Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Վահ­րամ Գայ­ֆեճ­յան. մայ­րա­քա­ղա­քա­յին նկա­րի­չը գյու­ղա­քա­ղա­քից

Վահ­րամ Գայ­ֆեճ­յան. մայ­րա­քա­ղա­քա­յին նկա­րի­չը գյու­ղա­քա­ղա­քից
21.07.2020 | 15:22

«Նրան, ի ծնե, Մու­սան մկր­տել էր նկա­րիչ...
Գայ­ֆեճ­յա­նը խո­րա­ցավ իր միկ­րոկ­յան­քի մեջ և ստեղ­ծեց մի շարք նկար­չա­կան, թե­պետ և մանր, բայց գո­հար­ներ, երա­զա­կան պա­րա­հան­դես­նե­րի մի ամ­բողջ շարք, որոնց գույ­նե­րի հրա­վա­ռու­թյու­նը և երևակա­յա­կան շքե­ղու­թյու­նը մինչև այ­սօր շլաց­նում են դի­տո­ղին։ Գայ­ֆեճ­յա­նից ոչ մի­այն սո­վո­րում էին գե­ղան­կար­չու­թյուն, այլև խո­սե­լու կուլ­տու­րա, ազ­նիվ ու վեհ զգա­ցում­ներ...»։

Եր­վանդ ՔՈ­ՉԱՐ
«Ես և դուք»

ՀԱՅՏ­ՆՈՒ­ԹՅՈՒՆ ԳՈ­ԼՈ­ՎԻՆ­ՅԱՆ ՊՈ­ՂՈ­ՏԱ­ՅՈՒՄ
Թիֆ­լի­սի Կա­դետ­նե­րի դպ­րո­ցի դի­մաց էր գտն­վում Միլ­լով­ եղ­բայր­նե­րի նո­րա­բաց ապա­կու վա­ճա­ռա­տու­նը։ 1917-ի փետր­վա­րին այս­տեղ ան­նա­խա­դեպ եռու­զեռ էր, բաց­վել էր հայ կեր­պար­վես­տա­գետ­նե­րի մի­ու­թյան անդ­րա­նիկ ցու­ցա­հան­դե­սը, Եղիշ­ե Թադևոս­յա­նի ղե­կա­վա­րու­թյամբ։ Դահ­լի­ճը լի էր ծա­ղիկ­նե­րով, որոնց թունդ բույրն առանձ­նա­հա­տուկ շուք էր հա­ղոր­դում ցու­ցա­հան­դե­սին, նվա­գում էր լա­րա­յին քառ­յա­կը, ան­նա­խա­դեպ մի բան Թիֆ­լի­սի գե­ղար­վես­տա­կան կյան­քում։ Ցու­ցադ­րու­թյու­նը շքեղ էր և՛ որա­կով, և՛ քա­նա­կով։ Հի­սուն հայ նկա­րիչ­նե­րի և ճար­տա­րա­պետ­նե­րի 350 աշ­խա­տանք էր ներ­կա­յաց­ված, որոնք ապ­րում և արա­րում էին Փա­րի­զում և Լոն­դո­նում, Մոսկ­վա­յում և Պե­տեր­բուր­գում, Թիֆ­լի­սում և Ախալց­խա­յում, Նոր Նա­խիջևանում և Էջ­մի­ած­նում։ Պատ­վա­վոր հյու­րե­րի կար­գա­վի­ճա­կով էին նկա­րա­հան­դե­սը ամ­բող­ջաց­նում լայ­նո­րեն ճա­նաչ­ված Վ. Պո­լե­նո­վի, Վ. Բո­րի­սով-­Մու­սա­տո­վի, Ա. Գո­լո­վի­նի, Ն. Բե­բու­տո­վա­յի, Լ. Գու­դի­աշ­վի­լու և Մ. Թո­ի­ձե­ի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րը։ 28 օր­վա ըն­թաց­քում ցու­ցա­հան­դես այ­ցե­լեց 15 հա­զար ար­վես­տա­սեր, և գն­վեց 18 հա­զար ռուբ­լու նկար։ Ե՛վ այ­ցե­լու­նե­րի քա­նա­կով, և՛ ձեռք բեր­ված ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի գու­մա­րի չա­փով ցու­ցա­հան­դեսն ան­նա­խա­դեպ էր։ Պատ­վա­վոր այ­ցե­լու­նե­րի թվում էր զո­րա­վար Անդ­րա­նի­կը։ Ցու­ցա­հան­դե­սի կազ­մա­կեր­պիչ­նե­րից էր Ստե­փան Թար­յա­նը, որի ան­տիպ հուշ­ե­րում նկա­րագր­ված է զո­րա­վա­րի այ­ցը. «Լավ եմ հիշ­ում մեր ցու­ցա­հան­դես հա­ճախ այ­ցե­լող Անդ­րա­նի­կին, նրա գու­նատ, ծա­ղիկ հի­վան­դու­թյամբ մի քիչ խա­թար­ված դեմ­քը, եր­կար բե­ղե­րով։ Քա­ղա­քա­ցի­ա­կան կոստ­յու­մով էր, գլ­խարկ էր դրել, ձեռ­քին ձեռ­նա­փայտ կար։ Նա դան­դաղ քայ­լում էր դահ­լիճ­նե­րում, նրա շար­ժում­ներն աչ­քի էին ընկ­նում զար­մա­նա­լի սա­հու­նու­թյամբ»։ Ի դեպ, ցու­ցադր­վում էր Հա­կոբ Գյուրջ­յա­նի քան­դա­կած զո­րա­վար Անդ­րա­նի­կի գիպ­սե դի­մա­քան­դա­կը։
Այս պատ­մա­կան ցու­ցա­հան­դե­սը վա­ղա­ժամ ընդ­հատ­վեց։ Ռու­սա­կան կայս­րու­թյու­նում մո­լեգ­նում էր Փետր­վար­յան հե­ղա­փո­խու­թյու­նը…

