Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Մեղ­քը նա­խա­պես ծն­վում է մտ­քի ու մտա­ծում­նե­րի մեջ, այ­նու­հետև դրսևոր­վում է գոր­ծե­րում

Մեղ­քը նա­խա­պես ծն­վում է մտ­քի ու մտա­ծում­նե­րի մեջ, այ­նու­հետև դրսևոր­վում է գոր­ծե­րում
03.11.2020 | 00:03

Բա­նաս­տեղ­ծը դեռ շր­ջում է ան­վերջ,
Բայց են­թա­կա չէ իր ժա­մա­նա­կին,
Ընդ­միշտ մտա­խոհ չոր ա­նա­պա­տում,
Հետևե­լով իր ե­րա­զան­քին:
Սի­րա­նուշ ՄՆԱ­ՑԱ­ԿԱ­ՆՅԱՆ

Գրի­գոր Նա­րե­կա­ցին իր «Մա­տյան ող­բեր­գու­թյան» մեջ գրում էր, որ մանր ու փոքր հան­ցանք­նե­րից չխու­սա­փեց, հաշ­վե­լով դրանք անվ­նա­սա­կար: Սա­կայն նա կանգ­նում է Հո­ղից նո­րից ծն­վե­լու խնդ­րի ա­ռաջ «…քան­զի տռ­փա­կան ցան­կու­թյուն­նե­րիս մո­լա­գա­րու­թյան՝ սանձ չդ­րե­ցի, ար­ժա­նի կեր­պով կրում եմ այժմ ան­զո­վա­նա­լի հրայր­քը կիզ­ման» (ԲԱՆ ԺԹ): Ինչ­պե՞ս ա­զատ­վել եր­բեմն մար­դուն պա­րու­րող այդ կի­զող շղ­թա­նե­րից, ա­նօ­րե­նու­թյուն­նե­րից և մեղ­քե­րից: Այս հար­ցե­րի պա­տաս­խա­նը ուղ­ղա­կիո­րեն առ­նչ­վում է փի­լի­սո­փա­յու­թյան այն հիմ­նա­կան հար­ցե­րից մե­կի հետ, թե որն է կյան­քի ի­մաս­տը: Ա­ռանց կյան­քի ի­մաս­տի փի­լի­սո­փա­յա­կան ըն­կալ­ման մար­դիկ հա­ճախ դժ­վա­րա­նում են ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի այս կամ այն ցան­կու­թյան ճիշտ ընտ­րու­թյուն կա­տա­րել և նա­խա­պատ­վու­թյուն տալ որևէ ցան­կու­թյան: Մենք «Ի­րա­տես» թեր­թի նա­խորդ հա­մար­նե­րից մե­կում նշել էինք, որ օր­վա ըն­թաց­քում մար­դու ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղի, հոգևոր ու­ղե­ղի և ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի միջև տե­ղի են ու­նե­նում տե­սա­նե­լի և ան­տե­սա­նե­լի փո­խազ­դե­ցու­թյուն­ներ, ո­րոնց ար­դյուն­քը պայ­մա­նա­վոր­ված է տվյալ մար­դու ինք­նա­գի­տակ­ցու­թյամբ և ան­հա­տա­կա­նու­թյամբ: Հիմ­նա­կա­նում մեր փի­լի­սո­փա­յա­կան մո­տե­ցում­նե­րի կամ փի­լի­սո­փա­յա­կան մո­դե­լի շր­ջա­նակ­նե­րում քն­նարկ­վել են ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղի և հոգևոր ու­ղե­ղի փոխ­հա­րա­բե­րու­թյան ո­րոշ հար­ցեր, սա­կայն նույն­քան կարևոր է նաև ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի ու դրա­նից բխող ցան­կու­թյուն­նե­րի, ինչ­պես նաև ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղի և հոգևոր ու­ղե­ղի միջև փո­խա­դարձ կա­պի ու­սում­նա­սի­րու­մը: Վեր­ջին հաշ­վով մեր ա­ռօ­րյա կյան­քում դրանց փո­խազ­դե­ցու­թյամբ է ձևա­վոր­վում մեր կոնկ­րետ վար­քա­գի­ծը և վե­րա­բեր­մուն­քը մեզ հետ հա­ղոր­դակց­վող մարդ­կանց, առ­կա սո­վո­րույթ­նե­րի ու գոր­ծող օ­րենք­նե­րի նկատ­մամբ: Ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի ցան­կու­թյուն­նե­րի և ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղի ու հոգևոր ու­ղե­ղի միջև փո­խազ­դե­ցու­թյուն­նե­րը ու­սում­նա­սի­րե­լու հա­մար ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի ցան­կու­թյուն­նե­րի քա­նա­կը կամ դրանց բազ­մու­թյու­նը պայ­մա­նա­կա­նո­րեն աս­տի­ճա­նա­կար­գենք սկ­սած բա­ցա­սա­կան ցան­կու­թյուն­նե­րից նե­րա­ռյալ դրա­կան ցան­կու­թյուն­նե­րը՝ ցած­րից դե­պի բարձր: Մաս­նա­վո­րա­պես այդ բազ­մու­թյու­նից որ­պես բա­ցա­սա­կան ցան­կու­թյուն կա­րե­լի է նշել մար­դու ծխե­լու սո­վո­րու­թյու­նը, իսկ որ­պես դրա­կան՝ մարմ­նա­մար­զու­թյամբ զբաղ­վե­լը կամ ա­ռողջ ապ­րե­լա­կեր­պին առ­նչ­վող որևէ այլ սո­վո­րու­թյու­ն: Այս­տեղ կա­րե­լի է ընտ­րել ֆի­զի­կա­կան մարմ­նին առ­նչ­վող ցան­կա­ցած այլ սո­վո­րու­թյու­ն: Նույն կերպ կա­րե­լի է աս­տի­ճա­նա­կար­գել նաև հոգևոր ու­ղե­ղին առ­նչ­վող դրա­կան և բա­ցա­սա­կան ար­ժեք­նե­րը, սո­վո­րույթ­նե­րը և երևույթ­նե­րը: Ինչ վե­րա­բե­րում է ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղին, ա­պա այն կազ­մա­կեր­պում, տրա­մա­բա­նա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի է վե­րա­ծում ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի և հոգևոր մարմ­նի գոր­ծա­ռույթ­նե­րը և դրան­ցից ստաց­ված դրա­կան ու բա­ցա­սա­կան ազ­դակ­նե­րը:

Ընդ­հա­նուր առ­մամբ ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղը ֆի­զի­կա­կան մարմ­նից և հոգևոր ու­ղե­ղից ստաց­ված բո­լոր ազ­դակ­նե­րը և հոգևոր ար­ժեք­նե­րը վե­րա­ծում է նյու­թա­կան ար­ժեք­նե­րի, ա­պա­հո­վե­լով նյու­թա­կան աշ­խար­հում մար­դու ֆի­զի­կա­կան գո­յու­թյու­նը: Ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի ցան­կու­թյուն­նե­րի, ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղի և հոգևոր ու­ղե­ղի միջև փոխ­հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րը և փո­խազ­դե­ցու­թյուն­նե­րը կա­րե­լի է ներ­կա­յաց­նել հետևյալ պարզ սխե­մա­յի կամ մո­դե­լի մի­ջո­ցով: Նախ ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի ծխե­լու ցան­կու­թյան վե­րա­բե­րյալ ազ­դա­կին ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղը կա­րող է ար­ձա­գան­քել դրա­կան կամ բա­ցա­սա­կան: Երբ դրա­կան է ար­ձա­գան­քում, ա­պա ծխե­լու ցան­կու­թյու­նը ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղը վե­րա­ծում է հա­մա­պա­տաս­խան տրա­մա­բա­նա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի: Ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղի այս գոր­ծա­ռույ­թը հնա­րա­վոր է դառ­նում այն դեպ­քում, երբ հոգևոր ու­ղե­ղում առ­կա են ե­սա­կենտ­րոն հա­վե­լյալ հա­կում­ներ: Դա նշա­նա­կում է, որ այն ժա­մա­նակ, երբ հոգևոր ու­ղե­ղը կձեր­բա­զատ­վի ե­սա­կենտ­րոն հա­վե­լյալ հա­կում­նե­րից, ա­պա մար­դու մոտ կա­րող է զգա­լիո­րեն թու­լա­նալ կամ վե­րա­նալ նաև ծխե­լու ցան­կու­թյու­նը: Իսկ դա հնա­րա­վոր է, երբ մար­դու կող­մից ամ­բողջ մտ­քով, ամ­բողջ հո­գով ըն­կալ­վում են Աստ­ծո պատ­գամ­նե­րը, հոգևոր-քրիս­տո­նեա­կան կա­նոն­նե­րը և հոգևոր կյան­քի օ­րենք­նե­րը, և դրանք դառ­նում են մեր ա­ռօ­րյա կյան­քի ան­բա­ժա­նե­լի մա­սը: Մեր հո­գու խոր­քում ե­ղած հա­վե­լյալ ե­սա­կենտ­րոն հա­կում­նե­րից կա­րե­լի է հրա­ժար­վել զղջ­ման, մտ­քի և հո­գու մաս­նակ­ցու­թյամբ անմ­նա­ցորդ ա­ղոթ­քի մի­ջո­ցով, ո­րը կու­ժե­ղաց­նի մեր հո­գու լույ­սը՝ տես­նե­լու հա­մար մեր ի­րա­կան վի­ճա­կը:

Ըստ Ս. Գրի­գոր Տաթևա­ցու՝ մեղ­քը նա­խա­պես ծն­վում է մտ­քի ու մտա­ծում­նե­րի մեջ, այ­նու­հետև դրսևոր­վում է գոր­ծե­րում: Բեր­ված օ­րի­նա­կը ցույց է տա­լիս, որ մեր վար­քագ­ծում ա­ռա­ջա­ցած բազ­մա­թիվ այլ կա­յուն կամ ան­կա­յուն ձեռք­բե­րո­վի շղ­թա­նե­րից կա­րե­լի է ա­զատ­վել հոգևոր վար­քագ­ծի փո­փո­խու­թյան մի­ջո­ցով: Ոչ թե պետք է ուղ­ղա­կիո­րեն հրա­ժար­վել ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի այս կամ այն ցան­կու­թյու­նից կամ զս­պել կոնկ­րետ որևէ ցան­կու­թյուն, այլ մտ­քի և հո­գու միաս­նա­կան ջան­քե­րի մի­ջո­ցով բա­ցա­սա­կան ցան­կու­թյուն­նե­րից հրա­ժար­վե­լու հիմ­քեր ստեղ­ծել: Ըստ էու­թյան, մեր վար­քագ­ծի փո­փո­խու­թյուն­նե­րի դի­նա­մի­կան պայ­մա­նա­վոր­ված է հոգևոր ու­ղե­ղի գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րով, ո­րի մի­ջու­կը կազ­մում է աստ­վա­ծա­յին ծա­գում ու­նե­ցող սուրբ հո­գին:


Սուրբ հո­գու կա­րո­ղու­թյուն­նե­րը, ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի ցան­կու­թյուն­նե­րի և ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղի վրա դրա ազ­դե­ցու­թյան նշա­նա­կու­թյու­նը և ուժգ­նու­թյու­նը ա­վե­լի լավ պատ­կե­րաց­նե­լու հա­մար այն կա­րե­լի է հա­մե­մա­տել ա­տո­մի կա­ռուց­ված­քի հետ: Ինչ­պես գի­տենք, ա­տոմն ու­նի բարդ կա­ռուց­վածք, ո­րը կազմ­ված է մի­ջու­կից և է­լեկտ­րո­նա­յին թա­ղան­թից: Ըստ Մաքս­վե­լի տե­սու­թյան՝ դրա­կան լից­քա­վոր­ված մի­ջու­կի շուրջն է­լեկտ­րո­նի ա­րա­գաց­ման հետևան­քով է­ներ­գիա է ճա­ռագ­վում: Ա­մեն դեպ­քում քվան­տա­յին ֆի­զի­կա­յի զար­գաց­ման ըն­թաց­քը ցույց է տա­լիս, որ նյու­թա­կան աշ­խար­հի ի­մա­ցու­թյան սահ­ման­ներն ա­նի­մա­նա­լի են: Ինչ­պես Կանտն էր պն­դում, որ չենք կա­րող ի­մա­նալ, թե ինչ­պի­սին է աշ­խարհն ինք­նին: Թեև ինք­նին ի­րե­րը Կան­տը հա­մա­րում է ան­ճա­նա­չե­լի, այ­նու­հան­դերձ, դրանք չա­փա­զանց կարևոր դեր են խա­ղա­ցել աշ­խար­հի և նյու­թի միկ­րո­կա­ռուց­ված­քի վե­րա­բե­րյալ մեր ի­մա­ցու­թյան գոր­ծըն­թա­ցում։ Այդ ա­ռու­մով, ըստ մեր փի­լի­սո­փա­յա­կան պատ­կե­րա­ցում­նե­րի, մար­դու էու­թյան մի­ջու­կը կազ­մում է աստ­վա­ծա­յին ծա­գում ու­նե­ցող սուրբ հո­գին, ո­րի շուրջ ձևա­վոր­ված հա­ջորդ թա­ղան­թը կազ­մում է հոգևոր ու­ղե­ղը, այ­նու­հետև երկ­րորդ թա­ղան­թը` ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղը, և եր­րորդ թա­ղան­թը կամ վեր­ջին ու­ղե­ծի­րը կազ­մում է մեր ֆի­զի­կա­կան մար­մի­նը: Ըստ էու­թյան, դա ո­րոշ չա­փով նման է պյու­թա­գո­րյան­նե­րի այն պնդ­մա­նը, թե հո­գին բան­տարկ­ված է մարմ­նում և ա­զա­տու­թյուն է գտ­նում մա­հից հե­տո` դուրս գա­լով մարմ­նից: Պյու­թա­գո­րյան­նե­րի այս ուս­մունքն ար­տա­հայտ­ված է նաև Պլա­տո­նի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րում: Պլա­տո­նը ևս ցույց է տա­լիս, որ մար­մի­նը հո­գու զն­դանն է, և մարմ­նի մա­հով հո­գին ա­զա­տու­թյուն է գտ­նում: Բայց ա­մեն դեպ­քում այդ փի­լի­սո­փա­նե­րից ոչ մե­կը չի ա­սել, թե հո­գին ուր է գնում կամ ինչ է լի­նում ա­զա­տու­թյուն փնտ­րող հո­գու հետ: Դա ոչ միայն մար­դու կող­մից կյան­քի ի­մաս­տի փի­լի­սո­փա­յա­կան ըն­կալ­ման, այլ նաև Աստ­ծո մա­սին մեր պատ­կե­րա­ցում­նե­րի տե­սան­կյու­նից շատ կարևոր հան­գա­մանք է:

Ըստ մեր փի­լի­սո­փա­յա­կան պատ­կե­րա­ցում­նե­րի՝ Աստ­ված ան­սահ­ման միտք է, ան­սահ­ման մար­մին է և ան­սահ­ման հո­գի է: Մարդն ան­վերջ սահ­մա­նին ձգ­տող միտք է, ան­վերջ սահ­մա­նին ձգ­տող հո­գի է և վեր­ջա­վոր մար­մին է: Ըստ մեր այդ մո­տեց­ման՝ մար­դու կյան­քի ի­մաս­տը բա­րե­կե­ցու­թյան, եր­ջան­կու­թյան և Աստ­ծո թա­գա­վո­րու­թյան մեջ ապ­րելն է: Կյան­քի ի­մաս­տի այս ձևա­կերպ­ման մեջ բա­րե­կե­ցու­թյու­նը կարևոր դեր ու­նի, քա­նի որ այն առ­նչ­վում և միա­ժա­մա­նակ ընդ­գր­կում է ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի ցան­կու­թյուն­նե­րի մի մեծ ներ­կապ­նա­կի հետ, ո­րի գույ­նե­րը բազ­մա­զան են և այն բա­վա­կա­նին ըն­դար­ձակ է: Մար­դու բա­րե­կե­ցու­թյան ա­պա­հո­վումն առ­նչ­վում է նյու­թա­կան բա­րիք­նե­րի և ծա­ռա­յու­թյուն­նե­րի ձեռք­բեր­ման և սպառ­ման հետ: Ինչ­պես որ գո­յու­թյուն ու­նեն ֆի­զի­կա­յի կամ բնու­թյան և հոգևոր կյան­քի օ­րենք­ներ, այն­պես էլ գո­յու­թյուն ու­նեն տն­տե­սա­կան օ­րենք­ներ, ո­րոնք մի­մյանց չեն հա­կա­սում: Այս ա­ռու­մով մար­դու սպառ­ման վար­քա­գի­ծը, մաս­նա­վոր և հա­սա­րա­կա­կան բա­րիք­նե­րի ար­տադ­րու­թյան գոր­ծըն­թա­ցում ա­ռա­ջա­ցած հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րը կարևոր դեր ու­նեն մար­դու հա­մար և կազ­մում են իր կյան­քի ան­բա­ժա­նե­լի մա­սը: Մյուս կող­մից նյու­թա­կան աշ­խար­հում մար­դիկ եր­ջան­կու­թյան կա­րող են հաս­նել պահ­պա­նե­լով Աստ­ծո պատ­գամ­նե­րը և հոգևոր կյան­քի օ­րենք­նե­րը, քա­նի որ դրանց խախ­տու­մը կա­րող է բե­րել նաև նյու­թա­կան և ֆի­նան­սա­կան մեծ կո­րուստ­ներ և նույ­նիսկ կա­րող է մար­դուն հասց­նել կոր­ծան­ման: Մար­դու կյան­քի ի­մաս­տի ըն­կալ­ման ա­մե­նա­կարևոր հար­ցե­րից մե­կը վե­րա­բե­րում է սուրբ հո­գու վե­րա­բե­րյալ մեր պատ­կե­րա­ցում­նե­րին: Մարդ­կու­թյան պատ­մու­թյան բո­լոր ժա­մա­նակ­նե­րում այս հար­ցը մշ­տա­պես հե­տաք­րք­րել է փի­լի­սո­փա­նե­րին՝ կապ­ված դրա ծագ­ման, գո­յու­թյան, դե­րի և նշա­նա­կու­թյան հետ: Մեր կող­մից ներ­կա­յաց­ված մո­դե­լում մար­դու էու­թյու­նը կազմ­ված է ե­ռա­շերտ ու­ղե­ծիր­նե­րից, ո­րի մի­ջու­կը ըստ էու­թյան, ինչ­պես ար­դեն նշել ենք, կազ­մում է սուրբ հո­գին: Մեր կող­մից ըն­դուն­ված փի­լի­սո­փա­յա­կան դրույթ­նե­րի հա­մա­ձայն սուրբ հո­գին քա­նի որ գո­յու­թյուն ու­նի նյու­թա­կան մի­ջա­վայ­րում, հետևա­բար ու­նի նաև նյու­թա­կան բնույթ: Իր նյու­թա­կան տես­քով և ձևով այն ան­տե­սա­նե­լի է, ու­նի մտ­քին կամ լույ­սին մոտ ա­րա­գու­թյուն, ան­սահ­ման հի­շո­ղու­թյուն և վերջ­նա­կա­նո­րեն մեզ լքե­լուց հե­տո հայ­տն­վում է եր­կն­քում կամ Աստ­ծո թա­գա­վո­րու­թյու­նում:


Ռո­լան ՄՆԱ­ՑԱ­ԿԱ­ՆՅԱՆ
Տն­տե­սա­գի­տու­թյան թեկ­նա­ծու

Դիտվել է՝ 2521

Մեկնաբանություններ