Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Մեր հա­մա­պա­տաս­խան պաշ­տո­ն­յա­նե­րը ազ­գա­յին ու հա­մազ­գա­յին գա­ղա­փար­նե­րի կրո­ղը չէին»

«Մեր հա­մա­պա­տաս­խան պաշ­տո­ն­յա­նե­րը  ազ­գա­յին ու հա­մազ­գա­յին գա­ղա­փար­նե­րի կրո­ղը չէին»
24.01.2020 | 05:05
Զրու­ցում են գրող, հրա­պա­րա­կա­խոս ԴԱ­ՎԻԹ ՄԿՐ ՍԱՐԳՍՅԱ­ՆԸ և հա­յա­գետ, Հա­յաս­տա­նի մշա­կույ­թի վաս­տա­կա­վոր գոր­ծիչ, ՀՀ նա­խա­գա­հի 2011 թ. մր­ցա­նա­կի դափ­նե­կիր ԱՐ­ԳԱՄ ԱՅՎԱ­ԶՅԱ­ՆԸ:
Դ. Մ. Ս. -ՈՒ­զում եմ անդ­րա­դառ­նալ մի ցա­վոտ խնդ­րի. ըստ իս, մեր ան­կա­խու­թյու­նից հե­տո ոչ մի կա­ռա­վա­րու­թյուն չս­տանձ­նեց ազ­գա­յին ինք­նիշ­խա­նու­թյան կարևո­րա­գույն բա­ղադ­րիչ­նե­րից մե­կի՝ ազ­գա­յին մշա­կու­թա­յին քա­ղա­քա­կա­նու­թյան հս­տակ հա­յե­ցա­կար­գի, ռազ­մա­վա­րա­կան և մար­տա­վա­րա­կան ծրագ­րե­րի ստեղծ­մա­նը, ա­մեն ինչ ըն­թա­ցավ վայ­րի­վե­րո, հիմ­նա­կա­նում անմ­շա­կույթ կամ մշա­կույ­թը միայն ի­րենց մեջ կրող պա­տա­հա­կան պաշ­տո­նյա­նե­րի նշա­նա­կում­նե­րով, ո­րոնք ա­վե­լի շատ վնա­սե­ցին, քան նպաս­տե­ցին մշա­կու­թա­յին ար­ժեք­նե­րի պահ­պա­նու­թյանն ու զար­գաց­մա­նը, և մշա­կույթն ի­րենց ու­սե­րին կրե­ցին միայն նվի­րյալ­նե­րը, ան­հատ մտա­վո­րա­կան­ներ, ո­րոնց տե­սակն այ­սօր Կար­միր գր­քում կա­րե­լի է զե­տե­ղել: Նաև Ձեր պա­րա­գա­յում ինչ­պի­սի՞ն պետք է լի­ներ Հա­յաս­տա­նի իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի դիր­քո­րո­շու­մը հա­յա­գի­տու­թյան խն­դիր­նե­րով զբաղ­վող գիտ­նա­կան­նե­րի և, ընդ­հան­րա­պես, հա­յա­գի­տու­թյան վե­րա­բե­րյալ, ինչ­պի­սի՞ն ե­ղավ և է: Կու­զեի Ձե­զա­նից լսել` ին­չու՞ մինչև հի­մա Հա­յաս­տա­նը Ադր­բե­ջա­նին մի­ջազ­գա­յին դա­տա­րա­նի մի­ջո­ցով պա­տաս­խա­նատ­վու­թյան չի են­թար­կում Նա­խիջևա­նը պա­տու­հա­սած մշա­կու­թա­յին ցե­ղաս­պա­նու­թյան հա­մար, ի վեր­ջո, ին­չու՞ է նա­խիջևա­նյան խն­դի­րը ոչ օ­րա­կար­գա­յին մեր քա­ղա­քա­կան-դի­վա­նա­գի­տա­կան հար­թու­թյու­նում, գո­նե հա­մաշ­խար­հա­յին հան­րու­թյան հի­շո­ղու­թյու­նը թարմ պա­հե­լու մղու­մով: Փո­խա­րե­նը ինք­ներս ենք մատ­նե­րի ա­րան­քով դի­տար­կում այդ ա­մե­նը։
