Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Աստ­ված մեզ հետ է և մեր ար­դար գոր­ծին զո­րա­վիգ»

«Աստ­ված մեզ հետ է և մեր ար­դար գոր­ծին զո­րա­վիգ»
23.10.2020 | 00:40

«Ի­րա­տե­սի» հյու­րը գրող, հրա­պա­րա­կա­խոս ՆԱ­ՆԵՆ է:


-Նա­նե, մենք մեր հեր­թա­կան գո­յա­մարտն ենք մղում դա­րա­վոր, ան­հագ թշ­նա­մու դեմ: Ի՞նչ եք մտա­ծում մեր ճա­կա­տագ­րի՝ գրե­թե նույ­նու­թյամբ կրկն­վող դր­վագ­նե­րի մա­սին:
-Այն հո­ղը, բնօր­րա­նը Հա­յոց, որ Ա­րա­րի­չը տվեց մեզ մարդ­կու­թյան ա­կունք­նե­րից, միշտ է իր վրա սևե­ռել ան­հող, ան­հայ­րե­նիք քոչ­վոր­նե­րի և թա­լա­նը գո­յու­թյան ի­մաստ դարձ­րած­նե­րի ա­գահ աչ­քե­րը: ՈՒ դժ­վար է ե­ղել մեր ճա­նա­պար­հը, ի­հար­կե, եր­բեմն նաև մեր` չա­փից դուրս ոչ զգոն ու ան­փույթ լի­նե­լու պատ­ճա­ռով: ՈՒ կորց­րել ենք մեզ ի վե­րուստ տր­վա­ծը դա­րից դար, մաս առ մաս: Այդ ե՞րբ հա­յը կորց­րեց ինք­նավս­տա­հու­թյու­նը, իր պա­րա­նո­ցը թե­քեց ու ան­ցավ ա­նօ­րեն թուր­քի, մյու­սի, այն մյու­սի թրի տա­կով, այդ ե՞րբ մո­ռա­ցանք մեր Դավ­թի բազ­կի զո­րու­թյու­նը, որն ա­մեն մե­կիս մեջ կա նույն չա­փով: Մո­ռա­ցանք, մինչ­դեռ օ­տա­րը եր­բեք չի մո­ռա­ցել ու լավ գի­տի մեր ո­գու ու­ժը: «Ես ա­սում եմ ձեզ, ե­թե հա­յե­րին երբևէ հնա­րա­վո­րու­թյուն տր­վի, ե­թե նրանք իշ­խա­նու­թյուն ձեռք բե­րեն երկ­րագն­դի որևէ ան­կյու­նում, նրանք ամ­բողջ մո­լո­րա­կի տե­րը կդառ­նան և կաշ­խա­տեց­նեն մնա­ցյալ ամ­բողջ մարդ­կու­թյա­նը: Այդ է, որ գի­տեն և սար­սա­փում են թուր­քե­րը, հույ­նե­րը և բո­լո­րը, ով­քեր գի­տեն նրանց» ¥Լոու­րենս Ա­րա­բա­ցի, «Այդ ան­տա­նե­լի հա­յե­րը»¤: Բո­լո­րը գի­տեին, իսկ մենք՝ ոչ: Ա­սես Մեծ Մհե­րի պես Իս­միլ Խա­թու­նի գի­նով ար­բե­ցած էինք ու մո­ռա­ցել էինք՝ ով ենք, ին­չու, ինչ­պես։ Եվ այդ­պես՝ դա­րե­րով: ՈՒ վա­ղուց ժա­մա­նակն էր, որ արթ­նա­նա­յինք, թո­թա­փեինք մեզ­նից այդ կոր­ծա­նա­րար նին­ջը, հետ տա­յինք մեր բախ­տի ձախ պտտ­վող ա­նի­վը: Եվ ա­հա վեր­ջին հաղ­թա­նակ­նե­րը սթա­փեց­նող հա­կա­թույ­նի պես մեզ ուշ­քի