Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Թուր­քիա և Հա­րա­վա­յին Կով­կաս. ռազ­մա­վա­րա­կան մշու­շը տա­րած­վում է

Թուր­քիա և Հա­րա­վա­յին Կով­կաս. ռազ­մա­վա­րա­կան մշու­շը տա­րած­վում է
07.07.2020 | 01:03

(Նախորդ մասը)

«Ինչ վե­րա­բե­րում է Հա­յաս­տա­նին, ա­պա և՛ Եվ­րո­պա­յում, և՛ ամ­բողջ աշ­խար­հում տես­նում են, որ այն­տեղ պե­տու­թյան չորս ղե­կա­վար է փոխ­վել, վար­չա­պե­տերն են փոխ­վում, և ընդ­հան­րա­պես կադ­րե­րի փո­փո­խում կա, իսկ Ադր­բե­ջա­նում ար­դեն 27 տա­րի նույն ըն­տա­նիքն է իշ­խում։ Իշ­խա­նու­թյան փո­խե­լիու­թյան սկզ­բուն­քը պահ­պան­վում է նույ­նիսկ չճա­նաչ­ված Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի Հան­րա­պե­տու­թյու­նում։ Դրա­նով հա­յերն աշ­խար­հին կա­նո­նա­վո­րա­պես ցույց են տա­լիս, որ ի­րենց պե­տու­թյուն­նե­րում պար­բե­րա­բար փոխ­վում է իշ­խա­նու­թյու­նը, բա­րե­փո­խում­ներ են ար­վում երկ­րի կա­ռա­վար­ման ո­լոր­տում։ Հա­մե­մա­տա­բար վեր­ջերս Հա­յաս­տա­նը դար­ձավ խոր­հր­դա­րա­նա­կան հան­րա­պե­տու­թյուն, ո­րի նա­խա­գա­հը դա­վա­նան­քով կա­թո­լիկ քրիս­տո­նյա է (և հե­տաքր­քիր է, որ այդ մա­սին ա­սում են թա­լիշ­նե­րը-Ս. Շ.), իսկ վար­չա­պե­տը՝ Գրի­գոր-լու­սա­վոր­չա­կան։ Դա վկա­յում է, որ հա­յե­րը կրո­նա­կան հա­վա­սա­րակշ­ռու­թյան են հա­սել նաև իշ­խա­նու­թյան մեջ՝ ի­րենց պե­տա­կա­նու­թյու­նը պաշտ­պա­նե­լով նաև Վա­տի­կա­նի ե­րաշ­խա­վո­րու­թյամբ։ Իսկ Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղում ընտ­րու­թյու­նում հաղ­թած նա­խա­գահն ընտ­րու­թյու­նում իր ա­մե­նաու­ժեղ մր­ցակ­ցին ա­ռա­ջար­կում է զբա­ղեց­նել ԼՂՀ ԱԳ նա­խա­րա­րի պա­տաս­խա­նա­տու պաշ­տո­նը։ Դա քա­ղա­քա­կան մշա­կույ­թի ցու­ցիչ է, ո­րը չկա Ադր­բե­ջա­նում, ա­վե­լի ստույգ՝ ուղ­ղա­կի սպան­վել է սաղմ­նա­յին վի­ճա­կում։ Ի­րա­կան բա­րե­փո­խում­նե­րի փո­խա­րեն երկ­րի իշ­խա­նու­թյուն­ներն սկ­սել են մի­ջին և մի­ջի­նից քիչ բարձր մա­կար­դա­կի կո­ռում­պաց­ված պաշ­տո­նյա­նե­րի ձեր­բա­կա­լու­թյուն­նե­րի, այ­սինքն՝ զո­հա­բե­րու­թյան ար­շավ։ Բայց ժո­ղո­վուր­դը հաս­կա­նում է, որ դա պար­զա­պես