Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Դա­տա­պար­տում ենք Ադր­բե­ջա­նի և Թուր­քիա­յի կող­մից Ար­ցա­խում ի­րա­կա­նաց­վող ռազ­մա­կան ագ­րե­սիան

Դա­տա­պար­տում ենք Ադր­բե­ջա­նի և Թուր­քիա­յի կող­մից Ար­ցա­խում ի­րա­կա­նաց­վող ռազ­մա­կան ագ­րե­սիան
09.10.2020 | 01:23

Մի­ջազ­գա­յին հան­րու­թյան հա­մար պարզ է, որ 2020 թվի սեպ­տեմ­բե­րի 27-ի վաղ ա­ռա­վո­տյան Ար­ցա­խի դեմ Թուր­քիա­յի և Ադր­բե­ջա­նի սան­ձա­զեր­ծած պա­տե­րազ­մը ռե­սուրս­նե­րի կամ տա­րածք­նե­րի հա­մար մղ­վող սո­վո­րա­կան պա­տե­րազմ չէ: Թուր­քիա­յի ան­մի­ջա­կան մաս­նակ­ցու­թյու­նը ար­դեն վկա­յում է, որ խոս­քը հա­յե­րի ցե­ղաս­պա­նու­թյան շա­րու­նա­կու­թյան մա­սին է: Պա­տե­րազ­մը սկս­վեց ուխ­տադ­րուժ կեր­պով` ա­ռանց պա­տե­րազմ հայ­տա­րա­րե­լու և խա­ղաղ բնակ­չու­թյա­նը ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի գո­տուց հե­ռա­նա­լու ժա­մա­նակ ու հնա­րա­վո­րու­թյուն տա­լու: Սա ռազ­մա­կան հան­ցա­գոր­ծու­թյուն է, ո­րի հա­մար Թուր­քիան ու Ադր­բե­ջա­նը դեռևս պա­տաս­խան են տա­լու, կանգ­նե­լու են ՄԱԿ-ի Հաա­գա­յի մի­ջազ­գա­յին դա­տա­րա­նի ա­ռաջ:
Պա­տե­րազմ­նե­րը ևս ու­նեն ի­րենց հս­տակ կա­նոն­նե­րը, որ­տեղ հաշ­վի են առն­վում խա­ղաղ բնակ­չու­թյան անվ­տան­գու­թյունն ա­պա­հո­վե­լու պա­հանջ­նե­րը: Այս պա­տե­րազ­մի նպա­տա­կը հենց խա­ղաղ հայ բնակ­չու­թյան ոչն­չա­ցումն է, թի­րա­խում հայ­տն­վել են հա­յե­րը: Այս­տե­ղից ար­դեն պարզ են դառ­նում Թուր­քիա-Ադր­բե­ջան տան­դե­մի ի­րա­կան նպա­տակ­նե­րը` ոչն­չաց­նել ար­ցա­խա­հա­յու­թյա­նը, հե­տո հա­յաս­տան­ցի­նե­րին և հիմ­քեր ստեղ­ծել ի­րենց իմ­պե­րիա­լիս­տա­կան նպա­տակ­ներն ի­րա­կա­նաց­նե­լու հա­մար, այն է՝ ստեղ­ծել թուր­քա­կան մեծ խա­լի­ֆա­յու­թյուն: Հա­յե­րը, ո­րոնք հա­զա­րա­մյակ­ներ ի վեր ապ­րում են ի­րենց պատ­մա­կան հայ­րե­նի­քում՝ Ար­ցա­խում և Հա­յաս­տա­նում, ուղ­ղա­կիո­րեն խան­գա­րում են պան­թուր­քիզ­մի ցն­դա­բա­նա­կան ծրագ­րի ի­րա­կա­նաց­մա­նը:


Այն նաև կեղծ ու մե­ռե­լա­ծին է, ո­րով­հետև ա­նի­րա­կա­նա­նա­լի ծրա­գիր է, դրան ուղ­ղա­կիո­րեն դեմ են գնա­լու Ռու­սաս­տա­նը, Ի­րա­նը, Չի­նաս­տա­նը և շատ ու շատ այլ եր­կր­ներ, ո­րոնց դի­մա­դար­ձու­թյու­նը հաղ­թա­հա­րել Թուր­քիան չի կա­րող, դրա հա­մար չու­նի ոչ մարդ­կա­յին, ոչ տն­տե­սա­կան, ոչ ռազ­մա­կամ և ոչ էլ անհ­րա­ժեշտ այլ ռե­սուրս­ներ: Այս պա­տե­րազ­մում էլ Ար­ցա­խը ցույց կտա, որ իր իմ­պե­րիա­լիս­տա­կան ձգ­տում­նե­րում Թուր­քիան չի կա­րող հաղ­թա­հա­րել ան­գամ փոք­րիկ Ար­ցա­խի դի­մադ­րու­թյու­նը, ո­րով­հետև Ար­ցա­խը սր­բա­զան պա­տե­րազմ է վա­րում իր ան­կա­խու­թյան և սե­փա­կան հայ­րե­նի­քում ապ­րե­լու ի­րա­վուն­քը պաշտ­պա­նե­լու հա­մար: Միան­շա­նակ է, որ այն, ին­չը հի­մա փոր­ձում են ա­նել Թուր­քիան և Ադր­բե­ջա­նը, 1915 թվի ցե­ղաս­պա­նու­թյան շա­րու­նա­կու­թյունն է, դա պարզ է և հաս­կա­նա­լի, բայց այս­տեղ դժ­վար է հաս­կա­նալ Իս­րա­յել պե­տու­թյան նպա­տակ­նե­րը և ան­մի­ջա­կան մաս­նակ­ցու­թյան փաս­տը: Հա­յե­րի նկատ­մամբ ցե­ղաս­պա­նա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­ներ ի­րա­կա­նաց­նե­լու հա­մար լայ­նո­րեն օգ­տա­գործ­վում է իս­րա­յե­լա­կան ար­տադ­րու­թյան ժա­մա­նա­կա­կից ռազ­մա­կան տեխ­նի­կա: Հայ­կա­կան կող­մին պատ­ճա­ռած վնաս­նե­րի ու մարդ­կա­յին զո­հե­րի մեծ մա­սը ար­դյունք է իս­րա­յե­լա­կան բար­ձր­տեխ­նո­լո­գիա­կան զի­նա­տե­սակ­նե­րի կի­րա­ռու­թյան, ա­նօ­դա­չու թռ­չող սար­քե­րը (ԱԹՍ), LORA հր­թի­ռա­յին հա­մա­կար­գե­րը, ար­գել­ված կա­սե­տա­յին ռում­բե­րը մշակ­վել են Թուր­քիա­յի պատ­վե­րով՝ հա­յե­րի դեմ օգ­տա­գոր­ծե­լու հա­մար, հա­յե­րին ցե­ղաս­պա­նե­լու հա­մար: Ա­վե­լին, այդ զեն­քե­րի կի­րա­ռու­թյու­նը տեխ­նի­կա­պես հնա­րա­վոր է միայն զեն­քը ստեղ­ծող­նե­րի ան­մի­ջա­կան մաս­նակ­ցու­թյան պա­րա­գա­յում: Դրանք ոչ միայն կի­րառ­վում են, այլև անց­նում են ի­րենց շա­հա­գոր­ծո­ղա­կան փոր­ձար­կում­նե­րը՝ 18-20 տա­րե­կան հայ զին­վոր­նե­րի վրա, ձեռք են բեր­վում դրանց «ար­դյու­նա­վե­տու­թյու­նը» ստու­գե­լու ու կա­տա­րել­ագոր­ծե­լու անհ­րա­ժեշտ գի­տե­լիք­ներ։ Ա­մո՛թ իս­րա­յել­ցի­նե­րին: Թվում է՝ ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նից մա­զա­պուրծ ե­ղած, Հո­լո­քոս­տը վե­րապ­րած ազ­գը չի կա­րող օգ­նել այլ եր­կր­նե­րի, տվյալ դեպ­քում՝ Թուր­քիա­յին, ժո­ղո­վուրդ­նե­րի նկատ­մամբ ցե­ղաս­պա­նա­կան տար­բեր ծրագ­րեր ի­րա­կա­նաց­նե­լու հար­ցում: Ի­րենց հա­շիվ տա­լի՞ս են ար­դյոք