Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ֆրանսիան բարձրության վրա է եղել այնտեղ, որտեղ պետք է լիներ

Ֆրանսիան բարձրության վրա է եղել այնտեղ, որտեղ պետք է լիներ
26.11.2020 | 09:26

Ֆրանսիայի խորհրդարանի վերին պալատը նոյեմբերի 25-ին Լեռնային Ղարաբաղի ճանաչման հարցը դրեց քվեարկության՝ 305 սենատոր կողմ էր, դեմ՝ 1, 30՝ ձեռնպահ:

Բանաձևի տեքստը, որ օրենքի ուժ չունի և խորհրդատվական է, համատեղ առաջարկել էին քննարկել աջ Հանրապետականները. կենտրոնամետները (UDI-Union centriste), սոցիալիստական կուսակցության խմբակցությունը CRCE (հիմնականում՝ կոմունիստներ) և բնապահպանները: Բանաձևի ընդունմանը քննարկման ժամանակ դեմ էին ուլտրաաջ «Ազգային միասնության» անդամները: «Սա առաջին դեպքն էր, երբ Ֆրանսիայում իշխանության կառույցը կոչ է անում ճանաչել Լեռնային Ղարաբաղը»՝ նշեց Հանրապետականներ խմբակցության ղեկավար Բրունո Ռետայոն՝ բանաձևը Սենատի օրակարգ մտցնելուց հետո: «Սա պրեմիերա է: Համարյա 20 տարի առաջ Ֆրանսիան բոլոր ազգերից առաջինը ճանաչեց հայերի ցեղասպանությունը: Եվ հավանաբար, մենք առաջինը կլինենք, որ նոյեմբերի 25-ին կքվեարկենք կողմ բանաձևին, որ դատապարտում է պարոն Էրդողանի գործողությունները ու պահանջում Լեռնային Ղարաբաղում կատարված ռազմական հանցագործությունների միջազգային հետաքննություն, բայց գլխավորը Լեռնային Ղարաբաղի ճանաչում է պահանջում»՝ հայտարարել էր սենատորը նոյեմբերի 19-ին Sud-Radio-ի եթերում: Բանաձևի տեքստում նշված է, որ առաջարկը կատարվել է՝ հաշվի առնելով Ֆրանսիայի Սահմանադրության 34–1 հոդվածը, 1949-ի Հյուսիսատլանտյան պայմանագիրը, Լեռնային Ղարաբաղում զինադադարի 1994-ի մայիսի 12-ի պայմանագիրը և 2020-ի նոյեմբերի 9-ի հրադադարի համաձայնագիրը:

Տեքստում նշված է.

-Հաշվի առնելով, որր Թուրքիայի նախագահ Ռեջեփ Թայիփ Էրդողանը վերջին տարիներին բազմապատկում է սադրանքների, սպառնալիքների դեպքերը Ֆրանսիայի ու Եվրոպայի մյուս երկրների հասցեին,

-Հաշվի առնելով, որ Թուրքիայի էքսպանսիոնիստական քաղաքականությունը ապակայունացման հիմնական գործոնն է արևելյան Միջերկրականում, Մերձավոր ու Միջին Արևելքում, իսկ հիմա նաև Հարավային Կովկասում,

-Ուշադրության առնելով, որ այդ ապակայունացումը սպառնալիք է Ֆրանսիային ու Եվրոպային ընդհանրապես,

-Հաշվի առնելով, որ կոնֆլիկտը ծավալվում է աշխարհի հատկապես անկայուն երկու տարածաշրջանների սահմաններին՝ Կովկասում ու Մերձավոր Արևելքում և ունի էսկալացիայի ռիսկ, որ կարող է վերաբերվել տարածաշրջանային պետություններին,

-Հաշվի առնելով, որ Ադրբեջանին Թուրքիայի ռազմական աջակցության հիքմում ագրեսիան է, որ սկսվել է 2020-ի սեպտեմբերի 27-ին Լեռնային Ղարաբաղի բնակչության դեմ,

-Հաշվի առնելով, որ Լեռնային Ղարաբաղի հայ բնակչությունը, երբ գտնվել է Ադրբեջանի իշխանության տակ, բազմիցս ենթարկվել է կազմակերպված կոտորածի (massacre),

-Հաշվի առնելով, որ Եվրոպայի Խորհրդի ռասիզմի ու անհանդուրժողականության դեմ պայքարի եվրոպական հանձնաժողովի և ՄԱԿ-ի ռասայական շահագործման վերացման հանձնաժողովի հաշվետվությունները վկայում են Ադրբեջանում հայ բնակչության ազատ բնակության անհնարինությունը,

-Իբրև հետևանք գտնելով, որ Լեռնային Ղարաբաղի հայ բնակչության ապահովությունն ու ազատությունը երաշխավորված չեն Ադրբեջանի Հանրապետությունում

