Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ար­ցա­խի կո­րուս­տը հայ ժո­ղովր­դի հա­մար հս­կա կո­րուստ մըն է»

«Ար­ցա­խի կո­րուս­տը հայ ժո­ղովր­դի հա­մար հս­կա կո­րուստ մըն է»
27.11.2020 | 03:03

«Ե­ԹԵ ՔԱՐ­ՎԱՃԱ­ՌԸ ՉՄԱՔ­ՐԱ­ԳՈՐ­ԾԵԻՆՔ, ՀԱ­ՅԵ­ՐԻ ՀԱ­ՄԱՐ ՂԱ­ՐԱ­ԲԱ­ՂԸ ԳՈ­ՅՈՒ­ԹՅՈՒՆ ՉԷՐ ՈՒ­ՆԵ­ՆԱ­ԼՈՒ»


ԼՂՀ պաշտ­պա­նու­թյան բա­նա­կի Մար­տու­նու շր­ջա­նի ինք­նա­պաշտ­պա­նա­կան ու­ժե­րի հրա­մա­նա­տար, ՀՀ ազ­գա­յին հե­րոս, Ար­ցա­խի հե­րոս, «Ոս­կե ար­ծիվ» և «Մար­տա­կան խաչ» 1-ին աս­տի­ճա­նի շքան­շան­նե­րի աս­պետ, հնա­գետ, հրա­պա­րա­կա­խոս ՄՈՆ­ԹԵ ՄԵԼ­ՔՈ­ՆՅԱ­ՆԸ ծն­վել էր Հա­յաս­տա­նից հե­ռու՝ 1957 թ., ԱՄՆ-ի Կա­լի­ֆոռ­նիա նա­հան­գի Ֆրեզ­նո քա­ղա­քից 40 մղոն հե­ռու գտն­վող Վայ­սե­լիա ա­վա­նում, որ­տեղ ա­նո­ղոք ճա­կա­տագ­րի թե­լադ­րան­քով ի­րենց օ­ջախն էին հիմ­նել Չառլզ և Զա­բել Մել­քո­նյան­նե­րը՝ ի­րենց բնօր­րան Մարզ­վա­նի ու Խար­բեր­դի Խա­րա­ձոր գյու­ղե­րի կա­րոտն ամ­փո­փած հո­գու խոր­քե­րում։ Խո­րա­պես հե­տաքր­քր­ված լի­նե­լով հայ ժո­ղովր­դի պատ­մու­թյամբ՝ տա­կա­վին վաղ հա­սա­կից Մոն­թեն հե­տաքր­քր­վել է հայ ժո­ղովր­դի պատ­մու­թյամբ, ու­սա­նո­ղու­թյան տա­րի­նե­րին ու­սում­նա­սի­րել է նրա ծա­գու­մը և ա­վար­տա­ճառ գրել ՈՒ­րար­տուի ժայ­ռա­փոր դամ­բա­րան­նե­րի մա­սին, ո­րը պաշտ­պա­նել է 1978 թվա­կա­նին՝ ստա­նա­լով բա­կա­լավ­րի աս­տի­ճան։ Մոն­թե Մել­քո­նյա­նին գիտ­նա­կա­նի փայ­լուն ա­պա­գա էր սպա­սում, սա­կայն Հայ­կա­կան հար­ցի հրա­մա­յա­կա­նը նրան ստի­պեց բռ­նել վտան­գա­լի, տա­տաս­կոտ, բայց հայ­րե­նի­քի ոտ­նա­հար­ված ի­րա­վունք­նե­րի հա­մար պայ­քա­րե­լու վսեմ ու­ղին, որն ի վեր­ջո նրան հասց­րեց Հա­յոց աշ­խար­հի Ար­ցախ նա­հանգ, որ­տեղ լա­վա­գույնս դրսևոր­վե­ցին մեծ հայ­րե­նա­սե­րի ազ­գա­յին-ա­զա­տագ­րա­կան պայ­քա­րի ու ռազ­մա­կան գոր­ծի ի­մա­ցու­թյան փայ­լուն ո­րակ­նե­րը։
Մար­տու­նու պաշտ­պա­նա­կան շր­ջա­նի հրա­մա­նա­տար Մոն­թեն 1993 թ. մար­տին իր զո­րա­ջո­կա­տով մաս­նակ­ցեց Մար­տա­կեր­տի ա­զա­տագր­մա­նը, իսկ մար­տի վեր­ջե­րին ու ապ­րի­լի սկզ­բին ղե­կա­վա­րեց Քար­վա­ճա­ռի ա­զա­տագր­ման գոր­ծո­ղու­թյու­նը՝ Ար­ցա­խի կող­մից։ Մար­տի 27-ից ապ­րի­լի 2-ը նրա ղե­կա­վա­րու­թյամբ ի­րա­կա­նաց­վեց Քար­վա­ճա­ռի շր­ջա­նում տե­ղա­բաշխ­ված թշ­նա­մու ռազ­մա­կա­յան­նե­րի ոչն­չաց­ման գոր­ծո­ղու­թյու­նը։ Ա­հա թե ինչ է ա­սել նա այդ առն­չու­թյամբ. «Մենք վե­րա­տի­րա­ցանք մեր տնե­րին ու կալ­վածք­նե­րին։ Քար­վա­ճա­ռը պար­զա­պես ա­զե­րի­նե­րի ռազ­մա­կան մի կա­յան էր և զի­նամ­թե­րա­նոց։ Ե­թե շր­ջա­նը չմաք­րա­գոր­ծեինք, հա­յե­րի հա­մար Ղա­րա­բա­ղը գո­յու­թյուն չէր ու­նե­նա­լու։ Մեր պայ­քա­րը հար­ձա­կո­ղա­կան բնույ­թի չէ, գո­յատևման հարց է»։


