Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Դաջ­վածք­նե­րը ար­վում են տար­բեր նպա­տակ­նե­րով

Դաջ­վածք­նե­րը ար­վում են տար­բեր նպա­տակ­նե­րով
09.06.2020 | 00:04
Մա­հա­ցած որևէ մե­կի հի­շա­տա­կի հա­մար ձեր մարմ­նի վրա կտր­վածք­ներ մի՛ ա­րեք: Ձեր մարմ­նի վրա դաջ­վածք­ներ մի ա­րեք (Ղևտ. 19;28):
Քա­հա­նա­նե­րը, ի նշան սգի, ի­րենց գլու­խը թող չա­ծի­լեն, մո­րուք­նե­րի ծայ­րե­րը չկտ­րեն և ի­րենց մարմ­նի վրա դաջ­վածք­ներ չա­նեն: (Ղևտ. 21;5):
Սուրբ Գր­քի տվյալ­նե­րով` դաջ­վածք­նե­րը ե­ղել են սգո ար­տա­հայ­տու­թյուն Աստ­ծուն չճա­նա­չող ազ­գե­րի մեջ: Սա­կայն Աստ­ված իր ընտ­րած ազ­գին` Իս­րա­յե­լին, պատ­վի­րեց հե­ռու մնալ թե՛ այդ սո­վո­րու­թյու­նից, թե՛ մնա­ցած բո­լոր ան­բա­րո սո­վո­րու­թյուն­նե­րից, որ ար­մա­տա­ցել էին այդ ազ­գե­րի մեջ: Դաջ­ված­քի մշա­կույ­թը, փաս­տո­րեն հե­թա­նո­սա­կան հիմ­քեր ու­նի:
Այ­սօր դաջ­ված­քը փոր­ձում են մի նոր ո­րա­կի ու մա­կար­դա­կի վրա ներ­կա­յաց­նել` որ­պես ար­վեստ: Զա­վեշ­տա­լի է, բայց դաջ­վածք­նե­րի խոր­հր­դա­բա­նու­թյան մեջ մեծ տեղ ու­նեն քրիս­տո­նեա­կան հա­մար­վող պատ­կեր­նե­րը` խա­չե­րը, սր­բա­պատ­կեր­նե­րը, հրեշ­տակ­նե­րը, ի­հար­կե դա ծի­ծա­ղե­լի է և ան­լուրջ: Մար­դու մար­մի­նը Աստ­ծո տա­ճարն է, ո­րով­հետև մար­դը ստեղծ­վել է Աստ­ծո պատ­կե­րով, և այդ պատ­կե­րի բնա­կու­թյան վայ­րը պետք է ար­ժա­նի լի­նի այդ պատ­կե­րին, և ե­թե Աստ­ված այն ո­րո­շա­կի կերպ է ստեղ­ծել, ու­րեմն պետք է պատ­շաճ վե­րա­բեր­մունք դրսևո­րել այդ տա­ճա­րի նկատ­մամբ` հրա­ժար­վե­լով այն թյուր պատ­կե­րա­ցու­մից, թե մար­մի­նը մեր սե­փա­կա­նու­թյունն է, երբ ի­րա­կա­նում այն Աստ­ծո սե­փա­կա­նու­թյունն է: Ի­հար­կե, մեր հոր­դո­րը հիմ­նա­կա­նում ուղղ­ված է քրիս­տո­նյա­նե­րին, ով­քեր մկր­տու­թյամբ ի­րենց մար­մին­նե­րը Սուրբ Հո­գու տա­ճար են դարձ­րել:
Դաջ­վածք­նե­րը ար­վում են տար­բեր նպա­տակ­նե­րով. մարմ­նի թե­րու­թյուն­նե­րը քո­ղար­կե­լու կամ սե­փա­կան էու­թյունն ու գա­ղա­փար­նե­րը ներ­կա­յաց­նե­լու, ինք­նար­տա­հայտ­վե­լու և ինք­նա­հաս­տատ­վե­լու հա­մար: Շա­տե­րի հա­մար դաջ­վածք­նե­րը ու­նեն թա­լիս­մա­նի նշա­նա­կու­թյուն, որ ի­րենց կա­րող է «չա­րից պա­հել» կամ «հա­ջո­ղու­թյուն ու ա­ռող­ջու­թյուն ա­պա­հո­վել»: Ի­հար­կե այս դեպ­քում դաջ­ված­քը ուղ­ղա­կի սնա­հա­վա­տու­թյան մի տա­րա­տե­սակ է: Ե­թե նույ­նիսկ դաջ­ված­քը ար­վում է ա­մե­նաան­մեղ էս­թե­տի­կա­կան նկա­տա­ռում­նե­րով, այն կրում է ո­րո­շա­կի գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյուն, ո­րի դրսևո­րու­մը ինք­նին խո­սում է այն կրո­ղի ու թե­կուզ ան­գի­տակ­ցա­բար դա­վա­նո­ղի