բե­մադ­րու­թյուն է, այն խա­բու­սի­կու­թյան ցու­ցադ­րում, թե իբր իշ­խա­նու­թյու­նը վեր­ջա­պես ձեռ­նա­մուխ է ե­ղել հան­րա­պե­տու­թյու­նում ա­մեն ինչ կար­գա­վո­րե­լուն։ Դա պար­զա­պես ժա­մա­նակ ձգե­լու հեր­թա­կան խաղ է։ Եվ այդ ներ­քին ա­հա­վոր ի­րադ­րու­թյան պայ­ման­նե­րում Ադր­բե­ջա­նի նա­խա­գա­հը բա­ցա­հայ­տո­րեն հա­վակ­նում է հարևան պե­տու­թյան տա­րած­քին ու սպառ­նում Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի հայ բնակ­չու­թյա­նը, ո­րին միա­ժա­մա­նակ ինք­նա­վա­րու­թյուն է ա­ռա­ջար­կում։ Դա միան­գա­մայն ան­հա­ջող ու կոր­ծա­նիչ քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն է Ադր­բե­ջա­նա­կան Հան­րա­պե­տու­թյան հա­մար, ո­րը, ցա­վոք, ող­բա­լի հետևանք­ներ կբե­րի երկ­րի և հա­սա­րակ ժո­ղովր­դի գլ­խին։ Եվ եր­բեմն այն­պի­սի տպա­վո­րու­թյուն է ստեղծ­վում, ա­սես դա նպա­տա­կա­մետ կեր­պով է ար­վում։ Ա­լիևին չի կա­րե­լի ան­խելք ան­վա­նել։ Նա բարձր խա­վից սեր­ված, խո­րա­գի­տակ ու բարձր կր­թու­թյամբ քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ է, ուս­տի հան­գում ենք այն եզ­րա­կա­ցու­թյան, որ նա կար­ծես ողջ քա­ղա­քա­կիրթ աշ­խար­հին հա­մա­ռո­րեն ու­զում է ցույց տալ, որ իր ղե­կա­վա­րած պե­տու­թյու­նը չի կա­յա­ցել, որ այն մի­ջազ­գա­յին ի­րա­վուն­քի ոչ մի բա­նում չզի­ջող սու­բյեկտ է, ո­րը պետք է հե­ռաց­վի աս­պա­րե­զից և աշ­խար­հի քա­ղա­քա­կան քար­տե­զից։ Նա կրակն իր վրա է հրա­վի­րում, և դա տրա­մա­բա­նա­կան բա­ցատ­րու­թյուն ու­նի»։


Բա­վա­կան յու­րա­հա­տուկ են­թադ­րու­թյուն է Ա­լիև-Փա­շաևնե­րի վար­չա­կար­գի ընդ­դի­մա­դի­րի կող­մից։ Ի­հար­կե, մենք էլ կա­րող ենք ա­ռա­ջադ­րել այս կամ այն վար­կած­նե­րը կամ են­թադ­րու­թյուն­նե­րը։ Բայց շատ ա­վե­լի լավ կլի­ներ, ե­թե կեղծ Ադր­բե­ջա­նի և նրա գո­յու­թյան հե­ռան­կար­նե­րի թե­մա­յի մշակ­մամբ զբաղ­վեին Հա­յաս­տա­նի հե­տա­խու­զու­թյու­նը կամ հա­կա­հե­տա­խու­զու­թյու­նը, ոչ թե լրագ­րող­նե­րը կամ վեր­լու­ծա­բան­նե­րը։ Իսկ ին­չո՞վ է հի­մա զբաղ­ված Հա­յաս­տա­նի ազ­գա­յին անվ­տան­գու­թյան ծա­ռա­յու­թյու­նը։ Դա­տարկ բա­նե­րով։ ՈՒս­տի շա­րու­նա­կենք