Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Չինաստանը կրում է «100-ամյա ստորացումի» կնիքը

Չինաստանը կրում է «100-ամյա ստորացումի» կնիքը
29.07.2020 | 10:31

Պեկինում դեռ վառ են «100-ամյա ստորացման» հիշողությունները, երբ գաղութատեր պետությունները մասերի են բաժանել թուլացած Ցին կայսրությունը՝ անիրավահավասար պայմանագրերով՝ դառնալով Չինաստանի ու Արևմուտքի հազարամյա հարաբերությունների տանջալից պատմության ամենամութ գլուխը՝ գրում է Սեբաստիան Ֆալետին Le Figaro-ում:

«Եվրոպացիները երբեք որևէ ներողություն չեն խնդրել օպիումային պատերազմների կամ Ամառային դղյակի կողոպուտի համար: Այդ լռությունը արձագանք է տալիս այսօր, երբ Արևմուտքը չինացիներին մարդու իրավունքների շուրջ դասեր է տալիս»՝ բացատրում է Մանչեստրի համալսրանի պրոֆեսոր Յանվեն ՉԺենը: 1839-ին վիկտորիանական Անգլիան սկիզբ դրեց կանոներների դիվանագիտությանը, հարկադրելով գիշատիչ օպիումային պատերազմ: «Անգլիան չունի մշտական դաշնակիցներ, ունի միայն մշտական շահեր»՝ հայտարարեց այն ժամանակ լորդ Պալմերստոնը: Հոնկոնգի գլխապտույտ երկնաքերները այսօր հեռավոր հետևանքն են այն ռազմածովային հարձակման մանջուրյան դինաստիայի վրա, որ ճնշված էր իր հինավուրց ավանդույթներով ու ինքնաբավությամբ և տասնամյակներով արհամարհանքով էր նայում եվրոպական դիվանագիտական ձգտումներին: «Գաղութային հարձակումները կործանեցին աշխարհի տիեզերական տեսլականը, որտեղ Միջին կայսրությունը իշխում է երկնքի տակ ամեն ինչի վրա, իսկ նրա քաղաքակրթությունը բնականորեն գերազանցում է ցանկացած այլ քաղաքակրթության»՝ գտնում է Չաոտյանը՝ այդ կեղծանունն ունի Պեկինում ակադեմիական մեծ հաստատություններից մեկի պատմաբանը: «Այդ երազանքի փլուզումը ծնեց չինական ժամանակակից ազգայնականությունը»՝ գտնում է չինացի փորձագետը: Ինչպես Նապոլեոնի պատերազմները սնեցին գերմանացիների ազգայնականությունը, 19-րդ դարի գաղութային ողբերգությունները ծնեցին չինական հայրենասիրությունը, որի մարմնավորումը դարձավ Գոմինդան կուսակցության հիմնադիր Սուն Յացենը: Հազարամյա կայսրության ավերակներում 1911-ին հիմնված ու կարճ կյանք ունեցած Չինական հանրապետության նախագահը խոստացավ նորացնել վիրավոր հսկային, որ «ջնջի գաղութային ստորացման հետքերը»: Ազգային ազատագրումը դարձավ գեներալիսիմուս Չան Կայշիի կարգախոսը, որ դիմակայության մեջ մտավ կոմունիստների հետ, որպեսզի ստանա Երկնքային մանդատը: Վերջիվերջո, 1949-ին հաղթեց Մաո Ձեդունը: «Չինաստանի ժողովուրդը ոտքի է կանգնել»՝ հայտարարեց նա՝ մուրճն ու մանգաղը տնկելով Տյանանմեն հրապարակում, պնդելով, որ վերջ է դրել «100-ամյա ստորացմանը»: Բայց մեծ կերակրողը իր հեղափոխական հպարտության մեջ ներառեց գործողություններ, որ կատարվեցին մոլորակային կոմունիզմի հարձակման նախօրեին: 50 տարի անց թաքնված վիրավորանքները նորից մակերես ելան. և վերածնված համաշխարհային երկրորդ տերությունը Սի Ձինպինի ղեկավարությամբ
ռազմավարական դիմակայության մեջ մտավ Վաշինգտոնի հետ:

«Հոնկոնգը նորից վերադարձավ հայրենիքի հովանու տակ՝ լվանալով ազգի 100-ամյա ստորացման դրոշմը»՝ ասաց Մաոյի ժամանակներից ամենահեղինակավոր ղեկավարը 2017-ի հուլիսի 1-ին, կանգնած հրաշալի նավահանգստի առաջ, որ տոնի առաջին օպիումային պատերազմից հետո բրիտանացիների խլած կղզու վերադարձի 20-ամյա տարեդարձը: Քարոզչությունը և դպրոցական դասագրքերը նշանակալից ընդգծում են գաղութային ողբերգությունների դժվարությունը, որպեսզի լավագույնս փառաբանեն նախագահ Սիի «ազգային վերածննդի մասին չինական երազանքը», ում «գաղափարը» հիմա ամրապնդվել է Սահմանադրության մեջ: «Այսօր Սի Ձինպինը ավելի շատ է օգտագործում ազգայնական դիսկուրսը, քան նրա պատմական հակառակորդ Գոմինդանը»՝ ասում է Յանվեն Չժենը: Պատմաբանները նշում են, որ ազգայնական շրջադարձը վերջերս է տեղի ունեցել և արմատներով գալիս է 1990-ականներից՝ Տյանանմեն հրապարակի բռնություններից հետո:

«Այն ժամանակ կուսակցությունը, գլուխը կորցնելով երիտասարդության նահանջողականությունից, վերածնեց «100-ամյա ստորացման» թեման՝ տալով հակաարևմտյան ուղղվածություն, որպեսզի այդպես կազմակերպի հայրենասիրական դաստիարակությունը»՝ հիշեցնում է «Հրաշալի երկիր Միջին կայսրություն» գրքի հեղինակ Ջոն Պոմֆրետը: «Վարչակարգը հեռանկար ուրվագծելու կարիք ուներ»՝ հավելում է The Washington Post-ի թղթակիցը Պեկինում: Երկու տասնամյակ անց Սին քաղում է ուղեղների համառ լվացման պտուղները՝ ձեռքերում պահելով Հոնկոնգը՝ մայրցամաքային զանգվածի ծափերի տակ և հաստատելով Չինաստանը իբրև հակակշիռ մոլորակային մասշտաբում լիբերալ դեմոկրատիայի մոդելի: «Թշնամական վերաբերմունքը Արևմուտքի նկատմամբ թվագրվում է Վերսալի պայմանագրով, որ համընկել է կոմունիզմի աճող հանրաճանաչությամբ»՝ գտնում է Պոմֆրետը: Երիտասարդ Չինական հանրապետությունը խաբված դուրս եկավ բանակցություններից հօգուտ Ճապոնիայի, որ մեծացրեց իր նվաճումները: Հետո նոր ու կրթված սերունդները շրջվեցին 1917-ի ռուսական հեղափոխության լուսապսակով սոցիալիզմի կողմը: Ֆրանսիական կոնցեսիայի տարածքում Շանհայում 1921-ին հիմնվեց Չինաստանի կոմունիստական կուսակցությունը: Մեկ դար անց մեծ պատմության զիգզագներից անկասկած սպրդել են Դոնալդ Թրամփի ուշադրությունից, փոխարենը նրա հակառակորդ Սի Ձինպինը վճռել է, որ իր ռևանշի ժամը եկել է:
Սեբաստիան Ֆալետի, Le Figaro


Հ.Գ. Գուցե ֆրանսիացու գնահատականով՝ Սի Ձինպինը ռևանշի է գնում, բայց հազիվ թե որևէ չինացի նրան ռևանշիստ համարի: Ու ոչ այն պատճառով, որ բանտում կհայտնվի: Պարզապես ամեն ազգ ունի իր աստեղային ժամը: Ընդլուսնյան 20-րդ դարավերջին ու 21-րդի սկզբին ապրում է իր լավագույն ժամանակները՝ տնտեսական հզորության հաշվին՝ քաղաքական ներգործությունը աշխարհում տարածելու՝ պարտադրելով Չինաստանին ու չինացուն, չինականին վերաբերվել նորովի: Իր վիթխարի տարածքում ու միլիարդանոց բնակչությամբ՝ Չինաստանն այլ ելք չունի: Բոլոր երկրները գալիս են իրենց անցյալից, բայց ոչ բոլորն են իրենց անցյալը համարժեք գնահատում: Միշտ էլ անցյալը ծառայեցվում է քաղաքականությանը, ու դա չինացիների նոու հաուն չէ, հուսանք, որ ազգայնականությունը չի դառնա Արևմուտքի դեմ թշնամանքի կայուն քաղաքականություն՝ ժամանակի մեջ կորցնելով արդիականությունը:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 22024

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