հրեա­նե­րը, որ բնաջն­ջու­մից փրկ­վե­ցին ու հե­տա­գա­յում սե­փա­կան եր­կիր ու­նե­ցան նաև ար­ցա­խա­հա­յու­թյան ջան­քե­րով, նրանց ա­րյան ու կյան­քի գնով: Հրեա­նե­րը թող «ղուր­բան» լի­նեն ար­ցա­խա­հա­յու­թյա­նը, ո­րը հե­րո­սա­բար կռ­վեց խոր­հր­դա­յին բա­նա­կի շար­քե­րում, մեծ ներդ­րում ու­նե­ցավ Գեր­մա­նիա­յին ջախ­ջա­խե­լու գոր­ծում, թույլ չտ­վեց, որ ոչն­չաց­վեն հրեա, նաև սլա­վո­նա­կան ազ­գե­րը՝ ռուս­նե­րի հետ: Հի­շենք ու հի­շեց­նենք միայն Ար­ցա­խի մեկ գյու­ղի՝ Չար­դախ­լուի ներդ­րու­մը: Չար­դախ­լու գյու­ղը հաղ­թա­կան պա­տե­րազ­մին տվել է Խոր­հր­դա­յին Միու­թյան եր­կու մար­շալ, ու­ղիղ մեկ դյու­ժին գե­նե­րալ­ներ, հա­րյու­րա­վոր զին­վոր­ներ, Խոր­հր­դա­յին Միու­թյան յոթ հե­րոս­ներ, այս հայ­կա­կան գյու­ղի յու­րա­քան­չյուր հին­գե­րորդ բնա­կի­չը դար­ձավ բարձ­րաս­տի­ճան հրա­մա­նա­տար, յու­րա­քան­չյուր երկ­րոր­դը պարգևատր­վեց ռազ­մա­կան շքան­շան­նե­րով և մե­դալ­նե­րով: Հի­շա­տա­կու­թյան է ար­ժա­նի ցե­ղաս­պա­նա­կան շա­րու­նա­կա­կան ծրագ­րե­րի ի­րա­գործ­ման ադր­բե­ջա­նա­կան ձե­ռա­գի­րը:

1941-45 թվե­րին Ադր­բե­ջա­նի Խոր­հր­դա­յին Հան­րա­պե­տու­թյու­նից պա­տե­րազմ են զո­րա­կո­չել 19 ադր­բե­ջան­ցուց միայն մե­կին, իսկ հա­յե­րից՝ յու­րա­քան­չյուր չոր­րոր­դին, փաս­տո­րեն, կռիվ են տա­րել բո­լոր հայ տղա­մարդ­կանց, որ գեր­մա­նա­ցի­նե­րին հաղ­թեն և ար­դյուն­քում հրեա­նե­րին փր­կեն բնաջն­ջու­մից: Ադր­բե­ջա­նում նույն ձևով ու մե­թոդ­նե­րով են գոր­ծում նաև Ար­ցա­խի դեմ սան­ձա­զեր­ծած պա­տե­րազ­մում, երբ մեծ մա­սամբ ա­ռաջ­նա­գիծ են ու­ղար­կում թա­լիշ­նե­րին, լեզ­գի­նե­րին և Կով­կա­սի մյուս բնիկ ժո­ղո­վուրդ­նե­րի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րին, ին­չը վկա­յում է թուր­քա­կան տար­րի կող­մից Ադր­բե­ջա­նում շա­րու­նակ­վող էթ­նիկ զտ­ման քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը: Այդ նույն էթ­նիկ զտ­ման քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը 100 տո­կո­սով հա­յա­թա­փեց հայ­կա­կան Նա­խիջևա­նը: Մեկ ան­գամ ևս կար­դա­ցեք Հիտ­լե­րի «Mein Kampf»-ը և ա­մեն ինչ կհաս­կա­նաք. պատ­մու­թյու­նը նաև կրկն­վե­լու սո­վո­րու­թյուն ու­նի, այ­սօր փորձ է ար­վում շա­րու­նա­կե­լու