մեջ­բե­րում­նե­րը թա­լիշ Զ. Իբ­րա­հի­միի հոդ­վա­ծից։ «Կա­րե­լի է նաև են­թադ­րել, որ ծայ­րա­մա­սա­յին շր­ջան­նե­րում (ո­րոնց ղե­կա­վար­նե­րին հենց ինքն էլ նշա­նա­կել էր) մանր կո­ռուպ­ցիո­ներ­նե­րի դեմ պայ­քա­րի ֆո­նին, ժա­մա­նակ շա­հե­լու նպա­տա­կով, Իլ­համ Ա­լիևն ու­զում է պա­թե­տիկ ար­տա­հայ­տու­թյուն­նե­րով, ու­ժի կի­րառ­ման սպառ­նա­լիք­նե­րով օ­դը թն­դաց­նե­լով խա­ղալ նաև ժո­ղովր­դի հայ­րե­նա­սի­րա­կան տրա­մադ­րու­թյուն­նե­րի վրա։ Վճ­ռա­կա­նու­թյան ցու­ցադ­րումն ինչ­պես կո­ռուպ­ցիա­յի, այն­պես էլ «հայ օ­կու­պանտ­նե­րի» դեմ պայ­քա­րում ի­րա­կա­նում այդ­պես էլ կմ­նա ցու­ցադ­րում, և Ադր­բե­ջա­նում ա­ռողջ դա­տո­ղու­թյամբ մար­դիկ դա լավ են հաս­կա­նում։ Հան­րա­պե­տու­թյան տն­տե­սա­կան ի­րադ­րու­թյու­նը ԱՊՀ եր­կր­նե­րում ա­մե­նա­վա­տե­րից մեկն է։ Քն­նա­դա­տու­թյան ա­ճող ա­լի­քը և իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի նկատ­մամբ ա­ճող ա­տե­լու­թյունն այ­սօր իշ­խա­նու­թյան գոր­ծու­նեու­թյան օ­րի­նա­չափ հետևանքն են։ Կո­րո­նա­վի­րու­սի դեմ պայ­քա­րի մի­ջո­ցա­ռում­ներն ուժ­գին հար­ված հասց­րին երկ­րի հա­սա­րակ քա­ղա­քա­ցի­նե­րի, ոչ մե­ծա­քա­նակ մի­ջին խա­վի բա­րե­կե­ցու­թյա­նը։ Եվ այդ­պի­սի ի­րա­վի­ճա­կում ադր­բե­ջա­նա­կան պե­տու­թյան ղե­կա­վա­րը մարդ­կանց մտ­քե­րը լց­նում է ի­րա­կա­նում ո­չինչ չն­շա­նա­կող պա­թե­տիկ ար­տա­հայ­տու­թյուն­նե­րով և ու­զում է նրանց հա­մակ­րան­քը շա­հել նաև ա­ռա­ջին Ադր­բե­ջա­նա­կան Հան­րա­պե­տու­թյու­նը գլ­խա­վո­րած ու պատ­մա­կան աս­պա­րե­զից ար­դեն հե­ռա­ցած նն­ջե­ցյալ­նե­րի, ան­հա­ջո­ղակ­նե­րի դեմ իր պայ­քա­րով։ Այդ ֆո­նին գնա­լով ա­վե­լի հա­ճախ ենք ադր­բե­ջա­նա­կան ընդ­դի­մու­թյան շուր­թե­րից լսում, որ երկ­րին սպա­սում են փլու­զում ու ոչն­չա­ցում, որ պե­տա­կա­նու­թյու­նը լուրջ սպառ­նա­լի­քի տակ է։ Խե­լա­ցի մար­դիկ կա­րող են հարց տալ, թե նման սպառ­նա­լի­քի ա­ռաջ երկ­րի նա­խա­գահն ին­չու է ագ­րե­սիվ ճար­տա­սա­նու­թյամբ հան­դես գա­լիս հայ­կա­կան պե­տա­կա­նու­թյան հաս­ցեին, դրա­նով իսկ հա­մաշ­խար­հա­յին հա­յու­թյան, հայ­կա­կան լոբ­բիի և նրանց