Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Քա­ղա­քակր­թու­թ­յան ինք­նաոչն­չա­ցու­մը կա­րե­լի է կան­խել միայն մշա­կույ­թով»

«Քա­ղա­քակր­թու­թ­յան ինք­նաոչն­չա­ցու­մը կա­րե­լի է կան­խել միայն մշա­կույ­թով»
10.07.2020 | 01:26

Հա­մազ­գա­յին թատ­րո­նի դե­րա­սան ԿԱ­ՐԵՆ ԽԱՉԱՏՐՅԱ­ՆԻ հետ զրու­ցել ենք նրա ծնն­դյան նա­խօ­րեին։ Մեր ա­ռա­ջին հար­ցը ան­ցած տա­րի­նե­րին էր վե­րա­բե­րում։ Անդ­րա­դար­ձել ենք նաև դե­րա­սա­նի բե­մա­կան գոր­ծու­նեու­թյա­նը, հա­մընդ­հա­նուր խն­դիր­նե­րին՝ մարդ­կու­թյա­նը սպառ­նա­ցող վտանգ­ներ, այս հա­մա­տեքս­տում՝ մշա­կույ­թի, հատ­կա­պես թատ­րո­նի դերն ու նշա­նա­կու­թյու­նը։

-Երբ ժա­մա­նակ առ ժա­մա­նակ հետ եք նա­յում, ան­ցյա­լում ա­րած սխալ­նե­րը սր­բագ­րե­լու ցան­կու­թյուն ու­նե­նու՞մ եք։
-Ես խոր­հր­դա­յին բա­նա­կում էի, երբ 88-ի երկ­րա­շար­ժը ե­ղավ։ Մեկ տա­րի հե­տո ծա­ռա­յու­թյու­նից վե­րա­դար­ձա, Ղա­րա­բա­ղյան շար­ժումն սկս­վեց, հե­տո՝ Խոր­հր­դա­յին Միու­թյան փլու­զում, ան­կա­խու­թյան տա­րի­ներ... Մեր սերն­դի բախ­տը մի քիչ չբե­րեց. այն տա­րի­նե­րին, երբ պի­տի կա­յա­նաս, հաս­կա­նաս՝ ինչ ես ու­զում, ա­մեն ինչ քանդ­վում է գլ­խիդ։ Ան­ցու­մա­յին շր­ջա­նում ապ­րե­լը շատ վատ բան է։ Նոր հա­սա­րա­կարգ, նոր հա­րա­բե­րու­թյուն­ներ են ձևա­վոր­վում... մինչև հաս­կա­նում ես, հար­մար­վում, տա­րի­ներ են անց­նում, ու, բնա­կա­նա­բար, ա­նի­մաստ տա­րի­նե­րի զգա­ցո­ղու­թյունն ա­նընդ­հատ հե­տապն­դում է քեզ։ Այդ ի­մաս­տով, ա­յո, եր­բեմն հետ եմ նա­յում, մտա­ծում՝ կա­րե­լի էր այս սխալ­նե­րը չա­նել, բայց ամ­բողջ խն­դիրն այն է, որ ե­թե ես այդ սխ­ա­լնե­րը չա­նեի, ոչ մի ե­րաշ­խիք չկա, որ ու­րիշ սխալ­ներ չէի ա­նե­լու, ու գու­ցե այդ ու­րիշ սխալ­ներն ա­վե­լի վա­տը լի­նեին։
-Կա­րեն Խա­չատ­րյա­նը շա՞տ է տար­բեր իր մարմ­նա­վո­րած դե­րե­րից։
-Տա­րա­ծու­թյու­նը դե­րի և իմ միջև գնա­լով փոք­րա­նում է։ Ես ա­ռաջ բե­մում ու­րիշ էի, կյան­քում՝ ու­րիշ, դե­րեր էի խա­ղում, որ ինձ հետ բո­լո­րո­վին կապ չու­նեին, կեր­պա­րա­նա­փոխ­վում էի, մար­դիկ զար­մա­նում էին, որ կա­րող եմ այդ­պի­սին լի­նել։ Բայց հի­մա՝ տա­րի­ներ հե­տո, դե­րերս ու ես ա­վե­լի ենք մո­տե­նում։
