Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ալֆան և օ­մե­գան

Ալֆան և օ­մե­գան
24.03.2020 | 01:13
Մենք նաև հա­նում ենք ո­րոշ նե­ղազ­գա­յին կր­թա­կան ծրագ­րե­րի պար­տա­դիր լի­նե­լու պայ­մա­նը, ո­րի շնոր­հիվ կարճ ժա­մա­նակ անց հայտ­նի կդառ­նան նրանք, ով­քեր ի­րենց հա­յե­ցո­ղու­թյամբ կնա­խընտ­րեն այդ ա­ռար­կա­նե­րը սեր­տել հան­րակր­թա­կան դպ­րոց­նե­րում և բու­հե­րում: Այ­սինքն, կտա­րան­ջատ­վեն այդ չարչ­րկ­ված սևերն ու սպի­տակ­նե­րը: Էն, որ Աբ­դուլ Հա­միդ օղ­լին ու Ի­վան Վո­րոն­ցո­վը հայ­կա­կան դպ­րոց­նե­րը փա­կում ու ե­կե­ղե­ցու ու­նեց­ված­քը բռ­նագ­րա­վում էին, խի՞ դա­սա­դուլ ու նս­տա­ցույց չէիք ա­նում, խի՞ չէիք բո­ղո­քում, երբ Լեո­նիդ Ի­լյի­չի սուս­լի­կը սահ­մա­նադ­րու­թյու­նից հա­նում էր ազ­գա­յին լե­զու­նե­րը: Մկան ծակն էիք մտել, թե չէ սի­բիր­նե­րում ծա­ռա­հա­տում էիք կա­տա­րե­լու՝ հն­գա­մյա­կը մեկ տա­րում գե­րա­կա­տա­րե­լով կամ, Սար­դա­րա­պա­տի հե­րոս­նե­րի նման, սա­ֆա­րո­վա­կան գե­նը կրող ղա­սա­բի կաց­նա­հունձ­քի են­թարկ­վե­լու Երևա­նի ուղ­ղիչ տան բան­տում: Թե՞ վա­խե­նում էիք խմ­բա­պե­տա­կան հով­վեր­գու­թյու­նից, որ կար­միր­բա­նա­կա­յին­նե­րի տաս­ներ­կուե­րորդ շա­րա­սյու­նը կկրկ­նի ի­րենց պա­պե­րի սխ­րան­քը՝ Իջևա­նով Հա­յոց օ­ջախ կմտ­նի ու Ջուլ­ֆա­յով դուրս կգա, սա­մա­սուդ կա­նի սա­ղիդ: Այդ­տե­ղով թուրքն էր ան­ցել, չորս կող­մը սուգ էր ու ա­վեր, բռ­նա­բա­րու­թյուն­ներ ու մորթ­ված ան­դա­մա­հատ դիակ­ներ: Ա­կան­ջը կան­չի ֆրան­սա­ցի ռահ­վի­րա­յի: Ան­տառ մտ­նո­ղը հե­տը ցախ չի տա­նի: Չնա­յած սրանք էն քա­ղա­քա­կիրթ թուր­քե­րը չէին, սրանց մեջ նս­տած էր էն մյուս՝ շեկ թուր­քը, ո­րը մոն­ղոլ-թա­թա­րա­կան սեր­մից էր ծլար­ձա­կել ու ի­րենց ճա­նա­պար­հին հան­դի­պած կա­նանց քոռ ու փուչ չէին ա­նում՝ ցր­ցամ է, որ տա­լիս էին: Ով դի­մադ­րեց՝ գնաց ի վե­րին Ե­րու­սա­ղեմ, ով չէ՝ ինն ա­միս հե­տո սե­խաձև գլուխ­նե­րով դի­մա­կա­վոր­ված դա­վա­դիր­ներ լույս աշ­խարհ բե­րեց: Զար­մա­նա­լի չէ, Մուս­թա­ֆա Քե­մա­լին էլ Հա­կոբ Դի­լան­չա­րը Ա­թա­թուրք օ­ծեց, որ­պես թուր­քիո հայր, ու սո­վո­րեց­րեց դույզն ինչ քա­ղա­քակ­րթ­վել: Հի՜, հի՛, հի՛, քա­ղա­քա­կան դիակ­ներ…