«ՅԱ­ՍԱ­ՄԱՆ­ՆԵ­ՐԻ» ԿԱ­ԽԱՐ­ԴԱՆ­ՔԸ
Հուշ­եր ցու­ցա­հան­դե­սից. Եր­վանդ Քո­չար. «1917 թվին Թիֆ­լի­սում բաց­վեց հայ ար­վես­տա­գետ­նե­րի առա­ջին ցու­ցա­հան­դե­սը, որ­տեղ Գայ­ֆեճ­յա­նի «Յա­սա­ման­նե­րը», մեծ ֆու­րոր հա­նեց։ Հիշ­ում եմ, թե ինչ­պես Եղիշ­ե Թադևոս­յա­նը, իր ինք­նա­տիպ վե­րար­կուն հա­գին, նույն­չափ նշա­նա­վոր ձեռ­նա­փայ­տը թխկթխ­կաց­նե­լով, դահ­լիճ էր վա­զում Միլ­լո­վի ըն­դար­ձակ սրահ­նե­րում և գյուտ արա­ծի պես, ավե­տի­սի նման հա­ղոր­դում էր հայ ար­վես­տում Գայ­ֆեճ­յա­նի «Յա­սա­ման­նե­րի» հրաշք երևույ­թի մա­սին։ Թադևոս­յա­նը մեզ` երի­տա­սարդ սկս­նակ նկա­րիչ­նե­րիս (Մ. Մազ­ման­յան, Կ. Հա­լաբ­յան, Լ. Աս­լա­մազ­յան, Մ. Մար­գար­յան, Ի. Կա­րա­լով և ու­րիշ­ներ), հի­աց­մուն­քով բա­ցատ­րու­թյուն­ներ էր տա­լիս, հոր­դո­րում էր օգտ­վել նրա գե­ղան­կար­չա­կան նուրբ ճաշ­ա­կից... Ով հիշ­ում է 1917 թ. այդ ցու­ցա­հան­դե­սը, չի կա­րող մո­ռա­նալ Գայ­ֆեճ­յա­նին...»։

