Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Շու­շի՝ սպի­տակ ե­րազ

Շու­շի՝ սպի­տակ ե­րազ
10.11.2020 | 00:59

(Նախորդ մասը)

ՇՈՒ­ՇԻԻ ՆԱ­ՀԱ­ՊԵ­ՏԸ
Մա­յի­սի 9-ն էր։ Ա­ռա­վո­տյան արևը պայ­ծառ լույ­սով էր օ­ծել Շու­շին, թա­փան­ցել ան­գամ կի­սա­վեր շի­նու­թյուն­նե­րի խո­ռոչ­նե­րը։ Կր­կին տա­րեց ու մա­նուկ դուրս էին ե­լել՝ մաս­նակ­ցե­լու հաղ­թա­նա­կի օր­վա տո­նա­կա­տա­րու­թյա­նը։ Ինչ­պես ա­մեն տա­րի, մո­տիկ ու հե­ռու վայ­րե­րից հյու­րեր էին ժա­մա­նել՝ ար­ցախ­ցի­նե­րի հետ վերս­տին հի­շե­լու ա­զա­տա­մար­տի դժ­վա­րին օ­րե­րը, արժևո­րե­լու ան­հա­վա­սար պա­տե­րազ­մում թշ­նա­մու դեմ տա­րած հաղ­թա­նա­կի կարևո­րու­թյու­նը։ Զին­վո­րա­կան ու­սա­դիր­նե­րի աստ­ղե­րի, շքան­շան­նե­րի ոս­կե­փայ­լը, ե­րե­խա­նե­րի վառվ­ռուն հա­գուստ­նե­րը, նրանց ձեռ­քե­րում Ար­ցա­խի, Հա­յաս­տա­նի ծա­ծան­վող դրոշ­նե­րը խին­դով էին լց­րել մարդ­կանց սր­տե­րը։ Ա­րե­գա­կի սարս­ռուն ցոլ­քե­րով օծ­ված Ա­մե­նափր­կիչն ա­սես Բարձ­րյա­լի պատ­գա­մով տի­րե­զե­րա­կան ան­հու­նից եր­կիր ի­ջած տե­սիլք լի­ներ՝ բազ­մա­խոր­հուրդ, վե­րերկ­րա­յին։ Շու­շի այ­ցի ե­կած ա­մեն հայ յու­րո­վի է զգում, ըն­կա­լում Ա­մե­նափ­րկ­չի խոր­հուր­դը։ Ա­մեն ան­գամ տա­ճա­րին նա­յե­լիս լուռ՝ նույն հարցն եմ միշտ նրան տա­լիս՝ մինչև ե՞րբ պի­տի հայն ա­րյու­նա­լի պայ­քար մղի իր ա­զատ ապ­րե­լու ի­րա­վուն­քի հա­մար, մինչև ե՞րբ, ինչ­պես «Շու­շի» կտա­վում, հայ ե­րե­խա­յի գլ­խա­վերևում կախ­ված է մնա­լու մա­հա­բեր սու­րը, դեռ որ­քան պի­տի ի­րենց հո­գի­նե­րում աշ­խար­հի, մարդ­կու­թյան հա­մար ա­րար­ման լույ­սը կրող հա­յոր­դի­նե­րը զոհ­վեն Չա­րի դեմ մղ­ված պայ­քար­նե­րում։ Ա­մեն ան­գամ Ա­մե­նափր­կի­չը խոր լռում է, կար­ծես ա­սե­լով՝ պա­տաս­խա­նը փնտ­րիր քո ներ­սում...


