Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Աշխար­հը պար­տա­կան է Հայ ազ­գին եւ պար­տա­կան ալ կը մնա

Աշխար­հը պար­տա­կան է Հայ ազ­գին եւ պար­տա­կան ալ կը մնա
23.10.2020 | 00:17

Ի տես մար­դու ա­նաս­նա­կան բնազդ­նե­րուն յա­գուրդ տուող վայ­րա­գու­թիւն­նե­րուն, բա­րի նպա­տակ­նե­րով տի­նա­մի­թի ու­ժա­նա­կը ստեղ­ծած ըլ­լա­լուն հա­մար Ալֆ­րէտ Նո­պէ­լը զղ­ջաց ու խղ­ճի խայթ ու­նե­ցաւ: Ան իր ա­կա­մայ գոր­ծած «մեղ­քը» քա­ւե­լու հա­մար, հա­մա­պա­տաս­խան մր­ցա­նակ­ներ ստեղ­ծեց յա­նուն մար­դու բա­րօ­րու­թեան ու աշ­խար­հի խա­ղա­ղու­թեան:
Այն բո­լոր պա­տե­րազմ­նե­րը, մարդ­կա­յին խժդ­ժու­թիւն­ներն ու ա­ւեր­նե­րը, ո­րոնք տե­ղի կ'ու­նե­նան մար­դա­սի­րա­կան գա­ղա­փար­նե­րու վա­հա­նի ներ­քոյ, ծրագ­րուած ու մտա­ծուած ձե­ւով կը գոր­ծադ­րուին ա­մե­նայն սառ­նասր­տու­թեամբ ու ա­ռանց դոյզն խղ­ճի խայ­թի:


Բա­ցի Նո­պէ­լէն, մե­զի ծա­նօթ չէ գիտ­նա­կա­նի կամ ըն­կե­րու­թեան ա­նուն մը, որ կոր­ծա­նիչ զէն­քեր ստեղ­ծե­լէ ու ար­տադ­րե­լէ ետք խղ­ճի խայթ ու­նե­նայ ու հե­տե­ւի Նո­պէ­լի օ­րի­նա­կին:
Խի՞ղճ եւ այն ալ խղ­ճի խա՞յթ: Սկեպ­տիկ մը պի­տի ը­սէր որ «ո՞վ կոր­սն­ցու­ցեր է Խիղճ ը­սուա­ծը եւ դուք, այս դժն­դակ օ­րե­րուն կը փնտ­ռէք զայն ա­մօ­թա­հար Պէյ­րու­թի ա­ւե­րակ­նե­րուն մէջ եւ կամ Ար­ցա­խի խրոխտ լեռ­նե­րուն վրայ: Միայն թէ յան­կարծ չը­սէք թէ` «Խիղ­ճը» ի՛ն­քը հա­ւատքն է, այն մեր մէջ է, կայ ու կը մարդ­կայ­նաց­նէ մեզ:
Ինքն իր կեան­քի բա­րե­լաւ­ման ու բա­րօ­րու­թեան հա­մար ի՛նչ ուժ որ ստեղ­ծած եւ կամ զէնք շի­նած է մարդ ա­րա­րա­ծը, այդ բո­լո­րը գոր­ծա­ծած է նաեւ ինքն իր դէմ, ինքն իր տե­սակն ու իր ստեղ­ծած մշա­կոյթն իսկ ոչն­չաց­նե­լու հա­մար:


Հի­րո­շի­մա­յէն ու Նա­կա­զա­քիէն ետք, իր ուժգ­նու­թեամբ եր­րորդ մե­ծա­գոյն ռում­բը պայ­թե­ցաւ Պէյ­րու­թի նա­ւա­հան­գիս­տին մէջ ու ա­ւե­րեց քա­ղաքն ու ա­րուար­ձան­նե­րը, ան­գամ մը եւս ա­ւե­րե­լով՝ ար­դէն իսկ բզկ­տուած քա­ղա­քա­ցի­նե­րու հո­գե­կան աշ­խարհն ու կո­րո­վը: Ո՛չ ոք գիտ­ցաւ, ոչ ոք գի­տէ եւ ոչ ալ ո­րե­ւէ յոյս կայ որ ա­պա­գա­յին ո­րե­ւէ մէ­կը գիտ­նայ, թէ ին­չու՞ ը­րին, ո՞վ ը­րաւ եւ կամ ի՞նչ նպա­տա­կով, ո՞վ թե­լադ­րեց, որ ը­նեն: Մէկ բան յս­տակ է միայն, թէ ը­րին ա­ռանց խղ­ճի խայ­թի: Ի՞նչ տե­սակ խիղ­ճի մա­սին կր­նայ ըլ­լալ խօս­քը, երբ վեր­ջին տաս­նա­մեակ­նե­րուն հա­րիւ­րա­ւոր ա­կա­նուած ինք­նա­շարժ­ներ պայ­թե­ցան ու հա­զա­րա­ւոր ան­մեղ քա­ղա­քա­ցի­ներ զո­հուե­ցան՝ ըլ­լայ Լի­բա­նա­նի, թէ Լի­բա­նա­նի տա­րած­քէն դուրս: Յա­նուն ո՞ր մէկ սր­բա­զան նպա­տա­կի, ո՞ր մէկ մարդ­կա­յին գա­ղա­փա­րա­խօ­սու­թիւն ի­րա­գոր­ծե­լու, կամ ո­րու՞ն հայ­րե­նիքն ու կեան­քը պաշտ­պա­նե­լու հա­մար:


Ա­ռա­ջին ու երկ­րորդ հա­մաշ­խար­հա­յին պա­տե­րազմ­նե­րէն ետք ա­մե­նադ­ժն­դակ ու ա­մե­նաան­հա­ւա­սար մար­տե­րէն մէ­կը տե­ղի կþու­նե­նայ մեր օ­րե­րուն՝ ա­զա­տա­տենչ Ար­ցա­խի մէջ: Նա­խա­յար­ձակ թշ­նա­մին, ա­ւե­լի ճի՛շ­դը թշ­նա­մի­նե­րը (չորս տար­բեր տե­սա­կի ու տար­բեր տա­րո­ղու­թեամբ ու­ժե­րու դէմ կե­նաց մա­հու ան­հա­ւա­սար կռիւ կը մղենք) չկա­րո­ղա­նա­լով ճա­կա­տի վրայ օ­րի­նա­ւոր զօր­քի դէմ յա­ջո­ղու­թիւն­ներ ար­ձա­նագ­րել, ան­զօ­րու­թե­նէ մղուած կը սկ­սին կու­րօ­րէն ռմ­բա­կո­ծել խա­ղաղ, ան­զէն, բո­լո­րո­վին ան­մեղ բնակ­չու­թեան բնա­կա­վայ­րե­րը, ա­մե­նայն վայ­րա­գու­թեամբ, ան­գամ մը եւս ա­պա­ցու­ցե­լով որ ո՛չ խիղ­ճը, ո՛չ ալ մար­դա­սի­րա­կան գա­ղա­փար­նե­րը տեղ կր­նան ու­նե­նալ քա­ղա­քա­կա­նու­թեան մէջ: Ի զուր չէ, որ հին յոյ­նե­րու պա­տե­րազ­մի, գո­ղե­րու, դի­ւա­նա­գի­տու­թեան ու պոռ­նիկ­նե­րու աս­տուա­ծը նոյնն էր՝ Ա­րէ­սը:


Այս դժն­դակ օ­րե­րուն խիղ­ճի հար­ցը սե­ղա­նի վրայ կը դրուի, պար­զա­պէս ա­նոր հա­մար, որ տա­կա­ւին մենք ու­նինք ո­րոշ ղե­կա­վար­ներ ու ա­նոնց հե­տե­ւորդ­ներ, ո­րոնք կը հա­ւա­տան խիղ­ճի գո­յու­թեան ու փր­կու­թեան գրա­ւը կը դնեն օ­տար մե­ծա­պե­տա­կան ու­ժե­րու մար­դա­սի­րա­կան գա­ղա­փար­նե­րու, մար­դու ի­րա­ւունք­նե­րու եւ մա­նա­ւա՛նդ Մեծն Ար­դա­րու­թեան վրայ: Մեր խիստ մար­դա­սի­րա­կան կրօնքն ալ նոյ­նը կþու­սու­ցա­նէ: ՈՒ մենք փաս­տօ­րէն կը մղուինք «բա­րեա­ցա­կա­մու­թիւն» մու­րա­լու մեր հան­դէպ ան­բա­րեա­ցա­կամ կե­ցուածք ճշ­դած մե­ծա­պե­տա­կան ու­ժե­րէն։