Գի­տակ մար­դիկ հա­մոզ­ված են, որ Օսիպ Ման­դելշ­տա­մի «Իմպ­րե­սի­ո­նիզմ» բա­նաս­տեղ­ծու­թյու­նը գր­վել է հենց «Յա­սա­ման­նե­րի» տպա­վո­րու­թյամբ։ Նույն մար­դիկ հա­վաս­տի­աց­նում են, որ եր­կար տա­րի­ներ «Յա­սա­ման­նե­րը» «հայ­կա­կան իմպ­րե­սի­ո­նիզ­մի» գլ­խա­վոր խա­ղա­քարտն էր։
«Մա­հից մի քա­նի օր առաջ նա խնդ­րեց իրեն հասց­նել յա­սա­մա­նի ծաղիկ­ներ... Աշ­ուն էր, քա­մին էր սու­լում, մեր­կա­ցել էին այ­գի­նե­րը։ Իսկ մեզ ժպ­տում էր նրա կա­խար­դա­կան «Յա­սա­ման­նե­րը», միշտ բու­րա­վետ և միշտ գե­րիչ, լի սի­րով հան­դեպ մար­դը, բնու­թյու­նը, կյան­քը»,- հիշ­ում է 1952-1967 թթ. Հա­յաս­տա­նի նկա­րիչ­նե­րի մի­ու­թյան նա­խա­գահ Ռու­բեն Պար­սամ­յա­նը։
Ճա­նաչ­ված գե­ղան­կա­րիչ և ար­վես­տա­բան Նի­կո­լայ Քո­թանջ­յա­նի կար­ծի­քով հայ սկս­նակ նկա­րիչ­նե­րի մի քա­նի սե­րունդ­նե­րի հա­մար այդ նկա­րի գու­նա­յին ներ­դաշ­նա­կու­թյան գե­ղեց­կու­թյու­նը, գու­նեղ ֆակ­տու­րա­յի ապ­շե­ցու­ցիչ կեն­դա­նու­թյու­նը և գե­ղան­կար­չա­կան լար­ման ան­մի­ջա­կան վե­րար­տադ­րու­թյու­նը այն դա­սե­րից էին, որոնցով նրանք ըն­կա­լում էին գե­ղան­կար­չու­թյան Մեծ ար­վես­տը։
«Յա­սա­մանն» ար­ժա­նա­ցել է հայ կեր­պար­վես­տի այլ նշա­նա­վոր­նե­րի, ի մաս­նա­վո­րի, Հեն­րիկ Իգի­թյա­նի մաս­նա­գի­տա­կան խոր­քա­յին դր­վա­տան­քին։ Սա­կայն թույլ տվեք բա­վա­րար­վել աս­վա­ծով և «Յա­սա­ման­նե­րի» ցայ­տուն նկա­րա­գի­րը սրտ­նե­րումս կրե­լով` ան­ծա­նոթ ըն­թեր­ցո­ղին ներ­կա­յաց­նենք Վահ­րամ Գայ­ֆեճ­յա­նին, նախ որ­պես հո­ղե­ղեն արա­րածի, պար­զե­լու հա­մար նրա հրե­ղեն հե­տա­գի­ծը։

ՆԱ` ԱՐ­ՎԵՍ­ՏԻ ԳՈՐԾ
Ինչ­պես Վարդ­գես Սու­րեն­յան­ցը, ինչ­պես Էդ­գար Շա­հի­նը, ինչ­պես որ Գե­որ­գի Յա­կու­լո­վը (հե­տա­գա­յում նաև Վա­րու­ժան Վար­դան­յա­նը), տի­ար Գայ­ֆեճ­յա­նը գե­ղան­կար­չա­կան ար­տիս­տա­կա­նու­թյան նմուշ էր։ Նա իր կրթ­վա­ծու­թյամբ և նե­րաշ­խար­հի գու­նեղ հարս­տու­թյամբ ինք­նին ար­վես­տի գործ էր։ Զար­մա­նա­լու ոչինչ չկա. գյու­ղա­քա­ղաք Ախալ­ցխա­յի հա­յու­թյու­նը ներ­գաղ­թել էր Կա­րի­նից, և մի՞­թե Գայ­ֆեճ­յա­նը մայ­րա­քա­ղա­քա­յին նկա­րիչ չէր, մի՞­թե նա իր գե­նե­տիկ հուշ­ե­րում չէր սո­վո­րել Անի մայ­րա­քա­ղա­քի դպիր­նե­րի մոտ և մի՞­թե չէր աշ­ա­կեր­տել Թո­րոս Ռոս­լի­նին` Հռոմկ­լա­յի դղ­յակ­նե­րում։ Ամե­նուր նա առա­ջա­դեմ գե­ղան­կար­չա­կան հո­սանք­նե­րի առաջ­նա­դա­սում էր, առանց առաջ­նոր­դու­թյան որևէ հա­վակ­նու­թյան, ուղ­ղա­կի Վահ­րա­մը նո­րարար էր, տե­ղում չէր դո­փում, առաջ էր քայ­լում ժա­մա­նա­կի առա­ջա­վոր հո­սանք­նե­րին հա­մըն­թաց` դեռևս արևել­յան լե­զու­նե­րի Լա­զար­յան ինս­տի­տու­տի գիմ­նա­զի­ա­յում։ Իսկ ժա­մա­նա­կը պա­տա­նուն մղեց դե­պի նշ­յալ ինս­տի­տու­տի գե­ղար­վես­տա­կան խմ­բակ, ուր սո­վո­րում է Սեր­գեյ Սու­դեյ­կի­նի և Գե­որ­գի Յա­կու­լո­վի հետ։ 1899-1901 թթ. ու­սա­նո­ղա­կան ամ­սա­թերթ է հրա­տա­րա­կվում, որի կն­քա­հայ­րերն էին Վա­հան Տեր­յանն ու Վահ­րամ Գայ­ֆեճ­յա­նը։ Գե­ղան­կար­չու­թյան նկատ­մամբ սե­րը դառ­նում է կյան­քի ու­ղե­նիշ, Գայ­ֆեճ­յա­նը մաս­նա­վոր դա­սեր է առ­նում ճա­նաչ­ված «передвижник» Բո­գա­տո­վի մոտ, ներ­կա­յա­ցում­ներ է ձևավո­րում ու­սա­նո­ղա­կան թատ­րո­նում։ Ի դեպ, վա­րա­գույ­րի վրա Արա­րատ լեռն էր պատ­կեր­ված, լե­ռան հա­մա­պատ­կե­րում էլ` ուղ­տե­րի քա­րա­վա­նը։