Հիա­ցած հա­յացքս դժ­վա­րու­թյամբ կտ­րե­լով Ա­մե­նափ­րկ­չից՝ դան­դա­ղա­քայլ բարձ­րա­ցա փո­ղոցն ի վեր։ Պետք է գտ­նեի Ար­սեն Ծատ­րյա­նի տու­նը։ Ա­սում էին՝ նա վեր­ջինն է հե­ռա­ցել Շու­շիից, երբ խոր­հր­դա­յին բա­նա­կը Շու­շիի հա­յե­րին զր­կեց ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թյան մի­ջոց­նե­րից, և կարճ ժա­մա­նա­կում թուր­քե­րին հա­ջող­վեց հա­յե­րին հա­նել քա­ղա­քից։ Խաչ­մե­րու­կում տա­րեց մի մարդ էր կանգ­նած։ Պի­տի որ ճա­նա­չեր հայտ­նի որ­սոր­դին։ Չհասց­րի հարց­նել՝ ին­քը հարց­րեց ինձ.
-Շու­շե­ցի չես, որ­տե­ղա­ցի՞ ես։
-Պա­պերս Կար­սից, Մու­շից են։ 1915-ին բնա­վեր են ե­ղել, ան­ցել գե­տի այս կող­մը։ Ծն­վել եմ Ա­նիի շր­ջա­նում, ապ­րել Երևա­նում, հո­գով շու­շե­ցի եմ։
Պա­տաս­խանս ա­մենևին չզար­մաց­րեց նրան։ Պա­տե­րազ­մա­կան օ­րե­րին և զի­նա­դա­դա­րից հե­տո էլ Շու­շի էին այ­ցե­լում աշ­խար­հի չորս կող­մե­րում ապ­րող շատ հա­յեր։ Սո­վոր էր պատ­վար­ժան հյու­րե­րի, իր հոգս ու ցա­վին հա­ղոր­դա­կից մարդ­կանց հա­մա­րում էր հա­րա­զատ, ի­րե­նը։ Սո­վոր էր պարզ, ան­զար­մանք նա­յե­լու հե­ռու­նե­րից իր դու­ռը հա­սած, տար­բեր դիրք ու հա­մա­րում ու­նե­ցող կա­րող մարդ­կանց և աշ­խար­հի քա­ղա­քի բնա­կիչ լի­նե­լու ար­ժա­նա­պատ­վու­թյամբ էր ըն­դու­նում բո­լո­րին՝ չնա­յած կրած ցա­վե­րին ու կո­րուստ­նե­րին, հետ­պա­տե­րազ­մյան հոգ­սա­շատ կյան­քին։


Ծե­րու­նին հե­տաքր­քր­վեց, թե ին­չու եմ հարց­նում Ար­սե­նի տան տե­ղը։ Ա­սա­ցի, որ գրող եմ, լրագ­րող, Ար­սեն Ծատ­րյա­նի ու նրա որ­դի­նե­րի մա­սին եմ գրե­լու։
Ինչ-որ բան մտո­րե­լով՝ հե­տաքր­քր­ված հա­յաց­քը հա­ռեց վրաս.
- Ճա­նա­չու՞մ ես Ջա­բիին...
Տես­նե­լով հար­ցա­կան հա­յացքս՝ կշ­տամ­բան­քի ե­րան­գով ա­սաց.
-Ո՜նց կա­րե­լի է Շու­շի գալ ու չճա­նա­չել Ջա­բիին,- ա­պա գլ­խի շար­ժու­մով ցույց տվեց,- գնա վերև, այն­տեղ կհարց­նես։ Ծատ­րյան­նե­րի տու­նը դժ­վար չէ գտ­նել։
Ար­սեն Ծատ­րյանն ինձ ըն­դու­նեց հա­րա­զա­տի ջեր­մու­թյամբ։ Տա­նե­ցի­ներն շտա­պով սե­ղան գցե­ցին։ Ես հա­նե­ցի գրա­ռում­նե­րիս տետ­րը։ Տա­րեց որ­սոր­դը զրու­ցա­սեր, խոս­քա­շեն մարդ էր։ Երևի բո­լոր որ­սորդ­ներն են այդ­պի­սին, թեև հա­մոզ­ված եմ՝ ոչ բո­լոր որ­սորդ­ներն են նրա պես քա­ջա­տե­ղյակ հա­յոց պատ­մու­թյա­նը։ Շատ գր­քեր էր կար­դա­ցել։ Լավ գի­տեր Շու­շի բեր­դա­քա­ղա­քի՝ հե­ռա­վոր ու ոչ հե­ռու ող­բեր­գա­կան ու հե­րո­սա­կան ան­ցյա­լի ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րը՝ թա­թար-մոն­ղո­լա­կան ար­շա­վանք­ներից մինչև քսա­նե­րորդ դար, երբ Լե­նի­նը կար­միր ձևա­ցող Քե­մա­լին, հա­նուն հա­մաշ­խար­հա­յին հե­ղա­փո­խու­թյան, նվի­րեց հա­յե­րի հայ­րե­նի­քը։ Քա­ջա­ծա­նոթ էր Բագ­րատ ՈՒ­լու­բա­բյա­նի «Ար­ցա­խի պատ­մու­թյու­նը սկզ­բից մինչև մեր օ­րե­րը» պատ­մա­գի­տա­կան աշ­խա­տու­թյա­նը։