Ցեցն ըն­կավ ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թյան գաղ­թա­կան խմ­բա­պետ­նե­րի և իշ­խա­նու­թյու­նը բռ­նա­զավ­թած ռսա­ցած սպա­նե­րի միջև: Սրանք օս­լա­յած տղերք էին.. ձեռ­քե­րին՝ ձեռ­նոց­ներ, դեմ­քե­րին՝ պուդ­րա՛, ո՛չ զենք էին տե­սել, ո՛չ կռիվ՝ մերկ աղ­ջիկ­ներ էին միայն տե­սել դրանք... Եվ դրանք ա­հա, այդ լա­կոտ­նե­րը, ո­րոնց Շա­վար­շը կա­րող էր տա­նել բա­ղա­նիք, ու­զում էին, որ խմ­բա­պետ­նե­րը ի­րենց ձեռ­քին դառ­նան կույր խա­ղա­լիք։ ՈՒ­զում էին տի­րա­նալ երկ­րին, բա­նա­կին, հաս­տա­տել ռսա­ցած մի իշ­խա­նու­թյուն, բայց ո՞նց կռա­նար նա դրանց տա­կին. կնի՞կ էր ին­քը, թե՞ կա­տու... Եվ դար­ձյալ դի­վա­նա­գի­տա­կան փոր­ձա­ռու­թյան պա­կաս, դար­ձյալ փա­ռա­սի­րու­թյուն ու պաշ­տո­նակ­ռիվ՝ իգ­դիր­ցի խմ­բա­պետ Դրոն, որ ե­ղել էր հե­րոս, ան­վախ տե­ռո­րիստ, ու­զում էր դառ­նալ ռազ­մա­կան մի­նիստր։ Դե, որ մի­նիստր դա­ռավ, կա­րող էր բո­լո­րին տալ գետ­նո­վը։ Կա­րող էր հա­վա­քել իգ­դիր­ցի­նե­րին, բռ­նո­տել բո­լո­րին, զի­նա­թա­փել, սպա­նել, ջան­դակ­նե­րը շնե­րին քցել: Այ էս պա­հը քեֆս բե­րում է, շատ եմ սի­րում էդ հատ­վա­ծը: Հի­միկ­վա նման չէր, որ աս­լան-ղափ­լան կտ­րեն, խո­րո­զա­նա­լով, որ աք­սո­րա­վայր չու­նենք, որ մենք մար­դա­սեր ու ժո­ղովր­դա­վար ենք, թե՞ իմ ժո­ղովր­դա­վա­րու­թյունն ու բա­րու­թյու­նը թու­լու­թյուն, ձեզ էլ ան­պատ­ժե­լի ու ան­ձեռ­նմ­խե­լի եք կար­ծում:
«Ախր, դու լավ չգի­տես, թվար­կածդ բո­լոր դեպ­քե­րում ե­ղել է դի­մադ­րու­թյուն, ե­ղել են ըն­դվ­զում­ներ, բո­ղոք­ներ, ո­րոնց ար­դյուն­քում հա­ջո­ղու­թյուն­ներ են ար­ձա­նագր­վել», - դար­ձյալ այդ չա­րա­միտ ու դա­վա­դիր ներ­քին ձայնս է:
«ՈՒ­րեմն, լավ լսիր: Ինձ ա­մենևին հե­տաքր­քիր չէ քո կար­ծի­քը, ա­ռա­վել ևս, թե ինչ է ե­ղել, ով է բո­ղո­քել և այլն: Ինձ հե­տաքր­քիր է, որ դու վեր­ջա­պես տեղդ և դերդ ճա­նա­չես և հաս­կա­նաս, որ ես ար­տա­քին ձայնն եմ, իսկ դու, ըն­դա­մե­նը, ներ­քին: Եվ վերջ»:
Մեր դա­սա­կան­նե­րի կեր­տած մի շարք գե­ղար­վես­տա­կան պատ­կեր­նե­րի ան­մի­ջա­կան տպա­վո­րու­թյան տակ, բա­նակ­ցա­յին գոր­ծըն­թաց­նե­րի անտ­րակ­տա­յին ժա­մե­րին, սո­նետ­նե­րի պսակ եմ երկ­նել: «Ա­հա եր­կիրն իմ ոտ­քի տակ, ես մեն մե­նակ վերևում»: Չէ, ի՛նչ Պուշ­կին, Պուշ­կինն ու Լեր­մոն­տո­վը ղա­լաթ են ա­րել, գլուխ­նե­րը պա­տով են տվել… Սա մեր ազ­գա­յին կլա­սի­կան է: Ես եմ հե­ղի­նա­կը: Ես ճա­նա­պար­հոր­դու­թյուն դե­պի Էրզ­րու­մի վախ­տով ոչ խե­լա­պա­կա­սին եմ հան­դի­պել, ոչ նրա հե­ղի­նա­կի դին՝ Պուշ­կինս­կի պե­րե­վա­լի գլ­խին: Ես էդ­տեղ չեմ ե­ղել: Լավ, որ ո­չա­կան նմա­նու­թյուն­ներ եք տես­նում, կա­րող եմ դրան­ցից մե­կին հա­մա­հե­ղի­նակ վերց­նել: Թե­կուզ եր­կու­սին: Թող չնե­ղա­նան նրանց վե­լի­կո­ռու­սա­կան շո­վի­նիզ­մի աղ կե­րած գո­ռո­զա­միտ հո­գի­նե­րը: Ի՞նչ կապ ու­նի իմ գրա­ծը Պյոտր Ա­ռա­ջի­նի ա­րա­բի մռ­թով էդ դուրս ըն­կած գանգ­րա­հեր ալ­կա­շի հետ, որ ե­սիմ Կազ­բե­կի քյալ­լի որ աու­լում, սպի­տակ տեն­դի խում­հա­րի թե ատ­խադ­նյա­կի ու զա­պո­յի մեջ, զա­ռան­ցանք­ներ է դուրս տվել ու ըն­դա­մե­նը Կով­կասն է շա­ղոտ-շո­ղոտ աչ­քե­րին երևա­ցել, ինքն էլ՝ մեն մե­նակ վերևում, իսկ ես՝ ա­լամ աշ­խար­հը ոտ­նա­տա­կիս, Ա­դա­մի նման թզա­տերև զար­դա­րան­քով ու ե­գիպ­տա­կան սի­րա­մար­գի փետ­րա­վոր կեպ­կա­յով, ամ­պե­րի մի­ջից հանց հրեշ­տակ նա­յում էի մո­լո­րա­կին ու գլ­խումս քնա­րա­կան-փի­լի­սո­փա­յա­կան ե­րա­զանք­ներն ի­րար հերթ չէին տա­լիս, իջ­նում ու իջ­նում էին զգույշ ե­րազ­ներ, շո­յող ա­նուշ ե­րազ­ներ, իղ­ձեր ան­վերջ ան­մե­կին, տագ­նապ ու տենչ մո­լե­գին, հա­վատ ու­ժի մե­ծու­թյան, փառ­քի, կամ­քի գո­յու­թյան, շռինդ, թն­դյուն, հպար­տանք, ի­մաս­տու­թյան բյուր պատ­րանք, շա­րու­նա­կու­թյու­նը չեմ հի­շում… Իսկ ամ­պի տա­կից ջուր էր գա­լիս, պաղ ու զու­լալ ջրեր, որ գա­լիս էին փրփ­րում ու անց կե­նում: ՈՒ էն պաղ աղ­բյու­րի մոտ կանգ­նած մի աղ­ջիկ, ձեռ­քին