Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ինչու՞ է աղմ­կում սադ­րիչ խա­նու­մը

Ինչու՞ է աղմ­կում սադ­րիչ խա­նու­մը
31.07.2020 | 01:10

Հայտ­նի է, որ Ադր­բե­ջա­նի բարձ­րա­գույն իշ­խա­նու­թյունն ի­րա­կա­նաց­վում է ըն­տա­նե­կան կա­պա­լի ե­ղա­նա­կով: Հան­րա­պե­տու­թյան տղա­մարդ նա­խա­գա­հը կող­քին ու­նի ա­ռա­ջին փոխ­նա­խա­գահ կին, որն իր տի­կինն է՝ Մեհ­րի­բան խա­նու­մը: Նա, երևի, ադր­բե­ջան­ցի­նե­րի հա­մար կաթ­նա­տու և խրա­տա­տու մայր է կարգ­ված: Այս հան­գա­ման­քը վառ ար­տա­հայտ­վեց վեր­ջերս տե­ղի ու­նե­ցած «տա­վու­շյան դեպ­քե­րից» հե­տո, երբ նա­խա­հար­ձակ հա­կա­ռա­կոր­դին ար­ժա­նի հա­կա­հար­ված տվեց հա­յոց բա­նա­կը: Սրան ի պա­տաս­խան Բաք­վի հրա­մա­նով արև­մտյան եր­կր­նե­րի քա­ղաք­նե­րում հա­կա­հայ ցույ­ցեր կազ­մա­կեր­պե­ցին այն­տեղ ապ­րող ա­զե­րի­նե­րը, ո­րոնց հա­մար­ժեք պա­տաս­խան տվե­ցին սփյուռ­քա­հա­յե­րը: Ա­սել է` նաև հե­ռա­վոր եր­կր­նե­րում ա­զե­րի թուր­քե­րի ման­գա­ղը դեմ ա­ռավ քա­րին:


Սրա­նից ազդ­ված՝ իր «թան­կա­գին հայ­րե­նա­կից­նե­րին», որ­պես մայր՝ միաս­նու­թյան և «վայ­րա­գու­թյուն­նե­րով զբաղ­վող» հա­յե­րին հա­կա­հար­ված տա­լու կո­չով օ­րերս դի­մել է Մեհ­րի­բան Ա­լիևան: Նա պն­դում է, որ ԱՄՆ-ի և եվ­րո­պա­կան եր­կր­նե­րի պե­տա­կան իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի թույ­լատ­րած ադր­բե­ջա­նա­կան խա­ղաղ ակ­ցիա­նե­րին սփյուռ­քա­հա­յե­րը պա­տաս­խա­նել են «կազ­մա­կերպ­ված ագ­րե­սիա­յով և քա­րան­ձա­վա­յին ա­տե­լու­թյամբ»: Նաև հան­րու­թյա­նը հայտ­նում է, որ պատ­մու­թյու­նը գի­տի ադր­բե­ջա­նա­կան ժո­ղովր­դի դեմ նման հան­ցա­գոր­ծու­թյան բազ­մա­թիվ դեպ­քեր: Եվ, որ­պես օ­րի­նակ, հի­շա­տա­կել է 1992 թ. փետր­վա­րին Խո­ջա­լուում տե­ղի ու­նե­ցած ող­բեր­գա­կան մի­ջա­դե­պը: Այդ հար­ցի պա­տաս­խա­նը վա­ղուց է տր­վել: Գու­ցե մո­ռա­ցել է ա­ռա­ջին փոխ­նա­խա­գահ խա­նու­մը: Հի­շեց­նենք, որ Խո­ջա­լուի մի­ջա­դե­պը որևէ կապ չու­նի իր ա­սե­լով՝ «մինչև ա­տամ­նե­րը զին­ված», հայ գրո­հա­յին­նե­րի հետ: Խա­նու­մը մի­տում­նա­վոր ան­տե­սում է Ադր­բե­ջա­նի նախ­կին նա­խա­գահ, ա­զե­րի ժո­ղովր­դի ար­դա­րա­միտ զա­վակ Ա­յազ Մու­թա­լի­բո­վի պար­զա­բա­նումն այն մա­սին, որ Խո­ջա­լուի ող­բեր­գու­թյան պա­տաս­խա­նա­տու­նե­րը հենց ի­րենց հայ­րե­նա­կից­ներն են, ո­րոնք ցան­կա­ցել էին ազ­գա­կից­նե­րի մահ­վան և տան­ջանք­նե­րի գնով հե­ղի­նա­կազր­կել և աս­պա­րե­զից հե­ռաց­նել Ադր­բե­ջա­նի այդ օ­րե­րի ղե­կա­վար Մու­թա­լի­բո­վին, ին­չը և նրանց հա­ջող­վել է:
Մեհ­րի­բան խա­նու­մը նաև տրտն­ջում է, թե ին­չու տե­ղի ու­նե­ցա­ծի հա­մար հա­յե­րին չեն դա­տա­պար­տում արևմտյան եր­կր­նե­րի կա­ռա­վա­րու­թյուն­ներն ու ոչ­կա­ռա­վա­րա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյուն­նե­րը: Մեր հա­մոզ­մամբ՝ նրա հա­մար, որ վեր­ջին­ներս լավ գի­տեն՝ ով ով է: Ադր­բե­ջան­ցի տիկ­նոջ կամ­քը կա­տա­րե­լիս նրանք ստիպ­ված պի­տի լի­նեին, մաս­նա­վո­րա­պես, վեր­հի­շել 1918-ի հուն­վա­րին Դա­լյար կա­յա­րա­նի մոտ Մեհ­րի­բա­նի ազ­գա­կից­նե­րի սար­քած քստմ­նե­լի մի­ջա­դե­պը, երբ, ա­ռանց վա­գոն­նե­րի դռ­նե­րը բա­ցե­լու, գն­դա­կա­հա­րե­ցին ռազ­մա­ճա­կա­տից հայ­րե­նիք վե­րա­դար­ձող հինգ հա­զար ան­մեղ ռուս զին­վոր­նե­րին: Այդ տա­րի, տի­կին Մեհ­րի­բան, ա­ռատ էր ձե­րոնց ա­րյան հունձ­քը…
Սեպ­տեմ­բե­րի կե­սե­րին նրանք կո­տո­րե­ցին Բաք­վի ա­վե­լի քան ե­րե­սուն հա­զար հա­յե­րին, ո­րը բար­բա­րո­սու­թյան դրսևո­րում հա­մա­րե­ցին օ­տար­նե­րը, և ան­գամ՝ մարդ­կա­յին կեր­պա­րը պահ­պա­նած ադր­բե­ջան­ցի­նե­րը: Հե­տո կո­ղոպ­տե­ցին Շու­շիի հա­յե­րին ու հրո ճա­րակ դարձ­րին նրանց թա­ղա­մա­սե­րը:


Խոր­հր­դա­յին իշ­խա­նու­թյունն իր ծանր ձեռ­քով, կար­ծես, խա­ղա­ղեց­րեց հա­յե­րին ու ա­զե­րի­նե­րին: Ան­գամ աս­պա­րեզ նետ­վեց «ժո­ղո­վուրդ­նե­րի եղ­բայ­րու­թյան և բա­րե­կա­մու­թյան» գա­ղա­փա­րը: ԽՍՀՄ-ի փլուզ­ման պայ­ման­նե­րում, Մեհ­րի­բան խա­նում, պարզ­վեց, ո­րազ­գա­կից­ներդ հա­րա­զատ են մնա­ցել նախ­նի­նե­րի իս­կա­պես քա­րան­ձա­վա­յին հո­գե­կերտ­ված­քին: Նրանք հեր­թա­կան ան­գամ աչ­քի ըն­կան Սում­գա­յի­թի հա­յե­րի կո­տո­րա­ծով և Բաք­վի հա­յե­րի նկատ­մամբ կի­րառ­ված բռ­նու­թյուն­նե­րով, բռ­նա­գաղ­թով: Իսկ հե­տո մշա­կու­թա­յին ե­ղեռ­նի են­թար­կե­ցին Ջու­ղա­յի բարձ­րար­վեստ խաչ­քա­րե­րը: ՈՒս­տի տե­ղին է Ադր­բե­ջա­նի սադ­րիչ ա­ռա­ջին տիկ­նո­ջը հի­շեց­նել ռու­սա­կան հայտ­նի ա­սաց­ված­քը՝ «ճՖÿ ոօ ՍՏՐՏ­ՉՈ Վօ­փՈ­սՈ, Ո ՑՉՏÿ ոօ ՎՏս­փՈ­սՈ»:
Նաև հարկ է տիկ­նո­ջը ա­սել՝ լսե­լով չէ, որ ճա­նա­չում եմ ադր­բե­ջան­ցի­նե­րին: Ծնն­դա­վայրս՝ Իջևա­նի շր­ջա­նի Կի­րանց գյու­ղը, Ղա­զա­խի շր­ջա­նի Խեյ­րում­լի գյու­ղից բա­ժան­ված էր միայն ճա­նա­պար­հով: Անկ­լա­վում գտն­վող խեյ­րում­լե­ցի­ներն ա­նար­գել օգտ­վում էին մեր ա­րոտ­նե­րից, ջրանց­քից, մո­տա­կա ան­տա­ռի բա­րիք­նե­րից, իսկ նրան­ցից շա­տերն աշ­խա­տում էին Ա­ճար­կու­տի ան­տառ­տն­տե­սու­թյու­նում: Հան­գիստ ու խա­ղաղ: Եվ ու՞մ մտ­քով կանց­ներ, որ նրանք ի­րենց հո­գում թույն ու­նեին կու­տա­կած հարևան հա­յե­րիս նկատ­մամբ: Սա դրսևոր­վեց հայ-ադր­բե­ջա­նա­կան նոր դի­մա­կա­յու­թյան հենց սկզ­բին:


1992-ի մար­տի 11-ին սահ­մա­նա­յին դիր­քում զոհ­վեց Կի­րան­ցի պաշտ­պան մի ե­րի­տա­սարդ: Թա­ղու­մից ա­ռաջ, ան­ցան­կա­լի մի­ջա­դե­պից խու­սա­փե­լու հա­մար, մե­րոնք հարևան գյու­ղի ա­վագ­նե­րին զրույ­ցի հրա­վի­րե­ցին ճա­նա­պար­հի մոտ: Որ­պես հին ծա­նոթ­ներ՝ կյան­քի ըն­թաց­քում ի­րար հետ ու­րախ և տխուր օ­րեր ապ­րած ա­զե­րի­նե­րին կի­րան­ցե­ցի­նե­րը հայտ­նե­ցին, որ ամ­սի 13-ին հո­ղին են հանձ­նե­լու զոհ­ված տղա­յի դին, հոր­դո­րե­ցին և հույս հայտ­նե­ցին, որ հարևան­նե­րի կող­մից հրա­դա­դա­րի խախ­տում չի լի­նի: Ա­զե­րի­նե­րը եր­դու­մով խոս­տա­ցան չպղ­ծել ի­րար հետ կե­րած աղն ու հա­ցը՝ հա­վաս­տիաց­նե­լով. «Գնա­ցեք, հան­գիստ թա­ղեք ձեր հան­գու­ցյա­լին»:
Երբ վե­րա­դար­ձին կի­րան­ցե­ցի­նե­րից մե­կը ան­վս­տա­հու­թյուն հայտ­նեց ա­զե­րի­նե­րի խոս­քին, տա­րեց հա­մա­գյու­ղա­ցի­նե­րից ո­մանք ա­մո­թանք տվե­ցին կաս­կա­ծամ­տին. «Նրանք որ ա­սել են, հաս­տատ ի­րենց խոս­քի տե­րը կլի­նեն»: Բայց ե­ղավ հա­կա­ռա­կը: Թաղ­ման ժա­մին, երբ հու­ղար­կա­վո­րող­նե­րի հոծ թա­փո­րը մո­տե­նում էր գե­րեզ­մա­նո­ցին, թուր­քե­րը զույգ ա­կա­նա­նետ­նե­րից խփե­ցին բազ­մու­թյա­նը: Ե­ղան նոր զո­հեր և վի­րա­վոր­ներ, իսկ դրա­նից հե­տո անհ­նար ե­ղավ զս­պել դեռ վատ զին­ված մեր աշ­խար­հա­զո­րի տղա­նե­րին: Նրանք եր­կու օր­վա ըն­թաց­քում գրա­վե­ցին ա­մուր ռազ­մա­կետ դարձ­ված ուխ­տադ­րուժ թուրք ա­զե­րի­նե­րի գյու­ղը և հե­տա­գա­յում հո­ղին հա­վա­սա­րեց­րին այն: Այս ա­մե­նը Մեհ­րի­բան խա­նու­մին հայտ­նում եմ՝ որ­պես մի­ջա­դե­պի ա­կա­նա­տես և մաս­նա­կից:


Ի դեպ, հայ­րե­նա­կից­նե­րին սադ­րիչ կո­չով դի­մած տի­կի­նը նաև բա­ցա­կան­չա­կան հան­գով բար­բա­ռել է. «Ղա­րա­բա­ղը Ադր­բե­ջան է»: Հե­տաքր­քիր է՝ այս միտքն ար­տա­հայ­տե­լուց ա­ռաջ նա Ղա­րա­բա­ղի բուն բնա­կիչ­նե­րից կար­ծիք հարց­րե՞լ է, թե՞ դա հի­վանդ գլ­խից սպր­դած զա­ռան­ցանք է: Եվ լավ կլի­ներ, որ նա իր չա­փը ճա­նա­չեր. չէ՞ որ, ինչ­պես ժո­ղո­վուրդն է ա­սում՝ վերևից Աստ­ված է նա­յում, ներքևից՝ մար­դիկ:


Ռու­բեն ՍԻ­ՄՈ­ՆՅԱՆ

Դիտվել է՝ 7173

Մեկնաբանություններ