մա­սին: Կան ան­հա­տա­կան բնույ­թի դաջ­վածք­ներ` մար­դու ան­հա­տա­կա­նու­թյամբ պայ­մա­նա­վոր­ված, կան նաև ստան­դարտ պատ­կեր­նե­րով դաջ­վածք­ներ` ո­րո­շա­կի ընդ­հան­րաց­ված խոր­հր­դա­բա­նու­թյամբ: Դաջ­վածք­նե­րը լի­նում են ոչ միայն պատ­կեր­նե­րի, այլ նաև մա­կագ­րու­թյուն­նե­րի տես­քով` սի­րե­լի մար­դու, կար­գա­խո­սի և այլ­նի տես­քով: Դաջ­վածք­նե­րը հնում ու­նե­ցել են, որ­պես կա­նոն, կրո­նա­կան են­թա­տեքստ և հա­մար­վել են մո­գա­կան ու­ժով օժտ­ված: Դաջ­ված­քը մար­դու մարմ­նի վրա նույնն է, ինչ հի­մար կար­գա­խո­սով ու գռեհ­կա­բա­նու­թյուն­նե­րով մա­կագ­րու­թյուն­նե­րը ե­կե­ղե­ցի­նե­րի ու սր­բա­վայ­րե­րի պա­տե­րին: Դաջ­ված­քը կարևո­րում են նրանք, ով­քեր չեն անդ­րա­դառ­նում սե­փա­կան հո­գու գե­ղեց­կու­թյա­նը, նե­րաշ­խար­հին, ապ­րում­նե­րին կամ էլ փոր­ձում են քո­ղար­կել դրանք շր­ջա­պա­տից, ոչ թե պե­ղել ի­րենց ներ­քին գե­ղեց­կու­թյու­նը, այլ մար­մի­նը «գե­ղեց­կաց­նել հե­տաք­րք­րա­շարժ ու զար­մա­նահ­րաշ» պատ­կեր­նե­րով: Այդ­պի­սի մար­դիկ գու­ցե չեն էլ կաս­կա­ծում այն մա­սին, որ դաջ­ված­քը ոչ թե ի­րենց հո­գու բազ­մա­բո­վան­դա­կու­թյան, այլ սնան­կու­թյան նշանն է: Շատ շա­տե­րը դաջ­վածք են ա­նում ու քո­ղար­կում են, այ­նուա­մե­նայ­նիվ, կարևո­րե­լով հա­սա­րա­կա­կան կար­ծի­քը, շա­տերն էլ ե­րա­զում են ու փա­փա­գում, հա­սա­րա­կա­կան կար­ծի­քով էլ չեն մտա­հոգ­վում, բայց չու­նեն դաջ­ված­քի գոր­ծըն­թա­ցին հա­տուկ ցա­վին ու ա­նա­խոր­ժու­թյուն­նե­րին դի­մա­նա­լու ու համ­բե­րե­լու ա­րիու­թյուն, ին­չով ա­վե­լի խղ­ճուկ են, քան ա­նող­նե­րը: Ան­ցո­ղիկ ու պատ­րան­քա­ծին մխի­թա­րու­թյուն­ներ փնտ­րե­լու մղու­մը բա­ցա­հայ­տում է մար­դու հոգևոր մեր­կու­թյունն ու խեղ­ճու­թյու­նը և այդ ա­մե­նը ինքն ի­րեն խոս­տո­վա­նե­լու ան­ճա­րակ ան­կա­րո­ղու­թյու­նը: Խոր­հր­դա­յին ժա­մա­նակ­նե­րում դաջ­ված­քը ձևա­վոր­վում էր որ­պես ա­նա­զա­տու­թյան մեջ երբևէ ե­ղած ան­ձանց մե­նաշ­նորհ: Ար­ցա­խյան պա­տե­րազ­մի տա­րի­նե­րին մեր պաշտ­պան­նե­րի կրծ­քին դա­ջում էին նրանց ա­րյան կարգն ու ռե­զու­սը. սա կեն­սա­կան նշա­նա­կու­թյուն ու­ներ և հաս­կա­նա­լի բա­ցա­ռիկ պատ­ճառ և ար­դա­րաց­ման հիմ­քեր: Մեր օ­րե­րում մարմ­նի ո­րո­շա­կի հատ­ված­նե­րում ար­ված դաջ­վածք­նե­րով կա­րե­լի է տար­բե­րա­կել թեթև վար­քի տեր կա­նանց` փո­ղոց­նե­րում ու հյու­րա­նոց­նե­րում ճգ­նող մարմ­նա­վա­ճառ­նե­րին, գի­շե­րա­յին ա­կումբ­նե­րում տք­նող մեր­կա­պա­րու­հի­նե­րին: Նույն­պի­սի տար­բե­րա­կիչ դաջ­վածք­նե­րով են ներ­կա­յա­նում մեզ է­լի­տար ամ­սագ­րե­րի շա­պիկ­նե­րի հա­մար լու­սան­կա­րիչ­նե­րի առջև և ի տես ողջ ազ­գի էս­թե­տի­կո­րեն մեր­կա­ցող մեր երգ­չու­հի­նե­րը, դե­րա­սա­նու­հի­նե­րը և հա­ղոր­դա­վա­րու­հի­նե­րը: Ինչ­պես մեր հա­սա­րա­կու­թյան մեջ օ­րե­ցօր տա­րա­ծում գտ­նող զա­նա­զան օ­տա­րա­մուտ բար­քեր, այն­պես էլ դաջ­ված­քի մշա­կույ­թը սխալ­մամբ կա­րող է դիտ­վել ա­զա­տամ­տու­թյան և ա­ռա­ջա­դի­մու­թյան ա­ղա­ղա­կող փաստ:
Քրիս­տո­նեա­կան գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյունն ու մշա­կույ­թը մեր­ժո­ղա­կան վե­րա­բեր­մունք ու­նեն դաջ­ված­քի դրսևո­րում­նե­րի նկատ­մամբ` ցան­կա­ցած կերպ ներ­կա­յաց­վե­լիս, ո­րով­հետև ան­կախ դաջ­ված­քի ան­հա­տա­կան մա­կար­դա­կում ըն­կա­լում­նե­րից, ընդ­հան­րա­կան մա­կար­դա­կում այն միշտ կրում է կրո­նա­կան ու պաշ­տա­մուն­քա­յին տար­րեր, որ նստ­վածք են տա­լիս են­թա­գի­տակ­ցու­թյան տար­բեր շեր­տե­րում: Դաջ­վածք ա­նո­ղը պետք է մտա­ծի նախ և ա­ռաջ իր ո­րոշ­ման նկատ­մամբ Աստ­ծո դիր­քո­րոշ­ման, և ոչ թե ա­ռան­ձին մարդ­կանց կամ հա­սա­րա­կու­թյան վե­րա­բեր­մուն­քի մա­սին, ո­րով­հետև մար­դու մար­մի­նը նախ և ա­ռաջ Աստ­ծուն է պատ­կա­նում` ան­կախ մար­դու կող­մից այդ փաս­տի ըն­կալ­ման առ­կա­յու­թյու­նից կամ բա­ցա­կա­յու­թյու­նից:
Դաջ­վածք­նե­րի հան­դեպ ձևա­վոր­ված և հաս­տատ­ված սուր­բգ­րա­յին դիր­քո­րո­շու­մը հե­ռուն նա­յող նպա­տակ­ներ ու­նի: Այ­սօր ա­վե­լա­ցել է դաջ­ված­քի ևս եր­կու տա­րա­տե­սակ. է­լեկտ­րո­նա­յին և լա­զե­րա­յին: Այս տե­սակ­նե­րի վտան­գա­վո­րու­թյու­նը քո­ղար­կում են կամ այդ մա­սին պար­զա­պես լռում են: Է­լեկտ­րո­նա­յին և լա­զե­րա­յին դաջ­վածք­նե­րը մեծ հոգևոր վտանգ են նե­րա­ռում. դրանք ան­դառ­նա­լի կորս­տյան դուռ են բա­ցում, հա­վի­տե­նա­պես թշ­նա­մաց­նում Աստ­ծո հետ և ան­մասն դարձ­նում Նրա Սր­բու­թյու­նից: Ցա­վոք սր­տի, այս գոր­ծըն­թաց­ներն ար­դեն ըն­թա­նում են հիմ­նա­կա­նում ստի­պո­ղա­բար կամ, ինչ­պես ա­սում են, կա­մա­վոր-պար­տա­դիր սկզ­բուն­քով: Դրանք կոչ­վում են նույ­նա­կա­նաց­ման գոր­ծըն­թաց­ներ` ի­դեն­տի­ֆի­կա­ցիա: Դաջ­վածք­նե­րը հեշ­տաց­նում և հե­տաք­րք­րեց­նում են կյան­քը Երկ­րի վրա, բայց հա­վետ փա­կում են Եր­կն­քի դռ­նե­րը: Դա մեծ ա­նա­մոք ցավ է յու­րա­քան­չյուր գի­տա­կից մար­դու հա­մար:
Թե սո­վո­րա­կան, թե մյուս դաջ­վածք­նե­րը աշ­խար­հի և նրա իշ­խա­նի դրոշմն են այն ըն­դու­նո­ղի վրա` ճա­կա­տին, ձեռ­քին, թե այլ մարմ­նա­մա­սե­րին, դա ար­դեն էա­կան չէ: Հոգևոր բարձր գի­տակ­ցու­թյուն և ա­րիու­թյուն է պա­հանջ­վում` Աստ­ծո տա­ճա­րը` մեր մար­մի­նը, սուրբ պա­հե­լու հա­մար, դրա հա­մար անհ­րա­ժեշտ է ոչ այն­քան մարմ­նա­վոր, որ­քան հոգևոր հի­գիե­նա:
Լի­լիթ ՀՈՎ­ՀԱՆ­ՆԻ­ՍՅԱՆ
Գո­րիս
Դիտվել է՝ 1853

Մեկնաբանություններ