սա­փոր կար, ջուրն էր ա­նու­շիկ… Էն ու՞մ յարն էր նս­տած լա­լիս հոն­գուր-հոն­գուր էն սա­րում: Ինձ էր կան­չում: Իսկ իմ ուշքն ու միտ­քը տիե­զեր­քի ա­ռաս­տա­ղից ու հո­րի­զո­նից ան­դին էր: Երկ­նա­յին տի­րոջն էի փնտ­րում, ու­զում էի հե­տը մի եր­կու բառ փո­խա­նա­կել, հար­ցու­փորձ ա­նել, հար­ցազ­րույց վերց­նել մեր թեր­թի հա­մար, թե ռազ­մա­վա­րա­կան ու մար­տա­վա­րա­կան ինչ ծրագ­րեր ու­նի, էս աշ­խար­հի ար­մա­գե­դո­նի մա­սին ի՞նչ կար­ծի­քի է, վեր­ջա­պես սրա վեր­ջը ի՞նչ է լի­նե­լու: ՈՒ պա­րու­նա­կից պա­րու­նակ էի տե­ղա­փոխ­վում, իսկ նա, խոս­քը մեկ ա­րած, խու­սա­փում էր տե­տա­տետ հան­դի­պու­մից: Երևի ընդ­դի­մու­թյու­նը ա­կան­ջին կա­թեց­րել էր իմ դեմ: Հան­դի­պումն այդ­պես էլ չկա­յա­ցավ, չնա­յած, ֆուտ­բո­լա­յին դի­վա­նա­գի­տու­թյան լեզ­վով ա­սած՝ գն­դա­կը նրա դաշ­տում էր:
Այ­տա, թե խի՞ ես էդ­քան ուշ ծն­վե­ցի, թե խի՞ էս փառ­քին ուշ տի­րա­ցա, որ էս ե­ղած- չե­ղա­ծը սե­փա­կա­նաշ­նոր­հեի, մեզ­նով ա­նեի, պրծ­ներ գնար: Ոչ դարդ, ոչ գլ­խա­ցա­վանք: Ժո­ղո­վուր­դը ինձ ճիշտ կհաս­կա­նար ու կգ­նա­հա­տեր՝ եր­կի­րը վս­տա­հե­լի ու ա­մուր ձեռ­քե­րում է: Ձկ­նա­րան­ներ ու է­լեկտ­րա­կա­յան­ներ կկա­ռու­ցեի, հան­քե­րը կշա­հա­գոր­ծեի, ոչ թե ան­հե­ռա­տես ար­քա­նե­րի նման որ­պես զա­պաս կթաքց­նեի նեղ օր­վա հա­մար: Աշ­խա­տա­տե­ղեր կս­տեղ­ծեի, ոս­կին ու ա­դա­ման­դը շաղ կտա­յի նա­նա­րիս ոտ­քե­րի տակ ու կա­սեի՝ «հե­րիք տխ­րես ու տանջ­վես, վա­յե­լիր, կյանքս, էս ա­մե­նը քոնն է, քո հիմ­նադ­րա­մադ­րու­թյան տակ, կեր, խմիր, քեֆ ա­րա, գյո­զալ ջան, աշ­խարհքս ու՞մն ի մնա­ցի, վուր ինձ­նից ու քիզ­նից լա­վին մնա, կշ­տա­ցիր վեր­ջա­պես, ժու­կով-ժա­մա­նա­կո­վի պա­ռա­վը հո չե՞ս»:
Լավ հի­շե­ցի: Անհ­րա­ժեշտ է, որ նո­րա­գույն տե­ղե­կատ­վա­կան տեխ­նո­լո­գիա­նե­րի մաս­նա­գետ­նե­րը շու­տա­փույթ վեր­ծա­նեն էդ ան­հաս­կա­նա­լի «ժու­կով-ժա­մա­նա­կո­վը», որ բնավ ա­ղերս­ներ չու­նի մեր հե­քիա­թի «լի­նում է չի լի­նու­մի» ու «կար-չկա­րի» հետ, պար­զել, թե ինչ հա­ղոր­դագ­րու­թյուն է պա­րու­նա­կում՝ մեր հյու­սի­սա­յին ռազ­մա­վա­րա­կան դաշ­նակ­ցի կող­մից ժո­ղովր­դա­կան դի­վա­նա­գի­տու­թյան ու­ղի­նե­րով ա­ռաք­ված այդ հա­ղոր­դագ­րու­թյու­նը…
