Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Երբ կա­սեց­նում ենք թուր­քա­կան ապ­րան­քի մուտ­քը Հա­յաս­տան, դա պետք է վե­րա­բե­րի նաև մշա­կույ­թին»

«Երբ կա­սեց­նում ենք թուր­քա­կան ապ­րան­քի մուտ­քը Հա­յաս­տան, դա պետք է վե­րա­բե­րի նաև մշա­կույ­թին»
06.11.2020 | 11:16

Մշա­կույթ և պա­տե­րազմ. «Դա­րակ» հրա­տա­րակ­չու­թյան տնօ­րեն, բա­նաս­տեղծ ԱՇՈՏ ԳԱԲ­ՐԻԵ­ԼՅԱ­ՆԻ հետ զրույ­ցի թե­ման այս հա­մա­տեքս­տում է։


-Ի՞նչ է ա­նում այս օ­րե­րին «Դա­րակ» հրա­տա­րակ­չու­թյու­նը։ Հնա­րա­վո՞ր է բնա­կա­նոն գոր­ծու­նեու­թյու­նը շա­րու­նա­կել։
-Բնա­կա­նոն գոր­ծու­նեու­թյան մա­սին խոսք լի­նել չի կա­րող: Ար­դեն մարտ ամ­սից, երբ հա­մա­վա­րա­կով պայ­մա­նա­վոր­ված սահ­մա­նա­փա­կում­ներ ե­ղան, ոչ միայն «Դա­րա­կը», այլև բո­լոր հրա­տա­րակ­չու­թյուն­նե­րը խն­դիր­նե­րի առջև կանգ­նե­ցին: Մեզ հա­մար դժ­վա­րու­թյու­նը նաև այն էր, որ նո­րաս­տեղծ հրա­տա­րակ­չու­թյուն ենք և նա­խա­պես մշակ­ված բազ­մա­թիվ ծրագ­րեր դժ­վա­րա­նում ենք այ­սօր կյան­քի կո­չել, քա­նի որ երկ­րի առջև լր­ջա­գույն խն­դիր է ծա­ռա­ցել, և բո­լո­րիս ջան­քե­րը ա­ռա­վե­լա­պես պետք է ուղղ­վեն այդ խնդ­րի լուծ­մա­նը:
-Պա­տե­րազ­մի օ­րե­րին մեկ­նար­կեց «Գիր­քը՝ զենք» նա­խա­գի­ծը։ Ի՞նչ ար­դյունք է այն գրան­ցել և ար­դյոք շա­րու­նա­կա­կա՞ն է լի­նե­լու։
-Նա­խա­գի­ծը մեծ հե­տաք­րք­րու­թյուն ա­ռա­ջաց­րեց: Ըն­թեր­ցո­ղը գիր­քը գնե­լով՝ այն ա­ռանց մեր միջ­նոր­դու­թյան փո­խան­ցում էր «Հա­յաս­տան հա­մա­հայ­կա­կան հիմ­նադ­րա­մին»: Այս կերպ մեկ մի­լիոն դրա­մից ա­վե­լի գու­մար հան­գա­նակ­վեց: Սա­կայն սա մեր ծրագ­րե­րից մեկն էր, մենք այլ ծրագ­րեր ևս ի­րա­գոր­ծում ենք՝ փոր­ձե­լով մեր նպաս­տը բե­րել հա­մազ­գա­յին նպա­տակ­նե­րին: Ճիշտ է, մեր ռե­սուրս­նե­րը խիստ սահ­մա­նա­փակ են, բայց ա­ռաջ­նորդ­վում ենք Մար­կո­սի ա­վե­տա­րա­նի այ­րի կնոջ տված եր­կու լու­մա­յի տրա­մա­բա­նու­թյամբ:
-Տպագր­վե­լիք գրա­կա­նու­թյան ցան­կը փո­փո­խու­թյան են­թարկ­վե­լու՞ է՝ հաշ­վի առ­նե­լով ըն­թեր­ցո­ղի պա­հան­ջար­կը և հենց հրա­տա­րակ­չու­թյուն­նե­րի ա­սե­լիքն ու քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը։
-Չկան գր­քեր, ո­րոնք նա­խա­պես ո­րո­շել էինք հրա­տա­րա­կել ու հի­մա պատ­շաճ չենք հա­մա­րե­լու դրանք տպագ­րել, սա­կայն ի­րոք նոր գր­քե­րի ընտ­րու­թյան ա­ռու­մով մտա­հո­գու­թյուն­ներ կան: Անհ­րա­ժեշ­տու­թյուն­նե­րը փոխ­վել են միան­շա­նակ: Պետք է հաս­կա­նալ ոչ միայն այն, թե ինչ է ու­զում ըն­թեր­ցո­ղը, այլև, թե ինչ ըն­թեր­ցող ենք ու­զում ու­նե­նալ:
-Կար­ծում եք՝ այս օ­րե­րին կամ այս օ­րե­րի մա­սին գրա­կան ար­տադ­րանք ու­նե­նա­լու՞ եք։
-Վս­տա­հա­բար ու­նե­նա­լու ենք: Պատ­մե­լու, եզ­րա­կա­ցու­թյուն­ներ ա­նե­լու շատ բան կա: Գրո­ղը, ու­զի թե չու­զի, սեր­տո­րեն կապ­ված է իր օ­րե­րին, ա­վե­լին ա­սեմ՝ ժա­մա­նակն է հենց ար­տա­ցո­լում գրո­ղին:
-Ինչ-որ ժա­մա­նակ պատ­մա­կան, հայ­րե­նա­սի­րա­կան գր­քե­րը մեծ դեր են ու­նե­ցել կր­թե­լու, դաս­տիա­րա­կե­լու գոր­ծում։ Այ­սօր այս ի­մաս­տով գրա­կա­նու­թյու­նը դե­րա­կա­տա­րում չու­նի՞, թե՞ պար­զա­պես չու­նենք նման գրա­կա­նու­թյուն։