Ա. Ա. -Դի­տար­կումդ միան­գա­մայն տե­ղին է, ո­րին ևս բազ­մա­թիվ ան­գամ­ներ եմ անդ­րա­դար­ձել հրա­պա­րա­կավ։ Եվս մեկ ան­գամ հի­շեց­նեմ, որ խաչ­քա­րե­րի ջար­դը տե­ղի ու­նե­ցավ Հա­յաս­տա­նի երկ­րորդ նա­խա­գա­հի պաշ­տո­նա­վար­ման տա­րի­նե­րին, և նա էր բա­նակ­ցում Ադր­բե­ջա­նի նա­խա­գա­հի հետ։ Ցավն այն է, որ Հա­յաս­տա­նի նա­խա­գա­հը ոչ մի ան­գամ այդ վան­դա­լիզ­մի հար­ցը չբարձ­րաց­րեց ո՛չ Ա­լիևի և ո՛չ էլ Մինս­կի խմ­բի հա­մա­նա­խա­գահ­նե­րի ա­ռաջ։ Կար­ծեք այդ հար­ցում ա­մեն­քը լլկ­վել ու պա­պանձ­վել են, և նա­խիջևա­նյան հա­յոց հս­կա­յա­ծա­վալ ժա­ռան­գու­թյան ոչն­չա­ցու­մը Հա­յաս­տա­նին չի վե­րա­բե­րում։ Փաս­տեմ նաև, որ խնդ­րի վե­րա­բե­րյալ այդ տա­րի­նե­րին Հա­յաս­տա­նի մի քա­նի հա­սա­րա­կա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյուն­ներ (Նա­խիջևա­նի հայ­րե­նակ­ցա­կան միու­թյուն, Հա­յաս­տա­նի ճար­տա­րա­պետ­նե­րի միու­թյուն և այլն), ինչ­պես նաև ար­տա­քին գոր­ծոց նա­խա­րա­րը, Ազ­գա­յին ժո­ղո­վի պատ­գա­մա­վոր­նե­րից մի քա­նի­սը զա­նա­զան ա­ռիթ­նե­րով մի քա­նի ան­գամ բարձ­րա­ձայ­նել են, դի­մել ՅՈՒ­ՆԵՍ­ԿՕ-ին։ Եվ դա էլ բա­ցա­ռա­պես և հիմ­նա­կա­նում Ջու­ղա­յի գե­րեզ­մա­նա­տան խաչ­քա­րե­րի փուլ առ փուլ կոր­ծան­ման ա­ռիթ­նե­րով։ Այն էլ շատ ան­հետևո­ղա­կան կար­գով՝ մի քա­նի է­ջա­նոց և մի քա­նի լու­սան­կար­նե­րից բաղ­կա­ցած նա­մակ­նե­րով ու ե­լույթ­նե­րով։ Եվ այդ­քա­նով բա­վա­րար­վել են։ Իսկ թե ին­չու Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյունն ա­ռայ­սօր հար­ցը չի բարձ­րաց­րել մի­ջազ­գա­յին դա­տա­րա­նի առջև... Նա­խիջևա­նը հայ­կա­կան չէ՞, թե՞ այդ հու­շար­ձան­նե­րը հայ­կա­կան չէին և ոչ մի առն­չու­թյուն չու­նեին հայ­կա­կա­նու­թյան հետ։ Քավ լի­ցի... Չեմ վա­րա­նի ա­սե­լու` հենց մեր հա­մա­պա­տաս­խան պաշ­տո­նյա­նե­րը ազ­գա­յին ու հա­մազ­գա­յին գա­ղա­փար­նե­րի կրո­ղը չէին, այլ ան­դեմ դի­տորդ­ներ, ո­րոնք ոչ մի լուրջ, գործ­նա­կան քայլ չնա­խա­ձեռ­նե­ցին մեր հու­շար­ձան­նե­րի՝ շուրջ 7-8 տա­րի շա­րու­նակ­վող ոչն­չա­ցու­մը կան­խե­լու ուղ­ղու­թյամբ, և պե­տա­կան մա­կար­դա­կով ա­նու­շադ­րու­թյան մատն­վեց մշա­կու­թա­յին ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը։ Սա է ի­րա­կա­նու­թյու­նը, և այդ խա­րա­նը ան­ջն­ջե­լի է ժա­մա­նա­կա­կից­նե­րիս ճա­կա­տին։ Քան­զի այդ տա­րի­նե­րին, մեկ-եր­կու բա­ցա­ռու­թյուն­նե­րով,, ո՛չ մեր բու­հե­րի ու­սա­նո­ղու­թյունն ու դա­սա­խո­սա­կան կազ­մը, ոչ ՀՀ ԳԱԱ-ն, ՀՀ Ազ­գա­յին ժո­ղո­վը, Հա­յաս­տա­նում գոր­ծող քա­ղա­քա­կան կու­սակ­ցու­թյուն­նե­րը հան­դես չե­կան, չկազ­մա­կեր­պե­ցին բո­ղո­քի ցույ­ցեր ու պա­հանջ­ներ չներ­կա­յաց­րին, չըն­դու­նե­ցին ու չհան­րայ­նաց­րին Ադր­բե­ջա­նին դա­տա­պար­տող ու պա­տաս­խա­նատ­վու­թյան են­թար­կող ո­րո­շում­ներ և հայ­տա­րա­րու­թյուն­ներ: Միով բա­նիվ, էա­կան գրե­թե ո­չինչ։ Ա­վե­լին՝ ար­դեն 8-9 տա­րի է, որ Ադր­բե­ջանն է պե­տա­կա­նո­րեն դի­մել ՄԱԿ-ին և Հա­յաս­տա­նից պա­հան­ջում է մի քա­նի մի­լիարդ դո­լա­րի հաս­նող գու­մա­րի հա­տու­ցում, ա­զա­տագր­ված շր­ջան­նե­րի տա­րած­քում իբրև թե ա­վեր­ված ադր­բե­ջա­նա­կան հու­շար­ձան­նե­րի հա­մար։ Եվ մի՞­թե այ­սօր հա­յոց նա­խիջևա­նյան մշա­կու­թա­յին ժա­ռան­գու­թյան վան­դա­լիզ­մը հի­շող­ներ կան հատ­կա­պես մշա­կու­թա­յին ո­լոր­տի չի­նով­նիկ­նե­րի շր­ջա­նում։ Չա­փա­զան­ցու­թյուն չլի­նի՝ կա­րե­լի է ա­սել, որ դա ևս ար­դեն թաղ­վել է ան­ցյա­լում։ Այս ա­նար­ժա­նա­պա­տիվ և ա­նինք­նա­սեր վե­րա­բեր­մուն­քը կա­րե­լի է հա­մա­րել ոչ միայն հա­յաս­տա­նյան, այլ հա­մա­հայ­կա­կան մի յու­րա­տե­սակ թմ­րախտ:
Դ. Մ. Ս. -Ե­թե հրաշք տե­ղի ու­նե­նա, կամ երևա­կա­յենք, որ Նա­խիջևա­նը ար­դեն ա­զա­տագր­ված է և գտն­վում է Հա­յաս­տա­նի կազ­մում, ին­չե­րի՞ ա­կա­նա­տես կդառ­նանք։
