մա­նակ կա­տա­լոգ են տպագ­րում: Սա հիաց­մուն­քի է ար­ժա­նի: Վս­տահ կա­րող եմ ա­սել, որ, ի դեմս Գա­ֆէս­ճեան ար­վես­տի կենտ­րո­նի, շատ կարևոր մշա­կու­թա­յին մի հաս­տա­տու­թյուն կա Երևա­նում:
-Ե՛վ Գա­ֆէս­ճեան ար­վես­տի կենտ­րո­նի, և՛ Ձեր ղե­կա­վա­րած Ջիոտ­տո­յի թան­գա­րան-ար­վես­տա­նո­ցի, և՛ շատ այլ թան­գա­րան­նե­րի օ­րի­նա­կով կա­րող ենք փաս­տել, որ մեծ աշ­խա­տանք է տար­վում ե­րե­խա­նե­րին թան­գա­րան­նե­րի հետ կա­պե­լու ուղ­ղու­թյամբ: Սա կա­րո՞ղ է շո­շա­փե­լի ար­դյունք տալ՝ մեծ հաշ­վով, ընդ­գծ­ված դեր ու­նե­նալ ա­պա­գա քա­ղա­քա­ցու, մար­դու ձևա­վոր­ման գոր­ծում:
-Կար­ծում եմ՝ դա մի քիչ կա­րող է օգ­նել: Ի­հար­կե, շատ լավ է, որ ե­րե­խա­նե­րը գա­լիս են թան­գա­րան: Օ­րի­նակ՝ կա Գաս­պա­րյան ստու­դիա, ո­րը ղե­կա­վա­րում է Հով­հան­նես Գաս­պա­րյա­նը: Նա և ե­րե­խա­ներն ի­րար հաս­կա­նում են ա­ռանց խոս­քի: Ե­րե­խա­նե­րը շատ հե­տաքր­քիր են, չկա մե­կը, որ ան­հե­տաքր­քիր նկա­րի: Բայց ինքս չեմ կա­րող պար­ծե­նալ ե­րե­խա­նե­րի հետ ու­նե­ցած իմ կա­պե­րով, ո­րով­հետև ինձ հա­մար ե­րե­խա­նե­րի հետ աշ­խա­տանքն այն­քան էլ հեշտ բնա­գա­վառ չէ: Չեմ սի­րում մի­ջամ­տել նրանց նկար­չու­թյա­նը. այս­քա­նով ես ե­րե­խա­նե­րի բա­րե­կամն եմ: Բայց թե հետ­ներն ինչ պի­տի խո­սեմ, ինչ­պես պի­տի տա­նեմ ու­սում­նա­կան պրո­ցե­սը, այն­քան էլ լավ չեմ պատ­կե­րաց­նում, թեև ման­կա­կան նկար­չա­կան դպ­րո­ցում ինչ-որ ժա­մա­նակ դաս եմ տվել: Ի­հար­կե, ես միշտ ող­ջու­նում եմ, երբ տես­նում եմ, որ թան­գա­րան­ներն աշ­խա­տում են ե­րե­խա­նե­րի հետ: Մեր դու­ռը միշտ ե­րե­խա­նե­րի հա­մար բաց է:

