Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ալիևն ու Փաշինյանը նուրբ խաղի մե՞ջ

Ալիևն ու Փաշինյանը նուրբ խաղի մե՞ջ
14.01.2019 | 13:44

ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահներն առաջարկել են Հայաստանի ու Ադրբեջանի ԱԳ նախարարներին հունվարին հերթական հանդիպումն ունենալ: ՀՀ ԱԳՆ մամուլի խոսնակ Աննա Նաղդալյանի խոսքով` «հանդիպման մասին առավել մանրամասն կհաղորդվի համաձայնեցումից հետո»: 2018-ին Մնացականյանն ու Մամեդյարովը հանդիպել են երեք անգամ, վերջին անգամ` դեկտեմբերի 5-ին, Միլանում, որից հետո Ադրբեջանի ԱԳ նախարարը հայտարարեց, որ «Միլանում իմ հայ գործընկերոջ հետո վերջին հանդիպմանը երկար ժամանակի մեջ առաջին անգամ մենք փոխըմբռնման հասանք»:

Կողմերը բանակցային սեղանի շուրջ ընդհանուր հաշվով 10 ժամ են անցկացրել: Արդյունքների մասին տեղեկություն չկա, բայց այդքան ինտենսիվ և փաստացի աննախադեպ բանակցային գործընթացը հիմք է տալիս ենթադրելու, որ կուլիսներում բանակցության մասնակիցների դիրքավորման փոփոխություններ են լինում: Հակառակ դեպքում` հռետորական հարց է ծագում բուն բանակցությունների առարկայի ու խնդրի մասին: Բանակցությունների դինամիկան պահպանվում է Բաքվի ջանքերով: Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը բանավոր պայմանավորվածության գնաց Հայաստանի վարչախետի ԺՊ Նիկոլ Փաշինյանի հետ Դուշանբեում` շփման գծում լարվածության նվազեցման վերավերյալ ու պահեց այդ ոճը նաև այլ ձևաչափերով: Դա արվում էր այն ժամանակ, երբ Հայաստանում խորհրդարանական ընտրությունների ելքը ակնհայտ չէր: Օբյեկտիվորեն դա ամրապնդեց Փաշինյանի դիրքերոը, թեպետ բազում վարկածներ ծնեց` ոտքի վրայի բանակցությունները ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի ձևաչափից դուրս էին: Հիմա էլ, երբ Հայաստանի վարչապետը զբաղված է կոռուպցիայի դեմ պայքարով, Ալիևը` 2018-ի սոցիալ-տնտեսական զարգացման արդյունքներին ու առաջիկա խնդիրներին նվիրված կառավարության նիստում համաշխարհային հանրությանը կոչ արեց հետաքննել հայկական այսպես կոչված` ՙկոնյակային դիվանագիտությունը», որ օգտագործում էին Փաշինյանի նախորդները: Ադրբեջանի նախագահը հղում էր անում Հայաստանի խորհրդարանական ընտրությունների արդյունքներին, որոնց համաձայն նրա խոսքով` «իշխանությունը անօրինական գրաված մարդկանց խումբը չկարողացավ 5 տոկոս ձայն հավաքել»: Դա նույնպես ջուր է լցնում Փաշինյանի ջրաղացին` ուրվագծելով Հայաստանում ՙխորքային պետության» գոյության գործոնը, որ սկզբունքորեն նոր հնարք է Բաքվի զինանոցում Երևանի առնչությամբ: Բաքուն չի թաքցնում, որ ղարաբաղյան կոնֆլիկտի կարգավորման հարցում իր համար որոշակի դրական ակնկալիքներ ունի, որ կարող են կամ պետք է իրականացնեն Երևանում` ՙհեղափոխական» նոր իշխանության հետ: Ինչ-որ քայլեր, ի դեպ, գործնականում իրականացվում են:


Չնայած Փաշինյանի մինչ այդ արված հայտարարություններին, որ Ստեփանակերտը պետք է համարվի կոնֆլիկտի կողմ, որ ղարաբաղյան խնդրի լուծման նոր մոտեցման սխեման ենթադրում է բանակցությունների սեղանի շուրջ 3 իրավահավասար բանակցողների ներկայություն` Բաքվի, Երևանի, Ստեփանակերտի, խոսակցությունը շարունակվում է նախկին ձևաչափով, որ ստեղծվել է ոչ առանց Հայաստանի իշխանության, որին Ալիևը որակեց «քրեական խունտայի վարչակարգ»: Միևնույն ժամանակ` լինելով փորձառու քաղաքական գործիչ` Ալիևը հասկանում է, որ առանց երկկողմ կոմպրոմիսի հազիվ թե հնարավոր լինի իրականում մոտենալ կոնֆլիկտի կարգավորմանը: Բաքուն խաղը վարում է երևանյան դաշտում` նպատակ ունենալով նվազեցնել Փաշինյանի մանևրի հնարավորությունները, Հայաստանի ներսում նրան կտրելով հնարավոր համագործակցությունից անցանկալի ՙպահպանողական» քաղաքական ուժերի հետ: Մյուս նպատակը` նրանց հնարավոր հարվածը չեզոքացնելն է, եթե Փաշինյանը ՙպահպանողականների» համար անցանկալի զիջումների գնա ղարաբաղյան կարգավորման մեջ: Բայց առայժմ արտաքուստ ոչ ոք չի հրաժարվում մադրիդյան սկզբունքներից, որ որոշակի փոփոխություններով` մնում են կարգավորման հիմքում: Թեպետ հիմնական խնդիրը, որի շուրջ Երևանն ու Բաքուն չեն կարողանում համաձայնության գալ, Լեռնային Ղարաբաղի ապագա կարգավիճակն է: Իր խաղն է վարում և Փաշինյանը` ցանկանալով որոշակի փուլում բանակցությունները նոր ձևաչափի փոխադրել` առանց որի կոնֆլիկտի կարգավորման հետագա քայլերն անելը բարդ, եթե ոչ ընդհանրապես անհնար է: Բաքվեցի քաղաքագետ Էլհան Շահինօղլուն ուշադրություն է հրավիրում, որ Փաշինյանը սկսել է Ստեփանակերտ ուղարկել նոր նշանակած դեսպաններին, որ նրանք տեղում ծանոթանան իրավիճակին ու «արտասահմանում աշխատեն ինքնահռրակ ԼՂՀ-ի շահերի համար»: Եվս մեկ քայլ` Երևանը հայտարարեց, որ կողջունի Բաքվի հետ բանակցությունների սկիզբը պետական սահմանին ծառայության համատեղ կազմակերպման մասին: Ադրբեջանի սահմանապահ զորքերի գլխավոր հրամանատար Էլչին Գուլիևը մինչ այդ հայտարարել էր, որ Հայաստանի հետ սահմանին զորքի մի մասին կփոխարինեն սահմանապահները (Ղազախի ու Աղստաֆայի շրջանում):