բե­րե­ցին. մենք ողջ աշ­խար­հին զար­մաց­րինք ար­ցա­խյան պա­տե­րազմ­նե­րի տա­րի­նե­րին, օ­րե­րին՝ մեր հա­մա­խումբ ու­ժի ան­պար­տե­լիու­թյամբ ու երևի վա­խեց­րինք նո­րից։ Ա­յո՛, վա­ղուց ժա­մա­նակն էր նաև ա՛յս կռ­վի, որն ան­խու­սա­փե­լի էր, ո­րով­հետև բա­նակ­ցա­յին սե­ղան­նե­րի շուրջ ա­նի­մաստ, ձգձգ­վող թատ­րոն-սե­րիա­լով թուր­քին չես սան­ձի, և նա ըն­դա­մե­նը, ան­գամ ա­ռանց ձեռ­քերն ա­րյու­նե­լու, կվերց­ներ իր ու­զա­ծը՝ ի­րեն հա­տուկ խար­դախ դի­վա­նա­գի­տու­թյամբ, լպր­ծուն շո­ղո­քոր­թու­թյամբ, խա­բե­լով սրան ու նրան: Այս կռիվն անհ­րա­ժեշտ էր, չնա­յած սկ­սո­ղը եր­բեք էլ մենք չէինք լի­նե­լու, անհ­րա­ժեշտ էր, ո­րով­հետև տա­րի­նե­րով սահ­մա­նին կո­րուստ­ներ տա­լով ու դան­դաղ ա­րյու­նա­քամ լի­նե­լով` մենք միայն ա­վե­լի ժա­մա­նակ էինք տա­լիս ու տվե­ցինք թշ­նա­մուն` կազ­մա­կերպ­վե­լու և ա­վե­լի լավ պատ­րաստ­վե­լու: Այս կռի­վը մերն է, այն կար որ­պես ուր­վա­կան` մեր ա­մեն օ­րը ստ­վե­րող, կար, քա­նի դեռ տեր չէինք կանգ­նել նրան, քա­նի դեռ չենք դրել այն վեր­ջա­կե­տե­րը, ո­րոնք 90-ա­կան­նե­րից ենք թո­ղել, ցա­վոք։ Չմո­ռա­նանք, մենք կռ­վի ենք ե­լել դար ա­ռաջ հա­յին ցե­ղաս­պա­նած, մեր նախ­նյաց հո­ղին տեր կանգ­նած, Սում­գա­յի­թի ջար­դերն ի­րա­կա­նաց­րած դա­հիճ­նե­րի դեմ, և ան­կաս­կած, որ­քան վրե­ժի ծա­րավ հո­գի­ներ են եր­կն­քից օրհ­նում մեզ: Բայց նախ՝ այս կռի­վը ապ­րե­լու հա­մար է, և դրա հա­մար պետք է մե­կընդ­միշտ լռեց­նենք մեր ո­խե­րիմ թշ­նա­մի­նե­րին, որ ի­րա­կա­նում մեկ են ու մի: Մենք չենք կա­րող չհաղ­թել, ո­րով­հետև ձգ­վել ենք հա­սա­կով մեկ, և Աստ­ծո ա­ջը մեր գլ­խին է, ոչ թե ո­րո­նում ու չի գտ­նում այն՝ մեր կեռ­ված լի­նե­լու պատ­ճա­ռով: Աստ­ված մեզ հետ է և մեր ար­դար գոր­ծին զո­րա­վիգ:
-Մեր թշ­նա­մին ընտ­րու­թյուն չի դնում մի­ջոց­նե­րի մեջ: Ընդ­հուպ՝ ռմ­բա­կո­ծում է Սուրբ Ա­մե­նափր­կիչ Ղա­զան­չե­ցոց մայր տա­ճա­րը Շու­շիում, ո­րին հա­ջոր­դում են հա­մա­տա­րած հր­դեհ­նե­րը Թուր­քիա­յում և Իս­րա­յե­լում: Վեր­ջին հան­գա­ման­քը ար­դյո՞ք խո­սուն վկա­յու­թյու­նը չէ այն բա­նի, որ մեր թշ­նա­մին իր հա­տու­ցու­մը ստա­նում է և ստա­նա­լու է հենց Աստ­ծուց:
-Դե, դա թուր­քի էու­թյունն է, նա այլ կերպ պար­զա­պես չի կա­րող, և հենց դա էլ նրա կոր­ծան­ման պատ­ճառ է դառ­նա­լու. այդ մա­սին շատ մար­գա­րեու­թյուն­ներ կան: Ա­մեն ազգ իր դերն ու­նի այս մո­լո­րա­կի վրա. ո­մանք չա­րի գոր­ծիք են, և պարզ է, թե որ­տե­ղից են ե­կել և ուր են գնա­լու: Նրանք ան­կաս­կած ի­րենց պա­տաս­խանն ստա­նա­լու են: Իսկ մենք, որ­պես ի­րա­կան Աստ­ծո ժո­ղո­վուրդ, ա­ռա­ջին քրիս­տո­նյա ազգ, չպետք է եր­բեք դժ­վա­րու­թյուն­նե­րի պատ­ճա­ռով մեզ կորց­նենք, նկա­տենք միայն փոր­ձու­թյուն­նե­րի ծան­րու­թյու­նը, բայց ոչ Բարձ­րյա­լի փր­կող ա­ջը, ո­րը միշտ ա­զա­տում է ա­ռա­վե­լից: Մենք եր­բեք միայ­նակ չենք, ու Բա­րու և չա­րի այս մար­տա­դաշ­տում, ե­թե չենք շեղ­վում մեզ հա­մար նա­խանշ­ված ու­ղուց, մեր ա­ռա­քե­լու­թյու­նից, Աստ­ծո ա­ռաջ­նոր­դու­թյու­նը միշտ է ներ­կա: Ցա­վոք, Սո­դոմ-Գո­մոր դար­ձած այս հո­ղագն­դին, ա­նա­ռա­կու­թյան այս խրախ­ճան­քում, որ­տեղ շատ քրիս­տո­նյա ազ­գեր այլևս ի­րա­կա­նում այդ­պի­սին չեն՝ ի­րենց հա­րյուր­նե­րով վա­ճառ­ված՝ սր­ճա­րան­ներ, մզ­կիթ­ներ դար­ձած ե­կե­ղե­ցի­նե­րով, շեղ­ված կողմ­նո­րոշ­մամբ հոգևոր հո­վիվ­նե­րով, մենք ևս չխոր­շե­ցինք պար­տա­վո­րու­թյուն­ներ ստանձ­նել և սկ­սել դրանք կյան­քի կո­չել, ո­րոնք վաղ թե ուշ նույն տեղն էին տա­նե­լու: Եր­բեմն փոր­ձու­թյու­նը գա­լիս է նաև որ­պես փր­կու­թյուն նման վի­ճակ­նե­րից, որ­պես սթա­փե­ցում. ո­րով­հետև «ՈՒմ շատ է տր­վում, նրա­նից էլ շատ է պա­հանջ­վում»: Լավ կլի­նի՝ կա­րո­ղա­նանք չհասց­նել դրան և Աստ­ծո Լույ­սի ար­ժա­նի պա­հա­պան­ներ լի­նենք: Այս պա­հին, փա՛ռք Աստ­ծո, ողջ ազ­գով մեկ բռունցք ենք, և մեր իշ­խա­նա­վոր­նե­րը ևս ա­նում են ա­ռա­վե­լա­գույ­նը: ՈՒ կաս­կա­ծել պետք չէ, որ մեզ՝ այս տե­սա­նե­լի և ան­տես մար­տի ըն­թացք ու ել­քում ի վե­րուստ մեծ դե­րա­կա­տա­րում կրող­նե­րիս, Ա­րա­րի­չը եր­բեք չի թող­նի։ Հաղ­թա­նա­կը չա­րի դեմ, ան­շուշտ, հա­յինն է:
-Մենք չա­փա­զանց թանկ գին ենք վճա­րում մեր հայ­րե­նի­քի և ազ­գի գո­յու­թյան ի­րա­վուն­քի հա­մար: Ար­դեն ո­րե­րորդ ան­գամ վտանգ­վում է հայ ազ­գի գե­նո­ֆոն­դը: Դի­վա­յին այս մե­խա­նիզ­մը՝ հո­րին­ված Ադր­բե­ջան պե­տու­թյան տես­քով, ի՞նչ ներ­քին ու ար­տա­քին ազ­դակ­նե­րի դրդ­մամբ է գոր­ծում՝ ըստ Ձեզ:
-Ա­յո, չա­փա­զանց թանկ գին ենք վճա­րում, սա­կայն դա կյան­քի ի­րա­վուն­քի հա­մար է, մենք այլ ելք չու­նենք: Ա­վե­լորդ է ա­սել, թե ինչ ցավ ենք բո­լորս ապ­րում, բայց ես վս­տահ եմ, որ մեր ինք­նա­զոհ տղա­նե­րը եր­կն­քում լրաց­նե­լու են սր­բե­րի դա­սե­րը և ապ­րե­լու, շա­րու­նակ­վե­լու են նաև ա­մեն հա­յի սր­տում: Խո­նարհ­վում եմ մար­տի դաշ­տում անհ­նա­րինն ան­գամ հնա­րա­վոր դարձ­նող զին­վո­րյալ­նե­րի առջև, և ա­ղոթքս ա­մեն մե­կի հա­մար է: Այս կռիվն ա­նո­ղոք է, և հարկ է, որ հաղ­թու­թյու­նը կռե­լու գոր­ծին զին­վո­րագր­վենք բո­լորս՝ յու­րա­քան­չյուրն իր հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րի չա­փով: Իսկ այդ չե­ղած, հո­րին­ված Ադր­բե­ջան կոչ­ված պա­տու­հա­սի աշ­խարհ գա­լը Թուր­քիա­յի՝ իր ծրագ­րե­րը կյան­քի կո­չե­լու ճա­նա­պար­հին՝ հար­մար պա­հը ճիշտ օգ­տա­գոր­ծե­լու ար­դյուն­քում հա­ջող­ված «օ­պե­րա­ցիա­նե­րից» մեկն էր: Եվ ա­զե­րին նույն թուրքն է. Սում­գա­յի­թի ոճ­րա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի ձե­ռա­գի­րը դրա հաս­տա­տու­մը ե­ղավ: Նրանց նպա­տակ­ներն ու ծրագ­րերն էլ նույնն են՝ ինչ­պես նրանց նախ­նի­նե­րի մղումն էր՝ ա­նա­պատ­նե­րի չար­քաշ, ող­բա­լի գո­յու­թյան ըն­թաց­քում գրգռ­ված ու սր­ված ա­խոր­ժա­կով մխրճ­վել ու թա­թե­րը դնել մո­լո­րա­կի ա­մե­նա­քաղցր պա­տառ­նե­րի վրա ¥ոչ ա­վել, ոչ պա­կաս՝ երկ­րա­յին դրախ­տի¤, այն­պես էլ նրանցն է՝ շոր­թել, կո­տո­րել ու հաս­տատ­վել այ­լոց հո­ղե­րում, և որ­քան հնա­րա­վոր է՝ ա­վե­լի ու ա­վե­լի շատ՝ նրանց ե­րա­զան­քի մեծ, ան­սահ­ման մեծ Թու­րա­նի չափ: Իսկ դր­սում էլ ու­ժեր կան, ո­րոնց ևս դա ձեռն­տու է՝ ա­ռա՛յժմ: Եվ մինչ մենք՝ մեր կո­րու­սյալ հայ­րե­նի­քի վե­րա­դար­ձի և ար­դար դա­տի հույ­սով, մի­ջազ­գա­յին կա­ռույց­նե­րին, տար­բեր եր­կր­նե­րի էինք աչք­ներս հա­ռել՝ այն նույ­նե­րին, ո­րոնք Ցե­ղաս­պա­նու­թյան կազ­մա­կեր­պիչ­ներ էին, թուրք-ա­զե­րին սառ­նա­սիրտ հաշ­վարկ­նե­րով իր հիմ­քերն ամ­րաց­նե­լու գոր­ծով էր զբաղ­ված՝ շատ լա­մուկ­ներ աշ­խարհ բե­րե­լով ի­րենց, այ­լոց եր­կր­նե­րում, մինչև ա­տամ­նե­րը սպա­ռա­զին­վե­լով: «Գորշ գայ­լե­րը»այդ գա­զան­նե­րի կարևո­րա­գույն զեն­քե­րից է: Խոր­հր­դա­յին տա­րի­նե­րին ան­գամ նրանք պա­րապ նս­տած չէին. չլի­ներ ար­ցա­խյան զար­թոն­քը, մենք շատ ա­վե­լի տխուր վի­ճա­կում էինք հայ­տն­վե­լու:
-Այլևս ոչ մե­կի հա­մար գաղտ­նիք չէ, որ որևէ տե­ղա­յին խն­դիր զուտ տե­ղա­յին նշա­նա­կու­թյան սահ­ման­նե­րում չի պար­փակ­ված: Աշ­խար­հում կա­տար­վող բո­լոր ա­րյու­նա­հե­ղու­թյուն­նե­րը կա­ռա­վար­վում են մեկ կա­ռա­վա­րա­կե­տից, ո­րի նպա­տակն է, ի վեր­ջո, երկ­րա­գունդն ու մարդ­կու­թյա­նը դարձ­նել չա­րի ձեռ­քին խա­ղաց­վող խա­մա­ճիկ: Սրան հա­կակշ­ռում են աստ­վա­ծա­յին, մարդ­կա­յին օ­րենք­ներն ու դրանց հետևորդ­նե­րը: Ի՞նչ հա­րա­բե­րակ­ցու­թյան մեջ են այս եր­կու­սը, վեր­ջին­ներս ի զո­րու՞ են փր­կե­լու մո­լո­րա­կը գլո­բալ ա­ղե­տից:
-Մենք պատ­մու­թյան ա­մե­նադժ­վար ժա­մա­նակ­նե­րից մե­կում ենք ապ­րում, երբ աշ­խար­հա­կալ նկր­տում­նե­րով հի­վանդ­նե­րը, ի տար­բե­րու­թյուն ի­րենց նախ­կին նմա­նակ­նե­րի, ա­վե­լի մեծ հնա­րա­վո­րու­թյուն­ներ ու­նեն: Եվ ա­հա կազ­մա­վոր­վեց բազ­մագ­լուխ, տար­բե­րա­նուն փոր­ձան­քը՝ Աշ­խար­հի նոր կարգ, գլո­բա­լի­զա­ցիա, «300-ի կո­մի­տե» և այլն, և այլն։ Ար­դեն ա­ղետ­նե­րը, հա­մա­վա­րակ­ներն ան­գամ շատ քիչ են ի­րա­կա­նում բնա­կան լի­նում, դրանք ևս հիմ­նա­կա­նում նրանց ձեռ­քի գործն են: Այդ մի խումբ ճի­վաղ­նե­րի ա­խոր­ժա­կը շատ մեծ է՝ ողջ մարդ­կու­թյու­նը ոչն­չաց­նել, մի խումբ ստ­րուկ­նե­րից բա­ցի: Իսկ հայն ու Հա­յաս­տա­նը նրանց հա­մար կարևոր հա­կա­ռա­կորդ է, չա­րը շատ լավ է տես­նում, թե ով է իր