-Մար­զա­յին նկա­րիչ­նե­րը, ի տար­բե­րու­թյուն երևա­նաբ­նակ­նե­րի, բա­վա­րար ու­շադ­րու­թյան չեն ար­ժա­նա­նում, չե՞ք կար­ծում, որ սա ար­դա­րա­ցի չէ:
-Դժ­բախ­տա­բար, ես մար­զում աշ­խա­տել եմ ե­րեք ա­միս ըն­դա­մե­նը՝ այն ժա­մա­նակ Ա­զիզ­բե­կո­վի շր­ջա­նի (հի­մա՝ Վայ­քի) պաշ­տո­նա­թեր­թում, որ կոչ­վում էր «Ջեր­մուկ»: Ինքս էլ մար­զից եմ, ա­վե­լին՝ Հա­յաս­տա­նից դուրս՝ Ջա­վախ­քում եմ ծն­վել և գի­տեմ, թե ինչ­քան կարևոր է մար­զում ապ­րող մար­դու հան­դեպ ու­շադ­րու­թյու­նը: Իմ փոր­ձա­ռու­թյամբ մի զար­մա­նա­լի եզ­րա­հան­գում եմ ա­րել. որ­տեղ մեր բնու­թյու­նը փար­թամ է, որ­տեղ կյանքն ա­վե­լի բա­րե­կե­ցիկ է, այն­տեղ մար­դիկ ա­ռանձ­նա­պես գույն չեն զգում: Նկա­րիչ­նե­րը հիմ­նա­կա­նում ծն­վում են վառ­ված հո­ղի վրա: Օ­րի­նակ՝ Շի­րա­կի դաշ­տա­վայ­րը ծնում է գույ­նի վար­պետ­ներ: Այդ­տեղ մար­դու ձեռ­քերն ինք­նըս­տին­քյան աշ­խա­տում են, աչ­քը տես­նում է, մի բան ու­զում է ստեղ­ծել:
-Այ­սինքն՝ բնաշ­խար­հի աղ­քա­տու­թյու­նը փոր­ձում է լրաց­նել իր ստեղ­ծա­գոր­ծած գույ­նե­րով ու պատ­կեր­նե­րո՞վ:
-Չգի­տեմ էլ, թե ին­չու է էդ­պես: Բայց հաս­տատ ոչ մի հո­ղի վրա չի կա­րող ծն­վել Ա­շոտ Հով­հան­նի­սյան՝ Դեղձ, Մի­նաս Ա­վե­տի­սյան, Մար­տին Պետ­րո­սյան (ծն­վել է Սպի­տա­կի Ծաղ­կա­շեն գյու­ղում), Ա­լեք Կա­րա­պե­տյան (ծն­վել է Ա­պա­րա­նում. ի դեպ, Ֆեր­դի­նանդ Մա­նու­կյա­նի վկա­յու­թյամբ՝ նա իր ժա­մա­նա­կի նկա­րիչ­նե­րից ա­մե­նա­տա­ղան­դա­վորն էր): Վրույր Գալս­տյա­նը, Ալ­բերտ Պար­սա­մյա­նը ծն­վել են Երևա­նում և բո­լո­րո­վին նման չեն նա­խորդ թվարկ­ված­նե­րին: Գե­ղե­ցիկ բնու­թյան մեջ նկա­րի­չը կար­ծես խեղ­ճա­ցած է լի­նում, այդ փար­թա­մու­թյան մեջ ինքն ի­րեն դրսևո­րել չի կա­րո­ղա­նում:

-Ար­վես­տա­գե­տը գտն­վում է սո­ցիու­մի մեջ: Սա օգ­նու՞մ է, թե՞ խան­գա­րում ներ­քին ներ­դաշ­նա­կու­թյա­նը:
-Սո­ցիու­մը չա­փա­զանց կարևոր է ար­վես­տա­գե­տի հա­մար, մտա­ծող մար­դու հա­մար: Եվ ե­թե սո­ցիու­մը նրան չի օգ­նում, գո­նե չպի­տի խան­գա­րի: Նո­րից գա­լիս ենք մեզ ծա­նոթ թվա­բա­նու­թյա­նը. դրա հա­մար անհ­րա­ժեշտ է ու­նե­նալ հա­սա­րա­կու­թյան անվ­տան­գու­թյու­նը, զար­գա­ցումն ա­պա­հո­վող պե­տու­թյուն:
-ՈՒ­նե՞նք:
-Էդ պե­տու­թյու­նը մենք բո­լորս ու­զում ենք ու­նե­նալ, բայց դեռ չի ստաց­վում: Եվ ա­մե­նից կարևո­րը. մենք չու­նենք այն թն­դա­նոթ­նե­րը, և՛ բա­ռիս լայն, և՛ ուղ­ղա­կի ի­մաս­տով, որ մեր թի­կունքն ա­պա­հով զգանք: Մենք ու­նենք շատ հե­տաքր­քիր մար­դիկ, ո­րոնք կա­րող են գնալ «ա­ռաջ­նա­գիծ», որ­տեղ ի­րենց սրերն են չա­փում աշ­խար­հի մե­ծա­գույն հոգևոր դեմ­քե­րը: Օ­րի­նակ՝ մեր Կա­րեն Սվա­սյանն այդ գծի վրա է, բայց նրա հետևում չկա թի­կուն­քը պա­հող այդ թն­դա­նո­թը: Եվ ինքն ար­դեն սո­վո­րել է էդ թա­փա­ռա­կան կյան­քին ու կար­ծես ու­րիշ բա­նի կա­րիք էլ չու­նի: Բայց դա շատ տխուր է, դա լավ չէ: Այ­նինչ մեր պե­տու­թյու­նը պետք է նրա թի­կուն­քին ա­մուր կանգ­ներ: Ջի­վա­նին ա­սում է. «Եր­կիրն իր ու­սյալ զա­վա­կին է փայ­փա­յում մոր պես»: Ար­դեն հա­զար, եր­կու հա­զար և ե­րեք հա­զար տա­րի մեր եր­կի­րը չի փայ­փա­յում իր ու­սյալ զա­վակ­նե­րին: Իսկ ե­թե եր­կի­րը փայ­փա­յեր իր ու­սյալ զա­վա­կին, ոչ միայն զա­վա­կը կու­ժե­ղա­նար, այլև եր­կի­րը:
-Մենք շատ սի­րում ենք հպար­տա­նալ դր­սում կա­յա­ցած հա­յե­րով: Այս դեպ­քում նույն եր­կի­րը չէ՞: Գու­ցե այս դեպ­քում թի­կունք պա­հե­լու, պա­տաս­խա­նատ­վու­թյուն կրե­լու անհ­րա­ժեշ­տու­թյու­նը չկա, այդ պատ­ճա­ռո՞վ ենք լիա­սիրտ փա­ռա­բա­նում ու ի ցույց դնում:
-Դրանք հիմ­նա­կա­նում այն­պի­սի մար­դիկ են, որ մեր հա­սա­րա­կու­թյան, մեր երկ­րի կա­րի­քը չու­նեն, հա­մա­րյա կապ էլ չու­նեն Հա­յաս­տա­նի հետ: Մար­դը պի­տի սի­րի եր­կի­րը, պի­տի պա­տաս­խա­նատ­վու­թյուն զգա նրա նկատ­մամբ, որ մենք ա­կանջ դնենք նրա խոս­քին, ու­զե­նանք ի­մա­նալ, թե ինչ է ա­սում: Ե­թե այդ­պես չէ, նա ինձ չի հե­տաք­րք­րում: Թե ինչ կխո­սի ավ­տո­բու­սի կամ սա­վառ­նա­կի մի­ջի ժո­ղո­վուր­դը նրա մա­սին, մենք դրա­նով չպի­տի հե­տաքր­քր­վենք:
-Ձեր ֆեյս­բու­քյան է­ջում մի այս­պի­սի գրա­ռում կա. «Դրախ­տին հաս­նում են նրանք, ո­րոնք չեն լքում յու­րա­յին­նե­րին»: Հա­յի տե­սա­կը դրախ­տին հաս­նող­նե­րի թվին կա­րե­լի՞ է դա­սել:
-Իմ հա­մակ­րած հա­յերն այդ տե­սա­կից են: Օ­րի­նակ՝ Սպար­տակ Կն­դեղ­ցյան, Ար­տո Չաք­մաք­չյան, Կա­րո Չա­լի­կյան, Կլոդ Մու­թա­ֆյան, Ա­լեք Կա­րա­պե­տյան, ու­րիշ­ներ: Նրանք չեն ու­նե­ցել հա­յու­թյու­նից ինչ-որ բան ստա­նա­լու պա­հանջ, նե­ղա­ցած չեն ե­ղել, որ ի­րենց չեն գնա­հա­տում: Նրանք հա­մեստ մար­դիկ են:

-Մենք ան­վեր­ջա­նա­լի ան­ցու­մա­յին վի­ճա­կի մեջ ենք ապ­րում: Ի՞նչ կար­ծիք ու­նեք այս ա­ռու­մով:
-Ես ոչ մի կու­սակ­ցու­թյան ան­դամ չեմ ե­ղել, նե­րա­ռյալ ԽՄԿԿ-ն: Չեմ պատ­րաստ­վում ոչ մի կու­սակ­ցու­թյան գո­վել կամ փնո­վել: Այն տպա­վո­րու­թյունն ու­նեմ, որ մենք քնած էինք լե­թար­գիա­կան քնով ե­րե­սուն տա­րի և արթ­նա­ցանք մի ինչ-որ հա­ճե­լի վի­ճա­կի մեջ: Բայց թե հի­մա ինչ պետք է ա­նենք, դրա մա­սին մտա­ծե­լու շր­ջանն է: Ես դեռևս ոչ մի բան չեմ հաս­կա­նում: Չգի­տեմ՝ ուր պի­տի գնանք, ինչ պի­տի ա­նենք: Զգում եմ, որ ինչ-որ մե­կը մեզ մի կողմ է քա­շում, մեկ ու­րի­շը խան­գա­րում է: Չեմ կա­րող ա­սել՝ ինչն ին­չոց է, ուր ենք հայ­տն­վել: Տն­տե­սա­գետ­նե­րը, քա­ղա­քա­գետ­նե­րը կա­սեն՝ այս վի­ճակն ան­ցու­մա­յին է, թե ինչ է: Չգի­տեմ՝ ինչ վի­ճակ է, բայց գի­տեմ, որ մենք բո­լորս պետք է աշ­խա­տենք: Այն մար­դիկ, ո­րոնք կան իմ տե­սա­դաշ­տում, ո­րոնք հե­տաքր­քր­ված են Հա­յաս­տա­նի զար­գա­ցու­մով, Հա­յաս­տա­նի ա­ռա­ջըն­թա­ցով, մեծ ճիգ ու ջանք են թա­փում, բայց թե ուր կհաս­նենք, չեմ կա­րող ա­սել:


Զրույ­ցը վա­րեց
Կա­րի­նե ՌԱ­ՖԱ­ՅԵ­ԼՅԱ­ՆԸ

Դիտվել է՝ 4892

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