պաշտ­պա­նող հա­մաշ­խար­հա­յին հզոր ու­ժե­րի հաս­ցեին, ո­րոնց մեջ է նաև հրեա­կան վեր­նա­խա­վի մի մա­սը։ Այ­սօր քա­ղա­քա­կիրթ աշ­խար­հը կաս­կա­ծի տակ չի դնում կամ առն­վազն դեմ չէ, որ Հա­յաս­տա­նը վե­րա­կան­գն­վի նախ­կին սահ­ման­նե­րում։ Հնա­րա­վոր է, որ այդ մա­սին ա­մե­նու­րեք բա­ցեի­բաց չի հայ­տա­րար­վում, բայց «հայ­կա­կան գոր­ծոնն» ար­դեն պաշտ­պա­նում է նաև կա­թո­լիկ Վա­տի­կա­նը։ Իսկ թե ինչ է Վա­տի­կա­նը, Ա­լիևը լավ գի­տի։ Բաք­վում պետք է գի­տակ­ցեն, որ ո՛չ Ի­րա­նը, ո՛չ Ռու­սաս­տա­նը, ո՛չ Եվ­րո­պան, ո՛չ ԱՄՆ-ը թույլ չեն տա ջախ­ջա­խել Հա­յաս­տա­նը և չեն պաշտ­պա­նի Ադր­բե­ջա­նին, ո­րի թի­կուն­քին կանգ­նած է միայն տն­տե­սա­կան ու քա­ղա­քա­կան ճգ­նա­ժա­մի տեն­դից ցնց­վող Թուր­քիան։ Թուր­քիան ինքն է զգում Ռու­սաս­տա­նի հետ լավ հա­րա­բե­րու­թյուն­ներ պահ­պա­նե­լու կա­րի­քը Մեր­ձա­վոր Արևել­քում ստեղծ­ված հան­գա­մանք­նե­րի պատ­ճա­ռով։ Պան­թյուր­քիզ­մը ռազ­մա­վա­րա­կան վտանգ է նախ և ա­ռաջ Ի­րա­նի և Ռու­սաս­տա­նի հա­մար։ Ո՛չ Ի­րա­նը, ո՛չ Ռու­սաս­տա­նը Բաք­վի կող­մում չեն լի­նե­լու, «ռազ­մա­վա­րա­կան դա­շին­քը» Թուր­քիա­յի հետ անհ­նար է մի շարք օ­բյեկ­տիվ պատ­ճառ­նե­րով։ Այժմ Ա­թա­թուր­քի ժա­մա­նակ­նե­րը չեն, երբ Ռու­սաս­տա­նում հայ­տա­րա­րում էին թուրք-ադր­բե­ջա­նա­կան սո­ցիա­լիս­տա­կան միու­թյան ստեղծ­ման հնա­րա­վո­րու­թյան մա­սին՝ հույս ու­նե­նա­լով սո­ցիա­լիզ­մի և կո­մու­նիս­տա­կան գա­ղա­փար­նե­րը տա­րա­ծե­լու թուր­քա­կան գոր­ծո­նի օգ­նու­թյամբ։ Այ­սօր Ռու­սաս­տա­նում նման նա­խա­գիծ չկա և չի լի­նի։ Այ­սօր աս­պա­րե­զում ոչ թե թույլ Ի­րանն է՝ փտող Ղա­ջա­րյան տոհ­մի ղե­կա­վա­րու­թյան տակ, այլ հզոր Իս­լա­մա­կան Հան­րա­պե­տու­թյու­նը, տիե­զե­րա­կան տե­րու­թյուն, որն ի­րեն թույլ է տա­լիս ռմ­բա­կո­ծել ԱՄՆ-ի ու ՆԱ­ՏՕ-ի բա­զա­նե­րը։ Ի­րա­նը պե­տու­թյուն է, որն ԱՄՆ-ին մար­տահ­րա­վեր է նե­տում ար­դեն ա­մե­րի­կյան աշ­խար­հա­մա­սում։ Այդ ա­մե­նից բա­ցի, Ի­րա­նը Մեր­ձա­վոր Արևել­քում Ռու­սաս­տա­նի բնա­կան դաշ­նա­կիցն է։ Փոխ­վել են ժա­մա­նակ­ներն ու ա­ռաջ­նա­հեր­թու­թյուն­նե­րը։ Մյուս կող­մից, հա­ջո­ղու­թյամբ չե­զո­քաց­վում են նաև Մոսկ­վա­յում Ա­լիևի այն զա­նա­զան լոբ­բիստ­նե­րի գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը, ո­րոնք անշ­նորհք կեր­պով փոր­ձում են ռու­սա­կան փոր­ձա­գի­տա­կան հան­րու­թյան մի մա­սի գի­տակ­ցու­թյան մեջ ներդ­նել այն միտ­քը, որ Հա­յաս­տա­նի և Արևմուտ­քի հա­մա­գոր­ծակ­ցու­թյունն ուղղ­ված է տա­րա­ծաշր­ջա­նում Ռու­սաս­տա­նի դեմ, ա­սես Ադր­բե­ջա­նը չի ա­մեն տա­րի մի քա­նի զո­րա­վար­ժու­թյուն անց­կաց­նում ՆԱ­ՏՕ-ի ան­դամ Թուր­քիա­յի հետ»։


Եվ ա­հա թե ինչ եզ­րա­կա­ցու­թյուն­ներ է ա­նում թա­լիշ վեր­լու­ծա­բա­նը. «Նման հան­գա­մանք­նե­րում ին­չու՞ է պետք փշ­րել Ադր­բե­ջա­նա­կան Հան­րա­պե­տու­թյու­նը՝ այդ­պի­սի քա­ղա­քա­կան ի­րա­կա­նու­թյան բա­խե­լով։ Գու­ցե նրա հա­մար, որ նրա վե­րա­նա­լուց հե­տո գոր­ծող իշ­խա­նու­թյու­նից ոչ ոք հա­շիվ չպա­հան­ջի երկ­րի նկատ­մամբ նրա ա­րած­նե­րի հա­մար։ Գու­ցե ընդ­դի­մու­թյան եր­կյուղ­ներն իս­կա­պե՞ս ի­րա­կան են, և հե­տա­լիևյան Ադր­բե­ջան պար­զա­պես չի լի­նի, և չի լի­նի այդ պե­տու­թյան ի­րա­վա­հա­ջորդ, ո­րը քրեա­կան հե­տապն­դում սկ­սի երկ­րի նախ­կին իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի նկատ­մամբ։ Սա կա­րող է լի­նել այն տրա­մա­բա­նա­կան բա­ցատ­րու­թյուն­նե­րից մե­կը, թե իր վար­քով Ա­լիևն ին­չու է կրա­կը հրա­վի­րում իր գլ­խա­վո­րած երկ­րի վրա։ Եվ հնա­րա­վոր է, որ այն ժա­մա­նակ, բա­ցի փաս­տա­ցի գո­յու­թյուն ու­նե­ցող Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի Հան­րա­պե­տու­թյու­նից, հայ­տն­վեն, օ­րի­նակ, Ա­ռա­նի Հան­րա­պե­տու­թյու­նը, Շիր­վա­նի Հան­րա­պե­տու­թյու­նը, Թա­լիշս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյու­նը և Նա­խիջևա­նի Հան­րա­պե­տու­թյու­նը։ Ե­թե ո­րո­շում ըն­դուն­վի և գոր­ծի գց­վի նման գոր­ծըն­թաց, ա­պա այն ոչ ոք չի կանգ­նեց­նի և չի կա­րող կանգ­նեց­նել, ո­րով­հետև ներ­կա­յիս իշ­խա­նու­թյունն իր եր­կի­րը գլ­խա­ցա­վանք է դարձ­րել հարևան պե­տու­թյուն­նե­րի հա­մար։ Նույ­նիսկ Թուր­քիան չի մի­ջամ­տի և կհանձ­նի Ադր­բե­ջա­նը, ինչ­պես 1920 թ., այլ տա­րա­ծաշր­ջան­նե­րում քա­ղա­քա­կան