Մի բան հաս­տատ էն չի… Աղ­ջիկ ջան, չլի­նի՞ թե մո­ռա­ցել ես ձեր գե­ղի ծակ տաշ­տա­կը ու ոս­կե ձկ­նի­կից տիե­զե­րա­կան ար­քա­յու­թյուն ես պա­հան­ջում. չեմ ու­զում սու­տի-մու­տի մի երկ­րի ա­ռա­ջին տի­կին լի­նել, տիե­զե­րա­կան փառք եմ ցան­կա­նում, ու­զում եմ մո­լո­րա­կի լա­վա­գույն տի­կին ճա­նաչ­վել՝ Միսս Տիե­զերք: Բա­վա­րար­վիր վեր­ջա­պես, ե­րե­խե­քի դաս­տիա­րա­կու­թյամբ զբաղ­վիր, ճաշ ե­փելն ու փո­շի մաք­րելն էլ ես թար­գել, լվացք ա­նելն ես մո­ռա­ցել, ու չան­թեն ոտ­ներդ գցած օ­րը մի սա­մա­լյո­տի հետ վայ­րէջք ես կա­տա­րում: Մո­ռա­ցե՞լ ես, որ մի երկ­րում, որ­տեղ հա­ցի փշ­րանք­նե­րը սե­ղա­նի վրա­յից բռով հա­վա­քող և ու­տող չքա­վոր­ներ կան, մի­լիո­նա­տեր լի­նե­լը, էն էլ ֆունտ ստեռ­լին­գով, խո­ցե­լի է: Մե քիչ կա­մաց գնա, գո­զա՛լ, որ ոտ­ներս քա­րին դեմ չառ­նի, ու ան­խա­թար տեղ հաս­նենք: Լավ, լավ, կնե­րես, օ­քե՜յ: Ա­րա, դե, ա­ռյու­ծը ա­ռյուծ է, ու հեչ կապ չու­նի էգ ու որ­ձը՝ ձեռ­քից ա­մեն բան գա­լիս է: Ճիշտ որ՝ կնի­կը կա­րող է փա­լաս ա­մուս­նուն թա­գա­վոր դարձ­նել, թա­գա­վո­րին՝ չուլ: Ի՛նչ Տիգ­րան մեծ ու փոքր: Չէ, Տի­կո, դու ի­հար­կե մեծ ես, սաղ հարևան­նե­րիդ կը­զըց­րել ես, ծո­վից ծով սահ­ման­ներ գծել ու հե­տա­գա սե­րունդ­նե­րին, դրանք պահ­պա­նե­լու հա­մար, գցել կրա­կը: Բայց լավ ի­մա­ցիր, ես քե­զա­նից ա­վե­լի մեծ ու հզոր եմ: Դու դր­սում ա­ռյուծ, ներ­սում՝ անմ­խի­թար ու ան­հույս, քաշ­ված էիր: Քա­ղա­քա­կան հա­սա­րա­կա­կան, էլ չեմ ա­սում, ըն­տա­նե­կան դժ­բախտ գոր­ծիչ ես: Կա­թիլ-կա­թիլ, գդալ-գդալ հա­վա­քած-ստեղ­ծածդ հետ­նորդ­ներդ շե­րե­փով դուրս տվե­ցին: Իսկ ես ան­հաղթ ու ան­պարտ եմ՝ և՛ դուր­սը, և՛ ներ­սը: Տնե­ցի­ներս ու ժո­ղո­վուրդս հուր հա­վի­տյան ինձ ե­րախ­տա­պարտ ու պար­տա­կան են, միշտ շնոր­հա­կա­լու­թյուն են հայտ­նում: Ե­րե­խեքս ա­սում են.