-Դե­րե­րի ազ­դե­ցու­թյան մա­սին ի՞նչ կա­սեք։
-Կան դե­րեր, որ ազ­դե­ցու­թյուն ու­նե­նում են, կան դե­րեր, որ նույ­նիսկ կա­րող են կյանքդ փո­խել, ճա­կա­տա­գիրդ փո­խել։ Դեր խա­ղա­լը բարդ պրո­ցես է, և այդ բարդ պրո­ցե­սը, ինչ­պես և դե­րա­սա­նի կյան­քը, կապ­ված են նաև պա­տա­հա­կա­նու­թյուն­նե­րի հետ։ Լի­նում է նաև, որ դե­րը խա­ղում ես ու եր­կար ժա­մա­նակ չես կա­րո­ղա­նում ա­զատ­վել ազ­դե­ցու­թյու­նից. ե­թե դրա­կան կեր­պար է, ու­զում ես ապ­րել այդ կեր­պա­րի պես։ Ե­ղել է և հա­կա­ռա­կը։ 90-ա­կան­նե­րի սկզբ­նե­րին Գյում­րիում ըն­կեր­նե­րով հիմ­նե­ցինք «Տե­սիլք» թատ­րոն-ստու­դիան. «Մի­ջա­դեպ մետ­րո­յում» ներ­կա­յաց­ման մեջ բա­ցա­սա­կան դեր էի խա­ղում (Հար­րի)՝ բռ­նա­բա­րու­թյուն, սպա­նու­թյուն։ Ես մեծ ջանք էի թա­փում, որ ներ­կա­յա­ցու­մից հե­տո ա­զատ­վեմ այդ զգա­ցո­ղու­թյուն­նե­րից, կյան­քում այդ­պի­սին չլի­նեմ։ Ըստ էու­թյան, ես լավ եմ խա­ղա­ցել, իսկ երբ լավ ես խա­ղում, վտան­գա­վոր է։ Դա վի­րու­սի պես խժ­ռում է, կա­րող ես չդի­մա­նալ։
-Ին­չու՞ ենք մենք ու­զում, որ դե­րա­սա­նը, ո­րին սի­րում ենք, ան­թե­րի լի­նի կյան­քում։ Խոր հիաս­թա­փու­թյուն ենք ապ­րում, երբ պար­զում ենք, որ ինչ-որ բան այն չի ա­րել։
-Դա թերևս նրա­նից է, որ ո­րոշ ար­վես­տա­գետ­նե­րի աստ­վա­ծաց­նում ենք, նրանք հե­ղի­նա­կու­թյուն են, օ­րի­նա­կե­լի են թվում, բայց ինչ-որ պա­հի կա­րող ես մո­տի­կից ճա­նա­չել ու հիաս­թափ­վել։ Ինքս շատ եմ հիաս­թա­փու­թյուն­ներ ու­նե­ցել։ Ես Գյում­րու թատ­րո­նից տե­ղա­փոխ­վե­ցի Հա­մազ­գա­յին թատ­րոն, ար­դեն Երևա­նում էի, կա­յին դե­րա­սան­ներ, որ օ­րի­նա­կե­լի էին թվում, բայց հե­րիք էր նրանց հետ շփ­վեի, պարզ­վում էր՝ սրի­կա են։ Մտա­ծում էի՝ ա­վե­լի լավ էր չճա­նա­չեի, հեռ­վից հիա­նա­յի նրանց ար­վես­տով։ Եվ դժ­վար է ա­սել, թե որն է նա­խընտ­րե­լի՝ դե­րա­սա­նը մի քիչ էլ ան­տա­ղանդ լի­նի, բայց բա­րո­յա­կան, դրա­կան հատ­կա­նիշ­նե­րով մա՞րդ, թե՞ տա­ղան­դա­վոր, բայց սրի­կա... Սա հա­վերժ վե­ճի թե­մա է։
-ՈՒ­նե­ցե՞լ եք դե­րեր, որ եր­կար եր­կմ­տել եք՝ խա­ղալ-չխա­ղալ։