Գե­ղան­կար­չու­թյան հան­դեպ սե­րը, այո՛, կյան­քի ու­ղե­նիշ էր, բայց և այն­պես Լա­զար­յան ինս­տի­տուտն ավար­տե­լով ակա­մա շեղ­վում է ու­ղե­նիշ­ից, ըն­դուն­վե­լով Մոսկ­վա­յի հա­մալ­սա­րա­նի բժշ­կա­կան ֆա­կուլ­տետ։ Ըն­դուն­վում է հոր պար­տադ­րան­քով։ Եր­րորդ կուր­սը անա­վարտ թող­նե­լով (նրա հա­մար ան­տա­նե­լի էին դի­ա­կազն­նում­նե­րը), փո­խադր­վում է նույն հա­մալ­սա­րա­նի իրա­վա­բա­նա­կան բա­ժին, որն էլ ավար­տում է 1909-ին։ Բայց չէ՞ որ կեր­պար­վեստն էր նրա հա­վա­տո հան­գա­նա­կը։ Եվ ահա նույն 1909-ին լույս աշ­խարհ է գա­լիս Գայ­ֆեճ­յա­նի մյուս գլուխ­գոր­ծո­ցը` «Սա­լո­մեն», Վա­հան Տեր­յա­նի առա­ջար­կով։

Մոսկ­վա­յում նրա ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան կյան­քը բուռն ու հա­գե­ցած էր։ Ի մաս­նա­վո­րի դե­կո­րա­տոր է աշ­խա­տում Կայս­րա­կան Մեծ թատ­րո­նում։ Բայց 1911-ի վեր­ջում թող­նում է Մոսկ­վան և ճա­նա­պարհ բռ­նում դե­պի հայ­րե­նի եզերք, դե­պի զար­դա­նախշ կար­պետ հի­շեց­նող Ախալց­խա։ Այն շուրջ 20 հա­զար բնա­կիչ ու­ներ, բայց չու­ներ էլեկտ­րա­կա­նու­թյուն, ռա­դի­ո, հե­ռու էր եր­կա­թու­ղուց և, առ­հա­սա­րակ, մշա­կու­թա­յին կյան­քից։ Գայ­ֆեճ­յանն իր հետ հայ­րե­նիք բե­րեց մայ­րա­քա­ղա­քա­յին մշա­կույ­թի ոգին և շուն­չը, գե­ղար­վես­տա­կան ամ­սագ­րեր, գրա­կա­նու­թյուն, ձայ­նաս­կա­վա­ռակ­ներ, և գյու­ղա­քա­ղա­քը ինք­նին քա­ղա­քակրթ­վեց։
«Նա, ինչ­պես լույ­սի շո­ղը մթու­թյան մեջ, լու­սա­վո­րեց ինձ և իմ ըն­կեր­նե­րին։ Վահ­րամ Նի­կի­տի­չի տու­նը ինձ հա­մար դար­ձավ մշա­կույ­թի օջախ, թան­գա­րան, դպ­րոց, իսկ Գայ­ֆեճ­յանը` իմ Մեծ ու­սու­ցի­չը»,- գրել է նրա զար­միկն ու սա­նը` նկա­րիչ Լետ­կա­րը։

