Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Հայ քա­ղա­քակր­թու­թեան կո­րուստ­նե­րը 1914-էն 1918

Հայ քա­ղա­քակր­թու­թեան կո­րուստ­նե­րը 1914-էն 1918
19.06.2020 | 01:13
Ման­կա­վարժ, պատ­մա­բան, բա­նա­սեր Գևորգ Մես­րո­պի (Գևորգ Տեր-Մես­րո­պյա­նի) այս հոդ­վա­ծը տպագր­վել է 1919 թ. հուն­վա­րին Կ. Պոլ­սի «Շանթ» պար­բե­րա­կա­նում:
Այն ա­հա­ւոր ա­ղէ­տը, որ պայ­թե­ցաւ հա­յու­թեան գլ­խուն, իր բազ­մա­կող­մա­նի տե­սա­կէտ­նե­րով ու­սում­նա­սի­րե­լու ժա­մա­նա­կը չէ տա­կա­ւին: Կո­րուս­տին մե­ծու­թիւ­նը ժա­մա­նակ անց­նե­լէ ետք պի­տի կր­նանք ըմ­բռ­նել ան­շուշտ:
Դեռ հա­յը շշկ­լուած վի­ճա­կի մէջ է, դեռևս զա­հան­դան­քի ընդ­հա­նուր տպա­ւո­րու­թեան տակ կը գտ­նուի: Մեծ հր­դե­հէ մը ա­զա­տուած խլեա­կի պէս, դեռ պի­տի ամ­փո­փուի, դեռ պի­տի նս­տի հա­շուի սե­ղա­նին առջև՝ տես­նե­լու հա­մար թե ի՛նչ ու­նէր ա­ղէ­տէն ա­ռաջ, ի՛նչ մնա­ցած է այժմ իր ձեռ­քին մէջ:
Ե­թէ դեռ ժա­մա­նա­կը չէ այդ հա­շի­ւին նս­տե­լու, ե­թէ դեռ ա­տեն կայ իր կո­րուստ­նե­րու ման­րա­մաս­նու­թիւն­նե­րը ճշ­դե­լու հա­մար, ժա­մա­նակն է սա­կայն, որ ընդ­հա­նուր գծե­րով անդ­րա­դառ­նանք մեր կո­րուստ­նե­րուն:
Իմ յօ­դուա­ծի սահ­մա­նէն դուրս կը մնայ հայ ժո­ղո­վուր­դին մար­դու կո­րուս­տը, զոր ու­նե­ցաւ այս ա­հար­կու սպան­դին մէջ: Թէ ի՞նչ էր թի­ւը թուր­քա­հա­յե­րուն ընդհ. պա­տե­րազ­մէն ա­ռաջ և ի՞նչ մնա­ցած է հի­մա, այդ մա­սին չէ, որ կ՛ու­զեմ գրել: Այդ ու­րիշ գործ է և ու­րիշ ա­տե­նի մտա­հո­գու­թիւն: Իմ նպա­տակն է այ­սօր թուել այն քա­ղա­քակր­թա­կան կո­րուստ­նե­րը, զոր կրեց հա­յը վեր­ջին չորս տա­րի­նե­րուն մէջ: Դնենք ի­րո­ղու­թիւն­ներն ու թի­ւե­րը ի­րենց կա­տա­րեալ մեր­կու­թեամբ ու չո­րու­թեամբ:
Բո­վան­դակ Թուր­քիոյ մէջ պա­տե­րազ­մէն ա­ռաջ Ազգ. պատ­րիար­քա­րա­նի հս­կո­ղու­թեան տակ կը գտ­նուէին, բա­ցի Պո­լի­սէն, 803 նա­խակր­թա­րան՝ 59.513 ա­շա­կերտ­նե­րով, 21.713 ա­շա­կեր­տու­հի­նե­րով ու 2088 ու­սու­ցիչ և ու­սուց­չու­հի­նե­րով: Ա­սոնց վրայ պէտք է ա­ւելց­նել 1908էն յե­տոյ Միա­ցեալ ըն­կե­րու­թեանց, Ազ­գա­նուէր հա­յու­հեա­ցի բա­ցած դպ­րոց­նե­րը, ո­րոնք կը հաս­նին 140ի, հա­զա­րա­ւոր երկ­սեռ ա­շա­կերտ­նե­րով, հա­րիւր հա­զա­րա­ւոր ոս­կիի