Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ա­նընդ­հատ ճնշ­ման տակ գտն­վող դա­տա­վո­րը ո­րա­կ­յալ դա­տավ­ճիռ չի կա­րող կա­յաց­նել»

«Ա­նընդ­հատ ճնշ­ման տակ գտն­վող դա­տա­վո­րը ո­րա­կ­յալ դա­տավ­ճիռ չի կա­րող կա­յաց­նել»
22.05.2020 | 01:01
Ազ­գա­յին ժո­ղո­վի «Լու­սա­վոր Հա­յաս­տան» խմ­բակ­ցու­թյան պատ­գա­մա­վոր ՏԱ­ՐՈՆ ՍԻՄՈ­ՆՅԱՆՆ ա­սում է, որ ե­թե հա­մադ­րենք դա­տաի­րա­վա­կան հա­մա­կար­գի շուրջ վեր­ջին եր­կու տա­րում տե­ղի ու­նե­ցած դեպ­քե­րը, բա­վա­կան հե­տաքր­քիր պատ­կեր կս­տա­նանք: «Ի­րա­տե­սի» հետ զրույ­ցում պատ­գա­մա­վո­րը վեր­հի­շեց դա­տա­կան հա­մա­կար­գին առ­նչ­վող իշ­խա­նու­թյան ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րի հայ­տա­րա­րու­թյուն­ներն ու գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը:
-Ան­ցած տա­րի մի քա­նի ան­գամ խոս­վեց ան­ցու­մա­յին ար­դա­րա­դա­տու­թյան մա­սին, ա­պա վար­չա­պե­տի հոր­դո­րով մար­դիկ դա­տա­րան­նե­րը շր­ջա­փա­կե­ցին, հե­տո խոս­վում էր այն մա­սին, որ դա­տա­կան հա­մա­կար­գի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րի մե­ծա­մաս­նու­թյու­նը պետք է շո­րե­րը հա­վա­քի ու դուրս գա այդ հա­մա­կար­գից, ո­րով­հետև թա­թախ­ված է կո­ռուպ­ցիոն գոր­ծե­րում կամ նախ­կին­նե­րի շա­հե­րի պաշտ­պանն է,- ա­սաց պա­րոն Սի­մո­նյա­նը։- Բայց ար­դեն այս տա­րի իշ­խա­նու­թյու­նը հայ­տա­րա­րեց, որ նրանց մե­ծա­մաս­նու­թյու­նը լավն է, ու կա­րիք չկա դա­տա­կան հա­մա­կարգն ամ­բող­ջու­թյամբ բա­րե­նո­րո­գե­լու: Այս ա­մենն ինձ մոտ տպա­վո­րու­թյուն է ստեղ­ծում, որ իշ­խա­նու­թյունն ան­ցած տա­րի կա՛մ չգի­տեր՝ ինչ­պես աշ­խա­տի դա­տա­կան հա­մա­կար­գի հետ (այն դան­դաղ աշ­խա­տող հա­մա­կարգ է ու փո­փո­խու­թյուն­նե­րը միայն քա­ղա­քա­կան հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րով չի կա­րե­լի պայ­մա­նա­վո­րել), կա՛մ ան­ցած տար­վա հայ­տա­րա­րու­թյուն­ներն ար­վում էին, որ սար­սափ ներ­շն­չեն դա­տա­վոր­նե­րին՝ այդ թվում կո­ռուպ­ցիոն հա­մա­կար­գում թա­թախ­ված, որ­պես­զի նրանք էլ ա­վե­լի կա­մա­կա­տար դառ­նան և ծա­ռա­յեն նոր իշ­խա­նու­թյուն­նե­րին։ Փաս­տա­բա­նա­կան հա­մայնքն ու դա­տա­րան­նե­րի հետ շփ­ված շատ ի­րա­վա­բան­ներ գի­տեն այն դա­տա­վոր­նե­րին, ո­րոնք