2020 թ. նո­յեմ­բե­րի 25-ին Քար­վա­ճա­ռը հան­ձն­վեց ո­սո­խին, ո­րը 1993-ին խո­նարհ­վել էր հայ զին­վո­րի հզո­րու­թյան առջև։ Ծանր է, ցա­վա­լի, բայց բո­լոր եր­կր­նե­րի պատ­մու­թյան մեջ էլ ե­ղել են վե­րել­քի ու նաև ան­կու­մի պա­հեր։ Պետք է դա­սեր քա­ղենք մեր սխալ­նե­րից, հզո­րաց­նենք եր­կի­րը, հզո­րաց­նենք բա­նա­կը, որն այս տա­րա­ծաշր­ջա­նի և մեր հայ­րե­նի­քի անվ­տան­գու­թյան հու­սա­լի ե­րաշ­խիքն է։ Այ­սօր Մոն­թեն վերս­տին հի­շեց­նում ու հու­շում է մեզ. «Պետք է ը­սեմ, որ Ար­ցա­խի կո­րուս­տը հայ ժո­ղովր­դի հա­մար հս­կա կո­րուստ մըն է, որ կր­նա մի քա­նի տաս­նյակ տա­րի հե­տո նշա­նա­կել հայ ժո­ղովր­դի ամ­բող­ջա­կան ան­հե­տա­ցում։ Ե­թե գրա­վեն Ար­ցա­խը, հա­ջորդ տե­ղը Զան­գե­զուրն է։ Բո­լորս գի­տենք, որ Զան­գե­զու­րի վրա հո­ղա­յին պա­հանջ ու­նին, պա­տե­րազ­մը կշա­րու­նակ­վի Զան­գե­զու­րի վրա։ Ե­թե Զան­գե­զու­րը վեր­ցու­ցին, բո­լո­րիս հա­մար հս­տակ է, թե ինչ պի­տի նշա­նա­կե մեր հայ­րե­նի­քի հա­մար։ Ա­մեն մարդ պետք է զգա, թե ինչ­քան կարևոր է ա­սի­կա, և ա­մեն մարդ պետք է ա­մեն ինչ ը­նե, որ շուտ վեր­ջաց­նենք այս պա­տե­րազ­մը»։

«ՄԱՐԴ ՊԵՏՔ Է ՄԻ ՔԻՉ Ա­ՎՈ ԼԻ­ՆԻ»
1997 թվա­կա­նին ծա­ռա­յու­թյան ան­ցա ՀՀ ՊՆ հրա­տա­րակ­չու­թյու­նում որ­պես խմ­բա­գիր։ Միա­ժա­մա­նակ շա­րու­նա­կում էի հեր­թա­կան ար­ձա­կուր­դի ժա­մա­նակ լի­նել Ար­ցա­խում, այ­ցե­լել սահ­մա­նա­մերձ գյու­ղեր, ա­ռանձ­նա­պես Մար­տու­նու շր­ջան՝ գրա­ռե­լու հա­մար Մոն­թեի մա­սին նրա զի­նա­կից­նե­րի, զին­վոր­նե­րի, նրա ճա­նա­չած պարզ, հա­սա­րակ մարդ­կանց հու­շե­րը։ Այդ­պես ծն­վեց «Բարև, ինչ­պե՞ս եք, լա՞վ եք...» վեր­նագ­րով գիրքս ԼՂՀ Մար­տու­նու պաշտ­պա­նա­կան շր­ջա­նի լե­գեն­դար հրա­մա­նա­տար, մար­տու­նե­ցի­նե­րի սի­րե­լի Ա­վո­յի մա­սին։