դեմ: Իսկ թուր­քը միայն գոր­ծիք է աշ­խար­հա­կալ ու­ժե­րի ձեռ­քին, այդ­պես ե­ղել է նախ­կի­նում, այդ­պես այ­սօր է: Հենց դա է պատ­ճա­ռը, որ մի­ջազ­գա­յին կա­ռույց­նե­րը, գեր­տե­րու­թյուն­նե­րը, ինչ­պես մեկ դար ա­ռաջ, այ­սօր էլ քն­նար­կում­ներ են ա­նում, ջուր ծե­ծում, ժա­մա­նակ ձգում, մինչ դա­հիճն իր գոր­ծին է: Մի­ջին Արևել­քի, մեր տա­րա­ծաշր­ջա­նի այս ե­ռա­ցող ի­րա­կա­նու­թյու­նը, Եվ­րո­պա­յի դան­դաղ մահ­մե­դա­կա­նա­ցու­մը նրանց ծրագ­րե­րի մի մասն է՝ հա­ջող, թե ան­հա­ջող, բայց հա­մա­ռո­րեն ա­ռաջ տար­վող: Նրանց ու­ժը հենց այդ հա­մա­ռու­թյան, փոքր, անն­կատ, խար­դախ, քո­ղա­ծածկ քայ­լե­րի մեջ է: Բնա­կան է, այդ մեծ ու­ժի դեմ բա­ցա­հայտ ճա­կատ ճա­կա­տի տալն ա­նի­մաստ է, բայց նրանց նման հա­մառ, փոքր քայ­լե­րով, խո­րա­ման­կե­լով և, ա­մե­նա­կարևո­րը, հա­վա­տա­րիմ մնա­լով Աստ­վա­ծա­յին և մարդ­կա­յին ար­ժեք­նե­րին, շատ բա­նից է հնա­րա­վոր խույս տալ և չա­րի թի­րախ չդառ­նալ: Փառք Աստ­ծո, այ­սօր հաս­կա­ցել ենք նաև, որ մեր հույ­սը ա­ռա­ջին հեր­թին մեզ վրա պետք է դնենք՝ դր­սին­նե­րից ինչ-որ բան սպա­սե­լով լոկ շա­հե­րի հա­մըն­կում­նե­րի դեպ­քում, և դրա­նից ա­վե­լի ա­մուր ենք ու հա­մա­խումբ: Մենք դեռ պետք է մո­լո­րա­կն էլ սթա­փեց­նենք և օ­րի­նակ դառ­նանք ողջ մարդ­կու­թյան հա­մար: ՈՒ ե­թե մարդ­կու­թյու­նը ոչ թե նրանց մեղ­սա­կի­ցը դառ­նա, այլ փոր­ձի հա­կադր­վել, ա­մեն բան դեռ կո­րած չէ: Անհ­նա՞ր է, մեր գո­յա­մար­տե­րին դառ­նանք, այ­սօր­վան դառ­նանք, երբ ողջ ազ­գով մո­լո­րա­կով մեկ մեր դրոշ­ներն ենք ծա­ծա­նում ու դրա դի­մաց ան­գամ նրանք են խու­ճա­պա­հար կամ ստիպ­ված են ժա­մա­նա­կից շուտ ի­րենց ստոր էու­թյու­նը բա­ցա­հայ­տել, ո­րը դեռևս նրանց ձեռն­տու չէ, կամ պետք է ըն­դա­ռա­ջեն: Մեր ո­գու ու­ժը մեծ է աշ­խար­հա­յին ծրագ­րե­րից ան­գամ: Եվ հե­տո, միշտ էլ վեր­ջին խոս­քը Աստ­ծունն է. այն­պես որ ան­պայ­ման հաղ­թե­լու ենք:

Զրույ­ցը վա­րեց
Կա­րի­նե ՌԱ­ՖԱ­ՅԵ­ԼՅԱ­ՆԸ

Դիտվել է՝ 35484

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