Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Լեռնային Ղարաբաղը կարող է Սիրիա՞ դառնալ

Լեռնային Ղարաբաղը կարող է Սիրիա՞ դառնալ
25.10.2020 | 10:28

Բարդ է ասել՝ ի՞նչ ակնկալիքներով էին Ադրբեջանի ԱԳ նախարար Ջեյհուն Բայրամովն ու Հայաստանի ԱԳ նախարար Զոհրաբ Մնացականյանը, Մոսկվայում ՌԴ ԱԳ նախարար Սերգեյ Լավրովի հետ հանդիպումից հետո, մեկնում Վաշինգտոն՝ ԱՄՆ պետքարտոըղար Մայք Պոմպեոյի հետ հանդիպման: ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինը, նախաձեռնելով բանակցությունները Մոսկվայում՝ գործում էր ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի ձևաչափում պայմանավորվածությունների սցենարով: ԱՄՆ-ը լիովին աջակցում էր Մոսկվայի գործողություններին: Եվ մեր մեղքը չէ, որ մարդասիրական հրադադարի պայմանավորվածությունները ձախողվեցին: Կոնֆլիկտի կողմերի հարաբերություններն այնքան են սրվել հուզական ու քաղաքական մակարդակներում, որ Լավրովին չհաջողվեց հանդիպում կազմակերպել Ադրբեջանի ու Հայաստանի ԱԳ նախարարիների միջև: Չհաջողվեց նաև Պոմպեոյին Վաշինգտոնում: Ուստի հարց է ծագում՝ ինչու՞ էին Բայրամովն ու Մնացականյանը մեկնել Վաշինգտոն: Ջորջթաունի համալսարանի Եվրասիայի, Ռուսաստանի ու Արևելյան Եվրոպայի ուսումնասիրման կենտրոնի տնօրեն Անժելա Ստենտը գտնում է.

«Ամենաշատը, որ ԱՄՆ-ը կարող է անել, երկու կողմերին փորձել համոզել համաձայնել հրադադարին: Բայց, իհարկե, դա եղել է Մոսկվայում, երկու շաբաթ առաջ: Նրանք պայմանավորվեցին կրակը դադարեցնել: Հետո հրադադարը խախտվեց: ԱՄՆ-ը ազդեցության սահմանափակ լծակներ ունի»: Ստենտի կանխատեսումը հիմնականում ճիշտ էր,՝ թեպետ կան կարևոր նրբերանգներ: Ընտրությունների նախօրեին ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփի վարչակազմը փորձում է չկորցնել ազդեցիկ հայկական սփյուռքին և ստանալ նրա աջակցությունը: Այդ պատճառով՝ ղարաբաղյան պատերազմը սկսվելու պահին Վաշինգտոնը Հայաստանի ու Լեռնային Ղարաբաղի հայերի նկատմամբ համակրանք է դրսևորում: Պոմպեոն հայտարարեց, «Մենք հույս ունենք, որ հայերը կկարողանան պաշտպանվել այն ամենից, ինչ անում են ադրբեջանցիները»: Հետո քննադատեց թուրքական օգնությունը Ադրբեջանին: ԱՄՆ-ի The National Interest-ը Սպիտակ տանը խորհուրդ տվեց «ճանաչել Արցախն իբրև անկախ պետություն, որ կարող է հիանալի դիվանագիտական ազդանշան դառնալ Թուրքիային՝ նրա քաղաքականությունը տարածաշրջանում կարող է տհաճ հետևանքներ ունենալ»: Այս տեսանկյունից հայկական դիվանագիտության մուտքը Անկարա՝ Վաշինգտոնի միջոցով ողջախոհությունից դուրս չէր: Բայց Պոմպեոյի հանդիպումներն ու բանակցությունները Ադրբեջանի ու Հայաստանի ԱԳ նախարարների հետ կոնկրետ արդյունքներ չունեցան: Պետքարտուղարը, իհարկե, միացավ Լեռնային Ղարաբաղի համար ռազմական գործողություններին վերջ դնելու՝ Հայաստանին ու Ադրբեջանին ուղղված կոչերին, բայց արձանագրեց «բարդ դիվանագիտական իրավիճակի» գոյությունը: Նրան չհաջողվեց եռակողմ հանդիպում կազմակերպել:


ԱՄՆ-ի The Hill-ը գրում է, որ մեծ հաշվով՝ «անցել են ժամանակները, երբ անվտանգությունը Կովկասում կապում էին եվրոպական անվտանգությանը, դրանից էլ աճել է Ադրբեջանի պատերազմ սկսելու վճռականությունը՝ Թուրքիայի աջակցությամբ»: Կավարտվի ղարաբաղյան ներկա պատերազմը, հերթական հրադադարով ու հրադադարի ռեժիմով, լարվածությունը Կովկասում, Սև ծովում, Մերձավոր Արևելքում և Միջերկրականում մեծանալու է՝ ուրվագծելով նոր կապը Եվրոպայի ու Կովկասի անվտանգության միջև:


Հետո ի՞նչ:
Ստեղծվել է անհրաժեշտություն ՌԴ-ի, ԱՄՆ-ի ու Ֆրանսիայի ԱԳ նախարարների հանդիպման ու բանակցութունների Լեռնային Ղարաբաղի կարգավորման հարցով: Որպեսզի այդ բանակցությունները գործող լինեն ռազմական գործողությունների դադարեցման տեսակետից, անհրաժեշտ է կոնֆլիկտի կողմերին կոնկրետ ուլտիմատում առաջադրել՝ մշակելով համապատասխան ճանապարհային քարտեզ՝ սա առաջին:
Երկրորդ՝ Մինսկի խմբի համանախագահ երկրները, որ հայտարարում են բանակցային ձևաչափի պահպանման մասին, պետք է հստակ ասեն, որ տեսնում են կոնֆլիկտի լուծման բացառապես դիվանագիտական ճանապարհը:


Երրրոդ՝ Թուրքիան չի կարող լինել կոնֆլիկտի կարգավորման մասնակից: Բոլոր խաղացողները, ներառյալ արտաքին, պետք է հրաժարվեն ցանկացած գործողությունից, որ կարող է հանգեցնել ռազմական գործողությունների շարունակմանը և նոր զոհերի:
Չորրորդ՝ հաշվի առնելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը մաքսիմալիստական դիրքորոշումներ ունեն, անհրաժեշտ է Լեռնային Ղարաբաղում սահմանել միջազգային վերահսկողություն ու փրկել հայերի կյանքը այնտեղ: Հետագա քննարկումները Ղարաբաղի կարգավիճակի ու սահմանների մասին երկրորդական են: Այդ գործընթացին պետք է հետևեն խաղաղարար ուժերը, որ պարտավոր են բաժանել ադրբեջանցիներին հայերից, ապահովել երկուսի էլ անվտանգությունը, ի զորու լինել երաշխավորել փոխզիջումային որոշումների կատարումը: Հակառակ դեպքում՝ ինչպես գրել է Թուրքիայի Sabah-ը, «Ղարաբաղին սպասում է Սիրիայի ճակատագիրը»: Պատահական չէ Թեհրանից ստացվել եռակողմ ձևաչափ ստեղծելու առաջարկ՝ Իրան-Ռուսաստան, Թուրքիա, Ղարաբաղի խնդրի լուծման համար Սիրայում Աստանայի գործընթացի նմանությամբ:
Ստանիսլավ Տարասով, REGNUM


Հ.Գ. Փաստացի՝ ստացվում է, եթե Պուտինը գործում է ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի ձևաչափում պայմանավորվածությունների շրջանակում, ուրեմն Փարիզն ու Վաշինգտոնը պետք է այլևս ոչինչ չանեն, նույնիսկ այն դեպքում, երբ Մոսկվան ոչնչի չի հասնում: Երկաթյա տրամաբանություն է: Տրամաբանություն, որով միշտ Կրեմլը փորձել է իրենով փոխարինել ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի աշխատանքը՝ հայտարարելով, որ կոնֆլիկտը իր ազդեղության գոտում է: Նույնքան հակատրամաբանական է, որ ճանապարհային քարտեզով Հայաստանին ու Ադրբեջանը համարվում են մաքսիմալիստական դիրքորոշումներ ունեցող: Ո՞րն է մեր մաքսիմալիզմը՝ ազգերի ինքնորոշման իրավու՞նքը, որ մարդն ուզում է իր տանն ապրեճլ: Հազիվ թե որևէ միջազգային վերահսկողություն փրկի հայերի կյանքը: Ցանկացած վերահսկողություն ու ցանկացած խաղաղապահ առաքելություն ինչ-որ ժամկետ է ունենում, որից հետո խաղաղապահները հեռանում են: Ուստի բնավ երկրորդական չէ Արցախի կարգավիճակի ու սահմանների հարցը: Իսկ որ Արցախին սպասում է Սիրիայի ճակատագիրը, աբսուրդ է, Արցախում չկա քաղաքացիական պատերազմ: Եվ ոչ մի Աստանայի գործընթաց լինել չի կարող՝ Թուրքիայի ներգրավումով: Ապացույց է նաև այն, որ Աստանայի գործընթացը մինչև հիմա չի կարողացել լուծել Սիրայի հարցը՝ առանց Եվրոպայի ու ԱՄՆ-ի:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 9177

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