2007 թվա­կանն էր, ամ­ռան վեր­ջը։ Մո­տե­նում էր Մոն­թեի ծնն­դյան 50-ա­մյա­կը։ Մի օր զան­գա­հա­րեց Մոն­թեի զի­նյալ պայ­քա­րի գա­ղա­փա­րա­կից, մտե­րիմ ըն­կեր Ա­լեք Ե­նի­գոմ­շյա­նը և ա­սաց, որ պաշտ­պա­նու­թյան նա­խա­րա­րու­թյան նա­խա­ձեռ­նու­թյամբ եր­կու քան­դա­կա­գործ կեր­տում են Մոն­թեի կի­սանդ­րին, ո­րը տե­ղադր­վե­լու է Հաղ­թա­նա­կի զբո­սայ­գում։ Լավ կլի­նի, որ վե­րա­դաս ղե­կա­վա­րից թույ­լտ­վու­թյուն վերց­նեմ՝ Մոն­թեի մտե­րիմ զի­նըն­կեր­նե­րի հետ քան­դա­կա­գործ­նե­րի ար­վես­տա­նոց այ­ցե­լե­լու հա­մար. գու­ցե թե մեր կար­ծիք­նե­րով օգ­տա­կար լի­նենք, որ­պես­զի նրանք ա­վե­լի տի­պա­կան ու բնո­րոշ գծե­րով ներ­կա­յաց­նեն ժո­ղովր­դի սի­րե­լի հրա­մա­նա­տար Մոն­թեի կեր­պա­րը։


Հա­մեստ, շնոր­հա­լի մար­դիկ էին քան­դա­կա­գործ­նե­րը։ Հե­տաքր­քր­ված, ու­շա­դիր ունկ­նդ­րում էին Մոն­թեի ըն­կեր­նե­րի՝ դեռևս ա­նա­վարտ կի­սանդ­րու առջև դի­մագ­ծե­րի ար­տա­հայտ­չա­կա­նու­թյան վե­րա­բե­րյալ քն­նար­կում­նե­րը, կռ­վի ա­հեղ օ­րե­րին ա­մե­նաա­նել ի­րա­վի­ճակ­նե­րում հրա­մա­նա­տա­րի հա­մար­ձակ, ֆան­տաս­տիկ թվա­ցող ծրագ­րե­րի ու դրանց միշտ հաղ­թա­նա­կով պսակ­վե­լու, թշ­նա­մու վրա սար­սափ տա­րա­ծող և ար­դեն իսկ կեն­դա­նու­թյան օ­րոք լե­գենդ դար­ձած Ա­վո­յի՝ մարդ­կանց հան­դեպ ու­նե­ցած հա­վա­տի մա­սին հու­շե­րը, ա­ռօ­րյա մարդ­կա­յին հա­րա­բե­րու­թյուննե­րում գրե­թե ման­կան պար­զու­թյան ու ազն­վու­թյան մա­սին ժպիտ կոր­զող դր­վագ­նե­րը։ Քան­դա­կա­գործ­նե­րից մե­կը, խո­սակ­ցու­թյանն ա­կան­ջա­լուր, իս­կույն մատ­նե­րի ճկուն ու թեթև հպում­նե­րով շտ­կում­ներ էր ա­նում, և ակն­թար­թո­րեն Մոն­թեի դեմքն ա­վե­լի ի­րա­կան, զո­րեղ, հա­րա­զատ ու մտեր­միկ երևույթ էր առ­նում։


...Հաղ­թա­նա­կի զբո­սայ­գում ծնն­դյան խո­սուն հո­բե­լյա­նի առ­թիվ զո­րա­վար Մոն­թե Մել­քո­նյա­նի կի­սանդ­րու բաց­ման հան­դի­սա­վոր ա­րա­րո­ղու­թյա­նը մաս­նակ­ցե­լու էին ե­կել նաև Ար­ցա­խի Մար­տու­նու պաշտ­պա­նա­կան շր­ջա­նի կա­մա­վո­րա­կան մար­տիկ­ներ, նո­րաս­տեղծ կա­նո­նա­վոր բա­նա­կի սպա­ներ, Երևա­նից՝ տի­կին Ար­փի­կը, ում Մոն­թեի Հա­յաս­տա­նյան մայր ա­նունն էին տվել՝ նրա հան­դեպ մայ­րա­կան հո­գա­տար վե­րա­բեր­մուն­քի հա­մար։ Ե­կել էին և հե­ռա­վոր Ֆրան­սիա­յից՝ Ար­ցա­խի ա­զա­տագ­րա­կան պայ­քարն ի­րեն­ցը հա­մա­րող հա­յոր­դի­ներ, ով­քեր ա­զա­տա­մար­տի դժ­վա­րին շր­ջա­նում հնա­րա­վոր ա­մեն կերպ օգ­նել, ա­ջակ­ցել էին Մար­տու­նու պաշտ­պա­նա­կան շր­ջա­նի հրա­մա­նա­տա­րին՝ զին­վոր­նե­րին վե­րա­բե­րող հույժ կարևոր խն­դիր­ներ հո­գա­լով։
Կի­սանդ­րու բաց­ման օրն ար­ված լու­սան­կար­նե­րը պա­հում են Մոն­թե Մել­քո­նյան հրա­մա­նա­տա­րի կի­սանդ­րու բաց­ման ա­րա­րո­ղու­թյան պա­հի ջերմ ապ­րում­նե­րը։ Բո­լո­րի հա­յացք­նե­րում, խոս­քե­րում սի­րե­լի հե­րո­սի հան­դեպ առ­կայ­ծող կա­րոտ կար ու նոր Մոն­թե­նե­րի գալս­տյան սպա­սում ու փա­փագ...