- Պապ ջան, դու ոնց որ ծե­րու­նի Խո­տաբ­ջի ջի­նը լի­նես, որ շշից դուրս է ե­կել հզոր ու ա­մե­նա­զոր, ու հրաշք­ներ է գոր­ծում: Հլա մի տես, թե ի՜նչ էինք, ի՛նչ դար­ձանք:
- Ճիշտ ես, բա­լես: Եր­բեմն ես էլ մեր հա­ջո­ղու­թյուն­նե­րից խե­լա­պա­տառ եմ լի­նում՝ շար­քա­յին շա­հից դար­ձել ենք շահ Ա­բա­սը: Լավ է, չէ՞, ինչ ու­զում՝ ա­նում ենք: Ինչ ա­սեմ, միան­գա­մայն մարդ­կա­յին է՝ մեկ հեծ­վորն է թամ­բի վրա, մեկ էլ թամ­բը՝ հեծ­վո­րի: Կարևո­րը թամ­բին ա­մուր նս­տելն ու սան­ձե­րը ձեռ­քիդ պինդ պա­հելն է: Աշ­խար­հի բանն է, էդ­պես ե­կել է, էդ­պես էլ գնա­լու է: Ին­չը որ սխալ­նե­րին, բաց­թո­ղում­նե­րին և վրի­պում­նե­րին է վե­րա­բե­րում, ա­պա ժա­մա­նա­կը ցույց կտա, թե ով է ճիշտ, ով սխալ, որն է վատ, ո­րը լավ էս կյան­քում: Ես սի­րում եմ աչ­քերդ խո­րունկ և խոս­քերդ հպարտ…
Բայց մտ­քումս ա­սում եմ, վա­յե­լե՛ք, ե­րե­խեք ջան, քա­նի կա, հե­տո ի՜նչ ի­մա­նաս, գլխ­նե­րիս ինչ կգա: Էս աշ­խար­հը սրի­կա­նե­րով ու չա­րու­թյամբ է լց­ված, չորս բո­լո­րը սա­տա­նա­ներ են վխ­տում: Ձեր քյա­րը էս է մնա­լու: Թե չէ, մի չար միտք են ար­տա­հայ­տել ժա­մա­նա­կին, որ հի­մա սա­ռեց­ված է, թե վա­րար ա­ռուն շուտ է կտր­վում: Ի՜նչ ի­մա­նաս սա­տա­նի խա­ղե­րը, մեկ էլ տե­սար ռես­տարտ ե­ղավ: Աստ­ված հե­ռու պա­հի տնից-տե­ղից… Կն­կանս մա­սին՝ էլ չա­սեմ: Գլու­խը լրիվ կորց­րել է: Խոս­տա­ցել եմ մի կղ­զի նվի­րել, չար աչ­քից, շառ ու փոր­ձան­քից հե­ռու: Քա­ղա­քի գլ­խա­վոր ճար­տա­րա­պե­տը պար­տա­վոր­վել է մուտ­քի կա­մա­րի վրա աշ­խար­հի ա­մե­նա­մեծ նա­լը տե­ղադ­րել: Ա­մեն օր հարց­նում է՝ հը՛, նո­րու­թյուն չկա՞: Ա­սում եմ՝ մի փոքր էլ համ­բե­րիր, Աստ­ված ա­ռաջ: Ի՛նչ է, էն կոր­սի­կա­ցի ֆրան­սիա­ցու չափ էլ չկա՞մ, թե դրա Մա­րի­սյան իմ կն­կա­նից լավն էր: Նա­պո­լեոն մենք խմո­րե­ղե­նին ենք ա­սում ու մի բե­րան հափ ա­նում: Ա­ռաջ կար, հի­մա չկա…
