Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Քա­նի կ՛ապ­րեմ կը կա­տա­րեմ պար­տա­կա­նու­թիւնս»

«Քա­նի կ՛ապ­րեմ կը կա­տա­րեմ պար­տա­կա­նու­թիւնս»
20.03.2020 | 04:15
«Գյուլ­բեն­կյան» ֆիր­ման, ո­րի գրա­սե­նյա­կի պա­տե­րը զար­դա­րում էին Հովհ. Այ­վա­զովս­կու եր­կու կտավ­ներ, գտն­վում էր 5-րդ ա­վե­նյուի մի վիթ­խա­րի, կար­միր կղ­մինդ­րով կա­ռուց­ված շեն­քում: 1924 թ. ԱՄՆ 91 քա­ղաք­նե­րում 332 հայ ու 29 ըն­կե­րու­թյուն զբաղ­վում էին գոր­գա­վա­ճա­ռու­թյամբ, և դրանց բա­ցար­ձակ մե­ծա­մաս­նու­թյու­նը տե­ղա­վոր­ված էր այդ շեն­քում: Դա, ըստ էու­թյան, ա­մե­րի­կա­հայ բիզ­նե­սի ա­ռա­ջա­տար գոր­գա­վա­ճառ­նե­րի յու­րա­տե­սակ հա­վա­քա­տե­ղի էր, գոր­գա­կենտ­րոն ու բա­ցա­ռիկ երևույթ: Դեռևս 1915 թ. խո­շոր ֆիր­մա­նե­րը խոր­հր­դակ­ցու­թյուն­ներ անց­կաց­րին՝ միա­նա­լու, օ­տա­րազ­գի­նե­րի մր­ցակ­ցու­թյա­նը դի­մագ­րա­վե­լու և գոր­գի բիզ­նեսն ի­րենց ձեռ­քում պա­հե­լու հա­մար, բայց չհա­ջո­ղե­ցին (այդ­պի­սի միու­թյուն ստեղծ­վեց 1946 թ., բայց դա ար­դեն ու­րիշ պատ­մու­թյուն է):
Գոր­գա­վա­ճա­ռու­թյան «կաղ­նի», բիզ­նե­սի վե­տե­րան Պ. Գյուլ­բեն­կյանն ա­սում էր. «Մենք ազ­գո­վին աշ­խա­տա­սէր ցեղ մ՛ենք, ու այս յատ­կու­թիւ­նը մեր չար­քա­շու­թեան միա­ցած՝ մե­ծա­պէս նպաս­տած է հայ ժո­ղո­վուր­դի վե­րապ­րու­մին»:
Նա դժ­գո­հում էր, որ գոր­գա­վա­ճառ հա­յե­րը մեկ­մե­կու հետ են մր­ցակ­ցում, այ­նինչ կա­րող էին այլ բա­նով զբաղ­վել, ա­սենք՝ հույ­նե­րի ձեռ­քում գտն­վող հյու­րա­նո­ցա­յին կամ ռես­տո­րա­նա­յին բիզ­նե­սով, բայց իր ցան­կու­թյու­նը բա­վա­կան չէր, թե­լադ­րո­ղը շու­կան էր, պա­հան­ջար­կը:
Պ. Գյուլ­բեն­կյանն ու­ներ բիզ­նես վա­րե­լու իր կա­նոն­նե­րը, ո­րոնք նրան հա­ջո­ղու­թյուն էին բե­րում. դրանք էին՝ ազն­վու­թյու­նը, մար­դա­սի­րու­թյու­նը, խս­տա­գույն հաշ­վա­պա­հու­թյու­նը, խնա­յո­ղու­թյու­նը և բարձ­րա­կարգ սպա­սար­կու­մը:
1918 թ. Պ. Գյուլ­բեն­կյանն ապ­րեց անձ­նա­կան ա­նա­մոք ող­բեր­գու­թյուն:
Հու­լի­սի 22-ին, թևա­տա­կին մի մաշ­ված տա­բատ, գոր­գա­կենտ­րո­նի «Գյուլ­բեն­կյան» ֆիր­մա­յի գրա­սե­նյակ մտավ ոմն Մկր­տիչ Մխի­թա­րյան: Նա կով­կաս­ցի էր և 23 տա­րի աշ­խա­տել էր որ­պես բան­վոր: Դա ան­կարգ, կա­մա­կոր, քմա­հաճ մարդ էր, ո­րը մշ­տա­պես դժ­գոհ էր կա­պի­տա­լիստ Գյուլ­բեն­կյան­նե­րից ու մյուս բան­վոր­նե­րին էլ դր­դում էր ըն­դվ­զել, չկա­տա­րել հանձ­նա­րա­րու­թյուն­նե­րը, պա­հան­ջել աշ­խա­տա­վար­ձի բարձ­րա­ցում: Բա­նը հա­սավ այն­տեղ, որ նրան ստիպ­ված ա­զա­տե­ցին աշ­խա­տան­քից, սա­կայն շա­րու­նա­կե­լով վճա­րել շա­բա­թա­վար­ձը՝ 25 դո­լար, մինչև նոր աշ­խա­տանք կգտ­ներ:
Գրա­սե­նյա­կում Պ. Գյուլ­բեն­կյա­նի 54-ա­մյա եղ­բայր Գյու­լա­բին էր ու 31-ա­մյա որ­դի Սե­րով­բեն: Մ. Մխի­թա­րյա­նը նրան­ցից պա­հան­ջեց ե­րաշ­խա­վո­րա­գիր տալ, որ­պես բա­րե­խիղճ ու պար­տա­ճա­նաչ աշ­խա­տո­ղի, ո­րը նրան կօգ­ներ այլ աշ­խա­տանք գտ­նե­լու: Գյուլ­բեն­կյան­նե­րը եր­բեք ու ոչ մի ան­գամ որևէ մե­կի նման ե­րաշ­խա­վո­րա­գիր չէին տվել, բայց ճա­նա­չե­լով այդ ան­տա­նե­լի մար­դուն ու տես­նե­լով նրա այ­լայլ­ված դեմ­քը, գրգռ­ված վի­ճա­կը, հա­մա­ձայ­նե­ցին:
Սա­կայն դա չբա­վա­րա­րեց Մխի­թա­րյա­նին. նա թևա­տա­կի տա­բա­տից հա­նեց ատր­ճա­նա­կը ու կրա­կեց Գյու­լա­բիին: Տես­նե­լով ան­շունչ ըն­կած հո­րեղ­բո­րը, Սե­րով­բեն նետ­վեց դե­պի Մխի­թա­րյանն ու փոր­ձեց խլել ատր­ճա­նա­կը: Հն­չեց երկ­րորդ կրա­կո­ցը:
Կրա­կոց­նե­րի ձայ­նի վրա ֆիր­մա­յի աշ­խա­տող­նե­րը ներս թափ­վե­ցին, բռ­նե­ցին ոճ­րա­գոր­ծին, ո­րը շատ հան­գիստ ու սառ­նասր­տո­րեն ա­սաց. «Գնա­ցեք ոս­տի­կան կան­չեք»: Գյու­լա­բին մե­ռած էր, իսկ Սե­րով­բեն դեռևս կեն­դա­նու­թյան նշույլ­ներ էր ցու­ցա­բե­րում, և մինչ կզ­բաղ­վեին նրա­նով, հան­ցա­գոր­ծը հեշտ ու հան­գիստ փա­խուս­տի դի­մեց: Սե­րով­բեն մա­հա­ցավ հի­վան­դա­նո­ցի ճա­նա­պար­հին:
(Ես փոր­ձե­ցի Մ. Մխի­թա­րյա­նի հետ­քը գտ­նել, բայց չհա­ջող­վեց՝ ժա­մա­նա­կի հայ մա­մու­լում այլևս ոչ մի հի­շա­տակ­ման չհան­դի­պե­ցի: Են­թադ­րում եմ, որ նրան բռ­նել են ու մա­հա­պատ­ժի են­թար­կել: Մի­լիո­նա­տեր սպա­նած ազ­գու­թյամբ հայ բան­վորն ու՞ր պի­տի փախ­չեր Ա­մե­րի­կա­յից):
Գյու­լա­բի ու Սե­րով­բե Գյուլ­բեն­կյան­նե­րին մեծ շու­քով հո­ղին հանձ­նե­ցին Վուդ­լոն գե­րեզ­մա­նա­տա­նը:
Դրա­նից հե­տո բա­ցե­ցին 1916 թ. մա­յի­սի 29-ին գրած Գյու­լա­բիի կտա­կը: Պարզ­վեց, որ բա­րե­գոր­ծա­կան նպա­տակ­նե­րի հա­մար թո­ղել էր 300 հա­զար դո­լար կամ 1,5 մի­լիոն ֆրանկ: 25 հա­զար դո­լար էլ հատ­կաց­րել էր Պոլ­սի Գա­տը գյու­ղի Ա­րա­մյան վար­ժա­րա­նին, ուր ստա­ցել էր նախ­նա­կան կր­թու­թյու­նը, և Սբ Փրկ­չյան ազ­գա­յին հի­վան­դա­նո­ցին:
Կտա­կը պի­տի կա­տա­րեին այ­րին՝ Մա­րին, եղ­բայր Հա­րու­թյու­նը ու… եղ­բո­րոր­դի Սե­րով­բեն:
Հի­մա անդ­րա­դառ­նամ Պատ­րիկ Գյուլ­բեն­կյա­նի բա­րե­րա­րու­թյուն­նե­րին: Ին­չու՞, ո­րով­հետև բա­րե­գոր­ծու­թյունն ան­մա­հու­թյան հաս­նե­լու ա­մե­նա­դյու­րին ճա­նա­պարհն է:
Նա շատ լավ գի­տակ­ցում էր, որ դրամն ա­ռանց բա­րե­րա­րու­թյան առ ո­չինչ է: Ա­վե­լին, բա­րե­գոր­ծու­թյու­նը նրա տոհ­մի հյուս­ված­քի, գե­նե­տի­կա­յի մեջ էր, որ փո­խանց­վել էր ի­րեն և ի­րե­նից պի­տի անց­ներ ժա­ռանգ­նե­րին:
Պար­զա­պես թվար­կեմ:
1886-1894 թթ. ե­ղել է Սբ Փրկ­չյան հի­վան­դա­նո­ցի հո­գա­բար­ձու, հե­տա­գա­յում կա­ռու­ցել բուժ­հաս­տա­տու­թյան «Գյուլ­բեն­կյան» մաս­նա­շեն­քը:
Ե­ղել է Զեյ­թու­նի հր­կի­զյալ­նե­րի օգ­նու­թյան հանձ­նախմ­բի ա­տե­նա­պետ, ինչ­պես նաև Ար­մա­շի դպ­րե­վան­քի և Սա­նա­սա­րյան վար­ժա­րա­նի խնա­մա­կա­լու­թյան ան­դամ:
1924 թ. ԱՄՆ-ից ժա­մա­նել է Հու­նաս­տան և 200 որ­բե­րի խնամ­քը հո­գա­լու նպա­տա­կով, սպան­ված եղ­բոր կտա­կը կա­տա­րե­լով՝ Սա­լո­նի­կում հիմ­նել «Գյու­լա­բի Գյուլ­բեն­կյան» վար­ժա­րա­նը:
1925-1930 թթ. 25000 դո­լար է տրա­մադ­րել Ե­րու­սա­ղե­մի Սբ Հա­կոբ վան­քի ե­կե­ղե­ցա­կա­նու­թյան հա­մար:
1928-1934 թթ. Հա­րու­թյուն եղ­բոր հետ տա­րե­կան 2000 դո­լար է հատ­կաց­րել Քե­լե­կյան-Սիս­վան որ­բա­նո­ցի 161 ե­րե­խա­նե­րին պա­հե­լու հա­մար:
Նրա ֆի­նան­սա­վոր­մամբ Հայ կր­թա­կան հիմ­նադ­րա­մը հրա­տա­րա­կել է Մկր­տիչ Խրի­մյա­նի եր­կե­րի ժո­ղո­վա­ծուն:
Ի հի­շա­տակ վա­ղա­մե­ռիկ տիկ­նոջ, Հա­լե­պում կա­ռու­ցել է «Վեր­ժին Գյուլ­բեն­կյան» ծնն­դա­տու­նը, ո­րի ա­վար­տը, ա­վաղ, չի տե­սել:
Ի վեր­ջո, նա հան­դի­սա­նում էր Նյու Յոր­քի Կե­սա­րիո վե­րա­շի­նաց միու­թյան պատ­վա­վոր ու ցկյանս նա­խա­գա­հը և կրում «Կե­սա­րա­ցի­նե­րի պա­պա» կո­չու­մը:
Պատ­րիկ Գյուլ­բեն­կյա­նը հա­ճախ տրտն­ջում էր և մե­ծավ մա­սամբ՝ ի­րա­վա­ցի: Այս­պես, գու­մար էր տրա­մադ­րում Ե­րու­սա­ղե­մի քա­հա­նա­ցու­նե­րի պատ­րաստ­ման հա­մար ու միա­ժա­մա­նակ ա­սում. «Ե­թէ տա­սը մատդ ալ վա­ռես մո­մի պէս՝ ար­ժէք չու­նի յաչս ժո­ղովր­դեան»:
Հե­տո այլ ա­ռի­թով շա­րու­նա­կում. «Քա­նի կ՛ապ­րեմ կը կա­տա­րեմ պար­տա­կա­նու­թիւնս. հոգ չէ թէ վա­ղը մեռ­նիմ՝ ա­մէն բան մոռ­ցուի: Այս ազ­գը շուտ մոռ­ցող է»:
Ո՞րն էր այս դժ­գո­հու­թյուն­նե­րի պատ­ճա­ռը: Կար­ծում եմ այն, որ հա­յոց աշ­խար­հը, եր­բեմն՝ ծա­ծուկ, եր­բեմն էլ՝ հրա­պա­րա­կայ­նո­րեն, մե­ծա­րում էր հո­րեղ­բո­րոր­դի Գա­լուստ Գյուլ­բեն­կյա­նին, ան­տե­սե­լով ի­րեն ու եղ­բայր­նե­րին (ես այս­տեղ չեմ խո­սի Հա­րու­թյուն Գյուլ­բեն­կյա­նի ազ­գան­վեր գոր­ծու­նեու­թյան մա­սին. դա ա­ռան­ձին թե­մա է):
Երբ Պատ­րիկ Գյուլ­բեն­կյա­նը 1930 թ. հու­նի­սի 12-ին վախ­ճան­վեց Նյու Յոր­քում, «Հա­յաս­տա­նի կոչ­նակ» պար­բե­րա­կա­նը գրեց. «ՈՒ­նինք սա­կա­ւա­թիւվ հա­րուստ­ներ և ա­նոնց­մէ շատ ա­ւե­լի սա­կա­ւա­թիւ մե­ծա­հա­րուստ­ներ, ո­րոնց­մէ ո­մանք հա­րուստ­ներ են պար­զա­պէս, ո­մանք հա­րուստ մար­դեր են, իսկ մա­տի վրայ համ­րուե­լու չափ փոք­րա­թիւվ են ա­նոնք, զորս կր­նանք կո­չել հա­րուստ հայ մարդ:
Հին ազ­նուա­կան գեր­դաս­տա­նի շա­ռա­ւիղ, ջեր­մե­ռանդ ազ­գա­սի­րու­թեան մը բա­րե­պաշ­տիկ ա­ւան­դու­թեանց շա­րու­նա­կող հան­գու­ցեա­լը հա­րուստ ըլ­լա­լէ ա­ռաջ հայ մարդ էր, իր ազ­գին յոյ­սե­րուն և յու­սավ­րի­պում­նե­րուն, բաղ­ձանք­նե­րուն և ձա­խո­ղու­թեանց բաժ­նե­կից: Չէր այն հա­րուստ­նե­րէն կամ մե­ծա­հա­րուստ­նե­րէն, ո­րոնք ե­կե­ղե­ցիով ու ազ­գով զբա­ղե­լու հա­մար շատ ծան­րազ­բաղ են ու զայն ձգած են վար­ժա­պետ­նե­րու, վար­դա­պետ­նե­րու և ազ­գա­յին գոր­ծիչ­նե­րու և կը խոր­հին, թէ ի­րենց օգ­նու­թեան յա­ճախ դժ­կա­մակ պար­բե­րա­կան բա­ժի­նը շատ բան է:
Ա­յո՛, հան­գու­ցեալ Պատ­րիկ Կիւլ­պէն­կեան այդ տե­սակ հա­րուստ­նե­րէն չէր: Իր դրա­մին հետ սիրտն ալ կը դնէր այն բա­րե­գոր­ծու­թեանց մէջ, ո­րոնց օգ­տա­կա­րու­թեան կը հա­ւա­տար ան­կեղ­ծօ­րէն»:
Ես ա­վե­լի լավ չէի ա­սի…
Խա­չա­տուր ԴԱ­ԴԱ­ՅԱՆ
Դիտվել է՝ 7390

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