Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Թուր­քիա և Հա­րա­վա­յին Կով­կաս. ռազ­մա­վա­րա­կան մշու­շը տա­րած­վում է

Թուր­քիա և Հա­րա­վա­յին Կով­կաս. ռազ­մա­վա­րա­կան մշու­շը տա­րած­վում է
03.07.2020 | 00:33

(Նախորդ մասը)

Դա պար­զա­պես փաս­տե­րի ար­ձա­նագ­րում չէ, ո­րոնք հայտ­նի են և՛ հայ ժո­ղովր­դին, և՛ ամ­բողջ աշ­խար­հին։ Դա ա­մե­նաիս­կա­կան մա­հավ­ճիռ է, և ոչ այն­քան Ա­լիևներ-Փա­շաևնե­րի վար­չա­կար­գի, որ­քան «գո­ղաց­ված» «Ադր­բե­ջան» տե­ղա­նու­նով հան­րա­պե­տու­թյան նկատ­մամբ։ Պատ­մա­կան փաս­տե­րը չի կա­րե­լի խե­ղա­թյու­րել, բայց Ադր­բե­ջա­նի նա­խա­գա­հը հենց դրա­նով է զբաղ­վում՝ կրկ­նե­լով հին ձայ­նապ­նա­կի վա­ղուց ձանձ­րաց­րած ու ան­հա­ջող ե­ղա­նա­կը նաև «Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղում հա­յե­րի վե­րաբ­նա­կեց­ման 150-ա­մյա­կի պատ­վին կա­ռուց­ված հու­շար­ձա­նի մա­սին»։ Տեր­տե­րում վե­րը նշ­ված ե­լույ­թում նա ա­սել է, որ «ադր­բե­ջան­ցի ժո­ղո­վուր­դը լավ գի­տի, որ 1978 թ. նախ­կին Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի Ինք­նա­վար Մար­զում հու­շար­ձան է կա­ռուց­վել ի պա­տիվ այդ տա­րա­ծաշր­ջա­նում հա­յե­րի վե­րաբ­նա­կեց­ման 150-ա­մյա­կի»։ Այ­սինքն, ըստ նրա, հա­յերն այն­տեղ հայ­տն­վել են 1828 թ., իսկ երբ պա­տե­րազմ է սկս­վել, ոչն­չաց­րել են այդ հու­շար­ձա­նը։ Նախ, այդ հու­շար­ձա­նը կա­ռուց­վել է Մա­րա­ղա գյու­ղում, երկ­րորդ, այն տե­ղադր­վել է ոչ թե ի պա­տիվ Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղում հա­յե­րի վե­րաբ­նա­կեց­ման, այլ Ի­րա­նից վե­րա­դար­ձած հա­յե­րի կող­մից Մա­րա­ղա գյու­ղի հիմ­նադր­ման պատ­վին։ Իսկ հու­շար­ձա­նը պա­տե­րազ­մի ժա­մա­նակ ոչն­չաց­րել են ադր­բե­ջան­ցի զին­վոր­նե­րը գյու­ղը գրա­վե­լուց հե­տո։ Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղում նման հու­շար­ձան­ներ կան ևս 2-3 գյու­ղե­րում։


