Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ես վերադարձա

Ես վերադարձա
19.04.2019 | 02:01

ՆՎԵՐ ԱՅԴԻՆ ՄՈՐԻԿՅԱՆԻՆ՝ ԾՆՆԴՅԱՆ ՕՐԸ

...Իսկ հետո գալիս է դատարկությունը: Անիմաստ ու անդուռ դատարկությունը, դու դառնում ես մեխանիզմ` ամեն ինչ անում ես, ինչպես կարգն է, բայց ինքդ չկաս, հոգիդ դատարկ է ու նույնիսկ ինքդ քեզ չես լսում, որովհետև իմաստ չկա: Իմաստ չկա, կա երկար-երկար ճանապարհ, որ քայլում ես` առանց զգալու, առանց տեսնելու ու լսելու, պարզապես անտարբեր անցորդի պես անցնում ես կյանքիդ միջով ու սպասում ես` երբ է պատմությունն ավարտվելու: Հոգիդ դատարկ է` անամպ երկնքի պես, որ ի վերուստ ծաղրում է քեզ ու ճանապարհդ ականապատում, որ ամեն քայլին մի պայթյուն քեզ կյանք վերադարձնի: Բայց դու անցնում ես հիշողության պայթյունների միջով ու միայն մռայլ ծիծաղն է քո պատասխանը` հետո ի՞նչ: Ամեն ինչ եղել է, իսկ հիմա ոչինչ չկա: Եղել է` չկա: ՈՒ չկան զրնգում է քո ականջներում ավելի տևական ու կտրուկ, քան ներկայի որևէ ձայն, որովհետև ներկայի առաջ դու խուլ ես, անցյալի հետ` պատերազմի մեջ, իսկ ապագայի առաջ` անտարբեր: Չկան զրնգում է քո ոտնաձայներում` դու քայլում ես առանց ստվերի, որովհետև քեզ համար չկա ոչ առավոտ, ոչ կեսօր, ոչ երեկո: Կա համատարած գիշեր` օրը 48 ժամ գիշեր, որովհետև դու ժամանակի զգացողությունն էլ ես կորցրել, ժամանակը քեզ համար դարձել է ծակոտկեն ժապավեն: Ոչ` փշալար: Կպչում ես` ծակում է ու արյուն չի գալիս: Ցավը հոսում է ոտքերիդ մեջ, տեղավորվում գլխումդ, կաթում է մատներիցդ, բայց արյուն չի գալիս: Դու արդեն արյուն չունես: Քո արյունը կանգ է առել երակներումդ ու վաղուց չի պտտվում` ի՞նչ իմաստ ունի: Դու շարժման բացասումն ես, որովհետև շարժումը կյանք է, իսկ դու կանգ ես առել ու շարժվում ես` առանց շարժվելու: Դա հակասում է բնության բոլոր օրենքներին, բայց ի՞նչ կապ ունեն օրենքները քեզ հետ, դու ոչ օրենքից դուրս ես, ոչ օրենքի դեմ, դու անտարբեր ես: Իսկ երբ անտարբեր ես, օրենքները սահում են անձրևի շիթերի պես ու մեկտեղվում, որ մի օր պատեհ պահին խեղդեն քեզ: Դու ինքդ էլ խեղդվում ես օդի պակասից, ագահորեն շնչում ես, բայց դատարկությունը, որ նաև թոքերիդ մեջ է, թթվածնին դուրս է արտամղում ու քեզ մնում է ընտելանալ առանց շնչելու ապրելուն: Որովհետև դու ելք չես որոնում` դու պարզապես քայլում ես, որովհետև քայլելն անիմաստ է ճիշտ այնքան, որքան կանգ առնելը:


