Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

ՆԱՏՕ-ն ունի նոր գլխավոր հակառակորդ

ՆԱՏՕ-ն ունի նոր գլխավոր հակառակորդ
04.12.2019 | 12:52

Կազմավորումից 70 տարի անց ՆԱՏՕ-ն կարող է տեսնել իր աշխատանքի արդյունքները, սակայն նոր մարտահրավերներին ալյանսը բավականաչափ պատրաստ չէ: Ռուսաստանը փորձում է ապակայունացնել ՆԱՏՕ-ն, բայց հայտնվել է նոր հակառակորդ՝ գրում է Քրիստոֆ Շիլցը Die Welt-ում: Դաշինքը մեծ ներդրում է ունեցել, որ Եվրոպայում խաղաղություն հաստատվի: Վարշավայի պակտը ցրվեց, իսկ ՆԱՏՕ-ն դեռ կա և գրավիչ է՝ ալյանսի անդամ են դարձել Վարշավայի պակտի շատ պետութուններ, իսկ Ուկրաինան ու Վրաստանն ամբողջ ուժով թակում են դուռը: Ժողովրդավարությունը հաղթեց կոմունիզմին, շուկան դուրս մղեց պլանային տնտեսությունը, ազատությունը գերակայեց ավտորիտարիզմին՝ այս ամենում կարևոր է ՆԱՏՕ-ի ներդրումը: Մյուս կողմից՝ բոլոր պատմական ձեռքբերումներով հանդերձ՝ այսօր կարող է փլուզվել ՆԱՏՕ-ի հիմնաքարը: Դաշինքի ապագայի, արդյունավետության, հավաքական անվտանգության ու ինքնապաշտպանության երաշխիքների աներերության վերաբերյալ անհանգստությունը ալյանսի անդամներից մեկի վրա հարձակման դեպքում արդարացված է:


Որո՞նք են ՆԱՏՕ-ի պրոբլեմները:
Առաջին՝ վտանգը ոչ միայն դրսից է, այլև՝ ներսում: ՆԱՏՕ-ն այսօր սպառնալիք է ինքն իրեն: Արևմտյան հանրությունների հիմնարար համաձայնությունը այլևս չկա: ՆԱՏՕ-ի ռազմավարական դիլեման է, որ դաշինքի ռազմական հնարավորություններում ներդրումները ավելի ու ավելի դժվար է իրականացնել քաղաքական առումով: Բայց ֆինանսներն անհրաժեշտ են, որ վախեցման քաղաքականությունը համոզիչ մնա ապագայում և անհրաժեշտության դեպքում պաշտպանությունն ավելի արդյունավետ լինի:


Երկրորդ՝ ալյանսը չունի հեռանկարային ռազմավարություն երկու պետությունների առումով: Ֆրանսիայի նախագահ Էմանուել Մակրոնը ճիշտ է, երբ նոր քննարկումներ է պահանջում Ռուսաստանի վերաբերյալ: Բայց և Չինաստանի դերի վերաբերյալ ՆԱՏՕ-ի ներսում կան մեծ տարաձայնություններ՝ ԱՄՆ-ի համար Պեկինը թշնամի է, Գերմանիան ու Ֆրանսիան ընդգծում են նախևառաջ շանսերը, որ Պեկինն առաջարկում է իբրև առևտրական տերություն: Գերմանիան ու Ֆրանսիան իրենց գերազանցապես կոմերցիոն վերաբերմունքով՝ թերագնահատում են Պեկինից բխող վտանգը՝ երկիրն ուզում է տարածաշրջանում քաղաքական ազդեցության հասնել տնտեսության մեջ ներդրումներով: Չինաստանն այնքան է մեծացրել իր սպառազինությունը, որ ամերիկացիների դերը՝ իբրև երաշխավոր պետություն կասկածի տակ է դրվում, օրինակ Ավստրալիայի, Հարավային Կորեայի, Ճապոնիայի ու Թայվանի համար: Դա կարող է դրամատիկ հետևանքներ ունենալ և Եվրոպայի անվտանգության ու բարեկեցության համար:


Երրորդ՝ ալյանսի ներսում կան ուժեր, որ ապակայունացնում են դաշինքը, իսկ դա ձեռնտու է Ռուսաստանին: Թուրքիայի նախագահ Էրդողանը դարձել է անկանխատեսելի իր միակողմանի գործողություններով (С-400, Հյուսիսային Սիրիա): ԱՄՆ նախագահ Թրամփի պահանջները (պաշտպանության ծախսերի մեծացում) արդարացված են, բայց ՆԱՏՕ-ի՝ իբրև ինստիտուտի նկատմամբ նրա վերաբերմունքը կասկածներ է հարուցում: Մակրոնը, որ ախտորոշել էր ալյանսի ուղեղի մահը ու եվրոպացիներին ՙռազմավարական ինքնավարության՚ կոչ էր արել, սպառնալիքի տակ դրեց միության միասնականությունն ու բարկացրեց ամերիկացիներին, իր դեմ տրամադրեց Արևելյան Եվրոպայի բնակիչներին: Արևելյան Եվրոպայից ՆԱՏՕ-ի անդամները այսուհետ ավելի շատ են որոնելու ԱՄՆ-ի աջակցությունը և արգելակելու են ԵՄ-ի ներսում այն ամենին, ինչի մեջ տեսնելու են Ֆրանսիայի գերակայությունը և դաշինքում ամերիկացի գործընկերներից հեռացումը: Փարիզի Ռազմավարական հետազոտությունների հիմնադրամի փորձագետ Ֆրանսուա Հեյսուրգի կարծիքով՝ ՆԱՏՕ-ի կանոնադրության 5-րդ հոդվածի համաձայն՝ հավաքական ինքնապաշտպանության երաշխիքների՝ Մակրոնի բացահայտ արտահայտված կասկածներից հետո Մոսկվան կարող է փորձել այդ կետի գործունեությունը իրականում: Իդեալական վայր կարող է դառնալ Մերձբալթիկան կամ Սևծովյան տարածաշրջանը, այսինքն՝ տարածաշրջանի սահմանափակված տարածքները, որ բավականաչափ հեռու են ՆԱՏՕ-ի մեծ երկրներից: Անհրաժեշտ են նոր ձևաչափեր: Անհրաժեշտ է ստեղծել նոր վստահության հարաբերություններ ալյանսի ներսում: ՆԱՏՕ-ի երկրների ղեկավարները պետք է հանդիպեն տարեկան մի քանի անգամ՝ երեք օրով, որ կարողանան միմյանց ճանաչել ոչպաշտոնական միջավայրում, ստանան սպառիչ տեղեկություններ փորձագետներից ու ընդունեն որոշումներ, որ ՆԱՏՕ-ին կնախապատրաստեն վաղվա մարտահրավերներին:
Քրիստոֆ Շիլց, Die Welt