զի­ջում­նե­րի դի­մաց, ա­սենք իր կազ­մի մեջ կմտց­նի կամ խնա­մա­կա­լու­թյան տակ կվերց­նի Ադր­բե­ջա­նում պան­թյուր­քիզ­մի օր­րան Նա­խիջևա­նի Ինք­նա­վար Հան­րա­պե­տու­թյու­նը։ Չէ՞ որ այդ հան­րա­պե­տու­թյու­նը, Մոսկ­վա­յի և Կար­սի 1921 թ. պայ­մա­նագ­րե­րով, իր մի­ջազ­գա­յին կար­գա­վի­ճա­կով հա­մար­վում է խնա­մա­կա­լու­թյան տակ գտն­վող ինք­նա­վար տա­րածք (պրո­տեկ­տո­րատ)։ Գու­ցե հենց այդ ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նի հա­մա՞ր են Նա­խիջևա­նի ան­կա­խու­թյան հռ­չակ­ման հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րը լավ թաքց­ված այդ ինք­նա­վա­րու­թյան, նաև Ադր­բե­ջա­նի սահ­մա­նադ­րու­թյուն­նե­րում։ Դա «Pravda.ru»-ի հետ հար­ցազ­րույ­ցում բա­ցեի­բաց հաս­տա­տել է ադր­բե­ջան­ցի քա­ղա­քա­գետ Թո­ֆիկ Աբ­բա­սո­վը։ Գու­ցե դրա հա­մար ստեղծ­ված են ա­ռան­ձին բա­նակ և նույ­նիսկ ա­ռան­ձին մաք­սա­տու՞ն, բարձ­րա­գույն մա­կար­դա­կում ձևա­վոր­ված են բո­լոր պե­տա­կան ինս­տի­տուտ­նե՞­րը։ Այդ հար­ցե­րի պա­տաս­խան­նե­րը մենք կս­տա­նանք մո­տա­կա տա­րի­նե­րին։ Իսկ ա­ռայժմ ադր­բե­ջա­նա­կան հա­սա­րա­կու­թյու­նը պետք է հաս­կա­նա, որ հա­յե­րը չեն հրա­ժար­վի Ղա­րա­բա­ղյան պա­տե­րազ­մի ար­դյունք­նե­րից և չեն հա­մա­ձայ­նի ինք­նա­վա­րու­թյան կար­գա­վի­ճա­կին, որ նո­րից դառ­նան Ա­լիևնե­րի երկ­րի քա­ղա­քա­ցի, ո­րոնց ա­ռաջ, ինչ­պես ա­սել է Ադր­բե­ջա­նի ղե­կա­վա­րը, հա­յերն ինչ-որ ժա­մա­նակ կանգ­նած էին հնա­զանդ։ Հա­յե­րը դրան չեն գնա»։


Ինչ­պես կա­րե­լի է նկա­տել, պա­րոն Զ. Իբ­րա­հի­մին իր մար­գա­րեու­թյուն­նե­րում որևէ ստույգ ժամ­կետ չի նշում։ Այ­սինքն, նա «ինչ-որ բան գի­տի, բայց ոչ մինչև վերջ»։ ՈՒ դժ­վար է կողմ­նո­րոշ­վել՝ նա ի­րա­կա­նում իս­կա­պե՞ս «ցա­վում» է Հա­յաս­տա­նի, ԼՂՀ-ի, հայ ժո­ղովր­դի, ինչ­պես և իր՝ թա­լիշ ժո­ղովր­դի հա­մար։ Թե՞ պար­զա­պես նրա հոդ­վածն Ա­լիև-Փա­շաևնե­րի կլան­նե­րին նա­խազ­գու­շաց­նե­լու ձև է, որ կա Նու­րի փա­շա­յի և անգ­լիա­ցի Թոմ­սո­նի կող­մից ար­հես­տա­կա­նո­րեն ստեղծ­ված, գո­ղաց­ված ան­վա­նու­մով պե­տա­կան կազ­մա­վո­րու­մը վե­րաց­նե­լու ինչ-որ պլան։ Կաս­կած­նե­րի տե­ղիք տվող նր­բե­րանգ­նե­րը նկատ­վում են Զ. Իբ­րա­հի­միի հոդ­վա­ծի այն մա­սում, որ­տեղ նա ա­սում է, թե հա­յե­րը եր­բեք չեն ցան­կա­նա «նո­րից դառ­նալ Ա­լիևնե­րի երկ­րի քա­ղա­քա­ցի»։ Ճիշտ է դա, թե ոչ, նշա­նա­կու­թյուն չու­նի, բայց այն բա­նի ակ­նար­կը, թե իբր Ար­ցա­խի հա­յերն ապս­տամ­բել են միայն այն բա­նի դեմ, որ Ադր­բե­ջա­նում տի­րում էին Ա­լիևնե­րը, բա­ցար­ձա­կա­պես ակ­ներև է։ Ինչ­պես և ակ­ներև է այն միտ­քը, որ ե­թե չլի­նի «Ա­լիևնե­րի եր­կի­րը», ա­պա ա­մեն ինչ հնա­րա­վոր է... Ոչ, պա­րոն Զա­հի­րադ­դին Իբ­րա­հի­մի, չէ՞ որ ինք­ներդ եք նշել Ար­ցա­խի հա­յե­րի ապս­տամ­բու­թյան գլ­խա­վոր պատ­ճառ­նե­րը։ Հետևա­բար չեք կա­րող չի­մա­նալ, որ Ար­ցա­խի քա­ղա­քա­ցի­նե­րի ար­դեն ա­ռա­ջին սերն­դի օ­րոք, ո­րը լիա­կա­տար ա­զա­տու­թյուն է զգա­ցել հենց կեղծ Ադր­բե­ջա­նից, ոչ միայն «Ա­լիևնե­րի երկ­րից», ստեղծ­ված են բո­լոր անհ­րա­ժեշտ նա­խադ­րյալ­նե­րը, որ հա­վեր­ժաց­վի Ար­ցա­խի և Ար­ցա­խի հա­յե­րի Ա­զա­տու­թյու­նը։ Այ­նուա­մե­նայ­նիվ, պետք է հետևո­ղա­կան լի­նել ու չհա­կա­սել ինքն ի­րեն, և ա­վե­լի լավ է, որ թա­լիշ­նե­րը պայ­քա­րեն հա­նուն Ա­զատ Թա­լիշս­տա­նի, ոչ թե կաս­կա­ծի սեր­մեր ցա­նեն կեղծ Ադր­բե­ջա­նի «կեն­սու­նա­կու­թյան» մա­սին, ե­թե այն­տեղ վե­րա­նա «Ա­լիևնե­րի եր­կի­րը»։ Ա­վար­տենք նյու­թը՝ հի­շեց­նե­լով Զ. Իբ­րա­հի­միի խոս­քը. «Ե­թե Իլ­համ Ա­լիևն իր ե­լույթ­նե­րում հղում է ա­նում ու­ժին, ա­պա այդ ի­րա­վուն­քը տր­ված է նաև հայ­կա­կան կող­մին»։ Ա­վե­լաց­նենք. և՛ թա­լիշ­նե­րին, և՛ լեզ­գի­նե­րին, և՛ մյուս բնիկ ժո­ղո­վուրդ­նե­րին։


Բայց շա­րու­նա­կե­լով միտ­քը՝ նկա­տենք. ե­թե Հա­րա­վա­յին Օ­սիա­յում խոր­հել և կար­ծում են, որ վրա­ցա­կան սահ­մա­նին «ինչ-որ բան» է ծրագր­վում ՆԱ­ՏՕ-ի զոր­քե­րի կող­մից Վրաս­տանն օ­կու­պաց­նե­լու նպա­տա­կով, ա­պա բա­ցառ­ված չէ, որ նման պլան կա նաև կեղծ Ադր­բե­ջա­նի վե­րա­բե­րյալ։ Մի՞­թե այդ­պես չէ։ Մենք կշա­րու­նա­կենք մեր դի­տար­կում­նե­րը։

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 11403

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