...Ար­ցա­խի հա­զա­րա­մյա հայ­կա­կան կյանքն այ­լայլ­վեց, երբ ա­պօ­րի­նա­բար մե­լիք դար­ձած Շահ­նա­զա­րը, թշ­նա­մա­նա­լով չորս մե­լիք­նե­րի հետ, թուրք Փա­նահ Ա­լիին տա­րավ, բնա­կեց­րեց Բեր­դա­քար Շո­շի բեր­դում և այն նվի­րեց նրան։ Ո­րոշ ժա­մա­նակ անց պար­սից շա­հը հրա­մա­նով Փա­նահ Ա­լիին խա­նի ի­րա­վունք տվեց և ստի­պեց հայ մե­լիք­նե­րին, որ ճա­նա­չեն այդ ի­րա­վունքն ու են­թարկ­վեն Փա­նա­հին՝ իբրև շա­հի կու­սա­կա­լի։ Շո­շի խա­նու­թյան հիմ­նա­դիր մե­լիք Շահ­նա­զա­րը եր­կար ապ­րեց և տե­սավ իր չա­րա­գոր­ծու­թյան հետևանք­նե­րը. 1792 թվա­կա­նին կյան­քից հե­ռա­ցավ՝ թող­նե­լով վայ­րագ Փա­նա­հի որ­դի Իբ­րա­հիմ խա­նի ու նրա ցե­ղա­կից­նե­րի կող­մից դժոխ­քի վե­րած­ված Ար­ցա­խը։