-Ե­ղել են դե­րեր, որ հրա­ժար­վել եմ խա­ղալ։ Ե­ղել են նաև դե­րեր, որ ստիպ­ված եմ հա­մա­ձայ­նել, ո­րով­հետև ու­րիշ մե­կը չի ե­ղել, որ կա­րող էր ստանձ­նել դե­րը, կամ ռե­ժի­սո­րը շատ է խնդ­րել։ Բայց նաև ե­ղել է մի դեր, որ հրա­ժար­վել եմ, հե­տո զղ­ջա­ցել, որ հրա­ժար­վել եմ։ Ե­ղել է նաև որ ինքս եմ ա­ռա­ջար­կել՝ դեր խա­ղալ, մեր­ժել են (Ծի­ծա­ղում է- Ա. Ս.)։ Դե­րա­սա­նի կյանք է, բնա­կան է։
-Գու­ցե ռե­ժի­սորն ա­վե­լի լա՞վ գի­տի՝ ինչ­պես բաշ­խել դե­րե­րը, իսկ դե­րա­սա­նի կար­ծի­քը շատ սու­բյեկ­տիվ է։
-Ռե­ժի­սոր կա, ո­րին պատ­րաս­տի ար­տադ­րանք է պետք՝ նպա­տա­կին հաս­նե­լու հա­մար, ռե­ժի­սոր էլ կա, որ սի­րում է ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան պրո­ցե­սը, պրպ­տում է, անս­պա­սե­լի դե­րա­բաշ­խում է ա­նում, անս­պա­սե­լի խն­դիր­ներ լու­ծում։ Տար­բեր են, կոնկ­րետ բա­նաձև չկա։
-Դա կախ­ված է ռե­ժի­սո­րի աշ­խա­տաո­ճի՞ց։
-Ա­յո, նաև դե­րա­սա­նից, թե տվյալ պա­հին տվյալ դե­րա­սանն ինչ ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան վի­ճա­կի մեջ է, ար­դյո՞ք կա­րող է լու­ծել այդ խն­դի­րը և՛ ֆի­զի­կա­պես, և՛ հո­գե­պես։ Ֆի­զի­կա­պես, ո­րով­հետև դե­րը կա­րող է շատ լուրջ ֆի­զի­կա­կան ծան­րա­բեռն­վա­ծու­թյուն պա­հան­ջել։
-Իսկ պա­տա­հե՞լ է, որ հաղ­թա­հա­րեք անհ­նար թվա­ցող խա­ղը։
-Հա­մազ­գա­յի­նում բե­մադր­վեց Բրեխ­տի «Ե­րեք գրո­շա­նոց օ­պե­րա» պիե­սը։ Ես խա­ղում էի Փիչմ։ Պետք է կեն­դա­նի եր­գեինք, ին­չը դժ­վար է բարդ բե­մա­վի­ճակ­նե­րի ժա­մա­նակ, երբ պա­րում ես, աս­տի­ճան­նե­րով բարձ­րա­նում-իջ­նում։ Փոր­ձե­րի ժա­մա­նակ դժ­վա­րու­թյուն­ներ կա­յին, բայց հաղ­թա­հա­րե­ցինք։ Շատ կարևոր են այդ հաղ­թա­նակ­նե­րը։ Ընդ­հան­րա­պես, սի­րում եմ ինքս ինձ հաղ­թել բե­մի վրա։ Դա միակ դեպ­քը չէ, է­լի դե­րեր են ե­ղել, որ ինձ թվա­ցել է՝ չեմ կա­րող լիար­ժեք ա­նել այն, ինչ ռե­ժի­սորն է ու­զում, բայց, ի վեր­ջո, հաղ­թա­հա­րել եմ՝ իմ աշ­խա­տան­քի և ռե­ժի­սո­րի հետ հա­մա­գոր­ծակ­ցու­թյան շնոր­հիվ։
-Այս օ­րե­րին խոս­վում է բա­ցօ­թյա ներ­կա­յա­ցում­ներ բե­մադ­րե­լու մա­սին. դե­րա­սան­ներն ինչ­պե՞ս են վե­րա­բեր­վում դրան, հան­դի­սա­տեսն ինչ­պե՞ս կար­ձա­գան­քի։