պիւտ­ժէ­նե­րով: Պէտք է ա­ւելց­նել դար­ձեալ 1908էն ետք տե­ղա­կան մի­ջոց­նե­րով, թա­ղա­յին պիւտ­ժէ­նե­րով ու նոր թա­փով բա­ցուած դպ­րոց­նե­րը Վա­նի մէջ ա­ւե­լի քան 15, Էրզ­րու­մի մէջ 20, Պիթ­լի­սի, Խար­բեր­դի վի­լա­յէթ­նե­րուն մէջ ա­ւե­լի քան 15, Թուր­քիոյ զա­նա­զան վայ­րե­րուն մէջ 50է ա­ւե­լի, բազ­մա­թիւ ա­շա­կերտ­նե­րով:
Ա­ւելց­նել հար­կէ նոյն­պէս Սա­նա­սա­րեան վար­ժա­րա­նի, Վա­նայ Ե­րա­մեան վար­ժա­րա­նի նման երկ­րոր­դա­կան և ան­հա­տա­կան նա­խա­ձեռ­նու­թեամբ բա­ցուած բազ­մա­թիւ դպ­րոց­նե­րը, ո­րոնք ի­րենց ծաղ­կու­մի մէջ էին պա­տե­րազ­մէն ան­մի­ջա­պէս ա­ռաջ: Պէտք է ա­ւելց­նել նմա­նա­պէս հայ բո­ղո­քա­կան կամ ա­ւե­տա­րա­նա­կան հա­սա­րա­կու­թեան և հայ կա­թո­լիկ­նե­րու բա­ցած ու մա­տա­կա­րա­րած դպ­րոց­նե­րը գա­ւառ­նե­րու մէջ, մաս­նա­ւո­րա­պէս Կի­լի­կիոյ, Գո­նիա­յի, Էն­կիւ­րիի վի­լա­յէթ­նե­րուն, Իզ­մի­թի սան­ճա­գի մէջ, Խար­բեր­դի մէջ և այ­լուր:
Այս բո­լոր դպ­րոց­նե­րը, այս կր­թա­կան բո­լոր մեծ ու պզ­տիկ տա­ճար­նե­րը չկան այլևս. քան­դուե­ցան ա­նոնց հիմ­նար­կու­թեան ար­մատ­նե­րը, վայ­րա­վա­տին ցրուե­ցան ու սպան­նուե­ցան ա­նոնց գրե­թէ բո­լոր ու­սու­ցիչ­նե­րը, ու­սուց­չու­հի­նե­րը, հո­գա­բար­ձու­ներն ու խնա­մա­կալ­նե­րը:
Խօս­քը չենք ու­զեր ը­նել դեռ ա­մե­րի­կեան, անգ­լիա­կան, գեր­մա­նա­կան այլ կր­թա­կան հաս­տա­տու­թիւն­նե­րուն, ո­րոնց շա­տե­րուն մէջ միակ ու գլ­խա­ւոր ա­շա­կեր­տու­թիւ­նը հայն էր: Այ­սօր փա­կուած են այդ դպ­րոց­ներն ալ:
Դպ­րոց­նե­րէն ետք յի­շենք հայ վան­քե­րը: Այս դա­րա­ւոր մե­նաս­տան­նե­րը, ցրուած Թուր­քիոյ այ­լա­զան սահ­ման­նե­րուն մէջ, երփ­նե­րանգ հո­վիտ­նե­րու մէջ հաս­տա­տուած, նկա­րա­գեղ բար­ձունք­նե­րու վրայ թա­ռած, ծոր­ծոր­նե­րու, ան­ձաւ­նե­րու բեր­նին մօտ կան­գուն կը մնա­յին՝ հին դա­րե­րու յու­շար­ձան: Ո­մանք ըն­դար­ձակ սահ­ման­նե­րու վրայ, ու­րիշ­ներ ամ­փոփ կը տա­րա­ծէին ի­րենց կա­լուած­նե­րը, շր­ջա­պա­տուած շի­նա­կան­նե­րու որ­դիք­նե­րով: Այդ հա­րիւ­րա­ւոր վան­քե­րը հայ քա­ղա­քակր­թու­թեան գան­ձա­րան­ներն էին:
Հոն, ա­նոնց մէջ պա­հուած էին հա­յոց հին գրա­կա­նու­թեան թան­կա­գին հնու­թիւն­նե­րը, գր­չա­գիր­ներ, թան­կար­ժէք ձե­ռա­գիր­ներ, հա­րիւ­րա­ւոր տա­րի­նե­րու գրա­կան, մա­տե­նագ­րա­կան վաս­տակ­ներ: Այդ բո­լո­րը կո­րան ան­հետ, իբրև քուրջ, իբրև թուղ­թի կտոր նե­տուե­ցան հրա­պա­րակ, ձգուե­ցան կրա­կի մէջ, ա­նոնց կա­փա­րիչ­նե­րը ա­ւե­լի ար­ժէք ստա­ցան, քան բո­վան­դա­կու­թիւ­նը. ա­յո՛, ընդ­հան­րա­պէս կա­շիէ ու փայ­տէ կազ­մուած ա­նոնց կա­փա­րիչ­նե­րը ա­ւե­լի եր­կար դի­մա­ցան կրա­կին, ա­ւե­լի եր­կար ա­տեն բո­ցեր ար­ձա­կե­ցին…
Այդ ձե­ռա­գիր­նե­րուն հետ իս­պառ կո­րան հայ գր­չու­թեան, հայ ման­րան­կար­չու­թեան թան­կա­գին գո­հար­նե­րը, հայ ա­րուես­տի մե­ծա­գոյն տո­գիւ­ման­նե­րը: Այդ ձե­ռա­գիր­նե­րուն հետ ան­հե­տա­ցան հայ ոս­կեր­չու­թեան գե­ղե­ցիկ նմոյշ­ներն ալ: Ա­նոնց­մէ շա­տե­րուն կա­փա­րիչ­նե­րը ոս­կեդ­րուագ, ար­ծա­թա­կուռ ար­տադ­րու­թիւն­ներ էին ոս­կեր­չա­կան, ա­նոնց վրայ գա­մուած դրուագ­նե­րը հայ ա­րուես­տի նմոյշ­ներ էին ա­ռա­ւել կամ նուազ ար­ժա­նի­քով:
Վան­տա­լա­կան աւր­չա­կող ձեռ­քե­րը յափշ­տա­կե­ցին այդ զար­դե­րը: Վան­քե­րուն մէջ պա­հուած ու­րիշ հարս­տու­թիւն­նե­րու հետ մէկ­տեղ, գո­հա­րա­զարդ սպաս­ներ, սկիհ­ներ ու մաս­նա­տու­փեր, սր­բա­տու­փեր, միւ­ռոն­թափ սկահ­ներ, կան­թեղ­ներ, աշ­տա­նակ­ներ, բո­լո՛­րը, բո­լո՛­րը կո­ղոպ­տե­ցին քան­դե­լու հա­մար միայն, ձու­լե­լու ու ծա­խե­լու և ծախ­սուե­լու հա­մար ևեթ, ոճ­րա­գործ կուրծ­քեր պա­տուան­շան­նե­րով ծած­կե­լու հա­մար լոկ:
Հա­պա այն հա­զա­րա­ւոր ե­կե­ղե­ցի­նե­րը, մա­տուռ­ներն ու սր­բա­րան­նե­րը, որ կո­ղոպ­տուե­ցան, մեր­կա­ցած ի­րենց զար­դե­րէն, ա­խոռ­նե­րու ու աղ­բա­նոց­նե­րու վե­րա­ծուե­ցան և կամ քան­դուե­ցան հիմ­նա­հա­տակ, այ­րուե­ցան ի­րենց հա­ւա­տա­ցեալ­նե­րուն հետ մէկ­տեղ: Ա­նոնց մէջ պա­հուած թան­կա­գին շուր­ջառ­ներ, խա­չեր ու գա­ւա­զան­ներ, ար­ծա­թա­հիւս շա­պիկ­ներ ու վա­րա­գոյր­ներ, խոյ­րեր ու թա­գեր, վա­կաս­ներ, ե­մի­փո­րոն­ներ, մար­գար­տա­հիւս, ոս­կե­հիւս, ա­դա­ման­դա­կուռ, ա­րուես­տի հրա­շա­գործ ար­տադ­րու­թիւն­ներ: Այդ ա­մե­նը կո­րան սպառս­պուռ ան­դուն­դին մէջ, զոր փո­րե­ցին Ի դա­րու լու­սա­ւո­րեալ… մարդ­կա­յին ա­րա­րած­նե­րը:
Ա՛հ, այդ բար­բա­րոս վան­տալ­նե­րը չի խղ­ճա­հա­րե­ցան նոյն­պէս գե­րեզ­ման­նե­րու իսկ ձեռք դնել, կոտր­տե­ցին, փշ­րե­ցին ար­ձան­ներ, խաչ­քա­րեր, դամ­բա­րան­ներ: Ջարդ ու փշուր քան­դե­ցին խո­րա­քան­դակ ու բարձ­րա­քան­դակ ար­ձա­նագ­րու­թիւն­ներ, որ­մա­գիր­ներ, յի­շա­տա­կա­րան­ներ, ո­րոնք հին դա­րե­րու յու­շար­ձան­ներ էին, հին պատ­մու­թիւն­նե­րու մնա­ցորդ­ներ էին, մարդ­կա­յին հին քա­ղա­քակր­թու­թեան մէկ բե­կոր­ներն էին:
Այդ բո­լոր ար­ձա­նագ­րու­թիւն­նե­րուն, գե­րեզ­մա­նա­քա­րե­րուն ու խաչ­քա­րե­րուն հետ հա­յը կոր­սն­ցուց իր պատ­մա­կան վա­ւե­րա­գիր­նե­րը, իր քան­դա­կա­գոր­ծու­թեան ա­րուես­տի գե­ղե­ցիկ տո­քիւ­ման­նե­րը: Քան­դուած, ա­ւե­րուած բո­լոր վան­քե­րուն, ե­կե­ղե­ցի­նե­րուն ու միւս հաս­տա­տու­թիւն­նե­րուն հետ, հայ ճար­տա­րա­պե­տու­թեան պատ­մու­թիւ­նը շատ բան կոր­սն­ցուց իր փաս­տե­րէն:
Այս կո­րուստ­նե­րուն ար­ժէ­քը ա­պա­գայ ու­սում­նա­սի­րող­նե­րը միայն պի­տի կր­նան ըմ­բռ­նել:
Բայց այս ա­մէ­նուն հետ և ու­րիշ չյի­շուած­նե­րուն հետ կայ նաև կո­րուստ մը, չա­փէն ա­ւե­լի ող­բա­լի:
Բռ­նա­հան ե­ղած հա­յու­թեան գրե­թէ բո­լոր ծե­րու­նի­նե­րը կո­րան ան­դարձ. նոյն իսկ փախս­տա­կան, սահ­մա­նագ­լու­խէն ան­դին ա­պաս­տա­նող հա­յե­րուն մէջ ծե­րու­նի­ներ կր­ցան դի­մա­նալ տա­ռա­պան­քին, մե­ռան տա­րագ­րու­թեան ճամ­բա­նե­րուն վրայ, ձո­րե­րու և հո­վիտ­նե­րու մէջ, լեռ­նե­րու և սա­րա­ւանդ­նե­րու վրայ: Ա­նոնց գե­րեզ­ման­ներն ան­գամ ա­նյայտ են այ­սօր:
Ա՛հ, այդ ծե­րու­նի­նե­րը, այդ հայ տա­տիկ­ներն ու մա­միկ­նե­րը որ կո­րան, ի­րենց հետ մէկ­տեղ տա­րին հայ ժո­ղովր­դա­գի­տու­թեան (folklore) բո­լոր տւիք­նե­րը (donne՛es): Հայ հե­քիաթ­ներն ու ա­ռաս­պել­նե­րը, հայ ա­ռած­ներն ու ա­ռակ­նե­րը, հայ զրոյց­ներն ու հա­նե­լուկ­նե­րը, մէկ խօս­քով հայ ցե­ղին բո­լոր թա­քուն գան­ձե­րը, որ տա­կա­ւին ու­սում­նա­սի­րու­թեան նիւթ դար­ձած չէին, գա­ցին ա­նոնց հետ մո­ռա­ցու­թեան խա­ւա­րին ծո­ցը:
ՈՒ դեռ ին­չե՜ր կոր­սն­ցուց հայ մար­տի­րոս ժո­ղո­վուր­դը իր և մարդ­կու­թեան քա­ղա­քակր­թու­թե­նէն: Կո­րուստ­ներ, ո­րոնց տե­ղը չի կր­նար լեց­նել մարդ­կա­յին ոևէ ան­հատ, թէ՛ իսկ եւ­րո­պա­ցի ըլ­լայ կամ ա­մե­րի­կա­ցի:
Հա­յուն այս կո­րուստ­նե­րը մարդ­կու­թեան կո­րուստ­ներ են:
Հրա­պա­րակ­ման պատ­րաս­տեց
Խա­չա­տուր ԴԱ­ԴԱ­ՅԱ­ՆԸ
Դիտվել է՝ 16009

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