Իսկ մեր եր­դուեալ թշ­նա­մի­նե­րը ի­րենց մե­ծա­րուած բա­նաս­տեղ­ծի իսկ վկա­յու­թեամբ, վա­ղու՜ց «Ար­դա­րու­թիւ­նը կա­պած են ձիու պո­չին» ու կը քաշ­կռ­տեն զայն եր­կա­գուն­դի տար­բեր տա­րածք­նե­րու վրայ, խիղ­ճի փո­խա­րէն եա­թա­ղա­նը ճօ­ճե­լով աս­տուած­նե­րու դէմ:
Սի­րե­լի ըն­թեր­ցող, կա­մայ ա­կա­մայ մենք դար­ձեալ ա­ռան­ձին ենք ու ա­ռան­ձին պի­տի մնանք՝ յե­նած մեր կամ­քի ու սե­փա­կան ու­ժի վրայ:
Ա­րեւ­մուտքն ու ԱՄՆ-ի նման մարդ­կա­յին ի­րա­ւունք­նե­րու «պաշտ­պան» հզօր ու­ժե­րը ան­կողմ­նա­կա­լու­թեան պի­տա­կի տակ ա­նա­չառ ըլ­լա­լու տպա­ւո­րու­թիւն կþու­զեն ձգել: Մինչ­դեռ, յատ­կա­պէս այս պա­րա­գա­յին ան­կողմ­նա­կա­լու­թիւնն ու ա­նա­չա­ռու­թիւ­նը բո­լո­րո­վին տար­բեր բա­ներ են: Ա­նա­չա­ռու­թիւ­նը ար­դա­րու­թեան ի­րա­գոր­ծում կþե­թադ­րէ, իսկ ան­կողմ­նա­կա­լու­թիւ­նը՝ պա­տաս­խա­նա­տուու­թե­նէ խու­սա­փում: Ա­նոնք, ի տես մի­ջազ­գա­յին օ­րէնք­նե­րու կո­պիտ խախտ­ման ու մարդ­կա­յին տար­րա­կան ի­րա­ւունք­նե­րու ոտ­նա­հար­ման, դի­տո­ղի դեր կը կա­տա­րեն ու ա­նուղ­ղա­կիօ­րէն կը նպաս­տեն մեր թշ­նա­մի­նե­րու դի­ւա­յին ծրա­գիր­նե­րու ի­րա­գործ­ման: Փաս­տօ­րէն, ա­սոնք ան­գամ մը եւս «ձեռ­քեր­նին կը լուան»:


Այն, ինչ որ տե­ղի կ'ու­նե­նայ այ­սօր Ար­ցա­խի ան­զէն բնակ­չու­թեան նկատ­մամբ, ոչ միայն ա­նար­դար ու ան­մարդ­կա­յին, այ­լեւ ա­պօ­րէն է մի­ջազ­գայ­նօ­րէն ու ի­րա­ւա­կան հո­ղի վրայ խիստ դա­տա­պար­տե­լի: Իսկ Պէյ­րու­թի վեր­ջին ռմ­բա­հա­րու­մը ծայր աս­տի­ճան հա­կա­մարդ­կա­յին սար­սա­փազ­դու ա­րարք մըն էր, ոչ միայն իր մեծ­ղի տա­րո­ղու­թեամբ, այ­լեւ տե­ղի կþու­նե­նար բազ­մա­կող­մա­նիօ­րէն կա­թուա­ծա­հար ե­ղած երկ­րի մը, տագ­նա­պա­հար ա­ռօ­րեա­յի ըն­թաց­քին: Քա­ղա­քա­կան ան­կա­յուն վի­ճակ, պա­տե­րազ­մի ար­հա­ւիրք, ա­նա­պա­հո­վու­թիւն, տն­տե­սա­կան ա­հագ­նա­ցող ճգ­նա­ժամ, մա­հա­բեր հա­մա­ճա­րակ, ա­պա­գա­յի ա­նո­րո­շու­թիւն, հա­զա­րա­ւոր զո­հեր, վի­րա­ւոր­ներ ու յան­պատ­րաս­տից տնանկ­ներ, բազ­մա­թիւ հի­ւան­դա­նոց­նե­րու եւ այլ հան­րա­յին կա­ռոյց­նե­րու քան­դում, հե­տե­ւա­բար նաեւ՝ հա­մա­տա­րած գոր­ծազր­կու­թիւն, ծայ­րա­հեղ թշուա­ռու­թիւն, ա­հա­ւոր ընկ­ճախտ ու... մա­սամբ նո­րին: Փո­խա­նակ այս բո­լո­րի դր­դա­պատ­ճա­ռը հան­դի­սա­ցող «ղե­կա­վար­նե­րը» դժոխք ղր­կե­լու, ա­նոնք խիղճ ը­սուա­ծը մէկ կողմ դրած՝ Պէյ­րու­թը վե­րա­ծե­ցին դժոխ­քի: Ար­ցա­խը եւս կը փոր­ձեն վե­րա­ծել դժոխ­քի: Ստեղ­ծուած ի­րա­վի­ճա­կի տպա­ւո­րու­թիւ­նը այն է, որ մենք Ար­ցա­խի մէջ ան­գամ մը եւս ոտ­քի կո­խան կր­նանք ըլ­լալ ի հա­շիւ մե­ծա­պե­տա­կան սա­կար­կու­թիւն­նե­րու ու կողմ­նա­կի շա­հե­րու: Թող լաւ ի­մա­նան, սա­կայն, որ դա­րա­ւոր մեր պատ­մա­կան փոր­ձա­ռու­թիւն­ներն ու փոր­ձու­թիւն­նե­րը թր­ծած ու ջր­դե­ղած են մեր ազ­գա­յին գի­տակ­ցու­թիւ­նը, մենք միաս­նա­կան ենք դար­ձեալ, ու Ար­ցա­խը Հա­յաս­տան է, Դրախ­տա­վայր, Սուրբ Ա­ւե­տա­րա­նի ան­բե­կա­նե­լի վկա­յու­թեամբ իսկ: Ար­ցա­խը բնա­կուած բնիկ հա­յե­րով, կը մնայ «սր­բօ­րէն բե­ղուն» դրախ­տա­վայր ու եր­բեք դժոխ­քի չի վե­րա­ծուիր:

Իբ­րեւ թէ խղ­ճա­հա­րու­թե­նէ դր­դուած՝ աշ­խար­հը պատ­րաստ է օգ­նե­լու թէ՛ Լի­բա­նա­նին թէ՛ Ար­ցա­խին: Ար­ցա­խա­հա­յու­թիւ­նը ին­քը, իր ան­ձուկ պայ­ման­նե­րով իսկ, թէ՛ նիւ­թա­պէս եւ թէ՛ բա­րո­յա­պէս նե­ցուկ կանգ­նե­ցաւ լի­բա­նա­նա­հա­յու­թեան: Լի­բա­նա­նա­հա­յու­թիւ­նը իր հեր­թին, նիւ­թա­բա­րո­յա­կան օգ­նու­թեան զու­գա­հեռ, ա­րեամբ եւս կը շա­րու­նա­կէ զօ­րակ­ցիլ Ար­ցա­խին:
Իսկ ա­նոնք, ո­րոնք Լի­բա­նանն ու Հա­յաս­տա­նը կո­ղոպ­տե­ցին (ո­մանք դե­ռեւս կը շա­րու­նա­կեն լկ­տիա­բար) ու այս վի­ճա­կին հաս­ցու­ցին, ա­նոնց­մէ շա­տեր կը յա­ւակ­նին մար­դա­սի­րա­կան ու հայ­րե­նա­սի­րա­կան ճա­ռեր ար­տա­սա­նել, ա­ռանց, սա­կայն, մա­տը մա­տի վրայ դնե­լու ու նիւ­թա­բա­րո­յա­կան ձեռք եր­կա­րե­լու երկ­րին ու ժո­ղո­վուր­դին: Այն ժո­ղո­վուր­դին, որ իր ու հայ­րե­նի­քի ճա­կա­տա­գի­րը վս­տա­հե­ցաւ ի­րենց:


Ինչ­պէս բո­լոր ժո­ղո­վուրդ­նե­րը, մենք եւս ու­նինք ազ­գա­յին թե­րու­թիւն­ներ, սա­կայն մեր գլ­խա­ւոր թե­րու­թիւ­նը ան­միա­բա­նու­թիւ­նը չէ, ինչ­պէս շա­տեր կը կար­ծեն, այլ մեր խիստ մարդ­կա­յին նկա­րա­գիրն է դր­սե­ւո­րուած մեր պատ­մու­թեան ողջ եր­կայն­քին: Մենք այ­լեւս նախ­կին ազ­նիւ, նե­րո­ղա­միտ ու յան­ցա­ւոր ըլ­լա­լու չափ բա­րի Սա­սուն­ցի Դա­ւի­թը չենք, սկ­սած ենք շար­ժիլ ու գոր­ծել ա­ւե­լի տրա­մա­բա­նու­թեամբ, քան զգա­ցու­մով: Մենք այն Սա­սուն­ցի Դա­ւիթն ենք, ո­րուն «պո­չին կո­խած են» ար­դէն ու վի­րա­ւո­րած ա­նոր մարդ­կա­յին ինք­նա­սի­րու­թիւնն ու ազ­գա­յին ար­ժա­նա­պատ­ւու­թիւ­նը: Վա՜յ ա­նոր, որ կը հա­մար­ձա­կի ու կը փոր­ձէ վի­րա­ւո­րել ու ա­ղա­ւա­ղել գլ­խա­գիր Մար­դու գլ­խա­գիր ԷՈՒ­ԹԻՒ­ՆԸ: Մար­դը ա­նա­սու­նէն զա­նա­զա­նող գե­րա­գոյն այն ար­ժէ­քը, որ ա­ձեռ­նմ­խե­լի ու անհ­պե­լի է նոյ­նի՛սկ: Այս պա­րա­գա­յին Սա­սուն­ցի այդ «ան­փորձ» պա­տա­նին յան­կարծ կը կեր­պա­րա­նա­փո­խուի ու կը դառ­նայ ան­զս­պե­լի կա­տա­ղած ա­ռիւծ, ըն­դու­նակ ան­հա­ւա­սար կռի­ւի ու պատ­րաստ անխ­նա­յո­րէն ոչն­չաց­նե­լու գթու­թե­նէ ու մարդ­կա­յին յատ­կու­թիւն­նե­րէ պար­պուած թշ­նա­մի­նե­րը:


Ա­հա­ւա­սիկ, թէ ին­չու մեր թշ­նա­մի­նե­րը դար­ձեալ յու­սա­խաբ պի­տի ըլ­լան, ո­րով­հե­տեւ մենք Սա­սուն­ցի Դա­ւիթ ենք ի վեր­ջոյ, ու մեր «պո­չին կո­խած» են ար­դէն: Այդ պատ­ճա­ռով ալ մենք հզօր ենք ու կը շա­րու­նա­կենք կռուիլ ան­թիւ ու ան­հա­մար զօր­քե­րու ու կա­տա­րե­լա­գոր­ծուած ու նո­րա­գոյն զի­նա­տե­սակ­նե­րու դէմ: Տար­բե­րու­թիւ­նը այն է, որ մենք կը կռուինք յա­նուն մեր հայ­րե­նի­քի ու ազ­գա­յին մշա­կոյ­թի պաշտ­պա­նու­թեան. իսկ թշ­նա­մի­նե­րը կը յա­ւակ­նին ու­րի­շի եր­կի­րը գրա­ւե­լու, թա­լա­նե­լու ու նոյ­նիսկ մեր դե­ռա­տի աղ­ջիկ­նե­րուն բռ­նա­բա­րե­լու խե­նե­շա­յին ակն­կա­լու­թեամբ:
Հա­յաս­տանն ու առ­հա­սա­րակ Կով­կա­սը քաո­սի վե­րա­ծե­լու նկր­տում­նե­րը ար­դէն նշ­մա­րե­լի են, եւ հնա­րա­ւո­րու­թիւն­նե­րը չեն պակ­սիր: Այ­նուա­մե­նայ­նիւ, սա­կայն, «Քաո­սի մէջն իսկ ելք կայ»՝ կ’ը­սէ մեզ­մէ եր­կու հա­զար եւ ա­ւե­լի տա­րի­ներ ա­ռաջ ապ­րած չին ի­մաս­տա­սէր Սուն Ցուն իր «Պա­տե­րազ­մի ա­րուես­տը» գիր­քին մէջ:


Ա­ռա­ջին ան­գա­մը չէ, որ Հա­յաս­տանն ու տա­րա­ծաշր­ջա­նը Քաո­սի վե­րա­ծուած է: Ներ­կայ կա­ցու­թե­նէն շատ ա­ւե­լի վատ պատ­մա­կան վի­ճակ­ներ դի­մագ­րա­ւած ենք, ԵԼՔ-ը գտած, գո­յա­տե­ւած ու հա­սած ենք ներ­կայ հանգ­րուա­նին: Վս­տահ ե­ղէք, որ այս քաո­սա­յին կա­ցու­թեան ելքն ալ կը գտ­նենք: ՈՒ փառ­քով կþօ­ծենք մեր փա­ռա­պանծ հե­րոս­նե­րու ճա­կա­տը:
Ի վեր­ջոյ, մենք այն ազգն ենք, որ չորս հա­զար եւ ա­ւե­լի տա­րի­ներ ա­ռաջ (դուք կր­նաք ը­սել Նոյ Նա­հա­պե­տէն ի վեր) կազ­մա­ւո­րուած, ծլած ու ծաղ­կած է նոյն տա­րա­ծաշր­ջա­նի՝ Հա­յաս­տան Աշ­խար­հէն ներս. ու հա­կա­ռակ ա­նոր, որ դա­րե­րու ըն­թաց­քին միշտ յա­ւե­լեալ ա­րիւն տուած ու եր­բեմն նաեւ հե­ղած օ­տար ա­փե­րու վրայ, կր­ցած է տո­կալ (իր ժա­մա­նա­կա­կից­նե­րը ու՞ր են այ­սօր) ու կը շա­րու­նա­կէ գո­յա­տե­ւել իր բնօր­րա­նի՝ ար­մա­տա­կան ու միակ հայ­րե­նի հո­ղի վրայ: Այ­սօր ա­նաս­նա­կան բնազդ­նե­րէն տա­կա­ւին չձեր­բա­զա­տուած, վաչ­կա­տուն հոր­դա­ներ ե­կած են վտան­գե­լու մեր ինք­նու­թիւնն ու ա­ւե­րե­լու մեր եր­կի­րը: Ա­նոնք ի սկիզ­բա­նէ ձա­խո­ղած են ար­դէն, ու ինչ­պէս ան­ցեա­լին, այ­սօր եւս մեր կեն­սա­տու ա­րիւ­նը կը հե­ղուի մեր սր­բա­զան հո­ղին վրայ գի­տակ­ցա­բար, այն վա­ւե­րա­կան հա­մո­զու­մով, որ թա­փուած ա­րիւ­նը կեն­սա­տու ա­ւիշ է մե­զի հա­մար: Կաս­կա­ծէ վեր է, որ դար­ձեալ պի­տի շա­րու­նա­կենք շէ­նաց­նել մեր եր­կի­րը, զար­գաց­նել մեր մշա­կոյթն ու միա­ժա­մա­նակ նպաս­տել նաեւ հա­մա­մարդ­կա­յին ո­գե­ղէն ար­ժէք­նե­րու բարձ­րաց­ման ու տա­րած­ման, ինչ­պէս ը­րած ենք պատ­մու­թեան ողջ ըն­թաց­քին:
Ա­յո՛, աշ­խար­հը պար­տա­կան է Հայ ազ­գին եւ պար­տա­կան ալ կը մնա:


Մով­սէս ԾԻ­ՐԱ­ՆԻ
Ար­վես­տա­բան
Բեյ­րութ

Դիտվել է՝ 1894

Մեկնաբանություններ