«ՆԱ ԻՐՈՔ ԱՆԿՐԿՆԵԼԻ ԷՐ»

Ա­ԼԵՔ Ե­ՆԻ­ԳՈՄ­ՇՅԱՆ (Մոն­թեի գա­ղա­փա­րա­կան, զի­նյալ քա­րոզ­չու­թյան պայ­քա­րի հա­վա­տա­րիմ ըն­կեր:
Սո­վո­րել է Բեյ­րու­թի Հա­մազ­գա­յի­նի «Նշան Փա­լան­ճյան» ճե­մա­րա­նում, այ­նու­հետև ա­վար­տել Բեյ­րու­թի Ա­մե­րի­կյան հա­մալ­սա­րա­նը, ստա­ցել տն­տե­սա­գե­տի ո­րա­կա­վո­րում։
Ա­լե­քը Մոն­թեի հետ ծա­նո­թա­ցել է 1978 թ. ապ­րի­լի 24-ին Բեյ­րու­թի Բուրջ Հա­մուդ հա­յաբ­նակ ար­վար­ձա­նի ազ­գա­յին վար­ժա­րան­նե­րից մե­կի դահ­լի­ճում, որ­տեղ Սփյուռ­քի հայ­կա­կան կու­սակ­ցու­թյուն­նե­րի ե­րի­տա­սար­դա­կան թևե­րը կազ­մա­կեր­պել էին այդ օ­րը խոր­հր­դան­շող մի­ջո­ցա­ռում։ 1980 թ. հոկ­տեմ­բե­րի 3-ին Շվեյ­ցա­րիա­յի Ժնև քա­ղա­քում գոր­ծո­ղու­թյան նա­խա­պատ­րաստ­ման ժա­մա­նակ ռում­բի վթա­րա­յին պայ­թյու­նի պատ­ճա­ռով կորց­րել է տե­սո­ղու­թյու­նը և ձախ ձեռ­քը։


«Մոն­թե Մել­քո­նյան» հա­սա­րա­կա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյան տնօ­րենն է)։
-Մոն­թեին շատ էր հու­զում Լի­բա­նա­նից և ընդ­հան­րա­պես Մեր­ձա­վոր Արևել­քից դե­պի Արևմուտք հա­յե­րի ար­տա­գաղ­թի խն­դի­րը։ Ա­ռի­թը բաց չէր թող­նում այդ մա­սին խո­սե­լու, ա­հա­զան­գե­լու, բա­ցատ­րե­լու, թե որ­քան սխալ է այդ երևույ­թը, որ դրա­նով հե­ռա­նում ենք մեր ի­րա­վունք­նե­րից, մեր հայ­րե­նի հո­ղի վրա որ­պես ազգ վե­րախ­մբ­վե­լու և կեն­սա­գործ­վե­լու հնա­րա­վո­րու­թյու­նից։ Ին­քը լի­նե­լով եր­րորդ սերն­դի ա­մե­րի­կա­ցի, որ նոր էր սո­վո­րում հա­յե­րեն խո­սել, ու­րիշ­նե­րին հոր­դո­րում էր Ա­մե­րի­կա կամ այլ հե­ռա­վոր ա­փեր չգ­նալ, մնալ տե­ղում, պայ­քա­րել տե­ղի հայ­կա­կան հա­մայն­քի պաշտ­պա­նու­թյան հա­մար, պատ­րաստ­վել Արևմտյան Հա­յաս­տա­նի ա­զա­տագ­րա­կան պայ­քա­րին։
Յու­րա­հա­տուկ էու­թյուն ու նկա­րա­գիր ու­ներ Մոն­թեն, չա­փից ա­վե­լի ինք­նա­տի­պու­թյուն, պարզ ար­տա­քին, ընդ­հա­նուր առ­մամբ՝ զվարթ, պայ­թող ծի­ծա­ղով, միա­միտ ու դյու­րա­հա­վատ, ան­մի­ջա­կան ու ջերմ, յու­րա­հա­տուկ գա­ղա­փա­րա­կիր, միա­ժա­մա­նակ՝ ա­զա­տա­սեր ու կար­գա­պահ, հատ­կա­պես՝ ինք­նա­կար­գա­պա­հու­թյան ջա­տա­գով, նյու­թա­կան ու­նեց­ված­քի հան­դեպ՝ ան­տար­բեր, և այս ա­մենն ա­ռանց որևէ ար­հես­տա­կա­նու­թյան, ա­ռանց այդ­պի­սին լի­նե­լու ցան­կու­թյան, այլ կա­տա­րյալ ինք­նա­բուխ ու բնա­կան... Ա­հա Մոն­թեն։