1787 թ. հու­լի­սին Կով­կա­սի ռու­սա­կան զո­րախմ­բի հրա­մա­նա­տար Ս. Դ. Բուռ­նաշևը գե­նե­րալ-պո­րու­չիկ Պ. Ս. Պո­տյոմ­կի­նին զե­կու­ցում է Ար­ցա­խի հա­յու­թյան ծանր վի­ճա­կի և Իբ­րա­հիմ խա­նի կա­մա­յա­կա­նու­թյուն­նե­րի մա­սին, ո­րը կա­լա­նա­վո­րել էր Գան­ձա­սա­րի կա­թո­ղի­կո­սին ու Ար­ցա­խի բո­լոր մե­լիք­նե­րին, ո­րոնք դա­ժան տան­ջանք­նե­րին չդի­մա­նա­լով՝ խոս­տո­վա­նել էին ի­րենց կա­պը ռու­սա­կան ար­քու­նի­քի գոր­ծիչ­նե­րի հետ։ Կա­թո­ղի­կո­սը մա­հա­նում է խա­նի հրա­մա­նով տր­ված թույ­նից։ Շու­շիի բան­տում գտն­վող մե­լիք­նե­րին հա­ջող­վում է մի վեր­ջին փորձ կա­տա­րել՝ ռուս­նե­րի օգ­նու­թյունն ստա­նա­լու հա­մար։ Լիար­ժեք օգ­նու­թյուն չի լի­նում, ո­րով­հետև Թուր­քիա­յի սուլ­թա­նը Ռու­սա­կան կայս­րու­թյու­նից հետ էր պա­հան­ջում Ղրի­մը և մեր­ժում ստա­նա­լով` պա­տե­րազմ հայ­տա­րա­րեց։ Ռու­սաս­տանն ստիպ­ված էր առ­ժա­մա­նակ հրա­ժար­վել Այ­սր­կով­կասն ու Հա­յաս­տա­նը գրա­վե­լու ծրագ­րից։ Ռուս­նե­րի օգ­նու­թյու­նից զրկ­ված հայ ժո­ղո­վուր­դը միայ­նակ հայ­տն­վեց ա­մե­նա­թող ո­սո­խի դեմ, ո­րի ու­շադ­րու­թյան կենտ­րո­նում Շու­շին էր՝ միշտ են­թա­կա ա­վեր­ման ու վայ­րա­գու­թյուն­նե­րի։ Այն մեկ ան­գամ չէ, որ վե­րած­վել է դժոխ­քի։ 1930 թ. հրա­տա­րակ­ված «Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բաղ» գր­քում Մա­րիե­տա Շա­հի­նյա­նը գրել է ( էջ 41-42). «Ա­ռա­ջի­նը, որ ինձ ցն­ցեց, լռու­թյունն էր։ Այդ­քան սար­սա­փե­լի լռու­թյուն ես չէի զգա­ցել ո՛չ մի տեղ, եր­բե՛ք, և ան­մի­ջա­պես այն ինձ թվաց անբ­նա­կան։ Հան­կարծ մար­դուն թվում է, թե լռու­թյու­նը քրթմն­ջում է, քա­րե­րը շշն­ջում են, օ­րոր­վում, խշ­շում, և գլ­խիդ մա­զե­րը բիզ-բիզ կանգ­նում են։ Այս­տեղ 1920 թվա­կա­նի մար­տին ե­րեք օր­վա ըն­թաց­քում հր­դե­հի ու ա­վե­րի են են­թարկ­վել 7000 տներ, մորթ­վել են,- տար­բեր թվեր են ա­սում, - մեկն ա­սում է՝ ե­րեք-չորս հա­զար, ու­րիշ­նե­րը՝ ա­վե­լի քան տաս­ներ­կու հա­զար հա­յեր։ Ի­րո­ղու­թյունն այն է, որ ե­րե­սուն­հինգ հա­զար հա­յե­րից Շու­շիում չի մնա­ցել ո՛չ մե­կը։ Ա­ռու­նե­րում այս ու այն­տեղ դեռ կա­րե­լի էր տես­նել կա­նանց վար­սափն­ջեր՝ նրանց վրա չո­րա­ցած սև ա­րյան հետ միա­սին։ Երևա­կա­յու­թյուն ու­նե­ցող մարդն այս­տեղ դժ­վար կշն­չի...»։ Ա­յ­նու­հետև գրում է. «212 գյու­ղե­րի ընդ­հա­նուր թվից 59-ը ջնջ­վել է հո­ղի ե­րե­սից, բնակ­չու­թյան մեկ քա­ռոր­դը (37 հա­զար մարդ) մնա­ցել է ան­տուն, յոթ հա­զար տն­տե­սու­թյուն հրի է մատն­վել...»։


