Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Արկադի Դուբնով. Մոսկվան ցանկանում է նախաձեռնությունը իր ձեռքը վերցնել մինչև Բայդենի պաշտոնակալությունը

Արկադի Դուբնով. Մոսկվան ցանկանում է նախաձեռնությունը իր ձեռքը վերցնել մինչև Բայդենի պաշտոնակալությունը
14.01.2021 | 10:52

Հունվարի 11-ին Մոսկվայում ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինի մասնակցությամբ կայացավ Հայաստանի վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանի և Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևի հանդիպումը, որի անոնսում Կրեմլը չի հիշատակում ԵԱՀԿ Մինսկի խմբին և նշում է, որ հանդիպումը ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինի նախաձեռնությամբ է: Բանակցությունների արդյունքներով Մոսկվան, Երևանը և Բաքուն ստորագրեցին Ղարաբաղի տնտեսական զարգացման մասին հայտարարություն: Նիկոլ Փաշինյանը ընդգծեց, որ կոնֆլիկտը կարգավորված չէ, լուծված չէ ռազմագերիների փոխանակման հարցը: Սամիթի արդյունքները RFI-ին քննարկել է ԱՊՀ երկրների հարցերով փորձագետ Արկադի Դուբնովի հետ:


-Ինչպե՞ս եք գնահատում մոսկովյան սամիթը և համատեղ հայտարարության ստորագրումը Ղարաբաղի տնտեսական և ինֆրակառուցվածքային զարգացման մասին:
-Մաթեմատիկայում ասում են «անհրաժեշտ, բայց անբավարար պայմաններ»: Այդպես է և այստեղ: Դա առաջինն է, ինչից հնարավոր է սկսել ռեալ խաղաղեցումը Ղարաբաղում, տրանսպորտային հաղորդակցուղիների ապաշրջափակումը, ակնհայտորեն, պետք է հետաքրքրի բոլոր շահագրգիռ կողմերին: Հայաստանը երկար տարիներ Ռուսաստանի հետ ուղիղ կապ չունի, որ առաջ հնարավոր էր Ադրբեջանի ու Վրաստանի տարածքներով: Ադրբեջանին ձեռնտու է, որովհետև ստանում է տրանսպորտային միջանցք Նախիջևանի ու մայրցամաքային Ադրբեջանի հետ, նշանակում է ելք դեպի Թուրքիա ու Սև ծով: Այստեղ շատ «քաղցրաբլիթներ» կարող են լինել տնտեսության համար: Դա է այն ամենը, ինչին հասել են սամիթում: Բայց Փաշինյանը ասաց, որ ցավոք, չեն լուծվել մարդասիրական խնդիրները՝ ռազմագերիների փոխանակման հարցը, որ շատ զգայուն է հայերի համար: Ալիևը այդ մասին չգիտես ինչու ոչինչ չասաց:
-Բրիֆինգում Ալիևի ու Փաշինյանի ելույթները շատ տարբեր էին: Ալիևի լեյտմոտիվը՝ եկեք նայենք ապագային, իրադարձությունները կամփոփենք աշնանը: Իսկ Փաշինյանը ասում էր, որ կոնֆլիկտը կարգավորված չէ, Լեռնային Ղարաբաղի կարգավիճակը կարգավորված չէ և ռազմագերիների հարցը լուծված չէ:
-Եվ դա նշանակում է, որ Փաշինյանը ստիպված է դեռ պատասխանել իր ներքաղաքական ընդդիմախոսներին Հայաստանում, որ նրան այսօր ճնշում են: Իհարկե, նա ստիպված է բացատրել՝ ինչու՞ դա չեղավ: Իսկ չեղավ դեռ անհայտ պատճառներով: Կարծում եմ՝ ադրբեջանական կողմը լուրջ խնդիր ունի: Առաջին հերթին՝ մարդասիրական: Կարծում եմ՝ ոչ բոլոր ռազմագերիներին է Ադրբեջանը ցանկանում վերադարձնել՝ ինչ-որ կերպ օգտագործելով իբրև ճնշման միջոց: Բայց առայժմ դժվար է ասել:
-Կրեմլը չի թաքցնում, որ հանդիպումը Պուտինի անձնական նախաձեռնությունն էր: Նրա ինչի՞ն էր պետք հիմա այդ սամիթը: Ռուսական կողմը հասա՞վ իր նպատակներին այդ իմաստով:
-Ես չեմ ներկայացնում ռուսական կողմին և չեմ կարող իմանալ սամիթի գնահատականները, որ Պուտինի գլխում են: Դա, իհարկե, Պուտինի նախաձեռնությունն էր՝ թեկուզ այն պատճառով, որ ոչ Բաքուն, ոչ Երևանը բնավ հանդիպման չէին ձգտում Մոսկվայում: Առաջին հերթին դա պետք էր Կրեմլին, որ երկու մայրաքաղաքներ ուղարկել էր ռուս բժիշկների, որ «վարակազերծեն» Հայաստանի ու Ադրբեջանի ղեկավարներին, որ կորոնավիրուսի փոխանցող չդառնան: Վլադիմիր Վլադիմիրովիչը այնքան է զգուշանում հիվանդանալուց, որ նույնիսկ վախենում է պատվաստվել: Ձեր հարցի պատասխանը, թերևս, շատ պարզ է՝ պետք է հասցնել, քանի դեռ համաշխարհային քաղաքականության գրանդները չեն հիշել Ղարաբաղը: Առաջին հերթին նկատի ունեմ ԱՄՆ-ին, որտեղ միայն հունվարի 20-ից հետո է գործելու նոր վարչակազմը, և Պետդեպարտամենտը սկսելու է զբաղվել խնդիրներով, այդ թվում՝ Ղարաբաղի: Այդ պատճառով Ռուսաստանը պետք է հասցներ իր ձեռքը վերցնել նախաձեռնությունը, որպեսզի փաստի առաջ դնի Վաշինգտոնին: Փարիզն էլ ճիշտ նույն կերպ փաստի առաջ կանգնեց: Իմ բացարձակ հուսալի տվյալներով՝ պարոն Մակրոնը հանդիպման մասին իմացել է միանգամայն պատահաբար դեկտեմբերի վերջին Փաշինյանի հետ խոսակցության ժամանակ:
-Սամիթից առաջ Մակրոնը Պուտինի հետ հեռախոսազրույց է ունեցել: Ելիսեյան պալատը հաղորդել է, որ Մակրոնը պնդել է քաղաքական կարգավորման անհրաժեշտությունը՝ միջազգային համակարգմամբ ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի շրջանակներում: Եվ չի նշվում, որ և Պուտինը, և Մակրոնը համաձայն են եղել ու արձանագրել են այդ ուղղությամբ աշխատելու մտադրությունը: Ի՞նչ եք կարծում՝ Մոսկվան շահագրգռվա՞ծ է Մինսկի խմբի պահպանությամբ՝ իբրև կարգավորման գործիքի: Թե՞ ցանկանում է այդ դերն ինքնուրույն խաղալ Հարավային Կովկասում Թուրքիայի հետ միասին:
-Եկեք քննարկենք realpolitik-ի տեսակետից: Ի՞նչ կարող է այսօր Ֆրանսիան առաջարկել Ղարաբաղում կարգավորման համար: Ցավոք, Մոսկվան առավելագույնս օգտագործում ու ընդգծում է իր հավասարամեծ ու հավասարահեռ վիճակը կոնֆլիկտի կողմերից՝ ինչպես Երևանից, այնպես էլ Բաքվից: Փարիզն այդպիսի հնարավորություն չունի: Մակրոնն այսօր ներկայանում է մեկ կողմի համակիր՝ հայկականի: Եվ դա ընդգծվում է Ֆրանսիայի ու Թուրքիայի չափազանց լարված հարաբերություններով, մինչդեռ Թուրքիան Ղարաբաղի դեմ պատերազմի գլխավոր լոբբիստն էր: Իհարկե, Ֆրանսիան լուրջ գործընկեր է, բայց այսօր կարող է ինչ-որ կերպ երաշխավորել հայերին, նույնիսկ համաշխարհային հայությանը իր աջակցությունը իբրև կարգավորման երաշխավոր, որ իրականացնում է առաջին հերթին Մոսկվան: Հետո, երբ խաղի մեջ մտնի Վաշինգտոնը, մենք կտեսնենք՝ ինչպես է Մոսկվան մանևրելու՝ մոտեցնելով կամ վանելով ամերիկացիներին ղարաբաղյան կարգավորումից՝ հասկանալով, որ բոլոր հաղթաթղթերը իր ձեռքում են: Մոսկվան զոհաբերում է իր զինվորականներին, միջոցներ է ներդնում, ամբողջ տարածաշրջանը դա տեսնում է և դիմում է Մոսկվային: Ո՞վ է այսօր դիմում Վաշինգտոնին: Ոչ ոք:
-Ձեր կարծիքով՝ իրադարձությունների զարգացման ի՞նչ տարբերակներ կան: Ինչպե՞ս կվերաբերվի այդ հարցին Վաշինգտոնի նոր վարչակազմը:
-Վաշինգտոնը բարդ իրավիճակում է: Նա ուղիղ ոչ մի կերպ շահագրգռված չէ կարգավորման տնտեսական օգուտներով: Ի՞նչ ունի ԱՄՆ-ը այդ տրանսպորտային միջանցքներից: Ի՞նչ է ստանալու նոր երթուղիներով ածխաջրածիններ Եվրոպա տեղափոխելու հնարավորություններից: Բացի այդ՝ տարածաշրջանում կան զսպող տարրեր, որ խանգարելու են ամերիկացիներին: Ես նկատի ունեմ Իրանը: Ամերիկացիների ցանկացած ռեալ ներկայություն բախվելու է Իրանի ակտիվ դիմադրությանը: Մենք դա բավականին հստակ տեսել ենք, թեպետ ոչ այնքան հրապարակային, պատերազմի ժամանակ: Երբ արևմտյան խաղաղապահների մասին որոշ խոսակցություններ եղան, այդ թվում՝ ամերիկացիների, Թեհրանն ազդանշաններ ուղարկեց, որ դեմ է: Իսկ ո՞վ է հիմա ուզում գլուխ դնել իրանցիների հետ տարածաշրջանում՝ դրդելով նրանց նոր ագրեսիվ ոտնձգությունների: Չգիտեմ՝ ինչպե՞ս է արվելու, բայց, իհարկե, արվելու է: Ամերիկացիները չեն կարող հանձնվել, նրանք ամբողջությամբ Մոսկվային չեն հանձնի ազդեցության այդքան կարևոր լծակը: Մյուս կողմից՝ հասկանալի է, որ Հարավային Կովկասը երկու տարածաշրջանային տերությունների՝ Ռուսաստանի ու Թուրքիայի դիմակայության տարածքն է:
-Այդ իմաստով հետագա ի՞նչ քայլեր կարող է անել Թուրքիան:
-Թուրքիան Վաշինգտոնի գործակալն է: Բայց մենք արդեն գիտենք, որ Թուրքիան «մեծն Էրդողանն» է: Այդ սուլթանը չի հանդուրժի խամաճիկի, խաղալիքի դերը ին-որ մեկի ձեռքին, նույնիսկ ԱՄՆ նոր վարչակազմի:
RFI


