Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Նկա­րի­չը քա­վա­րա­նում

Նկա­րի­չը քա­վա­րա­նում
01.11.2019 | 01:20

«Հոդ­վա­ծում մի հիմ­նա­կան միտք էի ա­ռաջ քա­շում. Խոր­հր­դա­յին Հա­յաս­տա­նում այդ ժա­մա­նակ գո­յու­թյուն ու­ներ կո­չում­նե­րի մի ամ­բողջ հա­մա­կարգ։ Ե­թե սփյուռ­քում էլ դա լի­ներ, ա­պա միակ մար­դը, որն ար­ժա­նի էր ժո­ղովր­դա­կան նկար­չի կոչ­մա­նը, Ա­լեք­սանդր Սա­րու­խա­նը պետք է լի­ներ»։
Հա­կոբ ՀԱ­ԿՈ­ԲՅԱՆ
Ժո­ղովր­դա­կան նկա­րիչ

«ՄՈՒՐՃ-ՄԱՆ­ԳԱՂ ԵՐԿ­ՐԻ» ԿՈ­ՉՈՒՄ­ՆԵ­ՐԸ ԵՎ ՄՅՈՒՍ «ԱՐ­ՀԱ­ՎԻՐՔ­ՆԵ­ՐԸ»
Ա­լեք­սանդր Սա­րու­խա­նը երևե­լի եր­գի­ծան­կա­րիչ էր։ Նա թա­տեր­գու­թյուն­նե­րի հե­ղի­նակ էր, հա­սա­րա­կա­կան և կու­սակ­ցա­կան գոր­ծիչ էր։ Հայ ար­վես­տա­սեր հան­րու­թյա­նը տիար Սա­րու­խա­նը նախ ծա­նոթ է Եր­վանդ Օ­տյա­նի ան­մահ «Ըն­կեր Բ. Փան­ջու­նի» եր­գի­ծա­վե­պի ան­մա­հա­կան նկա­րա­զար­դում­նե­րով։ Սա այն ե­զա­կի դեպքն է, երբ գրա­կան տա­ղան­դին չի զի­ջում կեր­պար­վես­տա­յին տա­ղան­դը։ Եվ, ինչ խոսք, որ ապ­րե­լով Խոր­հր­դա­յին Հա­յաս­տա­նում, նա ան­պատ­ճառ կար­ժա­նա­նար ԽՍՀՄ ժո­ղովր­դա­կան նկար­չի կոչ­մա­նը։ Նա պե­տու­թյան կող­մից, ինչ­պես բո­լոր պրո­ֆե­սիո­նալ կեր­պար­վես­տա­գետ­նե­րը, կար­ժա­նա­նար հետևյալ «բռ­նաճն­շում­նե­րին»` անվ­ճար ար­վես­տա­նոց, 8 հա­զար ռուբ­լու սահ­ման­նե­րում պե­տա­կան պատ­վեր, մշ­տա­կան աշ­խա­տանք կայս­րու­թյու­նով մեկ և այլն։ Օ­րի­նակ, տիար Սա­րու­խա­նի մեկ եր­գի­ծան­կա­րը Հա­յաս­տա­նի գլ­խա­վոր եր­գի­ծա­կան օր­գան «Ոզ­նիում» կգ­նա­հատ­վեր 200-300 ռուբ­լի, իսկ ա­հա հա­մա­սո­վե­տա­կան թիվ 1 եր­գի­ծա­կան պար­բե­րա­կան «Կո­կոր­դի­լո­սում»-ում` մի քա­նի ան­գամ ա­վե­լի։ Մի՞­թե ի­րեն դժ­բախտ կզ­գար ե­գիպ­տա­կան կի­զիչ արևի տակ հա­սակ ա­ռած և փառ­քի ար­ժա­նա­ցած այս հրա­շա­լի վար­պե­տը, մի՞­թե ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան կյան­քով չէր ապ­րի խոր­հր­դա­հա­յաս­տա­նում։ Ըստ իս` կապ­րեր։ Ի դեպ, ե­գիպ­տա­կան կա­ռա­վա­րու­թյու­նը տիար Սա­րու­խա­նին այդ­պես էլ անվ­ճար ար­վես­տա­նոց չհատ­կաց­րեց։ Ին­չու՞։ Մի՞­թե հա­վուր պատ­շա­ճի չէր գնա­հատ­վել ե­գիպ­տա­ցի­նե­րի կող­մից։ Ա­մենևին։ Գու­ցե նկա­րի­չը ա­նի­րա­կա­նաց­նե­լի պա­հանջ­նե՞ր էր ներ­կա­յաց­նում։ Բնավ։ Պար­զա­պես Ե­գիպ­տո­սում նկա­րիչ­ներն այն­քան էին վաս­տա­կում, որ ու­նակ էին գնե­լու ար­վես­տա­նոց, հա­մա­ձայն սե­փա­կան ճա­շա­կի և հա­վակ­նու­թյուն­նե­րի։