Մոն­թեն այն կար­ծի­քին էր, որ վաղ թե ուշ Թուր­քիա­յում տե­ղի է ու­նե­նա­լու հե­ղա­փո­խու­թյուն և ստեղծ­վե­լու է նոր ի­րա­վի­ճակ։ Հա­մոզ­ված էր, որ հայ­կա­կան ա­ռա­ջա­դի­մա­կան-ա­զա­տագ­րա­կան շար­ժու­մը, որ­պես ինք­նու­րույն գոր­ծոն, պետք է մաս­նա­կից լի­նի Թուր­քիա­յում առ­կա գոր­ծըն­թաց­նե­րին, որ­պես­զի սպաս­ված հե­ղա­փո­խու­թյամբ ստեղծ­ված նոր ի­րա­վի­ճա­կում հա­յերն ու­նե­նան ո­րո­շա­կի ձեռք­բե­րում։ Մտա­ծում էր, որ ինչ­քան ակ­տիվ և զո­րեղ լի­նի հա­յե­րի մաս­նակ­ցու­թյու­նը Թուր­քիա­յում ըն­թա­ցող գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րին, այն­քան մեծ կլի­նեն պատ­մա­կան իր հո­ղե­րի վրա հայ ժո­ղովր­դի վե­րա­դար­ձի և ինք­նո­րոշ­ման ակն­կա­լիք­նե­րը։ Եվ հա­կա­ռա­կը՝ որ­քան փոքր լի­նի մաս­նակ­ցու­թյու­նը, նույն­քան էլ սա­կավ պի­տի լի­նեն սպաս­վող պտուղ­նե­րը։ Ի­հար­կե, Թուր­քիա­յում զար­գա­ցում­նե­րը Մոն­թեի ու իր հա­մա­խոհ­նե­րի ակն­կա­լած ուղ­ղու­թյամբ չըն­թա­ցան։ Թուր­քա­կան պե­տու­թյա­նը հա­ջող­վեց կոտ­րել հա­կա­պե­տա­կան շար­ժում­նե­րը, ա­ռանց դրանք վե­րաց­նե­լու՝ ո­րո­շա­կի հար­ված­ներ հասց­նել քր­դա­կան ա­զա­տագ­րա­կան շարժ­մա­նը։ Իր հեր­թին Մոն­թեն հնա­րա­վո­րու­թյուն չու­նե­ցավ ծրագր­ված ուղ­ղու­թյամբ ի­րա­գոր­ծե­լու պայ­քա­րը, այն է՝ Արևմտյան Հա­յաս­տա­նի հո­ղե­րի վրա հայ­կա­կան զի­նյալ ներ­կա­յու­թյան կազ­մա­կեր­պումն ու ո­րո­շա­կի ար­դյունք­նե­րի հաս­նե­լը, ո­րով­հետև հար­կադր­ված էր անց­նել ընդ­հա­տակ, ա­պա բան­տարկ­վեց։


Ոչ միայն Թուր­քիա­յում պայ­ման­նե­րը փոխ­վե­ցին, այլև տե­ղա­շար­ժե­րը ցն­ցե­ցին ամ­բողջ աշ­խար­հը։ Ար­ցախ նա­հան­գում ծա­ռա­ցավ հայ ժո­ղովր­դի ինք­նո­րոշ­վե­լու հիմ­նա­հար­ցը։ Ար­ցա­խը սուր կա­րիք զգաց Մոն­թեի ո­րա­կի կազ­մա­կերպ­չի և գտավ նրան։ Իսկ Մոն­թեն Ար­ցա­խում գտավ այն դաշ­տը, որ­տեղ պի­տի կա­րո­ղա­նար դրսևոր­վել հո­գե­պես և լիո­վին՝ ինչ­պես վա­յել էր ի­րեն, և նա պար­զա­պես գե­րա­զան­ցեց ինքն ի­րեն։ Ար­ցա­խում և Հա­յաս­տա­նում Մոն­թեի հետ շփ­վող­նե­րը կհա­մա­ձայ­նեն, որ նա, ի­րոք, անկ­րկ­նե­լի էր։ 1992 թ. ամ­ռան թեժ օ­րե­րին, երբ Ար­ցա­խի ճա­կա­տա­գի­րը դեռևս մնում էր ա­նո­րոշ, Մոն­թեն քար­տե­զի վրա գծում էր Ար­ցա­խի սահ­ման­նե­րը՝ նե­րա­ռե­լով այն տա­րածք­նե­րը, ո­րոնք հա­ջորդ տար­վա ըն­թաց­քում գրե­թե ամ­բող­ջու­թյամբ ան­ցան հայ­կա­կան ու­ժե­րի վե­րահս­կո­ղու­թյան ներ­քո։ 1992 թ. վեր­ջե­րին Մար­տու­նու պաշտ­պա­նա­կան շր­ջա­նի մար­տա­կան հա­ջող գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի շնոր­հիվ Ար­ցա­խի պաշտ­պա­նա­կան ու­ժե­րը հա­սան պե­տա­կան սահ­ման և 20 կմ եր­կա­րու­թյամբ պա­հա­կա­կե­տեր հիմ­նե­ցին շր­ջա­նի հյու­սի­սա­յին սահ­մա­նագ­ծում։