Գե­ղան­կար­չա­կան հայտ­նու­թյուն­նե­րի օա­զի­սը Գո­գե­նի հա­մար Օվկիա­նի­ան էր, Պ. Կուզ­նե­ցո­վի հա­մար` ղրղ­զա­կան տա­փաս­տան­նե­րը, Սար­յա­նի հա­մար Մեր­ձա­վոր Արևել­քը։ Վահ­րամ Գայ­ֆեճ­յա­նի օա­զի­սը Ախալց­խան էր։

ԲԵՐ­ՏԱ ՔԱՄ­ՅՈՒ` ՆԿԱՐ­ՉԻ ՎԱ­ՂԱՆ­ՑՈՒԿ ՄՈՒ­ՍԱՆ
Բնան­կա­րե­լիս Գայ­ֆեճ­յա­նը ճա­կա­տագ­րի քմա­հա­ճու­թյամբ և պա­տա­հա­բար հան­դի­պում է Փա­րի­զից ժա­մա­նած նկա­րչուհի Բեր­տա Քամ­յու­ին, որը եվ­րո­պա­կան ճա­նա­չում վա­յե­լող Աբաս­թու­մա­նի լեռ­նա­յին առող­ջա­րա­նում բու­ժում էր թո­քե­րը։ Կարճ ժա­մա­նակ անց Փա­րի­զի դուստ­րը հար­սա­նե­կան քո­ղը գլ­խին ներս մտավ տեր Մկր­տիչ Գայ­ֆեճ­յա­նի տուն։ Գայ­ֆեճ­յա­նի հայ­րը` տեր Մկր­տի­չը, քա­հա­նա էր, դա­սա­վան­դում էր հա­յոց լե­զու և գրա­կա­նու­թյուն։ Կարճ ժա­մա­նակ անց 1914-ին Բեր­տա Քամ­յուն վե­րա­դառ­նում է Ֆրան­սի­ա, հա­րա­զատ­նե­րին այ­ցե­լու­թյան։ Եվ կա­լան­վում է հայ­րե­նի­քում. Առա­ջին աշ­խա­րհա­մար­տը բա­ժա­նեց նո­րաս­տեղծ ըն­տա­նի­քը։ Ռու­սա­կան հե­ղա­փո­խու­թյու­նը լրաց­րեց մնա­ցա­ծը, Փա­րի­զից Ախալց­խա փակ էին բո­լոր ճա­նա­պարհ­նե­րը, բաց էր մի­այն չմա­րող կա­րո­տի ճամ­փան։
Վահ­րամ Գայ­ֆեճ­յա­նը երկ­րորդ ան­գամ ամուս­նա­ցավ 15 տա­րի անց։ Նրա սե­ղա­նին Բեր­տա­յի դի­ման­կար­ներն էին, կա­տար­ված գու­աշ­ով։ Նկար­նե­րից մե­կը կոչ­վում է «Կար անե­լիս», կա­տար­ված 1915-ին։
Տա­րի­ներ անց նկա­րի­չը տե­ղե­կա­նում է, որ Բեր­տա Քամ­յուն որ­դեգ­րել է մի հայ գաղ­թա­կան աղջ­կա։

«ԱՐ­ԾԱ­ԹԵ ԴԱ­ՐԻ» ՆԿԱ­ՐԻ­ՉԸ
Վահ­րամ Գայ­ֆեճ­յան կեր­պար­վես­տա­գե­տը, ան­կաս­կած, լու­սաստղ է 20-րդ դա­րի, գու­ցե առ­հա­սա­րակ հայ կեր­պար­վես­տի պատ­մու­թյան հա­մաս­տե­ղու­թյու­նում։ ՈՒ մի՞­թե ժա­մա­նա­կը չէ երկ­րով մեկ մի բա­ցօ­թյա պատ­կե­րաս­րահ բա­ցելու և, ի թիվս Կո­ջո­յա­նի ու Կա­լեն­ցի, Մի­նա­սի, Սի­րուն Հրա­չի և մյուս­նե­րի, տե­սա­նե­լի վա­հա­նակ­նե­րի վրա ներ­կա­յաց­նել Վահ­րամ Գայ­ֆեճ­յա­նի «Յա­սա­ման» և «Սա­լո­մե» գոր­ծե­րը։ Նա հայ կեր­պար­վես­տի «Ար­ծա­թե դա­րի» վար­պետ­նե­րից է, դար, որը շո­ղա­փայլ անուն­ներ է նվի­րել հայ, նաև հա­մաշ­խար­հա­յին կեր­պար­վես­տին։

Վրեժ ԱՌԱ­ՔԱԼ­ՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
  • «Յասաման»
  • «Կար անելիս»
  • «Սալոմե»
Դիտվել է՝ 10002

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