-Ես մտա­ծում եմ, որ դա վատ գա­ղա­փար է։ Բա­ցօ­թյա ներ­կա­յաց­ման հա­մար նախ և ա­ռաջ տեխ­նի­կա է պետք, բարձ­րա­խոս­ներ, որ ա­մեն թատ­րոն չու­նի։ Բա­ցօ­թյա մաս­սա­յա­կան ներ­կա­յա­ցում­ներ Հա­յաս­տա­նում ե­ղել են, բայց հա­տու­կենտ։ Երևա­նը աղմ­կոտ քա­ղաք է։ 90 թվա­կա­նին Զվարթ­նո­ցի ա­վե­րակ­նե­րի վրա ներ­կա­յա­ցում ենք խա­ղա­ցել, ես գլ­խա­վոր դե­րա­կա­տարն էի, Հով­հան Կա­ռու­ցող էի խա­ղում. ե­րե­կո­յան պետք է բա­ցօ­թյա խա­ղա­յինք, բայց փոր­ձի ժա­մա­նակ պարզ­վեց, որ աղ­մու­կը խան­գա­րում է, ստիպ­ված էինք ձայ­նագ­րած տեքս­տի ու­ղեկ­ցու­թյամբ ցու­ցադ­րել ներ­կա­յա­ցու­մը։
Կար­ծում եմ՝ վա­րա­կի մեծ ցու­ցա­նի­շի պա­րա­գա­յում շատ ա­վե­լի կարևոր է մար­դու ողջ մնա­լը։ Հի­մա գո­յու­թյան կռիվ է, ա­ղետ, ընդ ո­րում՝ հա­մաշ­խար­հա­յին ա­ղետ։ Պետք չէ պա­տե­պատ խփ­վել՝ մտա­ծե­լով ինչ ա­նել։ Ես չէի ցան­կա­նա, որ ներ­կա­յա­ցում­նե­րի պատ­ճա­ռով վա­րակ­նե­րը շա­տա­նան, ու նաև խիստ կաս­կա­ծում եմ, որ մար­դիկ դի­մակ­նե­րով, հե­ռա­վո­րու­թյան վրա ներ­կա­յա­ցում կնա­յեն՝ վա­րակ­վե­լու մտա­վա­խու­թյունն էլ սր­տում։
-«Live»-ե­րի մա­սին ի՞նչ կար­ծիք ու­նեք։ Ինք­ներդ ցան­կու­թյուն չու­նե՞ք եր­բեմն առ­ցանց հա­ղոր­դակց­վե­լու մարդ­կանց հետ, մի բան կար­դա­լու, մի բան ա­սե­լու։
-Հի­մա այն­քան շատ են դա ա­նում, որ մի տե­սակ ա­վե­լորդ ակ­տի­վու­թյուն է թվում։ Ե­թե ես ինչ-որ բան ա­նեմ, դրա մեջ պետք է շատ լի­նի ար­վես­տը, գե­ղար­վես­տը։ Հենց այն­պես ինչ-որ բան ա­նել՝ ա­նե­լու հա­մար, ինչ է թե առ­ցանց հար­թակ ես դուրս գա­լիս ու մարդ­կանց ինչ-որ բան ա­սում... Կամ ի՞նչ ես ա­սում, ա­մեն ինչ վա­ղուց աս­ված է։ Բո­լո­րը ապ­րե­լու ձև են սո­վո­րեց­նում, քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն, վա­րա­կա­բա­նու­թյուն, բո­լորն ա­մեն ինչ գի­տեն։ Այն­քան են տե­ղին-ան­տե­ղի խո­սում, որ ար­դեն պրո­ֆե­սիո­նա­լին էլ չես ու­զում լսել։
-Մի վեր­ջին հարց. են­թադ­րենք հա­մա­վա­րա­կը ան­ցավ, տա Աստ­ված` քիչ կո­րուստ­նե­րով, ու վե­րա­դար­ձանք բնա­կա­նոն կյան­քին։ Ի՞նչ խն­դիր­նե­րի եք բախ­վե­լու, որ կա­յին հա­մա­վա­րա­կից ա­ռաջ ու շա­րու­նակ­վե­լու են հա­մա­վա­րա­կից հե­տո։ Ի՞ն­չը կու­զեիք փոխ­վեր, բա­րե­լավ­վեր թա­տե­րա­կան կյան­քում։