Ար­սեն Ծատ­րյա­նը յոթ որ­դի­նե­րին մե­ծաց­րել է հա­յոց դժ­վա­րին պատ­մու­թյու­նից քա­ղած իր դա­սե­րով՝ դրանք ամ­փո­փե­լով մի պատ­գա­մով. «Եր­բեք գլուխ չխո­նար­հել բռ­նու­թյան առջև, հայ­րե­նի­քի դժ­վա­րին ժա­մին հույս չդ­նել օ­տա­րի օգ­նու­թյան վրա։ Ինչ­պես պատ­մա­հայր Մ. Խո­րե­նա­ցին է գրել. «Սահ­ման քա­ջաց զզեն յու­րեաց»։
Երբ խոր­հր­դա­յին բա­նա­կը Շու­շիի հա­յե­րին զր­կեց ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թյան մի­ջոց­նե­րից, կարճ ժա­մա­նա­կում թուր­քե­րին հա­ջող­վեց նրանց հա­նել քա­ղա­քից։ Շու­շիից հե­ռա­ցող վեր­ջին հա­յը Ար­սեն Ծատ­րյանն էր՝ վս­տահ, որ վե­րա­դառ­նա­լու է իր հա­րա­զատ քա­ղա­քը։ Տե­ղա­վոր­վել են Ստե­փա­նա­կեր­տի վե­րին թա­ղա­մա­սի տնե­րից մե­կում, որ մոտ լի­նեն Ղա­զան­չե­ցող Ա­մե­նափ­րկ­չին, ի­րենց տա­նը։ Յոթ որ­դի­նե­րը՝ Մա­յո­րը, Լևո­նը, Վա­լե­րան, Սեր­գե­յը, Բո­րյան, Է­դիկն ու Ալ­բեր­տը, հա­վա­տա­րիմ հոր պատ­գա­մին, զին­վո­րագր­վել են հայ­րե­նի հո­ղի պաշտ­պա­նու­թյա­նը, ան­ցել ա­զա­տա­մար­տի դժ­վա­րին ու­ղին՝ Կրկ­ժան, Խո­ջա­լու, Շու­շի, Լա­չին, Քյո­սա­լար, Խա­նա­բադ... Այ­նու­հետև ծա­ռա­յու­թյու­նը շա­րու­նա­կել են նոր կազ­մա­վոր­ված պաշտ­պա­նու­թյան բա­նա­կի զո­րա­մա­սե­րից մե­կում՝ Աս­կե­րա­նի վաշ­տում։ Կրկ­ժա­նի կռիվ­նե­րում հայ­րը որ­դի­նե­րի հետ էր։ Հե­տո շր­ջել է Աղ­դա­մի մա­տույց­նե­րում՝ Դա­վիթ Բե­կի, Մխի­թար Սպա­րա­պե­տի, Զո­րա­վար Անդ­րա­նի­կի ու Նժ­դե­հի, հայ ազ­գա­յին-ա­զա­տագ­րա­կան պայ­քա­րի մյուս հե­րոս­նե­րի մա­սին պատ­մու­թյուն­նե­րով ո­գեշն­չել մեր մար­տիկ­նե­րին։


Վեր­ջա­պես ե­կել է Շու­շիի նա­հա­պե­տի այն­քա՜ն փա­փա­գած օ­րը՝ 1992 թ. մա­յի­սի 9-ը։ Շու­շին ա­զա­տագ­րող­նե­րի հետ նա ա­ռա­ջինն է մտել քա­ղաք ու նրանց հրա­վի­րել իր տուն։ Հա­նել է թթե­նու տակ հա­տուկ այդ օր­վա հա­մար թա­ղած գի­նու կա­րա­սը և հա­յացքն ուղ­ղե­լով շարք կանգ­նած մար­տիկ­նե­րին, ո­րոնց մեջ նաև իր զա­վակ­ներն էին, ող­ջու­նել.
-Կե­նացդ, Շու­շի, հայ ծն­վել ենք, հայ կմեռ­նենք...
(շա­րու­նա­կե­լի)


Ասպ­րամ ԾԱ­ՌՈՒ­ԿՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
  • Արսեն Ծատրյան
  • Արսեն Ծատրյանի որդին՝ Բորյան
Դիտվել է՝ 13630

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