Հա­յոց ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը, չի բա­ցառ­վում, որ վա­ղը դր­վի նոր Հո­լո­քոս­տի խն­դի­րը: Գաղտ­նիք չէ, որ այս ֆա­շիս­տա­կան ծրագ­րե­րը դեռևս ապ­րում են մարդ­կանց ու­ղեղ­նե­րում, «Mein Kampf» գիր­քը դեռ տպագր­վում է Գեր­մա­նիա­յում և մեծ ժո­ղովր­դա­կա­նու­թյուն է վա­յե­լում, վեր­ջին հրա­տա­րա­կու­թյու­նը դար­ձել է վա­ճառ­քի հիթ: Ամ­բողջ տպա­քա­նակն ան­մի­ջա­պես վա­ճառ­վել է 59 եվ­րո­յի գնով, այ­նու­հետև ձեռ­քից վա­ճառ­վել է ար­դեն 10 հա­զար եվ­րո­յի գնով: Հիտ­լե­րի գր­քի նման ժո­ղովր­դա­կա­նու­թյու­նը պայ­մա­նա­վոր­ված է ֆա­շիս­տա­կան գա­ղա­փա­րի հա­մառ կեն­սու­նա­կու­թյամբ: Հրեա­նե­րի ճա­կա­տա­գի­րը նման էր հա­յե­րի ճա­կա­տագ­րին: 1915 թ. Հա­յոց ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նից ըն­դա­մե­նը 20 տա­րի անց հետևեց հրեա­նե­րի ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը՝ Հո­լո­քոս­տը: Հայտ­նի են հրեա­կան հար­ցի վերջ­նա­կան լու­ծումն ար­դա­րաց­նող հիտ­լե­րյան փաս­տարկ­նե­րը. «Ո՞վ է այ­սօր խո­սում հա­յե­րի բնաջ­նջ­ման մա­սին»: Հո­լո­քոս­տը և Հա­յոց ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը հա­մար­վում են 20-րդ դա­րում ի­րա­կա­նաց­ված ա­մե­նա­հայտ­նի ցե­ղաս­պա­նու­թյուն­նե­րը: Հա­մաշ­խար­հա­յին հան­րու­թյու­նը ակ­տի­վո­րեն պայ­քա­րում է նոր ցե­ղաս­պա­նու­թյուն­նե­րի դեմ՝ «Այլևս՝ եր­բեք» սկզ­բուն­քով, բայց մենք տես­նում ենք, որ Ար­ցա­խում այդ սկզ­բուն­քը չի գոր­ծում: Թուր­քիա­յի, Իս­րա­յե­լի և Ադր­բե­ջա­նի հա­մա­տեղ ու­ժե­րով Ար­ցա­խի փոք­րիկ հան­րա­պե­տու­թյան դեմ տար­վող պա­տե­րազ­մը ոչ այլ ինչ է, ե­թե ոչ հա­յե­րի ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը շա­րու­նա­կե­լու փորձ: Թող հի­մա հրեա­նե­րը բա­րի լի­նեն և ի­րենց օգ­նու­թյամբ Ար­ցա­խում ի­րա­կա­նաց­վող ցե­ղաս­պա­նու­թյան դիր­քե­րից բա­ցատ­րեն Ի­րա­նի վա­րած հա­կաիս­րա­յե­լա­կան քա­ղա­քա­կա­նու­թյան ա­նըն­դու­նե­լի լի­նե­լու ի­րենց պն­դում­նե­րի տրա­մա­բա­նու­թյու­նը. ողջ աշ­խարհն են լա­րել Ի­րա­նի մի­ջու­կա­յին ծրագ­րի դեմ, այդ եր­կի­րը հան­գիստ չու­նի Իս­րա­յե­լի դրդ­մամբ կի­րառ­վող մի­ջազ­գա­յին պատ­ժա­մի­ջոց­նե­րից: Ար­ցա­խի դեպ­քե­րից հե­տո ու՞մ և բա­րո­յա­կան ի՞նչ ի­րա­վուն­քով են բո­ղո­քե­լու Ի­րա­նի մի­ջու­կա­յին ծրագ­րի դեմ, և ո՞վ ըմ­բռ­նու­մով կմո­տե­նա նրանց մտա­հո­գու­թյուն­նե­րին, երբ ի­րենք են ան­մի­ջա­կան մաս­նակ­ցու­թյուն ու­նե­նում հա­յե­րի նկատ­մամբ Ար­ցա­խում տար­վող ցե­ղաս­պա­նա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րին: Ի­րա­նի մի­ջու­կա­յին ծրագ­րի հիմ­նա­կան նպա­տա­կը մեկն է. ստեղ­ծել ա­տո­մա­յին ռումբ և ոչն­չաց­նել Իս­րա­յել պե­տու­թյու­նը: Հարց է ա­ռա­ջա­նում, թե ինչ են ու­զում Ար­ցա­խում ա­նել Թուր­քիան, Ադր­բե­ջա­նը, Իս­րա­յե­լը և ա­րա­բա­կան վարձ­կան­նե­րը, ի՞նչ կոնկ­րետ խն­դիր­ներ են նրանք լու­ծում: Պաշ­տո­նա­պես նրանք խո­սում են այն տա­րածք­նե­րի ա­զա­տագր­ման մա­սին, ո­րոնք Հա­յաս­տա­նի հաշ­վին, որ­պես նվեր, ստա­ցել են Լե­նի­նի և Ստա­լի­նի կող­մից Ադր­բե­ջա­նա­կան Հան­րա­պե­տու­թյուն ան­վամբ պե­տա­կան նոր գո­յա­ցում ստեղ­ծե­լու ա­ռի­թով: Ար­հես­տա­կա­նո­րեն ստեղծ­ված այդ պե­տու­թյունն Ար­ցա­խից բա­ցի այլ տա­րածք­ներ էլ է նվեր ստա­ցել (Նա­խիջևան, Թա­լիշ-Մու­ղա­նի Հան­րա­պե­տու­թյուն, Լեզ­գիս­տան և այլն): Հա­մայն աշ­խար­հում կո­մու­նիզմ կա­ռու­ցե­լու ծրագ­րե­րը կյան­քի չկոչ­վե­ցին, կո­մու­նիզմ կա­ռու­ցող ժո­ղո­վուրդ­նե­րի հա­մա­տեղ կյան­քը այդ­պես էլ չս­տաց­վեց, մնում է հետ­քայլ կա­տա­րել և տա­րածք­նե­րի հար­ցե­րը կար­գա­վո­րել ա­ռանց պա­տե­րազմ­նե­րի՝ ըստ էթ­նիկ պատ­կա­նե­լու­թյան, ինչ­պես դա ար­վեց Չե­խոս­լո­վա­կիա­յի դեպ­քում, երբ ա­ռա­ջա­ցան Չե­խիա և Սլո­վա­կիա ան­կախ պե­տու­թյուն­նե­րը: Խոր­հր­դա­յին տա­րի­նե­րին կազ­մա­վոր­ված և ԽՍՀՄ փլու­զու­մից հե­տո ան­կախ եր­կր­ներ դար­ձած բո­լոր սու­բյեկտ­նե­րին Պու­տի­նը ա­ռա­ջար­կում է այդ նվեր­նե­րը հետ տալ։ Բա­ցի Ադր­բե­ջա­նից, դա վե­րա­բե­րում է նաև ՈՒկ­րաի­նա­յին, Ղա­զախս­տա­նին, և դա կլի­նի Ար­ցա­խում և այ­լուր տե­ղի ու­նե­ցող դի­մա­կա­յու­թյուն­նե­րին վերջ տա­լու աշ­խա­տող տար­բե­րակ: Պետք է հաս­կա­նալ նաև Թուր­քիա­յին, թե ին­չու է Ար­ցա­խի հար­ցում այդ­քան շտա­պում և ցայտ­նո­տա­յին ի­րա­վի­ճա­կում այս ու այն կողմ նետ­վում (Լի­բիա, Սի­րիա, Հու­նաս­տա­նի կղ­զի­ներ, Կիպ­րոս, Նա­խիջևա­նում զոր­քե­րի տե­ղա­կա­յում), փոր­ձում