Իմ քան­քա­րա­վոր ըն­կեր­ներ, երբ ու­նեի փայ­լուն մե­տաղ բա­վա­կան, ինձ ա­սում էիք, «չկա մարդ քե­զի նման», ձեր ձեռ­քով կազ­մում էիք ճոխ սե­ղան. ո՞ր ան­կյունն ե՛ք մտել, ե­կեք, որ­տե՞ղ եք, կո­շի­կերս էիք լի­զում ու լպս­տում… Մի-մի հատ թա­թա­լոշ կե­րա՞ք վզա­կոթ­նե­րիդ: Ձեզ տեր­թո­դիկ­ներ են պետք, ոչ թե կիրթ այ­րեր: Հե­փի բըրթ դեյ թու յու (ծնունդդ շնոր­հա­վոր), միսթր Ջոն, ա­րի կեր իմ լահ­մա­ջոն: Մեր ախ­պոր քե­ֆը լավ էր, քան­զի եր­կին­քը ամ­պել էր և ե­րե­սը բաց քնել էր ծմա­կում՝ խախ­տե­լով բնա­պահ­պա­նա­կան կա­նոն­նե­րը: Այդ տե­ղը, որ­տեղ պառ­կել էր, այն տու­նը, որ կա­ռու­ցել էր, այն օ­դը, որ շն­չել էր, այդ ա­մե­նը բնա­պահ­պա­նու­թյան դեմ էր: Բնա­կա­վայ­րե­րը հա­րա­մում են բնու­թյու­նը, նրա ան­մեղ կու­սա­կա­նու­թյու­նը: Կվե­րաց­նենք, կվե­րա­կանգ­նենք պատ­մա­կան տեսքն ու բո­վան­դա­կու­թյու­նը: Ինք­նաքն­նա­դա­տա­բար նշեմ, որ ես էլ, որ ծն­վել եմ, նույն­պես խախ­տել եմ բնա­պահ­պա­նու­թյան կար­գու­կա­նո­նը, ո­րով­հետև ա­վե­լորդ տե­ղը թթ­վա­ծին եմ մա­շում, բնա­պահ­պա­նա­կան վնաս պատ­ճա­ռե­լով հա­սա­րա­կու­թյա­նը, նպաս­տե­լով օ­զո­նա­յին շեր­տի պատռ­ված­քի լայ­նաց­մա­նը: Թեև, ան­կեղծ ա­սած, այժմ նեղն եմ ըն­կել, մտա­հոգ­վե­լով, որ ում սրի տա­կով ա­սես՝ չան­ցա, ինչ­պես իմ բազ­մա­չար­չար ժո­ղո­վուր­դը հա­զա­րա­մյակ­նե­րի ըն­թաց­քում՝ բյու­զան­դա­ցի ու պար­սիկ, մոն­ղոլ-թա­թար, սել­ջուկ-թուրք ու ռուս, ո­րոնք ե­կել ու ան­ցել են չար մշու­շի պես, բայց վատ­թա­րը ե­ղել և մնում է ներ­քին տա­կան­քը: Դա­վա­ճա­նու­թյուն, նա­խանձ, թա­լան ու խա­չա­գո­ղու­թյուն, մի խոս­քով կո­ռուպ­ցիան՝ իր ամ­բողջ բազ­մա­զա­նու­թյամբ սե­փա­կան ժո­ղովր­դի նկատ­մամբ: Եվ զս­պա­նակ­վող հան­րու­թյու­նը համ­բե­րու­թյամբ հու­սա­ցել է նրանց դար­ձի գա­լուն, բայց ինչ­պես ա­սում են՝ ա­խոր­ժակն ու­տե­լիս է բաց­վում: Ժո­ղո­վուր­դը