«Բայց են­թադ­րենք, թե հա­յե­րին այդ հու­շար­ձա­նը խան­գա­րում էր որ­պես ա­պա­ցույց այն բա­նի, որ նրանք Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բաղ են տե­ղա­փոխ­վել 150 տա­րի ա­ռաջ։ Իսկ ին­չու՞ այն ա­վե­լի շուտ չի ոչն­չաց­վել զա­նա­զան պատր­վակ­նե­րով։ Չէ՞ որ Բա­քուն դեռևս խոր­հր­դա­յին ժա­մա­նակ­նե­րից հա­յե­րին ա­ռա­ջին հեր­թին մե­ղադ­րում է պատ­մա­կան ար­ժեք­նե­րը կեղ­ծե­լու մեջ։ Այդ դեպ­քում, նույն տրա­մա­բա­նու­թյամբ, հա­յե­րը հեշ­տու­թյամբ կա­րող էին այդ հու­շար­ձա­նը ոչն­չաց­նել պա­տե­րազ­մից էլ ա­ռաջ։ Բայց չէ՞ որ դա չի ար­վել, ո­րով­հետև հու­շար­ձա­նը վե­րա­բե­րում է գյու­ղի հիմ­նադր­մա­նը, ոչ թե հա­յե­րի վե­րաբ­նա­կեց­մա­նը Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղում։ Բա­ցի դրա­նից, ևս մեկ հարց է ծա­գում. ին­չու՞ այդ­պի­սի նշա­նա­կա­լի պատ­մա­կան հու­շար­ձա­նը տե­ղադր­վել է ոչ թե Ստե­փա­նա­կեր­տում, այլ ինչ-որ գյու­ղում։ Պա­տաս­խա­նը պարզ է. այն կապ­ված է մի գյու­ղի պատ­մու­թյան հետ,- գրում է թա­լիշ Զ. Իբ­րա­հի­մին։- Որ Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղում միշտ հա­յեր են ապ­րել, աշ­խար­հում ոչ ոք կաս­կա­ծի չի են­թար­կում։ Եվ ե­թե ինչ-որ մե­կը պատ­րաստ­վում է Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի հա­յե­րին հայ­տա­րա­րե­լու հա­յաց­ված, այ­սինքն հա­յե­րի կող­մից ձուլ­ված աղ­վան­ցի­ներ, ա­պա այդ հա­յա­ցած աղ­վան­ներն ին­չո՞վ են ա­վե­լի վատ, քան այն աղ­վան­նե­րը, ո­րոնք այժմ լիո­վին ձուլ­ված են, այ­սինքն թր­քա­ցած են և կոչ­վում են ադր­բե­ջան­ցի։ Ինչ­պե՞ս են վե­րա­բեր­վում դրան աղ­վա­նա­կան ժո­ղո­վուրդ­նե­րի այն հետ­նորդ­նե­րը, ինչ­պի­սիք են ու­դի­նե­րը, լեզ­գի­նե­րը, բու­դուխ­նե­րը, հի­նա­լուղ­նե­րը, ցա­խուր­նե­րը և այլք։ Ին­չու՞ այդ ժո­ղո­վուրդ­նե­րի ժա­ռան­գու­թյա­նը կա­րող են հա­վակ­նել միայն «Ադր­բե­ջա­նի թուր­քե­րը», ո­րոնք այդ տա­րա­ծաշր­ջա­նում եկ­վոր, քոչ­վոր տարր են։ ՈՒս­տի ե­թե հայ­կա­կան կող­մը հա­մա­ձայ­նի ըն­դու­նի և Բաք­վի պատ­մա­բան­նե­րի «աղ­վա­նա­կան հիմ­նա­վո­րու­մը», ա­պա դա ևս կլի­նի ի վնաս Ադր­բե­ջա­նի։ Չէ՞ որ դա էլ նշա­նա­կում է, որ հա­յերն այդ տա­րա­ծաշր­ջա­նում այն­քան վա­ղուց են ե­ղել, որ կա­րո­ղա­ցել են Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղում ձու­լել աղ­վան­նե­րին։ Նշա­նա­կում է՝ հա­յերն այն­տեղ են ե­ղել հնուց ի վեր, մո­տա­կայ­քում ինչ-որ տեղ, ու­նե­ցել են բարձր մշա­կույթ և ուժ, որ կա­րո­ղա­ցել են հա­յաց­նել այդ տա­րա­ծաշր­ջա­նը։ Բայց, ըստ ա­մե­նայ­նի, պան­թուր­քիստ­նե­րի կար­ծի­քով, Բարձ­րյա­լը տա­րածք­ներ նվա­ճե­լու և ձու­լե­լու ի­րա­վունք է տվել միայն թուրք քոչ­վոր­նե­րին։ Օ­րի­նակ, ու՞ր ան­հե­տա­ցան Շիր­վա­նի պար­սիկ­նե­րը, ին­չու՞ Հյու­սի­սա­յին Ադր­բե­ջա­նի գյու­ղե­րում ու տա­րածք­նե­րում ըն­դա­մե­նը 100 տա­րում վե­րա­ցավ թա­թե­րե­նը, ո­րով այն­տեղ խո­սում էին հա­րյու­րա­վոր տա­րի­ներ։ Ին­չու՞ ի­րա­նա­կան ան­վա­նում­նե­րով գյու­ղե­րում պարս­կե­րեն չեն խո­սում։ Եվ մինչև տրտն­ջա­լը, թե Հա­յաս­տա­նում ին­չու են փոխ­վել տե­ղա­նուն­նե­րը, պետք է նա­յել ի­րադ­րու­թյա­նը ի­րենց երկ­րում, որ­տեղ աս­տի­ճա­նա­բար փո­փո­խու­թյան են են­թարկ­վել թա­լի­շա­կան և ընդ­հան­րա­պես ի­րա­նա­կան ու կով­կա­սյան տե­ղա­նուն­նե­րը։ Հաշ­վի առ­նե­լով, որ այդ թե­ման ա­ռան­ձին հրա­պա­րա­կում է պա­հան­ջում, չենք խո­րա­նա նրա մեջ։