-Կու­զեի թատ­րո­նի մար­դիկ, կապ չու­նի՝ ռե­ժի­սոր, դե­րա­սան, նկա­րիչ, հն­չյու­նա­յին օ­պե­րա­տոր, թե հս­կիչ, բո­լորն ու­նե­նա­յին ար­ժա­նա­պա­տիվ աշ­խա­տա­վարձ։ Այս ի­մաս­տով՝ բո­լո­րին մաղ­թում եմ ար­ժա­նա­պատ­վու­թյուն։ Ո­րով­հետև ար­ժա­նա­պա­տիվ աշ­խա­տա­վար­ձը խո­սում է հենց ար­ժա­նա­պատ­վու­թյան մա­սին։ Կու­զեի ա­մեն ինչ այդ կե­տից սկս­վեր, ու պե­տու­թյու­նը հաս­կա­նար՝ թատ­րո­նը, խա­ղա­ցան­կա­յին թատ­րո­նը ազ­գա­յին ար­ժեք է։ Կան մար­դիկ, որ թա­տե­րա­կան մշա­կույ­թը պա­հում են ի­րենց ու­սե­րին, ե­թե մենք դա կորց­նենք, ա­մեն ինչ կկորց­նենք։ Ո­րով­հե­տեև թատ­րո­նը հա­սա­րա­կա­կան գի­տակ­ցու­թյան ա­մե­նա­բարձր ձևե­րից մեկն է, թատ­րո­նը, օ­պե­րան քա­ղա­քակր­թու­թյան բա­նաձև են։ Ինչ վե­րա­բե­րում է խա­ղա­ցան­կին՝ ինչ կխա­ղաս, չես խա­ղա, շատ կու­զեի նոր պիես­ներ գր­վեին։ Հա­մա­վա­րա­կից հե­տո շատ բան փոխ­վեց, շատ բա­ներ ենք սկ­սել վե­րա­նա­յել, արժևո­րել։ Կու­զեի բե­մից խո­սեինք ա­վե­լի կարևոր բա­նե­րի մա­սին։ Օ­րի­նակ, ես մտա­ծում եմ, որ մարդ­կու­թյան ա­ռաջ ծա­ռա­ցած ա­մե­նա­մեծ խն­դի­րը հա­մա­վա­րա­կը չէ, այլ բնակ­չու­թան թվա­քա­նա­կը, որ ա­ճում է ա­հա­վոր տեմ­պե­րով։ Գիտ­նա­կան­ներն ան­գամ մարդ­կանց այլ մո­լո­րակ­ներ է­վա­կուաց­նե­լու ու­ղի­ներ են փնտ­րում։ Ար­դեն նման խնդ­իր­նե­րի մա­սին է մարդ­կու­թյու­նը մտա­ծում։ Ընդ­հան­րա­պես քա­ղա­քակր­թու­թյու­նը գնում է ինք­նաոչն­չաց­ման։ Մար­դը հա­զա­րա­մյակ­նե­րով այս մո­լո­րա­կի վրա ա­վե­րա­ծու­թյուն­ներ է ա­րել՝ շր­ջա­կա մի­ջա­վայ­րի աղ­տո­տում, բնա­կան ռե­սուրս­նե­րի մս­խու­մը... Ե­թե սա չգի­տակ­ցի, կոր­ծան­ման տեմ­պե­րը կա­րա­գա­նան։ Քա­ղա­քակր­թու­թյան ինք­նաոչն­չա­ցու­մը կա­րե­լի է կան­խել կամ տեմ­պե­րը դան­դա­ղեց­նել միայն մշա­կույ­թով։ Ա՛յ սա պետք է գի­տակ­ցեն իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը։ Իսկ մշա­կույ­թի մեջ թատ­րոնն ա­ռա­ջին շար­քում է։

Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
  • Դրվագ «Հացի խնդիր» ներկայացումից, Մովրով
Դիտվել է՝ 10835

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