Շրջանը փակ է, կենտրոն չունի: Շառավիղներն արդեն հալվել-մաշվել են, շրջանը վերածվել է գնդի, որ տատանվում է, ճոճվում է, սպառնում է, հարվածում է` ինչ էլ անում է, մնում է անշարժ: Ինչպես կարող է շարժվել` ինչ չկա: Իսկ եթե կա, ինչու՞ քեզ հետ չէ: Քեզ մնացել է միայն ծիծաղը, որ ծիծաղ չէ, այլ անբնական արձագանք, երբ ինչ-որ մեկը փորձում է քեզ հարց տալ կամ պատասխան ստանալ: Դու հեգնում ես, ծիծաղում ես, ծաղրում ես, հրճվում ես, որ չնկատեն բացակայությունդ: Եվ ոչ ոք չի հասկանում, որ դու պաշտպանվում ես, որովհետև աշխարհում ամեն ինչ հիմա քեզ համար օտար է, խորթ, վտանգավոր ու անծանոթ: Աշխարհում ամեն ինչ քեզ համար հիմա սպառնալիք է, որովհետև դու չգիտես` ով ես ու ինչ պիտի անես: Դու արդեն ժամանակ չունես` ինքդ քեզ հետ ծանոթանալու: Դու շտապում ես, որովհետև ժամանակի զգացողությունը կորցրածի համար ժամանակը կանգ չի առնում, նույնիսկ արագանում է ու պահը հավերժության գին ունի: Բայց հավերժությունը ոչինչ է, երբ քեզ ոչ ոք չի սպասում ու դու ոչ մեկին չես սպասում: ՈՒ դու սկսում ես բառերը կտրտել թարմ կանաչու տրցակի պես, կտրտել ու լցնել մի կաթսայի մեջ, որ խողովակ է ընդամենը, որովհետև իրական կաթսան փակ տարածք է, իսկ քո կտրտած բառերը լցվում են-լցվում ու քո կաթսան մնում է դատարկ: Դու չես կարողանում խողովակի ծայրը փակել, որովհետև անցյալում ոչինչ չես կարող փոխել: ՈՒ դու ծնկում ես այդ ամենակուլ խողովակի առաջ, որտեղ արդեն ոչ միայն բառերն են կտրտվում ու լցվում, այլև ինքդ: Եվ կաթսան չունի կափարիչ, և խողովակը չունի պատեր: Գրավիչ պատկեր է` տանդ պատին ունենալու համար:


Հիմար հարց` իսկ դուք սիրու՞մ եք նկարել: Ոմանք սիրում են: Ոմանք նույնիսկ կարողանում են: Ոմանք գնում են ոմանց կտավներն ու նրանց պատերը ծանրանում են ուրիշների ճիչերով: Դադարիր վախենալ ամեն ինչից ու սկսիր ապրել: Սկզբի համար սովորիր շնչել, հետո շարժվել և գուցե ինչ-որ պահի կարողանաս անգամ ժպտալ, ոչ թե շուրթերդ ծամածռել: Դադարիր վախենալ դատարկ պատերից, և շնչառությունդ կվերադառնա, որ արյունդ շարժի: Կամ` խեղդիր, կամ` խեղդվիր: Գրադարանների մեռած բառերը քո հոգսը չեն, դու հոգս չունես, քո միակ հոգսը առավոտյան արթնանալն է, երբ չունես ժամանակի զգացողություն, ու խոսում են ձկները:

Սա ի՞նչ էր: Չգիտեմ: Լինում են օրեր, երբ պետք չէ մտածել: Դու պարզապես շատ երկար ժամանակ չես տեսել Մարիամին: Նա այլևս չի գալիս: Նա ոչ թե խռովել, այլ կտրվել է: Մարիամը չի կարող ոչ խռովել, ոչ կտրվել, ոչ կոտրվել: Ինչու՞, նա առաձգակա՞ն է: Ոչ, նա Մարիամն է: ՈՒ նա գիտի, որ անձրև միշտ է գալու: Հետո ի՞նչ: Այսօր անձրև չի գալու, այսօր դու ես գնալու Մարիամի մոտ ու ասելու ես` ինչ երբեք չես ասել: Ասելու ես, որ խաչի վրա մի քիչ քիչ էր ցավը, որովհետև Մարիամը փաթաթվել էր մորդ ու աշխատում էր իր մարմնով ծածկել քեզ, որ մայրդ մեռնելդ չտեսներ: Ասելու ես, ավելի ճիշտ էր, որ Մարիամը ծածկեր մորդ դեմքը, բայց գիտես, որ Մարիամը դա երբեք իրեն թույլ չէր տա, որովհետև նա քո մայրն էր: Ոչինչ էլ չես ասելու, որովհետև երբ գնաս` Մարիամը հասկանալու է` ինչու՞ ես եկել ու անիմաստ է ասել, որ եկել ես, որովհետև կարոտել ես… մորդ:


Դու նրա քնքշանքը միշտ ես զգացել, բայց նաև զգացել ես, որ նա քեզ երբեք չի վերաբերվել իբրև իր զավակի, նա քեզ միշտ վերաբերվել է իբրև Աստծու, ում կորցնելու է` իբրև իր զավակի: ՈՒ աշխարհում չի եղել ոչ ոք, որ հասկանա մորդ ցավը, որովհետև դու դու էիր, իսկ հայրդ հայրդ չէր: Մայրդ ամեն օր աղոթում էր, դու երբեք չէիր լսում նրա բառերը, դու լսում էիր նրա շշնջոցը, որ մեկ արագանում էր, մեկ դանդաղում: ՈՒ երբ նա խոսում էր դանդաղ, Աստծուց խնդրում էր, որ միտքը փոխի ու քեզ չտանի: Նա երկար ընտրում էր բառերը, որ համոզի, որ չզայրացնի, որ բացատրի: Դու երբեք մորդ լաց լինելիս չես տեսել, բայց նրա աչքերը միշտ անհույս տխուր էին, ու երբ նա նայում էր քեզ, դու ուզում էիր փախչել: Մայրդ քեզ երբեք չէր ասում` ինչ անել ու ինչ չանել, նա միայն ասում էր` ինչ է ինքն ուզում, որ դու անես: Այդքանը: Դու հաճախ նրան չէիր լսում: Նա ոչ մի անգամ չհարցրեց` ինչու՞: Դու նրան սիրում էիր ու նույնիսկ ուրախ էիր, որ մեռնելու ես նրանից առաջ, որովհետև չէիր կարող դիմանալ նրան չունենալու ցավին: Նա միակ մարդն էր երկրում, ում դու չէիր կարող հարություն տալ, որովհետև մայրդ ու դու նույն էությունն ունեիք:


Կափառնայումում թափառելիս, երբ ամիսներով նրան չէիր տեսնում, երբեք չէիր կարոտում, որովհետև բավական էր նրան հիշեիր, որ զգայիր նրա ներկայությունը կողքիդ ու նույնիսկ նրա ձեռքը քո ձեռքի վրա: Երբ երեխա էիր, մայրդ միշտ բռնում էր ձեռքդ` մինչև քնես: ՈՒ դու հիմա էլ զգում ես մորդ ձեռքը քո ձեռքի վրա` տաք, թեթև ու ցավը իր մատների մեջ հավաքող, քեզնից հեռացնող ձեռքը: Դա քո կյանքի առաջին հրաշքն էր, որ դու երբեք չես մոռանա: Մարիամը քեզ համար գինի կլցնի ու երբ մի քանի կաթիլ թափվի` շփոթված կնայի քեզ ու կփորձի այնպես մաքրել, որ հետքեր չմնան: Ինչու՞: Դու դա չգիտես, ինքն էլ չգիտի: Քո ներկայությամբ նա ջանում է աննկատ շարժվել, ասես ջանում է չդիչպել քո հիշողություններին, որովհետև զգում է, որ երբ դու լռում ես, քո լռության մեջ մարդիկ ու իրադարձությունները պտտվում են կատաղած արագությամբ: Մարիամը կառչել էր մորդ ձեռքերին ու ծնկի եկել նրա առաջ: Մարիամը անընդհատ խոսում էր, խոսում էր, խոսում էր, իսկ մայրդ Մարիամին չէր լսում, մայրդ նայում էր քեզ, ու դու զգում էիր, որ կմեռնես հենց այն պահին, երբ մայրդ աչքերը թարթի: Նա աչքերը չէր թարթում, որովհետև ինքն էլ գիտեր, որ քո կյանքը իր հայացքի մեջ է: ՈՒ դա կտևեր անվերջ, եթե Մարիամը ոտքի չկանգներ ու մարմնով չծածկեր քեզ: Մարիամը չէր ուզում, որ դու արնաքամ լինես խաչի վրա, իսկ մայրդ մեռնի քո աչքի առաջ ու քեզնից առաջ: ՈՒ հիմա Մարիամը շարժվում է` առանց շարժվելու, որ չդիպչի քո հիշողություններին ու ակամա ցավ չպատճառի: Աշխարհը հրաշալի է: Բայց դու այսօր Մարիամի մոտ չես գնա: Դու կգնաս Մարիամի մոտ, երբ կկարողանաս նրա հետ խոսել ոչ թե քո, այլ իր մասին: ՈՒ դա կլինի երկար ու գեղեցիկ պատմություն, բայց ոչ ձիթենիների տակ, այլ անպայման ծովի ափին, որովհետև դու ուզում ես Մարիամին լուսաբաց նվիրել, երբ լույսն անջատվում է խավարից ու ծովը սկսում է շնչել: Սկսվում է օրը, որը ոչ մեկինդ էլ չէ, բայց դուք բացարձակ անտարբեր եք աշխարհի նկատմամբ, որովհետև ձեր աշխարհը ոչ մեկի հետ չեք կիսի:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հատված «Ego eimi» գրքից

Դիտվել է՝ 55313

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