Սա­կայն կր­կին վե­րա­դառ­նանք Երևա­նի պատ­կա­նե­լու­թյան վե­րա­բե­րյալ Ա­լիևի հա­վակ­նու­թյուն­նե­րին ու խնդ­րին նա­յենք այլ տե­սան­կյու­նից։ Եր­կու տա­րի ա­ռաջ նա հան­կար­ծա­կի հայ­տա­րա­րեց. «Երևա­նը մեր պատ­մա­կան տա­րածքն է, և մենք՝ ադր­բե­ջան­ցի­ներս, պետք է վե­րա­դառ­նանք այդ պատ­մա­կան հո­ղի վրա։ Դա մեր քա­ղա­քա­կան ու ռազ­մա­վա­րա­կան նպա­տակն է, ո­րին պետք է աս­տի­ճա­նա­բար մո­տե­նանք»։ Դա ան­նա­խա­դեպ հայ­տա­րա­րու­թյուն էր, նման նրան, երբ նա ի­րեն հայ­տա­րա­րեց «աշ­խար­հի 50 մի­լիոն ադր­բե­ջան­ցի­նե­րի ա­ռաջ­նորդ»՝ դրա­նով իսկ մտ­նե­լով նաև Ի­րա­նի տա­րածք։ Դրան այն ժա­մա­նակ հետևեց Ի­րա­նի դես­պան, ադր­բե­ջա­նա­կան ծագ­մամբ ի­րան­ցի Աֆ­շար Սու­լեյ­մա­նիի կտ­րուկ ար­ձա­գան­քը»։