Մուրճ ու ման­գա­ղի երկ­րում նկա­րիչ­նե­րին և քան­դա­կա­գործ­նե­րին, դե­կո­րա­տիվ-կի­րա­ռա­կան ար­վես­տի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րին օր­նի­բուն են­թար­կում էին զա­նա­զան «կտ­տանք­նե­րի»։ Նրանք կրթ­վում էին անվ­ճար, նախ Թեր­լե­մե­զյա­նի ան­վան գե­ղար­վես­տի ու­սում­նա­րա­նում, այ­նու­հետև Երևա­նի գե­ղար­վես­տա­թա­տե­րա­կան ինս­տի­տու­տում։ Դիպ­լո­մա­վոր նկա­րի­չը կանգ­նում էր նոր և ա­վե­լի դա­ժան փոր­ձու­թյուն­նե­րի շե­մին։ Նրան բա­վա­րա­րում էին աշ­խա­տան­քով։ Հնա­րա­վո­րու­թյուն էին ըն­ձե­ռում հմ­տա­նա­լու այս և այն ճա­նաչ­ված վար­պե­տի ար­վես­տա­նո­ցում, դար­ձյալ անվ­ճար։ (Հայտ­նի էր այն տա­րի­նե­րին, որ անվ­ճար և ո­րա­կյալ ու­սուց­ման բռ­նա­տան­ջանք­նե­րին չդի­մա­նա­լով ո­րոշ զգաց­մուն­քա­յին ե­րի­տա­սարդ ստեղ­ծա­գոր­ծող­ներ կամ հե­ռա­նում էին լեռ­նե­րը, կամ էլ փո­խում էին մաս­նա­գի­տու­թյու­նը, աշ­խա­տե­լով, զո­րօ­րի­նակ տրամ­վա­յի վա­գո­նա­վար, փա­կա­նա­գործ, գի­նե­գործ կամ էլ գի­նե­կո­լոգ։ Երբ նկա­րիչ­ներն ու քան­դա­կա­գործ­նե­րը հա­սու­նա­նում, ինք­նու­րույն էին հաղ­թա­հա­րում կեր­պար­վես­տի ա­րա­հետ­նե­րը, նրանց ուղ­ղա­կի են­թար­կում էին հո­գե­բա­նա­կան ցն­ցա­կաթ­վա­ծի` անվ­ճար տրա­մադ­րե­լով ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան ար­վես­տա­նոց։ Բայց ա­մե­նաան­մարդ­կա­յին փոր­ձու­թյուն­ներն առջևում էին։ Ե­թե ստեղ­ծա­գոր­ծողն ան­դա­մագր­վում էր Հա­յաս­տա­նի նկա­րիչ­նե­րի միու­թյա­նը (ո­րը, ի դեպ, հա­սա­րա­կա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյուն էր), ա­պա հայ­տն­վում էր ծու­ղա­կում։ Տա­րես­կզ­բին պե­տու­թյու­նը նեն­գո­րեն ա­պա­հո­վում էր նկար­չին պե­տա­կան պատ­վե­րով։ Այ­սինքն խլում էր ստեղ­ծա­գոր­ծող ան­հա­տից մի շա՜տ կարևոր բան, փոր­ձու­թյուն­նե­րի ճա­նա­պար­հով հա­ցը հա­նա­պա­զօր վաս­տա­կե­լու բերկ­րա­լից ապ­րում­նե­րից։ Այն է` թույլ չէր տա­լիս կեր­պար­վես­տա­գե­տին տք­նել ու տա­ռա­պել, տա­րա­կու­սել և տրտ­մել, ի վեր­ջո` հա­լու­մաշ­վել վրձ­նի բա­ցա­կա­յու­թյու­նից ու կտա­վի ձեռք­բեր­ման ան­հույս փնտր­տու­քից։ Նկա­րիչն ան­կա­րող էր բո­կոտն քայ­լե­լու աշ­նա­նա­յին անձրևա­թաց փո­ղոց­նե­րում, սափր­վե­լու ինչ­պես քա­րե դա­րում և հյու­ղակ կա­ռու­ցե­լու խուլ ան­տա­ռում։ Նա ստեղ­ծա­գոր­ծող էր և պի­տի լի­ներ հա­սա­րա­կա­կան կյան­քի ա­ռաջ­նա­դիր­քում։