է Ադր­բե­ջա­նի հետ ա­րա­գո­րեն լու­ծել Ար­ցա­խի «խն­դի­րը»: Պատ­ճա­ռը մեկն է՝ լրա­նում է Կար­սի պայ­մա­նագ­րի կնք­ման 100 տա­րին, ո­րը վե­րա­նայ­ման կա­րիք ու­նի, կան խն­դիր­ներ` կապ­ված Սևրի պայ­մա­նագ­րի հետ, ժա­մա­նա­կը չի նե­րում, իս­կա­պես շտա­պել է պետք, ինչ-որ ձևով դիր­քա­վոր­վել ու սե­փա­կան հա­կա­խա­ղը նա­խա­ձեռ­նել: Ար­ցա­խում նրանք ո­չն­չի չեն հաս­նի, սա ար­դեն 1915 թի­վը չէ, երբ թուր­քե­րը կա­րո­ղա­ցան պե­տա­կան մա­կար­դա­կով կազ­մա­կեր­պել հա­յե­րի ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը՝ օգ­տա­գոր­ծե­լով Ա­ռա­ջին հա­մաշ­խար­հա­յին պա­տե­րազ­մի պա­տեհ ա­ռի­թը: Սկզ­բում, զո­րա­հա­վա­քի ան­վան տակ, հա­վա­քե­ցին մար­տու­նակ հայ տղա­մարդ­կանց, բո­լո­րին զի­նա­թա­փե­ցին, գն­դա­կա­հա­րե­ցին և ան­ցան ան­պաշտ­պան ու ան­զեն ծե­րե­րի, կա­նանց ու ե­րե­խա­նե­րի ոչն­չաց­մա­նը: Հի­մա դա չի ստաց­վի, ո­րով­հետև հա­յերն ի­րենց պե­տու­թյու­նը ու­նեն, լավ էլ զին­ված են, լավ գի­տեն, թե պար­տու­թյան դեպ­քում ինչ է սպա­սում ի­րենց ըն­տա­նիք­նե­րին, և կռ­վե­լու են մինչև վերջ, մինչև թուր­քե­րի ա­տամ­նե­րը փշ­րե­լը, մինչև վերջ­նա­կան հաղ­թա­նակ, այլ տար­բե­րակ չկա: Թուր­քը մնում է թուրք, և հա­յե­րին ցե­ղաս­պա­նե­լու այլ պա­տեհ ա­ռիթ են տե­սել այ­սօր. բո­լոր եր­կր­նե­րը զբաղ­ված են կո­րո­նա­վի­րու­սի հա­մա­վա­րա­կի դեմ պայ­քա­րով և հա­զիվ թե ու­շադ­րու­թյուն դարձ­նեն Ար­ցա­խում տե­ղի ու­նե­ցող ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րին: Դա էլ այդ­պես չէ, մենք տես­նում ենք հա­մաշ­խար­հա­յին հան­րու­թյան բուռն ար­ձա­գան­քը և պա­տե­րազ­մը դա­դա­րեց­նե­լու կո­չե­րը: ՄԱԿ-ի Անվ­տան­գու­թյան խոր­հուր­դը ան­մի­ջա­պես հա­տուկ նիստ հրա­վի­րեց, միա­ձայն ըն­դուն­ված հայ­տա­րա­րու­թյամբ խս­տո­րեն դա­տա­պար­տեց Ար­ցա­խում վերս­կս­ված ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը և կոչ ա­րեց ան­մի­ջա­պես՝ ա­ռանց որևէ նա­խա­պայ­մա­նի դա­դա­րեց­նել ռազ­մա­կան բա­խում­նե­րը: Նույն կո­չով հան­դես էր ե­կել նաև ՄԱԿ-ի գլ­խա­վոր քար­տու­ղար Ան­տո­նիո Գու­տե­րե­շը: Հա­յե­րին հի­մա մտա­հո­գում է հատ­կա­պես Ռու­սաս­տա­նի և մյուս կարևոր եր­կր­նե­րի պա­սի­վու­թյու­նը, ին­չը