1993 թ. մար­տին Մոն­թեն իր զո­րա­ջո­կա­տով մաս­նակ­ցեց Մար­տա­կեր­տի շր­ջա­նի ա­զա­տագր­մա­նը, իսկ մար­տի վեր­ջե­րին ու ապ­րի­լի սկզ­բին ղե­կա­վա­րեց Քար­վա­ճա­ռի ա­զա­տագր­ման օ­պե­րա­ցիան՝ Ար­ցա­խի կղ­մից։ Մար­տի 27-ից ապ­րի­լի 2-ը Մոն­թեի ղե­կա­վա­րու­թյամբ ի­րա­կա­նաց­վեց Քար­վա­ճա­ռի շր­ջա­նում տե­ղա­բաշխ­ված թշ­նա­մու ռազ­մա­կա­յան­նե­րի ոչն­չաց­ման գոր­ծո­ղու­թյու­նը։ Ապ­րի­լի 4-ին նոր էր վե­րա­դար­ձել Քար­վա­ճա­ռից, որ լույս 5-ի գի­շե­րը Մաճ­կա­լա­շե­նին մոտ Խա­զա­զի բար­ձուն­քի և Գրոր­գա­վա­նի մոտ Կզլ­կա­յա բլ­րից հետ շպրտ­ված թշ­նա­մին հա­կա­հար­ձակ­ման ան­ցավ, և Մոն­թեն, որ 2 ժամ էլ չէր քնել, ղե­կա­վա­րեց գրո­հը հետ մղե­լու գոր­ծո­ղու­թյու­նը և ոչն­չաց­րեց թշ­նա­մուն։

«ՄԵՐ ՊԱՅ­ՔԱ­ՐԸ ՉԻ Ա­ՎԱՐՏ­ՎԵԼ»

ՄԱՐ­ՏԻ­ՐՈՍ ԺԱՄ­ԿՈ­ՉՅԱՆ (Մոն­թեի մար­տա­կան ըն­կեր:
1981 թ. հու­նի­սի 9-ին Շվեյ­ցա­րիա­յի Ժնև քա­ղա­քում թուրք դի­վա­նա­գե­տին զգետ­նե­լու հա­մար ձեր­բա­կալ­վել և դա­տա­պարտ­վել է 15 տար­վա բան­տար­կու­թյան։ Ա­զատ է ար­ձակ­վել 10 տա­րի անց և ե­կել Հա­յաս­տան։ 1991 թվա­կա­նից մաս­նակ­ցել է Ար­ցա­խյան ա­զա­տա­մար­տին՝ Շա­հու­մյա­նում, ա­պա՝ ԼՂՀ Մար­տու­նու շր­ջա­նում։ 1993-1997 թթ. ե­ղել է ՀՀ պաշտ­պա­նու­թյան նա­խա­րար Վազ­գեն Սարգ­սյա­նի օգ­նա­կա­նը։ Պարգևատր­վել է «Ա­րիու­թյան հա­մար» մե­դա­լով)։
-Մոն­թեն ա­սում էր. «Խա­ղա­ղու­թյու­նը պետք է ըլ­լա միայն մեր հաղ­թա­նա­կով։ Դժ­վար է Հա­յաս­տա­նի տն­տե­սա­կան վի­ճա­կը, հաս­կա­ցանք։ Բայց պա­տե­րազմն այդ­պես է։ Պա­տե­րազ­մը միայն դժ­վա­րու­թյուն է։ Պի­տի հաս­կա­նան, որ պի­տի զոհ­վենք, պի­տի լավ չու­տենք, լավ չհագ­նենք, պի­տի դպ­րոց չեր­թանք։ Այս ա­մե­նը չմո­ռա­նա­լով՝ մեր ամ­բողջ ու­ժը պի­տի դնենք ռազ­մա­կան գոր­ծին մեջ, հաղ­թենք։ ՈՒ հե­տո բո­լո­րիս հա­մար լավ կըլ­լա, բո­լո­րիս հա­մար...»։
Իմ ամ­բողջ կյան­քում չեմ տե­սել Մոն­թեի պես մե­կին։ Երևի իր նման­նե­րը դա­րը մեկ են ծն­վում։ Նրան հա­մե­մա­տում էին լե­գեն­դար հե­րոս Չե Գևա­րա­յի հետ։


