Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ան­մա՞հ է այն գոր­ծը, ո­րի հա­մար ես մե­ռա…»

«Ան­մա՞հ է այն գոր­ծը, ո­րի հա­մար ես մե­ռա…»
12.05.2020 | 00:20
Եր­րոր­դը Լևոն Ա­լեք­սանդ­րի Ման­թա­շյանցն էր, որն իր մե­ծա­գույն բա­րե­րար հո­րից հե­տո ստանձ­նեց նրա ազ­գան­պաստ բա­րե­գոր­ծա­կան ա­ռա­քե­լու­թյու­նը, բայց հի­մա տե­ղը չէ դրանց ման­րա­մասն անդ­րա­դառ­նա­լու:
Ա­յո, Լ. Ման­թա­շյանցն էլ էր ա­խոռ պա­հում, և նրա ձիե­րից մե­կը 1924 թ. Փա­րի­զում ար­ժա­նա­ցավ Գրան-պրի մր­ցա­նա­կի ու 500 հա­զար ֆրանկ պարգևի:
Շու­շե­ցի եղ­բայր­ներ Պո­ղոս, Ար­շակ, Աբ­րա­համ Ղու­կա­սյան­նե­րի մա­սին ես հնա­րա­վո­րինս ման­րա­մաս­նո­րեն անդ­րա­դար­ձել եմ իմ «Հա­յե­րը և Բա­քուն» գր­քում ու հի­մա չեմ ու­զում կրկ­նել: Ա­յո, Աբր. Ղու­կա­սյա­նը հիմ­նել էր հրա­տա­րակ­չա­տուն, լույս էր ըն­ծա­յում հա­կա­բոլշևի­կյան «ԹՏջՐՏՋՊպվՌպ» թեր­թը, հան­դի­սա­նում էր Փա­րի­զում ռու­սա­կան վտա­րան­դի­նե­րի ա­ռաջ­նորդ­նե­րից մե­կը, բայց չէր մո­ռա­նում իր ազ­գի հոգ­սը, պա­տա­հա­կան չէ, որ նրա ա­նու­նը փո­րագր­ված է Սբ Հով­հան­նես Մկր­տիչ ե­կե­ղե­ցու բա­րե­րար­նե­րի որմ­նա­խոր­շում: Եվ նա սե­փա­կան ծախ­քով տպագ­րեց ոչ թե Կո­մի­տա­սի «քա­նի մը երգ», այլ եր­կու ժո­ղո­վա­ծու, ո­րոնց նյութն ստա­ցել էր Աստ. Հա­րեն­ցից:
Ին­չու՞ եմ այս ա­մե­նին հպան­ցիկ անդ­րա­դառ­նում: Վե­րո­հի­շյալ, ինչ­պես նաև չհի­շա­տակ­ված բազ­մա­թիվ մարդ­կան­ցից յու­րա­քան­չյուրն ան­ձամբ կա­րող էր մեն-մե­նակ հո­գալ Կո­մի­տա­սի պահ­ման ծախ­քե­րը: Բայց, նախ, հա­րուստ մար­դուց բա­րե­սեր անձ դառ­նա­լու հա­մար հարկ է անց­նել մի երկ­նա­ձիգ ու­ղի, իսկ դա ա­նել ոչ բո­լորն են ի վի­ճա­կի: Երկ­րորդ, հա­րուս­տի ու ստեղ­ծա­գործ մար­դու հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րը բո­լոր ժա­մա­նակ­նե­րում ե­ղել են բարդ ու ան­հաս­կա­նա­լի: Կո­մի­տա­սի պա­րա­գա­յում, ըստ իս, Խնա­մա­տար հանձ­նա­ժո­ղովն ըն­թա­ցել էր հան­գա­նա­կու­թյուն­նե­րի ճա­նա­պար­հով:
Ի վեր­ջո, խո­սե­լով հայ կրե­սոս­նե­րի մա­սին, Սի­րու­նին ին­չու՞ է աչ­քա­թող ա­րել ռու­մի­նաբ­նակ հա­յե­րին, նրանց մեջ քի՞չ էին մե­ծա­հա­րուստ­նե­րը: Թվար­կե՞մ…
