Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ինչ-որ ժամանակ քաղաքակրթությունն անցել է Շաղատով

Ինչ-որ ժամանակ քաղաքակրթությունն անցել է  Շաղատով
18.06.2019 | 01:24

ՍՅՈՒՆԻՔԻ ՀԻՆ ՄԱՅՐԱՔԱՂԱՔԸ


Հավանաբար քչերին է հայտնի, որ Սյունիքի մարզի ներկայիս աղքատ ու համեստ կյանքով ապրող, Նախիջևանին սահմանակից Շաղատ համայնքը ժամանակին եղել է հարուստ կենսագրություն ունեցող Սյունիքի մայրաքաղաք, որտեղ գտնվել են Սյունիքի իշխանական գահն ու հայրապետական աթոռը: Այդտեղ են ծնվել Սյունյաց Անդոկ հզոր իշխանը, նրա դուստր Փառանձեմ թագուհին` Արշակ Բ թագավորի կինը, Պապ թագավորի մայրը, անվանի շատ մարդիկ: Շաղատի մասին առաջին տեղեկությունները գալիս են դեռևս Ք.ա. 3-րդ հազարամյակից։ Ըստ Ստեփանոս Օրբելյանի` Սյունյաց եպիսկոպոսությունը սկզբնավորել է սբ Գրիգորիսը 320 թվականին: 500 տարի շարունակ Սյունյաց եպիսկոպոսության աթոռանիստը եղել է Շաղատում: Եկեղեցով հանդերձ Շաղատ գյուղաքաղաքը համարվել է եկեղեցիների մայրը: Շաղատի Սբ Ստեփանոս Նախավկա եկեղեցում բացվել է Սյունյաց հոգևոր բարձր տիպի դպրոցը, որն անվանել են վարդապետարան, ավելի ուշ՝ ռաբունարան, իսկ հետագայում՝ համալսարան: Այն եղել է հայոց դպրության ամենահին օջախներից մեկը, ուր դասավանդում էին փիլիսոփայություն, բնագիտություն, թվաբանություն, հռետորություն, տոմարագիտություն, քերթողական արվեստ, երաժշտություն, կրոնական գիտելիքներ: Այժմյան գյուղը կառուցված է հին Շաղատի հարևանությամբ: Գյուղը հիմնադրել են 1829-ին Խոյից, Սալմաստից և Մարագայից գաղթած հայերը։ Գյուղում կա կանգուն եկեղեցի՝ կառուցված 19-րդ դարում:


1975-1980 թթ. Քաջաբերդ (Քոչաբերդ) լեռան ստորին հատվածում Ապարանաց գետի ափին Գեղվարդոտ հանդամասում կառուցվել է նոր գյուղը մեկ հինգհարկանի և երկու տասնյակը գերազանցող երկհարկանի շենքերով, ուր բնակություն են հաստատել Շաղատի բնակչության մեծամասնությունը և պատմական Անգեղակոթ գյուղից տեղափոխված մեկ տասնյակից ավելի երիտասարդ ընտանիքներ: Երկու գեղատեսիլ լեռների՝ Ճգնավորի և Քաջաբերդի գրկում փռված Շաղատ գյուղում այսօր ապրում է 230 ընտանիք, շուրջ 1020 բնակիչ:
Գյուղի պատմությանը վերաբերող գրքում կարդում ենք, որ գյուղի արևելյան մասում` Զոհրաբ աղբյուրից ներքև ընկած տարածքում, Մուրադենք, Հոթոյենք, Կարախանենք, Դալագենք ու Միրզոյենք կառուցել են ջրաղացներ և կոչել իրենց տոհմերի անուններով: Այդ ջրաղացներն ապահովել են գյուղի և բնակիչների կարիքները, աշխատել են Որոտան և Ապարանաց գետերի ջրերով: Դալագենց ջրաղացն աշխատել է մինչև 1970 թվականը: Այդ տարիներին կառուցվեց գյուղմթերքներ վերամշակող առաջին արտադրամասը՝ ձիթհանը, որը նպաստել է կտավատի ցանքատարածությունների ավելացմանը: Շաղատի ձեթը հայտնի էր ողջ երկրում: Ձիթհանը օգտագործվել է մինչ 1990 թվականը, մի քանի անգամ վերանորոգվել է: Գյուղում զարգացած են եղել նաև գորգագործությունը, կավագործությունը, հեքիմությունը: Աստիճանաբար սկսել են զբաղվել մետաղագործությամբ, պատրաստել են գյուղատնտեսական գործիքներ, զենքեր, մետաղական այլ իրեր:

ԿՈՈՊԵՐԱՏԻՎԸ ՇԱՏ ԲԱՆ ՓՈԽԵՑ ՄԵՐ ԿՅԱՆՔՈՒՄ
Շաղատի փողոցներում լռություն է: Ամռան տապին երեխաների աղմուկը չի լսվում, ծառերի ստվերում պառկած ալարկոտ շները ծուլանում են անգամ հաչել: Շաղատցիները մեծ մասամբ աշխատում են գյուղից դուրս գտնվող իրենց հողատարածքներում, միայն գյուղամիջում գտնվող կոոպերատիվում («Շաղատ համայնքի արոտօգտագործողների միավորում» սպառողական կոոպերատիվ) մարդիկ դուրս ու ներս են անում: Նրանց հետ զրույցից պարզվեց, որ գյուղում աշխատատեղ գրեթե չկա, տղամարդիկ մեկնում են արտագնա աշխատանքի: Զրուցում եմ կոոպերատիվի անդամներից մեկի՝ ՇՈՒՇԱՆԻԿ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆԻ հետ:


-Համայնքի համար կոոպերատիվի ստեղծումը փրկություն է: Այն ունի 60 անդամ, բայց աշխատանքներում ներգրավված են 19-ը, որից 10-ը կին են, 9-ը՝ տղամարդ, նրանցից 2-ը նախկին խոպանչիներ են, բայց որոշել են էլ չհեռանալ գյուղից, որովհետև կոոպերատիվում աշխատելը ձեռնտու է: Զբաղվում ենք հացահատիկային մշակաբույսերից հիմնականում հաճարի աճեցմամբ ու մշակմամբ, ստանում ենք նաև բուժման համար նախատեսված կտավատի ձեթ: Ստացված մթերքը սպառվում է հիմնականում Երևանում: Գարնան շրջանում անտառի տված բարիքներից՝ վայրի տանձի, խնձորի, չիչխանի, մասուրի բերքը պահածոյացվում է, իսկ խոտաբույսերը մշակվում և փոքրիկ տոպրակներով վաճառվում են Սիսիանի շուկայում: Մեր կոոպերատիվի կայացմանը մեծապես աջակցում է «Շեն» բարեգործական կազմակերպությունը, որի աջակցությամբ էլ ձեռք ենք բերել գյուղտեխնիկա ու մի քանի սարքավորումներ,- պատմում է տիկին Շուշանիկը:


Նրա խոսքով` այս օրերին Շաղատի կոոպերատիվի կանայք զբաղված են շուշանի, մանդակի, նազրվանի հավաքով, ստացված բերքն իրացվում է համագյուղացի Մեսրոպ Նիկողոսյանի միջոցով: Վայրի հավաքն իր դժվարությունն ունի, սակայն արդյունքը կանանց մոռանալ է տալիս հոգնությունը, քանի որ կենցաղային հոգսերի մի զգալի մասը լուծվում է այդ արդյունքով:
Զրույցի ընթացքում կոոպերատիվի բակ մտան վայրի հավաքի մեկնած կանայք, ովքեր, վարպետորեն ցատկելով բեռնատարից, հետաքրքրված մոտեցան մեզ: Նրանց ասելով, այս կողմերում քաղաքից եկած մարդկանց, այն էլ լրագրողի, հազվադեպ են հանդիպում, շատ բան պատմելու, ասելու, խոսքը տեղ հասցնելու կարիք ունեն: Կանանցից ավագը՝ ՆԱՐԻՆԵ ՄՆԱՑԱԿԱՆՅԱՆԸ, պատմեց, որ երկու պարկ ավելուկ է հավաքել, որ մի փոքր հանգստանալուց հետո հավաքածը պետք է հյուսի, կապի ու հանձնի, որ ավելուկի 1 կիլոգրամի արժեքը 130 դրամ է, օրական հավաքվում է 50-60, անգամ 100 կգ, պատահում է, որ ընտանիքի անդամներով վաղ առավոտից գնում են, կեսօրին վերադառնում: Կոոպերատիվի կանանցով մշակում են նաև բողկ, պոմիդոր, պղպեղ: «Լավ կլիներ, որ ձմռանը ջերմոցը ջեռուցվեր, աշխատանք ունենայինք, տանը որ նստեցինք, ո՞նց ենք ապրելու: Առաջ մենակ էի գնում դաշտ հավաքի, հիմա խմբով ավելի արագ ու ուրախ է անցնում ժամանակը, արդյունքն էլ գոհացնող է: Կոոպերատիվը շատ բան փոխեց մեր կյանքում»,- ասում է Նարինեն

