Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Երկու տուփ ծխա­խոտ, մի շիշ ա­րաղ` ու...կբարձ­րաց­նենք Ծա­տու­ր­յա­նի հի­շա­տա­կի օ­ղոր­մա­թա­սը

Երկու տուփ ծխա­խոտ, մի շիշ ա­րաղ` ու...կբարձ­րաց­նենք Ծա­տու­ր­յա­նի հի­շա­տա­կի օ­ղոր­մա­թա­սը
11.09.2020 | 01:32

Ըն­թեր­ցող ջան, այդ­պես` «հայ գրա­կա­նու­թյան ձա­խոր­դը», ան­վա­նում եմ բա­նաս­տեղծ ԱԼԵՔ­ՍԱՆԴՐ ԾԱ­ՏՈՒ­ՐՅԱ­ՆԻՆ (1865, Զա­քա­թա­լա-1917, Թիֆ­լիս) և գի­տե՞ս ին­չու: Ինքդ դա­տիր:
Նախ, բախ­տը չբե­րեց ծնն­դա­վայ­րի հար­ցում, որ­տեղ սո­վո­րեց ե­րեք­դա­սյա դպ­րո­ցում, և դա նրա միակ ու­սում­նա­ռու­թյունն էր: Աստ­ված նրան գրե­լու ձիրք էր տվել, բայց մո­ռա­ցել էր բախ­տի մա­սին, և Ծա­տու­րյա­նը ո­րո­շեց կռիվ տալ ճա­կա­տագ­րի հետ: 1881 թ. ե­կավ Թիֆ­լիս, որ­պես­զի Ներ­սի­սյան ճե­մա­րան ըն­դուն­վի՝ չկա­րո­ղա­ցավ. ստիպ­ված ճա­նա­պար­հա­շի­նու­թյան բան­վոր աշ­խա­տեց, ա­պա՝ «դու­քա­նի աշ­կերտ»: 1885-ին ցան­կա­ցավ Էջ­միած­նի Գևոր­գյան ճե­մա­րան ըն­դուն­վել՝ չհա­ջո­ղեց: 1888-ին ո­րո­շեց Թիֆ­լի­սի ար­հես­տա­գոր­ծա­կան ու­սում­նա­րա­նում փա­կա­նա­գոր­ծի ար­հեստ սո­վո­րել՝ կր­կին ան­հա­ջող: Այդ­պես վե­րած­վեց պրո­ֆե­սիո­նալ ձա­խո­ղա­կի, բայց քա­նի որ գրե­լու շնորհ ու­ներ, սկ­սեց աշ­խա­տակ­ցել «Աղ­բիւր» ման­կա­կան հան­դե­սին: Ին­չու՞ այդ ամ­սագ­րին, ո­րով­հետև հան­գը պար­զու­նակ էր, ինչ­պես և միտ­քը:


Տես­նե­լով, որ բախ­տը չի բե­րում, 1902 թ. գնաց Ռու­սաս­տան՝ «խո­պան», ու­սուց­չու­թյուն ա­րեց Նիժ­նի Նով­գո­րո­դի ու Մոսկ­վա­յի մե­ծա­հա­րուստ հայ ըն­տա­նիք­նե­րում, ծա­ռա­յեց բան­կա­յին և առևտրա­յին գրա­սե­նյակ­նե­րում: Մոսկ­վա­յում ծա­նո­թա­ցավ Մ. Բար­խու­դա­րյա­նի հետ, ո­րը հրա­տա­րա­կում էր «Հան­դէս գրա­կան եւ պատ­մա­կան» լրջ­միտ պար­բե­րա­կա­նը, ու դար­ձավ դրա հիմ­նա­կան աշ­խա­տա­կի­ցը: Սկ­սեց թարգ­մա­նել ռուս բա­նաս­տեղծ­նե­րին, սրանք էլ՝ նրան, և ով­քե՞ր՝ Վ. Բրյու­սով, Յու Վե­սե­լովս­կի, Կ. Բայլ­մոնտ և այլք:
Կար­ծես թե կյան­քը կա­մաց-կա­մաց հա­ջող­վում էր, մեկ էլ ը­հը` 1917 թ. փետր­վա­րի 27-ին տե­ղի ու­նե­ցավ բուր­ժուա-դե­մոկ­րա­տա­կան հե­ղա­փո­խու­թյուն, Նի­կո­լին թախ­տից գցե­ցին, ու հան­դե­սը փակ­վեց:


Մեր ձա­խո­ղա­կը ստիպ­ված ե­կավ Թիֆ­լիս, մեկ ա­միս անց մե­ռավ ու թաղ­վեց Խո­ջի­վան­քի գե­րեզ­մա­նա­տա­նը: Երբ 30-ա­կան թթ. Բե­րիա­յի հրա­մա­նով ա­վե­րե­ցին Խո­ջի­վան­քը, Ծա­տու­րյա­նի բախ­տը հետ­մա­հու բե­րեց՝ նրա գե­րեզ­մա­նին ձեռք չտ­վե­ցին, որ­պես ցա­րիզ­մի զոհ ու հա­րուստ­նե­րի հա­լա­ծյալ:
Ըն­թեր­ցող ջան, 1901 թ. հրա­տա­րակ­վեց Ծա­տու­րյա­նի «Գր­չի հա­նաք­ներ» գիր­քը՝ Վարդ­գես Սու­րե­նյան­ցի ձևա­վոր­մամբ: Այդ ժո­ղո­վա­ծուից ընտ­րել ու քո ու­շադ­րու­թյանն եմ ներ­կա­յաց­նում «Մե­ղա՜յ քեզ Աս­տուած» բա­նաս­տեղ­ծու­թյու­նը, որ­պես, այ­սօր­վա բա­ռա­պա­շա­րով ա­սած, ա­պօ­րի­նի ճա­նա­պար­հով հարս­տա­ցած և օ­լի­գարխ դար­ձա­ծի ներ­քին խոս­տո­վա­նանք: Հա­վեր­ժա­կա՜ն թե­մա…
Բայց Ծա­տու­րյա­նը մի մնա­յուն ար­ժեք էլ է ստեղ­ծել. նա հե­ղի­նակն է «Հէ՜յ, նա­ւա­վար» եր­գի, ո­րը մշ­տա­պես ե­ղել է մի շարք ժո­ղովր­դա­կան եր­գեր կա­տա­րող­նե­րի եր­գա­ցան­կում: Եվ մեղ­մօ­րոր մե­ղե­դիով պատ­մում է նա­վա­վա­րի ջրա­խեղդ ե­ղած հոր ու եղ­բայր­նե­րի մա­սին:
Ա­սածս հետևյալն է: Ըն­թեր­ցող ջան, հետդ վերց­րու թեր­թի այս հա­մա­րը, եր­կու տուփ... ծխա­խոտ և ա­րի ինձ այ­ցե­լու­թյան: Ես իմ կող­մից կդ­նեմ... մի շիշ ա­րաղ, կմիաց­նեմ «Հէ՜յ, նա­ւա­վա­րը», Ծա­տու­րյա­նի հի­շա­տա­կին օ­ղոր­մա­թաս կբարձ­րաց­նենք, կծ­խենք ու կկար­դանք «Մե­ղա՜յ քեզ, Աս­տուած» քերթ­ված­քը:
Խա­չա­տուր ԴԱ­ԴԱ­ՅԱՆ


ՄԵ­ՂԱ՜Յ ՔԵԶ, ԱՍ­ՏՈՒԱԾ
Կուշտ եմ եւ ա­ռողջ, կեան­քից բա­ւա­կան,
Սե­ղանս ա­ռատ, ճաշս պա­տուա­կան,
Բայց թէ ի՞նչ­պէս եմ այդ կեան­քին հա­սած-
Այդ մի՛ հարց­նէք... Մե­ղա՜յ քեզ, Աս­տուա՛ծ:

Շատ կարճ մի­ջո­ցում ես հա­րուստ դա­ռայ,
Հո­ղեր, կա­լուած­ներ, կառ­քու­ձի ա­ռայ,
Բայց ի՞նչ փո­ղե­րով, ի՞նչ­պէս վաս­տա­կած-
Այդ մեր մէջ մնայ... Մե­ղա՜յ քեզ, Աս­տուա՛ծ:

Տներ շի­նե­ցի շքեղ, փա­ռա­ւոր,
Ապ­րում եմ մէ­ջը, ինչ­պէս թա­գա­ւոր:
Բայց քա­նի՜ մար­դու եւ տուն եմ քան­դած-
Այդ մի՛ հարց­նէք... Մե­ղա՜յ քեզ, Աս­տուա՛ծ:

Կեան­քում ես գտայ մի «ազ­նիւ ըն­կեր».
Գոր­ծիս մէջ դրեց տաս­նեակ հա­զար­ներ.
Բայց վե՜ր­ջը... վեր­ջը նա քաղ­ցած մնաց.
Իսկ ես կշ­տա­ցայ... Մե­ղա՜յ քեզ, Աս­տուա՛ծ:

Ես միշտ ա­սում եմ եւ միշտ քա­րո­զում.
«Աղ­քատն էլ մարդ է, ու­տել է ու­զում».
Բայց քա­նի՜ մարդ եմ ես քաղ­ցած թո­ղած-
Այդ մի՛ հարց­նէք... Մե­ղա՜յ քեզ, Աս­տուա՛ծ:

Երբ տեղն է գա­լիս, սուրբ եմ ձե­ւա­նում,
Ժա­մում ծն­կա­չոք ա­ղօթք եմ ա­նում.
Բայց հո­գիս վա­ղուց սա­տա­նին ծա­խած,
Աշ­խարհք եմ խա­բում... Մե­ղա՜յ քեզ, Աս­տուա՛ծ:

Թէ մէ­կը պա­տուիս դպ­չի աշ­կա­րա,
Ես կրակ կը­թա­փեմ այդ մար­դու վրայ.
Բայց ծա­ծուկ ինչ­քա՜ն ես թուք եմ կե­րած-
Այդ մեր մէջ մնայ... Մե­ղա՜յ քեզ, Աս­տուա՛ծ:

Է՜հ, բա­ւա­կան է ձեր գլու­խը տա­նեմ,
Ախր. «զո՛րն ա­սեմ, զո՛րն խոս­տո­վա­նեմ...»
Ի՜նչ մեղ­քեր ա­սէք, որ ես չեմ ա­րած...
Մե­ղա՜յ քեզ, Աս­տուա՛ծ, մե­ղա՜յ քեզ, Աս­տուա՛ծ:

Դիտվել է՝ 14362

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