Սա­կայն աս­պա­տա­կիչ փոր­ձու­թյու­նը ա­հա սա էր. խոր­հր­դա­յին իշ­խա­նու­թյու­նը վճա­րում էր լիա­բուռ և ա­ռա­ջար­կում էր` քան­դա­կել Լե­նին և ա­ռա­ջա­վոր կթ­վո­րու­հի, նկա­րել Բրեժնև և ա­ռա­ջա­դեմ հո­տաղ։ Միա­ժա­մա­նակ չէր ար­գե­լում պետ­պատ­վերն ի կա­տար ա­ծե­լուց հե­տո կեր­տել ազ­գա­յին պատ­մու­թյան և մշա­կույ­թի որևէ երևե­լու կի­սանդ­րին, քան­դա­կը կամ ար­ձա­նը, պատ­կե­րել հայ­րե­նի բնաշ­խար­հը, ծնող­նե­րին, առ­հա­սա­րակ հայ տե­սա­կին` տուրք տա­լով նե­րաշ­խար­հից բխող ազ­դա­կան­չե­րին` նկա­րել, հա­րե­լով այս կամ այն ուղ­ղու­թյա­նը, այս կամ այն ո­ճով և այլն։ ԽՍՀՄ ժո­ղովր­դա­կան նկա­րիչ Դմիտ­րի Նալ­բան­դյա­նը պի­տա­կա­վոր­վել էր «Կրեմ­լի նկա­րիչ»։ Ա­յո, հա­յազ­գի այս վար­պե­տը վար­պե­տո­րեն էր պատ­կե­րում խոր­հր­դա­յին կայս­րու­թյան ա­ռաջ­նորդ­նե­րին, ա­պա­հով­ված էր, ու­ներ բարձր հան­րա­յին դիրք, հե­ղի­նա­կու­թյուն։ Սա­կայն հո­գու խոր­քում մե­ծար­գո Դմիտ­րին ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տի վառ ներ­կա­յա­ցու­ցիչ էր և ա­հա ստեղ­ծեց մի հրա­շա­կերտ ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն` «Վեր­նա­տու­նը»։ Եվ մի քա­նի այլ ազ­գա­յին գոր­ծեր (կտ­տանք­ներն այս­քա­նով չէին ա­վարտ­վում)։ Խոր­հր­դա­յին իշ­խա­նա­պե­տե­րը «վաս­տա­կա­վոր» և «ժո­ղովր­դա­կան» կո­չում­նե­րով էին պճ­նում ար­ժա­նա­վոր­նե­րին։ Ան­շուշտ` այ­լա­խո­հու­թյու­նը բարձ­րա­ձայ­նող ո­րոշ վար­պետ­նե­րի շր­ջան­ցում էին կո­չում­ներն ու տիտ­ղոս­նե­րը, օ­րի­նակ` Բե­նիկ Պետ­րո­սյա­նին, սա­կայն տե­սեք, ա­կա­դե­մի­կո­սի տիտ­ղո­սով պճն­վե­ցին Մար­տի­րոս Սա­րյա­նը, Հով­հան­նես Զար­դա­րյա­նը, Գրի­գոր Խան­ջյա­նը, Ղու­կաս Չու­բա­րյա­նը և այլք։