:
Շաղատում հիմնական եկամուտը ստացվում է կարտոֆիլից ու լոբուց, կաղամբը եկամտաբեր չէ, ձնհալից հետո ոռոգման հարցը երբեմն դառնում է խնդիր, թեև գյուղի մի հատվածի ոռոգման համար օգտագործվում է Որոտանի հէկի ջուրը, այն էլ թույլտվության դեպքում, իսկ վթարված հիմնական ջրագծի վերանորոգման համար պահանջվում է 2 միլիոն դրամ:
Բնակչության հիմնական զբաղմունքը անասնապահությունն է, երիտասարդ տղաները հիմնականում պայմանագրային զինծառայողներ են, «գյուղն անտեր չեն թողնում, սարից էն կողմ հակառակորդն է»: Գյուղի ամենատարեց բնակիչները 98-ամյա Գուրգեն պապն ու 96 -ամյա Վարդուշ տատն են ու էլի մի 4-5 տարեց: 175 աշակերտով դպրոցն այս տարի 10 շրջանավարտ ունեցավ:
-Ճանապարհների մասին ինչ ասեմ, շատ վատ են, եթե շրջկենտրոն Սիսիան ենք գնում և ուզում ենք վերադառնալ, անգամ տաքսիները չեն ցանկանում տանել, հրաժարվում են, թեև ճանապարհների վերանորոգման համար ծրագիր կա: Խմելու ջուրը նույնպես սակավ է,- ասում է տիկին Շուշանիկը:


Հակառակորդի քթի տակ ապրող գյուղում, այնուամենայնիվ, կյանքն ուրախ է: Տիկին Շուշանիկը, որ միաժամանակ համայնքի մշակույթի տան տնօրենն է, պատմում է, որ Շաղատում մարզային համույթները հաճախ են համերգներով հանդես գալիս, որ մշակույթի տանը գործում է թատերական խմբակ, «Էներջիդանս» ժամանակակից պարային համույթ, որոնք շրջագայում են հանրապետության տարբեր մարզերով: Համագյուղացի բարեգործ Գագիկ Խաչատրյանի նախաձեռնությամբ ու հովանավորությամբ և Շաղատի բնակիչների հանգանակած միջոցներով 2014 թվականին վերականգնվել է Սուրբ Գևորգ եկեղեցին:
Տիկին Շուշանիկը մեծ ոգևորությամբ էր ներկայացնում հարազատ գյուղի մշակութային արժեքները, որոնց թվում Շաղատի հայտնի Ձիթանն է, որի տարածքում ստեղծված թանգարանում ցուցադրվում է 375 կտոր ցուցանմուշ՝ հին կարպետներ, կարասներ, կենցաղային զանազան իրեր: Շուշանիկի փոխանցմամբ` ամեն տարի օգոստոսի 8-ին նշվում է Շաղատի օրը: Տոնական այդ օրը Հայաստանում բնակվող բոլոր շաղատցիներին մեկտեղում է եկեղեցու բակում՝ մատաղ ուտելու:
Շաղատցիները հիրավի հպարտանալու իրավունք ունեն ու սիրում են կրկնել՝ «Շեն մնա Շաղատը, որը դարերով կանգուն մնաց ու ապացուցեց, որ քաղաքակրթությունն այստեղով անցել է»:

Անուշ ՆԵՐՍԻՍՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 5486

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