Ա. Ա. -Ա­կա­նա­տես կլի­նենք մեր հոգևոր-մշա­կու­թա­յին ա­մա­յու­թյա­նը, որ այլևս գո­յու­թյուն չու­նի ոչ մի հայ­կա­կան հու­շար­ձան, կտես­նենք ա­վե­րակ գյու­ղա­տե­ղի­նե­րի հետ­քեր և այլն։ Տա­րած­քա­յին ա­ռու­մով 5363 քա­ռա­կու­սի կի­լո­մետ­րով կըն­դար­ձակ­վի Հա­յաս­տա­նը։ Գյու­ղատն­տե­սա­կան, ըն­դեր­քի օգ­տա­գործ­ման ո­րո­շա­կի զար­գա­ցում կհա­ղորդ­վի Հա­յաս­տա­նին, կվե­րա­կան­գն­վի Ի­րա­նի հետ ցա­մա­քա­յին, եր­կա­թու­ղա­յին կա­պը, կար­գե­լա­փակ­վի Թուր­քիա-Ադր­բե­ջան վեր­գետ­նյա կա­պը, կամ­րապ­նդ­վի Հա­յաս­տա­նի անվ­տան­գու­թյու­նը։ Իսկ այդ ա­մե­նի հա­մար անհ­րա­ժեշտ կլի­նի պե­տա­կան ծրագ­րա­յին մո­տե­ցում՝ սկ­սած վե­րաբ­նա­կե­ցու­մից մինչև տա­րածք­նե­րի ար­դար և ուղ­ղորդ­ված շա­հա­գոր­ծում, և այդ խնդ­րի լու­ծու­մը պետք է ու­նե­նա պե­տա­կան ազ­գա­յին ծրագ­րի կար­գա­վի­ճակ, նպա­տակ։ Ին­չու՞ եմ կրկ­նում միտքս: Քա­նի որ դրա կա­րի­քը մշ­տա­պես ու­նենք: Մի բան, ո­րը, ցա­վոք, չեմ տես­նում մեր ի­րա­կա­նու­թյան մեջ։ Այն­պես որ այդ ուղ­ղու­թյամբ ա­նե­լիք­նե­րը դեռևս շատ ու շատ են։ Իսկ դրա հա­մար Հա­յաս­տա­նին նախ և ա­ռաջ անհ­րա­ժեշտ են ազ­գա­յին մտա­ծե­լա­կերպ կրող և ի­րենց հայ­րե­նիքն ու հայ­րե­նակ­ցին սի­րող, ու­նակ և ան­կողմ­նա­կալ ա­ռաջ­նորդ­ներ, ո­րոնք պե­տա­կան և ազ­գա­յին շա­հը գե­րա­դա­սում են անձ­նա­կա­նից, որ­պի­սիք, ի ցավ սր­տի, չեմ տես­նում։
Դ. Մ. Ս. -Ա­սել է՝ մեր պե­տա­կա­նու­թյան և ազ­գա­յին ինք­նու­թյան հե­նա­սյու­նե­րը ո­րոշ պաշ­տո­նյա­նե­րի պատ­ճա­ռով օր օ­րի ամ­րապ­նդ­ման և հիմ­նա­նո­րոգ­ման անհ­րա­ժեշ­տու­թյո՞ւն ու­նեն։
Ա. Ա. -Միան­գա­մայն ճիշտ է։ Կա­ռա­վա­րու­թյուն­ներ և ա­ռաջ­նորդ­ներ ի­րար հետևից փո­փո­խե­լով, հե­ղա­փո­խու­թյուն­ներ բե­մա­կա­նաց­նե­լով դեռևս ի­րա­տե­սո­րեն այն գի­տակ­ցու­թյա­նը չենք տի­րա­պե­տում, որ հա­մաշ­խար­հայ­նաց­ման պայ­ման­նե­րում հա­րա­փո­փոխ աշ­խար­հում լր­ջա­գույն ա­ռաջ­նա­հեր­թու­թյուն պետք է դի­տարկ­վի մեր դի­մագ­ծի պահ­պա­նու­թյու­նը: Աշ­խար­հի հետ հա­մըն­թաց քայ­լե­լու ան­կա­սե­լի գոր­ծըն­թաց­նե­րը, ցա­վոք, հան­գեց­նում են միայն արևմտյան, այս­պես կոչ­ված, ար­ժեք­նե­րի