գի­տակ­ցել է, որ վերջ-ա­ռաջ ինքն է տա­պա­լե­լու դրանց, բայց տո­կա­ցել ու չի պատ­կե­րաց­րել, թե ինչ­պես կա­րող է սուր բարձ­րաց­նել յու­րա­յին­նե­րի վրա և պաշտ­պա­նել իր ի­րա­վունք­նե­րը, ինքն ի­րեն հարց է տվել, թե ին­չու պետք է մեկն ի պա­պանց պա­րո­նոր­դի, մեկն ի հա­րանց մու­րող լի­նի, մե­կին հա­զար ձի ու ջո­րի, մե­կին ոչ ուլ մի, ոչ մա­քի… Մինչ­դեռ դա­նա­յան ան­տակ տա­կառ­նե­րը շա­րու­նա­կել են դա­մոկ­լյան սրի նման կախ­ված մնալ երկ­րի գլ­խին ու ա­հա­բե­կել, հարս­տա­հա­րել ժո­ղովր­դին, իսկ երբ հեր­թը հա­սել է հայ­րե­նի­քի պաշտ­պա­նու­թյա­նը, ա­պա­վի­նել են շար­քա­յին, հա­սա­րակ մար­դու ան­ձն­վի­րու­թյա­նը, քան­զի տե­րե­րը հա­ճախ ան­կա­րող, ան­հայ­րե­նիք, տգետ ու ծա­խու դրա­ծո­ներ են ե­ղել, ե­ղել են օ­տա­րի կա­մա­կա­տա­րը՝ ըն­դու­նակ ոչ թե ա­րա­րե­լու, այլ միայն քան­դե­լու եր­կիրն ու կե­ղե­քե­լու ժո­ղով­րդին: Ա­վե­լի մեծ չա­րիք են դար­ձել յու­րա­յի­նի դի­մա­կով թշ­նա­մի­նե­րը, ո­րոնց ա­գա­հու­թյունն ու ան­միա­բա­նու­թյու­նը շա­րու­նակ սպառ­նա­ցել է երկ­րի անվ­տան­գու­թյա­նը: Բայց մենք հա­վերժ ենք մեր լեռ­նե­րի պես, դուք հող­մե­րի պես կկոր­չեք վայ­րագ, և իս­կա­պես միշտ որ­պես փյու­նիկ հառ­նել ենք մո­խիր­նե­րից՝ գե­ղեց­կու­թյամբ ու փառ­քով վառ ու լու­սա­վոր: Օ­րեր են, կմթ­նեն, անց կկե­նան: էս է որ կա, էս էլ կանց­նի հանց ե­րա­զում, թասդ բեր: Սրանք էլ կանց­նեն, կգ­նան, մենք կապ­րենք հա­վի­տյան: Այն­պես որ, ա­րիա­ցեք, տո­կա­ցեք, դի­մա­ցեք: Հա­վա­տա­ցեք, մեր նոր հայ­րե­նի­քը ձևա­վոր­վե­լու է ի վրեժ և ի հա­տու­ցում ան­ցյա­լի բո­լոր զր­կանք­նե­րի, այն խոր­հր­դան­շում է ոչ թե վե­րած­նունդ, այլ բա­ռա­ցիո­րեն միան­գա­մայն նոր ծնունդ՝ իր ու­րույն ար­ժե­հա­մա­կար­գով մտա­ծո­ղու­թյամբ, հո­գե­բա­նու­թյամբ և գի­տակ­ցու­թյամբ:
Դա­վիթ ՄԿՐ ՍԱՐԳ­ՍՅԱ­Ն
Դիտվել է՝ 3261

Մեկնաբանություններ