ՁՈՆ ԱՌ ԱՐ­ՎԵՍ­ՏԱ­ՆՈՑ
Նկա­րի­չը պատ­վով լքում է կեր­պար­վես­տի դարբ­նո­ցի դար­պաս­նե­րը և հայ­տն­վում ա­նո­րո­շու­թյան կա­պանք­նե­րում։ Նա պետք է ստեղ­ծա­գոր­ծի, նկա­րի և քան­դա­կի, ա­րա­րի վեր­ջա­պես... սա­կայն, հու­շեք, թա­խան­ձա­գին պա­ղա­տում եմ, թե որ­տեղ` խո­հա­նո­ցու՞մ, ձեղ­նա­հար­կու՞մ, թե՞ նկու­ղում կամ էլ գու­ցե պատշ­գամ­բու՞մ։ (Պատշ­գամ­բում ա­րա­րե­լը լա­վա­գույն տար­բե­րակն է. ա­ռատ լույս է սփռ­վում արևա­ծա­գին, միա­ժա­մա­նակ չես խան­գա­րում ըն­տա­նի­քիդ հար­գար­ժան ան­դամ­նե­րին)։ Եր­րորդ հան­րա­պե­տու­թյան ինչ­պես նախ­կին, այն­պես էլ ներ­կա իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի հա­մար նկա­րիչն ու քան­դա­կա­գոր­ծը թան­գա­րա­նա­յին նմուշ են, նրան­ցով կա­րե­լի է հիա­նալ և հե­տո լքել ու հե­ռա­նալ։ Վեր­ջին ար­վես­տա­նոց­նե­րը պե­տու­թյան կող­մից նվի­րա­բեր­վել են նկա­րիչ­նե­րին 1988-ին։ Իսկ հե­տա­գա 30 տա­րի­նե­րին ե­րի­տա­սարդ նկա­րիչ­ներն ան­հույս սպա­սում­նե­րի ճա­նա­պար­հին են հայ­տն­վել։ Ե­զա­կի դեպ­քե­րում էր նկա­րիչն ար­վես­տա­նոց ձեռք բե­րում, ե­թե ժա­ռան­գու­թյուն էր ստա­նում նկա­րիչ ծնո­ղից կամ ե­թե հա­ջո­ղակ գոր­ծա­րար էր և ար­վես­տա­նոց էր կա­ռու­ցում, կամ գնում էր հար­մար մի տա­րածք, այն դարձ­նում էր ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան օ­ջախ։ Ա­ռանց ար­վես­տա­նո­ցի հատ­կա­պես ե­րի­տա­սարդ նկա­րի­չը հայ­տն­վում է ա­նե­լա­նե­լիու­թյան շր­ջապ­տույ­տում։ Զի ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան ար­վես­տա­նո­ցը մի զար­մա­նահ­րաշք է, ուր իշ­խում են աշ­խար­հիկ մտահ­ղա­ցում­ներն ու հոգևոր ա­րա­րում­նե­րը։ Ար­վես­տա­նո՜ց։ Հնաոճ ո­րոշ ի­րեր, մի կտոր մա­սունք-կար­պետ և նկար­ներ ու քան­դակ­ներ, ա­նա­վարտ ար­դեն մի քա­նի տա­րի և ա­վար­տուն լիո­վին, պատ­րաստ ցու­ցադ­րու­թյան։ Ար­վես­տա­նոց­նե­րը հյու­րըն­կալ օ­ջախ­ներ են։ Միայ­նու­թյան մեջ ապ­րող նկա­րի­չը ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան և՛ հա­խուռն, և՛ ե­րա­զա­յին մա­կըն­թա­ցու­թյան վեր­ջից հե­տո աշ­խարհ է վե­րա­դառ­նում և բա­ցում է դուռն աշ­խար­հի ա­ռաջ, քան­զի ա­րա­րել է ներ­կա ու վաղ­վա օր­վա հա­մար, երկ­րի հա­մար, ար­վես­տա­սեր հան­րու­թյան, գոր­ծըն­կեր­նե­րի հա­մար։ Աշ­խար­հի հա­մար։