Որ­տե­ղի՞ց և ին­չու՞ է հա­յե­րիս մեջ գլուխ բարձ­րաց­րել ե­րախ­տա­մո­ռու­թյու­նը, ամ­բո­խա­հա­ճո «քն­նա­դա­տու­թյու­նը», ինք­նա­խա­րա­զա­նու­մը, այ­լոց ազ­գան­վեր գոր­ծը ար­հա­մար­հե­լու մո­լուց­քը…
Նույն տե­ղում Սի­րու­նին գրում է. «Ո՛չ, ան (Կո­մի­տա­սը – Խ. Դ.) թշ­նա­մի­ներ չու­ներ, ոչ ալ հա­կա­ռա­կորդ­ներ: Իր թշ­նա­մին հայ­կա­կան մի­ջա­վայրն էր: Ան լիա­պես կզ­գար ատ»:
Խե՜ղճ հայ­կա­կան մի­ջա­վայր… Փո­խա­նակ մե­ղադ­րե­լու բուն ոճ­րա­գոր­ծին, Կո­մի­տա­սի հի­վան­դու­թյան իս­կա­կան պա­տաս­խա­նա­տուին՝ թուրք ցե­ղաս­պա­նին, հայ­կա­կան մի­ջա­վայր… Եվ սա ա­սում է այդ մի­ջա­վայ­րի մար­դը, ո­րը, կրկ­նեմ, ոչ միայն գեթ մեկ ան­գամ չայ­ցե­լեց հի­վանդ վար­դա­պե­տին, այլև ինձ հայտ­նի չէ գո­նե մեկ փաստ, որ ան­ձամբ ին­քը որևէ ֆի­նան­սա­կան կամ նյու­թա­կան ա­ջակ­ցու­թյուն ցու­ցա­բե­րած լի­ներ Խնա­մա­տար մարմ­նին:
Կո­մի­տա­սա­գի­տու­թյան մեջ նա հիմք դրեց սի­րու­նիա­կա­նու­թյուն «ա­ղան­դին», որն այ­սօր, ցա­վոք, ու­նի հետևորդ­ներ: Ի տար­բե­րու­թյուն Սի­րու­նու, որն ա­նու­րա­նա­լի ներդ­րում ու­նի հա­յա­գի­տու­թյան, հայ-ռու­մի­նա­կան կա­պե­րի ամ­րապ­նդ­ման գոր­ծում, մե­րօ­րյա «ա­ղան­դա­վոր­նե­րը» հոդ­ված­ներ և նույ­նիսկ գի­տա­կան ա­տե­նա­խո­սու­թյուն են գրում, ան­գամ ֆիլմ նկա­րա­հա­նում՝ ա­ռաջ տա­նե­լով Սի­րու­նու թե­զը՝ «Կո­մի­տա­սը խենդ չէ»:
Հաս­կա­նա­լի է, դա ա­մե­նաու­ղիղ ու դյու­րին ճա­նա­պարհն է՝ հան­ճա­րի մա­սին «բա­ցա­հայ­տում» ա­նել, է­ժա­նա­գին «սեն­սա­ցիա» մեջ­տեղ բե­րել՝ սե­փա­կան ՛՛ես՛՛-ի հա­վակ­նու­թյուն­նե­րին հա­գուրդ տա­լու հա­մար: Բայց դա որ­քան հեշտ, նույն­քան էլ ոչ մի տեղ չտա­նող ու­ղի է:
Ի վեր­ջո, փա­կե­լու հա­մար այս՝ հո­գե­բու­ժա­րան­նե­րում գտն­վե­լու թե­ման, խոս­քը տանք լա­վա­գույնս ի­րա­զեկ մար­դուն՝ Ա. Չո­պա­նյա­նին, ո­րը 1923 թ. գրեց. «Ինչ­պէս յայտ­նի է, մօտ ե­րեք տա­րի ա­ռաջ է որ մեր թան­կա­գին հայ­րե­նա­կի­ցը Պոլ­սէն բե­րուե­ցաւ Փա­րիզ՝ ֆրան­սա­կան ա­ռաջ­նա­կարգ բու­ժա­րա­նի մը մէջ դար­մա­նուե­լու հա­մար, ու դրուե­ցաւ Վիլ տ՛Ավ­րէի դար­մա­նա­տու­նը, մաս­նա­ւոր սե­նեա­կի մէջ, օ­դա­ւէտ զմայ­լե­լի վայր մը, գե­ղե­ցիկ պար­տէզ­նե­րով և պու­րակ­նե­րով պա­շա­րուած, ու ան­մի­ջա­կան հս­կո­ղու­թեան տակ Սէ­նի նա­հան­գին դար­մա­նա­տու­նե­րու բժշ­կա­պետ հե­ղի­նա­կա­ւոր մաս­նա­գէտ տոք­թոր Լվո­ֆի, որ լա­ւա­գոյն ա­շա­կերտ­նե­րէն մին է հռ­չա­կա­ւոր Մա­նեա­նի: Օ­րիորդ Մ. Բա­բա­յեան, մեր յանձ­նախմ­բին ա­մե­նէն գոր­ծօն և անձ­նուէր ան­դա­մը, անձ­նա­կան ծա­նօ­թու­թիւն ու­նե­նա­լով տոքթ. և տի­կին Լվո­ֆի հետ, ա­նոնց ա­ռա­ջին օ­րէն բա­ցատ­րած էր Վար­դա­պե­տին ով ըլ­լա­լը և ինչ պա­րա­գա­նե­րու մէջ հի­ւան­դա­նա­լը, և տոք­թո­րը ա­ռան­ձին հո­գա­ծու­թեամբ զբա­ղած է մեր դժ­բախտ հայ­րե­նակ­ցին դար­մա­նու­մով, որ կա­տա­րուե­ցաւ ու­րեմն լա­ւա­գոյն պայ­ման­նե­րուն մէջ: Շնոր­հիւ այդ դար­ման­ման, Վար­դա­պե­տին ընդ­հա­նուր ա­ռող­ջա­կան վի­ճա­կը զգա­լի բա­րե­լա­ւում մը կրեց, բայց մտա­ւոր խան­գա­րու­մը մնաց ան­փո­փոխ, ա­ռանց ոևէ նուազ­ման, բայց և ա­ռանց սաստ­կա­նա­լու և բար­դա­նա­լու: Տա­րի մը ա­ռաջ, Վիլ տ՛Ավ­րէի դար­մա­նա­տան ամ­սավ­ճա­րը մինչև 900 ֆրան­քի բարձ­րա­ցած ըլ­լա­լով, յանձ­նա­խում­բը ստի­պուե­ցաւ ո­րո­շել Վար­դա­պե­տին փո­խադ­րու­թիւ­նը նուազ սուղ դար­մա­նա­տուն մը, բայց ուր՝ շնոր­հիւ տոքթ. Լվո­ֆի, այն­քան լաւ դա­րա­մա­նում մը պի­տի ստա­նար. ինքն իսկ տոքթ. Լվոֆն էր որ ա­ռա­ջար­կեց փո­խադ­րել զայն Վիլ­ժի­ւի­ֆի դար­մա­նա­տու­նը, Փա­րի­զի շատ մօ­տիկ, որ նոյն­պէս կը գտ­նուի այդ բժշ­կա­պե­տին ղե­կա­վա­րու­թեան տակ. շնոր­հիւ տոք­թո­րին, մաս­նա­ւոր խուց մը յատ­կա­ցու­ցուած է ի­րեն, ծա­ռա­զարդ լու­սա­ւէտ լայն բա­կի մը վրայ բա­ցուող:
Փա­րիզ հա­սած ա­տեն, ֆի­զի­քա­պէս ու բա­րո­յա­պէս շատ տկա­րա­ցած վի­ճա­կի մէջ էր, նի­հար էր, թոյլ, տժ­գոյն, ա­խոր­ժակ չու­նէր, լուա­ցուիլ, ինք­զինք­նին որևէ խնամք տա­նիլ չէր ու­զեր. ֆրան­սա­կան դար­մա­նու­մը իր ֆի­զի­քա­կա­նը մե­ծա­պէս բա­րե­լա­ւեց, այժմ վրայ ե­կած է, ու­ժով­ցած, ա­խոր­ժա­կով կ՛ու­տէ, կա­նո­նա­ւո­րա­պէս կը լուա­ցուի, բաղ­նիք և նոյն իսկ տուշ կ՛առ­նէ պար­բե­րա­բար, հան­գիստ կը քնա­նայ, բայց դժ­բախ­տա­բար մտա­ւոր վի­ճա­կը միշտ կը մնայ նոյ­նը: Վիլ, տ՛Ավ­րէ գտ­նուած մի­ջո­ցին, իր սե­նեա­կը դրած էին դաշ­նակ, ի­րեն տուած էին թուղթ, գրիչ, որ­պէս զի ե­թէ ու­զէ՝ զբա­ղի, աշ­խա­տի. ա­տեն մը սկ­սած էր քիչ մը մատ­նե­րը դպց­նել դաշ­նա­կին, մերթ երգ մը մռլ­տալ ու բա­ներ մը գրել տետ­րակ­նե­րու մէջ, բայց ա­տի­կա կար­ճատև ե­ղած է, քիչ յե­տոյ՝ նո­րէն քա­շուած է ա­մէն բա­նէ զզուած ու սևե­ռեալ գա­ղա­փա­րի մը յա­ռած մար­դու ան­շարժ ու ինք­նամ­փոփ հո­գե­բա­նու­թեա­նը մէջ: Այդ գրու­թիւն­նե­րուն մէկ նմու­շը տե­սանք. տոքթ. Լվո­ֆի օգ­նա­կան­նե­րէն մին յա­ջո­ղած էր ձեռք ձգել տետ­րակ մը՝ գրու­թիւն­նե­րով, ամ­բողջ լե­ցուն և որ մե­զի յանձ­նուե­ցաւ. այդ գրու­թիւն­նե­րը ան­կա­պա­կից, ա­նյա­րիր բա­ներ են, որ մտա­ւոր խան­գար­ման խո­րու­թիւն կը հաս­տա­տեն. յի­շո­ղու­թիւ­նը հոն կը տես­նուի սուր պահ­պա­նուած, բայց տրա­մա­բա­նու­թիւ­նը, դա­տո­ղու­թիւ­նը՝ ի­րենց հա­ւա­սա­րակշ­ռու­թիւ­նը կոր­սն­ցու­ցած:
Վար­դա­պե­տը խա­ղաղ է, լռիկ՝ գրե­թէ միշտ հե­զա­համ­բոյր և հլու՝ զին­քը դար­մա­նող­նե­րուն հետ, բայց չա­խոր­ժիր այ­ցե­լու­թիւն­ներ ըն­դու­նիլ. երբ ի­րեն ան­ծա­նօթ կամ քիչ ծա­նօթ ան­ձեր են այ­ցե­լող­նե­րը, մերթ համ­բե­րա­տար, քա­ղա­քա­վար ըն­դու­նե­լու­թիւն մը կ՛ը­նէ, նոյն իսկ /թէ­պէտ ոչ յա­ճախ/սի­րա­լիր, պայ­մա­նով որ այ­ցե­լու­թիւ­նը եր­կար չտևէ, բայց երբ իր հին ծա­նոթ­ներն են, իր ա­մե­նէն սի­րած մտե­րիմ­նե­րը, որ կու­գան զինք տես­նել, ինք­զին­քը գէշ կ՛զ­գայ, կը գրգ­ռուի, ու քա­նի մը խօսք փո­խա­նա­կե­լէ յե­տոյ, ո­մանց՝ նոյն իսկ ա­ռա­ջին րո­պէէն, կը պա­հան­ջէ որ ել­լեն եր­թան: Բժիշկ­նե­րու հան­դէպ մաս­նա­ւոր խոր­շանք և բար­կու­թիւն ցոյց կու­տայ».
ՍԳԵՐԳ
Կո­մի­տաս վար­դա­պետն իր երկ­րա­յին գո­յու­թյու­նը դա­դա­րեց­րեց 1935 թ. հոկ­տեմ­բե­րի 20-ին, ժ. 5-ին, Վիլ-Ժյուիֆ ա­պա­քի­նա­րա­նում:(Կո­մի­տա­սի մահ­վան վկա­յա­կա­նը՝ ստույգ և ան­վի­ճե­լի փաս­տա­թուղ­թը, ստաց­ված Վիլ-Ժյուի­ֆի հո­գե­բու­ժա­րա­նից, գտն­վում է Կո­մի­տա­սի թան­գա­րան-ինս­տի­տու­տում):
Նկա­րիչ Հա­կոբ Ա­ճե­մյա­նը հա­նեց մահ­վան դի­մա­կը:
Խնա­մա­տար հանձ­նա­ժո­ղովն ան­հա­պաղ գոր­ծի ան­ցավ: Փա­րի­զի ե­կե­ղե­ցու հո­գա­բար­ձու­թյան հետ տրա­մադ­րեց 4000 ֆրանկ, և Կո­մի­տա­սի մար­մի­նը զմռ­սե­ցին: /Ո՜վ թվե­րի մո­գա­կան խոր­հր­դա­պաշ­տու­թյուն և ճա­կա­տագ­րի հեգ­նանք. Կո­մի­տա­սը 4000 երգ էր ժո­ղո­վել-մշա­կել, հետևա­բար ա­մեն եր­գի հա­մար հետ­մա­հու վճար­վեց 1 ֆրանկ/: Ա­պա պատ­վի­րեց մի դա­գաղ՝ գլ­խա­մա­սում ա­պա­կե­պատ բաց­ված­քով, որ­պես­զի մար­դիկ կա­րո­ղա­նա­յին վեր­ջին հրա­ժեշ­տի ժա­մա­նակ տես­նել նրա դեմ­քը:
Խուռ­նե­րամ բազ­մու­թյան ներ­կա­յու­թյամբ ա­ճյու­նը փո­խադ­րե­ցին Սբ Հով­հան­նես Մկր­տիչ ե­կե­ղե­ցի, և հինգ օր շա­րու­նակ հա­յե­րի հոս­քը չդա­դա­րեց:
Կո­մի­տա­սի մահ­վան բո­թը պայ­թեց­րեց հա­յոց աշ­խար­հը: Ֆրան­սիա­յի, Պարս­կաս­տա­նի, Հու­նաս­տա­նի, Ե­գիպ­տո­սի, ԱՄՆ-ի, Ե­րու­սա­ղե­մի հայ մա­մու­լը ցա­վի ու գնա­հա­տան­քի հու­զիչ հոդ­ված­ներ տպագ­րեց, և դա ա­ռա­ջին ար­ձա­գանքն էր:
Մինչ փա­րի­զաբ­նակ հա­յու­թյու­նը հար­գան­քի տուրք էր մա­տու­ցում հան­ճա­րին, Խնա­մա­տար հանձ­նա­ժո­ղո­վը (ըստ իս՝ Ա. Չո­պա­նյա­նի ձե­ռամբ) եր­կու դի­մում հղեց Խոր­հր­դա­յին Հա­յաս­տան՝ կոմ­կու­սի կենտ­կո­մի ա­ռա­ջին քար­տու­ղար Ա­ղա­սի Խան­ջյա­նին և Ա­մե­նայն հա­յոց կա­թո­ղի­կոս Խո­րեն Ա Մու­րադ­բե­կյա­նին, խնդ­րե­լով Կո­մի­տա­սի ա­ճյու­նը հո­ղին հանձ­նել Երևա­նում: Դա վե­րին աս­տի­ճա­նի ի­մաս­տուն նա­խա­ձեռ­նու­թյուն էր, մնում էր սպա­սել դրա­կան ո­րո­շում կա­յաց­նե­լուն:
Ա­պա հնա­րա­վոր բո­լոր մի­ջոց­նե­րով խնդ­րե­ցին ծաղ­կեպ­սա­կի փո­խա­րեն գու­մա­րը փո­խան­ցել հանձ­նա­ժո­ղո­վի գան­ձա­պահ Ա. Հա­րեն­ցին՝ Կո­մի­տա­սի ան­տիպ եր­կե­րը հրա­տա­րա­կե­լու հա­մար: Բայց լսողն ո՞վ էր, ըն­կու­զե­նու փայ­տից պատ­րաստ­ված դա­գա­ղը կո­րավ ծաղ­կեպ­սակ­նե­րի մեջ:
Հոկ­տեմ­բե­րի 27-ին, կի­րա­կի, Խնա­մա­տար հանձ­նա­ժո­ղո­վի, ե­կե­ղե­ցու հո­գա­բար­ձու­թյան ան­դամ­նե­րի, Կո­մի­տա­սի մտե­րիմ­նե­րի լայն շր­ջա­նա­կի մաս­նակ­ցու­թյամբ ե­կե­ղե­ցում կա­տար­վեց հո­գե­հան­գս­տյան կարգ: Պա­տա­րա­գիչն էր Տրա­պի­զո­նի նախ­կին ա­ռաջ­նորդ Գա­րե­գին ե­պիս­կո­պոս Խա­չա­տու­րյա­նը (Փա­րի­զի հոգևոր ա­ռաջ­նորդ Վռամ­շա­պուհ ար­քե­պիս­կո­պոս Քի­պա­րյա­նը քա­ղա­քից բա­ցա­կա­յում էր): Ա. Շահ­մու­րա­դյա­նը եր­գեց «Տէր ո­ղոր­մեա» և «Ա­մէն. Եւ ընդ հոգ­ւոյդ քում»: Պա­տա­րա­գի­չը դամ­բա­նա­կան խո­սեց, ա­պա ըն­թերց­վե­ցին Ա­մե­նայն հա­յոց կա­թո­ղի­կո­սի, Գա­րե­գին և Հու­սիկ ե­պիս­կո­պոս­նե­րի ցա­վակ­ցա­կան հե­ռագ­րե­րը:
Դա­գա­ղը դուրս բե­րե­ցին ե­կե­ղե­ցու առջև, ուր հա­վաք­վել էր շուրջ 5000 հո­գի, իսկ ոս­տի­կա­նու­թյու­նը փա­կել էր Ժան Գու­ժոն փո­ղո­ցը:
Հա­վաք­ված­նե­րի առջև, նախ, դամ­բա­նա­կան խոս­քով հան­դես ե­կավ Ա. Չո­պա­նյա­նը, ո­րը մաս­նա­վո­րա­պես ա­սաց. «Ոչ մէկ հայ ա­րուես­տա­գէտ ու­նե­ցած է – Ա­դա­մեա­նէն ի վեր – այն հա­մա­տա­րած ժո­ղովր­դա­կա­նու­թիւ­նը, զոր ու­նե­ցաւ Կո­մի­տաս վար­դա­պետ թէ՛ պա­տե­րազ­մէն ա­ռաջ Փա­րիզ կամ Պո­լիս, Թիֆ­լիս կամ Գա­հի­րէ կամ Իզ­միր, և թէ՛ մա­նա­ւանդ պա­տե­րազ­մէն յե­տոյ՝ Խոր­հր­դա­յին Հա­յաս­տա­նի մէջ, ուր ա­մէն­քը՝ ա­ռանց բա­ցա­ռու­թեան, ա­մե­նայն յար­գան­քով կ՛ար­տա­սա­նեն հայ ե­րաժշ­տու­թեան վար­պե­տին ա­նու­նը:
Մեծ հա­յուն նուի­րա­կան ա­ճիւնն է միայն, որ ամ­փո­փուած կը մնայ այս դա­գա­ղին մէջ: Իր հո­գին ու միտ­քը, սա­կայն, ա­ւե­լի քան եր­բէք կեն­դա­նի, իր ար­տադ­րած հո­յա­կապ եր­կե­րուն մէջ են, իր կա­տա­րած գոր­ծին ան­մո­ռաց յի­շա­տա­կին մէջ են ու հա­մաշ­խար­հա­յին ե­րաժշ­տու­թեան մէջ, ինչ­պէս հայ ցե­ղի ու հայ մշա­կոյ­թի պատ­մու­թեան մէջ պի­տի մնան յա­ւի­տեան ան­մահ»:
Ա­պա հայ­տա­րա­րեց, որ Կո­մի­տա­սի հո­ղար­կեք չի կա­տար­վե­լու, նրա ա­ճյու­նը տե­ղա­փոխ­վե­լու է Հա­յաս­տան:
Ե­լույթ ու­նե­ցավ ևս 11 հո­գի՝ Ֆրան­սիա­յի ե­րաժշ­տա­գի­տա­կան ըն­կե­րու­թյան նա­խա­գահ Ա­մե­դե Գաս­տուեն, գեր­մա­նա­ցի նշա­նա­վոր ե­րաժշ­տա­գետ ու բա­նա­հա­վաք Կուրտ Զաք­սը, Մխի­թա­րյան միա­բա­նու­թյան ա­նու­նից Սա­հակ վար­դա­պետ Տեր-Մով­սե­սյա­նը, ե­կե­ղե­ցու հո­գա­բար­ձու­թյան ան­դամ Հա­կոբ Գա­լայ­ճյա­նը, Փա­րի­զի ե­րա­ժիշտ­նե­րի ու երգ­չախմ­բե­րի կող­մից Ա­րա Պարթևյա­նը, Կո­մի­տա­սի սան Հայկ Սե­մեր­ճյա­նը, Վաս­պու­րա­կա­նի հայ­րե­նակ­ցա­կան միու­թյան ա­նու­նից Տիգ­րան Չի­թու­նին, «Յա­ռաջ» թեր­թի խմ­բա­գիր Շա­վարշ Մի­սա­քյա­նը, «Ա­պա­գայ» թեր­թի խմ­բա­գիր Հրաչ Եր­վան­դը, ՀՕԿ-ի կող­մից վա­րիչ-քար­տու­ղար Հայկ Գալ­ճյա­նը, Կու­տի­նա­յի հայ­րե­նակ­ցա­կան միու­թյան կող­մից Կա­րո ՈՒ­շագ­լյա­նը:
Այս դամ­բա­նա­կան­նե­րը խոր­հր­դան­շա­կան ներք­նի­մաստ ու­նեին: Կո­մի­տա­սը մահ­վա­նից եր­կու ա­միս ա­ռաջ մտ­քի պայ­ծա­ռու­թյուն էր ու­նե­ցել և ա­սել. «Մենք շատ պա­կա­սու­թիւն­ներ ու­նենք, խե­լօք ազգ ենք, պէտք է հա­մե­րաշ­խու­թեամբ աշ­խա­տենք»:
Նա իր մա­հով հա­մե­րաշ­խու­թյուն բե­րեց. նա­յեք ե­լույթ ու­նե­ցած­նե­րի ցան­կին ու կհա­մոզ­վեք՝ հոգևո­րա­կան և աշ­խար­հա­կան, դաշ­նակ­ցա­կան, ռամ­կա­վար ու բոլշևիկ, հայ և օ­տա­րազ­գի: Եվ հենց այս փաս­տը ա­կա­մա­յից ինձ մեկ ան­գամ ևս հան­գեց­նում է հին մտ­քիս՝ հա­յերս, ցա­վոք, հա­մախ­մբ­վում ենք մահ­վան, ցա­վի, ընդ­հա­նուր վշ­տի ժա­մա­նակ:
Հու­ղար­կա­վո­րու­թյան ա­րա­րո­ղու­թյու­նից հե­տո Կո­մի­տա­սի ա­ճյու­նը փո­խադ­րե­ցին ե­կե­ղե­ցու նկուղ, ուր մնաց… ա­վե­լի քան կես տա­րի: Բայց ես դրա մեջ էլ եմ խոր­հր­դան­շա­կան բան տես­նում: Կո­մի­տա­սի մեծ բա­րե­րար Ալ. Ման­թա­շյան­ցը ևս մեկ ու վեր­ջին ան­գամ, եր­կու­սի հա­մար էլ՝ հետ­մա­հու, «բա­րե­գոր­ծու­թյուն» կա­տա­րեց՝ վար­դա­պե­տին պատս­պա­րե­լով իր կա­ռու­ցած ե­կե­ղե­ցում…
Հու­ղար­կա­վո­րու­թյա­նը ներ­կա Ս. Վրա­ցյա­նը գրում է. «1935 թուի աշ­նան մի անձրևոտ օր էր: Փա­րի­զի ե­կե­ղե­ցում ա­սե­ղի տեղ չկար: Ժան Գու­ժոն փո­ղո­ցը բեր­նէ բե­րան բռ­նուած էր ա­մէն սե­ռի, հա­սա­կի և դա­սա­կար­գի հա­յե­րի բազ­մու­թեամբ: Կո­մի­տա­սի յու­ղար­կա­ւո­րու­թիւնն էր:
Վեր­ջա­պէս նրա տան­ջուած մար­մի­նը հան­գս­տա­ցել էր: Հոգևոր մե­ղե­դի­ներ էին եր­գում նրա վրայ: Ա՛հ, ե­թէ նա յան­կարծ կա­րո­ղա­նար վեր կե­նալ դա­գա­ղից, լսել ինչ են եր­գում: Այդ­պէ՞ս կ՛եր­գեր ին­քը: Ով լսել էր նրա «Ի վե­րին Ե­րու­սա­ղէմ»ը, չէր կա­րող սար­սուռ չզ­գալ Փա­րի­զի հա­յոց ե­կե­ղե­ցում, Կո­մի­տա­սի դա­գա­ղի մօտ…»:
Մեկ այլ ա­կա­նա­տես` Բոս­տո­նի «Հայ­րե­նիք» օ­րա­թեր­թի թղ­թա­կի­ցը, գրեց. «Ամ­բողջ շաբ­թուան մը արևոտ օ­րե­րէն ետք, ա­նյու­սօ­րէն ամ­պա­մած և թախ­ծոտ կի­րա­կի մը, հոկ­տեմ­բեր 27-ը, Վար­դա­պե­տին յու­ղար­կա­ւո­րու­թեան օ­րը:
Պատ­կե­րը իր խոր­տա­կուած կեան­քին:
Ա­րուես­տի լու­սա­շող տա­րի­նե­րէն ետ­քը, երբ Մեծ Կա­խար­դը հայ հո­գիին վրայ արև փռեց իր եր­գե­րով, խա­ւա­րի շր­ջա­նը ո­րուն մէջ սու­զուած մնաց իր ա­ղուոր ի­մա­ցա­կա­նու­թիւ­նը և շի­ջաւ, ա­ռանց յոյ­սի մէկ հա­տիկ ճա­ռա­գայթ ար­ձա­կե­լու:
Յու­ղար­կա­ւո­րու­թիւ՜­նը…
Յա­մա­ռօ­րէն գրի­չիս տակ կու­գայ ու­րիշ բա­ցատ­րու­թիւն մը, թերևս ա­ւե­լի պատ­շաճ այս օ­րուան՝ «Մեծ Վար­դա­պե­տին սգա­հան­դէ­սը»:
Մա­հա­բե­մը, ծած­կուած Վար­դա­պե­տին պարզ, գրե­թէ աղ­քա­տիկ շուր­ջա­ռով, քա­հա­նա­յա­կան հա­մեստ սա­ղա­ւար­տը վրան:
Հա­ւա­տա­ցէք շատ լաւ էր այս­պէս, վեր­ջին միակ յար­մար զար­դա­րան­քը այս մար­դուն, որ ան­գին գան­ձեր գտաւ և ժա­ռանգ ձգեց մե­զի, մինչ­դեռ ին­քը ամ­բողջ կեան­քը ապ­րե­ցաւ տէր­վի­շի գու­նա­թափ վե­րար­կու­յո­վը գո­հա­ցած:
Միայն մէկ պսակ, իր մա­քուր նկա­րագ­րին պէս ձիւ­նաս­պի­տակ ծա­ղիկ­նե­րով, մէջ­տե­ղը քնար մը:
Խա­չը պի­տի վայ­լէ՞ր Կո­մի­տա­սին ծաղ­կեպ­սա­կին որ մինչև հա­յու­թեան հե­թա­նոս ա­կուն­քէն ձայ­ներ բե­րաւ և վե­րապ­րե­ցուց իր անն­ման քնա­րին վրայ:
Դա­գա­ղը շր­ջա­պա­տած էին իր հին գոր­ծա­կից­նե­րը, ա­շա­կերտ­նե­րը, եր­գիչ­նե­րը, հայ մա­մու­լի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­ներ, մտա­ւո­րա­կան­ներ, բա­նուոր մար­դիկ ու կի­ներ՝ բո­լոր ա­րուար­ձան­նե­րէն:
Կո­մի­տաս մեր մէջն է, փոքր ե­կե­ղե­ցին լեց­նող բազ­մու­թեան հետ, ներ­կայ իր սգա­հան­դէ­սին, վեր­ջին ան­գամ զին­քը մտիկ ը­նող­նե­րու սր­տին հետ հա­ղոր­դու­թեան մէջ:
Իր ձայ­նագ­րած պա­տա­րագն է որ կ՛եր­գեն:
Իրն է Սօ­սեաց ան­տառ­նե­րէն բե­րած հե­թա­նոս եր­գը, որ կ՛անց­նի խոր­հր­դա­ւոր հո­վին պէս:
Ի­րը՝ պա­տա­րա­գին ե­թե­րա­յին մե­ղե­դի­նե­րը ո­րոնց մէջ իր մատ­նե­րը հիւ­սած են ոս­կե­թե­լեր հայ գու­թա­ներգ­նե­րէն, հո­րո­վել­նե­րէն, ա­րո­րի սր­բա­զան ճռին­չէն, հայ շի­նա­կան արևի շո­ղե­րէն:
Կո­մի­տա­սը վեր­ջին ան­գամ իր դպիր­նե­րուն մէջ:
Ա­նոր ներ­շն­չող ներ­կա­յու­թե­նէն հե­ռու, Փա­րի­զի դպ­րաց դա­սը պի­տի կր­նա՞յ իր պա­տա­րա­գը եր­գել այ­սօ­րուան պէս սր­տա­գին»:
Իսկ ներ­կա գտն­վող Պոլ­սի «Ա­րե­ւելք» օ­րա­թեր­թի թղ­թա­կի­ցը, ման­րա­մասն ներ­կա­յաց­նե­լով ա­րա­րո­ղու­թյու­նը, իր լրատ­վու­թյու­նը վեր­ջաց­րեց այս­պի­սի տո­ղե­րով. «Կո­մի­տաս վրդ.ի մար­մի­նը պի­տի մնայ ե­կե­ղե­ցիին գետ­նա­յար­կը, մինչև Խ. Հա­յաս­տան փո­խադ­րու­թիւ­նը, ո­րուն հա­մար հարկ ե­ղած ար­տօ­նու­թիւ­նը կը կար­ծուի որ շատ չու­շա­նար»:
Ա­վա՜ղ, ու­շա­ցավ, ա­վե­լի քան 6 ա­միս: Ես չգի­տեմ այդ ըն­թաց­քում ին­չեր տե­ղի ու­նե­ցան, ին­չու այդ­քան ու­շա­ցավ Հա­յաս­տան տե­ղա­փո­խե­լու ո­րո­շու­մը. մի­գու­ցե Մոսկ­վա­յի հա­մա­ձայ­նու­թյու­նը չկար, իսկ գու­ցե ֆրան­սիա­կան օ­րենք­նե­րի ար­գե­լանքն էր պատ­ճա­ռը կամ Խոր­հր­դա­յին Միու­թյան ու Ֆրան­սիա­յի կա­ռա­վա­րու­թյուն­նե­րի միջև ձգձգ­ված բա­նակ­ցու­թյուն­նե­րը:
Խա­չա­տուր ԴԱ­ԴԱ­ՅԱՆ
Դիտվել է՝ 15058

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