ո­րոշ դեպ­քե­րում ան­տար­բե­րու­թյան ե­րանգ­ներ է ըն­դու­նում, բայց դա այդ­պես չէ, այդ­պես թվում է միայն: Չկա մի եր­կիր, բա­ցա­ռու­թյամբ Թուր­քիա­յի, Ադր­բե­ջա­նի և Պա­կիս­տա­նի, որ ցան­կա­նա նպաս­տել հա­յոց նոր ցե­ղաս­պա­նու­թյա­նը՝ իր պա­սի­վու­թյամբ ստանձ­նե­լով դրա ի­րա­գործ­ման բա­րո­յա­կան կամ քա­ղա­քա­կան պա­տաս­խա­նատ­վու­թյու­նը: Ար­ցա­խի պա­տե­րազ­մի հար­ցում ան­հաս­կա­նա­լի դիր­քո­րո­շում են ցու­ցա­բե­րում Ռու­սաս­տա­նի քա­ղա­քա­կան է­լի­տա­յի ո­րոշ ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­ներ (Լեո­նիդ Կա­լաշ­նի­կով, Ի­գոր Կո­րոտ­չեն­կո և այլք), ո­րոնք փոր­ձում են ար­դա­րաց­նել Ար­ցա­խի դեմ սկ­սած պա­տե­րազ­մը: Ռու­սա­կան դաշ­նա­յին հե­ռուս­տաա­լի­քով Կո­րոտ­չեն­կոն հմուտ ձևով գո­վա­բա­նեց Իլ­համ Ա­լիևին, ար­դա­րաց­րեց վեր­ջի­նիս ագ­րե­սիվ քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը՝ հիմ­նա­վո­րե­լով, որ «Ադր­բե­ջա­նը պա­տե­րազմ է վա­րում սե­փա­կան երկ­րում»: Վս­տահ լի­նենք, որ քա­ղա­քա­կան այդ գո­վազ­դի հա­մար Կո­րոտ­չեն­կոն կս­տա­նա կամ ար­դեն ստա­ցել է իր բա­ժին հո­նո­րա­րը: Նման անս­կզ­բունք, փո­ղին գե­րի քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ­նե­րի «մտ­քերն» ու «գա­ղա­փար­նե­րը» Հա­յաս­տա­նում չլ­սե­լու են տա­լիս: Այլ բան է Պու­տի­նը, ով ըն­կալ­վում է որ­պես Պետ­րոս Ա­ռա­ջի­նի հե­ռա­տե­սու­թյունն ու­նե­ցող քա­ղա­քա­կան-պե­տա­կան գոր­ծիչ։


Հ.Գ. Ար­ցա­խի հաղ­թա­նա­կը կաս­կած չի հա­րու­ցում, հայ ժո­ղովր­դի միաս­նու­թյան այս ա­լի­քը չի կա­րե­լի կորց­նել, այն պետք է ուղ­ղոր­դել դե­պի տն­տե­սու­թյուն, դե­պի ար­դյու­նա­բե­րու­թյան վե­րա­կանգ­նում և ռազ­մա­վա­րա­կան խն­դիր­նե­րի լու­ծում: Այս ճա­կա­տում էլ են հաղ­թա­նակ­ներ պետք, որ­պես­զի հայ ժո­ղո­վուր­դը կա­րո­ղա­նա լու­ծել իր ա­ռաջ կանգ­նած մար­տա­վա­րա­կան և ռազ­մա­վա­րա­կան բո­լոր խն­դիր­նե­րը՝ հաշ­վի առ­նե­լով, թե ինչ հարևան­նե­րի հետ է ապ­րում, հաշ­վի առ­նե­լով, որ Ար­ցա­խում տար­բեր քա­ղա­քակր­թու­թյուն­ներ են բախ­վում, և լուծ­վում է աշ­խար­հի ճա­կա­տա­գի­րը: Աշ­խա­տա­սեր և ա­րա­րող հայ ժո­ղո­վուր­դը պատ­վով կկա­տա­րի իր վրա դր­ված պատ­մա­կան ա­ռա­քե­լու­թյու­նը, այս­տեղ շատ է կարևոր­վում հայ գիտ­նա­կան­նե­րի և գի­տու­թյուն­նե­րի ա­կա­դե­միա­յի դե­րը: Նշենք, որ ԱՄՆ-ի և ԽՍՀՄ-ի տիե­զե­րա­կան կարևոր ծրագ­րե­րը լուծ­վել են 15 հայ գիտ­նա­կան­նե­րի մտ­քի թռիչ­քով, հի­մա այդ թռիչ­քը պետք է ուղ­ղել բա­ցա­ռա­պես Հա­յաս­տա­նի ու Ար­ցա­խի զար­գաց­մա­նը, և մենք կհաս­նենք հա­ջո­ղու­թյան, քան­զի մեզ հետ է Աստ­ված:

«Սպի­տա­կի Մե­մո­րիալ» ՀԿ նա­խա­գահ,
տն­տե­սա­գի­տու­թյան դոկ­տոր, պրո­ֆե­սոր
Նո­րայր ՄՈՒ­ՐԱ­ԴՅԱՆ (Մոսկ­վա)
ա­կա­դե­մի­կոս
Ա­բել Ա­ՂԱՆ­ԲԵ­ԳՅԱՆ (Մոսկ­վա)
տեխ­նի­կա­կան գի­տու­թյուն­նե­րի դոկ­տոր
Վա­հան ՀԱ­ՄԱ­ԶԱՍ­ՊՅԱՆ (Երևան)
տեխ­նի­կա­կան գի­տու­թյուն­նե­րի դոկ­տոր,
պրո­ֆե­սոր
Է­դուարդ ՄԱ­ՆՈՒ­ԿՅԱՆ (Երևան)
ֆի­զի­կա­յի և մա­թե­մա­տի­կա­յի դոկ­տոր, պրո­ֆե­սոր
Ստե­փան ՍԱ­ՀԱ­ԿՅԱՆ (Երևան)
տեխ­նի­կա­կան գի­տու­թյուն­նե­րի դոկ­տոր, պրո­ֆե­սոր
Վա­հե ԲՈՒ­ՆԻԱ­ԹՅԱՆ (Պրա­հա)
տն­տե­սա­գի­տու­թյան թեկ­նա­ծու
Յու­րի ԲԼՈ­ԽԻՆ (Մոսկ­վա)
տեխ­նի­կա­կան գի­տու­թյուն­նե­րի դոկ­տոր,
պրո­ֆե­սոր
Նի­կո­լայ ԲԵԽ (Մոսկ­վա)
տն­տե­սա­գի­տու­թյան դոկ­տոր
Սեր­գեյ ՔԱ­ԼԱ­ՋՅԱՆ (Մոսկ­վա)
Ռու­սաս­տա­նի Դաշ­նու­թյան ար­տա­քին
առևտրի նախ­կին նա­խա­րար
Վլա­դի­միր ԲՐՅՈ­ԽՈ­ՎԵՑ­ԿԻ (Մոսկ­վա)
բժշ­կա­կան գի­տու­թյուն­նե­րի դոկ­տոր
Բե­նիկ ՀԱ­ՐՈՒ­ԹՅՈՒ­ՆՅԱՆ (Երևան)
գե­նե­րալ-լեյ­տե­նանտ
Նո­րատ ՏԵՐ-ԳՐԻ­ԳՈ­ՐՅԱՆՑ (Մոսկ­վա)
«Ռուս դի­վա­նա­գետ­նե­րի
հիմ­նադ­րա­մի» նա­խա­գահ
Պո­գոս Ա­ԿՈ­ՊՈՎ (Մոսկ­վա)
ի­րա­վա­գի­տու­թյան թեկ­նա­ծու
Է­դուարդ ՍԱՆԴ­ՐՈՒ­ԿՅԱՆ (Մոսկ­վա)
տեխ­նի­կա­կան գի­տու­թյուն­նե­րի թեկ­նա­ծու,
Մհեր ՂԱ­ՐԻ­ԲՅԱՆ (Լոս Ան­ջե­լես)
տեխ­նի­կա­կան գի­տու­թյուն­նե­րի դոկ­տոր,
պրո­ֆե­սոր
Պա­վել ԲԱՐ­ՍԵ­ՂՅԱՆ (Բոս­տոն)
քի­միա­կան գի­տու­թյուն­նե­րի դոկ­տոր
Գյուլ­նա­րա ԳԵ­ՎՈՐ­ԳՅԱՆ (Նյու-Յորք)
պրո­ֆե­սոր
Մհեր Ա­ԹՈ­ՅԱՆ (Փա­րիզ)
«Բա­բա­ջա­նյան հիմ­նադ­րա­մի» նա­խա­գահ
Ա­րա ԲԱ­ԲԱ­ՋԱ­ՆՅԱՆ (Մոսկ­վա)

Դիտվել է՝ 3823

Մեկնաբանություններ

¢â‚¬Å¡ â‚ /1349339141">«Իրատես» թերթի արխիվից
Եվրասիականության թուրքական բաղադրիչը
Եվրասիականության թուրքական բաղադրիչը

Բաժնի բոլոր նորությունները »

Ծաղրանկարչի կսմիթ

Բիզնես համագործակցություն պետության հովանու ներքո
Բիզնես համագործակցություն պետության հովանու ներքո