Ինտրիգն այն է, որ ադրբեջանահայկական սահմանին կարող են հայտնվել և ռուս սահմանապահները, որ նախատեսվում է Հայաստանում նրանց ներկայության կարգավիճակով: «Որտե՞ղ է Հայաստանը առաջարկում տեղակայել սահմանապահներին` նախապես Ադրբեջանի հետ պայմանավորվելով,-հարց է տալիս ադրբեջանցի մի փորձագետ:- Ադրբեջանի ու Հայաստանի պետական սահմանի չխախտված հատվածներու՞մ միայն: Թե՞ հայ սահմանապահները կհայտնվեն նաև Ղարաբաղում, և ամենագլխավորը, Ադրբեջանը պետք է դրան համաձայնի: Նման մի բան կա վրացական Աբխազիայում ու Հարավային Օսեթիայում»: Իրոք, Իրանի ու Լեռնային Ղարաբաղի սահմանի սահմանապահ ծառայության ամրապնդման հարցը բաց է մնում: Ադրբեջանում ԱՄՆ նախկին դեսպան Ռիչարդ Կոզլարիչը գտնում է, որ դա կարող է կապված լինել այն իրողության հետ, որ Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի «անդրկուլիսային լուրջ բանակցությունների» հետ գոյություն ունի ՙԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության անկանխատեսելիության գործոնը, մասնավորապես Իրանին առնչվող և ԱՄՆ-ի ուշադրությանը Հայաստանի ու Ադրբեջանի նկատմամբ ավելի շատ Իրանի հարցով»:Նրա հետ համաձայն է և ամերիկացի փորձագետ Ուիլյամ Մակհենրին, որ Վաշինգտոնին կոչ է անում առավել ակտիվ մասնակցել Բաքվի ու Երևանի բանակցային գործընթացին, այլ ոչ թե հանձնել ՙմիայն Պուտինի ողորմածությանը»` սահմանափակելու Թեհրանի ազդեցությունը: Այնպես որ իրավիճակն Անդրկովկասում ու Մերձավոր Արևելքում լրջորեն փոխվում է: Կոնֆլիկտի կարգավորման հեռանկարը նոր կարևոր, բայց առայժմ շատերին ոչ ակնհայտ մանրամասներով է հարստանում: Իսկ Մինսկի խմբի համանախագահներն աշխատում են իրենց սցենարով ու նախապատրաստում են Ադրբեջանի ու Հայաստանի ղեկավարների արդյունքի միտված հանդիպումը: Թեպետ բրիտանացի հայտնի քաղաքագետ Թոմաս դե Վաալի գնահատականով` ԵԱՀԿ Մինսկի խումբը օրեցօր դառնում է «կոնֆլիկտի կարգավորման համար միջազգային չափազանց թույլ մեխանիզմ» և «մեծ փոփոխություններ սպասել Հայաստանի նոր կառավարության կողմից ղարաբաղյան կոնֆլիկտի հարցում համենայն դեպս առաջիկայում, չարժի»: Շատ բան կախված է Ալիևի ու Փաշինյանի քաղաքական կամքից ու որոշումների ընդունումից: Նուրբ խաղը նրանց միջև շարունակվում է:
Ստանիսլավ Տարասով, REGNUM


Հ.Գ. Ոչ մի նուրբ խաղ էլ գոյություն չունի` կա շատ կոպիտ խաղ` ցույց տալ, որ Փաշինյանը պատրաստ է զիջումների և կանի այդ զիջումները` նույնիսկ ոչ թե տարածքներ կարգավիճակի դիմաց, այլ` տարածքներ խաղաղության դիմաց բանաձևով, եթե ներքին դիմադրություն չլինի` ՙնախորդ հանցավոր ռեժիմի» կողմից: Եվ այս մտայնությունը առաջին օրից ադրբեջանական քարոզչությունը փորձում է տարածել, այդ նպատակին էր ծառայում և Դուշանբեում ոտքի վրա պայմանավորվածությունը: «Պաշտոնական Երևանը պետք է անի ամեն ինչ՝ Հայաստանի քաղաքացիներին հարևան պետությունների հետ խաղաղությանը նախապատրաստելու համար», - Թուրքիայի անգլալեզու TRT World հեռուստաալիքի եթերում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահի աշխատակազմի արտաքին հարաբերությունների բաժնի ղեկավար Հիքմեթ Հաջիևը: Նրա խոսքով՝ Հարավային Կովկասում հաշտեցման գործընթացը կարող է մեկնարկել միայն հայկական կողմի զիջումներից հետո: «Նախևառաջ հայկական զորքերը պետք է դուրս բերվեն գրավյալ տարածքներից, իսկ ադրեբեջանցի ներքին տեղահանվածները պետք է վերադառնան հարազատ օջախներ: Այդ դեպքում արդեն քայլեր կձեռնարկվեն վստահության, լիարժեք տարածաշրջանային համագործակցության և ազգամիջյան հաշտեցման վերականգնման ուղղությամբ», - նշել է ադրբեջանցի պաշտոնյան: Ուրեմն` ոչինչ չի փոխվել Բաքվի ոչ տեսակետներում, ոչ գործելակերպում: Բաքուն փորձում է բանակցությունները դուրս բերել ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի ձևաչափից ու դարձնել եռակողմ` Ադրբեջան-Հայաստան` Ռուսաստանի հովանու տակ:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2960

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