-Հաշվի առնելով ջանքերը, որ 1994-ից ձեռնարկում է Ֆրանսիան, Մինսկի խմբի շրջանակներում, որտեղ համանախագահ է Ռուսաստանի ու ԱՄՆ-ի հետ՝ Լեռնային Ղարաբաղում խաղաղ կարգավորման հասնելու նպատակով, գտնելով, որ այդ գործընթացը երկար ժամանակով դադարեցվել էր, որովհետև Ադրբեջանը դիմել է ռազմական լուծման,

Ֆրանսիայի Սենատը «դատապարտում է Ադրբեջանի ռազմական ագրեսիան, Թուրքիայի իշխանությունների և արտասահմանցի վարձկանների աջակցությամբ և պահանջում է անհապաղ դուրս բերել ադրբեջանական զինված ուժերին ու նրանց կողմնակիցներին ռազմական գործողությունների ընթացքում գրավված տարածքներից, որ անցկացվել են Լեռնային Ղարաբաղում 2020-ի սեպտեմբերի 27-ից

-Կոչ է անում կառավարությանը զանգվածային հումանիտար օգնություն ցույց տալ Լեռնային Ղարաբաղի քաղաքացիական բնակչությանը

-Առաջարկում է կառավարությանը Մինսկի խմբի շրջանակներում պնդել անհապաղ իրականացնել բնակչության պաշտպանությունը ՄԽ հովանու ներքո միջազգային խաղաղապահ ուժերի տեղակայման ճանապարհով՝ 2007-ի խաղաղ պլանի համաձայն

-Առաջարկում է կառավարությանը կոչ անել միջազգային հետաքննություն սկսելու ռազմական հանցագործությունների, որ կատարվել են Լեռնային Ղարաբաղու, մասնավորապես քաղաքացիական բնակչության նկատմամբ, նաև միջազգային իրավունքով արգելված զինատեսակների կիրառմամբ,

-Կոչ է անում կառավարությանը հնարավորն անել, որ Մինսկի խմբի շրջանակներում հնարավոր լինի անհապաղ վերսկսել բանակցությունները կոնֆլիկտի երկարաժամկետ ու համաձայնեցված կարգավորման, որը կապահովի 1994-ին որոշարկված սահմանները, հայ բնակչության անվտանգությունը և տեղահանված անձանց վերադարձի իրավունքը, նաև Հայաստանի մշակութային ու կրոնական ժառանգության պահպանումը

-Առաջարկում է կառավարությանը բոլոր դիվանագիտական եզրակացություններն անել դերից, որ խաղում են Թուրքիայի իշխանությունները և քննարկել եվրոպացի գործընկերների հետ ամենավճռական պատասխան միջոցները,

-Կոչ է անում կառավարությանը ճանաչել Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետությունը և այդ ճանաչումը վերածել բանակցությունների գործիքի կայուն խաղաղություն հաստատելու նպատակով»:

Public Senat հեռուստաալիքը հայտնեց, որ քվեարկության նախօրեին Սենատի արտասահմանյան գործերով հանձնաժողովում փակ դռների հետևում լսել են Հայաստանի ու Ադրբեջանի դեսպաններին: Հանձնաժողովի նախագահ Քրիստիան Կամբոն ընդգծել է բանաձևի ընդունման կարևորությունը, չնայած սիմվոլիկ նշանակությանը: «Դա կարևոր է, որովհետև Ֆրանսիան բարձրության վրա է եղել այնտեղ, որտեղ պետք է լիներ»՝ հայտարարել է սենատորը:

Ադրբեջանում դեռ բանաձևի ընդունումից առաջ ֆրանսիացի պատգամավորների նախաձեռնությունը դատապարտել են բոլոր քաղաքական ուժերի ներկայացուցիչները՝ նոյեմբերի 15-ին հրապարակելով դատապարտող հռչակագիր: Ադրբեջանի ԱԳ նախարար Ջեյհուն Բայրամովը հայտարարել է, որ «Ֆրանսիայի պաշտոնական կառույցների վերջին հայտարարությունները միակողմանի ու կանխակալ են»: «Մենք կարող ենք հասկանալ, որ կարևոր գործոնը հայկական սփյուռքի առկայությունն է Ֆրանսիայում, բայց երկրի պաշտոնական դիրքորոշումը պետք է հենված լինի միջազգային իրավունքի նորմերի ու սկզբունքների վրա, նաև սկզբունքների, որ բխում են պետական պատասխանատվությունից»՝ հայտարարել է ԱԳ նախարարը՝ ըստ Vesti.az.-ի: Ջեյհուն Բայրամովը նաև նշել է, որ չեզոքությունը հիմնարար պայման է Մինսկի խմբի համանախագահ լինելու համար:

Բանաձևը Սենատում ընդունվելուց առաջ Ելիսեյան պալատը ցանկություն էր հայտնել, որ Մինսկի խումբը «լիարժեք դեր խաղա վերահսկողության մեթոդների հաստատման մեջ» Լեռնային Ղարաբաղում ռազմական գործողությունների դադարեցմանը: Դա հայտարարվեց, երբ նոյեմբերի 19-ին նախագահ Էմանուել Մակրոնը հեռախոսային բանակցություններ ունեցավ Հայաստանի վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանի և Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևի հետ:

Սենատում քվեարկությունից առաջ ելույթ ունենալով՝ ԱԳՆ-ի՝ արտասահմանում ֆրանսիացիների զբոսաշրջության և ֆրանկոֆոնիայի հարցերով պետական քարտուղար Ժան Բատիստ Լեմուանը, հիմնականում աջակցություն հայտնելով սենատորների բանաձևի կետերին, նշեց, որ մեկ երկիրը չի կարող միակողմանիորեն որոշել Լեռնային Ղարաբաղի ճանաչման հարցը, դա պետք է արվի բանակցությունների ընթացքում գործընթացի մյուս մասնակիցների հետ:

Ելիսեյան պալատը նշել է, որ Ֆրանսիան հանդես է գալիս միջազգային վերահսկողության օգտին, որ ապահովի տեղահանվածների վերադարձը, հումանիտար օգնության տեղ հասնելը, արտասահմանցի վարձկանների վերադարձը (մասնավորապես՝ Թուրքիայի վարձած սիրիացիների), նաև լիարժեք բանակցային գործընթացի վերսկսման Լեռնային Ղարաբաղի կարգավիճակի հարցով: Փարիզում վստահ են, որ նոյեմբերի 9-ի եռակողմ համաձայնությունը, որ ստորագրել են ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինը, Հայաստանի վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը, Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը, «պետք է ամրակայվի» կարևոր պահերի պարզաբանումով՝ մասնավորապես խաղաղ բանակցությունների շարունակման:

Reuters-ը հղում անելով Ֆրանսիայի նախագահի աշխատակազմին՝ հաղորդել է, որ Փարիզում տագնապում են, որ Ռուսաստանն ու Թուրքիան կարող են գործարք կնքել՝ բացառելու Արևմուտքին ապագա խաղաղ բանակցություններից: Փարիզում նաև անհանգստանում են Թուրքիայի դերով կոնֆլիկտի գոտում խաղաղության պահպանման առաքելության մեջ: Բացի այդ՝ նոյեմբերի 9-ի հրադադարի համաձայնագրով Մինսկի խումբն ընդհանրապես չի հիշատակվում:

Նախագահ Էմանուել Մակրոնի հրահանգով ԱԳՆ-ն իրականացնում է «Լեռնային Ղարաբաղում զինված կոնֆլիկտից տուժած հայերին օգնության կառուցվածային ծրագիր»: ԱԳՆ-ում ընդգծել են, որ Ֆրանսիան «լիակատար մոբիլիզացված է այդ կոնֆլիկտի երկարաժամկետ լուծմանը հասնելու համար ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահի իր դերի շրջանակներում՝ Ռուսաստանի ու ԱՄՆ-ի հետ»:

RFI

Հ.Գ. Իհարկե, հրաշալի է, որ Ֆրանսիայի Սենատը 305 կողմ ձայնով ճանաչել է Արցախի Հանրապետության անկախությունը և բանաձևով պահանջել 1994-ի հրադադարի սահմանների վերականգնում: Բայց Սենատի ճանաչումը չունի օրենքի ուժ ու ընդամենը սիմվոլիկ է: Սենատի ճանաչումը կարող էր շրջադարձային նշանակություն ունենալ, եթե լիներ ոչ թե նոյեմբերի, այլ սեպտեմբերի 25-ին՝ պատերազմից 2 օր առաջ, կամ՝ գոնե հոկտեմբերի 25-ին: Սիմվոլիկից ազդեցիկ դառնալու համար բանաձև պետք է ընդունի Ֆրանսիայի Ազգային ժողովը, որտեղ ներկայացված բանաձը քննարկվելու է դեկտեմբերին և եթե Ֆրանսիան բոլոր գործընթացներով պաշտոնապես ճանաչի Արցախի Հանրապետությունը ու պահանջի եթե ոչ 1994-ի, գոնե ԼՂԻՄ-ի սահմաններով Արցախի Հանրապետության ճանաչում ԱՄՆ-ից ու Ռուսաստանից, իբրև ԵԱՀԿ համանախագահ երկրներ, ու ՄԱԿ-ում: Ի՞նչ կպահանջի դրա դիմաց Անկարան: Էրդողանն արդեն ակնարկել է՝ Թուրքիան իրեն համարում է եվրոպական երկիր և եվրաինտեգրումը նորից նպատակ է դարձել, որովհետև Էրդողանը շարունակական պատերազմների մեջ վարի է տվել տնտեսությունը ու կարիք ունի դոլարների ու եվրոների, որ չգնա դեֆոլտի: Էրդողանը առևտրի կդնի իր վերընտրվելը 2023-ին, և էլի ինչ-որ պահանջներ Միջերկրականում… Իսկ ի՞նչ ունենք մենք վճարելու դրա դիմաց: Հարցրեք Վլադիմիր Վլադիմիրովիչին՝ հիմա նա է Հայաստանի ամեն ինչը:

Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ




Դիտվել է՝ 13458

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