Հ.Գ. Ֆրանսիան, իհարկե, խորհրդարանական մակարդակով ճանաչելով Արցախի Հանրապետությունը, նախագահի մակարդակով հայտարարություններով՝ դիրքորոշվել է իբրև հայկական կողմի համակիր: Ու դա ակնհայտ է, բայց նույնքան ակնհայտ է, որ Մոսկվան բնավ էլ հավասարամեծ ու հավասարահեռ խաղացող չէ: Եվ, դե ֆակտո, առաջ է մղում իր սեփական շահերը, որ նրան բնավ անկողմնակալ չի դարձնում: Փաստացի՝ այսօր կա Մոսկվա-Բաքու-Անկարա տանդեմ, որի դեմ Հայաստանն ու Արցախը մենակ են: Պուտինը, իրոք, շտապում է՝ նախքան համաշխարհային քաղաքականության գրանդները կհիշեն Ղարաբաղը, շտապում է խաղից դուրս դնել ԵԱՀԿ Մինսկի խմբին, թեպետ հրապարակային մակարդակում ընդունում է նրա իրավասությունները: Մոսկվայի համար շահեկան է Անկարայի հետ սեպարատ բանակցություններով հարցերը լուծելը՝ ինչը և արվեց պատերազմի ժամանակ: Պետդեպարտամենտը և ԱՄՆ նոր վարչակազմը արտաքին քաղաքականությամբ ակտիվորեն կզբաղվի, թերևս, գարնանը: Իսկ Իրանը իր բոլոր «ազդանշաններով» իր սահմանին ստացավ թուրքերին ու Թուրքիային՝ իբրև ՆԱՏՕ-ի անդամի, և հիմա այդ ուղղությամբ հակախաղի մեծ հնարավորություն չունի: ՝ Մակրոնի հիմնական հենարանը պետք է լիներ ԵՄ-ն, որ բավականին անորոշ և իրոք «անկողմնակալ» պահեց իրեն: Դե ֆակտո՝ ՄԱԿ-ից, ԵԱՀԿ-ից, ԵԽ և ԵԽԽՎ միջազգային կառույցները բազում գործիքներ ունեն ազդելու Ադրբեջանի վրա թե ռազմագերիների վերադարձի, թե մարդու իրավունքների պաշտպանության, թե Արցախի կարգավիճակի հարցում: Մոսկվան, Անկարան ու Բաքուն շտապում են հենց այդ պատճառով: Զուգահեռ՝ առաջանում են հակասություններ Բաքվի ու Անկարայի միջև՝ Թուրքիան բնավ էլ երջանիկ չէ, որ Արցախի հարցով ինչ-որ բանակցություններ են լինում, որին ինքը դարձյալ ներկա չէ:


Հայաստանի խնդիրը ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի պահպանությունն է, և ակտիվ աշխատանքը միջազգային կառույցների հետ՝ մինչև Արցախի Հանրապետության կարգավիճակի ընդունումը և Արցախի միջազգային ճանաչումը և, առաջին հերթին, ռազմագերիների վերադարձը:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 14547

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