Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ո՞րն է մեր ճանապարհը

Ո՞րն է մեր ճանապարհը
19.07.2019 | 01:42

(Նախորդ մասը)

Ինչպե՞ս կարելի է բնութագրել մեր պետության այսօրվա վիճակը: Երկիր, որը դեռ չի հաղթահարել Սպիտակի երկրաշարժի հետևանքները: Երկիր, որ հաղթելով արցախյան պատերազմում, դրան հաջորդած տարիներին տանուլ է տվել հակառակորդի հետ առճակատման բոլոր հնարավոր հարթակներում՝ հաշտության պայմանագրի կնքումից սկսած մինչ օրս: Երկիր, որ իր անկախության տասնամյակներից հետո գտնվում է տնտեսական կարողունակության աններելի ցածր շեմում, չի կարողանում լուծել անվտանգային, պարենապահովության, էներգետիկ, բնապահպանական և բազմաթիվ այլ հիմնախնդիրներ, դրանց կծիկն իր հետ քարշ է տալիս իշխանությունից իշխանություն՝ ավելի ու ավելի խճողվելով դրանցում: Կառավարությունից կառավարություն խոստումներ են տվել առանց մտածելու իրենց պատասխանատվության մասին, քանի որ այդպիսի ինստիտուտ գոյություն չի ունեցել:


Պատասխանատվության ինստիտուտի չգոյությունը պայմանավորված է եղել ընտրությունների մասսայական կեղծումներով և ընտրակաշառքներով: Եվ դրանք կատարվել են լիակատար անպատժելիության մթնոլորտում: Մեր բոլոր իշխանություններն իրենց գործունեության առաջին օրվանից մինչ օրս անվերապահորեն կատարել են միջազգային, վերազգային կազմակերպությունների հանձնարարություններն ու պահանջները: Դրանք կոչվել են տնտեսական բարեփոխումներ, կառուցվածքային բարեփոխումներ, արդիականացումներ, ուսումնասիրություններ, խորհրդատվություններ և այլն, և այլն: Դրանց արդյունքում հսկայական գումարներ փոշիացվեցին` միջազգային կազմակերպությունների գումարներ, որոնք պետական պարտքի ձևով որպես դամոկլյան սուր կախվեցին մեր երկրի հեռանկարի վրա: Պետական տարբեր նախագծերը ֆինանսավորող հաստատությունները, մեր իշխանավորներին սովորեցնելով պետությանը հատկացված միջոցները դիտարկել և տնօրինել որպես սեփականը, փոխարենը նրանց հարկադրում էին քայլ առ քայլ սահմանափակել պետության իրավունքները սեփական երկրում, նսեմացնել նրա դերն ու նշանակությունը քաղաքացու ճակատագրին մասնակցության, ազգային նպատակների սահմանման և դրանց հետամուտ լինելու նրա կարողունակության առումով: Պետական ապարատն ամբողջությամբ գտնվում է միջազգային ֆինանսական կապիտալի կարած զսպաշապիկում: Ցանկացած՝ շատ թե քիչ արժեքավոր ծրագիր իրականացնելու համար մեր պետությունը ձեռքը պարզած վազում է այդ հաստատությունների դռները: Կտան, չեն տա:


Նույնն է վիճակը նաև բնակչության առումով: Ողջ երկիրը պարտք է բանկերին. ժողովրդի ողջ ունեցվածքը, սկսած անշարժ գույքից, վերջացրած ոսկեղենով գրավադրված է, գրավադրված է շուկայականից զգալիորեն էժան գներով: Ներդրված են բնակչության ունեզրկման բոլոր միջոցները: Այն չի շրջանցում ոչ մեկին: Հերթով՝ մանր ձեռներեցներից սկսած սնանկանում են արդեն միջին խավի ներկայացուցիչներն ու լրացնում գործազուրկների բանակը:
Դրանց ավելանում է նաև հասարակության բարոյազրկումը որպես տնտեսական փակուղային գործիքների կիրառության հայելային արտացոլումը հասարակության կյանքում: Հարվածի տակ են դրվում դավանանքը, հավատքը, ընտանիքը, սեռը: Հորինված աղանդները, գենդերային հավասարությունը, յուվենալ արդարադատությունը չեն ծառայում մարդու իրավունքների պաշտպանությանը, դրանց իրական նպատակը հասարակության վերջնական տրոհումն է, ազգային, համամարդկային նպատակների ու արժեքների շուրջ համախմբվելու կարողությունից զրկելը: Հատկապես ազգային դիմագիծ, մտածողություն, արժեհամակարգ, մշակույթ ունենալը լիովին հակադրվում է նեոլիբերալ աշխարհի գաղափարախոսությանը: Նրանց վերջնական նպատակն է ամեն ինչ դարձնել տարանջատված, հակադրված, կառավարելի, անդեմ, ճղճիմ: Ստեղծված տեղեկատվական համակարգը ներդրված մեթոդաբանությամբ օրական ահռելի քանակությամբ բռնություններ ու հակամարտություններ, աղետներ ու սպանություններ է ներկայացնում, դավաճանություն ու այլասերում քարոզում: Այլասերումը բնության մեջ, ինչպես և մարդկային հասարակությունում, փոքրամասնություն է կազմում, հատկապես, որ բնությունն ինքը, այլասերումը չբացառելով հանդերձ, այլասերմանը զարգանալու ճանապարհ չի տալիս միևնույն սեռի երկու արարածի զրկելով սերունդ տալու հնարավորությունից: Մինչդեռ այլասերվածի, փոքրամասնության հակաբնական պահանջների պաշտպանությունը հակադրում են ազգային, հասարակական, ընտանեկան արժեքներին, հետևաբար նաև մեծամասնության իրավունքներին, տրոհում հասարակությունը, ընտանիքը, միմյանց դեմ հանելով ամուսիններին, երեխաներին ու ծնողներին: Ամեն օր քաղաքացու ուղեղում կռում են աշխարհի այն պատկերը, որն իրենք սահմանել են որպես նպատակ: Սրանք նեոլիբերալ քաղաքական-տնտեսական համակարգի հմայքներն են, և դրանք հետևողականորեն քայքայում են մեր պետականության հիմքերը թե քաղաքականապես, թե տնտեսապես, թե գաղափարապես ու բարոյապես:
Արդյունքում ունենք ծերացող հասարակություն, պակասող ծնելություն, ավելացող մահացություն, ամուսնությունների պակասում, ամուսնալուծությունների աճ, շարունակվող արտագաղթ:


Պակաս մտահոգիչ չէ այն միգրացիոն քաղաքականությունը, որ իրականացնում են մեր իշխանությունները. մուտքի թույլտվություն ասիական, աֆրիկյան երկրների քաղաքացիներին, միջինարևելյան ոչ հայկական էթնոսների ներկայացուցիչներին: Մեր բազմաթիվ ու բազմաբնույթ հիմնախնդիրներով հանդերձ մեր երկիրը դեռևս հսկայական հնարավորություններ և գրավչություններ ունի այլ, պակաս ապահով և պակաս անվտանգ տարածաշրջանների բազմամիլիոն ազգաբնակչությամբ ժողովրդների համար: Իրենց մասշտաբների համար չնչին միգրացիոն հոսքերը նրանց համար կարող են անգամ աննկատ մնալ, բայց մեր ժողովրդագրական վիճակի և նրա ապագայի համար կարող են ունենալ ճակատագրական նշանակություն: Մենք մեր երկրում կարող ենք հայտնվել ազգային ու կրոնական փոքրամասնության կարգավիճակում կանխատեսելի իր բոլոր հետևանքներով:
Պատկերացրեք իրավիճակը, երբ մեր հարևանները կարողանան գնահատել մեր ներքին կյանքի վրա ազդեցության այդպիսի հնարավորությունը և փորձեն դրսից կառավարել այն:
Նախկին և ներկա կառավարությունները որոշակի ծրագրեր են ձեռնարկել ժողովրդագրական վիճակի բարելավման նպատակով: Դրանք, ինչպես մեզ մոտ սովորաբար լինում է, ուղղված են հետևանքների վերացմանը, բայց ոչ պատճառների: Ծնելությունը խթանելու նպատակով իրականացվող ծրագիրը ցանկալի արդյունք տալ չի կարող: Անապահով ընտանիքների համար այն ինչ-որ առումով թակարդի դեր է կատարում: Հանուն միանվագ գումարի ընտանիքը երեխա է ունենում: Պետության վճարած գումարը բավարարում է պարտքերը փակելու և որոշ ընթացիկ ծախսերի համար: Դրանից հետո ինչպես միայնակ էին, այնպես էլ մնում են միայնակ, մեկ երեխա ավելի պահելու հոգսը ավելացած:


Այն ընտանիքների համար, որոնք երրորդ, չորրորդ երեխա ունենալու դեպքում կարող են առանց պետության օգնության էլ պահել երեխային, պետության կողմից տրվող միանվագ գումարը դեր չի խաղում: Նախ՝ քանի որ ըստ էության այն չնչին գումար է, և երկրորդ՝ այդ ընտանիքի նպատակային ծախսերն իրենց երեխայի վրա շատ ավելի մեծ գումարներ են ենթադրում, և դժվարը հետո դրանք կատարելն է:
Կարող ենք ասել, որ պետությունը շատ չունի, որ շատ տա: Գուցե այդպես է, բայց դա չի նշանակում, որ պետությունն իր հնարավորություններն ու կարողություններն իսկապես բազմապատկելու համար ոչինչ չպետք է ձեռնարկի, սպասելով տնտեսական ակտիվության եռանիշ ցուցանիշների:


Անապահով ընտանիքների համար անլուծելի են մնում ոչ միայն օրվա հացի, հագուստի, կրթության խնդիրները, այլև բնակարանային պայմանների բարելավման: Եթե պետությունը կարողանար հնարավորություններ ստեղծել անապահով բազմազավակ ընտանիքների կենսապայմանների բարելավման, նրանց բնակարանային ապահովության, կրթության ու առողջապահական ծառայությունների հասանելիության առումով, դա շատ լավ կլիներ, բայց բավարար համարվել չէր կարող: Չէ՞ որ ոչ պակաս թվով, բայց անապահով չհամարվող ընտանիքներ նույնպես համակված են այդ նույն հոգսերով, որոնց պետությունն օգնության ձեռք չի մեկնում:
Կա՞ արդյոք հիմնախնդրի լուծում:
Ժողովրդագրական վիճակի բարելավման բանալին աշխատատեղեր ստեղծելու մեջ է, աշխատողին ապրուստի կայուն միջոցով ապահովելու մեջ: Դրանք պետք է լինեն ոչ միայն բարձր տեխնոլոգիաների ու ռազմարդյունաբերության ոլորտներում: Դրանք աշխատատար արտադրություններն են տնտեսության բազմաթիվ ճյուղերում, որտեղ կարող են աշխատել միջնակարգ, միջնակարգ-մասնագիտական, պրոֆիլային ուսուցում ստացած, բարձրագույն կրթություն և բարձրագույն որակավորում ունեցող մեր հայրենակիցներն առանց տարիքային սահմանափակումների.
-թեթև, տեքստիլ արդյունաբերություն,
-վերամշակող արտադրություններ,
-գյուղմթերքի արտադրություն, հատկապես հացահատիկի և եգիպտացորենի, որպես պարենային ապահովության և կերի կայուն բազայի ստեղծման նախապայմաններ,
-մսամթերքի և կաթնամթերքի արտադրություններ իրենց վերամշակող արտադրամասերով որպես կաթնապրանքային համալիրներ,
-հսկայական հնարավորություններ կան ոչ մետաղական հանքարդյունաբերության ոլորտում աշխատատար, տեխնոլոգիական և արդյունավետ արտադրությունների զարգացման համար,
-բարձր տեխնոլոգիական արտադրություններ ունենալու մեր ցանկությունը մեզ համար պարտադիր է դարձնում ճշգրիտ հաստոցաշինության և սարքաշինության զարգացումը, էլեկտրոնային սարքերի ու սարքավորումների արտադրությունները,
-մենք հսկայական հնարավորություններ ունենք երկրի հելիոֆիկացման, բարձրտեխնոլոգիական միջուկային էներգետիկայի զարգացման ուղղությամբ:
Սրանք մեկ տարվա ծրագրեր չեն: Սակայն մի քանի տարիների ընթացքում այս արտադրություններն ունենալով մենք կարող ենք գործնականում լուծել աշխատատեղերի խնդիրը: Միաժամանակ կձևավորենք, ինչպես սիրում ենք ասել, դինամիկ զարգացող բազմավեկտոր տնտեսություն և ճիշտ հարկային քաղաքականությամբ կկարողանանք ապահովել բյուջետային կայուն և բավարար մուտքեր:
(շարունակելի)

Վահրամ ԲԱՅԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4071

Մեկնաբանություններ