կա՛մ մաս­նա­գի­տա­կան բա­վա­րար գի­տե­լիք­ներ չու­նեն, կա՛մ ի­րա­կա­նում թա­թախ­ված են կո­ռուպ­ցիոն սկան­դալ­նե­րում, ին­չի մա­սին գի­տեն հա­տուկ մար­մին­նե­րը: ՈՒ ե­թե հա­տուկ մար­մին­նե­րը հա­մա­պա­տաս­խան քրեաի­րա­վա­կան հետևանք­ներ չեն ա­ռա­ջաց­նում այդ դա­տա­վոր­նե­րի նկատ­մամբ, ա­պա այս­տեղ կաս­կած է ա­ռա­ջա­նում, որ նրանք հի­մա էլ եր­դում են տվել նոր իշ­խա­նու­թյուն­նե­րին, ու նո­րից շա­րու­նակ­վե­լու է ոչ ան­կախ դա­տա­վո­րի ինս­տի­տու­տի ճա­նա­պար­հը: Այ­սինքն՝ բո­լոր քայ­լե­րը տա­նում են նրան, որ դա­տա­վոր­նե­րը զրկ­վում են հույ­սից, թե երբևէ ան­կա­խու­թյուն կու­նե­նան: ՈՒ կարևոր չէ՝ լավ, թե վատ իշ­խա­նու­թյանն են են­թարկ­վում: Ե­թե դա­տա­վո­րը են­թարկ­վեց այլ սու­բյեկ­տի, քան Սա­հա­մանդ­րու­թյունն է, ու­րեմն նա դա­տա­վոր չէ:
-Իշ­խա­նու­թյու­նը մի կող­մից հայ­տա­րա­րում է, թե պետք է «աս­ֆալ­տին փռել պա­տե­րի տակ վնգս­տա­ցող դա­տա­վոր­նե­րին, մյուս կող­մից՝ ԱԺ պե­տաի­րա­վա­կան հար­ցե­րի մշ­տա­կան հանձ­նա­ժո­ղո­վի նա­խա­գա­հի բե­րա­նով ա­սում է, թե «ան­բա­սիր դա­տա­վոր­նե­րը մե­ծա­մաս­նու­թյուն են»:
-Եր­կա­կի հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րը, դա­տա­վոր­նե­րին «աս­ֆալ­տին փռե­լը» կամ «վնգս­տա­ցող­ներ» ան­վա­նե­լը պայ­մա­նա­վոր­ված է նրա­նով, որ մեր քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ­նե­րը պե­տա­կան գոր­ծիչ չեն, պե­տա­կան մտա­ծո­ղու­թյուն չու­նեն: Սե­փա­կան քա­ղա­քա­կան շա­հե­րից ել­նե­լով՝ կա­րող են ան­վա­նար­կել ամ­բողջ պե­տա­կան հա­մա­կար­գը կամ պե­տա­կան ինս­տի­տուտ­նե­րը, ոչն­չաց­նել հար­գան­քը դա­տա­վո­րի ինս­տի­տու­տի նկատ­մամբ, հե­տո ո­րո­շեն՝ լավ դա­տա­վոր է: Բայց ե­թե նրա նկատ­մամբ հար­գանքն ար­դեն իսկ ոչն­չաց­ված է, ինչ­քան էլ հե­տո ա­սես՝ այս կա այն դա­տա­վո­րը լավն է, միևնույն է, հար­գան­քը չի վե­րա­կան­գն­վե­լու: Այս ա­մե­նի միակ լու­ծումն այն է, որ քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ­ներն ի­րենց ե­լույթ­նե­րում զուսպ լի­նեն, պե­տա­կան մտա­ծո­ղու­թյուն դրսևո­րեն ու հաս­կա­նան, որ վա­ղը-մյուս օ­րը քա­ղա­քա­կան հայ­տա­րա­րու­թյու­նը հետևանք է թող­նե­լու` դառ­նա­լով մի հա­մա­կար­գի փլուզ­ման պատ­ճառ:
-Իշ­խա­նու­թյու­նը նշում է, թե պետք է բարձ­րաց­նել դա­տա­վոր­նե­րի աշ­խա­տա­վար­ձը, բայց Ձեր ա­սա­ծից ստաց­վում է՝ դա էլ չի կա­րող հիմք լի­նել, որ ան­կախ դա­տա­կան հա­մա­կարգ ու­նե­նանք: Փաս­տո­րեն, ա­ռա­ջին պլան է գա­լիս քա­ղա­քա­կան կամ­քի բա­ցա­կա­յու­թյու­նը:
-Այն, որ դա­տա­վոր­նե­րի ան­կա­խու­թյան հա­մար օ­բյեկ­տիվ ե­րաշ­խիք­ներ պետք է լի­նեն, նրանց աշ­խա­տան­քը պաշտ­պան­ված պետք է լի­նի, սո­ցիա­լա­կան ու ֆի­նան­սա­կան ե­րաշ­խիք­ներ պետք է ու­նե­նան, խիստ ծան­րա­բեռն­վա­ծու­թյուն չպետք է ու­նե­նան, մեծ աշ­խա­տա­կազմ պի­տի ու­նե­նան, որ­պես­զի կա­րո­ղա­նան ար­դյու­նա­վետ ար­դա­րա­դա­տու­թյուն ի­րա­կա­նաց­նել և այլն, միան­շա­նակ է: Եվ ող­ջու­նե­լի են իշ­խա­նու­թյան բո­լոր այն քայ­լե­րը, որ միտ­ված են դա­տա­վոր­նե­րին ան­կա­խու­թյան ե­րաշ­խիք­ներ տրա­մադ­րե­լուն, այդ թվում՝ դա­տա­վոր­նե­րի ու նրանց օգ­նա­կան­նե­րի թվի ա­վե­լա­ցում, աշ­խա­տա­վար­ձի բարձ­րա­ցում, վե­ճե­րի լուծ­ման այ­լընտ­րան­քա­յին ե­ղա­նակ­նե­րի զար­գա­ցում՝ ար­բիտ­րաժ, հաշ­տա­րա­րու­թյուն և այլն, որ­պես­զի դա­տա­վոր­ներն օ­բյեկ­տիվ մի­ջա­վայր ու­նե­նան ան­կախ ար­դա­րա­դա­տու­թյուն ի­րա­կա­նաց­նե­լու հա­մար: Բայց ար­դա­րա­դա­տու­թյու­նը, բա­ցի օ­բյեկ­տիվ չա­փա­նիշ­նե­րից, ու­նի նաև սու­բյեկ­տիվ չա­փա­նիշ­ներ: Երբ քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ­ներն անձ­նա­կան վե­րահս­կո­ղու­թյան տակ են դնում դա­տա­վո­րի գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը կամ ուղ­ղա­կիո­րեն չեն ազ­դում նրա աշ­խա­տան­քի վրա, բայց դա ա­նում են ա­նուղ­ղա­կիո­րեն, օ­րի­նակ, հա­սա­րա­կա­կան պար­սա­վանք են գե­նե­րաց­նում դա­տա­վո­րի նկատ­մամբ ու թույլ չեն տա­լիս, որ դա­տա­վո­րը են­թարկ­վի օ­րեն­քին ու Սահ­մա­նադ­րու­թյա­նը, այլ «կուլ գնա» հա­րյուր կամ հա­զար քա­ղա­քա­ցու կամ­քին, դա նշա­նա­կում է, որ գործ ու­նենք սու­բյեկ­տիվ վե­րահս­կո­ղու­թյան հետ, պար­զա­պես այդ վե­րահս­կո­ղու­թյու­նը ոչ թե, օ­րի­նակ, հե­ռա­խո­սա­յին զան­գե­րով է ի­րա­կա­նաց­վում, այլ մի խումբ քա­ղա­քա­ցի­նե­րի ճնշ­մամբ: Դա­տա­վորն էլ մարդ է, ըն­տա­նիք ու ե­րե­խա ու­նի, տես­նում է, որ այդ մի խումբ մարդ­կանց հա­ճախ ա­պօ­րի­նի ճն­շու­մը ազ­դում է իր անձ­նա­կան ու ըն­տա­նե­կան կյան­քի վրա, մտա­ծում է այն­պես ա­նել, ինչ­պես իշ­խա­նու­թյունն է ցան­կա­նում: ՈՒ, փաս­տո­րեն, ինչ­քան էլ ան­կա­խու­թյան օ­բյեկ­տիվ ե­րաշ­խիք­ներ ու­նե­նա, սու­բյեկ­տի­վը հան­գեց­նում է նրան, որ դա­տա­վո­րը են­թա­կա­յի վար­քա­գիծ է դրսևո­րում:
-Ի՞նչ գնա­հա­տա­կան կտաք դա­տա­կան հա­մա­կար­գին առ­հա­սա­րակ՝ հաշ­վի առ­նե­լով այն հան­գա­ման­քը, որ Սահ­մա­նադ­րա­կան դա­տա­րա­նի ան­դամ­նե­րին պաշ­տո­նա­նկ ա­նելն իշ­խա­նու­թյան հա­մար մնում է օ­րախն­դիր հարց:
-Սահ­մա­նադ­րա­կան դա­տա­րա­նը դա­տա­կան հա­մա­կար­գի ըն­դա­մե­նը մեկ օ­ղակն է՝ ի­րա­վա­սու­թյուն­նե­րի շատ նեղ շր­ջա­նա­կով: ՈՒ­շադ­րու­թյունն ա­վե­լի շատ մնա­ցած դա­տա­րան­նե­րի վրա կու­զեի հրա­վի­րել, ո­րոնց հետ առ­նչ­վում են մեր քա­ղա­քա­ցի­նե­րը: Խոսքն ա­ռա­ջին ա­տյա­նի դա­տա­րա­նի մա­սին է, որ­տեղ ե­թե բա­րե­փո­խում­ներ չլի­նեն, ա­պա դա­տա­րա­նի նկատ­մամբ քա­ղա­քա­ցու վս­տա­հու­թյու­նը չի վե­րա­կան­գն­վի: Իշ­խա­նու­թյուն­ներն այս­տեղ հա­պա­ղում են, բայց ես հույսս չեմ կորց­նում, որ վաղ թե ուշ հան­գե­լու են այն մտ­քին, որ ե­թե ու­զում ենք ա­ռողջ պե­տա­կա­նու­թյուն ու զար­գա­ցած պե­տու­թյուն ու­նե­նալ, ա­ռանց պե­տա­կա­նու­թյան ող­նա­շա­րի՝ դա­տա­կան իշ­խա­նու­թյան, նման եր­կիր չենք կա­րող ու­նե­նալ: Մենք հի­մա շատ բա­րո­յա­կան ու ա­ռա­քի­նի դա­տա­վոր­ներ ու­նենք, ո­րոնք թե՛ նա­խորդ, թե՛ այժ­մյան ռե­ժի­մի պա­րա­գա­յում պատ­րաստ են մինչև վերջ պաշտ­պա­նե­լու դա­տա­վո­րի պա­տի­վը, են­թարկ­վե­լու բա­ցա­ռա­պես օ­րեն­քին ու Սահ­մա­նադ­րու­թյա­նը: Նրանք ա­ռան­ձին ան­ձանց ո՛չ քա­ղա­քա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րին, ո՛չ սո­ցիա­լա­կան ճն­շում­նե­րին տուրք չեն տա­լիս: Դա­տա­վո­րի ա­ռա­քի­նու­թյան եր­դու­մը սր­տում պա­հած՝ գնում են մինչև վերջ ու են­թարկ­վում են պե­տա­կան շա­հին: Այս­պի­սի դա­տա­վոր­նե­րի վրա պետք է խար­սխ­վի ամ­բողջ դա­տա­կան հա­մա­կար­գը, այս­պի­սի դա­տա­վոր­նե­րը մե­զա­նում, ի­հար­կե, այդ­քան էլ շատ չեն, բայց կան, ու պետք է խրա­խուս­վի հենց նրանց աշ­խա­տան­քը: Իսկ ե­թե խրա­խու­սում եք քա­ղա­քա­կան շա­հե­րով ա­ռաջ­նորդ­վող ու կա­մա­կա­տար դա­տա­վոր­նե­րին, ա­ռա­քի­նի