Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Խմբագ­րի սպա­նու­թ­յու­նը

Խմբագ­րի սպա­նու­թ­յու­նը
25.02.2020 | 01:44
1918 թ. հու­լի­սի 6-ին, ժա­մը 14։50-ին, ձախ է­սէռ­ներ Յա. Բլյում­կի­նը և Ն. Անդ­րեևը մո­տե­ցան Մոսկ­վա­յի Դե­նեժ­նի նր­բանցք, թիվ 5 հաս­ցեում գտն­վող Գեր­մա­նիա­յի դես­պա­նա­տա­նը: Մուտ­քի մոտ ցույց տվե­ցին Չէ­կա­յի վկա­յա­կան­նե­րը և հայտ­նե­ցին, որ ու­զում են հան­դի­պել դես­պա­նի հետ: Դես­պան Վիլ­հելմ ֆոն Միր­բա­խը նրանց ըն­դու­նեց, ներ­կա էին նաև խոր­հր­դա­կան Ռից­լե­րը և թարգ­մա­նիչ, լեյ­տե­նանտ Մյուլ­լե­րը:
Ն. Անդ­րեևը գն­դա­կա­հա­րեց Միր­բա­խին, իսկ Յա. Բլյում­կի­նը եր­կու նռ­նակ նե­տեց: Կրա­կոց­նե­րից, ա­վե­րիչ պայ­թյուն­նե­րից ու խառ­նաշ­փո­թից օգտ­վե­լով, ա­հա­բե­կիչ­նե­րը դուրս նետ­վե­ցին և ի­րենց սպա­սող ավ­տո­մո­բի­լով փա­խուս­տի դի­մե­ցին:
Նույն օ­րը, շա­բաթ ժա­մը 18-ին Թիֆ­լի­սի Ժու­կովս­կա­յա, Վոզ­նե­սենս­կա­յա և Կո­սոյ նր­բանց­քի հա­տույ­թում գտն­վող թիվ 23/1 երկ­հար­կա­նի ա­ռանձ­նա­տա­նը մո­տե­ցան ե­րեք հո­գի: Եր­կու­սը փա­փա­խով էին, զին­վո­րա­կան ֆրեն­չով ու եր­կա­րա­ճիտ կո­շիկ­նե­րով, եր­րոր­դը՝ ֆու­րաժ­կա­յով ու մոխ­րա­գույն պի­ջա­կով: Նրանք թա­կե­ցին դար­բա­սը և ա­ղախ­նին ռու­սե­րեն ա­սա­ցին, որ ու­զում են հան­դի­պել Համ­բար­ձում Ա­ռա­քե­լյա­նին: Ա­ղա­խի­նը պա­տաս­խա­նեց, թե տան­տե­րը բա­ցա­կա­յում է ու դար­բա­սը փա­կեց:
Հ. Ա­ռա­քե­լյա­նը, ի­րոք, տա­նը չէր, ա­մառ­վա տա­պի պատ­ճա­ռով կնոջ հետ մեկ­նել էր Ծղ­նեթ գյուղ՝ օ­դա­փո­խու­թյան: Ժա­մը 19։30-ին ավ­տո­մո­բիլն ար­գե­լա­կեց տան ա­ռաջ, Հ. Ա­ռա­քե­լյա­նը տիկ­նոջն օգ­նեց իջ­նել, և դա տե­սան մի կողմ քաշ­ված «հյու­րե­րը»:
Ո­րոշ ժա­մա­նակ անց նրանք նո­րից թա­կե­ցին դար­բա­սը և նույն խնդ­րան­քով դի­մե­ցին ա­ղախ­նին: Կի­նը վե­րա­դար­ձավ ու հայտ­նեց, թե տան­տե­րը ճա­նա­պար­հից հոգ­նել է ու խնդ­րում է հա­ջորդ օ­րը գալ:
Ֆրեն­չա­վոր­նե­րից մեկն ա­սաց.
-Մենք վա­ղը մեկ­նում ենք, եր­կար չենք զբա­ղեց­նի, ըն­դա­մե­նը մի քա­նի րո­պեով:
Իսկ մյուսն ա­վե­լաց­րեց.