Հ.Գ. ՆԱՏՕ-ի հիմնադրման 70-ամյակին նվիրված Լոնդոնի գագաթաժողովը սկսվեց սկանդալով: Պատճառը Թուրքիան էր: Լոնդոն մեկնելուց առաջ Էրդողանը չբացառեց, որ թուրքական պատվիրակությունը կարող է արգելափակել ռուսական սպառնալիքից Լեհաստանի և Բալթյան հանրապետությունների պաշտպանությանն ուղղված ՆԱՏՕ-ի հատուկ ծրագրի հաստատումը, եթե ՆԱՏՕ-ի անդամները չընդառաջեն Թուրքիային քրդական հարցում: «Ես անցած գիշեր հեռախոսազրույց եմ ունեցել Լեհաստանի նախագահի հետ: Նա առաջարկեց, որ մենք Լոնդոնում հանդիպենք Լեհաստանի և Բալթյան պետությունների ղեկավարների հետ: Ես ասացի, որ մեծ հաճույքով կմասնակցեմ այդ քննարկումներին: Դրա հետ մեկտեղ ես զգուշացրել եմ` եթե ՆԱՏՕ-ի մեր բարեկամները Թուրքիայի համար սպառնալիք ներկայացնող կազմակերպությունները որպես ահաբեկչական կառույցներ չեն ճանաչում, կներեք, Բալթիայի պաշտպանության ամրապնդմանն ուղղված դաշինքի ծրագրին մենք հավանություն չենք տա»՝ ասել է Էրդողանը:


Ակնկալվում է, որ կհանդիպեն Թուրքիայի, Ֆրանսիայի, Գերմանիայի և Մեծ Բրիտանիայի ղեկավարները, որի ընթացքում կրկին քննարկվելու է Սիրիայի հյուսիսում ստեղծված կացությունը, իր սահմանի երկայնքով բուֆերային գոտի ստեղծելու Թուրքիայի ջանքերը: Լոնդոն մեկնելուց առաջ Թուրքիայի նախագահը խոսում էր ՆԱՏՕ-ի բարեփոխման անհրաժեշտության մասին` ակնարկելով, որ դաշինքի ներսում տարաձայնությունների պատճառներից մեկը հնացած մոտեցումներն են: «Ակնհայտ է, որ դաշինքը պետք է արդիականացվի: Մենք չենք կարող այսօրվա պահանջներին համահունչ գործել 50-ականների, 60-ականների, 90-ականների, անգամ 2000-ականների պատկերացումներով: ՆԱՏՕ-ն պետք է ավելի արդյունավետ, ակտիվ ու վճռական գործի, հատկապես ասիմետրիկ սպառնալիքներին բախվելու ընթացքում, մասնավորաբար, երբ դրանց աղբյուրն ահաբեկչական կազմակերպություններն են: ՆԱՏՕ-ի նորացումն անխուսափելի է, դաշինքը պետք է առաջնահերթ ուշադրություն դարձնի այժմեական սպառնալիքներին», - հայտարարում էր Էրդողանը:


Թուրքիայի հետ հարաբերություններին անդրադարձավ նաև Դոնալդ Թրամփը. «Թուրքիան մի պետություն է, որի հետ ես լավ հարաբերություններ ունեմ: Մենք Թուրքիայի հետ մի համաձայնագիր կնքեցինք, որի հանդեպ բոլորը սկզբնական շրջանում շատ քննադատաբար էին տրամադրված: Վերջին օրերին, սակայն, ես մի շարք հոդվածներ կարդացի, որտեղ ասվում էր, որ այս համաձայնագիրն իրականում արդյունավետ էր: Ի վերջո, ես ցանկանում էի, որ մեր զինվորները դուրս գան այդ տարածաշրջանից, ես չէի ցանկանում, որ մեր զինծառայողները ոստիկանական գործառույթներ իրականացնեն մի սահմանի երկայնքով, որ արդեն 2000 տարի է, ինչ պատերազմի թատերաբեմ է: Դրա հետ մեկտեղ ես ցանկանում էի պահպանել վերահսկողությունը (սիրիական) նավթի հանդեպ», - ասում էր Դոնալդ Թրամփը:
Այսինքն՝ ով ինչ ցանկանում է՝ անում է, իրավունք չունե՞ր Մակրոնն արձանագրելու, որ ՆԱՏՕ-ի ուղեղը մահացել է:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4306

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