Ա­ՍԱ­ԼԱ-ի մեջ էինք ընդգրկվել։ Մե­զա­նից ոչ ոք չգի­տեր, թե մյուսն ինչ է ա­նում։ Նա­խա­պատ­րաստ­վում էր իմ գոր­ծո­ղու­թյու­նը Շվեյ­ցա­րիա­յում։ Ա­լե­քի գոր­ծո­ղու­թյու­նը ձա­խող­վել էր, և ես գնա­ցի, որ ա­վար­տեմ։ Գոր­ծո­ղու­թյու­նը նա­խա­պատ­րաս­տել էինք ես ու Մոն­թեն։ 1981 թ., հու­նի­սի 9-ին ե­ղավ։ Գոր­ծո­ղու­թյունն ա­վարտ­վեց դես­պա­նու­թյան կցորդ Մեհ­մեդ Եր­գու­զի զգետն­մամբ։ Իմ ձեր­բա­կա­լու­թյու­նից հե­տո Մոն­թեի հետ ան­մի­ջա­կան կապ չու­նեի։ 1990 թ. վեր­ջին պայ­մա­նա­կա­նո­րեն ա­զատ ար­ձակ­վե­ցի։ Ցե­րեկ­նե­րը դր­սում աշ­խա­տում էի, գի­շեր­նե­րը վե­րա­դառ­նում բանտ։ Մոն­թեն գրում էր. «Մար­տի­րոս, չվե­րա­դառ­նաս Լի­բա­նան, Հա­յաս­տա­նում քո կա­րիքն ու­նեմ։ Ա­նե­լիք­նե­րը շատ են։ Պայ­քարն այս­տեղ պետք է շա­րու­նակ­վի»։
1991 թ. ձմ­ռա­նը Ժնևի հյու­րա­նոց­նե­րից մե­կում հան­դի­պե­ցի Վազ­գեն Սարգ­սյա­նին։ Հարց­րեց. «Մար­տի­րոս, Մոն­թեի մա­սին ի՞նչ կար­ծի­քի ես։ Ե­թե զին­վո­րա­կան հանձ­նա­րա­րու­թյուն տանք, կկա­րո­ղա­նա՞ լիա­կա­տար ի­րա­գոր­ծել»։ Նկա­տա­ռե­լով Մոն­թեի՝ Լի­բա­նա­նի հա­րա­վում կռ­վե­լը, մաս­նակ­ցու­թյու­նը քա­ղա­քա­ցիա­կան պա­տե­րազ­մին և խոր­հր­դա­յին զեն­քին տի­րա­պե­տե­լը՝ ա­սա­ցի. «Ան­կաս­կած, կա­րող եք 100 տո­կո­սով վս­տա­հիլ»։


10 տա­րի և 45 օր բան­տում նս­տե­լուց հե­տո 1991 թ. հու­նի­սի 26-ին հա­սա Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյուն։ Մոն­թեն, «Տիգ­րան Մեծ»-ի Ջի­վա­նը, Զա­վեն Պետ­րո­սյա­նը և է­լի մի քա­նի տղա­ներ դի­մա­վո­րե­ցին ինձ։ Երևա­նում ե­րեք ա­միս Ժամ­կո­չյան­նե­րի տա­նը բուժ­վե­լուց հե­տո միա­ցա Մոն­թեին։ Նրա՝ թի­կուն­քի գծով պա­տաս­խա­նա­տուն էի շատ հար­ցե­րով։ Նրա հաղ­թա­նա­կը Սփյուռ­քով շատ էր պայ­մա­նա­վոր­ված՝ և՛ մարդ­կանց, և՛ բու­ժօգ­նու­թյան ա­ռու­մով։ «Հայ մար­տիկ­նե­րի օ­ժան­դակ մարմ­նի»՝ ՀՄՕՄ-ի ներ­կա­յա­ցու­ցիչն էի Հա­յաս­տա­նում։ Օգ­նու­թյան արկ­ղե­րը, որ գա­լիս էին Ֆրան­սիա­յից, ան­ձամբ էի հասց­նում Մոն­թեին։