Ադր­բե­ջա­նի պատ­մու­թյու­նը, ո­րը մենք փոր­ձե­ցինք հա­մա­ռոտ ներ­կա­յաց­նել՝ քաղ­վածք­ներ ա­նե­լով Զ. Իբ­րա­հի­միի հոդ­վա­ծից, ա­կա­նա­դաշտ է, որ­տեղ Ա­լիևը կր­կին ու կր­կին փոր­ձում է հար­ձակ­վել և սկ­սում է կան­խա­պես տա­նուլ տված խա­ղը։ Այդ ռազ­մա­վա­րու­թյան շր­ջա­նա­կում նա ա­մեն տա­րի վե­րա­դառ­նում է երկ­րի պատ­մու­թյանն ու Երևա­նի պատ­կա­նե­լու­թյան թե­մա­յին։ Բայց այն­քան լուրջ է խո­սում այդ թե­մա­յով, որ ի­րա­վի­ճակն ար­դեն չի կա­րե­լի հա­մա­րել պար­զա­պես զա­վեշ­տա­լի։ Մեզ միան­գա­մայն ան­հաս­կա­նա­լի է, թե դա ինչ­պես է բա­րե­լա­վում Ադր­բե­ջա­նի դիր­քե­րը հայ-ադր­բե­ջա­նա­կան բա­նակ­ցա­յին գոր­ծըն­թա­ցում։ Ի՞նչ տեսք ու­նի եր­կի­րը մի­ջազ­գա­յին աս­պա­րե­զում, հա­մաշ­խար­հա­յին հա­սա­րա­կու­թյան ա­ռաջ, ե­թե նրա ա­ռաջ­նոր­դը բա­ցեի­բաց պա­հանջ­ներ է ներ­կա­յաց­նում Հա­յաս­տա­նի մի­ջազ­գայ­նո­րեն ճա­նաչ­ված մայ­րա­քա­ղա­քի և այլ շր­ջան­նե­րի նկատ­մամբ, մա­նա­վանդ որ այն­տեղ ռու­սա­կան բա­զա­ներ կան։ Բայց երևի դրան «ըմ­բռ­նու­մով» է վե­րա­բեր­վում Հա­յաս­տա­նի ներ­կա­յիս կա­ռա­վա­րու­թյու­՞նը։ Կամ՝ ան­ձամբ Հա­յաս­տա­նի վար­չա­պե՞­տը։ Ա­ռայժմ մենք չու­նենք այդ հար­ցե­րի հս­տակ պա­տաս­խան­նե­րը։ Բայց չէ՞ որ Հա­յաս­տա­նի ԱԳՆ-ի ար­ձա­գանքն էլ կամ չկա, կամ էլ լի­նում են ան­հաս­կա­նա­լի, «ա­նա­տամ» հայ­տա­րա­րու­թյուն­ներ։


Վե­րա­դառ­նանք թա­լիշ Զ. Իբ­րա­հի­միի տեքս­տին. «Ին­չու՞ է այդ­քան բար­դաց­վում ի­րադ­րու­թյու­նը, այն էլ՝ ղա­րա­բա­ղյան չլուծ­ված հա­կա­մար­տու­թյան պայ­ման­նե­րում։ Ին­չու՞ է նա­խա­գահ Ա­լիևը բար­դաց­նում երկ­րի վի­ճա­կը, որն ա­ռանց այն էլ բարդ է ինչ­պես տն­տե­սա­կան, այն­պես էլ քա­ղա­քա­կան տե­սա­կե­տից։ Չէ՞ որ հենց ին­քը վեր­ջին ե­լույ­թում հայ­տա­րա­րեց, որ «Եվ­րո­պա­յի Խոր­հուր­դը հա­կաադր­բե­ջա­նա­կան դիր­քո­րո­շում ու­նի, այդ կազ­մա­կեր­պու­թյու­նում տի­րում են հա­կաադր­բե­ջա­նա­կան մի­տում­ներ, ադր­բե­ջա­նա­տյա­ցու­թյուն»։ Նրան վր­դո­վեց­րել էր այն, որ Եվ­րա­խոր­հուր­դը լուռ էր մնա­ցել Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի ընտ­րու­թյուն­նե­րի կա­պակ­ցու­թյամբ, այ­սինքն, այն­տե­ղից որևէ հայ­տա­րա­րու­թյուն չէր ե­ղել այդ ընտ­րու­թյուն­նե­րը դա­տա­պար­տե­լու կամ չճա­նա­չե­լու մա­սին։ «Աշ­խար­հի բո­լոր ա­ռա­ջա­տար եր­կր­նե­րը դա­տա­պար­տե­ցին ու չճա­նա­չե­ցին այդ «ընտ­րու­թյուն­նե­րը» (խոս­քը Ար­ցա­խի վեր­ջին նա­խա­գա­հա­կան ընտ­րու­թյան մա­սին է- Ս. Շ.)։ Բո­լոր ա­ռա­ջա­տար մի­ջազ­գա­յին կազ­մա­կեր­պու­թյուն­նե­րը դա­տա­պար­տե­ցին այդ ընտ­րու­թյուն­նե­րը։ Բո­լո­րը, բա­ցի Եվ­րո­պա­յի Խոր­հր­դից։ Եվ­րո­պա­յի Խոր­հուր­դը լռեց։ Ին­չու՞։ Դա հայտ­նի է։ Ո­րով­հետև Եվ­րո­պա­յի Խոր­հր­դի Խոր­հր­դա­րա­նա­կան ա­սամբ­լեա­յի հիմ­նա­կան նպա­տակ­նե­րից մեկն Ադր­բե­ջա­նի ա­րա­տա­վո­րումն է, մեր երկ­րի հե­ղի­նա­կու­թյու­նը գցե­լը, նրա մա­սին հե­րյու­րանք­ներ տա­րա­ծե­լը, կեղծ զե­կույց­ներ ըն­դու­նե­լուն դր­դե­լը, Ադր­բե­ջա­նում դա­վա­ճան­նե­րի «հին­գե­րորդ շա­րա­սյան» և հա­կա­մար­տու­թյան կա­պակ­ցու­թյամբ հայ­կա­կան կող­մի պաշտ­պա­նու­թյու­նը»,- ա­սել է Ա­լիևը Տեր­տե­րում ե­լույ­թի ժա­մա­նակ։ Ի դեպ, Ադր­բե­ջա­նում պետք է հաս­կա­նան, որ այ­սօր լուռ է մնա­ցել Եվ­րո­պա­յի Խոր­հուր­դը, իսկ վա­ղը կլ­ռեն նաև ու­րիշ­նե­րը։ Ի­հար­կե, ա­մեն ինչ միան­գա­մից չի լի­նում, բայց դա աս­տի­ճա­նա­բար տե­ղի է ու­նե­նա­լու, և մենք այդ մա­սին նա­խազ­գու­շաց­րել ենք։ Դրանք ա­ռա­ջին ախ­տան­շան­ներն են, ամ­բար­տա­կի ա­ռա­ջին ճեղք­վածք­նե­րը։ Եվ դա միան­գա­մայն բնա­կան ու սպա­սե­լի է Ադր­բե­ջա­նի այդ­պի­սի բռ­նա­պե­տա­կան ըն­տա­նե­կան-կլա­նա­յին վար­չա­կար­գի դեպ­քում։ Այդ վար­չա­կարգն ու­րիշ­նե­րին է մե­ղադ­րում կեղծ ընտ­րու­թյուն­նե­րի հա­մար, բայց մինչ օրս ին­քը երկ­րում ոչ մի ան­գամ ա­զատ, չկեղծ­ված ընտ­րու­թյուն չի անց­կաց­րել։ Երկ­րում ժո­ղովր­դա­վա­րաց­ման ոչ մի օ­րի­նակ չի տվել, զիջ­ման չի գնա­ցել ոչ ընդ­դի­մու­թյա­նը, ոչ երկ­րի բնիկ ժո­ղո­վուրդ­նե­րին հու­զող որևէ խնդ­րա­հա­րույց հար­ցում։ Ադր­բե­ջա­նում ժա­մա­նակ առ ժա­մա­նակ ան­թա­քույց կեր­պով խախտ­վում են ոչ թուրք ժո­ղո­վուրդ­նե­րի ազ­գա­յին-մշա­կու­թա­յին ի­րա­վունք­նե­րը, իսկ ձուլ­ման մե­քե­նան ամ­բողջ թա­փով գոր­ծի է դր­ված շատ վա­ղուց։ Մենք այդ մա­սին բազ­միցս ենք գրել ու խո­սել և նման խախ­տում­նե­րի օ­րի­նակ­ներ բե­րել։ Ադր­բե­ջան պե­տու­թյան ղե­կա­վա­րի ա­սած­նե­րից հետևում է, որ հան­րա­պե­տու­թյան այդ բնիկ ժո­ղո­վուրդ­նե­րը պետք է շնոր­հա­կալ լի­նեն միայն այն բա­նի հա­մար, որ ի­րենց չեն ար­տաք­սել, և ի­րենք կա­րող են պար­զա­պես ապ­րել հան­րա­պե­տու­թյու­նում։
(շա­րու­նա­կե­լի)

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 12273

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