-Որ­քան ես եմ նկա­տում, այ­սօր էլ նման գր­քե­րը շա­րու­նա­կում են ի­րենց դե­րա­կա­տա­րու­թյու­նը, և մեծ հե­տաք­րք­րու­թյուն կա դրանց նկատ­մամբ: Կար­ծում եմ՝ խոսքն ընդ­հան­րա­պես ըն­թեր­ցա­նու­թյան ցածր մա­կար­դա­կի մա­սին է։
-Ե­թե հա­մե­մա­տենք ինն­սու­նա­կան­նե­րի և մե­րօ­րյա պա­տե­րազ­մա­կան ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նը, ի՞նչ ակն­հայտ տար­բե­րու­թյուն­ներ կան, ըստ այդմ, կա­րո՞ղ ենք են­թադ­րել, թե ինչ­պի­սին է լի­նե­լու կյան­քը պա­տե­րազ­մից հե­տո։
-Դեռևս եզ­րա­կա­ցու­թյուն­ներ ա­նե­լը դժ­վար է, քա­նի որ ա­ռայժմ պա­տե­րազ­մի մեջ ենք, և բո­լո­րիս փա­փագն է, որ այն օր ա­ռաջ ի նպաստ մեզ ա­վարտ­վի:
-Երկ­րա­շար­ժի ա­ռի­թով Պաու­լո Կոե­լյո­յի ցա­վակ­ցա­կան նա­մա­կը Թուր­քիա­յին բա­ցա­սա­կան ար­ձա­գանք գտավ մեր հայ­րե­նա­կից­նե­րի շր­ջա­նում։ Ար­դա­րա­ցի՞ է զայ­րույ­թը, ե­թե հաշ­վի առ­նենք, որ բրա­զի­լա­ցի գրո­ղը նույն մե­ծա­գո­հու­թյամբ չի անդ­րա­դառ­նում այդ երկ­րի որ­դեգ­րած ագ­րե­սիվ քա­ղա­քա­կա­նու­թյա­նը։
-Դժ­վա­րա­նում եմ մեկ­նա­բա­նել, բայց չեմ ու­զում այդ ցա­վակ­ցու­թյան մեջ քա­ղա­քա­կան դիր­քո­րո­շում տես­նել:
-Պե՞տք է այ­սու­հետ ա­վե­լի վե­րա­պա­հու­մով մո­տե­նանք Թուր­քիա­յի հետ մշա­կու­թա­յին երկ­խո­սու­թյա­նը՝ հա­մա­տեղ ֆիլ­մեր ար­տադ­րե­լու, գրա­կա­նու­թյու­նը թարգ­մա­նե­լու, հրա­տա­րա­կե­լու ա­ռու­մով։
-Ձեր նշած ո­լորտ­նե­րը վե­րա­բե­րում են ար­վես­տին և մշա­կույ­թին, բայց այս­տեղ տն­տե­սա­կան մեծ բա­ղադ­րիչ կա: Հս­տա­կեց­նեմ: Թուր­քիան մեծ ներդ­րում­ներ է ա­նում իր գրո­ղին, ար­վես­տա­գե­տին աշ­խար­հում ճա­նա­չե­լի դարձ­նե­լու հա­մար, մենք հա­մա­պա­տաս­խան մի­ջոց­ներ շատ քիչ ենք գտ­նում՝ մե­րոնց դր­սում ներ­կա­յաց­նե­լու: Ժա­մա­նա­կի ըն­թաց­քում տես­նում ես, որ թուրք ստեղ­ծա­գոր­ծող­նե­րը հայտ­նի են ամ­բողջ աշ­խար­հում, այդ թվում՝ Հա­յաս­տա­նում, իսկ քո հե­ղի­նակ­նե­րին ան­գամ քո քա­ղա­քա­ցի­նե­րը չեն ճա­նա­չում: Մեծ տն­տե­սու­թյուն­նե­րը կա­րո­ղա­նում են նաև մշա­կույթ թե­լադ­րել: Թուր­քիա­յին այ­սօր դա հա­ջող­վում է: Մենք հա­մա­պա­տաս­խան հետևու­թյուն­ներ պետք է ա­նենք: Երբ կա­սեց­նում ենք թուր­քա­կան ապ­րան­քի մուտ­քը Հա­յաս­տան, դա պետք է վե­րա­բե­րի նաև մշա­կույ­թին:
-Ի՞նչ կա­սեք վեր­ջում։
-1994 թվա­կա­նի զի­նա­դա­դա­րից հե­տո տա­րեց­տա­րի մենք մեր զգո­նու­թյու­նը կորց­րինք, մո­ռա­ցանք, որ պա­տե­րազմն ա­մեն օր կա­րող է թա­կել մեր դու­ռը: Յու­րա­քան­չյուրս պետք է լավ գի­տակ­ցի, որ թե՛ խա­ղաղ, թե՛ պա­տե­րազ­մա­կան վի­ճա­կում մենք կռիվ ու­նենք տա­լու: Ան­կախ այս պա­տե­րազ­մի ել­քից, քա­նի տաս­նա­մյակ էլ անց­նի, չպետք է մո­ռա­նանք, որ պա­տե­րազ­մը միշտ չո­քած է մեր դռա­նը:


Զրույցը՝
Ար­մի­նե ՍԱՐԳ­ՍՅԱ­ՆԻ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 10137

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