դա­տա­վոր­նե­րը հիաս­թափ­վում են ու գնում մաս­նա­վոր ո­լորտ: Ան­ձամբ ես շատ եմ զրու­ցել մեր գոր­ծըն­կեր­նե­րի հետ, ո­րոնք այն ժա­մա­նակ էլ, հի­մա էլ հա­ճախ են հիաս­թափ­վում ի­րենց աշ­խա­տան­քից և ու­զում են լքել ո­լոր­տը: Մտա­ծում են՝ հա՛մ նոր­մալ գու­մար կվաս­տա­կեն, հա՛մ սո­ցիա­լա­կան ա­ջակ­ցու­թյուն կլի­նի, հա՛մ էլ այդ­քան ճն­շում չի լի­նի: Բայց մենք այդ մարդ­կանց պետք է հա­մո­զենք, որ ա­ռա­քե­լու­թյուն ու­նեք կա­տա­րե­լու, պե­տու­թյու­նը ձեր կա­րիքն ու­նի, ու պետք է չնա­յեք, թե այ­սօր կամ վա­ղը ով­քեր են իշ­խա­նու­թյան ղե­կին:
-Իշ­խա­նու­թյու­նը եր­կու տա­րի ա­նընդ­մեջ թի­րա­խա­վո­րում ու պի­տա­կա­վո­րում է դա­տա­վոր­նե­րին: Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նը, օ­րի­նակ, նրանց «պա­տե­րի տակ վնգս­տա­ցող­ներ» է ան­վա­նում: Քա­րե նյար­դեր են պետք դի­մադ­րե­լու ան­վեր­ջա­նա­լի ան­վա­նար­կում­նե­րին:
-Միան­շա­նակ ճիշտ եք, թի­րա­խա­վո­րումն ազ­դում է նրանց աշ­խա­տան­քի ու աշ­խա­տան­քի ո­րա­կի վրա, ա­նընդ­հատ վատ տրա­մադ­րու­թյուն ու­նե­ցող ու ճնշ­ման ներ­քո գտն­վող դա­տա­վո­րը ո­րա­կյալ դա­տա­կան ակ­տեր չի կա­րող կա­յաց­նել: Իսկ ե­թե նա ո­րա­կյալ վճիռ չի կա­յաց­նում, ամ­բողջ հա­սա­րա­կու­թյունն է ա­նար­դա­րու­թյան զգա­ցում ու­նե­նում, ին­չը պե­տա­կան շա­հից չի բխում: Սա պետք է գի­տակ­ցեն քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ­ներն ու դառ­նա՛ն պե­տա­կան գոր­ծիչ, հաս­կա­նան՝ դա­տա­վորն էլ մարդ է, ռո­բոտ չէ, որ ու­ղեղն ան­ջա­տի: Ճիշտ է՝ վի­րա­վո­րան­քի պատ­րաստ լի­նելն էլ դա­տա­վո­րի խաչն է, ու այդ վի­րա­վո­րանք­նե­րը ոչ միայն քա­ղա­քա­կան դաշ­տից, այլև դա­տա­վա­րու­թյան պարտ­ված կող­մից են հն­չում, բայց ե­թե վի­րա­վո­րան­քը չի դա­դա­րում, շա­րու­նա­կա­կան բնույթ ու­նի, մար­դիկ կա­րող են հիաս­թափ­վել ու դուրս գալ ո­լոր­տից՝ մա­րե­լով վեր­ջին հույ­սը, թե դա­տա­կան իշ­խա­նու­թյու­նը կա­ռող­ջա­նա: Բայց վս­տահ եմ՝ մեր ա­ռա­քի­նի դա­տա­վոր­նե­րի հո­գու հույ­սը եր­բեք չի մա­րի, ու կհաս­կա­նան, որ քա­ղա­քա­կան իշ­խա­նու­թյունն ան­ցո­ղիկ է, պե­տա­կան շա­հը՝ մնա­յուն:
Զրույ­ցը`
Սևակ ՎԱՐ­ԴՈՒ­ՄՅԱ­ՆԻ
Դիտվել է՝ 10299

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