ներ­կր­մա­նը, ո­րը պայ­մա­նա­վոր­ված է վեր­նա­խա­վում ո­մանց չա­փա­զանց շա­հա­մո­լու­թյան, ըն­չա­քաղ­ցու­թյան, օ­տա­րա­մո­լու­թյան և մի շարք այլ ա­նըն­դու­նե­լի հան­գա­մանք­նե­րով՝ ըն­դու­նել-ներդ­նել օ­տա­րը, այլ ոչ թե մեր ազ­գա­յի­նը հա­վուր պատ­շա­ճի ամ­րապն­դել ու զար­գաց­նել։
Ինչ­պես այս կամ այն երկ­րում գոր­ծող սահ­մա­նադ­րա­կան, ի­րա­վա­կան, այլևայլ օ­րենք­ներն ու կար­գերն ենք պատ­ճե­նում մեր պե­տա­կան հա­մա­կար­գում, այն­պես էլ վար­վում ենք մշա­կույ­թում և ազ­գա­յին հար­ցե­րում՝ պն­դա­ճա­կա­տո­րեն ներդ­նե­լով մեր վարք ու բար­քին խորթ երևույթ­նե­րը։ Աշ­խար­հաս­փյուռ ժո­ղովր­դի հա­զար ու մի հար­ցե­րը միա­վո­րե­լու և լու­ծե­լու հա­մար ա­վե­լորդ հա­մար­վեց, ա­սենք, սփյուռ­քի և մշա­կույ­թի նա­խա­րա­րու­թյուն­նե­րը որ­պես պե­տա­կան ա­ռան­ձին միա­վոր­ներ պահ­պա­նե­լը։ Ա­վե­լորդ է հա­մար­վում նույ­նիսկ ազ­գա­յին ա­կա­դե­միա­յի գո­յու­թյու­նը։ Գի­տու­թյան բնա­գա­վա­ռի աշ­խա­տող­նե­րի աշ­խա­տա­վար­ձե­րը վեր­ջին ե­րեք տաս­նյա­կում գո­յատևե­լու սահ­մա­նից ան­դին չեն անց­նում։ Կտ­րուկ նվա­զել է գի­տաշ­խա­տող­նե­րի թվա­քա­նա­կը: Եվ դա այն դեպ­քում, երբ հենց հա­յա­գի­տու­թյան բնա­գա­վա­ռում դեռևս ահ­ռե­լի ա­նե­լիք­ներ կան, մաս­նա­վո­րա­պես, Արևմտյան Հա­յաս­տա­նի, սփյուռ­քա­հայ գաղ­թօ­ջախ­նե­րի ճար­տա­րա­պե­տու­թյան ու պատ­մու­թյան, մշա­կույ­թի ու ար­վես­տի և այլևայլ բնա­գա­վառ­նե­րի ու­սում­նա­սիր­ման աշ­խա­տա­տար գոր­ծում։ Այս­պի­սի հար­ցե­րի կարևո­րու­թյունն ու անհ­րա­ժեշ­տու­թյու­նը, գի­նը կա­րող է զգալ ու դրա­նով մոր­մոք­վել-տա­պակ­վել միայն ազ­գա­յին մտա­ծո­ղու­թյամբ դաս­տիա­րակ­ված և օժտ­ված ղե­կա­վա­րը, որ­պի­սին, նո­րից նշեմ, ցա­վոք, չու­նենք։ Այն­պես որ այդ ուղ­ղու­թյամբ Հա­յաս­տա­նը դա­տա­պարտ­ված է նո­րա­նոր փոր­ձու­թյուն­նե­րի, ո­րին դր­դում են ի­րենց ա­մե­նա­գետ կար­ծող ա­ռաջ­նորդ­նե­րը՝ ի­րենց ամ­բո­խա­հա­ճո այս կամ ո­րո­շում­նե­րով ու հրա­հանգ­նե­րով։
Դիտվել է՝ 3913

Մեկնաբանություններ