-Նրան փո­խան­ցեք, որ մենք կարևոր լու­րեր ու­նենք հա­ղոր­դե­լու Չա­նախ­չիում սպան­ված­նե­րի ու բժիշկ Շահ­պա­րո­նյա­նի որ­դու զոհ­վե­լու մա­սին:
Այս­տեղ մի­ջար­կու­թյան կա­րիք կա: Խոս­քը վե­րա­բե­րում է Ղա­րա­քի­լի­սա­յի ռազ­մա­ճա­կա­տում հայ-թուր­քա­կան զոր­քե­րի բախ­մա­նը: Մա­յի­սի 27-ին հայ­կա­կան 4-րդ գունդն ըն­կավ շր­ջա­փակ­ման մեջ և զե­նըն­կեց ե­ղավ: Թուր­քերն սպա­նե­ցին բո­լո­րին՝ 101 հո­գու, այդ թվում՝ չորս գն­դա­պե­տի, Հով­հան­նես Քա­ջազ­նու­նու որ­դի Ա­շո­տին և Թիֆ­լի­սի հան­րա­հայտ բժիշկ Շահ­պա­րո­նյա­նի որ­դուն:
Ա­ղախ­նից տե­ղե­կա­նա­լով այս մա­սին, Հ. Ա­ռա­քե­լյանն ան­մի­ջա­պես դուրս ե­կավ, կանգ­նեց աս­տի­ճան­նե­րի գլ­խին ու հյու­րե­րին ներս հրա­վի­րեց:
Քա­ղա­քա­ցիա­կան հա­գուս­տո­վը մնաց դար­բա­սի մոտ, իսկ զին­վո­րա­կան­նե­րը բարձ­րա­ցան տուն:
Հ. Ա­ռա­քե­լյա­նը նրանց ու­ղեկ­ցեց իր աշ­խա­տա­սե­նյակ:
Քիչ անց ներս մտավ նրա կի­նը՝ Ե­ղի­սա­բե­թը, ու հե­տաքր­քր­վեց Շահ­պա­րո­նյա­նի որ­դու ճա­կա­տագ­րով: Զին­վո­րա­կան­նե­րը խու­սա­փե­ցին պա­տաս­խա­նից, և տի­կի­նը հե­ռա­ցավ, զին­վո­րա­կան­նե­րին մե­նակ թող­նե­լով ա­մուս­նու հետ:
Րո­պե­ներ անց լս­վե­ցին կրա­կոց­ներ, ու Ե­ղի­սա­բե­թին թվաց, թե փո­ղո­ցում են կրա­կում: Բայց սիրտն ինչ-որ վատ բան գու­շա­կեց, և նա քայ­լերն ուղ­ղեց դե­պի աշ­խա­տա­սե­նյակ: Ա­մու­սինն՝ ան­շն­չա­ցած և ար­նա­շա­ղախ, ըն­կած էր գետ­նին: Ե­ղի­սա­բեթն սկ­սեց ճչալ…
Այդ ըն­թաց­քում զին­վո­րա­կան­ներն ար­դեն բա­կում էին: Լսե­լով տան­տիկ­նոջ հու­սակ­տոր բղա­վոց­նե­րը, ա­ղա­խի­նը բռ­նեց փա­փա­խա­վոր­նե­րից մե­կի օ­ձի­քից, փոր­ձե­լով թույլ չտալ փախ­չել: Բայց ֆրեն­չա­վո­րը մաու­զե­րի փո­ղը պա­հեց կնոջ դեմ­քին ու սպառ­նաց սպա­նել, ե­թե խո­չըն­դո­տի:
Վայր­կյան­ներ անց ե­րեքն էլ ան­հե­տա­ցան Ժու­կովս­կա­յա փո­ղո­ցում: Ան­հե­տա­ցան ընդ­միշտ: Ո՞վ էր նրանց ո­րո­նե­լու: Վրաս­տա­նի իշ­խա­նու­թյու­՞նը, որ հռ­չա­կել էր «Վր­աս­տանը վրա­ցի­նե­րի հա­մար՛՛ կար­գա­խո­սը ու ե­ռան­դա­գին ձեռ­նա­մուխ ե­ղել հա­յա­թափ­մա­նը: Թե՞ Հա­յոց ազ­գա­յին խոր­հուր­դը ու ՀՀ նո­րա­կազմ կա­ռա­վա­րու­թյու­նը, ո­րոնք դեռևս գտն­վում էին Թիֆ­լի­սում ու նոր-նոր պատ­րաստ­վում մեկ­նե­լու Երևան:
Հե­տաքն­նու­թյու­նից ու դիազն­նու­մից պարզ­վեց, որ ար­ձակ­վել էր մաու­զե­րի չորս կրա­կոց ¥դա ա­պա­ցուց­վում էր հայտ­նա­բեր­ված պար­կուճ­նե­րով¤, եր­կու­սը՝ ո­րո­վայ­նին, ո­րոն­ցից մեկն ան­ցել էր փայ­ծա­ղի մո­տով, դուրս ե­կել մեջ­քից, ճեղ­քել ա­թոռն ու խր­վել հա­տա­կի մեջ: Իսկ եր­կուսն ար­ձակ­վել էին քուն­քին և այ­տոսկ­րին: Այ­սինքն, նախ կրա­կել էին մարմ­նին, ա­պա ստու­գո­ղա­կան կրա­կոց­ներ ար­ձա­կել գլ­խին:
Ո՞վ էր նո­րոգ հան­գու­ցյա­լը: Նա հայ մա­մու­լի պատ­մու­թյան մեջ ա­մե­նա­հե­ղի­նա­կա­վոր, ա­մե­նաա­զա­տա­կան, ա­մե­նա­ժո­ղովր­դա­կան, ա­մե­նա­ժո­ղովր­դա­յին օ­րա­թեր­թի՝ «Մ­շակի» խմ­բա­գիրն էր:
Մինչ այդ ա­ռա­քե­լու­թյունն ստանձ­նե­լը, ղա­րա­բաղ­ցուն հա­տուկ հա­մա­ռու­թյամբ ու նպա­տա­կաս­լա­ցու­թյամբ, ան­ցել էր խո­սուն կեն­սու­ղի:
Ծն­վել էր 1855 թ. ապ­րի­լի 29-ին Շու­շիում: Մինչև 10 տա­րե­կա­նը սո­վո­րել է այդ քա­ղա­քի կու­սա­նաց վան­քում: 1865-ին ծնող­նե­րի հետ տե­ղա­փոխ­վել է Թավ­րիզ, ուր նրա հայր Աստ­վա­ծա­տու­րը պարս­կա­հա­յե­րի վա­ճա­ռա­կա­նա­պետն էր՝ թա­ջիր-բա­շին: Թավ­րի­զում դր­վել է Համ­բար­ձու­մի կր­թա­կան հեն­քը. նախ սո­վո­րել է հա­յա­գետ Սա­մուել Գյուլ­զա­դյա­նի մոտ՝ դպ­րո­ցում, ա­պա տա­նը՝ Աբ­րա­համ Ա­միր­խա­նյա­նի մոտ՝ գեր­մա­նե­րեն, Թա­դեոս խան Վահ­րա­մյա­նի մոտ՝ ֆրան­սե­րեն և մի պար­սիկ բա­նաս­տեղ­ծի մոտ՝ պարս­կե­րեն:
1874 թ., 19 տա­րե­կան հա­սա­կում, վե­րա­դար­ձել է Շու­շի, այս­տե­ղից՝ Բա­քու, ըն­դուն­վել տե­ղի ռեա­լա­կան ու­սում­նա­րա­նը, 1879-ին ա­վար­տել և նույն տա­րում ըն­դուն­վել Մոսկ­վա­յի Պետ­րո­վյան գյու­ղատն­տե­սա­կան ա­կա­դե­միա: Բայց ու­սու­մը կի­սատ է թո­ղել ու վե­րա­դար­ձել Շու­շի, ո­րով­հետև հայ­րը վախ­ճան­վել էր և մոր, եղ­բոր ու քրոջ հոգ­սը մնա­ցել իր ու­սե­րին:
Համ­բար­ձու­մը նո­րից մեկ­նել է Պարս­կաս­տան՝ հոր գոր­ծե­րը կար­գի բե­րե­լու:
1881 թ. Շու­շիում հիմ­նել է Կով­կա­սի հա­յոց բա­րե­գոր­ծա­կան ըն­կե­րու­թյան ¥ԿՀ­ԲԸ¤ ա­ռա­ջին մաս­նա­ճյու­ղը, նախ ե­ղել ան­դամ-քար­տու­ղար, ա­պա՝ նա­խա­գահ: Նույն թվա­կա­նին հրա­վիր­վել է տե­ղի ռեա­լա­կան դպ­րոց, որ­պես ֆրան­սե­րե­նի և աշ­խար­հագ­րու­թյան ու­սու­ցիչ:
1884-1885 թթ., ա­պա հե­տա­գա տա­րի­նե­րին ըն­տր­վել է ե­րեք կա­թո­ղի­կո­սա­կան ընտ­րու­թյուն­նե­րի պատ­վի­րակ:
1887 թ. հոր առևտրա­յին գոր­ծե­րով կր­կին մեկ­նել է Պարս­կաս­տան և մի քա­նի տա­րի ապ­րել Թեհ­րա­նում: Այս­տեղ հիմ­նել է ազ­գա­յին վար­չու­թյուն ու հո­գա­բար­ձու­թյուն և ըն­տր­վել ա­տե­նա­պետ: Նրա ջան­քե­րի շնոր­հիվ Ե­կա­տե­րի­նո­դա­րի ¥ներ­կա­յիս Կրաս­նո­դա­րի¤ ձե­թի հայտ­նի գոր­ծա­րա­նա­տեր Ա­վե­տյա­նը, որ սե­րում էր Պարս­կաս­տա­նից, տա­րե­կան 2000 ռ. է տրա­մադ­րել Թեհ­րա­նի ազ­գա­յին օ­րիոր­դաց վար­ժա­րա­նի պահ­պան­ման հա­մար:
1892 թ. Հ. Ա­ռա­քե­լյա­նը վերջ­նա­կա­նա­պես տե­ղա­փոխ­վել է Թիֆ­լիս, ուր վեց տա­րի վա­րել է ԿՀ­ԲԸ քար­տու­ղա­րի պաշ­տո­նը: Ե­ղել է Հայ հրա­տա­րակ­չա­կան ըն­կե­րու­թյան խմ­բագ­րա­կան հանձ­նա­ժո­ղո­վի ան­դամ, Դրա­մա­տի­կա­կան ըն­կե­րու­թյան ան­դամ և փոխ­նա­խա­գահ, Գա­յա­նյան օ­րիոր­դաց դպ­րո­ցի հո­գա­բար­ձու­թյան նա­խա­գահ, Թիֆ­լի­սի քա­ղա­քա­յին դու­մա­յի պատ­գա­մա­վոր, Նպաս­տա­մա­տույց ըն­կե­րու­թյան և Հա­յաս­տա­նի վե­րա­շի­նու­թյան հանձ­նա­ժո­ղո­վի ան­դամ: Ռու­սաս­տա­նի կա­դե­տա­կան կու­սակ­ցու­թյան ան­դամ էր:
Փա­րի­զի խա­ղա­ղու­թյան հա­մաշ­խար­հա­յին 9-րդ հա­մա­ժո­ղո­վում պաշտ­պա­նել է Հայ դա­տը: Մաս­նակ­ցել է հե­տա­գա հա­մա­ժո­ղով­նե­րին, ընդ­հուպ մինչև 14-րդը, հան­դես ե­կել բազ­մա­թիվ զե­կու­ցում­նե­րով ու ե­լույթ­նե­րով;
Ան­դամ էր Փա­րի­զի Ա­սիա­կան ըն­կե­րու­թյան, Ռու­սաս­տա­նի Աշ­խար­հագ­րա­կան ըն­կե­րու­թյան, ֆրան­սիա­կան Խա­ղա­ղա­սի­րա­կան և այլ ըն­կե­րու­թյուն­նե­րի:
Հ. Ա­ռա­քե­լյա­նը «Մշա­կին» թղ­թակ­ցել է դեռևս ա­շա­կեր­տա­կան նս­տա­րա­նից՝ 1872-ից: 1908-ից ե­ղել է թեր­թի ե­րեք խմ­բա­գիր­նե­րից մե­կը, իսկ 1913-ին, երբ մա­հա­ցել էին Ալ. Քա­լան­թա­րը և Հովհ. Տեր-Մար­կո­սյա­նը, դար­ձել միանձ­նյա խմ­բա­գիր:
Լրագ­րո­ղա­կան, հրա­պա­րա­կա­խո­սա­կան գոր­ծու­նեու­թյու­նից զատ, հան­դես է ե­կել որ­պես գրող ու թարգ­մա­նիչ: Շահ­րիար գրա­կան կեղ­ծա­նու­նով հրա­տա­րա­կել է «Ջհուդ Քու­շան» ծա­վա­լուն վե­պը և ֆրան­սիա­կան գրող­նե­րի եր­կե­րի թարգ­մա­նու­թյուն­նե­րը:
Հ. Ա­ռա­քե­լյա­նը Հայ ժո­ղովր­դա­կան կու­սակ­ցու­թյան հիմ­նա­դիր­նե­րից մեկն էր, այդ կու­սակ­ցու­թյան փսխ­նա­խա­գա­հը:
Կեն­սագ­րա­կան տվյալ­նե­րի մեջ չկա մարդն ին­քը: Իսկ ինչ­պի­սի՞ անձ­նա­վո­րու­թյուն էր: Թերևս լա­վա­գույն բնու­թագ­րու­մը տվել է Շիր­վան­զա­դեն. «Հան­գիստ և բա­րե­սիրտ մարդ, վե­րին աս­տի­ճա­նի ան­հան­գիստ գրիչ՝ ա­հա Համ­բար­ձում Ա­ռա­քե­լեա­նը:
Ով այդ մար­դուն ա­ռա­ջին ան­գամ տե­սել է իր մաս­նա­ւոր կեան­քում, եր­բեք չի կա­րող են­թադ­րել, որ այդ ան­դորր քա­ղա­քա­ցին ա­մե­նակ­ռուա­րար հրա­պա­րա­կա­խօսն է և ա­մե­նա­փո­թոր­կա­լի գոր­ծի­չը կեան­քում:
Եւ որ­քան նա կր­քոտ էր իբրև հրա­պա­րա­կա­խօս, նոյն­քան սա­ռ­նա­րիւն և հան­գիստ էր իբրև մարդ»:
Հ. Ա­ռա­քե­լյա­նի մա­սին գրե­թե նույն բանն են ա­սում նրան ճա­նա­չող­նե­րը՝ հա­սա­րա­կու­թյան շր­ջա­նում բա­րի, համ­բե­րա­տար ու հան­դուր­ժող, «Մշա­կի» է­ջե­րում՝ կա­տա­ղի, ան­զի­ջում ու սկզ­բուն­քա­յին: ՈՒ՞մ էր պետք նման մար­դու սպա­նու­թյու­նը, որն ա­լե­կո­ծեց Թիֆ­լի­սի ողջ հա­սա­րա­կա­կան-քա­ղա­քա­կան կյան­քը:
Որ սպա­նու­թյու­նը քա­ղա­քա­կան դր­դա­պատ­ճառ­ներ ու­ներ, կաս­կա­ծից վեր էր:
Հու­լի­սի 11-ին «Մշա­կը» գրեց. «Հ. Ա­ռա­քե­լեա­նի սպա­նու­թիւ­նը խո­րը հա­սա­րա­կա­կան նշա­նա­կու­թիւն ու­նի, իբրև մի կօշ­մա­րա­յին հետևանք բար­բա­րո­սա­կան այն վակ­խա­նա­լիա­յի, որ տա­րի­նե­րից ի վեր ստեղծ­ված է մեր ի­րա­կա­նու­թեան մէջ, և իբրև մի նա­խա­դուռն էլ ա­ւե­լի մղ­ձա­վան­ջա­յին, էլ ա­ւե­լի հեղ­ձու­ցիչ մթ­նո­լոր­տի ստեղծ­ման, որ կա­տաստ­րօ­ֆա­յին վտանգ է սպառ­նում հայ հա­սա­րա­կու­թեա­նը»:
Հայ ժո­ղովր­դա­կան կու­սակ­ցու­թյու­նը հան­դես ե­կավ «Հայ ժո­ղովր­դին» կո­չով, ուր մաս­նա­վո­րա­պես աս­վում էր. «Հա՛յ ժո­ղո­վուրդ, միաց­րու՛ քո բո­ղո­քի և զայ­րոյ­թի ձայ­նը մեր ձայ­նին, դա­տա­պար­տի՛ր քա­ղա­քա­կան սպա­նու­թիւ­նը, ա­զատ խօս­քի դէմ ուղղ­ված տէր­րո­րը, ու՛մ կող­մից էլ լի­նի: Համ­բար­ձում Ա­ռա­քե­լեա­նի սպա­նու­թիւ­նը մի սո­վո­րա­կան ոճ­րա­գոր­ծու­թիւն չէ, այլ մա­հա­փորձ է հայ­կա­կան ա­զատ խօս­քի, հա­սա­րա­կա­կան քն­նա­դա­տու­թեան դէմ: Ե­թէ թանգ է քեզ խօս­քի և մա­մու­լի ա­զա­տու­թիւ­նը՝ պաշտ­պա­նիր նրան քո բո­լոր բա­րո­յա­կան ոյ­ժով, ա­նար­գու­թեան սիւ­նին բևե­ռիր խղճմ­տան­քի և ա­զատ խօս­քի ա­նարգ դա­հիճ­նե­րին»:
Մեկ շա­բաթ շա­րու­նակ Թիֆ­լի­սի հայ, վրաց և ռու­սա­լե­զու մա­մու­լը անդ­րա­դառ­նում էր հան­ցա­գոր­ծու­թյա­նը: Մա­մու­լի է­ջե­րը հե­ղեղ­ված էին կար­ծիք­նե­րով, ցա­վակ­ցա­կան հե­ռագ­րե­րով ու հրա­պա­րա­կում­նե­րով, ո­րոնց մեջ ի­րենց հու­զա­կա­նու­թյամբ ու կր­քո­տու­թյամբ աչ­քի էին ընկ­նում Շիր­վան­զա­դեի, ԿՀ­ԲԸ հիմ­նա­դիր, բժիշկ Բագ­րատ Նա­վա­սար­դյա­նի և ռե­ժի­սոր ու դե­րա­սան Ա­մո Խա­րա­զյա­նի հոդ­ված­նե­րը:
Քա­նի որ վրաց իշ­խա­նու­թյան պատ­կան մար­մին­ներն ա­ռանձ­նա­պես ջանք չէին թա­փում «տաք հետ­քե­րով» հայտ­նա­բե­րե­լու կա­տա­րող­նե­րին, ա­ռա­վել ևս՝ պատ­վի­րա­տուին կամ պատ­վի­րա­տու­նե­րին ¥ան­կեղծ ա­սած, ի վի­ճա­կի էլ չէին¤, ի հայտ ե­կան զա­նա­զան վար­կած­ներ:
Ա­ռա­ջինն այն էր, որ սպա­նու­թյու­նը կազ­մա­կեր­պել էին «Մշա­կի» տպա­րա­նի գրա­շար­նե­րը: Իբր, կյան­քի թան­կաց­ման պատ­ճա­ռով խմ­բագ­րին խնդ­րել էին բարձ­րաց­նել ռո­ճի­կը և մեր­ժում էին ստա­ցել: Դա կա­տա­րյալ ան­հե­թե­թու­թյուն էր, ինչ­պե՞ս կա­րող էին ծայ­րը ծայ­րին հա­զիվ հասց­նող տպա­րա­նի բան­վոր­նե­րը վար­ձել մար­դաս­պան­նե­րի: Այս վար­կածն այն­պես վի­րա­վո­րեց գրա­շար­նե­րին, որ նրանք հան­դես ե­կան կո­լեկ­տիվ նա­մա­կով, ուր հա­վուր պատ­շա­ճի գնա­հա­տե­ցին ի­րենց հան­դեպ խմ­բագ­րի ջերմ ու մարդ­կա­յին վե­րա­բեր­մուն­քը և ցա­սում­նա­լից դա­տա­պար­տե­ցին ոճ­րա­գոր­ծու­թյու­նը:
Երկ­րորդ վար­կա­ծով, պատ­ճա­ռը Թիֆ­լի­սում կազ­մա­վոր­վող Հա­յաս­տա­նի կա­ռա­վա­րու­թյան կազմն էր: ՀՅԴ-ն ցան­կա­նում էր, որ բարձ­րաս­տի­ճան պաշ­տո­նյա­նե­րը լի­նեն ազ­գայ­նա­կան­նե­րը, այ­նինչ Հ. Ա­ռա­քե­լյա­նը հե­ղա­փո­խա­կան-դե­մոկ­րատ էր և իր գր­չով պայ­քա­րում էր, որ­պես­զի կա­ռա­վա­րու­թյան ան­դամ­նե­րի շար­քում լի­նեն նաև Հայ ժո­ղովր­դա­կան կու­սակ­ցու­թյան ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րը, որ­պես հա­կակ­շիռ:
Այս­տե­ղից բխում էր եր­րորդ վար­կա­ծը՝ Հ. Ա­ռա­քե­լյա­նի ֆի­զի­կա­կան ոչն­չա­ցու­մը ձեռն­տու էր Դաշ­նակ­ցու­թյա­նը: Բայց սա մնաց ա­սե­կո­սե­նե­րի մա­կար­դա­կում: Ոչ ոք և ոչ մի ան­գամ Դաշ­նակ­ցու­թյանն ուղ­ղա­կիո­րեն չմե­ղադ­րեց այդ հան­ցա­գոր­ծու­թյան մեջ: ¥Այն ժա­մա­նակ ա­ռաջ­նորդ­վում էին ան­մե­ղու­թյան կան­խա­վար­կա­ծով և հաշ­վի էին առ­նում ա­պա­ցույց­նե­րի բա­ցա­կա­յու­թյու­նը¤:
Ա­վե­լին, 1925 թ. Բոս­տո­նում լույս տես­նող ՀՅԴ օր­գան «Հայ­րե­նիք» ամ­սագ­րում Շիր­վան­զա­դեն գրեց. «Ես հաս­տատ չգի­տեմ՝ ի՞նչն էր, ար­դէօք, պատ­ճա­ռը, որ այդ ան­հան­գիստ մար­դը դար­ձաւ Դաշ­նակ­ցու­թեան կա­տա­ղի թշ­նա­մին: Ինն­սու­նա­կան թուա­կան­նե­րին նա շա­րու­նակ դաշ­նակ­ցա­կան­նե­րի շր­ջա­նում էր, և ես գի­տեմ, որ շատ ան­գամ կու­սակ­ցա­կան խոր­հր­դակ­ցու­թիւն­նե­րը նրա տանն էին լի­նում:
…Վնա­սա­կար դեր կա­տա­րեց Ա­ռա­քե­լեա­նը պա­տե­րազ­մի սկզ­բին Ազ­գա­յին բիւ­րօ­յի վե­րա­բեր­մամբ: Բիւ­րօն բաղ­կա­ցած էր 32 հո­գուց, ո­րոն­ցից միայն 3 հո­գի էին զուտ դաշ­նակ­ցա­կան­ներ, մնա­ցեա­լը բո­լո­րո­վին տար­բեր կու­սակ­ցու­թիւն­նե­րի կամ ան­կու­սակ­ցա­կան մար­դիկ էին: Կա­յին գրող­ներ, հոգևո­րա­կան­ներ, վա­ճա­ռա­կան­ներ և այլն: Ե­րեք հո­գու պատ­ճա­ռով բիւ­րօն դար­ձավ Ա­ռա­քե­լեա­նի աչ­քի փու­շը:
…Եր­բեմն ինձ յա­ջող­ւում էր հա­մո­զել Ա­ռա­քե­լեա­նին լռել, ու նա լռում էր, բայց ոչ եր­կար, միայն 8-10 օր, յե­տոյ նո­րէն սկ­սում էր:
…Ես չեմ ու­զում շո­շա­փել Համ­բար­ձում Ա­ռա­քե­լեա­նի սպա­նու­թեան խն­դի­րը: Այս­քա­նը կա­րող եմ ա­սել, որ ինձ հա­մար միան­գա­մայն ա­նըն­դու­նե­լի է և խորթ այն են­թադ­րու­թիւ­նը, թէ դա Դաշ­նակ­ցու­թեան գործն է: Ես հա­մո­զուած եմ, որ այս դէպ­քում կու­սակ­ցու­թիւնն իբրև այդ­պի­սին ան­մաս է»:
Հու­լի­սի 14-ին, կի­րա­կի ա­ռա­վոտ ժ. 10-ին սկս­վեց Հ. Ա­ռա­քե­լյա­նի հու­ղար­կա­վո­րու­թյու­նը: Մինչ այդ, նա­խորդ շա­բաթ­վա ըն­թաց­քում, հան­գու­ցյա­լի տա­նը մի քա­նի ան­գամ կա­տար­վել էր հո­գե­հան­գս­տյան ա­րա­րո­ղու­թյուն:
Տնից մինչև Վոզ­նե­սենս­կա­յա փո­ղոց կու­տակ­ված էր հոծ բազ­մու­թյուն՝ բաղ­կա­ցած բո­լոր դա­սե­րից ու դա­սա­կար­գե­րից: Այս­տեղ էին բան­վորն ու կա­պի­տա­լիս­տը, հոգևո­րա­կանն ու վա­ճա­ռա­կա­նը, մտա­վո­րա­կանն ու ար­հես­տա­վո­րը, բա­րե­կամ­ներն ու քա­ղա­քա­կան հա­կա­ռա­կորդ­նե­րը, գրե­թե բո­լոր հայ­կա­կան հաս­տա­տու­թյուն­նե­րի ու հիմ­նարկ­նե­րի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րը և, ի­հար­կե, թիֆ­լի­սաբ­նակ ղա­րա­բաղ­ցի­նե­րը:
Նկա­րագ­րեմ թա­փո­րը: Առջևից ըն­թա­նում էին համ­քար­նե­րը՝ ի­րենց գույ­նզ­գույն ու ոս­կե­հյուս դրոշ­նե­րով, նրան­ցից հե­տո՝ որ­բերն ու ա­շա­կեր­տու­հի­նե­րը՝ ծաղ­կեպ­սակ­նե­րով, հա­ջոր­դում էին երգ­չա­խում­բը, քա­հա­նա­յից դա­սը՝ Մխի­թար ե­պիս­կո­պո­սի գլ­խա­վո­րու­թյամբ, դա­գա­ղը՝ սև ձիե­րով սև սգա­կառ­քին, հա­րա­զատ­նե­րը, թաղ­ման կար­գադ­րիչ հանձ­նա­խում­բը, ա­պա ե­րաժշ­տա­խում­բը, որ նվա­գում էր սգո քայ­լերգ:
Թա­փո­րը Լեր­մոն­տովս­կա­յա փո­ղո­ցից շարժ­վեց Աբ­բա­սա­բադս­կա­յա հրա­պա­րակ, այս­տե­ղից՝ Մուղ­նու ե­կե­ղե­ցի, որ­տեղ կա­տար­վեց ե­կե­ղե­ցա­կան կարգ: Բա­կում ե­լույթ­ներ ու­նե­ցան հա­յը, վրա­ցին, ռու­սը, լե­հը, մու­սուլ­մա­նը:
Բա­կից թա­փո­րը շարժ­վեց Վե­լյա­մի­նովս­կա­յա փո­ղոց, ա­պա կանգ ա­ռավ Երևա­նյան հրա­պա­րա­կում, ուր կր­կին հն­չե­ցին հրա­ժեշ­տի ե­լույթ­ներ:
Այս­տե­ղից Պուշ­կի­նի փո­ղո­ցով ամ­բոխն ան­ցավ Մուխ­րանս­կա­յա փո­ղոց, բարձ­րա­ցավ Ցի­ցիա­նո­վի վե­րել­քով ու հա­սավ Խո­ջի­վանք: Դամ­բա­նա­կան ճա­ռերն այն­քան շատ էին, որ կար­գադ­րիչ հանձ­նա­ժո­ղո­վը սահ­մա­նա­փա­կել էր ժա­մա­նա­կը՝ 7 րո­պե:
Համ­բար­ձում Ա­ռա­քե­լյա­նի ա­ճյու­նը հո­ղին հանձ­նե­ցին նրա հոգևոր դաս­տիա­րա­կի՝ «Մշա­կի» հիմ­նա­դիր ու ցկյանս խմ­բա­գիր Գրի­գոր Արծ­րու­նու գե­րեզ­մա­նի կող­քին:
Ա­սում են, իբր, ժա­մա­նա­կի ըն­թաց­քում բո­լոր հան­ցա­գոր­ծու­թյուն­նե­րը բա­ցա­հայտ­վում են: Ես չեմ կա­րող հա­մա­ձայ­նել այս տե­սա­կե­տի հետ: Ո­րով­հետև այ­սօր՝ Հ. Ա­ռա­քե­լյա­նի սպա­նու­թյու­նից ա­վե­լի քան 100 տա­րի անց, հնա­րա­վոր չէ պար­զել ոճ­րա­գոր­ծու­թյան հետ կապ­ված իս­կու­թյու­նը…
Խա­չա­տուր ԴԱ­ԴԱ­ՅԱՆ
Դիտվել է՝ 6043

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