Ար­վես­տա­նո­ցը ստեղ­ծա­րար այ­լա­խո­հու­թյան հան­գր­վան է։ Աշ­խար­հա­քա­ղա­քա­կան, ազ­գա­յին-ա­զա­տագ­րա­կան գա­լիք պայ­քա­րի հուն­դե­րը հա­ճախ ցան­վում, ծլար­ձա­կում էին հենց ար­վես­տա­նոց­նե­րում։ Մի՞­թե պա­տա­հա­կան է, որ խոր­հր­դա­յին այ­լա­խո­հու­թյան ա­ռաջ­նա­դիրք կազ­մա­կեր­պու­թյան` ԱՄԿ-ի հիմ­նա­դի­րը գե­ղան­կա­րիչ և Մեծ հայ­րե­նա­կա­նի մաս­նա­կից-շքան­շա­նա­կա­կիր Հայ­կազ Խա­չատ­րյանն էր։ Կա­րեն Սմ­բա­տյա­նի Երևա­նյան լճի ա­փին հան­գր­վա­նած ար­վես­տա­նո­ցում հա­ճախ էին ի մի գա­լիս 1965-ի հա­մազ­գա­յին ընդ­վզ­ման լե­գեո­ներ­նե­րը, Հայ­կազ Խա­չատ­րյա­նը, Շահեն Հա­րու­թյու­նյա­նը, Ստե­փան Զա­տի­կյա­նը։


Ար­ցա­խի ա­զա­տա­մար­տի ըն­թաց­քում, ա­վե­լի ստույգ` սկզբ­նա­փու­լում, ո­րոշ ար­վես­տա­նոց­ներ վե­րած­վել էին ժա­մա­նա­կա­վոր զի­նա­պա­հեստ­նե­րի։

Այժմ զա­վեշ­տա­բույր ու­ղերձ եմ հղում ներ­կա իշ­խա­նու­թյուն­նե­րին, ո­րոնք զուգ­վել են թավ­շյա պատ­մու­ճան­նե­րով, սա­կայն ի հե­ճուկս «թավ­շյա հե­ղա­փո­խու­թյան», գո­ցել են ա­կանջ­նե­րը խծու­ծով և չեն լսում կեր­պար­վես­տի ան­դաս­տա­նից հն­չող կո­չե­րը, ի մաս­նա­վո­րի` ե­րի­տա­սարդ նկա­րիչ­նե­րին ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան ար­վես­տա­նոց­նե­րով ա­պա­հո­վե­լու տո­ղե­րիս հե­ղի­նա­կի գեր­հա­սու­նա­ցած ա­ռա­ջար­կը։
Հար­գե­լի ե­րես­փո­խան­ներ և կա­ռա­վա­րու­թյան ան­դամ­ներ, նկա­րիչն ա­ռանց ար­վես­տա­նո­ցի նման է այն գրոս­մայս­տե­րին, ո­րը պար­տադր­ված սկ­սում է շախ­մա­տա­յին խա­ղը` ա­ռանց գլ­խա­վոր խա­ղա­քա­րե­րի` ձիու և նա­վա­կի։