Մար­դիկ տես­նում էին Մոն­թեի ազն­վու­թյունն ու պրո­ֆե­սիո­նա­լիզ­մը՝ և՛ ռազ­մա­կան, և՛ բո­լոր ա­ռում­նե­րով, ու վս­տա­հու­թյամբ էին հա­մակ­վում նրա հան­դեպ։ Նրա շնոր­հիվ մեր պաշտ­պա­նա­կան շր­ջանն այն­քան զենք-զի­նամ­թերք առգ­րա­վեց, որ ոչ միայն մեզ էր բա­վա­կա­նաց­նում, այլև բաշ­խում էինք մյուս շր­ջան­նե­րին։ Մոն­թեի կռիվն Ար­ցա­խի հաղ­թա­նա­կով չէր վեր­ջա­նա­լու։ Ա­սում էր. «Դեռ պետք է պատ­մա­կան հո­ղերն ա­զա­տագ­րել՝ Նա­խիջևա­նը, Ջա­վախ­քը, Արևմտյան Հա­յաս­տա­նը»։ Նպա­տակ­նե­րից մեկն էր, որ սփյուռ­քա­հա­յու­թյու­նը ոտ­քի ել­նի։ Զան­գա­հա­րում, ա­սում էր. «Կապ­վիր այս տղա­նե­րի հետ։ Թող գան, այս­տեղ գործ ու­նեն, մյուս օրն էլ ու­րիշ տեղ խն­դիր կա, պի­տի պայ­քա­րենք»։ ՈՒ­զում էր, որ Սփյուռ­քը երևար, մաս­նակ­ցեր Շարժ­մա­նը։ Ին­քը սոսկ ե­րա­զող չէր, լավ հիմ­նա­վո­րում էր, թե ինչ­պես կա­րե­լի է ի­րա­գոր­ծել նպա­տա­կը։ Կու­սակ­ցու­թյուն աս­վա­ծը չէր ըն­դու­նում։ ՈՒ­ժե­րը տե­ղա­բաշ­խե­լիս այդ հատ­կա­նի­շը, հան­գա­ման­քը չէր կարևո­րում։ Ե­ղավ, որ ժո­ղովր­դի մեջ տա­րած­վեց, թե Մոն­թեն հե­ռա­նա­լու է, և մար­դիկ շատ շփոթ­ված ու հու­սալք­ված էին այդ լու­րից։ Այդ պատ­ճա­ռով էլ Մոն­թեն ոչ մի օր չէր հե­ռա­նում Մար­տու­նուց։ Քար­վա­ճա­ռի կռիվ­նե­րի ժա­մա­նակ հարց­րել էին, թե ին­չու է Մար­տու­նին թո­ղել-ե­կել, ա­սել էր. «Գլուխ կհա­նեն»։ Բայց ամ­բողջ ժա­մա­նակ կապ էր պահ­պա­նում Մար­տու­նու հետ, որ հան­կարծ պրոբ­լեմ չլի­նի։


Մոն­թեի գլու­խը գնա­հատ­ված էր 100000 դո­լար, և այդ թի­վը միշտ ա­ճում էր։ Լսել եմ, որ ժա­մա­նա­կին Թուր­քիան ա­վե­լի մեծ գու­մար է սահ­մա­նել։ Բո­լոր լավ կռ­վող տղա­նե­րի հա­մար գլ­խա­գին էր սահ­ման­ված։ Ար­ցա­խում, երբ ար­դեն «00»-ին ճա­նա­չում էին, թուր­քա­կան հե­տա­խու­զու­թյունն աշ­խա­տանք էր կա­տա­րում նրան ոչն­չաց­նե­լու հա­մար։ Այս օ­րը՝ հու­նի­սի 12-ին, ի­հար­կե, ան­փու­թու­թյուն է ե­ղել։ Ես Կո­մի­տա­սին հարց­րել եմ։ Ա­սաց. «Զուտ պա­տա­հա­կա­նո­րեն ի­րար դեմ ենք ե­լել»։ Նկա­տի ու­ներ Մար­զի­լու գյու­ղի ծայ­րին անս­պա­սե­լի հան­դի­պու­մը թշ­նա­մու ԲՄՊ-1 զրա­հա­մե­քե­նա­յի հետ, երբ կար­ճատև, առ­ճա­կատ մար­տում Մոն­թեն զոհ­վեց զրա­հա­մե­քե­նա­յի հր­թի­ռի՝ աջ քուն­քը մխրճ­ված բե­կո­րից։


Ես ու Հով­սեփն ուղ­ղա­թի­ռով թռանք Մար­տու­նի՝ Մոն­թեի դին բե­րե­լու։ Սե­դան էլ մեզ հետ էր։ Ժո­ղո­վուրդն ա­սում էր. «Նե­րող ե­ղիր, Մար­տի­րոս, որ չկա­րո­ղա­ցանք Մոն­թեին ողջ պա­հել»։ Ժո­ղո­վուր­դը կար­ծում է, թե պայ­քա­րը վեր­ջա­ցել է։ Բայց պայ­քա­րը շա­րու­նակ­վում է։ Ա­պա­գա­յի ա­ռու­մով շատ կարևոր է, որ աշ­խար­հը ճա­նա­չի Ար­ցա­խի ա­զատ ապ­րե­լու ի­րա­վուն­քը, տա­րա­ծաշր­ջա­նում կշիռ ձեռք բե­րենք, որ­պես­զի հաշ­վի նս­տեն մեզ հետ։ Մենք պի­տի հի­շենք մեր ան­ցյա­լը, ա­զա­տագ­րա­կան պայ­քա­րի մեր հե­րոս­նե­րին՝ Անդ­րա­նի­կին, Նժ­դե­հին, Մոն­թեին, Լեո­նի­դին, մյուս­նե­րին։ Հայ­րե­նա­սի­րու­թյուն նե­րար­կենք ե­րի­տա­սարդ սերն­դին, միայն այդ­պես կկա­տար­վի Մոն­թեի՝ պատ­մա­կան Հա­յաս­տանն ա­զա­տագր­ված տես­նե­լու ե­րա­զան­քը։

(շա­րու­նա­կե­լի)


Ասպ­րամ ԾԱ­ՌՈՒ­ԿՅԱՆ

Դիտվել է՝ 18110

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