Բայց ե­թե ա­սածս չըն­կալ­վեց ինչ­պես հարկն է (ին­չը միան­գա­մայն են­թադ­րե­լի է)` պար­զա­բա­նում եմ խն­դի­րը խիստ ա­ռար­կա­յա­կան մի օ­րի­նա­կով։ Պատ­կե­րաց­րեք, որ ողջ հո­գով ու սր­տով նվիր­վել եք երկ­րա­շի­նու­թյա­նը, փոր­ձում եք օ­րենք­ներ թխել, սա­կայն երկ­րի խոր­հր­դա­րա­նի ու­ղե­ղա­յին կենտ­րոն օ­վա­լաձև դահ­լի­ճից հան­վել են բո­լոր ա­թոռ­նե­րը, խցան­ված են միկ­րո­ֆոն­նե­րը, հե­ռա­ցել են լրագ­րող­նե­րը։ Իսկ մի՞­թե կա­ռա­վա­րու­թյու­նը կա­րող է լիա­րյուն աշ­խա­տել, ե­թե փակ­վեն աշ­խա­տա­սե­նյակ­նե­րի դռ­նե­րը, և նրանք տք­նեն վասն հան­րա­պե­տու­թյան բար­գա­վաճ­ման, ճե­մա­քայ­լե­լով մի­ջան­ցք­նե­րում, կամ էլ, ին­չու չէ, մտո­րե­լով ու ծրագ­րեր կազ­մե­լով` կա­ռա­վա­րա­կան տան ճա­շա­րա­նում, խո­նարհ­ված բու­րում­նա­լից բոզ­բա­շի ափ­սեի վրա։

Հա­յաս­տա­նի նկա­րիչ­նե­րի միու­թյան 11-րդ նա­խա­գահ Սու­րեն Սա­ֆա­րյա­նը վեր­ջերս ա­ռա­ջար­կեց ՀՆՄ-ին նվի­րա­բե­րել չօգ­տա­գործ­վող ար­տադ­րա­կան շենք, ո­րը կա­րող է ծա­ռա­յել նկա­րիչ­նե­րին` վե­րած­վե­լով ար­վես­տա­նո­ցա­յին մի նոր օա­զի­սի։ Նոր` զի Խոր­հր­դա­յին Հա­յաս­տա­նում, ի մաս­նա­վո­րի մայ­րա­քա­ղաք Երևա­նում, հռ­չա­կա­վոր էին Լե­նինգ­րա­դյան-4, Կիևյան-24, Հրա­չյա Քո­չա­րի-13 շեն­քե­րը։


1950-ա­կան­նե­րին, երբ կա­ռուց­վում էր գե­ղա­շեն Կիևյան փո­ղո­ցը, պե­տու­թյու­նը չզ­լա­ցավ և մի ողջ շենք նվի­րա­բե­րեց նկա­րիչ­նե­րին, որ­տեղ նրանք ապ­րում և ա­րա­րում էին։ Այ­սօր շեն­քի պա­տին ա­գուց­ված հու­շա­քա­րե­րը երևե­լի նկա­րիչ­նե­րի հի­շա­տա­կե­լի ա­նուն­ներ են ներ­կա­յաց­նում, ո­րոնք բնակ­վել են Կիևյան-24-ում։


Լե­նինգ­րա­դյան-4 շեն­քը Ա­ջափ­նյա­կի ա­ռա­ջին նո­րա­կա­ռույց­նե­րից էր, տե­ղաբ­նակ­ներն այն իս­կույն պատ­վե­ցին «նկա­րիչ­նե­րի շենք» գու­նա­գեղ ան­վան­մամբ, 5-րդ հար­կը ար­վես­տա­նո­ցա­յին էր, արևա­հա­յաց, և ողջ պատն զբա­ղեց­նող պատուհան­նե­րը հու­շում էին, որ այս­տեղ ստեղ­ծա­գոր­ծում են կեր­պար­վես­տի վար­պետ­նե­րը։
Քո­չար-13-ը կա­ռուց­վեց նկա­րիչ­նե­րի հա­մար կոո­պե­րա­տիվ հի­մուն­քով։ Այ­սօր էլ այն կա, շա­րու­նա­կում է ծա­ռա­յել իր վեհ կոչ­մա­նը։ Այ­սօր ար­դյո՞ք անհ­նար է մի ըն­դար­ձակ շենք նվի­րա­բե­րել Հա­յաս­տա­նի նկա­րիչ­նե­րի միու­թյա­նը և այն դարձ­նել «Նոր Հա­յաս­տա­նի» կեր­պար­վես­տա­յին օա­զի­սը։ Տե­րը վկա, անհ­նար չէ։

Վրեժ Ա­ՌԱ­ՔԵ­ԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4300

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